Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Terwijl de geruchten over de komende aankondiging van de 3G-iPhone aanzwellen, heeft Blackberry zijn marktaandeel in het eerste kwartaal verder uitgebreid ten koste van de iPhone, zo blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau IDC.

Volgens het rapport daalde het smartphone-marktaandeel van de iPhone in het eerste kwartaal naar 19,2 procent terwijl het vierde kwartaal van 2007 nog werd afgesloten met een marktaandeel van 26,7 procent. Een reden voor de terugval zou kunnen zijn dat consumenten de aanschaf van de iPhone uitstellen met het oog op de aanstaande introductie van de volgende generatie, maar ook het opdrogen van de voorraden van de huidige versie zou het kleinere marktaandeel kunnen verklaren. De verwachting is dat Apple de opvolger van de huidige iPhone in juni tijdens de World Wide Developer Conference presenteert.

Vooral RIM lijkt van de situatie te profiteren. Deze wist het marktaandeel van zijn Blackberry-smartphones te verhogen van 35,1 procent in het vorige kwartaal naar 44,5 procent in de afgelopen periode. Het bedrijf heeft in de laatste maanden een aantal mobieltjes aangekondigd en/of uitgebracht die ook bij zogenaamde 'prosumers' een gevoelige snaar raken, zoals de Blackberry Pearl en de Blackberry Bold, terwijl ook gewerkt wordt aan een clamshell-model. Voorheen richtte RIM zich voornamelijk op zakelijke gebruikers.

Ook het marktaandeel van smartphone-grondlegger Palm steeg aanzienlijk: van 7,9 procent in het vierde kwartaal van 2007 naar 13,4 procent het eerste kwartaal van 2008. Palm lijkt op het juiste paard gewed te hebben met het uitbrengen van de goedkope Centro-smartphone. Het marktaandeel ligt nog steeds beduidend lager dan de 23 procent van een jaar geleden, maar dat was nog voor de introductie van de iPhone.

Blackberry Bold vs. Apple iPhone
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Een reden voor de terugval zou kunnen zijn dat consumenten de aanschaf van de iPhone uitstellen met het oog op de aanstaande introductie van de volgende generatie

Lijkt me niet echt een valide reden, datzelfde geldt immers ook voor RIM (de nieuwe state-of-the-art BB Bold is pas net aangekondigd, maar nog niet te koop en al helemaal niet meegenomen in deze cijfers). Voor de Bold zitten net zo goed mensen hun aankoop uit te stellen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 juni 2008 17:34]

Toch wel. RIM bedient de zakelijke markt. Qua telefoons wordt daar niet zo snel gewacht op 'dreigende' nieuwe modellen. Allereerst omdat er niet kn worden gewacht (die medewerker heeft een telefoon nodig..), en ten tweede ontvangt het bedrijfsleven vernieuwing niet altijd met open armen.

Windows Vista bijvoorbeeld is voor consumenten misschien best leuk (het ziet er in de winkel op het eerste gezicht toch best flashy en gelikt uit). In het bedrijfsleven hebben ze liever die vernieuwing van Vista niet; het voegt niks toe (de meeste features gebruikt de gemiddelde kantoorgebruiker toch niet), maar is voor IT support en medewerkers wel weer extra moeite om het te begrijpen.

Daarnaast hebben de nieuwe modellen van de BlackBerry's ook een stuk minder vernieuwing in petto gehad dan de komende iPhone heeft. En van de vernieuwingen van de BB is de meer gestijlde look van menu's etc. Juist n van die dingen waar de zakelijke markt nou weer niet zoveel behoefte aan heeft (met nog even Windows Vista in het achterhoofd; Aero is juist wat je niet op je kantoorpc wilt omdat je helemaal doordraait van het blauwgroene gifkleurtje en de halfdoorzichtige vensters die je allemaal door elkaar gaat zien...)

Dus ja, een reden voor de terugvallende verkoop van de iPhone is wel degelijk het aankomen van een nieuwe generatie.

[Reactie gewijzigd door t-h op 2 juni 2008 17:38]

Daarnaast hebben de nieuwe modellen van de BlackBerry's ook een stuk minder vernieuwing in petto gehad dan de komende iPhone heeft.

