Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Terwijl de smartphone-wereld gespannen op de nieuwe generatie iPhones wacht, zijn er afbeeldingen van de Blackberry Thunder op internet opgedoken. Het toestel kenmerkt zich door een touchscreen, maar bevat ook een groot aantal knoppen.

De nieuwe Blackberry die op komst is, en die voorlopig onder de codenaam 'Thunder' door het leven gaat, moet in het derde kwartaal op de markt komen. De bediening zal voornamelijk via het touchscreen verlopen aangezien er geen uitschuifbaar toetsenbord aanwezig is. Wel zijn er vier fysieke knoppen aan de voorzijde van de smartphone, waarmee snel gebeld en opgehangen kan worden en waarmee het hoofdmenu te openen en te sluiten is.

Volgens The Boy Genius Report zal de Blackberry Thunder wereldwijd uitgebracht worden door Verizon en Vodafone en zal het toestel met zowel cdma/evdo- als gsm/hsdpa-netwerken overweg kunnen. Verdere details met betrekking tot de smartphone zijn er nog niet, maar duidelijk is dat de concurrentie niet stil zit terwijl Apple zijn iPhone een opfrisbeurt geeft. Vorige week bleek nog dat Blackberry dit jaar vooral marktaandeel van de iPhone afsnoept. In het vorige kwartaal van dit jaar wist de fabrikant een aandeel van 44,5 procent in de smartphonemarkt te veroveren.

Blackberry Thunder
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Krijgt deze een Atom of ARM CPU ??
ga maar uit van een ARM11.
zijn voor veel taken sneller en energie zuiniger, en je kan zelf een chip maken met een GPU en alle andere componenten er op zetten (SoC)

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 juni 2008 12:55]

nog steeds een touchscreen met stylus? van die zachte prik schermen? of ook eindelijk een hardscherm met multi touch. hopen dat de usability en gebruiksgemak wel goed is.

telefoons kunnen een lijst hebben met 200 features maar als de usability bagger is dan heb je er nog niks aan. soms kun je beter een stapje terug nemen en wel iets nemen wat goed functioneerbaar is.
Geen uitschuifbaar toetenbord :? . Er mag wel een heel goed on-screen toetsenobord opzitten dan!
Was het virtueele toetsenbord van Apple dat ze op de iPhone gebruikern niet zwaar gepatendeerd? Ik herinner me van de keynote waarin de iPhone door Steve Jobs werd aangekondigd dat Steve Jobs zei ".... and boy... have we patented it.. !"
Ik heb nog geen betere uitvoering gezien dan die van Apple! (oa met het zichtbaar maken van letter die je aanslaat BOVEN je vingertop)
Apple heeft de lat voor de smartphone markt met haar eerste (!) smartphone zo hoog gelegd dat ze daarvoor de credits verdienen. Degeen die dat bestrijd maakt zich ernstig verdacht als zijnde onderdeel van eoa lobby van andere fabrikant!
De iPhone heeft zeker enkele mooie dingen laten zien, maar schiet op andere vlakken dan weer zwaar te kort.
Het zat er wel aan te komen dat Blackberry mee zou doen op de touchscreen hype, al is het maar om de huidige klanten voor overstappen te behoeden en om iets te bieden in het multimedia/consumenten segment, maar zelf zou ik toch liever de Bold kopen - er gaat niets boven trackball + keyboard. Ik heb nu vaak mijn iPod Touch en mijn Blackberry 8820 bij me, en als ik snel even wat op internet wil checken of mijn Gmail wil bekijken pak ik toch elke keer de BB - navigeert/zoekt/typt gewoon zoveel sneller.

Wat ik eigenlijk zou willen zien op de markt is een toestel met een groot scherm zoals de iPhone, maar dan met het Blackberry trackballetje onderaan voor de navigatie. Ben je van die onhandige touchscreens af, maar heb je wel het voordeel van een groot scherm. Ik zou zo'n ding blind kopen, beetje gemiste kans met deze Thunder.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 juni 2008 13:10]

Ik merk dat de trackball weg is, wellicht dat ze ook een soort van multitouch gaan doen dan?
mooi om te zien dat apple's iphone de smartphone markt behoorlijk wakker aan het schudden is.
Het enige dat wakker geschut wordt zijn de magazines en kranten, die weer lekker inspelen op de hype.

Natuurlijk wil de mobiele markt ook wat mee pikken van de hype, maar ik wordt echt helemaal gek van mensen die veren in de reet van Apple & co blijven steken, ze krijgen veel meer lof dan ze verdienen voor een apparaat wat eigenlijk niks nieuws doet maar dankzij de naam van Apple wel flink opvalt.

