Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties

Imagination Technologies, ontwikkelaar van de Powervr-technologie die in de grafische chip van de iPhone wordt toegepast, heeft bekendgemaakt dat Apple 8,2 miljoen nieuwe aandelen in het bedrijf heeft gekocht.

Het Britse bedrijf ontwikkelt technologie voor mobiele grafische chips, waarvan de voor mobiele telefoons bedoelde Powervr-techniek zijn belangrijkste is. De huidige MBX-versie van Powervr is compatibel met de Opengl ES 1.1, een api voor 3d-graphics op embedded systems, en een soc-implementatie die in de huidige iPhone wordt gebruikt.

De toekomstige technologie, met de codenaam Powervr SGX, is echter gebaseerd op de krachtiger Opengl ES 2.0-api. Daarin worden onder ander shaders en geavanceerde 3d-objecten voor ontwikkelaars toegankelijk. De api kan niet alleen oude Powervr-code draaien, maar is volgens de fabrikant door een verhoogde efficiency bovendien sneller. Daarnaast belooft de grafische Powervr VXD-core beelden tot en met hd-resoluties te kunnen verwerken. Het stroomverbruik zou daarbij nauwelijks hoger liggen dan dat van de huidige dsp-chips die gecomprimeerde audiobestanden decoderen. Samsung zou inmiddels de chips mogen produceren.

De ingekochte Imagination Technologies-aandelen ter waarde van ongeveer 5 miljoen dollar zijn goed voor een belang van 3,6 procent in het Britse bedrijf. Met het verworven belang lijkt Apple definitief te kiezen voor nieuwe versies van de Powervr-technologie in toekomstige iPhones, zo stelt Apple Insider. De website draagt als aanvullend bewijs aan dat in een - inmiddels verwijderd - persbericht was te lezen dat Apple een meerjarige en mogelijk exclusieve licentie heeft op de Powervr-technologie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Het is wel waar dat Apple in een zeer korte tijd de smartphone markt heeft weten te veroveren (hoe lang is MS al niet bezig met Windows Mobile???).

Toch zou ik als Imagination Technologies zijnde de Powervr technologie niet exclusief licenseren aan Apple. Hooguit exclusief voor de smartphone markt voor een beperkte periode, maar zeker niet exclusief voor alle markten.

Toch leuk om te zien dat niet alleen in Silicon Valley goede chipdesigners zitten.
de smartphone markt ''veroverd' is een beetje een overdrijving;

Apple heeft zich goed geprofileerd, heeft een compleet product neergezet dat mooi afgewerkt is en prima omzetcijfers haalt, en is daardoor al een opvallende speler.


maar de markt veroveren is twijfelachtig, er zijn vele concurrenten en die kunnen ook makkelijk van apple leren ... bovendien wekrt apple meet een duidelijk beperkt businessmodel dat het zeer lastig zal maken daadwerkelijk een groot en overheersend marktaandeel te behalen ..

als je het vergelijkt met MS en Windows Mobile is de aanpak geheel anders (MS poogt wel een platform ner te zetten voor _alle_ modellen en aanbieders, en brengt zelf geen specifieke proddukten uit, geeft zn os hooguit in licentie uit aan derden)
MS zou ook niks direkt te zoeken hebben in nauwe samenwerking met één specifieke hardware-fabrikant (tenminste, op de markt van fabrikanten van mobiele telefoons zullen die nooit toestaan op dat punt dezelfde fout te makeen van de PC-bouwers/samenstellers in de jaren tachtig).


Ik denk wel degelijk dat Apple op dit momeent erg veel voordeel haalt uit hun eigen businessmodel en conceptuele aanpak; welke hen veel meer mogelijkheden biedt zich te profileren én bv duidelijke eisen te stellen aan samenwerking met providers.
Het voorkomt echter waarschijnlijk ook dat apple ooit daadwerkelijk en marktoverheersende partij kan zijn, ze kunnen enkel als A-merk de bovenkant van de markt beslaan (en bij smartphones zal het zeer snel geen 'luxe-product' meer blijven).

MS daareentegen heeft ook een beetje te vechten tegen het aspect dat veel bedrijven aar ze zaken me doen ook verdomd goed weten hoe 'gevaarlijk' het is om een softwarefabrikant enkel het toevaallig noodzakelijke 'besturingssysteem' in licentie levert al teveel rechten te geven... die hebben ook veel geleerd van wat er vervolgens met MS-DOS en IBM gebeurde, toen het om de PC-markt ging.
quote:
<RM-rf>
Het voorkomt echter waarschijnlijk ook dat apple ooit daadwerkelijk en marktoverheersende partij kan zijn, ze kunnen enkel als A-merk de bovenkant van de markt beslaan (en bij smartphones zal het zeer snel geen 'luxe-product' meer blijven).
</RM-rf>