Ik dacht dat die nieuwe iPhone nou juist de features krijgt die BB al heeft (GPS, 3G, pushmail, remote beheer, groep-sms, office documenten).
Ik dacht dat die nieuwe iPhone nou juist de features krijgt die BB al heeft (GPS, 3G, pushmail, remote beheer, groep-sms, office documenten).
klopt ook. zo zie je dat beide apparaten op elkaar gaan lijken. RIM kan ook niet anders; de iPhone heeft een ontzettend potentieel. Talloze zakelijke gebruikers willen de iPhone, maar missen bepaalde features. Die komen over een week. Als de iPhone en BB straks beide handige zakelijke features hebben, maar de iPhone een ingebouwde iPod, TomTom, camera, wel te gebruiken webbrowser en een handig en aantrekkelijke interface; dan kan RIM toch minstens haar interface wat updaten en media-mogelijkheden wat vergroten. Welnu, dat heeft RIM gedaan geprobeerd.
je punten zijn verdwenen omdat je ongelijk hebt. Apple loopt minstens vijf jaar voor op de concurrentie qua featurs die de concurrent niet heeft. De enige reden dat er zakelijke features in de iPhone komen (let op! echt de enige reden) is omdat er een enorme groep zakelijke gebruikers de iPhone wil gebruiken, maar daarvoor bepaalde features behoeft die in de eerste niet aanwezig waren.

dus ligt de iPhone achter op de BB? Nou nee, over twee week niet meer. Vrijwel alle zakelijke benodigdheden zitten er straks in. De BB ligt dan alleen een uitgekiende interface achter, een ingebouwde iPod, een mix van Wii en PSP (die qua specs (waar menig tweaker dol op is) de snelste portable game console vormt), een TomTom en een supergoede webbrowser. RIM heeft een probleem, en weet dat dit succesvolle kwartaal het begin van een hele minne periode wordt.
Hehehe, dat ligt denk ik aan jou. Dat is volgens mij het logo-tje van BB maps. Een leuke maar onhadige navigatie tool voor BB's met GPS. Het browser logo is de vierde van links. Die Bold ziet er trouwens wel heel gelikt uit in vergelijking met mijn 8800.

Mijn eigen persoonlijke mening is ook dat BB's en iPhones twee heele andere markten bedienen. Zo zie ik BB's als de onbetwsite Enterprise mailphone en iPhone's meer als de ultieme fun-phone. Ik zie enterprises niet zo snel een iPhone enterprise server aan hun exchange hangen en policies pushen wat zo makkelijk is aan de de BB's. Ook zie ik mensen niet zo snel internetten en spelletjes spelen op hun BB waarvoor de iPhone weer veel meer geschikt is.

Maar beide telefoons hebben iets gemeen waar de concurrentie niet aan kan tippen met hun smart phones. Snelheid en gebruiksgemak. Ik heb nu een Sony W960i en wat is dat ding <censuur>traag zeg. Ik heb ook al die Nokia N95 (+N en lager) in mijn handen gehad en al die windows phones zoals die van HTC maar ik vind het helemaal niets.

Voor iedereen die de iPhone een hype vindt; eerst ondervinden..... ik stond er iig versteld van hoe snel het apparaat reageerde en hoe snel ik het apparaat door had.
BB en de iPhone zijn toch geen serieuze concurrenten van elkaar? iPhone is een hele vette gadget, de BB is een superhandige zakelijke PDA met belfunctie. Ik kan me niet voorstellen dat je een iPhone gebruikt om veel mee te e-mailen en ik kan me niet voorstellen dat je een BB koopt als hippe gadget.
De nieuwe Bold is een heel eind richting de iPhone aan het opschuiven. "Web 2.0" browser, streaming audio/video, etc. Zelfs A2DP, wat de iPhone nog niet eens heeft. Punt is dat de gemiddelde Blackberry gebruiker steeds minder zin heeft om zowel een prive als een zakelijk mobieltje bij zich te dragen (zakelijk/prive vloeit nou eenmaal steeds meer samen), dus als RIM wil voorkomen dat gebruikers massaal gaan pushen of hun IT afdeling aub de iPhone wil gaan supporten, moeten ze zo snel mogelijk de leuke 'prive' functies als extra-tje op de Blackberry zetten.

