Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Infinity Ward stelt de Variety Map Pack voor de pc-versie van Call of Duty 4 donderdag gratis beschikbaar. De downloadable content werd al enige tijd geleden voor de Xbox 360 uitgebracht, maar deze kost 800 Microsoft-punten.

Robert Bowling, communitymanager van de spelontwikkelaar, schrijft op zijn weblog dat de downloadable content uit vier levels bestaat. Ook zal voor die tijd een nieuwe patch uitgebracht worden, die een aantal bugfixes en ondersteuning voor de vier nieuwe levels met zich meebrengt. De nieuwe levels hebben de namen Broadcast, Chinatown, Killhouse en Creek meegekregen.

Volgens Bowling wordt de Variety Map Pack door Nvidia gesponsord, zodat Infinity Ward de mappen gratis aan gamers kan aanbieden. Begin april werd de Variety Map Pack voor de Xbox 360-versie van het spel uitgebracht. Bezitters van Call of Duty 4 moeten echter 800 punten voor de Map Pack neerleggen, omgerekend bijna tien euro.

Call of Duty 4: Modern Warfare (8800GTX, all high, © Aap) - ready for entry
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

En dat terwijl Infinity Ward toch gemopperd heeft dat de PC verkopen tegen vielen door het massale gekopieer. Ook al sponsort NVidia de maps, je had toch verwacht dat ze nog wat meer inkomsten zouden proberen te genereren.

Of ze hebben het opgegeven en gaan er vanuit dat als de maps betaald zouden zijn ze toch wel illegaal gekopieerd zouden worden. Maar in dat geval hadden ze er voor kunnen kiezen om de PC gamers te laten zitten met de huidige maps.

Ik vind het een beetje vreemd gezien het gedoe omtrent de verkopen van CoD4 op de PC. Maar ja, ben er wel blij mee :)
Ik vind het niet zo heel raar. De maps zijn nu in feite betaald door nVidia. Als ze er geld voor gingen vragen had nVidia ze waarschijnlijk niet gesponsord, en door kopiëren lopen ze dan geld mis. Omdat ze nu al betaald zijn is er geen geld meer om mis te lopen - ze zijn al verzekerd van hun inkomsten :). En daarbij trekt het wellicht weer wat extra mensen over de streep om CoD4 daadwerkelijk te kopen.

Zijn dit trouwens ook extra singleplayer levels, of zijn het alleen maar multiplayer maps?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 juni 2008 15:33]

Alleen maar multiplayer maps. Zoals ook in het verleden met CoD(en MoHaa ook trouwens) zijn nieuwe multiplayer maps gratis. Als er singleplayer maps bij zitten is het vaak een expansion die je dan kan kopen(CoD United Offense b.v. en Mohaa Spearhead) waar er dan wel weer nieuwe MP maps bij zitten.

Beetje omslachtig verwoord, maar: alleen MP maps -> gratis. SP maps + MP maps -> meestal expansion die je moet kopen. Tot op heden dan, met CoD en Mohaa :)
Het is inderdaad een minne streek van IW. Het toont ook des te meer aan dat de pc-gamescene zo dood als wat is omdat ze het niet aandurven om er geld voor te vragen.

En maar afvragen waarom Rockstar nog geen plannen heeft voor een pc-versie van GTA IV. Reden: hierboven. Consoles valt zoveel meer geld aan te verdienen en geef ze eens ongelijk.

Nou ja, heb inmiddels al twee maanden deze maps gespeeld. Sommigen zijn wel aardig, anderen weer minder. Nu speelt iedereen vrolijk GTA IV en lijkt CoD weer vergeten.

Klinkt misschien wat zuur, maar ik vind dat je in dit soort gevallen gewoon één lijn moet trekken en geen onderscheid moet maken tussen pc- en consolegamers. Of iedereen laten betalen of het aan iedereen weggeven voor niets.