Het feit dat het apparaat zoveel "unieke" (not) features heeft is gewoon omdat ze een mooi moment hebben gekozen wanneer de techniek hiertoe in staat was, feit is dat op moment van het uitkomen van de iphone er al meerdere telefoons waren met touchscreen maar zij nog niet de stap hadden gemaakt om het volledige toestel touchscreen te maken, iets wat ik persoonlijk ook helemaal niet zou willen.

Ik heb niks tegen apple of de iphone, wel tegen subjectieve fanboys.

edit: idd.. subjectieve :p

[Reactie gewijzigd door Naatan op 9 juni 2008 12:43]

Sorry maar jou reactie is meer subjectief. Het punt van de iPhone is helemaal niet, en nooit geweest, dat het unieke features heeft. De iPhone was de eerste telefoon die de features in een logische en makkelijke UI heeft gestopt. Tevens zijn alle "features" op elkaar afgestemt zodat het een veel fijner gevoel geeft dan andere telefoons heeft.
Ik vind het jammer dat iedereen steeds blijft doorhameren over de features terwijl dat helemaal niet de bedoeling is van de iPhone. (smart != features(voor diegenen die de keynote hebben gezien))

En denk je dat er echt beweging in de richting van de UI was geweest zonder de iPhone? De telefoons kregen weliswaar steeds meer features maar ze werden steeds moeilijker te bedienen. Nou ziet de telefoonmarkt juist in dat de UI een ongeloofelijk belangrijk deel van de telefoon is, waarna je ook ziet dat er steeds meer telefoons komen die qua bruikbaarheid de iPhone proberen te evenaren.
precies, jij begrijpt het. de iphone is feitelijk een mobiele internet terminal. de eerste echte enabler van internet/cloud computing anywhere. je ziet nu blackberry volgen.
Nou nou nou, zonder UMTS valt dat ook wel weer mee. Zeker in Nederland is de WiFi dekking niet zo denderend, al helemaal niet voor open netwerken.
Vandaag wordt de 3G iPhone gepresenteerd(7 uur dacht ik). Dus vanaf dat moment is de iPhone, zelfs voor landen waar WiFi dekking niet zeer groot is, een prima tot zeer goed internet-device.
Toch is jou reactie weer precies wat ik bedoelde. Je kijkt alleen naar features maar niet naar hoe die features worden gebruikt. Vergeet niet dat in de landen waar de iPhone op het moment te koop is er wel een goede EDGE dekking is, wat dus weer 2-3 keer zo snel is als GPRS. Op sommige plekken is daar EDGE zelfs nog sneller dan 3G.
Ook ik amerika, duitsland en engeland heb je veel meer WiFi(frankrijk weet ik niet).
Dan kijk je alleen aan de consumentenkant. RIM was de eerste die dit internet/cloud computing anywhere op de markt gezet heeft - maar dan alleen op de business markt. Apple en Nokia zijn degenen die dit concept (always-on mobiel internet) ongeveer tegelijkertijd uit de bedrijfsmarkt getrokken hebben en naar de consumentenmarkt gebracht met de N95 ("multimedia computer") en de iPhone, en hebben daarmee de smartphones in resp Europa en de VS pas echt commercieel op de kaart gezet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 juni 2008 13:49]

@dreamvoid

rim was eerste met push-email functionaliteit. de huidige rim userbase is daar nog steeds op gebaseerd. je kunt het ook zien aan de rim telefoontjes; alfa numerieke email terminals.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 9 juni 2008 13:13]

Natuurlijk is mijn reactie subjectief, heb ik anders beweert dan? Het is onmogelijk om de iphone volledig objectief te beoordelen op basis van de impact die het gehad heeft.
De markt was wel degelijk al naar een andere UI aan het evolueren hoor.

Er was echter een conflict tussen de 2: langs de ene kant wil de "tweaker" (de traditionele markt van smartphones) zoveel mogelijk zien op zijn scherm enkele jaren geleden, gevolg piepkleine icoontjes, enkel te bedienen door stylus, voor de meeste geen probleem.

Dan verschoof die markt naar gewonere gebruikers die niets hadden aan de veelvoud van icoontjes en opties die wilde iets simpel dat werkt.

Gevolg ontstaan va programma's zoals rltoday, spb mobile shell, en nog talloze andere begin 2007 die allemaal veel simpeler today schermen die vinger vriendelijk konden zijn.

Iphone is van enkele maanden later en volgt dus gewoon de trend, nog niet al te schitterend ook trouwens. De gewone rechthoekige icoontjes van het today scherm waar je weinig meer op kan zetten is op dit moment heel pover tot wat je op een Windows mobile kan toveren.

Wat de iphone wel goed doet is ALLES is een eenvoudig kleedje steken. Waar bij windows mobile je bij sommige programma's terugvalt op de standaard "finger unfriendly" interface is dat bij apple niet.