Apple probeert van de andere kant te komen: als de baas prive een iPhone heeft, zal hij ook misschien doordrukken dat zijn speeltje ook zakelijk gebruikt wordt in zijn bedrijf. Paar zakelijke features toevoegen, en dan gaat er een hele markt voor Apple open. En telefoons verkopen met een bijbehorend zakelijk servicecontract (jarenlang vervangende toestellen, nieuwe gebruikers, etc), dat is een hele lucratieve markt :9

Maar allebei hebben ze nu nog hun moeilijkheden: RIM maakt lang niet zo mooie multimedia apps als Apple en mist elke vorm van sex appeal. Apple's security moet van heel ver komen willen de IT beheerders overstag gaan (de firmware wordt inmiddels al voor de release gekraakt), en dan moeten ze nog de verstokte Crackberry verslaafden overtuigen om te gaan priegelen met een touchscreen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 juni 2008 17:44]

Kan me vergissen maar BB is juist vooruitstrevend dat het als een van de eerste met een fatsoenlijke input was om met andere te communiceren met mail. Doordat ze al ervan uitgaan dat je internet hebt op je telefoon is het maar een kleine stap om dit verder uit te buiten. Dit heeft niets te maken met het feit dat veel zakelijke gebruikers zowel een zakelijke als prive telefoon hebben. Sterker nog ik zou nooit van mijn leven een telefoon willen hebben die beide voldoet omdat ik dan 24x7 beschikbaar ben.
En omgekeerd kan Apple wel wat zakelijke features toevoegen maar zolang Apple geen fatsoenlijke input heeft (een echt toetsenbord een touchscreen kan hier al 5 jaar niet tegenop), beveiligde telefoons die corporate bestuurbaar zijn en push mail zal Apple nooit de zakelijke markt kunnen veroveren..
En dat een BB sexappeal mist? We praten hier over een zakelijke telefoon die niet bedoelt is voor de 18 jarige. Hoe het functioneerd doet er met name aan toe en als deze er leuk uit ziet zoals de 9000 serie is alleen maar meegenomen.
Ik ben het dan ook met Oscar (overigens vele tests geven dit aan) dat de BB en iPhone geen concurrenten zijn. Ja ze worden beide als smartphones bestempeld maar de N95 bv ook of de P900 en ieder heeft zo zijn eigen doelen en daardoor zeggen deze cijfers uiteindelijk vrij weinig behalve dat Apple in een jaar tijd een aardige hap in de markt heeft genomen en dat deze hap het afgelopen kwartaal sterk is afgenomen. Laat Apple zich maar eerst eens bewijzen dat ze de 10 miljoen stuks halen zoals ze claimen dit jaar.
Ik geloof wel dat RIM een directe concurrent voor Apple is. Als mijn (zakelijke) Blackberry alle features van de iPhone had, dan kocht ik prive geen iPhone meer.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 juni 2008 12:17]

Je hebt zeker de laatste Keynote gemist. Met de 2.0 update die volgende maand uitkomt, gaat Apple keihard voor de zakelijke markt met de iPhone. Ze ondersteunen niet voor niks straks o.a. Microsoft ActiveSync, push email/calender/contacts, WPA2/802.1x, IPSec VPN, remote wipe, powerpoint viewer, security policies, global address list etc etc. Dat zijn stuk voor stuk enterprise toepassingen en dat doen ze alleen maar om aandeel bij RIM weg te kapen.
inderdaad, iphone 2.0 zal zich meer op de zakelijke markt richten, ik ben benieuwd!
Ik snap niet waarom je niet 'keihard' zou emailen met de iPhone. Prachtige emailclient!
Dat houdt dus in dat de gehele markt flink groeit neem ik aan, want als de iPhone eerst 29% in handen had en de terugval te wijten is aan tekorten en uitstel, dan moet het totaal aan smartphones flink zijn toegenomen, toch? Als RIM vervolgens 7,5 % stijgt, dan zou dit maar vrij weinig zijn eigenlijk.