[Reactie gewijzigd door Gunner op 2 juni 2008 16:37]

Het is inderdaad een minne streek van IW. Het toont ook des te meer aan dat de pc-gamescene zo dood als wat is omdat ze het niet aandurven om er geld voor te vragen.
De PC-scene is dood omdat we niet hoeven te betalen voor een map-pack? Beetje vreemd geredeneerd? Er is nog nooit een map-pack geweest voor de PC waarvoor betaald moest worden. Neem de mappack/bonuspacks voor UT, al voor iedere versie zijn daar packs voor uitgekomen, gratis voor iedereen te downloaden. Het is gewoon een domme zet van IW geweest om uberhaupt geld te gaan vragen voor maps waarvan bij 3 maps al meer dan de helft in huis was aangezien 3 maps gewoon uit de singleplayer omgevormd zijn. Dan is er nog één overgenomen uit CoD2 waar dus ook niet lang over gewerkt moest worden.
En maar afvragen waarom Rockstar nog geen plannen heeft voor een pc-versie van GTA IV. Reden: hierboven. Consoles valt zoveel meer geld aan te verdienen en geef ze eens ongelijk.
Doet Rockstar altijd. Bij San Andreas was het, zover ik weet, eerst ook een console release waarna er niets bekend was over een PC versie, die er uiteindelijk toch wel gekomen is. En alleen op de Xbox360 zal Rockstar meer geld gaan verdienen, met die extra episodes. Zoveel meer is lichtelijk overdreven in mijn ogen.

Goed, de PC community is lichtelijk aan het verzieken door het kopieergedrag, maar met platformen als Steam zie ik toch zeker een mooie toekomst voor de PC. Komt nog eens bij dat ik pertinent weiger om een shooter met een controller te spelen. Net als een RTS. Dat is gewoon een PC-only genre in mijn ogen, het speelt zoveel lekkerder met toetsenbord + muis, daar kan geen controller tegenop.
Nou ja, heb inmiddels al twee maanden deze maps gespeeld. Sommigen zijn wel aardig, anderen weer minder. Nu speelt iedereen vrolijk GTA IV en lijkt CoD weer vergeten.

Klinkt misschien wat zuur, maar ik vind dat je in dit soort gevallen gewoon één lijn moet trekken en geen onderscheid moet maken tussen pc- en consolegamers. Of iedereen laten betalen of het aan iedereen weggeven voor niets.
Klinkt wat zuur is nogal licht uitgedrukt...
Ik zou Infinity vierkant hebben uitgelachen als ze er geld voor hadden durven vragen. Extra content hoort gratis te zijn zoals het altijd al is geweest op de PC, dus wel fijn dat nVidia hier in ieder geval bij meehelpt.
Waarom moet extra content gratis zijn?? Je legt geld neer voor een product. De waarde van het product is het geld wat jij er voor betaald op dat moment.

Bedenk wel dat er nieuwe maps gemaakt worden door mensen. Dat kost geld. Het is dus helemaal niet zo vreemd om geld te vragen voor extra content. Patches is een ander verhaal. Daar mag je van verwachten dat die gratis zijn.

En extra content is in de PC wereld helemaal niet zo normaal hoor. Vele spellen die gewoon geld vragen voor extra content(Battlefield bijvoorbeeld serie had wat expansions die je kon kopen, zelfde met The Sims en zo zijn er nog vele andere spellen, ook niet EA).

Een game ontwikkelaar moet ook eten, en poen hebben om een nieuw spel te gaan creeeren. Ik vind het niet vreemd als er een product geleverd wordt dat daar voor betaald wordt.
Deze maps waren al in productie voordat het spel zelf uitgekomen is, aangetoond doordat er bepaalde media onderdelen zich binnen de standaard packs bevinden, en zouden dus al in de kosten van het originele spel verwerkt horen te zijn. Wellicht zijn de maps expres niet in het originele spel gestopt zodat ze later verkocht konden worden als downloadable content, wat in dat geval wel een naai streek zou zijn.