Bij windows mobile kan je dan wel meestal de interface vervangen door een simpelere makkelijkere te bedienen zonder stylus.
hahaha... ik kan van jou reactie nu ook niet als echt objectief bestempelen ;)
Het punt van de iPhone is helemaal niet, en nooit geweest, dat het unieke features heeft.
Nee? - Steve Jobs, dacht daar toch echt anders over in 2007

00:18 - "Every once in a while a revolutionary product comes along, that's changes everything"
2:20 - "revolutionary mobile phone"
3:02 - "Today, Apple is going to reinvent the phone"

Maar misschien moet je d'r zelf nog even naar gaan kijken, want ik en steve zijn het niet met jou eens ;)

@onderbuurmannen: relax, kijk nog een keer naar de smily's :)

Maar persoonlijk vindt ik het knap magertjes, wanneer je de woorden "revolutionary, that's changes everything en reinvent the phone" in nog geen drie minuten tijd gebruikt en er zitten geen "vernieuwende" features op. Maar inderdaad in een test tussen iPhone en BB 8820, gedraagt hij zich voorbeeldig als een phone zonder nieuwe features, ben erg benieuwd naar V2.

Off-topic: voor diegene die zitten te wachten op de keynote van Steve Jobs, hieralvast een voorproefje (wel leuke muziek)

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 9 juni 2008 15:42]

Dude.... Je bevestigt hetzelf... Reinvent betekend niet nieuwe features toevoegen, maar de telefoon die we kennen (bellen, sms'en, beetje internetten, beetje mail) opnieuw uitvinden door gebruik te maken van een nieuwe (touch) interface / manier van bedienen / gebruiken.

That changes everything.... Je ziet nu alle merken volgen met een complete Touch-phone, zelf Blackberry die juist groot zijn geworden met qwerty-toetsenbordjes.

PS: Mijn volgende phone wordt eerder die andere nieuwe Blackberry (Bold)... Ik wil juist een qwerty-toetsenbordje, hoewel ik moet zeggen dat de iPod Touch ook wel goed werkt (maar toch niet lekker genoeg).
Ik heb die keynote gekeken. En hij doelt zeker niet op nieuwe,unieke features. Net zoals ik al zei, het is niet de bedoeling om er unieke features aan toe te voegen, maar om de features die het heeft goed te benutten en te laten samenwerken. En natuurlijk inpakken in een goede UI.
Tevens zei hij het vooral zo omdat hij zo ook de eerste macintosh introduceerde(dacht ik me te herinneren, kan zo snel even niet de keynote vinden).

En vanavond zullen we weten wat voor features apple er trouwens nog aan toevoegd:)
Openmoko FreeRunner (http://www.freerunner.org), DIE is revolutionary. Open software, open hardware.
Hij was ook revolutionair.
Het revolutionaire zat 'm alleen niet zozeer in de functionaliteit,
alswel in de manier waarop ie gebruikt wordt en de interface.

Ik ken niemand die een IPhone heeft die weer terug wil naar de interface van andere telefoons.
Ik heb niks tegen apple of de iphone, wel tegen objectieve fanboys.
pssst... objectieve moet zijn Subjectief, toch... want als je iemand als fanboy bestempeld kan hij/zij nooit objectief zijn ;)

Maar om even toch nog on-topic te gaan: Apple heeft wel een aantal dingen versnelt qua GUI, of dat goed of slecht is.... weet ik niet, maar er is wel meer keuze nu en daar hou ik wel van.

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 9 juni 2008 12:41]

wel tegen objectieve fanboys.
Ik neem aan dat je subjectieve fanboys bedoeld.

Voor de rest, de iPhone heeft wel wat veroorzaakt. Net zoals de iPod dat ook heeft gedaan. Of je het nu een hype vind of niet en of je het nu wel of niet een goed apparaat vind. Al is het alleen maar de marketing die goed is. Ik heb zelden 1 telefoon zoveel aandacht zien krijgen.

Verder, de iPhone heeft niet veel features, maar de features die hij heeft worden op een gebruiksvriendelijke manier ontsloten. Dat is toch echt iets waar andere telefoonmakers iets van kan leren.
@Naatan

Ik denk zeker dat Apple de markt aan het opschudden is.
RIM zei bij het uitkomen van de iPhone dat deze zou floppen omdat er geen keyboard op zat, in tegenstelling tot de BlackBerry's.

En nu, een jaar later, hebben/komen alle telefoonfabrikanten, waaronder ook RIM met een touchscreen-only telefoon...

