Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Het Amerikaanse Treyarch werkt aan het vijfde deel van de Call of Duty-serie. Naar inmiddels is gebleken, zal Call of Duty: World at War van een co-op-modus en voertuigen worden voorzien.

CoD logoDit blijkt uit beelden die enkele Engelse gamesbladen hebben gezien. Ontwikkelaar Treyarch, die eerder Call of Duty 3 maakte, blijkt het vijfde deel in de serie opnieuw in de Tweede Wereldoorlog te situeren.

Voor de ontwikkeling van World at War wordt gebruikgemaakt van de veelgeprezen Call of Duty 4-engine. Een van de leden van het ontwikkelteam legt in Official Xbox Magazine uit dat er wat aan de AI van de engine is gesleuteld. In World at War zullen tegenstanders hun oorlog bijvoorbeeld op een andere manier voeren dan op de westerse wijze die we uit de eerste vier delen gewend zijn. Ze zullen minder strategisch te werk gaan, en bijvoorbeeld stiekem door het struikgewas tijgeren om van dichtbij met grof geweld hun slag te slaan. Ook de beruchte Japanse kamikaze-tactiek zal in de nieuwste Call of Duty worden ingezet.

De grootste aanpassingen in de gameplay zullen echter bestaan uit de introductie van co-op en de inzet van speelbare voertuigen. Op wat voor manier co-op gaat werken en om wat voor voertuigen het gaat wordt binnenkort wellicht duidelijk. Uitgever Activision heeft aangekondigd om binnen een paar weken meer details naar buiten te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

zoals je nu in COD4 veel gewhine hoort over martyrdom, rocket launchers... zo was er in cod1 een gewhine van ppsh rushers, in cod2 van tommierushers...
maar ik heb het gevoel in COD4 dat 90% van de spelers nu allemaal met dergelijke wapens rondloopt en dus vooral full auto spray-mode spelen...
WW2 mag dan uitgemoklen zijn maar daar was er tenminste 50% bolt rifle action wat volgens mij meer aimskill vereist dan mp5/m4/ak spraying en sprinting...

+ dan nog het feit van het scheef knifen en toch in een keer killen...
dan liever het pistolbashen terug...

maps zijn volgens mij ook veel te klein&gedetailleerd geworde. Teveel campspots en hoeveel % van je deaths zijn zonder echt face2face duel ontstaan...?

Dan nog te zwijgen over het wallshooting in combinatie met een radar vol red dots *zucht*

het is logisch dat engines en grafics alsmaar mooier worden maar qua zuivere gameplay vond ik de 1e COD dan toch het beste vd reeks.
De 2e wereldoorlog is nu al te vaak gedaan. IK snap ook niet dat ze daar nu wr voor kiezen, juist omdat iedereen positief verrast was over de implementatie van de CoD speelstijl in de moderne setting van CoD 4. Verder wordt ik altijd huiverig van dit soort zaken:
Ze zullen minder strategisch te werk gaan, en bijvoorbeeld stiekem door het struikgewas tijgeren om van dichtbij met grof geweld hun slag te slaan. Ook de beruchte Japanse kamikaze-tactiek zal in de nieuwste Call of Duty worden ingezet.
Dat betekent over het algemeen dat je hele levels kamikazerenners aan het afschieten bent of "spot de vijanden in het struikgewas". Niks vernieuwends en imo nu al excuses voor repititieve gameplay. Jammer dat deze ontwikkelaar deel 5 maakt, ze zijn niet half zo goed als de jongens van deel 4.
Denk dat ik toch ergens gelezen heb dat CoD 5 al in ontwikkeling was voor CoD 4 is uitgebracht. Ontwikkelaars hadden schrik dat het modern warfare concept niet zou aanslaan, hebben op safe gespeeld, en dus terug naar de WO II setting gestapt, beetje jammer toch.
Ze hadden beter eens voor Vietnam gekozen. Da's eerder een tussenperiode tussen WOII en moderne shooters waarover er nog niet veel games zijn gemaakt.
En met de engine van COD4 zouden ze er echt een juweeltje van kunnen maken.
Mijn meing van het spel is nog niet gevormd want het spel is er nog niet, maar verandering van spijs doe eten zegt men. ff vergelijking tussen Westwood (makers van command and conquer) en EA (overnemers van westwood en een heleboel anderen)

