Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Naast alle zakelijke berichten van de Macworld 2008 is er ook nieuws voor de spelende Apple-fan. De shooter Call of Duty 4 krijgt een versie voor de Mac en Spore van Sim-bedenker Will Wright zal zelfs tegelijk verschijnen met de pc-versie.

Spore is al jaren in ontwikkeling en sinds een demonstratie op de E3 van 2005 zijn de verwachtingen hooggespannen. Het is al een aantal malen uitgesteld, maar volgens de laatste planning zou het spel ergens in 2008 moeten uitkomen. Het zal tegelijk met de versie voor de pc verschijnen, meldt uitgever Electronic Arts.

Spore is een spel waarin de evolutie nog eens dunnetjes overgedaan wordt. Het spel heeft vijf fases, beginnend bij de Microbial Stage, waarin de speler een simpele microbe bestuurt. Vanaf dat moment kan de speler zijn microbe laten evolueren. Via de Creature Stage, de Tribal Stage en de Civilization Stage eindigt het spel in de Galactic Stage. In elke fase heeft de speler invloed op de evolutie van zijn beschaving.

Spore maakt gebruik van procedural generation. In dit geval wil dat zeggen dat vooraf een simpele set algoritmen wordt vastgelegd, op basis waarvan de wereld en de wezens zich ontwikkelen. Daardoor zal het spel bij elke speler anders verlopen. Spore heeft geen multiplayermode, maar er is wel een wisselwerking met andere spelers mogelijk. De wezens en werelden die spelers maken, worden opgeslagen op een centrale server; zodra een speler andere planeten kan verkennen, haalt het spel data van andere spelers op.

Call of Duty 4: Modern Warfare is een game van een heel andere orde. Deze fps verscheen eind 2007 op Xbox 360, Playstation 3 en pc en zal in mei 2008 ook op de Mac verschijnen. Uitgever Activision kon Tweakers.net nog niet vertellen of gebruikers van de multiplayermode van de Mac-versie het mogen opnemen tegen de pc-gamers.

Microbial Stage in Spore Creature Stage in Spore Tribal Stage in Spore Civilization Stage in Spore
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Hmmm, daar Mac OS op Unix is gebasseerd, en Unix grotendeels compatible is met Linux verwacht ik dat op den duur Spore ook naar het Linux platform wordt geport. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn - om het spel op *alle* platformen te spelen. Dan rest alleen nog de console en dan kunnen we fijn met de hele wereld onze evolutie nog een gladjes overdoen. Ik vraag mij af hoeveel Wereld Oorlogen er dan nodig zijn om tot een harmonieuze samenleving te komen :P

Trouwens even mijn persoonlijk voorkeur voor Linux, Mac OS X of Windows terzijde maar wat mij opvalt is dat wanneer het er op aan komt Mac OS gebruikers negatief zijn over Windows en vise versa. Ook valt het me op dat zowel het commentaar pro mac, als het commentaar prov windows naar beneden worden gemod ... toeval? :+
Even 2 dingen:

Punt 1:
- Linux maakt gebruik van het X-Window systeem. (X11 voor de kenner);
- Mac heeft daar een eigen implementatie voor.

Dus dat een Mac spel ineens op een Linux bak zal verschijnen lijkt me wel heel erg sterk. Zoieso wel eens gekeken naar UT2004? Wel vreemd dat zowel de Linux als Windows versie op 1 disc staan en de mac versie op een andere disc. Compatible? Lijkt me dus niet helemaal. Dat het beiden een afgeleide is van Unix is een feit, maar dat het compatible is met elkaar lijkt me vrij sterk.

Punt 2:
Misschien heb je bij deze wel gelijk omdat beiden spellen (zo las ik net ergens) (helaas) gebruik gaan maken van de Transgaming Cedega. Wat dus gaat inhouden dat er DirectX gebruikt gaat worden. En aangezien Transgaming zowel voor Linux (Cedega) en Mac OS ( %naam vergeten% ) een implementatie heeft zal het zoieso wel werken. Unix achtig of niet :P Dat doet er dan geen ruk meer toe.

