Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 131 reacties

In de eerste week na zijn release is GTA IV zes miljoen keer over de toonbank gegaan, goed voor een omzet van 500 miljoen dollar. De meeste gamediscs werden op de eerste dag verkocht.

GTA IV lollybabeOp de releasedag wisselde het nieuwste deel in de Grand Theft Auto-serie maar liefst 3,6 miljoen maal van eigenaar, wat Take-Two een omzet opleverde van 310 miljoen dollar. De uitgever maakte de cijfers bekend en verzuimde er niet bij te vermelden dat het spel verkooprecords verbrak en 'bovenverwacht' goede waarderingen kreeg. De goede ontvangst en verkoop van GTA IV legt Take-Two ook indirect mogelijk geen windeieren: het overnamebod dat Electronic Arts op de uitgever uitbracht, zou door een hogere koers herzien kunnen worden.

Het bod van EA dat momenteel nog op tafel ligt, bedraagt in totaal twee miljard dollar, of 25,74 dollar per aandeel. Goede verkoopcijfers en een stijgende beurs zou Take Two in een betere onderhandelingsposite met EA kunnen brengen. Take Two geeft echter geen commentaar op vragen of het bedrijf al dan niet met een overnamepartner in gesprek is. Volgens eerdere projecties zou de game in de eerste maand ruwweg negen miljoen maal verkocht kunnen worden, met een verkoopaantal van tussen de elf en dertien miljoen voor de feestdagen beginnen. In totaal zouden er ongeveer vierentwintig miljoen consoles zijn waarop GTA IV draait.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (131)

aan de ene kant wil ik deze graag spelen, aan de andere kant denk ik deze over te gaan slaan als deze uitkomt op de pc, met als reden dat ze ontzettend lang wachten met het uitbrengen van de (in mijn ogen) echte versie.

gta is altijd al een echte pc game geweest, en voor mij is het ook echt een pc spel. ik heb het geprobeerd om vice city te spelen op een ps2, en het is echt niet te doen. rijden met auto's gaat wel, maar de rest is rampzalig.

hetzelfde geld voor schietspellen. ik heb geprobeerd halo en rainbow six vegas, met een controller. ik ben er echter na 5 minuten mee gestopt, want het werkt gewoon niet. het levert bij mij alleen stress en irritatie op, om zo'n spel te spelen op een console.

een racespel gaat perfect, een spel als guitar hero gaat ook perfect, maar een spel waar je mee moet schieten? nee mij niet gezien.

ik denk dat ik dit spel even ga overslaan.
ik vind dat altijd wel apart, omdat ik juist GTA-VC expres met een controller op de PC heb gespeeld via TV en dat ging super easy. Je moet alleen niet vergeten dat je met triggers moet locken op je targets en niet moeilijk gaat zitten richten met je stickje want dat is niet te doen. Daarnaast vind ik GTA met een muis eignelijk zo ontiegelijk makkelijk dat het overduidelijk in oorsprong bedoelt was om met een controller te spelen. Zeker zo'n missie waarbij je met een sniper-rifle moet schieten, dat is met de muis een peuleschil maar met de controller toch even flink zweten. Ik doe liever moeite om een spel te halen dan dat ik er met twee vingers in de neus doorheen loop. En daar moet ik bijzeggen dat ik geen console gamer ben, ik ben een pure hardcore PC gamer zolang als ik leef. En toch kan ik WEL met een controller overweg? hmm interessant.

Maar zo heb je ook altijd gasten die cheaten met spellen als GTA, of dat eigenlijk standaard altijd doen. Ik gebruik nooit cheats omdat ik mezelf daarmee aan de kant zet. Maar dit is waarschijnlijk een groot verschil tussen echte gamers en mensen die graag een spelletjes spelen maar er eigenlijk geen bal van kunnen. Zo zie ik nog regelmatig mensen op de PC FPS'en gamen die blijkbaar nog nooit van een stafe functie hebben gehoord. Tjah vind je het gek dat je dan snel dood gaat. Pal voor iemand staan en schieten zonder te ontwijken, lachwekkend eigenlijk en altijd maar die cheats. Hele pakketten op hun pc met cheatcodes voor vrijwel elke game die er bestaat. Woei wat een feest... Games zijn voor mij een uitdaging, een test om mijn reactie vermogen op de proef te stellen en mijn motoriek zo gecontroleerd mogelijk te laten werken. Als iets niet lukt probeer ik het werkelijk eindeloos tot het me wel lukt, tot verveling van anderen toe.

