Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Nadat Apple eerder zijn ontwikkelkit voor de iPhone vrijgaf, hebben de eerste spelontwikkelaars nieuwe spellen aangekondigd voor de smartphone. Electronic Arts en Sega werken aan de spellen Spore en Monkey Ball.

De spellen gaan volgens de makers intensief gebruikmaken van de bewegingsgevoelige accelerometer uit de iPhone. In een demonstratie laat Sega zien dat de besturing van Monkey Ball vergelijkbaar is met die van de Nintendo Wii. Door de iPhone te kantelen, rolt de speler de bal door de levels heen. Sega-medewerker Ethan Einhorn is van mening dat het spel niet bestempeld kan worden als telefoongame, maar dat het een volwaardige consolegame betreft. EA's videodemonstratie van Spore voor de iPhone laat zien hoe de speler een wezen kan creŽren door het scherm aan te raken en deze creatie kan besturen door de telefoon te kantelen.

De eerste officiŽle game voor de iPhone wordt Touch Fighter, waar Apple momenteel zelf aan werkt. De beller kan hierbij de telefoon vastgehouden als een stuur om zo het ruimtevaartuig uit het spel mee te besturen, meldt gamesite Eurogamer.
Gameontwikkelaar John Carmack van Id Software zegt interesse te hebben in ontwikkeling voor Apple’s smartphone. De Doom-programmeur kan zich bovendien goed vinden in de zeventig procent royalties die de ontwikkelaar krijgt van de opbrengsten. De rest gaat naar Apple. Carmack heeft nog niet aangegeven welk spel hij voor het platform wil ontwikkelen.

Spore zal in september voor de iPhone verschijnen. De releasedatum van Monkey Ball is nog niet bekend.

Video (remote_wrap.php?mid=31660)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Iedereen kan wel blaaten over hype

Maar apple creeert ze wel ff elk jaar. Kom niet met dat het succes hem alleen in de marketing zit. Met marketing alleen kom je er niet. en anders zijn apple gebruikers dom. Dan zouden ze onzin kopen omdat een marketing campange zegt dat ze dat moeten doen. Lijkt me niet dat dat het geval is. Denk dat het m meer in de kwaliteit en afwerking zit. Dat apple wat duurder is is nou eenmaal zo. Maar je krijgt er wel iets fijns voor terug.

Er is genoeg Niet apple technologie die goedkoper beter is. (vanwege betere specs) en die worden toch minder gekocht als het om MP3 spelers gaat. Ligt dat ook aan merketing? Want aan marketing doet apple volgens mij niet byzonder veel. Ze adverteren alleen online en in amerika en engeland. toch wereldwijd een groot succes. Als ze adverteren is dat met een hele lilluge commercial die al 4 jaar het zelfde concept heeft als alle andere merken. Je concurrent afkraken op een geestige manier.

Nou als dat nou TOP marketing is :S. Ik denk dat het succes gewoon zit in het maken een mooi product. Door product placement in films en reclames omdat de regiseurs en set dressers graag apple gebruiken omdat het mooi staat ga je ook geen apple producten kopen. er is meer voor nodig want je moet ook overstappen van besturingssysteem. dus daar zit het hem ook niet. En als die zelfde marketing de reden van apple succes met de ipod is waarom werkt het dan NIET met de computers ???

Ik ben bang dat apples succes gewoon te danken is aan een product dat goed doet wat apple zegt dat het moet doen. En dat steeds meer mensen ontdekken dat er meer is dan sony microsoft en de rest.

Natuurlijk is de concuurent beter en goedkoper OMDAT hij meer features heeft. Maar gek genoeg kiest de massa nogsteeds voor een ipod. Apple voegt er elk jaar features aan toe. Dit jaar zijn het games op de iphone en ipod touch. Ook hier hebben steeds meer mensen door dat meer FEATURES hebben een product niet altijd beter hoeft te maken.
in een apple product weet je in ieder geval dat WAT er in zit dat doet het 9 van de 10 keer gewoon.