--

Persoonlijk had liever gezien dat beiden spellen ondersteuning kregen voor OpenGL. Dat is toch net ietsjes meer platform onafhankelijk en sneller. Zoals bij de UT reeks. UT2004 speelt doorgaans nog net iets lekkerder op Linux dan op Windows (same machine).
De kernel e.d. zelf zijn idd op elkaar gebaseerd, maar hoe zit het met de grafische omgeving? Volgens mij spelen er wel meer factoren mee met het draaien van programma's op verschillende besturingssystemen dan de algemene familie. Immers, Linux draait meestal met X Windows, terwijl Mac een andere grafische dinges had (helemaal in-house ontwikkeld). Weet niet hoeveel dat uitmaakt natuurlijk.
Op een mac kun je tegenwoordig ook gewoon de muizen van logitech aansluiten, dus dat punt gaat een beetje voorbij.

Het is al zo lang zo gewoon dat een mac geen goede games heeft, dat mensen die graag willen gamen geen mac kopen.

Dat mac superieur is aan windows vind ik absoluut niet. Wat een mac niet heeft is het probleem dat er 1001 fabrikanten verschillende hardware, drivers en software maken, vaak zich niet 100% aan standaarden houden ( wat ms ook niet doet, en apple ook niet overigens ) en dat bij ms systemen er nogal eens conflicten willen optreden.
Dit zal met macs veel minder gebeuren daar er gewoon vele malen minder ontwikkelaars en programma's voor zijn.

Dan is het dus ook makkelijker om optimale drivers te maken, je hebt maar met een 5 tal systemen van doen, ipv 1000 permutaties.
Ja, Photoshop etc loopt veel beter op een mac, grafisch design ? kies een mac.
Zijn andere zaken van belang, dan helaas, toch een pc met windows of zelf linux...

( wil de mac niet flamen, vind het een grappig systeem en zeker de liefhebbers zijn bijna net zo komisch als penguin liefhebbers, maar helaas is MS noch de baas. meerderheid van stemmen, en NIET omdat MS perse beter is. )

Anyways, er zijn gewoon te weinig mac gamers om een port de moeite ( lees : het geld )waard te maken.

[Reactie gewijzigd door Elmo_thefirst op 16 januari 2008 15:09]

Ik wil graag al mijn DirectX applicaties en al mijn overige programma's willen gebruiken, maar wel met de stabiliteit van een Mac.
Ik heb een half jaar stage gelopen in een Grafisch bedrijf en ik kan je vertellen dat Mac's helemaal niet zo stabiel zijn. Er was altijd wel 1 van de 15 waar iets aan mankeerde. Zomaar opnieuw opstarten, zandloper die blijft hangen, spontane afsluitingen van Photoshop of Illustrator, problemen met wegvallende WIFI etc. Ik weet niet of het ooit onderzocht is wat stabieler is, maar ik wil graag weten waar dat 'stabieler dan een pc' vandaan komt.
Bij de gemiddelde thuisgebruiker. Een paar jaar geleden zat is wekelijks bij mijn vader en broertje om hun Windows te fixen. Nu ze beiden een MacBook hebben hoef ik nooit meer langs te komen voor computer problemen. Hooguit voor het beantwoorden van vragen en een drankje.

Een applicatie is trouwens zo stabiel als de applicatie. Hier kan een Mac weinig tot niks aan doen. Photoshop op de Mac is in mijn ervaring net zo stabiel als Photoshop op een goede PC. Final Cut is trouwens wel 500% stabieler dan Premiere op een PC. Verschil bij de Mac is dat zelfs als iets vast loopt het systeem 99% van de tijd lekker blijft werken. Mijn ervaring met Windows is dat het slechts 50% van de tijd lekker blijft werken.

Dit is natuurlijk mijn ervaring en ook mijn Apple is twee keer vastgelopen (in 1,5 jaar tijd)
Het punt hier is dat de Mac in veel opzichten, hoe je het ook went of keer, superieur is aan de PC.
Ik ga toch haast denken dat Steve Jobs een of ander goedje in die witte verf van z'n macs gooit. Waarom gaan mensen bij Apple toch altijd zo hallucineren? Hardware is exact dezelfde als in een PC, hooguit EFI erbij. En hetgeen waar games op draaien, de grafische kaart is bij een mac om te janken, duur, en losse kaarten enkel beschikbaar voor de mac pro. Voor het geld dat die pro kost schroef ik drie vette game-pc's in elkaar...
Het punt hier is dat de Mac in veel opzichten, hoe je het ook went of keer, superieur is aan de PC.
In welke opzichten dan? Ik kan maar niet geinteresseerd raken in de Mac. Ik zou best wel eens willen experimenteren met Mac OS, maar ik wil er gewoon geen speciale hardware voor moeten kopen. Dat blijf ik nou het grootste nadeel van Apple vinden. Een pc is wat dat betreft een meer open platform ipv het gesloten volledig in handen van Apple zijnde Appel platform.