Ik denk echter ook dat de iPhone met die 19% nog steeds een hele sterke positie heeft als eerste exemplaar van Apple. Van Blackberries zijn er veel meer in omloop, een tweede iPhone kan (zeker met deze groei in de markt) dan weer makkelijk de boel optillen naar die 29% of hoger, als 3G aanslaat.

Als laatste lijkt het mij een klein beetje sterk om bijv. de goedkope Palm er ook bij te trekken, dat zijn toch heel wat minder krachtige machientjes... als ik mij niet vergis.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 2 juni 2008 16:00]

Als een fabrikant 7,5% in zijn segment weet te verkrijgen is dat niet weinig maar juist veel. Als je bedenkt dat Apple aangeeft 1,7 miljoen wereldwijd verkocht te hebben maar dat met name de de US toch wel hun thuismarkt is. Stel al zou alles verkocht worden in de US spreekt men toch over een kleine 500.000 stuks minder tov het vorige kwartaal integenstelling tot RIM.
Tevens juist doordat RIM gelijktijdig nieuwe modellen met gelijkwaardige hardware features als Apple zoals 3G kan het zijn dat gebruikers juist bij RIM blijven vanwege dat Apple weinig meerwaarde biedt. Zeker nu AT&T overal hun netwerk aan het upgraden is naar 3G. Ook laat RIM juist hier zijn sterkte zien dat ze in oktober de 8310 releasen en een klein half jaar later weer een nieuwe lijn. Dit is met name een pijn voor Apple die normaliter 1x per jaar een update doet terwijl telefoonbouwers zoals Nokia & Motorola het hele jaar door nieuwe releases doen.
Ik ben het met je eens dat die 7.5% voor een groter segment (wat RIM nog heeft), meer is dan ik dacht... klopt. Toch denk ik niet dat de fluctuaties die ik zie bij vooral Apple, zomaar komen door een drastische teruggang in populariteit, dit zou eigenlijk vreemd zijn lijkt mij. Het is niet zo dat ze plots allemaal stuk gaan, waardoor men de boel opeens aan de kant schuift en er 10% van de hele markt afgaat... ik vermoed eigenlijk dat het niet helemaal klopt.

Verder vind ik het dan weer juist prettig dat Apple hooguit 1x per jaar met een nieuw model komt. Zo heb je als koper niet snel het gevoel weer helemaal "achter te lopen" en behoudt je meer mensen in je users-base. Dat is ook het model van Apple. Daar zit het nadeel aan vast dat je de jongere gebruikers iets minder aanspreekt, of mensen die elke keer een upgrade kopen (maar dat lijken mij bij zowel RIM als Apple niet het geval te zijn, daar zijn ze te duur voor).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 2 juni 2008 16:16]

Ik vraag me af wat het markt aandeel van HTC is. Als ik om me heen kijken zie ik veel meer mensen met htc's als met andere merken.

Of is htc vooral in europa/nederland erg groot?
HTC is hier inderdaad zeer populair, maar heeft ook als nadeel dat enkel de duurste modellen 3G ondersteuning hebben, waar een "gewone" GSM dit al veel sneller heeft. Hierdoor verliezen ze aardig wat potentiele gebruikers.
Dat geldt ook voor RIM, er is maar 1 3G Blackberry en dat is in de minst verkopende Curve lijn van de 3 die ze hebben (Curve, Pearl, 88xx). De nieuwe Bold is wel 3G maar die is nog niet op de markt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 juni 2008 17:17]

Volgens mij heeft HTC in Nederland het grootste aandeel in de smartphone markt. Als ik naar mensen die een smartphone hebben kijk zie altijd tynth's en touchjes.
HTC is groot aan de onderkant van de markt (particuleren en MKB) Veel bedrijven die grootschalig smartphones gebruiken kiezen ook in Nederland voor de Palm Treo of RIM
Ik zie nooit HTC telefoontjes maar Nokia S60 telefoontjes daarintegen... Smartphone is ook nogal een rekbaar begrip.
In de US zijn ze niet zo heel groot, voornamelijk vanwege het minder populair zijn van Windows Mobile t.o.v. RIM en de iPhone. In Europa is dat anders.
Het onderzoek gaat over Amerika. Daar is voor zover ik weet Windows Mobile minder in trek en dat zie je wel terug uit de resultaten. Verder is daar Apple als computer ook veel bekender en breder geaccepteerd volgens mij.