Als dat straks ook geld voor die games en ze het zelfde gebruiksgemak hebben als de rest van de apps op de ipod touch en iphone dan voorspel ik dat Apple wel eens een lastige concurrent worden van de DS en de PSP. Zeker als apple genoeg goede EA, en SEGA games laat ontwikkelen. De SDK is gratis dus er zullen snel meer devellopers volgen. ik geloof dat ID games ook nog wat uit de hoed gaat trekken. De keynot van afgelopen januari daar gaven ze ook al een tipje van de sluier en had ID games het over projecten waar ze nu nog niet te veel van mochten vertellen van steve jobs.

SEGA ziet de iphone Gezien de mogelijkheden als game platform als gelijke van een echte console. Apple heeft zelf een leuke tech demo gemaakt met touch fichter en dat monkyball. Natuurlijk zorgens ze met zo'n keynote dat er niets dan goeds gepraat word.
En de praktijk moet nog uitwijzen dat het allemaal gaat werken. Het valt of staat met die sensor. Als die niet werkt dan is apple nergens.

Ik denk dat je met tilt en gesture gebasteerde bediening bijna alle bestaande spel genres kan spelen. Zelfs First Person Shooters (on rails) Als je maar met je vinger mikt op de vijand.

Tilt en touch bediening kan volgens mij ook makkelijk gebruikt worden voor race games.
point en klik is het meest simpel wat je er mee kan doen maar ik denk dat de game ontwikkelaars net als bij de wii er wel even voor gaan zitten om er iets leuks voor te maken. Als die drie games die in de presentatie voorbij komen echt in 2 weken gemaakt zijn dan belooft dat wat nu ze 2 maanden hebben voor de release.

ik ben erg benieuwd

[Reactie gewijzigd door 4saus op 10 maart 2008 23:56]

Heel gaaf inderdaad, een mooie toevoeging op de iPhone. SPORE is leuk, maar wat te denken van Super Monkey Ball ;)

Moet zeggen dat de graphics are ook heel nice uit zien!! :*)
Moet zeggen dat de graphics are ook heel nice uit zien!!
De 'golden quote' van de Sega-man was dan ook dat ze toen ze eenmaal aan het developpen geslagen waren voor de iPhone (de eerder genoemde 2 weken) nog snel een grafisch vormgever moesten invliegen omdat de (hardware accelerated) graphics-mogelijkheden zoveel groter waren dan waar ze op gerekend hadden.

Altijd met een klein korreltje zout nemen, dat soort quotes, maar het klinkt alvast erg goed.

Nou nog 3G ondersteuning (wat naar verluidt met de tot nu toe bestaande chips teveel stroom zou hebben verbruikt naar Apple's idee), en je hebt een prima toestel. Eind Juni?
Ik neem aan dat het nieuws is dat ze ook daadwerkelijk uitgebracht gaan worden, dat was na de Apple-presentatie nog onduidelijk. Het ging zo van: kijk eens wat twee engineers in twee weken kunnen bereiken. (Nu is denk ik in het geval van de games het meest interessante daaraan dat het goed werkt op de iPhone en dat ze op een leuke manier gebruik kunnen maken van de orientatie-sensor, want ik vraag me af of hij nou zou opzzienbarend is dat ze een game in twee weken werkend kunnen krijgen op een nieuw platform).

Hoe dan ook, bij geen van de presentaties van developers werden concrete toezeggingen gedaan of hun huisvlijt ook daadwerkelijk uitgebracht zou worden. Ook Touch Fighter werd alleen als proof of concept gedemonstreerd.
Ze hebben dus nog niks voor elkaar met Spore, alleen een matig 2D-stukje.
(Het veranderen van het wezentje heeft geen enkele invloed op de gameplay tot nu toe)

Leuk die cutscene-movie, maar dat werkt alleen omdat ze nu toevallig hetzelfde wezentje gemaakt hebben als waar ze de cutscene mee gerenderd hebben :)