De kracht van de PC is juist de diversiteit en concurrentie op het platform.
De kracht van de PC is juist de diversiteit en concurrentie op het platform.
En het feit dat je stukken minder betaalt voor het ontwerp in de meeste gevallen. Bijna iedereen kan een PC zelf in elkaar zetten, maar een Mac? En het enige verschil tussen een PC en Mac is tegenwoordig nog het gebruik van een ander type BIOS en moederbord. Het wachten is op die EFI (dacht ik dat het was) chip voor PC moederborden en ondersteuning daarvoor onder Windows, en het Mac OSX-platform zal beschikbaar zijn voor iedereen.
vista SP1 heeft al EFI support, dus enige wat het nog tegenhoud is de mobo makers...
Aan de andere kant is de kracht van Macs dat je ze uitpakt, neerzet, stekkers erin en het ding draait, totdat je hem aan de kant schuift na een paar jaar. Herinstallaties zijn een eitje, doordat je geen gekloot met drivers hebt, Macs worden heel compleet geleverd (goede software, dus geen trialmeuk, goede en ingebouwde microfoon en webcam, afstandsbediening) en alles sluit naadloos op elkaar aan. Natuurlijk is dit wel voor een bepaalde doelgroep bedoeld, namelijk de mensen die iets willen hebben wat prettig en stabiel werkt zonder dat het getweakt hoeft te worden. Apple kan garanderen dat alles stabiel en prettig werkt, doordat het juist zo gesloten is.
Het punt hier is dat de Mac in veel opzichten, hoe je het ook went of keer, superieur is aan de PC.

Wentel en keer het dan toch eens, want ik zie toch niet persé in waarom dit zo is? Argumenten zijn altijd wel zo handig.
Mijn windows XP is ontzettend stabiel, ik heb nooit last van virussen of spyware. Mac is totaal niet superieur, gewoon anders.
...superieur is aan de PC.
Volgens mij is tegenwoordig een MAC een PC met andere software geinstalleerd. En die sofware is idd voor somige iets makkelijk te besturen. Hoe dan ook, de PC Hardware is superieur, en de MAC Software is superieur.

[Reactie gewijzigd door DutchStoner op 16 januari 2008 14:43]

Een Mac is vandaag de dag een pc, met EFI ipv. BIOS, en dat gaat als ik me niet vergis spoedig veranderen, een heleboel pc's hebben nu geloof ik EFI met een soort van BIOS emulator erop om windows voor de gek te houde, die kan nl. niet met EFI overweg (Linux en Mac OS X wel dus).
Als ik het goed heb komen er dit of volgend jaar al pc's uit met enkel EFI, zonder BIOS emulator. Waarschijnlijk volgend jaar, bij / na de introductie van Vista's opvolger, aangezien Vista ook niet met EFI overweg kan.

EDIT: ik lees in de post van Dutch207 hieronder dat Vista SP1 al met EFI's overweg kan. :P

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 16 januari 2008 15:50]

EDIT: ik lees in de post van Dutch207 hieronder dat Vista SP1 al met EFI's overweg kan
let wel: alleen de 32 bit versie, de 64 bit versie kan dat juist weer niet. (vreemd genoeg, want Microsoft heeft genoeg ervaring met 64 bit en EFI op Itanium)
Mac is een slecht game platform, want veel spellen zijn gebaseerd op DirectX. Maak gebruik van Bootcamp om spellen op mijn Mac te spelen.
Mac is een slecht game platform, want veel spellen zijn gebaseerd op DirectX. Maak gebruik van Bootcamp om spellen op mijn Mac te spelen.
Direct3d is door microsoft via hun monopolie gepushed precies met deze reden: het porten van games moeilijker maken, opengl werkt ook prima, performance is ook nog eens beter dus wat dat betreft is de mac/linux een beter game platform, alleen ontbreekt de externe support een beetje..