Ik vond VC ondermeer de leukste GTA vanwege de sfeer en de "normale" omgevingsgrootte. Altijd bigger and better en meer functies is in mijn ogen niet echt een vooruitgang. Het wordt al snel een ongeorganiseerde zooi van 101 dingen die mogelijk zijn in een spel. Voor mij is dat chaos en geen consistente samenhang. VC was absoluut beter dan GTA3 en kwam in mijn ogen als als beste uit de bus als 'spel'. Dat er mensen zijn die voorkeur geven aan gangbang nigga nigga stijl van SA kan ik inkomen, maar het spel zat gewoonweg minder goed in elkaar. Het is echter erg moelijk voor heel veel mensen om op zo'n wijze een spel te beoordelen, ze raken eigenlijk door de vele informatie het overzicht kwijt. Dat GTA altijd vermakelijk is is een ding wat zeker is. De niewe GTA4 heeft me nog niet kunnen bekoren en wacht geduldig af op de pc versie.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 7 mei 2008 17:54]

Daarnaast vind ik GTA met een muis eignelijk zo ontiegelijk makkelijk dat het overduidelijk in oorsprong bedoelt was om met een controller te spelen. Zeker zo'n missie waarbij je met een sniper-rifle moet schieten, dat is met de muis een peuleschil maar met de controller toch even flink zweten. Ik doe liever moeite om een spel te halen dan dat ik er met twee vingers in de neus doorheen loop.
Ik dacht dat voor het 'moeilijker maken' van een spel er dikwijls moeilijkheids-niveaus zijn ingebouwd, waardoor bijvoorbeeld meer/intelleigentere/snellere tegenstanders in je game verschijnen. Jezelf het moeilijker maken door een andere interface te kiezen lijkt me eigenlijk absurd. Ik heb geen console, maar ik denk dat ik het uitsluitend frustrerend zou ervaren dat ik een bepaalde handeling minder goed kan doen omdat er een andere soort controller bedien.

Dit is tevens mijn grootste kritiek op consoles t.o.v. pc-gaming. De spelletjes zijn ontworpen voor de controllers, en dat zie je in alles terug. Dat betekend voor bijvoorbeeld voor FPS (mijn favo) dat er op de consoles minder/minder intelligent/minder snellere tegenstanders zijn dan op die van de pc, simpelweg vanwege de beperkingen van de controller t.o.v. keyboard & mouse. Dit zal je straks ook weer terug zien, inderdaad, in GTA 4 voor de PC. Maar dit spel heeft in mijn ogen zoveel in zich dat het gebrek wel weer goed maakt.

Een keyboard & mouse voor bijvoorbeeld een PS3 in mijn ogen nooit een groot succes zijn....
GTA is gelijktijdig voor de PC en PS1 gereleased... De vlieger dat GTA een 'echte PC game' is gaat dus niet op.

[Reactie gewijzigd door not3pad op 7 mei 2008 17:27]

Duizenden console-spelers zijn het niet met je eens.

"rijden met auto's gaat wel, maar de rest is rampzalig.", maar ik had weinig problemen om VC op m'n Xbox op 100% uit te spelen, waar ik best trots op ben. :D
Voor een racespel moet je een racestuur hebben vind ik ;) maar dat is gta niet echt... En het is echt wel te leren schieten met een controller. Je hebt echter wel gelijk bij shooters blijft de wel bekende pc combo heer en meester. Bij Gta weet ik het echter niet zo, dit omdat vliegen met een heli en de camera besturen ťrg onhandig is terwijl dat met 2 pookjes en schouderknoppen juist heel goed gaat. Het is gewoon erg belangrijk hoe de a.i. is in een spel :P
Alleen voor de echte racesimulaties heb je een racestuur nodig. Anders kun je voor mariokart nog wel een echt stuurtje gebruiken.