Tja. Misschien is RIM van hun geloof afgevallen? Of heeft Apple toch iets opgeschud?
Kan me vergissen maar een jaar na release zijn de verkoopcijfers van de iPhone teruglopende en is RIM juist degene die zijn markt vergroot. Dan zou je haast denken dat RIM toch gelijk krijgt en dat na de gigantische hype men voorbij het mooie uiterlijk en shiny GUI kijkt.
Tevens zal RIM er toen opgeduid hebben dat voor de zakelijke markt een keyboard onontbeerlijk is. In geen enkel 1on1 heeft de iPhone gewonnen zelfs niet van clamshell Nokia. Wat mij enkel doet denken dat voor simpel gebruik een touchscreen leuk is maar dat het in de praktijk toch niet zo practisch is. Je kunt je ook afvragen waarom zou HP/Compaq juist van de touchscreen afstappen en de hedendaagse PDA´s ook met een toetsenbord releasen als een touchscreen zo handig is ...
Apple heeft zeker een leuke eerste telefoon neergezet wat net als vele producten een fashion statement is, maar fashion doet weinig op de zakelijke markt.
de iphone verkopen zijn gereduceerd tot 0. het ding is volledig uitverkocht.
De verkoop van de iPhone is teruglopend omdat hij is uitverkocht, niet omdat mensen hem niet willen kopen. Best een cruciaal verschil.
Fashion is ook op de zakelijke markt aanwezig hoor, je hebt namelijk niet het nieuwste van het nieuwste nodig voor je simpele e-mail e.d. en toch upgraden bedrijven hun BB's massaal. Gewoon ook om de werknemer een leuk presentje te geven. Vanuit het bedrijfsleven is veel vraag naar de iPhone, vanwege het interface. Men verwacht minder support te hoeven geven aan gebruikers e.d. Alleen had men de features nodig die nu in versie 2 zitten, we zullen zien. Mode is iets waar iedere mobiele telefoon aan onderhevig is, ik begrijp nooit waarom dat iets specifieks van Apple zou moeten zijn... ik zie Nokia bijv. met de meest vreemde layouts komen (waaronder goud e.d.). Bij discussies op Tweakers verwacht ik dus ook dat men meer ingaat op het GUI en de impact ipv de standaard reacties te moeten lezen over mode.

Verder lopen de verkopen van deze eerste versie terug, andere fabrikanten kunnen natuurlijk putten uit een veel groter aanbod. Dit komt omdat veel plaatsen waar de iPhone officieel is verkocht, de mensen die het wilde hebben er 1 hebben, aangezien er niet meer keus is loopt dit natuurlijk terug. Als je de markt in de VS bekijkt zitten ze flink boven WM devices en komen in de buurt van RIM. Dus, minder verkoop, maar niet perse in de negatieve zin van het woord, men wacht op versie 2.

Verder snap ik best dat HP van het touchscreen afstapt, er zijn er maar weinigen die lekker werken. Dit is nu juist bij de iPhone 1 van de sterke punten, het is super-nauwkeurig, gevoelig en in combinatie met de GUI goed bruikbaar. Dan krijg je tevreden gebruikers.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 9 juni 2008 15:14]

offtopic:

Ben het volledig met je eens ik zal echt niet zeggen dat de iphone een slecht toestel is maar is echt niet zoveel beter dan alle andere vergelijkbare toestellen, daarbij toen hij ge´ntroduceerd werd liep hij feitelijk al aardig achter de feiten aan, geen 3G ondersteuning om maar iets te noemen de camera van 2.0 megapixels was feitelijk ook al achterhaald. voor iets wat ze als de "de op nieuw uitgevonden telefoon noemde "( zie comment: GetaGrip). oke mensen zullen misschien helemaal weg zijn van het besturingssysteem maar daar tegen zijn er ook zat mensen die zweren bij Symbian of windows mobile is maar net wat je zelf prettig vindt. Ik denk alleen als bijv. nokia zo'n soort toestel op de markt had gebracht met deze spec. dan had iedereen had afgebrand tot op de grond want zeg nou eerlijk er zijn zat toestellen die verder zijn met ontwikkeling dan deze iphone. mijn mening is dat de iphone revolutionair zou zijn geweest als hij rond 2000-2001 was uitgekomen. Want nu komt de nieuwe versie eerdaags uit en iedereen vindt het geweldig maar eigenlijk is het rond uit een klote streek van apple om eerst iedereen een toestel te laten kopen die niet helemaal voldoet aan de eisen van deze tijd om vervolgens nog niet zo lang er na al aan te kondigen dat er wel een 3G versie komt, dus iedereen rent weer naar de winkel. hulde voor de reclame boys van apple dat ze hier mee weg komen. mijn mening is dat alleen apple weg komt met zo'n reclame campagne ieder ander bedrijf krijgt de strot kar over zich heen. daar bij meegenoemen dat de iphone ook zijn problemen heeft, er staan zat verhalen op het net die niet zo lovend zijn over Bijv. het touchscreen. link: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/5416 en zo staan er zat problemen op het internet..

ontopic:
ziet er veel belovend uit en is zeker denk wel een van mijn volgende kandidaten voor mijn nieuwe toestel even de volledige spec. afwachten.