Daarnaast erger ik me aan het gebruik van "dit spel is nu voor de pc uit", slaat nergens op aangezien een spel niet gemaakt wordt voor een specifieke architectuur (al vallen meerdere architecturen onder de noemer pc) maar voor een operating system.

Face it, een computer met linux/osx is ook gewoon een personal computer..
Een personal computer (PC), is een thuiscomputer met een x86-processor en een Microsoft OS. Zoals IBM hem destijds uitbracht.

Zelfs al gebruikt een Linux-computer of Mac dezelfde hardware als een pc, die naam is destijds gegeven aan die specifieke configuratie, en het is blijven hangen. Het zijn allemaal 'home computers', maar enkel een pc, is een pc :).

En zolang de videokaart geen bottleneck is, is een Mac inderdaad sneller dan een Windows-pc, maar 9/10 keer gebruikt een Mac niet zo'n goede grafische kaarten. Ik zie nu dat je in de Mac Pro eindelijk een 8800GT kan laten inbouwen. En iMacs hebben nu ook blijkbaar HD2600's. Maar die Mac Pro is echt veel te duur om er op te gaan gamen. Dan kan je voor een goedkopere prijs een pc kopen die zijn makke software goedmaakt door eens zo krachtig te zijn. En iMac is laptophardware.

Waar een Mac Pro in uitblinkt is betrouwbaarheid, kracht voor grafische applicaties, levensduur. Ik vergelijk hem graag met een dure auto (BMW 7 of zo), terwijl een pc kan variëren van een Lada, tot een uitgebouwde tunerbak, maar hij heeft sowieso geen stijl, en de motor weigert al eens.
Dat spellen op DirectX gebaseerd zijn zegt nog niet dat Macs een slecht gamingplatform zijn. Je lult wel lekker uit je nek zeg. Zelfde als zeggen dat Windows beter is, omdat er meer games voor worden gemaakt.

Laat ik je even uit de droom helpen: WoW en CODUO draaien via WINE onder Linux sneller dan native onder Windows XP. Ik kan op mijn mid 2007 iMac COD2 op praktisch de hoogste specs draaien. Wil ik op diezelfde Mac onder XP COD2 goed kunnen spelen, dan moet ik de specs gigantisch veel terug zetten.

Wat is dan het beste gamesplatform? Windows blijkbaar niet.
Zijn er voor Mac's tegenwoordig grafische kaarten die dit soort spellen goed draaien?
De Mac Pro en de Macbook Pro hebben redelijke tot goede grafische kaarten.
Bij Apple lopen de grafische kaarten wat achter maar desondanks zijn moderne spellen goed te spelen
Radeon™ X1900 G5 Mac® Edition
Designed exclusively for PCI Express-based Power Mac® G5 systems, this card will turn your computer into a sophisticated graphics workstation and a monster

ff googelen
HD2400XT en HD2600Pro in de iMac en HD2600XT (tot 4 stuks), GeForce 8800GT, Quadro FX 5600 in de Mac Pro. Standaard PC-onderdelen, waarmee best wel te gamen valt, lijkt me.

[Reactie gewijzigd door mieJas op 16 januari 2008 15:17]

Meen je niet. Die budgetkaartjes in een systeem van over de 1000 ballen, niet echt gamewaardig. Mac pro is geen optie, niemand geeft 2000-3000 euro uit aan zo'n ding terwijl je voor pakweg 800 ook een retesnelle gamebak met HD 3870 of 8800GT heb...
Je koopt een mac ook niet echt voor zijn gameprestaties. Meer een leuke bijkomstigheid dat je er op kan gamen.

[Reactie gewijzigd door Faure op 17 januari 2008 08:56]

spijtig dat het altijd zo laat is, cod4 heb ik al voor pc...
Spore lijkt me wel interessant, als hij echt te samen uitkomt met zijn pc broer
Ik ben al 25 jaar Mac gamer, en ik kan je vertellen dat een paar maanden een wereld van verschil is met de jaren die je moest wachten op de ports van bekende PC games. Vooral eind jaren 90 was het zeer triest gesteld met gamen op de Mac.
Waarschijnlijk bedoel je halverwege tot eind jaren 90.. Maar toen ging het niet goed met Apple.