Nou ja, het is een beginnetje, dat wel :)
Wat je zag was een demo wat EA in twee weken in elkaar heeft gezet. Geen beelden van de pc versie dus.
Heb je ook reviews: Spore ruim een half jaar voor het in de winkel ligt gezien? Alhoewel nog niet af, zijn ze zeker wel verder dan 'een matig 2d stukje'. ;)
Hij bedoeld voor de iPhone

Vind dat ze al een eindje opweg zijn hoor voor iets waar ze nog niet zo heel lang mee bezig kunnen zijn. Het is wel meer werk dan een simpele poort
De iphone kan nu concureren met de DS, het ziet er heel netjes uit.
NDS 150 euro. iPhone 600,-, iPod Touch 270,-.
Dat zijn niet echt concurerende prijzen.
600 voor een iPhone? Daar krijg je dan zeker een iPhone met goude afwerking voor? Importeren uit Amerika kost nog maar 260 euro met die gunstige dollar ;)
§260 is ex BTW in de USA

[Reactie gewijzigd door rocco2 op 10 maart 2008 16:00]

260 euro + 30 euro verzendkosten + 19% btw = 350 euro.

Daarnaast stuurt Apple USA hem echt niet op naar Nederland, dus moet je daar al iemand kennen die hem je op kan sturen. En zit je ook nog eens met een gesimlockte iPhone die je hier niet kan gebruiken zonder hem te hacken...
Meh, de prijzen zijn natuurlijk niet zomaar te vergelijken. Ik gebruik mijn iPhone grotendeels om mee te bellen en zo, maar als ik er zo nu en dan een game op kan spelen die wat beter is dan de java-crap die we gewend zijn op de mobiel, vind ik dat prima.
joh... Kun jij dan bellen met je Ds ? Om maar 's wat te noemen ...

Iphone is prijzig maar wie 'm graag koopt met een abonnement van 40 euro en ook ds achtig spelcomputer zoekt zal misschien de Ds in het schap laten liggen.. .toekomst zal het uitwijzen.
Het lijkt meer op Sim life ...het is dit opvolger van Sim Life..
Leuk man, zo'n bewegingssensor! Ik zie mezelf nu al, moet ik een hoekie om, ding kantelen en... eh.. damn, kan ik niet zien wat er gebeurd, ben ik weer dood :(.
Goed over nagedacht.

Kijk, en daarvoor hebben ze bij de Wii dus de controller kantelbaar gemaakt en blijft je scherm mooi recht hangen.
Hier snap ik de nieuwswaarde weer niet van.

Gaan we nu elk spelletje dat op de Iphone komt ff op de frontpage posten ?
Ik vind dit weer zo typisch Apple fanneukerij.
Gewoon omdat het Iphone is, is het nieuws. Ik heb nog niet veel ( geen ) newsposts gelezen over spelletjes die bv voor de Nokia Communicator uitkomen, of de HTC Touch om er maar enkele te noemen.

OK, Iphone is een hype, maar moet t.net ook daarom mee op die hype springen ?
je brengt het nieuws dat je lezers willen lezen op die manier houd je je lezers :)
Ik heb nog niet veel ( geen ) newsposts gelezen over spelletjes die bv voor de Nokia Communicator uitkomen, of de HTC Touch om er maar enkele te noemen.
Omdat die spelletjes niet mooi zijn. En de besturing niet innovatief is. Spore en monkey ball is gewoon een proof of concept dat het mooi kan zijn op de iPhone/iPod.

En het hoeft niet eens complete spellen te zijn. Een level editor voor SPORE vind ik al dope genoeg op een iphone/ipod. Of voorbeeld bij EVE Online, dat je je schip kan modifyen op je iphone/ipod en later dan het spel spelen op je pc/mac. Een ander spel wat ook goed zou doen (denk ik) is Myst. Myst is voornamelijk (alleen maar eigenlijk) point and click ... alleen misschien een beetje te groot maar goed ander verhaal. Of een iphone/ipod versie van online pokeren PKR (3D Pokeren).

Maar inderdaad .. ik zie ook heel veel nutteloze posts van gamedeveloper A en B gaan ook iphone games maken. Hoeft niet ALLES te posten ;-)
PS2-wii graphics op een mobieltje, smooth!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True