Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Microsoft legt zich niet neer bij een eventueel uitstel van exclusieve downloadable content voor GTA IV. Het bedrijf zegt de extra content voor de kaskraker nog steeds voor de herfst van dit jaar te verwachten.

GTA IV lollybabe"De eerste exclusieve episodes voor GTA IV zullen in de herfst van 2008 beschikbaar komen voor de Xbox 360", zo vertelde een Microsoft-woordvoerder aan de website Destructoid. Hoewel ontwikkelaar Take-Two Interactive eind vorige week bekendmaakte dat de content iets later zal verschijnen, wil Microsoft daar niets van weten. Het bedrijf zegt Take Two aan de oorspronkelijke datum te zullen houden, herfst 2008 dus.

De stellingname van Microsoft ligt voor de hand. De uitgever schermde al vr de release van GTA IV met het feit dat games op de Xbox 360 exclusieve downloadable content zouden krijgen, in tegenstelling tot titels op de Playstation 3. Het is niet ondenkbaar dat sommige gamers met deze belofte in het achterhoofd voor de Xbox 360-versie hebben gekozen, en uitstel van van dit extraatje leidt mogelijk tot teleurstelling. Microsoft is voor de ontwikkeling van de content uiteraard afhankelijk van Rockstar Games, het is dus de vraag wat de feitelijke waarde is van de verklaring van de consolefabrikant .

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

De waarde van de verklaring is dat Microsoft in ieder geval laat zien dat ze haar klanten niet vergeten is en nog steeds werk probeert te maken van haar belofte ("kijk ons eens aan het zwoegen zijn voor jullie!"). Zo zetten ze zichzelf alvast even in een goed (of in ieder geval minder kwaad) daglicht, wanneer die extra content dan ook komt.

[Reactie gewijzigd door Ma.rkus.nl op 9 juni 2008 12:15]

Je kan natuurlijk ook andersom redeneren: MS houdt vast aan de opleverdatum ,wat in het verleden al vaak geleid heeft tot 'gerushte' games.
Ofwel, het is maar net de vraag of MS hiermee de gamers wel echt helpt.

Het ligt er maar net aan wat de reden van T2 is om uit te stellen: Is het puur financieel boekhoudkundig, dan doet MS dit goed. Is de uitbreiding gewoon nog niet af, dan zijn gamers er meer bij gediend als die content wat later komt.

Gezien de eerdere opmerkingen van T2 ben ik geneigd het eerste te denken, maar dat kan natuurlijk ook voor de buhne zijn.
Dat kan toch ook :?

Het kwartaal begint voor Rockstar in november, en bij mijn weten valt dat nog onder de herfst.
Downloadable content kun je het hele jaar door verkopen maar console pieken enorm in november en december. Je moet dan dus de betere content hebben om je consoles te verkopen.
Voor MS is dus van belang dat de downloadable content beschikbaar is aan het begin van het holiday season eind oktober.
Dat creert publiciteit en genereert console verkopen.

De downloadable content is moeilijk cadeau te geven en heeft dus minder profijt van de piek. Sterker nog, de piek van de verkopen voor downloabable content ligt vermoedelijk in de kerstperiode wanneer de mensen vrij zijn en alle nieuwe consoles ingebruik genomen worden. Voor de downloadable content is dus een iets latere release wenselijk dan voor de console en fysieke verkochte games.
Take-Two heeft dus voor deze content meer belang bij publiciteit in december terwijl Microsoft publiciteit wil in oktober/november om hun consoles te verkopen.
Ik vind die downloadable content uitmelkerij, en het is een smerige manier om mensen naar de Xbox360 te lokken, als je het spel op de PC/PS3 hebt, krijg je de extra content niet. Yes I know, het is er nog niet op de PC.
Ik heb een Xbox360 met GTA4 dus op zich maakt het niet zoveel uit voor mij, maar het blijft een rotmanier om zo GTA4 toch exlusief te maken voor de Xbox360. Nu nog maar even afwachten wat je voor de content moet betalen, en wat het precies is. Als ze nou gewoon een leuke expansion pack op een CD/DVD/Blu-ray/ zetten waar je ook echt wat aan hebt, en niet zoals The Sims! is er nog een beetje gerechtigheid.
Dit is van Microsoft gewoon een misselijke streek om het spel toch naar de Xbox360 te trekken, ik vind het in ieder geval niet kunnen zoiets!!!
Ik vind dat het enigszins genuanceerd kan worden. Niet alle DLC is uitmelkerij.

