Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

De Europese ict-sector moet volgens Brussel niet alleen zelf minder energie gaan verstoken, maar ook oplossingen ontwikkelen om de consumptie in andere sectoren te verminderen.

De Europese Commissie waarschuwt dat bij het uitblijven van maatregelen, het energieverbruik tussen nu en 2012 met een kwart toe zal nemen. Onder meer wordt erop gewezen dat in datacenters nodeloos veel wordt verstookt. Als er in heel Europa van geavanceerde zuinige servers gebruik wordt gemaakt, zou dat de ict-sector een energiebesparing van 70 procent opleveren, aldus het persbericht van de Commissie.

De ict-sector is zelf weliswaar verantwoordelijk voor niet meer dan 2 procent van de CO2-uitstoot, maar de branche is volgens de EC de aangewezen bedrijfstak om de overige 98 procent sterk te helpen verminderen.

groen toetsenbord Brussel ziet twee hoofdgebieden waar verbeteringen gewenst zijn. Allereerst in de opwekking en distributie van energie: hieraan wordt maar liefst een derde van de beschikbare energie gespendeerd. Onderzoek heeft uitgewezen dat besparingen van 40 procent bij de opwekking, en 10 procent bij de distributie mogelijk zijn. Ten tweede is vastgesteld dat de verwarming, koeling en verlichting van gebouwen verantwoordelijk is voor 40 procent van het energieverbruik. Dat moet volgens de Commissie kunnen worden teruggedrongen via betere informatieverschaffing over het verbruik. In Finland zou dat bij consumenten al tot zichtbaar minder energieverbruik hebben geleid.

Ten slotte wordt er op gewezen dat verlichting een vijfde van het wereldwijde energieverbruik voor zijn rekening neemt. Naast een overstap op spaarlampen pleit de EC voor de ontwikkeling van slimme verlichting, die zich aanpast aan de mate van daglicht en de aanwezigheid van personen. Daarmee zou de stroomconsumptie door verlichting in 2025 met meer dan de helft kunnen worden teruggebracht.

geldboompje De plannen maken volgens de Commissie deel uit van een in januari aangekondigd pakket maatregelen waarin onder meer de handel in zogeheten emissierechten is vastgelegd. Expliciete informatie over hoe Brussel de ict-sector en andere bedrijfstakken wil motiveren om aan de voorstellen mee te werken ontbreekt echter goeddeels, op de toezegging van de financiering van meer onderzoek na. Men lijkt momenteel te hopen dat bedrijven warm gemaakt kunnen worden door ze voor te spiegelen dat er in 2012 een productiviteitsgroei van 40 procent kan worden gerealiseerd als alle voorgestelde maatregelen om efficiënter met energie om te gaan, worden geïmplementeerd.

Volgens Computing luidt de aankondiging een consultatieproces in waarin een rondgang wordt gemaakt langs bedrijven, universiteiten en overheden. Dat moet volgend jaar leiden tot een uitgebreide uiteenzetting van plannen hoe de ict-sector kan bijdragen om de CO2-uitstoot in 2020 met 20 procent verminderd te hebben ten opzichte van 1990.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

De enige reden waarom een datacenter 'groenere' hardware wil is dat er meer geplaatst kan worden in dezelfde ruimte.

Netto zal gewoon dezelfde hoeveelheid resources gebruikt blijven worden en dus de CO2 uitstoot niet veranderen.

[Reactie gewijzigd door maniak op 14 mei 2008 10:20]

en de warmte ontwikkeling dan
door deze te reduceren, heb je minder airco nodig, of door de warmte op te vangen kun je de energie die verloren gaat gaan hergebruiken

het gaat hier niet over de IT sector met hun datacenters, maar meer over wat de IT sector voor oplossingen kan aanbieden aan de andere bedrijfstakken.

[Reactie gewijzigd door ? ? op 14 mei 2008 10:27]

In het algemeen is het beperken van warmte ontwikkeling een erg belangrijke factor voor zowel data centra als voor kantoren. Het kost namelijk 4 keer zoveel om te koelen dan te verwarmen vandaar dat glas partijen altijd behalve het bouwen van, ook het indirecte gevolg ervan duur zijn.
Stel je bent in staat om de warmte in te dammen van alle computers kan dit uiteindelijk op de koelinstallatie grote invloed hebben. Omgekeerd is het terugvangen van warmte van installaties erg betrekkelijk met een marginaal rendement van 10% (lees opvangen van de warmte via de ventilatie en het herbruiken ervan via aardwarmte), interessant is wel dat deze warmte in de winter gebruikt kan worden, en omgekeerd de koelte van de aarde juist voor het koelen van de vloer.
Nu geloof ik er zelf niet in dat enig bedrijf behalve voor hun imago ook aan groen doet zolang hier geen financiele baten bij betroken zijn. En juist het interessant te maken door bepaalde subsidies zal bedrijven zeker motiveren indien deze van langere duur zijn om rekening te houden met Dubo.
Er valt nog heel wat stroom te bezuinigen bij particulieren. De pc bijvoorbeeld is bij veel mensen een grote stroomverbruiker. Een doorsnee pc verbruikt al gauw 100 - 140 watt terwijl bijvoorbeeld een mac mini en soortgelijke mini pc's voor heel wat huis en tuingebruikers ruim voldoende is. Mijn ouders gebruiken nu een mac mini met XP erop en dit verbruikt slechts 25watt, op jaar basis scheelt dit ruim 100euro.

