Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Het verkoopsucces van GTA IV is door Guinness erkend met een officiële vermelding dat de game het Guiness Book of World Records ingaat als de biggest entertainment release of all time.

Guinness Book of World Records, Gamer's Edition Vorige week was reeds duidelijk dat de dag van de release goed was voor 3,6 miljoen verkopen, en de game de eerste week 6 miljoen maal over de toonbank ging. De eerste 24 uur brachten bij Take Two 310 miljoen dollar in het laatje. Daarmee is Halo 3 van Microsoft uit het najaar van 2007 voorbijgestreefd; dat spel bracht op de eerste dag 170 miljoen dollar op.

Guinness laat in zijn persbericht niet na te benadrukken dat GTA IV ook echt het verkooprecord voor de introductiedag op entertainmentgebied heeft gehaald, en niet enkel op het vlak van games. Halo 3 streefde de meest succesvolle film al voorbij; dat was Spiderman 3, die 60 miljoen dollar opbracht in de eerste 24 uur. De recordhouder op entertainmentvlak was tot dusver Harry Potter and the Deathly Hallows, waarmee op de eerste verkoopdag 'slechts' 220 miljoen dollar werd binnengeharkt.

De recordvermelding voor GTA IV staat in de Gamer's Edition van het befaamde recordboek van Guinness, deze editie ligt in Groot Brittannië reeds in de schappen. De algemene uitvoering van het Guinness Book of World Records verschijnt later dit jaar, waarschijnlijk ruimt de bierbrouwer ook hier een plekje in voor GTA IV.

GTA IV, Niko Bellic
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Had ook niet anders verwacht, dit is wel inclusief alle pre-orders ook die worden meegerekend in de eerste dag. Toen ik mijn kopie had opgehaald om 10:00 'S ochtends kwam het nieuws al dat er 800.000 Kopies waren verkocht! Ik moet zeggen dat GTA 4 Van te voren wel gehyped werd, maar doordat Take Two de gameplay strict voor zichzelf hield tot op een goede week voor lauch leek het alsof Halo 3 en Gears of War van te voren Veel meer gehyped werden. Verder kan je het toch niet vergelijken met Films of Boeken? aangezien de aankoopsprijs daarvan beduidend lager liggen.

[Reactie gewijzigd door Sqorpius op 14 mei 2008 09:48]

Beduidend lager hoeft niet beslist: een film heb je eerst in de bios, dan op dvd, dan worden ze nog eens via internet verkocht, en vervolgens nog een keer de TV rechten. Ik denk dat er totaal per film per persoon meer verdiend wordt dan met games, waar de meesten slechts eenmaal verkocht worden.
En zeggen dat je die film jaarlijks een keertje of misschien twee keer bekijkt. Bij gta4 zal je eerder 70 tot 100uur gameplay aan overhouden.
True, true. Games zijn daardoor mijns insziens ook meer waar voor hun geld.
ook waar, maar bedenk wel dat je voor een DVD'tje vaak ook maar 30 tot 50% betaalt van wat de nieuwe games kosten voor de next-gen consoles van nu.

Hoe dan ook... Ik heb met een pre-order ook meegeholpen aan dit record :+ alleen denk ik niet dat ze mijn naam er ook bij willen zetten...
Ik denk toch niet dat veel mensen een film èn in de bios, èn op dvd, èn op internet èn op TV gaan kijken. Meestal kijk je een film 1 a 2 keer lijkt me. Bovendien wordt in dit bericht alleen gesproken over de opbrengsten op de dag van de release, dus in het geval van films is dat eigenlijk alleen de dag dag hij in de bioscoop uitkomt.
Ik denk toch niet dat veel mensen een film èn in de bios, èn op dvd, èn op internet èn op TV gaan kijken.
Het gaat er natuurlijk juist om dat mensen die het niet in de bioscoop gezien hebben, evt. later nog inkomsten genereren omdat ze de film op DVD kopen. Het zal inderdaad (zo goed als) nooit voorkomen dat 1 persoon alle van je bovengenoemde dingen van dezelfde film zal doen.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 14 mei 2008 11:10]