Tja, zo dacht de wereld ook over de iPod. Als je nu eens bekijkt wie er allemaal zijn broek aan verscheurd heeft en hoe Apple een wereldpositie blijft handhaven...
Er komen iPhones (met betere CPU en GPU) voor iedereen zijn portefeuille hoor.
Net zoals de iPod begonnen is met één model en steeds maar uitgebreid is.
Maar met de iPhone zal de marketing meer op applicaties, mail, games, enz. liggen ;)
Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel Apple bereid is er voor te betalen, alles heeft zijn prijs.
Het is wel waar dat Apple in een zeer korte tijd de smartphone markt heeft weten te veroveren (hoe lang is MS al niet bezig met Windows Mobile???).
Dat zegt meer over MS dan over Apple ;)
Het is wel waar dat Apple in een zeer korte tijd de smartphone markt heeft weten te veroveren (hoe lang is MS al niet bezig met Windows Mobile???).
Ik weet er weinig van af maar ik doe eens een gok. Ik heb weinig smartfoons (hardware) van MS gezien, slechts smartfoons van niet-MS met MS OS/software. Daarbij heb ik weinig niet-MS hardware gezien mét Apple OS/software. Oftewel, het is een beetje als zeggen dat Apple zo goed is in PC's verkopen, want als je kijkt naar Microsoft, dan zie je dat die toch al zo lang bezig zijn met Windows, maar hun (non-existente) hardware niet aan de straatstenen kwijtraken... |:(
Het is wel waar dat Apple in een zeer korte tijd de smartphone markt heeft weten te veroveren (hoe lang is MS al niet bezig met Windows Mobile???).
Een nieuwe speler heeft bijna altijd voordeel op een mark, Apple hoeft bijvoorbeeld met absoluut niets backward compatible te zijn op de smartphone markt, dat scheelt een hoop werk en maakt het een stuk makkelijker om te inoveren. (vb hoe zorg je ervoor dat Apple's mooie touch interface inzoomt als je 2 vingers gebruikt bij oude applicaties? En hoe houd je software compatible.

De andere bedrijven zitten hier veel meer aan vast. Windows Mobile is er bijvoorbeeld al een hele tijd en er is ontzettend veel oudere software die nogsteeds op de nieuwe machines draait.

MS heeft zelf trouwens ook laatst zo'n stunt uitgehaald met de Xbox-en, moet je zien hoesnel ze van 0% naar 1 van de 2 grootste spelers zijn gegaan. En qua spelverkoop doen ze het zelfs het beste!
heeft bekendgemaakt dat Apple 8,2 miljoen nieuwe aandelen in het bedrijf heeft gekocht

8.2 miljoen aandelen of voor 8.2 Miljoen dollar ?
8.2 miljoen aandelen. De waarde van een aandeel verandert snel, maar het aantal aandelen is absoluut en bepaalt hoe groot je aandeel in een bedrijf is.
Een hoop wazige elementen in dit bericht. Ten eerste zou Imagination wel gek zijn om exclusief aan Apple te gaan verkopen omdat ze nu hun MBX in talloze chips van fabrikanten zoals Texas Instruments, Broadcom, Marvell en Samsung hebben zitten. Bovendien is de SGX familie gewoon een bescikbaar commercieel produkt en helemaal geen "toekomstige technologie". Intel gebruikt SGX in hun nog uit te komen Moorestowns.

En uiteindelijk is 3.6% aandelen natuurlijk een lachertje om ook maar enige relevante invloed in een bedrijf te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Exirion op 19 december 2008 09:19]

Die 3,6% kan belangrijk zijn, hangt van de statuten af. En misschien had Apple al aandelen en is het enkel verhoogd met 3,6%? Er staat alleen maar hoeveel die 5 miljoen vertegenwoordigd.
ABN-AMRO viel om door een aandeelhouder met slechts 1% van de aandelen....
De toekomstige technologie, met de codenaam Powervr SGX, is echter gebaseerd op de krachtiger Opengl ES 2.0-api.
Die 'toekomstige techniek' is al te krijgen, de TI OMAP 35xx SoC series hebben al een PowerVR SGX aan boord met OpenGL ES 2.0 en programmeerbare shaders.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 19 december 2008 10:26]

PowerVR2 met tiled based rendering deed anders wonderen op relatief goedkope hardware :
- PowerVR1(Matrox M3D addon-kaart, Apocolypse 3D)
- PowerVR2(Sega dreamcast, arcades)
- PowerVR3(Kyro series)

Energiezuinig en goedkoop, en prima prestaties tegenover de concurrentie. Als ze nu weer met zoiets kopen, en apple market het, zouden ze ooit weer terugkomen op de 3D-kaartenmarkt? Voor laptop IGP's lijken ze me perfect.

[Reactie gewijzigd door Maikel_1976 op 19 december 2008 11:05]

ik betwijfel het. De tiled based techniek werkt goed voor budget kaarten, maar om het goed, effecient en snel te houden in de hoogste regionen...daar is heel veel specialiteit, know-how en vooral geld voor nodig.

Ik denk dat ze het heel slim gespeeld hebben door zich op deze relatief nieuwe markt te focussen. De markt voor grafische chips in mobiele telefoons is gigantisch. Zeker nu er meer mogelijk wordt zullen er in de toekomst veel mensen overstappen op nieuwe mobieltjes met een nieuwere generatie chip. Daar waar een pc onderdeel langer in bruik kan worden gehouden.

De marges zullen wel iets kleiner zijn, maar met een grotere afzetmarkt maakt dat niet zo veel uit aangezien de chips ook stukken goedkoper zijn te maken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True