Controllers zijn erg wennen voor sommigen, maar vooral voor actiegames, sportgames of platformers kun je echt niet zonder een controller. Werkt veel gemakkelijker.
GTA 1 is tegelijk uitgekomen op PSX en PC. Het is nooit een echte pc game geweest.
Het is waar dat GTA1 ook voor de PS1 er was, maar waren er ook veel mensen die hem daarvoor kochten? Misschien heb ik de verkeerde vrienden :p maar iedereen die ik ken heeft hem op de PC gespeeld.
ik ben het helemaal met je eens. "gelukkig" hoef je niet zelf te mikken, er zit een lock functie in :X
6 miljoen keer over de toonbank, en dan 500 miljoen omzet? Wie rekent me dat even voor?
Het lijkt mij ook wat veel. Wel is er een special edition van § 100,- / $ 100,-
Adviesprijs ligt rond de 65 euro, maar het spel is op veel plekken voor ongeveer 50-55 euro te krijgen. De 500 miljoen lijken me dan ook dollars. Met een behoorlijke verkoop in Europa kan dat dus best oplopen.
De omzet komt niet alleen uit "het spel". Er zijn ook Special Editions te krijgen die aanzienlijk duurder zijn, strategy guides en misschien (in bepaalde landen) nog meer spullen rondom GTAIV (zoals faceplates voor de 360).

Dus ja, 500 miljoen is een beetje vreemd verwoord maar ik denk zeker wel dat het een reeel bedrag is en niet verzonnen omdat het zo mooi bekt.
Volgens mij gaat dit toch alleen om het spel zelf (dus de game en de special edition?) en niet over strategy guides, posters oid?
$83 per spel. Lijkt me voor een console spel wel realistisch.
Volgens mij klopt er ook ergens iets niet. Ik bedoel: hoe kan je met zes miljoen verkochte versies 500 miljoen omzet behalen?

In Europa kost het rond de 65 euro, dus rond de 100 dollar, maar in Amerika kost het (bijvoorbeeld op Amazon) maar 60 dollar. Vind het toch maar een beetje raar.

Alleszins: de verkoopcijfers liegen er niet om. GTA4 is echt een goed spel, zeker zijn geld waard :) !
Het zal dus wel aardig kloppen. Als de verkoop tussen Europa en de US een beetje gelijk loopt in de aantallen heb je dus 100 dollar (Europa) plus 60 dollar (USA) gedeeld door twee, is ongeveer 80 dollar per game. Dus dan komt de 500 miljoen in de buurt.
Sommige plaatsen verkopen hem voor 45 euro of minder.
Denk dat die 6 miljoen dan ook niet helemaal klopt of die 500 miljoen is afgerond.
Wat ik nou wil weten van welk systeem zijn er nou de meeste verkocht?
Als ik kijk op http://www.vgchartz.com/

In Amerika:

1 Grand Theft Auto IV 2,317,774 (360)
2 Grand Theft Auto IV 1,386,032 (PS3)

Others (excl. Japan)

1 Grand Theft Auto IV 1,227,941 (PS3)
2 Grand Theft Auto IV 970,351 (360)

Japanse lijsten zijn nog van 27 april, en toen was hij nog niet uit, maar daar zal de PS3 ook winnen aangezien daar veel meer PS3's zijn.

Gaat redelijk gelijk op dus.
vgchartz haalt die cijfers uit haar aars.
Ik meen het. Jouw gokje is evenveel waard als de cijfers van die site. De eigenaar van de site, ioi genaamd, verzint er maar op los, en verbetert z'n cijfers dan achteraf, eenmaal er officiŽle cijfers (van NPD, MediaCreate of Charttrack) worden gepubliceerd.

Een schande eigenlijk dat de site zoveel credit krijgt. :?
Japanse lijsten zijn nog van 27 april, en toen was hij nog niet uit, maar daar zal de PS3 ook?? winnen aangezien daar veel meer PS3's zijn.
Ze winnen alleen in Japan, dus er is geen sprake van ook. Even afwachten wat Europa gaat doen, maar dat zal wel redelijk gelijk op gaan.
Dat "Others" waar ik het over had slaat op Europa, ik zet er niet voor niets "exclusief Japan" bij ;)
Mits vgchartz te vertrouwen is, de charts zijn ge-update:

http://www.vgchartz.com/weekly.php?date=39572

1. Grand Theft Auto IV 3,288,125 (X360)
2. Grand Theft Auto IV 2,613,973 (PS3)

Toch wel vreemd dat het spel zo slecht verkoopt in Japan, maar nou is het spel denk ik zowiezo niet echt populair op de Japanse markt.