The Sims expansion packs brengen een hoop nieuwe content maar ook nieuwe manieren om het spel te spelen (tenminste, dat was zo met de originele Sims).
En waarom is het een naaistreek als iets niet in het uiteindelijke product terecht komt? Jij legt geld neer voor een product waarmee je dus aangeeft dat je dat geld er voor over hebt. Dat bepaalde elementen er niet in zitten weet je op dat moment niet of je hebt alsnog dat geld er voor over.

Er zijn zoveel dingen die het in een uiteindelijk product niet halen. Of dat nou met auto's(bepaalde opties/accesoires) is, TV's(bepaalde functionaliteit), software(WinFS in Vista of maps in een spel) of wat dan ook. Iets ligt op de tekentafel en soms blijkt gewoon dat dingen niet echt haalbaar zijn. Kan zijn omdat het anders te duur wordt, en in dat geval is betaling voor extra content dus wel degelijk normaal.

Maar het belangrijkste blijft nog altijd: jij legt geld neer voor een product zoals het product het op dat moment is.
In het geval van een video game leg ik geld neer voor het werk wat men in een product gestoken heeft, als dit ook al het geld bevat nodig voor het maken van een pakketje met downloadable content betaal ik dus in feite dubbel.
Nee, je betaalt niet dubbel, want je hoeft het niet te kopen, om toch gebruik te blijven maken van je game.
het Variety map pack is ook al uit op de PS3 hoor. Ik zag het laatst nog in de PSN store staan voor ±¤9-10
Consolegamers hebben het zelf gezocht dat ze voor dat mappack moesten betalen, door voor alles en nog wat zonder aarzelen hun creditkaart boven te halen. Blijkbaar vindt die groep gamers het normaal dat je na de aankoop van een duur spel en een console nog maandelijks betaalt bovenop je internetabo als je online wil spelen. Zelfs voor een paar thema's of extra wagens voor een racer die al tientallen wagens heeft wordt zonder aarzelen betaald, dus logisch dat de maps voor CoD4 ook betalend zijn.

Pc-gamers daarentegen hebben al altijd duidelijk het signaal gegeven dat ze niet willen bijbetalen voor wat extra content die evengoed in de volledige versie had kunnen zitten. Extra maps bij pc-games zijn tot nu toe al altijd een extraatje geweest van de ontwikkelaars als dank voor goeie verkoop of als voor een hechte community. Sowieso kan men op pc genieten van maps die gemaakt worden door de community, en vaak even goed zijn dat de officiële maps.
*kuch*

Zullen we games als Battlefield 2, World of Warcraft en dergelijke dan buiten beschouwing laten voor de PC? Elke uitbreiding daarvoor kost ook geld en voor bepaalde andere PC-games moet je ook nog eens subscription betalen (per maand of per jaar ofzo).

En ik vind zelf die maandelijkste kosten voor XboxLive (zegge, 5 Euro per maand) echt een lachertje qua kosten. Wat krijg je ervoor terug? Ow ja; HD-trailers, demo's, gratis & betaalde content, enorm veel plezier (chatten, online gamen etc). Sorry, maar ik lach me af en toe ziek als T.net een artikel plaatst waarin wordt gesproken dat een game exclusief naar de consoles komt (zoals GTA4) en tientallen reakties worden geplaatst door teleurgestelde PC-fans; niet in de laatste plaats omdat GTA4 op de 360 ook nog eens exclusieve content krijgt zoals steden!

Oftewel; mijn opinie is nog steeds dat een spel op de PC, 360 of PS3 uiteindelijk even duur is qua aanschaf en 1 of 2 uitbreidingen en dat je daarna pas mag rekenen voor subscription-fees en aanschafkosten hardware.
Ik weet niet of je ooit pc-gamer geweest bent, maar al die dingen die jij opnoemt die je krijgt voor je 55 euro per jaar (HD-trailers, demo's, gratis & betaalde content, enorm veel plezier (chatten, online gamen etc)) bestonden op de pc al jaren voor de komst van de xbox360, en dan wel volledig gratis! Als het op pc kan, waarom zou het op de x360 dan niet kunnen?