Het zou me dus ook niets verbazen als het hier in Europa helemaal anders is. HTC heeft hier volgens mij ook best wel een groot aandeel.

Een mooi voorbeeld daarvan is ook de nieuwe HTC Touch Diamond. Deze wordt eerst in Azi en Europa gelanceerd. Amerika is pas een stuk later aan de beurt. Dit apparaatje is behoorlijk betaalbaar (naar mijn mening) en je krijgt zo ongeveer alles wat je wilt (3G, Touchscreen met VGA resolutie etc etc

Ben benieuwd wie er hier wint. De iPhone is een hype voor veel mensen. Denk dat vooral de jongeren daar mee rondlopen, terwijl de mensen die echt een smartphone willen toch liever voor een Windows Mobiel based smartphone (waaronder ik).

Voor mij is de keuze duidelijk, die HTC Touch Diamond biedt me net even iets meer als de iPhone op de punten die ik belangrijk vindt. Met mij zijn veel anderen, men verwacht (analisten en HTC) er een berg van te verkopen. Ik ben dus benieuwd. In ieder geval mooie ontwikkelingen op de smartphone markt.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 2 juni 2008 16:28]

De iPhone is te prijzig voor jongeren...althans, dat ligt eraan wat je onder jongeren verstaat. Volgens mij is sinds oudsher Apple vooral populair onder de 30-ers.
In welk land is dit onderzoek geweest?
Het lijkt me sterk dat dit voor nederland danwel de EU was....

Edit: Poltergeist, je hebt gelijk, alleen als je de link volgt dan kom je in australie uit.
Tevens kan het haast niet dat de Iphone zo'n groot aandeel had in NL hoor. Die enkele die hier worden verkocht (zolang hij nog niet via de reguliere kanalen te koop is).

[Reactie gewijzigd door Sneezzer op 2 juni 2008 16:02]

Als je de moeite genomen had om het rapport (oftewel de bron) te bekijken dat in het artikel wordt vermeld, zul je gelijk de titel met koeienletters tegenkomen:

America's most popular smartphone is not the iPhone
Dat is een sterke conclusie natuurlijk, aangezien het eerste jaar een aandeel van 29% werd gehaald...binnen 12 maanden! Het is op dit moment niet het meest populair, blijkbaar, tenzij men dus gewoon wacht.
Die 29% marktaandeel zal wel aandeel in verkoop zijn, en niet in gebruikte telefoon. (Dat is ook veel makkelijker te meten dan gebruikte telefoons...)

Anders zou het wel heel raar zijn, als het iPhone aandeel nu dat weer tot 19% zijn teruggezakt? Heeft iedereen z'n iPhone dan aan de kant gedaan? Of is de markt plotseling verdubbeld? Onwaarschijk...


En als het verkoop marktaandeel beslaat, dan is het veel makkelijker te verklaren waarom de iPhone plotseling omhoog schoot, en nu weer moet inleveren... Mensen kopen graag de nieuwste hype...
Dat noemt men hype. Iedereen koopt het en na een tijdje blijkt het toch niet zo revolutie te zijn als Apple beweerde. En daalt de verkoop dus. Ben benieuwd of de 3G smartphone er weer in slaagt het marktaandeel terug te veroveren of dat Apple structureel met minder genoegen moet nemen.

Gelukkig leert Apple wel. Veel van de fouten met het eerste model (1 aanbieder per land, geld eisen van de Operators, geen groepsSMS of 3G) worden nu verbetert. Dus ze zullen wel een aardig deel van de markt houden
Dat noemt men hype. Iedereen koopt het en na een tijdje blijkt het toch niet zo revolutie te zijn als Apple beweerde. En daalt de verkoop dus. Ben benieuwd of de 3G smartphone er weer in slaagt het marktaandeel terug te veroveren of dat Apple structureel met minder genoegen moet nemen.
ik denk dat je beter de reden die het artikel noemt kunt plaatsen bij te (tijdelijk) gedaalde verkoop van de iPhone: namelijk de langverwachte introductie van een nieuwe iPhone en de afwachtende houding van consumenten.