[Reactie gewijzigd door 96284 op 8 mei 2008 15:54]

In een wereld waar de kopien om je oren vliegen is dit wel een goed bericht. Blijkbaar hebben mensen wel geld over voor de "goede" spellen.
Maar zonder kopieren (xbox360 versie was al een week eerder te downloaden) waren er natuurlijk makkelijk 2x zoveel verkocht ;)
Dat betwijfel ik hoor. Bij sommige spellen kopen een hoop mensen de game alsnog (omdat dat wel waard is).
Dan hoop ik we allemaal genieten van GTA4 want zodra er een GTA5 geplannend is en EA is in control zullen we toch een hoop missen....
Als EA T2 overneemt weet ik wel waar ik na mijn opleiding ga werken: bij de grootste en meest winstgevende game-uitgever uit de geschiedenis (juist, EA).

Goed voor de kwaliteit zal het niet zijn nee. T2 heeft jarenlang keihard gewerkt aan ieder deel om de mensen weer te verbazen met hun prestaties. Bij EA heerst een heel ander klimaat: produceren om te verkopen. Verwacht dan dus voor ieder GTA deel dat zal uitkomen nog een stuk of 3 expansions die extra missies/wapens/auto's zullen bevatten. Het is zů een voorspelbare uitgever.
Als EA T2 overneemt weet ik wel waar ik na mijn opleiding ga werken: bij de grootste en meest winstgevende game-uitgever uit de geschiedenis (juist, EA).
Dacht juist dat Vivendi de grootste uitgever tot op heden is? In ieder geval qua omzet en ook qua merknamen.
Als EA T2 overneemt weet ik wel waar ik na mijn opleiding ga werken: bij de grootste en meest winstgevende game-uitgever uit de geschiedenis (juist, EA).
Dacht juist dat Vivendi de grootste uitgever tot op heden is? In ieder geval qua omzet en ook qua merknamen.
Activision-Blizzard dus binnenkort :), maar dat boeit verder niet.

Verder denk ik dat na het opbiechten van de topman van EA dat ze in het verleden talent, studios en games vernield hebben er toch een redelijke verandering is gekomen in het beleid van EA. Mythic bijv. is ook gekocht door EA, maar blijft voorlopig zonder druk van EA aan Warhammer Online werken (is al voor de 2de of 3de keer uitgesteld), enige dat EA doet is erkennen dat Mythic weet wat ze doen en de geldkraan opendraaien. Take Two (en Rockstar voornamelijk) heeft onderhand wel bewezen wat ze kunnen en ik denk dat EA daar met z'n tengeltjes vanaf wil blijven, enige dat ze misschien doen is die 100 miljoen ontwikkelingskosten ietwat verhogen voor een volgende game.
EA heeft veel kwaad gedaan, maar ik denk dat ze nu eindelijk weten hoe het wel moet en gewoon de studios die ze overnemen hun gang laten gaan.

Vanavond zal ik GTA prolly voor het eerst in m'n Xbox gooien, ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door scim op 7 mei 2008 17:47]

Wat een idioot hoge cijfers.. dit had ik echt niet zien aankomen, maar ja: ook wegens de hype erom heen. en eerlijk gezegt doet Jack Thompson niets meer dan de hype vergroten.. Eigenlijk heeft ie hun geholpen zou je haast kunnen zeggen XD
Bij dezen moet ik Dhr. Thompson toch even citeren:

''Strauss is even marketing the new Grand Theft Auto IV on World Wrestling Entertainment tv shows seen by millions of kids.''

En WWE is niet gewelddadig? :s Niet echt een sterk voorbeeld van Dhr. Thompson naar mijn mening. :)
Jack Thompson is ook shareholder, aandelenhouder van Take Two, dus verdiend zelf ook een zakcentje van de hype die hij creeŽrt...
Is dat waar?
Wat een clown :+
Als shareholder krijg je toegang tot de aandeelhoudersvergadering en heb je dus ook in feite "inspraak" in het bedrijf (uiteraard zal hij nauwelijks inspraak krijgen). Hetzelfde is dat bijvoorbeeld Greenpeace een aandeelhouder is van Shell.
Oh zeker JT is nu zo diep zo gestoord bezig dat hoewel hij lastig kan zijn hij zeker niet meer een GTA kan blokkeren! En sinds hij zijn licentie kwijt is :) moet hij dus als hij weer een zaak aanhangig wil maken een ANDERE advocaat vinden om mee te werken!

En well hoeveel advocaten willen hun licentie kwijtraken aan JT"s spelletjes?
Dat zijn pas cijfers! Desondanks vind ik dat Take Two zeer lakoniek reageert op de problemen die dit spel geeft op consoles.
Er komt vandaag een patch voor de PS3-versie (die heeft veruit de meeste problemen).

