Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties
Bron: Wired News

In een interview met Wired News zet Sims-ontwerper Will Wright zijn plannen uiteen rondom zijn nieuwe spel Spore, dat ook wel Sim Everything wordt genoemd. Van het spel is al bekend dat het de bedoeling is dat de speler een samenleving opbouwt die een hele planeet of zonnestelsel omvat, terwijl hij begint met een eencellig organisme. Het vernieuwende aan de simulator is dat de speler bijna alle attributen, van wezens tot woningen, zelf moet bouwen. Deze attributen zullen worden opgeslagen in een enorme online database, vanwaar er spullen gedownload kunnen worden die door anderen zijn ontworpen. In het interview zet Will Wright uiteen wat hij bij de spelers van Spore wil bereiken.

Wright zegt dat hij de speler een blik wil geven op de werkelijkheid, op de “zin van het leven”, door hem mee te trekken in de manier waarop dingen zijn opgebouwd. Een belangrijk gegeven van het spel is dat de speler zelf een groot deel van de content van het spel maakt. Dit heeft drie grote voordelen: allereerst is de speler meer begaan met zijn figuur, omdat hij deze zelf heeft gemaakt. Ten tweede vinden de meeste mensen het leuk om zelf dingen op te bouwen en hun bouwsels te ruilen met andere spelers, zoals nu ook bijvoorbeeld bij The Sims gebeurt. Ten derde bespaart het team op deze manier veel kosten, omdat zij de content niet zelf hoeven te ontwerpen.

The Sims

Op de vraag op welk deel van Spore Wright het trotst is, antwoordt hij direct dat dit de animaties zijn. Deze zijn gebaseerd op een techniek die het team procedural animation heeft genoemd, waardoor het mogelijk is dat de speler een wezen creŽert en het spel daarbij de bewegingen kan verzorgen. Over de rol van religie in het spel is volgens Wright nog niet veel bekend. Een van de onderdelen van het spel is Cultural genoemd en kan worden gebruikt om de maatschappij uit te breiden.

Hoe religie in dit plaatje past, laat Wright echter het liefst aan de spelers zelf over. Omdat Wright natuurlijk vooral bekend is van The Sims en zijn vele expansions, is het voor velen de vraag of en hoe Spore uitgebreid kan worden. Wright zegt daarop dat uitbreiding van het spel vooral in de breedte zal zijn, waarmee hij bedoelt dat delen van het spel zullen verhuizen naar andere platforms. Deze delen zullen ook speelbaar zijn voor mensen die het originele spel niet in huis hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ben ik de enige die hier bang van is?
allereerst is de speler meer begaan met zijn figuur,
Gamingverslaafden die ook even moord gaan plegen enzo zullen dit zeer leuk vinden. Gamesverslavingen maken veel kapot (spreek uit ervaring van mezelf en rondom me! Ben ondertss al 4jaar gesto met actief te gamen).

Ook dat ding over religie... Het zal wel zo'n ding worden met leuke mensen die de opbouwsels van anderen verneuken of wat politiek gaan uiten enzo. Ik zie het al: Piet ontwerpt een kast en zet die online, wat zit er op de kast? Een hakenkruis.... En begin dat maar te modereren als er een handvol idioten de pret bederven.

Eerlijk gezegd, dit gaat niet goed komen!
Ben ik de enige die hier bang van is?
het blijft natuurlijk een spelletje he'.. Elke vorm van vermaak in het leven kent wel z'n nadelen. En ik weet zeker dat het aantal zelfmoorden door spellen wel mee valt. Laat dat nou 0,06% van de bevolking zijn die zelfmoord pleegt door een spelletje. En hoeveel procent van de bevolking is er wel niet (lichtelijk)gestoord? Zulke mensen kunnen door alle dingen in het leven wel 'een duwtje in de rug krijgen' 'naar de dood'
Ten derde bespaart het team op deze manier veel kosten, omdat zij de content niet zelf hoeven te ontwerpen.
Net alsof het dan 100x makkelijker is zo'n spel te maken. Er moeten toch ook regels in het spel gemaakt worden mbt wat de spelers kunnen en niet kunnen, en alles moet toch functioneren, etc etc. Dat kost ook zeker veel tijd