Gamestudio's hebben er dan geen geld voor over om hun product aan te passen aan een relatief kleine minderheid. Dat weegt simpelweg niet op tegen de kosten. Eind jaren 90 kwam er echter weer een opbloeing na de terugkomst van Steve Jobs. Nu is er weer een behoorlijk grote groep gerbuikers, zodat het weer kan lonen om een Apple versie te maken.

[Reactie gewijzigd door Rixard op 16 januari 2008 15:49]

Het ziet er alleen niet uit... Concept goed, eyecandy zwaar onder de maat
eyecandy is overrated - wii verkoopt beter dan PS3 en 360 bij elkaar en ziet er vaak ook niet uit.
Precies, maar de Wii is in mijn ogen ook een hele brok hype. Ik vraag me af hoeveel mensen er echt dagelijks mee in de weer zijn, al heeft dat meer te maken met het feit dat ik mezelf er niet dagelijks mee zie spelen, al is het wel een leuke console ;)

Mooie plaatjes is inderdaad niet alles, de graphics zijn niet 'top-of-the-line' maar stralen wel iets unieks uit, en dit opent het spel naar een veel breder publiek. Niet iedereen heeft immers een bakbeest van een PC thuis staan, terwijl dit juist een game is dat zich richt op een breed publiek. Daarom vind ik het juist goed dat het spel waarschijnlijk niet zo zwaar zal zijn.

Graphics kunnen zorgen voor een meer intense spelbeleving, maar zonder goede gameplay blijft het altijd nog een drol verpakt in een mooi doosje ;)
Wii een hype? Ik denk dat de Wii een tegek systeem is en daarom populair.

Ik ken paar mensen met een Wii en die vinden het helemaal geweldig. Mannen EN vrouwen.

Xbox 360 bezitters b.v .zijn meer van die kerels die graag die-hard gamen, maar geen verstand hebben van/geen zin om tijd te investeren in een PC.

Om namelijk met zn 4tjes op de bank te gaan karten op je Xbox360 doe je ook niet zomaar, met de Wii/Gamecube/N64 doe/deed je dit veeel eerder. De Nintendo's zijn gewoon meer voor de gezelligheid, voor de lol, voor het plezier. De Xbox meer voor de hardcore gamer.
Geloof me, ik wéét dat Nintendo staat voor gezelligheid, plezier en lol! Zelf heb ik een SNES en een Gamecube gehad, en daar zeer van genoten :) Vooral de SNES zal altijd de beste console blijven die ik gehad heb.

Zelf ben ik echter meer iemand die gewoon met een normale controller speelt, en niet de hele dag wil zwieren en zwaaien. Veel mensen zullen zich aangesproken voelen door een Wii, vanwege de nieuwe manier van besturen, en het toegankelijke imago. Toch vraag ik me af hoeveel van die mensen zich na een tijd nog intensief bezig zullen houden met de Wii, net zoals met bijvoorbeeld een PS2 of Xbox. Met de Gamecube had ik eigenlijk een beetje van hetzelfde ding last, namelijk het lage spelaanbod, en het relatief lage aantal topgames.

De Wii is in mijn ogen vooral een console die leuk is om met meerdere mensen te spelen, inderdaad dus voor de gezelligheid. Zoals ik vroeger hele dagen kon vullen met een SNES of Playstation, zo zie ik mezelf niet aan de Wii. ;)

Even aan de modjes trouwens: Waarom modden jullie mijn post en die van oliveroms als 'Meerwaarde'? Dat slaat werkelijk nergens op omdat het niks te maken heeft met de nieuwspost! Mod op relevantie, en niet op fanboygeilheid!

[Reactie gewijzigd door BlightedEye op 16 januari 2008 16:41]

Je zwiert niet echt meer met de wii remote dan met een traditionele controller hoor. Of hou jij je controller stokstijf als je speelt(ik beweeg deze ook vaak van links naar rechts als ik helemaal in hetnspel opga, zonder dat dat nou echt helpt.) De wii controler wordt hoef je voor de meeste spellen niet meer te bewegen dan een paar centimeter. Alleen wii sports en een paar anderen zijn zo gemaakt dat je wel meters moet maken zeg maar.

Ik ben trouwens ook een sologamer en heb al vele wii spellen die ik graag speel. Smaken verschillen natuurlijk, maar heb je de wii wel eens geprobeerd op wii sports na dan. Mario Galaxy bijvoorbeeld is erg mooi en je hoeft geen armbewegingen te maken, pols is veelal genoeg.