of iets een hype is die niet wordt nageleefd zie je pas op lange termijn: als koper van de huidige iPhone bij de aanschaf van een nieuw toestel (dus na 2-3 jaar i.p.v. gemiddeld 6 maanden) voor een ander merk/model kiezen. Dn geven zij aan niet tevreden te zijn met hun iPhone; of van mening zijn dat een ander product het is voorbijgestreeft

er zijn tevredenheidsonderzoeken gedaan waarin Apple en de iPhone (de huidige) hoger scoren dan de concurrentie. afgenomen onder mensen die daadwerkelijk een iPhone, of een telefoon bij de concurrent hebben gekocht. Gezien de scores mag je concluderen dat Apple de hype prima heeft nageleeft. Maar als over 1-2 maanden een veel beter model lijkt te komen; beter wacht je dan als consument even.
Gelukkig leert Apple wel. Veel van de fouten met het eerste model (1 aanbieder per land, geld eisen van de Operators, geen groepsSMS of 3G) worden nu verbetert. Dus ze zullen wel een aardig deel van de markt houden
gelukkig leren ze inderdaad. echter, een aardig deel van de markt houden is een onderschatting. met de volgende iPhone lijken alle bezwaren die men tegen de eerste iPhone had weg te vallen: 3G, GPS, duur, groeps SMS, en de iphone Software 2.0 voegt ook nog eens functionaliteiten toe die de iPhone als directe concurrent van apparaten als de PSP knnen maken (de hardware is sneller, de software moet alleen nog komen). Alleen nog een voordelig model iPhone erbij en de iPhones gaan hetzelfde met Apple in de telefoonmarkt doen als de iPod deed in de MP3-branche..
Wie wil de iPhone nou eigenlijk ook echt?? Het is puur een marketingverhaal. Je bent zogenaamd HIP als je een iPhone hebt.. nou.. mij niet gezien.. ik wil gewoon functionaliteit en gemak. En als het echt op ontwerp moet aankomen, zijn er genoeg alternatieven, die minstens zo mooi zijn!

Blackberry & HTC zijn hier goede voorbeelden van, maar er zijn nog tig andere (aparte) merken die aan die kwaliteit voldoen.

De iPhone is eigenlijk gewoon een inferieur product, dat aan alle kanten wordt ingehaald door betere, meer uitgebreide, makkelijkere, duurzamere, mooiere, uitbreidbare, goedkopere modellen van andere bedrijven.
Wie wil de iPhone nou eigenlijk ook echt?? Het is puur een marketingverhaal. Je bent zogenaamd HIP als je een iPhone hebt.. nou.. mij niet gezien.. ik wil gewoon functionaliteit en gemak. En als het echt op ontwerp moet aankomen, zijn er genoeg alternatieven, die minstens zo mooi zijn!

Blackberry & HTC zijn hier goede voorbeelden van, maar er zijn nog tig andere (aparte) merken die aan die kwaliteit voldoen.

De iPhone is eigenlijk gewoon een inferieur product, dat aan alle kanten wordt ingehaald door betere, meer uitgebreide, makkelijkere, duurzamere, mooiere, uitbreidbare, goedkopere modellen van andere bedrijven.
dude. kom es met voorbeelden. Wat is er inferieur aan de iPhone? Welke bedrijven halen de iPhone in? Toegegeven, de eerste iPhone was niet alles. De interface was er (meer gemak krijg je bij geen enkel toestel), maar de functionaliteiten nog niet.

Vertel mij eens; wie verkoopt er nog meer een apparaat wat een iPod, TomTom, GSM, Internet browser, digitale camera en mix van PSP-Wii combineert?

En leg ook maar eens uit hoe het komt dat de iPhone; die nog niet eens op de helft van de wereldwijde telefoonmarkt te koop is qua internetverbruik (zie gebruiksstatistieken iPhone OS tegenover BB OS en Windows Mobile) de concurrent opgeteld al voorbij is? En model met 19% marktaandeel en nog geen jaar te koop wordt meer gebruikt dan alle concurrerende smartphone modellen bij elkaar die in het laatste kwartaal een marktaandeel van 80% hadden, en al meer dan vijf jaar verkocht worden? Inferieur product.. denk het ook jongen.