offtopic reactie op tOcoOl32 ;
Niemand die zich afvraagt of dit wellicht een zeeeer lange tijd geleden door iemand anders werd bedacht? Wellicht wordt dit nu gespeeld door iemand met de nickname "god".
Een matrix in de matrix, aka Thirteenth Floor ;)

edit; @ Barend en 0siris; ja, bij nader inzien is 0,06 procent wel veel ;) maar ik noemde maar ook wat. ik had beter 0,0006 kunnen zeggen ofzo
En ik weet zeker dat het aantal zelfmoorden door spellen wel mee valt. Laat dat nou 0,06% van de bevolking zijn die zelfmoord pleegt door een spelletje.
Realiseer je wel dat dat op de hele wereldbevolking 3,6 miljoen mensen zijn! Lijkt me een zware kluif, als gamedesigner.


Zelfmoorden zijn natuurlijk wel het uiterste, dat zal zo'n vaart niet lopen, maar het punt van jvvv is wel degelijk steekhoudend. Ik heb iemand op onprettige wijze in contact zien komen met de deurwaarder omdat hij teveel met Diablo II bezig was. Met de persoon in kwestie is het goedgekomen, maar het zet wel te denken.
Ja, het zet me wel tot denken hoe diep gezonken die persoon dan was.

De schuld geven aan Diablo2 is natuurlijk makkelijk, maar eigenlijk zat er geestelijk dus zowiezo al iets mis bij diegene, anders komt het niet zover.

Zelfde geldt voor jwww, als een gamesverslaving veel kapot maakt, is dat je eigen schuld. Niet die van het spel. Ik heb juist aardig wat vrienden overgehouden aan het spelen van games.

En verder over dat hakenkruis-verhaal. Ja, het kan zijn dat er dat soort objecten downloadbaar zullen zijn. Oei, oei, oei! Wat is het probleem? Moeten we alle vrijheid maar verbieden, omdat er anders wel eens wat minder leuke dingen gemaakt kunnen worden? Als je niks hebt met hakenkruizen, download je t gewoon niet, simpel...

In het echte leven is het net zo. Als je de straat op gaat, kan je in aanraking komen met minder leuke dingen. Blijf je daarom 24/7 binnen?
Laat dat nou 0,06% zijn
Dat zijn er 3miljoen 600duizend, bijna 20% van Nederland. Best veel zelfmoorden al zeg ik het zelf :P
Spore-moderator in het leven roepen, mensen die dit soort 'gevoelige' items produceren het account van intrekken.

Als dit op een slimme manier wordt gedaan zal het zichzelf wel reguleren.
Ik denk dat de leuke aspecten van het spel zwaarder wegen dan jou misschien niet ongegronde angsten. Ook moet je wat vertrouwen en verantwoordelijkheid aan de spelers geven, het zijn mensen. Kortom: wees optimistisch, en niet zo pessimistisch!
Het project klinkt leuk. :)
Mee eens, denk niet dat dit een begin van het einde is maar een onontkoombare ontwikkeling van de online society. Mensen (en vooral mannen, don't ask) zijn van nature bouwers en hebben de drang hun bedenksels concreet te manifesteren. Om ze daarna aan elkaar te toetsen d.m.v. kritiek en aantoonbaar (r)evolutionair succes. Daarom is de kritiek van jvvv ook zo belangrijk. Ook al heeft het bedenksel zich nog niet gemanifesteerd. Kritiek en innovatie is ook een van de belangrijkste factoren van Tweakers.net.
Persoonlijk? Kan niet wachten. Kom maar op. Fantastisch!
Er zal heus wel een moderatie op die online database plaatsvinden. Je praat er te makkelijk over imo. En over verslaving gesproken, ik ben verslaafd aan GoT: zo heeft iedereen wel een verslaving..
Spore en religie?
Dan ben je in 7 dagen klaar :*)
Religie spored niet? :D
Ten derde bespaart het team op deze manier veel kosten, omdat zij de content niet zelf hoeven te ontwerpen
ik hoop niet dat dit een trend gaat worden anders zie ik de games toekomst somber in. dan gaat er al helemaal geen professionele content ingevoegd worden. Alleen het platform en de keiharde code. je kan het genialiteit noemen of gewoon luiheid . :z