Zit er wel aan te denken een ps3 te kopen vanwege het aanbod RPG's, maar dan wil ik er wel 1 die backwards compatible is met de ps2, dat ze dat eruit hebben gehaald vond ik geen slimme actie van ze
De grootste reden dat je niet zo snel op de bank gaat zitten om met z'n 4en 360 te spelen, is omdat het aanbod aan spellen wat je op de 360 met z'n 4en kan spelen om te huilen is. Een maat van me heeft een 360, en vaak spelen we een paar van die gratis arcade demos omdat al die andere spellen voor 1 of 2 players max zijn.
Als ik zou moeten kiezen heb ik dan idd liever een wii. Als ik in m'n eentje speel zit ik meestal achter m'n linux bak world of warcraft te spelen, en als we met meerdere zijn is een console heel handig. Dan heb ik geen 360 nodig, want het vult geen niche op in mijn gaming behoeftes.
Maarja, ik koop binnenkort een DS. Ik ken meer mensen met zo'n ding, dus met die multiplayer zit het wel goed :)

[Reactie gewijzigd door kozue op 17 januari 2008 11:33]

ze moeten eerst maar eens zorgen dat ze Spore afkrijgen, voordat ze zulke beloftes gaan doen.... :/
Het is praktisch af, en TransGaming volgt elke nieuwe build op de voet zodat het absoluut geen probleem zal zijn om op PC en Mac tegelijk te lanceren. Al die screenshots bewijzen voldoende dat ze goed op schema liggen.
Ik geloof er nog niet echt in, in 2005 was het al deels speelbaar en nu is het er nog niet? Niet echt 'op schema' als je het mij vraagt.
Dat het niet zo moeilijk is om het naar een ander platform te porten met samenwerking van Transgaming geloof ik weer wel.
"when it's done" ;)
Je kan hem al pre-order'en bij Amazon, maar de datum die daar staat is ook niet echt betrouwbaar. Eerst stond er 3 maart, toen 31 maart, en nu 1 mei.
http://www.amazon.com/gp/product/B000FKBCX4/

Edit;
Niet betrouwbaar dus.
http://www.xspore.com/news/285_no_spore_release_date.html
:P

[Reactie gewijzigd door Matazj op 17 januari 2008 19:09]

Weer in stap in de goede richting,
Hoemeer games er uitkomen voor mac os des te meer zal het aandeel worden van apple.

Het zijn betere systemen vind ik zelf, heb nog geen klachten gehad, en je hoort tegenwoordig bijna geen negatieve berichten over apple.

keep it coming
Ik ben benieuwd hoe het loopt aangezien deze games gebruik maken van een wrapper van transgaming.

http://www.news.com/Comin.../2100-1043_3-6226087.html
Ik hoop voor ze / denk dat het prima loopt aangezien de gamedevvers zelf hiervoor hebben gezorgd, m.a.w. het was een bewuste keuze.

EDIT: typo

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 16 januari 2008 15:52]

Bij alle spellen die van Cider gebruik maken is het de game developer die een licentie neemt en informatie deelt met TransGaming. Dit garandeert een zeer hoge stabiliteit. De prestaties zijn soms net iets lager dan op een PC, maar dit is volledig te wijten aan de OpenGL drivers voor Mac.
Persoonlijk vind ik dit niet meer dan logisch, als er een game kan worden uitgebracht op de xbox360, PS3 en de PC... Waarom dan ook niet voor de mac OS?? Is gewoon weer een positieve ontwikkeling voor gamersland!
kosten/baten. Elk platform kost geld en Mac staat nu niet echt bekend als een game platform. En Apple doet ook te weinig moeite om er iets degelijks van te maken door de meeste systemen met een vaste grafische kaart uit te brengen.

Daarnaast moeten ontwikkelaars van games die geen eigen engine hebben maar er 1 in licentie nemen betalen voor elk platform waarop ze releasen. Als je dan enkele honderdduizenden dollars moet betalen enkel en alleen om het spel op een mac te mogen uitbrengen dan moet je al zeker zijn dat je een groot aantal games verkoopt of je doet er verlies aan. In deze gevallen is dat niet het geval omdat deze games werken op een engine die specifiek voor deze games is geschreven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True