Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties

Take-Two Interactive heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2009 meer omzet gemaakt dan een jaar eerder, maar de uitgever zag in dezelfde periode ook zijn verlies groeien. Als oorzaak wordt onder meer op 'hogere uitgaven' gewezen.

Take-TwoIn de maanden november, december en januari had Take-Two Interactive een omzet van 256,8 miljoen dollar, een stijging met zeven procent in vergelijking met de 240,4 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Ondanks de omzetstijging nam ook het verlies bij de uitgever toe. Verloor Take-Two in het eerste kwartaal van boekjaar 2008 nog 38 miljoen dollar, dit jaar leed de uitgever in dezelfde periode een verlies van 50,4 miljoen dollar, zo verklaarde Take-Two dinsdag.

Het bedrijf wijt het toegenomen verlies aan hogere uitgaven aan marketing en productontwikkeling. Ook maakt de uitgever melding van 4,9 miljoen dollar aan onvoorziene uitgaven op juridisch vlak. De omzetgroei, die volgens Take-Two groter is uitgevallen dan verwacht, werd voornamelijk gestimuleerd door het succes van Grand Theft Auto IV, dat inmiddels dertien miljoen keer over de toonbank ging.

Inj de verklaring keek Take-Two ook vooruit naar de resterende drie kwartalen van het boekjaar 2009, dat eind oktober afloopt. Uit het overzicht met games die de uitgever nog dit boekjaar wil uitbrengen, blijkt dat niet alleen Red Dead Redemption, Borderlands en Mafia II nog dit jaar zullen verschijnen; ook BioShock 2 en het tweede pakket met downloadable content voor de Xbox 360-versie van GTA IV staan nog voor 2009 op de planning.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Ik vind het sterk dat je met een kaskraker als GTA IV alsnog verlies draait. Als ze GTA IV niet hadden gehad, wat zou het verlies dan wel niet zijn geweest!?
Idd ongelooflijk. Misschien had EA toch gelijk dat Take Two rijp is voor een overname. GTA IV, 30 miljoen (!!!) keer verkocht en toch verlies!?! Extreem als je het mij vraagt...
Je denkt totaal verkeerd... meeste verkopen van GTA4 zijn in Q4 2008 geweest en niet Q1 2009 (waar het verhaal over gaat ;) )
Nee, hij denkt juist in de goede richting.

Take2 probeerde een vijandige overname af te wenden door zijn aandeelhouders een vette vis voor te houden (GTAIV), en fiscaal jaar 2009 aantrekkelijk te maken door wat releases uit te stellen.
EA heeft toen de overname poging stopgezet in de wetenschap dat Take2 uiteindelijk toch wel weer in de rode cijfers zou belanden, en dat het aandeel wel weer goedkoper zou worden.

En zie hier, EA krijgt gelijk. Ergens rond juni zal EA wel weer eens bij de aandeelhouders van Take2 aankloppen, en waarschijnlijk zullen ze de aandelen graag van de hand doen.
Economische crisis of niet; maar het is neit gezond voor een bedrijf als de omzet stijgt maar de winst daalt, lijkt mij vergelijkbaar aan het verhaal van HTC van gister.
Sjah je kan niet de games wereld vergelijken met de telefoon wereld...

Vaak zie je bij games studio's dat ze verlies draaien in rustige periodes (vooral Q1 van het jaar)

Misschien hebben ze al grote marketing deals gesloten voor Bioshock 2 oid en daar moeten ze in de toekomst nog de vruchten van plukken

Edit: Op de Gaget freaks na zal het grote deel van de klanten een nieuwe telefoon kopen wanneer hun abbo is afgelopen. Daarom kan je als telefoon fabrikant gemakkelijker winst halen in de periode waar je geen nieuwe modellen uit brengt

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 11 maart 2009 11:48]

Omzet tegen elke prijs lijkt me hier niet helemaal van toepassing. Maar als je marketinguitgaven zichzelf niet terugbetalen is dat wel sneu.
Vraag me af of ze de kosten en verwachte opbrengsten van Chinatown Wars hebben meegerekend. Dat wordt ook een knoeperd van een hit natuurlijk.
Ik weet niet waarom, maar ik krijg het gevoel alsof ze het geld, wetend uit hun kluis halen en voor iets anders gebruiken. en daarna met dat soort nieuws komen

Ik heb mijn theorieŽn, maar dat hou ik liever onder mezelf

[Reactie gewijzigd door fremen.mehmet op 11 maart 2009 12:09]

Inderdaad, hoe kan je in godsnaam verlies draaien? Straks gaan we nog te horen dat blizzard in de problemen komt lol. Ik denk dat ze gewoon van de "economische crisis" aan het profiteren zijn, voor hun zakken eens goed te vullen (zoals midway enkele dagen geleden). In ieder geval, Take 2 zie ik niet zo rap verdwijnen.
256,8 miljoen omzet = 256,8 miljoen inkomsten
om dan verlies te draaien met je dus meer dan 260 miljoen uitgeven...

En als softwaremaker heb je geen aankoopkosten of andere hoge kosten behalve personeel? Een kleiner stulpje als onderkomen vinden lost misschien al wat op. Of minder reclame, want wie kent GTA nu niet sinds San Andreas.
Ze hebben hun eigen vertrouwen nu wel op de proef gesteld met die brakke release van GTA IV voor de pc.

Uiteraard is dat maar een kleine greep uit alle verkopen en inkomsten van hun maar het heeft ze niet beter gedaan.

Nu komt inderdaad chinatown wars nog waar ook al weer een redelijke marketing mee bemoeid gaat. Denk dat dit hun wel weer een duw in de rug geeft de goede kant op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True