Inderdaad, mensen die een film niet op de ene manier zien, kijken hem dan waarschijnlijk op een andere manier. Dat neemt dus niet weg dat het onlogisch is te verwachten dat er per persoon per film meer word verdiend dan per game, wat YopY dus veronderstelde en wat ik dus wilde ontkrachten met mijn reactie.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 14 mei 2008 14:50]

Boeken en films zijn entertainment dus waarom niet vergelijken? Films hebben trouwens een groter bereik/publiek dus het is knap dat een game een film voorbij streeft. Boeken staan niet meer in verhouding omdat die een steeds kleiner publiek trekken. Die gaan dit record nooit meer verbeteren.
Boekenverkoop was in vlaanderen anders wel gestegen dit jaar met 8%, steeds kleiner durf ik dus zeker niet te zeggen! Al is de stijging van de gamemarkt denk ik wel iets sterker zeker nu DS en Wii een hele nieuwe doelgroep met zich mee sleurt.

De vergelijking met een film (en ook maar minder met boeken) gaat vind ik ook wel , vele manuren en kosten aanvooraf om dan uiteindelijk op het publiek los te laten en hopen op goede ontvangst.

EDIT: ook nederland doet het nog goed in boeken verkoop
The number of books sold in 2007 is the highest ever and shows an increase of 4.6% over 2006 link
Ook wereldwijd is het zeker niet slecht met de boekenmarkt, een HarryPotter boek gaat gemiddeld 50mlj keer over de toonbank...

[Reactie gewijzigd door Lauwes op 14 mei 2008 10:32]

wel, eventjes kijken, voor een kopie met harde kaft van een boek waarvan is geweten dat het zal verkopen betaal je al snel tegen de 30,- gespecializeerde boeken (bv ICT) zijn al snel 50,- tot 60,-
ik heb "children of hurin" van tolkien cadeau gekregen, collectors edition: harde kaft, box, schetsen, poster, ... en die kostte op dat moment nieuw iets van een 150,-

ja de meeste boeken kan je krijgen voor 5,- maar er zijn ook duurdere
en de nieuwe spellen kosten (vooral bij "next-gen"consoles" ook tegen de 50,- aan maar in de meeste winkels liggen die spellen een jaar later ook in de grabbel box aan 5,-
De hype is in the eye of the beholder. Dat het spel een mooi bedrag in de eerste week heeft opgebracht, is natuurlijk erg subjectief bekeken. Eerlijk gezegd vind ik het record in het Guinness Book voor dit soort dingen nogal "scheef".

Een spel als GTAIV levert dan x miljoen dollar op maar dat is het dan ook; hoogstens dat er met merchandise en DLC nog wat geld wordt binnengeharkt maar grof gezegd blijft GTAIV steken op 600 tot 750 miljoen aan totale opbrengsten aan het eind van het verhaal.

Als je dat dan vergelijkt met film-concurrenten die echt bakken met geld binnenhalen in de bioscopen en niet met merchandise/DVD's etc maar niet in 1 week (op basis waarvan het Guinness Book nu deze vermelding heeft uitgedeeld), dan is GTAIV maar klein & nietig.
Er zijn maar weinig films die bakken geld binnenhalen, bij vele films is men al tevreden als men uit de kosten komt. Van de opbrengsten in de bioscoop bereikt ongeveer de helft de filmmaatschapij. Daarmee moet niet alleen de film terugbetaald worden, maar ook alle promo kosten. Als een film 40 miljoen kost moet deze aan de boxoffice al 100 miljoen opbrengen voordat deze winstgevend is.