Er is genoeg DLC voor de Xbox die niets anders doet dan iets wat al op de disc staat, unlocken. Vooral games van EA hebben hier een handje van: een auto voor NFS, een stadion voor Madden, dat soort dingen, kosten een paar honderd MS-points per stuk, maar de download is nog geen 200Kb. Dit gaat dus om content die al lang ontwikkeld is.

Anderzijds is er ook content die wel tientallen Mb's beslaat en wel nieuwe content toevoegd die niet op de disc aanwezig was. Daar heb ik eerder geld voor over dan die unlock-codes.

Wat de content voor GTA4 betreft: lijkt me geen uitmelkerij, want als ik de berichten mag geloven gaat het wel degelijk om nieuwe content.

En de exclusiviteitsdeal met MS: ik dacht dat de extra content alleen in eerste instantie exclusief voor de 360 komt, en pas maanden later alsnog op de PS3 (en pc, als die er komt). Dat is al een stuk minder smerig, alvast niet smeriger dan de deals die Sony ook sluit om games exclusief op de PS3 te houden. San Andreas kwam ook eerst op de PS2 uit, en pas maanden later op de Xbox.
Ik vind die downloadable content uitmelkerij, en het is een smerige manier om mensen naar de Xbox360 te lokken...
En toch ben je erin getrapt omdat je een 360 hebt!

Ik snap je redenering niet; je begint een hele rant over hoe het wel zou moeten en wat het wel niet kost en hoe misselijk het allemaal niet is, maar ondertussen heb je wel zo'n mooie console voor je neus staan. En dan begin ik me af te vragen of je jezelf hebt laten beinvloeden door een hype (en dus de console samen met een populair spel in een bundel hebt gekocht) of dat je goed onderzoek hebt gedaan naar welke console aan je eisen en wensen voldoet.

Misschien dat ik het helemaal verkeerd heb en je al voor tientallen Euro's aan goede DLC hebt maar ik vind dat de prijs voor bepaalde DLC (zoals voor GRAW2 of Forza2) gewoon een kwalitatief goede investering is waardoor je een wat ouder spel (wat je nu voor een paar tientjes kan aanschaffen) dusdanig uitbreidt dat je er weer uren en uren mee speelt.
Ik neem aan dat MS wel een redelijke onderhandelingspositie heeft: ze hebben naar verluid 50 miljoen dollar neergelegd voor die extra content, en ik neem aan dat daar ook wel wat afspraken gemaakt zijn over de datum waarop die content beschikbaar moet komen.
Als het niet klaar is, is het niet klaar. En daar kan een dreigement of een boete niets aan doen.
Klopt, maar hierbij communiceert Microsoft direct naar de gebruikers dat ze alle moeite zullen doen om de beloftes waar te maken
Er zal heus wel een clausule in het konrakt ergens staan en als MS dat niet heeft dan hebben ze geen poot om op te staan en dan kunnen ze beloven wat ze willen. Maar ik denk dat de herfst wel gehaald zal worden, beide partijen hebben denk ik geen zin om hierover een hoogoplopend conflict over te krijgen en daar komt gelijk de kracht van de media om de hoek kijken, ze vechten het al een beetje uit in de media doordat beide bericht geven erover.

Beide partijen zijn er bij gebaat om een succes te handhaven en wat vooral telt op het moment is goeie en extra ondersteuning, iets wat ik de laatste jaren toch wel mis. Als ik zie dat CryTek geen patches meer wil uitbrengen voor Crysis is dat een doodzonde, je kan mensen nu eenmaal niet laten zitten met een halffabrikaat, daar verlies je vertrouwen mee naar de toekomst waardoor volgende uitgave's al bij voorbaat twijfelachtig gaan worden.

Dat hebben we ook kunnen zien bij CS:Source waarbij Valve vele toezeggingen niet na kwam, wat resulteerde in een massale overloop van CS players naar oa. WoW toe en de meeste daar nog steeds zitten. Het is niet moeilijk om klanten te krijgen, het is moeilijk om ze te houden. Vroeger kocht ik blind Tom Clancy games omdat die garant stonden voor hun specifieke gameplay, net zoals met GTA-IV waar spelers van de vorige delen massaal dit spel hebben gekocht en een steeds grotere fanbase creeeren, omdat het spel garant staat voor eenbepaalde gameplay en dat per editie probeerd te verbeteren, wat ik in deze tijd al een knap huzaren stukje vind :)
True dat is waar, maar als Rockstar/Take 2 iets beloofd heeft aan MS is dat niet het probleem van MS maar van Rockstart/Take 2.
Ben jij ook er zo een die vervolgens gaat lopen klagen als blijkt dat er toch nog foutjes in zitten, die ze er met wat meer testen WEL uit hadden kunnen krijgen?