Command and conquer= ok (ww)
Redalert= ok (ww)
Tiberian sun = mwoa (ww+ea)
Genrals = super met uitbreiding naar Zero hour= fantastisch (beste zelfs beste in zijn genre tot op de dag van vandaag naar mijn mening) (ea)
tiberium wars =bagger (ea)

Let wel! hier heb ik het over gameplay en "x-factor" niet over mogelijke eyecandy e.d. daarvoor zijn de games te verschillend in hardware eisen.

ik wil hiermee aan geven dat een nieuwe uitgever niet noodzakelijk een slechter speel geeft.

COD4 is wel fantastisch te spelen op een vrij oude pc. toch nog behoorlijk detail en loopt lekker soepel. (Crysis bijv. niet). Nou zijn die ook moeilijk tevergelijken (dx 9 optimized en dx 10 optimized) maar toch. het resultaat is voor de oogjes bij COD4 toch beduidend beter dan bij Crysis

Ergo: COD4 zegt niets over COD5
Niet om te flamen ofzo, maar COD 4 is qua graphics en physics elangniet zo geavanceerd als Crysis! Met name textures laten op veel plaatsen helaas te wensen over....
@TZ4R
Klopt, CoD1 zette een nieuwe trend voor shooters op de pc, de rest was nauwelijks meer vernieuwend, zowel grafisch als gameplaytechnisch niet echt. Vond CoD4 na een tijdje ook echt "cheap" aanvoelen, door een gebrek aan goede physics, de matige beelden en de belachelijk gescripte battles. Het is in wezen CoD2 met wat nieuwe lichteffecten/shaders er overheen gegooid. Zelfs op 1900x1200 8xAA alles full haalde ik nog 50+fps, wat wel aangeeft dat het spel nou niet bepaald je hardware laat zweten anno 2008.
En nu maar hopen dat dit spel en deze CO-OP modus ook op de PC komt _/-\o_
lees dan ook de links dan ook voordat je zo reactie plaats als je had gekeken in de eerste link dan staat er dat het op alle platforms uitkomt behalve op de PSP...
Minder strategisch? De andere delen waren nu ook niet 'super strategisch' te noemen..
Ik hoop dat deze niet infinity ward ontwikkelaar de call of duty serie niet verneukt. Zoals call of duty 3. Maar ben heel erg huiverig.
FYI Infinity ward maakte deel 4.
CoD 4 was een van de weinige vernieuwingen in de serie (lees: geen WO2).
CoD 5 gaat dus "back to his roots"
Voor de ontwikkeling van World at War wordt gebruikgemaakt van de veelgeprezen Call of Duty 4-engine.
Die bestaat toch voor 90% uit iD-Software technology--Quake 2 of 3?
Het zal nu waarschijnlijk nog maar 20% zijn ofzo. De engine is zwaar aangepast door infinity ward.
Werd toch ook tijd ook, het spel is al 4 delen hetzelfde met wat verschillende scenery. Nu komt er eindelijk wat nieuws. hetgene wat er eigenlijk al vanaf deel 3 in had moeten zitten.
Dit is dus grote onzin als je kijkt naar 1 en dan naar deel 4 zit er een wereld van verschil tussen. Deel 4 is niet voor niets modern combat.

Ontopic: Jammer dat ze weer terug gaan naar WW2 vond de laatste juist zo super. De sfeer was echt geweldig. Die missie dat je in het vliegtuig zit en bommen moet werpen super!!!!!
Ze zullen minder strategisch te werk gaan, en bijvoorbeeld stiekem door het struikgewas tijgeren om van dichtbij met grof geweld hun slag te slaan.
Ligt dit nou aan mij of klinkt dit als een marketing praatje voor slechte AI?
Het 'minder strategisch' klonk mij zo ook een beetje in de oren. Maar het tijgeren enzo zijn wel leuke toevoegingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True