Daarnaast gaan de bedragen hier bij GTA 4 ook enkel en alleen over de verkopen van het spel zelf. Extra content is nog niet beschikbaar en op gebied van merchandising is er ook nog niet extreem veel (op de special edition en soundtrack na).

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 14 mei 2008 10:35]

De record vermelding is toch voor grootste RELEASE... niet voor entertainment product met grootste opbrengst ooit.

Voor de mensen die GTAIV saai vinden, sluit je console eens aan op het internet!
Ik heb eerst een uur of 10 singleplayer gespeeld. Daarna ben ik online gaan spelen, sinds dien geen singleplayer meer gedaan. Al zal ik die ook nog wel gaan spelen, (als internet eruit ligt ofzo? :P)
Natuurlijk is GTA IV dan klein & nietig vergeleken met de film industrie.

Echter moet je dit vergelijken met een paar jaar van te voren, toen werd er niet zoveel geld verdiend aan één game.

Tegenwoordig heb je WoW die zowieso als een cash-cow is en dan Halo 3 en nu GTA IV die toch een record neerzet. Dat verkopen liegen er niet om, GTA IV is gewoon enorm vaak verkocht in de eerste week en dat is voor de game industrie zowieso al een hele prestatie.

Voor mij is dit een goed teken dat de game industrie zowieso qua omzet eindelijk volwassen begint te worden.
Echter moet je dit vergelijken met een paar jaar van te voren, toen werd er niet zoveel geld verdiend aan één game.
Wat een onzin. Er zijn tientallen spellen op de markt die qua totale oplage (dus afgezien van aanschafprijs en platform) aanzienlijk hoger scoren dan de huidige 6 miljoen stuks van GTAIV. Ik noem nieuwe/oude games zoals Halo3 (8.2 miljoen stuks), Super Mario Bros (meer dan 40 miljoen), Tetris (33 miljoen, alleen al op de Gameboy), Gran Turismo (bijna 11 miljoen). Zo kan ik nog wel even doorgaan. Een spel als The Sims (PC) staat op 50 miljoen originele exemplaren (expansions niet meegeteld).

Dus nee, dat de gamesindustrie pas de laatste jaren geld verdient, lijkt me een incorrecte observatie.
Halo 3 had ik al genoemd dus ik hoopte dat je de indicatie van de laatste jaren wel begreep.

Dan moet je mijn laatste jaren wat losser nemen niet als 1 a 2 jaar maar meer 5 a 8 jaar geleden.

Tetris,Gran Tourismo en the Sims (+ alle andere zooi) zijn niet echt spellen die veel verkocht werden tijdens de release.

Ik had het inderdaad anders moeten formuleren het had:
Echter moet je dit vergelijken met een paar jaar van te voren, toen werd er niet zoveel geld verdiend aan één game tijdens de release..

En waar zeg ik dat het de laatste jaren pas geld verdient? Ik zeg dat de omzet eindelijk volwassen begint te worden wat betekent dat het eindelijk bedragen verdient die vergeleken kunnen worden met bijv de muziek en film industrie.
Het is vast een leuk spel maar ik vraag me af of veel reviewsites wel objectief zijn. Geven ze hoge cijfers omdat de lezers dat verwachten, omdat ze er anders van langs krijgen door Rockstar of omdat het écht zo vernieuwend/spectaculair/vul-maar-eensuperlatief-in is?

Zijn er dan geen enkele problemen? Geen framedrops, jaggies, bugs, glitches en wat dan ook? Of worden die hier door de vingers gezien terwijl het bij een willekeurige andere game reden zou zijn om lage cijfers te geven?

Bovendien, het is inmiddels alweer deel vier (portable versies en andere uistapjes niet meegerekend), dus innovatief kan je het ook niet noemen. Voor wat ik er van gezien heb is het oude wijn in hele mooie nieuwe zakken.
Daar is an sich niets mis mee maar poehee, het lijkt wel alsof de Messias terug op aarde is ofzo. Mensen die het spel niet interessant of ronduit slecht vinden worden bijkans (virtueel) gelyncht. Het eerste blad/de eerste site die het spel een cijfer geeft lager dan een 7 moet nog opgezet worden volgens mij.