verder leuk idee.
Een soort "open source" game... Vind je het niet mooi, dan verander je het toch...
Misschien moeten ze ook maar de source code en een compiler of de distributie CD zetten.
Voor je het weet kunnen mensen van content verzorgen hun beroep maken.
Maar het merendeel van de mensen zijn lui (en/of) te onbekend met computers om zich aan die content te gaan wagen. En zonder content heb je weinig game zou ik zeggen.
Je maakt de content terwijl je 't spel speelt, door zelf je beestje te ontwerpen, en er zelf wat features aan toe te voegen. De rest van de beesten wordt gedownload. Wil je 't spel spelen dan moet je eigenlijk wel iets maken - en dat wordt (optioneel) weer geupload. Zo krijg je de content.

Overigens heb ik al verhalen gehoord van mensen uit de Sims community dat ze van 't maken van content hun beroep hadden gemaakt, dus dat bestaat al :) Daarnaast zijn er uiteraard de ontwerpers in 'standaard' games die al geld verdienen met het maken van content.
hmmm waar heb ik dit eerder gehoord/gelezen? Volgens mij op de arcade classic dvd voor de ps2. Strekking van het verhaal is iig hetzelfde als 2 jaar geleden.

Wil Wirght heeft o.a. voor brodenbund software gewerkt ten tijden van de c64 en volgens dat intervieuw legde hij de basis voor zijn huidige simulaties (games kan je het niet echt meer noemen) ten tijden van het kaart ontwerp van Raid on Bungeling Bay.

Toch mooi om te zien dat oude proggers niet altijd uitsterven :)
brodenbund == Stunts , isnt it?

B-) Dat was nog eens mooi O+
"Maxis komt met SimEarth 2.0 Online"
Betere titel?

Naast gebruik te maken van de natuurlijk in belachelijke vormen toegenomen processor en videokracht sinds 1988, en de toepassing van internettechnologie zie ik weinig revolutionairs. Gewoon, zoals het er nu uit ziet, een evolutie van 1.0 naar 2.0, met een vleugje "online".
Ik verwacht er wel veel van trouwens, SimEarth was geniaal en totaal ondergewaardeerd.
Hehe inderdaad, echt UBERmoeilijk. Wat ik nu van dit spel heb gelezen is dit een stuk minder moeilijk, een stuk meer "sandbox" idee (je kan gewoon lekker beestjes, huisjes etc. maken en lekker aanklooien en kijken wat er gebeurt, zonder dat je direct afgestraft wordt voor "minder goede" keuzes).
Dus eigenlijk is dit een samensmelting van alle Sim-games tot nu toe plus nog veel meer. Als dit echt gaat werken lijkt me dit supertof. Toch ben ik redelijk cynisch, de wereld is gewoon te complex om alle aspecten in een spel te stoppen. Maar het idee is wel supergaaf.
Dat lijkt me echt enorm vet, dan zie je echt hoe t in elkaar zit (alhoewel het nooit zo ingewikkeld als in het echt zal zijn?)

Nou ik kijk net op spore.ea.com, maar ik vind het er eigenlijk een beetje kinderachtig uitzien, ik zat echt te denken aan serieuzere graphics..
http://spore.ea.com/ Voor screenshots en meer informatie.
Niemand die zich afvraagt of dit wellicht een zeeeer lange tijd geleden door iemand anders werd bedacht? Wellicht wordt dit nu gespeeld door iemand met de nickname "god" :D

edit:dubbelpost? op wie?
Je paspoort als licentie? ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True