Sommige mensen denken hip te zijn met een iPhone. Anderen met nieuwe Nike sneakers. Laat ze. Andere mensen weten beter; ook die kunnen een iPhone hebben. Maar na dinsdag 10 juni is er een lange tijd niemand die de iPhone inhaalt hoor :) Wie zou het moeten doen?

[Reactie gewijzigd door t-h op 3 juni 2008 00:00]

TomTom? Heb ik iets gemist? Ik dacht dat de iPhone geen GPS had? "mix van PSP-Wii"... Right...

Nu ben ik akkoord dat men niet met termen als "inferieur" moet gaan gooien, maar hier overdrijf je gewoon keihard in de andere richting.

Trouwens, je linkt verkoopsaantallen met inferieur/superieur zijn, en dat is ook al nogal scheef. Is Windows minstens even goed als Mac OS omdat het veel groter marktaandeel haalt?
De tweede versie gaat veel meer die kant op zoals hij schetst. Of het GPS heeft is nog zeer de vraag, maar de integratie van Google Maps is heel chique en leent zich hier zeer goed voor. De mix van PSP is ook een opmerking richting versie 2, je moet op Youtube maar eens kijken naar demonstraties van nieuwe spelletjes voor de iPhone.

Verkoopaantallen zeggen inderdaad niet automatisch of een product goed is, wel de cijfers over tevredenheidsonderzoeken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 juni 2008 10:36]

De post waarop hij reageerde ging duidelijk over versie 1. Het is ook weinig zinnig om een betoog te baseren op een product dat niet te koop is en waarvan niet eens alle specs geweten zijn.
Verkoopaantallen zeggen inderdaad niet automatisch of een product goed is, wel de cijfers over tevredenheidsonderzoeken.
Zelfs tevredenheidsonderzoeken hoeven niet noodzakelijk veel te zeggen over technische mogelijkheden. (daar ging het toch over, niet?)
@t-h

Hmm lets see;

Nokia N81, N81 8GB, N73, N82, N95, N95 8GB, N93, N93i.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over Samsung, Sonyericsson en HTC/Tmobile-MDA toestellen.

Mijn persoonlijk favorietje?
http://www.sonyericsson.c...ifications/x1?cc=nl&lc=nl

Alles wat de iPhone heeft, zou moeten hebben en nog veeeeel meer.
En voor minder geld :D.
Jep, daar heb ik er ook een aantal van gehad en die komen qua gebruiksgemak en daadwerkelijk gebruik van feautures niet in de buurt van de iPhone (al helemaal niet als het om HTC gaat), zoals ik die gebruik. Gebruikersgemak is zeer belangrijk gebleken en dat heeft de iPhone zeer goed opgepakt, niet voor niets zie je nu allerlei telefoons die het interface aan het omgooien zijn. Features, dat is niet het punt van de iPhone (als je tenminste dat mooie en nauwkeurige touchscreen niet meerekent), maar dat snapt nog steeds niemand lijkt het.

Versie 2 maakt het feature verhaal vast weer goed, meer dan goed genoeg voor menig mobiele gebruiker.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 juni 2008 10:43]

De iPhone zou ik geen inferieur product willen noemen, met zo'n scherm en zulke audio/video mogelijkheden. Een betere kop zou zijn:

Smartphones nog altijd populairder in de zakelijke markt dan in de consumenten markt

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 juni 2008 17:37]

juist de iphone is meer een consumenten product en geen zakelijke ding..
Wie wil de iPhone nou eigenlijk ook echt?? Het is puur een marketingverhaal. Je bent zogenaamd HIP als je een iPhone hebt.. nou.. mij niet gezien.. ik wil gewoon functionaliteit en gemak. En als het echt op ontwerp moet aankomen, zijn er genoeg alternatieven, die minstens zo mooi zijn!

Blackberry & HTC zijn hier goede voorbeelden van, maar er zijn nog tig andere (aparte) merken die aan die kwaliteit voldoen.