Maargoed, iedereen zo zijn ding denk ik dan maar.
GTA blijft revolutionair in de zin dat het er als enige game in slaagt om een zeer vrije wereld te creeeren. Elke andere game die dit probeert zal op zijn hoogst een van de GTA aspecten weten te evenaren of overtreffen maar mensen vergeten nogal snel dat GTA een immens gigantische game is.

Je kan natuurlijk roepen dat de game voortborduurt op vorige games, maar hoe vernieuwend kan je zijn bij het nabootsen van een stad? je kan op zijn hoogst steeds dichter in de buurt komen. En dat is waar deze game zo vernieuwend in is: Er is geen enkele andere game die ook maar in de buurt komt (tuurlijk elke game met 1 a 2 aspecten maar niet ALLE aspecten zo naadloos bij elkaar als GTA).


Door al deze zaken heen verwoven heb je natuurlijk de missies maar daar ben je absoluut niet aan gebonden, dus ja de missies zijn lineair maar daardoor niet meteen het hele spel. Het spel in zijn geheel is het tegenovergestelde van lineair.

Natuurlijk zullen een hoop dingen scripted zijn of zal er een hoop lage AI geimplementeerd zijn. Daar gaat het niet om in deze game. Sterker nog, dat kan niet eens in deze generatie consoles... een GTA game kan nooit met AL zijn aspecten overtreffen waar een andere game zich alleen maar op 1 aspect hoeft te concentreren.

Inderdaad, of de missies leuk zijn kunnen de smaken in verschillen, het type spel ook... maar ik denk dat er vrij weinig af te dingen valt op een game die zo veel uitgebreider is dan de rest, zo veel verder ligt dan de rest, dat je de game op zijn minst behoort te waarderen.

@TroonStaal,

Ben het met je eens wat bugs enzo betreft, maar dan alsnog blijft het resultaat een betere game dan al het andere wat er op de markt is (ja een review is natuurlijk wel gebonden aan de tijdsgeest... je kan pong moeilijk met GTA vergelijken).

Het is misschien niet de beste gameplay, heeft niet de beste graphics, de ingewikkeldste physics of de grootste replay-value. Maar het bevat er wel een hoog gehalte van terwijl het zo uitgebreid is. Dat is de kracht van dit spel
Het cijfer blijft natuurlijk wel relatief aan andere spellen en laat andere spellen nu net ook gewoon bugs hebben en rare glitches (assassin's creed prachtspel met iets mooiere graphics, maar absurd debiele AI en stukken minder vrijheid als bijv. GTA).

En laat bij GTA IV de bugs nu net zo minimaal zijn dat ze de gameplay zelden in de weg zitten, ik heb stukken erger meegemaakt. Bugs zijn nu eenmaal een % kans op de totale hoeveelheid code. Hoe groter het spel hoe groter de kans op deze zooi. Bugvrij bestaat vrijwel niet bij closed-source software.

Het gaat trouwens juist om dat relatieve beeld, the bigger picture. Je kan geen first person shooter van een spel als dit verwachten, net zo min als een RPG of racing-game. Als je elk element gaat beoordelen van dit spel kom je op een 6 uit. Maar de som der delen is die 10 imho wel waard.

[Reactie gewijzigd door Blasius op 14 mei 2008 17:10]

Inderdaad, of de missies leuk zijn kunnen de smaken in verschillen, het type spel ook... maar ik denk dat er vrij weinig af te dingen valt op een game die zo veel uitgebreider is dan de rest, zo veel verder ligt dan de rest, dat je de game op zijn minst behoort te waarderen.
Ik ben het met je eens dat GTA bijna op zich een categorie is en daar is zeker wat voor te zeggen. De vrijheid om missies te doen en de mogelijkheid ook gewoon niks te kunnen doen en vrijwel alles wat er loopt/rijdt/vliegt/vaart te kunnen gebruiken is ongekend.