Het zit hem meestal niet alleen in meer manuren er tegenaan gooien.

Edit: eh, opmerking was bedoeld als reactie op Martinspire

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 9 juni 2008 12:25]

Je haalt nu alleen de oorspronkelijke aankondiging van take-two uit zijn verband.
Ze willen de content NIET uitstellen omdat ze het niet op tijd afkrijgen.

Ze willen het uitstellen om "hun portfolio in balans te brengen".
Het gaat dus helemaal niet over het niet kunnen afmaken van de content.
Take-two wilde de content puur uitstellen uit eigen financieel belang.
Ik kan begrijpen dat Microsoft hier niet mee akkoord gaat gezien het bedrag dat zij er voor betaald hebben.
Dan zal er ongetwijfeld iets in het contract staat van wat er gebeurd als ze die deadline niet gaan halen.

Bovendien moet Rockstar dan gewoon wat meer mensen aantrekken om het wel op tijd af te krijgen.
Als ik te hard rijd kan een boete daar ook niks aan veranderen. Wat Microsoft doet is een waarschuwing de deur uit gaan, dat wanneer je je niet aan de afspraken houdt dit gevolgen heeft.

Als ik te hard rijd weet ik op voorhand dat ik een boete riskeer, dus ik rijd langzamer. Rockstar weet dat zij een boete, claim oid, riskeren als ze zichzelf niet houden aan de afspraken die gemaakt zijn met Microsoft. Dus lijkt het mij handiger voor Rockstar om te voldoen aan die belofte.
Microsoft is voor de ontwikkeling van de content uiteraard afhankelijk van Rockstar Games, je kunt je dus afvragen wat de feitelijke waarde is van de verklaring van de consolefabrikant .
Ik weet niet wat er precies in het contract tussen de beide partijen staat, maar als er zoveel geld betaald is dan denk ik toch minimaal dat er een deadline in staat.

Daarnaast was het verhaal toch niet dat de content niet klaar was, alleen dat Rockstar wou uitstellen tot het nieuwe financiele jaar?

De feitelijke waarde lijkt mij duidelijk. Rockstar moet leveren of ze krijgen juridische problemen.
precies, het gaat om het boekjaar, niet het echte jaar

trouwens het "hoogseizoen" van games begint rond thanksgiving wat dus in november is
Sja Rockstar, die bak met geld van Microsoft bleek toch niet zonder voorwaarden. Daarom moet je niet aan dat soort dingen meedoen, dan had je nu gewoon je eigen planning kunnen volgen. Bij wat jullie nu al aan het spel hebben verdiend valt 50 miljoen toch in het niet :).
Volgens mij had Rockstar die 50 miljoen best wel nodig; het ontwikkelen van GTA4 is niet goedkoop geweest en met support (en een wat langer maar beknepen contract) van Microsoft, ben je je als developer gewoon heel zeker van de toekomst van een spel.

En eerlijk gezegd is die 50 miljoen wel meteen toe te voegen aan "netto winst" maar dan wel in een oudere jaarrekening, als je je feiten kent! En dat terwijl de omzet van GTA4 (ongeveer 500 miljoen) nog moet worden omgerekend naar netto winst en ze mogen in hun handjes knijpen als daar grofweg 300 miljoen van overblijft.

Als je dan die 50 miljoen ertegen afzet, dan is dat ineens wel 14% van de winst; in mijn ogen een veel groter en substantieler bedrag dan jij doet voorkomen.
En niemand die zich realiseert dat als Microsoft doorzet met de eis, dat er misschien minder mooie / minder leuke content op de markt wordt geslingerd? I mean; Rockstar heeft wel zoooo ontvettend veel manuren en research in GTA4 zitten dat het ontwikkelen van DLC niet echt heel eenvoudig gaat. Als je dat gaat pushen/rushen, dan lopen de eindgebruikers grote kans om te worden geconfronteerd met vervelende glitches/bugs.
Men spreekt elkaar toch niet tegen ?

Als de content in begin december uit komt heeft iedereen gelijk.
Ik quote mezelf even uit een ander artikel:

"Ligt eraan; of je rekent op de moderne Romeinse manier of op kwartalen in boekjaar. In het laatste geval is dat voor Take Two (dacht ik) van 1 november t/m 31 januari."

En aangezien Microsoft er weer een ander boekjaar op nahoudt, wordt dus de vraag of er een datum is afgesproken zoals 4-november-2008 of een periode zoals Q4-2008.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True