De iPhone is eigenlijk gewoon een inferieur product, dat aan alle kanten wordt ingehaald door betere, meer uitgebreide, makkelijkere, duurzamere, mooiere, uitbreidbare, goedkopere modellen van andere bedrijven.
Dat is natuurlijk weer een persoonlijke mening van jou. Als ik zo je reactie bekijk, betwijfel ik of je ooit al een Iphone in je handen hebt gehad. Ik dacht ook altijd dat de Iphone een overhyped, waardeloos ding was. Nu heb ik al 3 maanden een Iphone en ik moet zeggen dat ik er ongelofelijk tevreden over ben. Alles wat je van een smartphone verwacht, zit ook in de Iphone. En het werkt allemaal fantastisch. Je ziet gewoon dat er over iedere stukje software of iedere handeling goed nagedacht is. Ik zou het dus niet zomaar een inferieur product durven noemen. Er zijn natuurlijk wel enkele nadelen voor mensen met dikke vingers bv. maar het zou toch goed zijn moest je je stelling over een inferieur product in het vervolg met argumenten staven.
Dat noemt men hype. Iedereen koopt het en na een tijdje blijkt het toch niet zo revolutie te zijn als Apple beweerde. En daalt de verkoop dus.
Hoewel ik absoluut niet wil beweren dat dit voor de iPhone ook zo zal gaan, wil ik toch het volgende daarop zeggen: Er werd bij de iPod veel van hetzelfde gezegd.
Een hype? Zoals je wilt, maar als firma zou ik graag een 'hype' hebben met een dergelijk marktaandeel terwijl ik 24 maanden geleden nog niets in deze markt had. Als je het nu over een niche markt had, maar dat kan je mobiele telefoon toch niet echt noemen. Ze maken enorme winst over iets wat jij als een hype afdoet.

De 'fouten' die je noemt kan ik ook geen fouten noemen maar zijn allemaal direct terug te voeren tot slimme marketing en het bespelen van de beschikbare markt. Ondanks al het geprut hier over de beperkingen (in alle opzichten) mag je de iPhone toch een doorslaand success noemen. Dat ze nu dingen anders doen is omdat de introductie markt weg is. Niet omdat ze fouten maakten.

[Reactie gewijzigd door mathijskok op 2 juni 2008 18:40]

Als je je cursor ook maar even boven de link had gehouden, had je al kunnen zien dat het over Amerika gaat. Bovendien zou het in nederland best wel eens waar kunnen zijn, omdat de iPhone hier nog niet verkocht wordt...
Daarentegen is het wel zo netjes als het ook gewoon integraal in de tekst wordt genoemd. Plaatjes, links e.d. horen extra informatie te bieden, geen noodzakelijke informatie uit de kern van het verhaal. Ook ik vroeg me al af om welke markt het ging. De Amerikaanse dus...
Ja maar dat is nu toch een stuk informatie dat wel in het artikel had gemogen. Die bronvermelding is er ter verificatie en omdat het moet, maar wie een heel artikel schrijft over marktaandelen mag wel vermelden over welke markt het nu gaat.
Behalve natuurlijk de geruchten over een nieuwe iPhone, is het ook nog zo dat de iPhone al een tijd niet meer leverbaar is, behalve af en toe een paar in de winkel.
Het is meer Blackberry herovert verloren marktaandeel op iPhone. De iPhone is, wat je er verder ook van vind, een erg succesvolle introductie geweest.
Een stijging van 9,4 procentpunten in 1 kwartaal, dan zal het wel geen grote markt zijn.
het gaat volgens mij over maandelijkse verkoopcijfers. niet over gecumuleerde aantallen.
Misschien dat Apple hiermee vaart maakt om de 3g-Iphone op de markt te krijgen. Vind trouwens de gesprekskwaliteit van de huidige Iphone allerbelabberdst, misschien dat dit ook verbetert in de 3g-versie. Natuurlijk is het meer smart dan phone, maar toch, bellen zou toch redelijk goed mogelijk moeten zijn.
bellen is toch ht belangrijkste op een telefoon smart of niet, anders kan je net zo goed een pda nemen
Iemand enig idee welk OS er op die blackberry (@ Foto) draait? Lijkt een beetje op android.
Dat is gewoon het eigen OS van RIM: BlackBerry OS
RIM OS 4.6 is dat.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 juni 2008 17:33]