Echter, dat is dus niets nieuws want dat kon in de vorige GTA's ook al (misschien wat beperkter). Dat het er mooi uitziet, dat kan ik begrijpen maar dat is slechts een onderdeel van het spel. Wat ik van de andere GTA's (heb zelf III, Vice City, Liberty City Stories en San Andreas origineel) heb is dat de opdrachten heel vaak hetzelfde zijn maar dan in een ander jasje. Veel UPS quests, veel "ga hierheen en doe dat en kom dan maar weer terug" quests etc. Net als bij veel rpg's begint mij dat op een gegeven moment te vervelen en is zelfs doelloos rondlopen/scheuren niet leuk meer.

Omdat een spel als dit ontzettend gehypt is zou ik als recensent juist éxtra op de mogelijke slakken zout leggen. Framedrops, clipping problemen, bugs en glitches alsmede repetitieve gameplay zouden wat mij betreft onder een vergrootglas gelegd mogen worden.
Dat vind ik niet meer dan redelijk als er zulke hoge verwachtingen van zijn. En toch zie ik dat niet heel veel terugkomen. Nu kan je zeggen "ach, die paar bugs op zo'n fantastisch spel, dat moet toch kunnen?" Nou nee, ik vind van niet. Om het eens cryptisch te omschrijven: Poep aan je schoen blijft poep aan je schoen, hoe mooi/duur die schoen ook is.

Misschien ben ik te cynisch maar al die lyrische, bijna orgastische recencies vrijwel overal vind ik wel erg rooskleurig.
Dit komt natuurlijk omdat het spel nog niet uit is op de PC. Dan zou het spel te veel gekopieerd worden en verspreid worden via Internet.

Zo heeft de maker van crysis al gezegd dat ze helemaal overstappen op consoles omdat er te veel gekopieerd wordt met PC games waardoor er niet genoeg inkomsten zijn.
In het geval van Crysis zou ik dit eerder wijten aan de idioot hoge systeem eisen ipv piraterij.
Dat heeft natuurlijk wel met elkaar te maken. Qua gameplay bood het spel echt niets nieuws, Crysis moest het volledig hebben van zijn graphics. Die waren weliswaar bijzonder indrukwekkend, ze maakten het spel ook ongelooflijk zwaar. Als een spel bijna louter om zijn grafische kwaliteiten draait, kan ik me voorstellen dat potentiële klanten eerst gaan kijken of ze überhaupt wel van die kwaliteiten kunnen genieten en dat ze zich tot piraterij wenden. Vervolgens komen ze tot de conclusie dat dit niet het geval is en besluiten ze dat Crysis geen aanschaf waard is.

Voor Crytek is het heel eenvoudig om het fenomeen piraterij te beschuldigen van tegenvallende verkoopcijfers, al vielen die naar mijn bescheiden mening reuze mee, maar het zou ze sieren als ze eens bij zichzelf te rade gingen waarom niemand hun game wil hebben.
"Ontwikkelaar Crytek gaat zijn spellen niet meer exclusief voor de pc maken." is toch iets anders dan overstappen op 'console only'.