Ook durf ik wedden dat GTA4 wel degelijk naar de pc zal komen, al zullen we er een jaartje op moeten wachten (wat ik er gerust voor over heb). En het is ook nog helemaal niet duidelijk wat die extra content voor de x360 zal zijn, maar dat het extra steden zijn lijkt me nogal sterk: MS$ gaat je heus geen gigabytes aan data laten downloaden! Ook heeft Rockstar reeds gezegd dat die extra content uiteindelijk ook naar de PS3 (en wss ook de pc) zal komen, want MS$ heeft slechts een TIMED exclusive met Rockstar omtrent die content.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 2 juni 2008 19:18]

en jij vergelijkt een hele uitbreiding met een map pack.. *Kuch*
Sorry?
"Pc-gamers daarentegen hebben al altijd duidelijk het signaal gegeven dat ze niet willen bijbetalen voor wat extra content die evengoed in de volledige versie had kunnen zitten. "

Ik denk niet dat pc users dat ALLEMAAL denken.
Blijkbaar vindt die groep gamers het normaal dat je na de aankoop van een duur spel en een console nog maandelijks betaalt bovenop je internetabo als je online wil spelen.
Feitelijk maar deels waar : Dit geldt voor Xbox & Xbox 360. De PS3 gamers hoeven niet maandelijks te betalen om online te kunnen gamen.

Daarnaast zie je in de Playstation Store duidelijk en rechtstreeks hoe duur iets is, iets wat bij Microsoft's Points-systeem niet het geval is.

En voordat er geflamed wordt : ik heb beide consoles, speel op beide evenveel en kan van beide voor- en nadelen opnoemen. Ik geef hier alleen het verschil in benadering van Microsoft & Sony weer.
Klopt, ik heb zelf ook een PS3 en online gamen is daar ook volledig gratis.
Maar toch een mooit gebaar. Ik als console speler voel mij absoluut niet genaaid, maar als je naar de kosten kijkt :
Call of Duty 4, het spel kost voor de console al gauw een tientje meer, Voor on-line betaal je bij de console die ik bezit 5 euro p/m en de mappack heeft mij 10 euro gekost. Kortom, een maandje nieuwe maps on-line spelen kost mij 25 euro meer dan de PC gamer.

PC gamers, veel suc6 met de nieuwe maps, ze zijn zeker de moeite waard !
Tof!

Eens leuk dat er eens iets gratis uitgebracht wordt. (al dan niet betaald door nVidia).

Vind het vreemd hoe sommige spelletjesmakers er in slagen een game op de markt te brengen die zo goed als af (enkel wat minime bugs, = normaal) en goed uitgebalanceerd is (vb: battlefield reeks waar overpowered wapens in zaten). Zij slagen er dan nog eens in om wat gratis content te voorzien.

Terwijl andere spelletjesmakers er een puinhoop van maken en na 3 à 4 grote patches nog altijd geen behoorlijke game hebben...

Als je daarbij de vergelijking maakt met de verhouding "prestaties/kracht pc" tussen COD4 en bvb Crysis, krijg je, met dezelfde pc, veel meer grafisch pracht bij COD4 dan bij Cryisis

Als elke game zo afgewerkt zou zijn, zouden er veel meer mensen bereid zijn te betalen voor een game...

COD4 vind ik de beste koop totnogtoe...

[Reactie gewijzigd door Akrapovic58 op 2 juni 2008 23:42]

Aleen jammer dat de campaign nogal kort was...
Tot op zekere hoogte heb je gelijk maar er zijn genoeg games voor de consoles te vinden die je op internet bestelt waarbij je korting op een nieuw spel op kan lopen tot wel 15 of 20 Euro t.o.v. "de retailers" zoals Dixons.
Leuke redenering, maar hij klopt niet helemaal, aangezien er meer korting wordt gegeven op PC-games. Denk dat we het allemaal eens zijn dat de gemiddelde PC game 50 kost en de gemiddelde console game 65, dan kijken we bij een internetbedrijf die niet zo duur is en dan zie we de volgende prijzen:

PS3 Grid - 56 euro
PC Grid - 35 Euro
bron: play.com

9 euro tegenover 15 euro korting, procentueel is dit gat natuurlijk nog groter. En zover ik het kan overzien is dit bij elk internetbedrijf hetzelfde geintje.
Verder kijken dan Europa; de zusjes van Play, namelijk PlayAsia, hebben GRID voor de PS3 (regio-vrij dus) voor 42 Euro + gratis shipping. In NL is de laatste prijs voor GRID 52 Euro. Verder zijn er voldoende andere spellen voor de consoles die ook regio-vrij worden geleverd en elders veel goedkoper zijn.

Het voorbeeld GRID wat je geeft is inderdaad een voorbeeld van "relatief veel duurder voor consoles dan voor PC" maar bij een gemiddeld prijsniveau van 50 tot 55 Euro voor een game, vind ik kortingen/prijsstellingen richting de 35-40 helemaal zo gek nog niet en juist bevordelijk voor de verkoop van sommige games.

Maar er zijn ook bepaalde zaken in NL die op nieuwe/populaire games gewoon een marge gooien; ik heb GRID in de winkels zien liggen voor wel 70 (!!!) Euro.
Eigenlijk verwacht ik stiekem niet anders :). Ik ben niet helemaal goed op de hoogte, maar wanneer was het de laatste keer dat je moest betalen voor een mappack voor een spel?

En nVidia moet wat doen om de pc-gamers pc-gamers te laten blijven
maar wanneer was het de laatste keer dat je moest betalen voor een mappack voor een spel?
Voor zover ik me kan bedenken was er een 'Halo 2 Multiplayer Map Pack' op de markt gebracht. Weet alleen niet of dat enkel op de xbox of ook op de pc was.
yep.. full-price en je was gedwongen het te kopen want niemand speelde meer op de oude maps...

de volgende grote was Gears of War, waarvan Epic initieel de packs ook gratis wilde maken. Dit mocht niet van Microsoft, het compromis was uiteindelijk dat het na verloop van tijd vrijgegeven werd.. :(
Mooi dat het gratis is, dit zal alleen maar zorgen dat het spel nog populairder wordt. En Nvidia doet dit natuurlijk ook alleen maar voor de reclame.

Ik hoop dat de maps een beetje leuk zijn en dat de servers ze snel gaan draaien want somige maps gaan nu wel een beetje vervelen(total play time: 5 days , 3 hour)

[Reactie gewijzigd door martijn00 op 2 juni 2008 15:27]

Inderdaad mooi dat het gratis is, maar op de PC niet meer dan normaal natuurlijk..

Dat ze er nu een sponsor aanhangen is waarschijnlijk gedaan om de consolegamers die er wel voor moeten betalen koest te houden.. Ik hoop ook niet dat het een 1e stap is in de richting van ook op de PC betalen voor DLC, want nu is het een sponsor, straks is het ook betalen.. Of niks krijgen natuurlijk, want dat betalen voor DLC op de PC wordt natuurlijk helemaal niks..

Piraterij is echt niet de belangrijkste reden dat PC gamen minder wordt, dat komt vooral door de industrie zelf die gewoon veel meer geld ziet in de consoles, omdat ze daar dus o.a. wel geld kunnen vragen voor DLC, tot aan de kleinste gamerpic plaatjes aan toe.. Deze CoD4 mappack is alleen op de Xbox 360 al meer dan 1 miljoen keer gedownload, keer 10 euro/dollar, reken uit je winst.. Dat is ruim 10 miljoen dollar voor slechts 4 MP maps waarvan er 2 zo uit de SP gerukt zijn, en 1 een remake is van een oude CoD map.. Hoezo makkelijk geld verdienen??

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 2 juni 2008 19:25]

Overigens is dezelfde mappack ook al uit voor de PS3, maar daar wordt in dit artikel geen melding van gemaakt ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True