Verder vind ik GTA IV toch wel tegenvallen. Dat al die 10'en waarschijnlijk ietwat overdreven waren was wel te verwachten, maar San Andreas vond ik leuker en ik had gehoopt op iets wat minstens zo leuk was als San Andreas.
Ik neem aan dat jij onder andere 1 van de gedupeerde bent?
Heb er zelf met de 360 versie geen last van dus kan er niets van zeggen, maar moet Rockstar daar niet iets aan doen?
Ik zou zeggen breng het spel terug naar de winkel.
Lijkt mij dat ze nu al winst maken op GTA IV, of zal de ontwikkeling, distributie en marketing toch nog meer dan een half miljard bedragen?
Er staat omzet, niet winst. Je moet de productie en distributiekosten er dus ook af trekken.
Maar het blijft natuurlijk een enorm bedrag voor zo'n korte tijd.
Je hebt gelijk, omzet is wat anders dan winst. Maar de vraag blijft interessant, spelletjes zijn echt duur voor consoles.
Onzin dat spelletjes duur zijn voor consoles.. In de tijd van de snes waren nieuwe games ook 150 gulden (en duurder).. Tel daar ff inflatie bij op en je komt eigenlijk uit dat een spel best goedkoop is... maaruh, als je het zo duur vindt, dan wacht je toch gewoon tot je em goedkoper kunt krijgen, internetwinkels genoeg en ook tijd genoeg..
Maar reken er maar op dat de helft wel als winst wordt gezien hoor ;)
Is het niet bij Take Two of Rockstar, dan wel bij Microsoft of Sony.
Bij elkaar zullen ze wel 250 miljoen hebben opgestreken.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 7 mei 2008 20:35]

Ja hoor, een half miljard voor 1 computer spel?

De duurste film ooit (zonder inflatie) kostte ongeveer de helft daarvan (Spiderman 3). Maar dan hebben we het wel ook over een compleet ****-film, dus het was het wel waard. :P

GTAIV kostte ~100 miljoen, wat al waanzinnig veel is voor een computer spel.
Spiderman 3 kostte heel wat meer hoor:
Budget $258 million (http://en.wikipedia.org/wiki/Spider-Man_3)

Maar heeft in totaal (dus niet alleen de eerste week) opgebracht:
Gross revenue $890,871,626

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 7 mei 2008 20:37]

cavorka zegt de helft van een half miljard
jij zegt: heel wat meer
nl: 258miljoen.

scheelt 3.2%, wat ik niet echt 'heel wat meer' zou noemen...
Toch nog steeds een schril contrast met bv Titanic die bijna 2 Miljard omzet heeft gedraaid en 200 miljoen koste. Maar GTAIV zal de Miljard vast nog wel halen denk ik.
Met die 310 miljoen van de openingsdag hebben ze de kosten er al ruim uitgehaald volgens mij. Alles wat ze daarna verdienen is pure winst :)

Hopelijk gebruiken ze een klein deel van die winst voor een PC-versie...
Die 310 miljoen gaat lang niet allemaal naar take-two. Ze verdienen ongeveer een tientje per spel, dus moeten ze er 10 miljoen verkopen om break-even te draaien.
Heb je ook een bron voor deze dubieuze uitspraak of ben je hier ter plekke iets aan het verzinnen?
dubbieus? Dit is gewoon nadenken, hoewel 10E zomaar uit de mouw geschud is (denk ik) is het zeker zo dat Rockstar maar een deel krijgt, TakeTwo (de uitgever) neemt denk ik een grotere hap uit de omzet, maarja di verzorgen dan ook de distributie enzo.

Ik heb wel gelezen dat er van een normale Muziek CD van 10E ongeveer 0,60E naar de artiest gaat, nu zal dat bij games wel wat anders liggen maar 10E per spel vind ik wel een goede schatting.
Ik vind het zeer spijtig dat Take Two met zulke behaalde cijfers niks concreets laat weten over de problemen waarmee er toch ruim genoeg gamers mee zitten.

Als een spel zo vaak over de toonbank gaat zo snel al dan mag je toch wel wat sneller een oplossing bedenken en/of met feiten naar buiten komen waarom het nu allemaal niet werkt.

Voor de Playstation 3 blijkt het aan de verbinding met internet te liggen op een of ander manier maar heb nog niks gehoord waar het aan de Xbox versie zou liggen.

Ik vind dat Take Two hier beduidend een groot stuk service/support laat liggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True