Bron: nieuws: Crytek gaat consolegames maken vanwege piraterij
Op zich een beetje een kromme redenering, gezien het feit dat een kaartje voor de Spiderman 2 bioscoopfilm 8 euro kost, het Harry Potter boek iets van 20 euro en GTA 4 60 euro...
Inderdaad.
Ik vraag me ook altijd of om met bij zo'n opbrengst van 60 miljoen voor spiderman op de 1e dag uitgegaan wordt van de opbrengst van de bioscopen (dus aantal bezoeken x prijs per kaartje), of dat er uitgegaan wordt van het bedrag per bezoeker dat de bioscoop moet afdragen aan de filmmaatschappij.
Het eerste, de box office opbrengsten worden in rekening gebracht. Ongeveer de helft gaat naar de filmmaatschapij.
Goed punt wel, maar voor die 8 of 20 euro zullen misschien wel meer mensen de stap maken, omdat 'het toch niet zo'n groot bedrag is'. Die 60 euro zou best nog mensen tegen hebben kunnen gehouden, omdat er toch ook best mensen zijn die liever Platinum of Classic versie uit de budgetbak graaien na een half jaar.
Opbrengst is opbrengst. Hadden ze bv boek van Harry Potter maar voor 40 euro moeten verkopen ;)
Hoe kun je dit nou een uitgemolken flutgame noemen? Heb je het uberhaupt al gespeeld?

Ja, het thema is bekend, en ja, het borduurt verder op de vorige GTA-serie (III, VC, SA) qua gameplay, maar daar houdt het wel mee op. Juist dat thema en de gameplay is wat de GTA serie zo leuk maakt om te spelen.

De hele engine is nieuw, er is een gigantische nieuwe stad gebouwd die werkelijk overloopt van de details, er zit een diepgaand nieuw verhaal in met (soms redelijk, meestal goed) uitgewerkte personages etc etc... Ik kan nog wel even doorgaan, maar lees anders de review van T.net even:

Review GTA IV

Een uitgemolken flutgame is volgens mij iets heel anders...

[Reactie gewijzigd door Maarteninski op 14 mei 2008 10:54]

even kijken:
gameplay: identiek aan vorige versies..
verhaal: is anders maar niet spectaculair ofzo, ken betere verhalen voor een 6!! deel
engine: tja nieuw wil niet zeggen verbeterd...
omgeving: leuk dat het een "andere" stad is toch doet het mij te veel denken aan alle voorgaande versies


dus ja uitgemolken flut game...

de gameplay van GTA hebben we inmiddels wel gezien en moet nodig een opfris cursus hebben...
en nee MP doet daar niet veel aan..
Nou blijkbaar verschillen we hierin dan van mening :)

Maar ik maak hieruit op dat je het spel zelf ook gespeeld hebt?

Voor mij is juist het ontdekken van de stad, de auto's en de nieuwe mensen een enorme drive om de verhaallijn verder te willen spelen.

"engine: tja nieuw wil niet zeggen verbeterd..."

Dat hoeft niet altijd zo te zijn inderdaad, maar dat is in dit geval zeker wel zo. Naar mijn mening dan.

Je hebt wel gelijk in die zin, dat het allemaal al bekend is. En allemaal al eerder gedaan. Maar tegelijkertijd merk je, zeker als je het spel wat langer speelt dan de eerste 8uur ofzo (ik ben inmiddels zo'n 20u bezig), dat er enorm veel werk in is gestoken door de ontwikkelaars. Je komt detaillering tegen die je in geen enkel ander spel zult terugvinden, typische GTA humor, nou ja... de hele spelervaring is wat mij betreft top.

En ik heb de multiplayer nog niet eens uitgeprobeerd :)
Ik ben het met je eens. De gameplay blijft altijd ongeveer hetzelfde bij GTA in vergelijking met de vorige delen. Dat is het GTA gevoel. En GTA IV brengt zeker wel wat vernieuwing met zich mee. Bijv. Omgeving enzo reageren wat realistischer, schademodel verbeterd en mulitplayer. Het is echt een topgame. (dus geen uitgemolken flut game :P, de meerderheid vind van ook) Ik denk dat de mensen die het nog nooit hebben gespeeld of nooit van GTA hebben gehouden dat vinden (misschien vooroordelen hebben) er anders over denken. Maar voor de GTA liefhebbers is dit echt THE GAME. BTW multiplayer is echt top.
hoe kunnen ze 310 miljoen opstrijken aan 3,6 miljoen verkopen? zelfs als ik rekening houd met dollarkoers is dit volgensmij niet mogelijk..
Gemiddeld zou GTA4 dan 86 dollar per stuk kosten.

De gemiddelde euro-dollar koers was volgens mij:
1 euro = 1.55 dollar
Dan kom je uit op ongeveer 55 euro per spel.

Dan kom je wel goed uit ;)
nou het is wel mogelijk. Maar dan zou +/- 90% voor ¤ 60,- verkocht zijn geweest.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze vanaf die dag reclame inkomsten hebben mee gerekent van www.gta4.com :?
En dan zou zo'n geweldige game geboycot moeten worden...

Gaming is de toekomst, en de moraalridders hebben binnen een paar jaar wel weer iets nieuws gevonden wat slecht is want gaming blijft :)
Ja het doet me denken aan hoe de olie boeren in begin 1900 naar de auto op stroom keken. toen hebben ze het wondermiddel kunne wegkrijgen. Maar games dat blijft nu voor altyd en zal meer en meer de media voorkeur worden boven films.

in mijn opinie gaan films er helemaal uit en zullen er aleen nog games en tv-series gemaakt worden. want ja even lui op de bank liggen kijken naar een serie is leuker dan naar een herincarnatie van weer een film.

Kijk naar LOST, Prison Brak. Heroes. Veel meer sucses dan een saai 90-120 min film.

Maar ja dat zal nog even duren.

En zo is in een keer ook het downloaden "probleem" opgelost van films.
Ik denk niet dat films gaan verdwijnen. Persoonlijk vind ik soaps maar niks. Pareltjes zoals Apocalypto, Tesis en bijna alle Kubrick-films vind je niet in soap-vorm, gelukkig maar.
dapkor had het dan ook niet over soaps, maar over echte series
Grappig hoe je dat stelt een herincarnatie van een film. Het onderwerp hier is GTA 4, toch?

Maar ik snap je punt Zo zijn er vele slappe afreksels van A Hitchcock's The Birds. Maar films i.p.v. games, nee. Boeken (romans e.d.) bestaan toch ook nog en worden massaal gelezen.

[Reactie gewijzigd door Joz13 op 14 mei 2008 16:54]

Een CNN presentator (ook een bekende moraalridder) heeft zelf ouders ook op geroepen GTA4 te verbieden.
http://www.pocket-lint.co...nter-attacks-GTA-IV.phtml staan een paar filmpjes erover
Ja ik had het ook gelezen, wat is dat nou weer voor gezeur? Beter dat die kinderen dat binnen in een game doen dan buiten op straat, wat er mis is met al dat geweld in amerika is dat er de hele dag niks anders dan moord, dood en politie achtervolgingen op het nieuws en in series op tv is, en die kinderen hangen dus (zoals in meer landen) uren voor de tv.
In Canada is dit veel minder op tv, maar daar mag je ook gewoon een wapen bezitten en er worden miraculeus veel minder moorden gepleegd dan in amerika.

Ontopic:
GTA4 is (in tegenstelling tot GTA:SA en die andere clonen) ook leuk, er zit een leuke online functie in (al hoewel de meeste game rooms wel erg leeg zijn, maar ja 80% van de mensen die het koopt gaan rond rennen met cheats omdat ze anders dood gaan en het niet leuk vinden...) en de single players is ook wel leuk maar wel weer wat veel van het zelfde.

Leuk is dat je nu ook een soort van mogelijkheid tot klimmen hebt. En dat je ook over de stoeprand kan struikelen ^^

Er zit veel meer detail in dit spel dan in zijn voorganger (moe moe }:O )

Edit: Typo ;)

[Reactie gewijzigd door Engra op 15 mei 2008 12:24]

Nice voor de initial verkoop. Alleen nog een abonnements versie ala WoW en je hebt de grootste melkkoe ooit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True