Veel mensen gebruiken nu ook wel een laptop die ook een laag verbruik hebben alleen is daar het probleem dat er veel wordt weggesmeten wanneer na 2 jaar enkel het moederbord/scherm/etc defect is doordat hier woekerprijzen voor gevraagd worden.
Wat een enorme nonsens is dit nu altijd over het verbruik van energie/elektriciteit? Indien men gewoon zou gebruik maken van kernenergie (voorlopig fisie binnen x-aantal jaar fusie), dan is er totaal geen CO2 uitstoot, enkel waterdamp. Het is spijtig dat er nog steeds gebruik gemaakt wordt van steenkool en andere organische brandstoffen maar waarom altijd dat hypocriete gezever over "verbruik minder elektriciteit".
Stel dan wind-, zon- of waterenergie voor. Kernenergie is ook geen onuitputtelijk bron aangezien het moet ontgonnen worden en niet zomaar uit de lucht komt vallen zoals de echte propere opwekmethoden wel doen.
Ik ben geen tegenstander van kernenergie en ik zie het zelfs als een groene brandstof, maar wat je zegt is toch wel wat kort door de bocht.
Ten eerste weet ik niet hoe je aan de uitstoot van waterdamp komt, water wordt in een kerncentrale alleen gebruikt om de warmte uit de reactor naar de turbines te verplaatsen.
Ten tweede levert kernsplitsing ook nog een paar nare restisotopen op, die nog vele jaren straling afgeven.
Ten derde is kernfusie al 50 jaar de grote belofte voor 'gratis' energie en zelfs met de bakken geld die er in die tijd tegenaangegooid zijn is er nog geen werkende centrale gebouwd.
Ten vierde gaat het niet alleen om energie besparen om minder brandstof te gebruiken, maar ook om minder energie in de vorm van warmte weg te gooien. Grote serverruimten zijn kapitalen aan airco's kwijt (die ook energie vreten) om de restwarmte naar buiten te blazen.
Het kernafval-probleem is allang opgelost. De huidige FAST-centrales draaien hier zelfs op! Google maar n's op "advanced fast reactor".
Als ik daar op zoek kom ik op een wiki-pagina uit waar staat dat die dingen op z'n vroegst in 2030 gebouwd kunnen worden, dat ze nog steeds afval produceren (alleen zo min mogelijk) en dat een kern-ramp nog steeds mogelijk is...
Ik kan er niet zo optimistisch over zijn als jij helaas.
En verder is de ontwikkeling van kerncentrales al 20 jaar platgelegt in verband met dat ongelukje met die meest inferieure kerncentrale in rusland.

Er zijn miljarden versplits met de bouw van "wunderwasserland" en de neefjes van deze centrale (inclusief Superphenix in frankrijk) zijn platgelegt, terwijl dit zeer moderne centrales waren voor hun tijd. zoek maar eens op kweekreactor, die dingen hadden ook al minder afval dan hun voorgangers.

Conclusie, als we niet zo greenpeacerig waren, hadden we:

- kweek reactors en aanzienlijk mindere co2 uitstoot
- verontwikkelde FAST centrales
- ideeen over 4e generatie centrales
- meer onderzoek kunnen doen naar fusie

ps. verder ben ik voor het kunstmatig toevoegen van extra fosfaten in de zee.
Kerneregie is ook maar beperkt leverbaar. Zuinige spullen met een hoog rendement hebben genoeg andere voordelen om het willen besparen geen zever te noemen.
Wat heeft CO2 met ICT te maken? Bedoelt men dan dat de geconsumeerde energie is opgewekt door CO2 -uitstotende materialen?
Ja.

Elektriciteit wordt opgewekt en daar komen CO2 gassen vrij. Hoe minder energie er verbruikt wordt, hoe minder CO2.

Dit is natuurlijk theoretisch gezien, maar als veel datacenters dit doen dan moeten ze het aantal opgewekte MW verminderen, en zo vermindert de CO2 uitstoot.
Om nu even over de belgen te hebben, hier word de meeste energie uit kernenergie gehaald. Kernenergie produceert geen co2 of andere schadelijkke stoffen die vrij komen. Het enige probleem dat je hebt is dat je het afval moet kunnen opslagen. Al word dat afval als ik mij niet vergis in de 3de generatie kernreactoren herbruikt. Op zich ben ik het ook mee eens dat ze zouden moeten verdwijnen, niet omdat ze kernafval produceren maar als er eentje ontploft ligt west europa zowat van de kaart (worst case senario). En vergelijk niet met Tsjernobyl want men weet maar al te goed dat men daar enorm veel geluk heeft gehad (een echte kernexplosie heeft er niet plaatsgevonden).

Bovendien stel ik mij echt serieus vragen bij het hele co2 verhaal, de fosiele brandstoffen zijn bijna op en uiteindelijk zullen ze tot zeker niveau toch opgebruikt worden. Of met andere woorden het probleem van de brandstof die bijna op is word wat verlegt maar dat er uiteindelijk minder co2 zal zijn? Daar geloof ik niets van. Maar ondertussen kunnen we de energieprijzen doodleuk de hoogte injagen (electriciteit is overigens nog nooit zo goedkoop geweest om te produceren in belgie) en de eigenaars van olievelden zijn schatrijk geworden en waarvoor uiteindelijk?

Ik krijg het op mijn zenuwen als mensen zeggen dat ik mijn verwarming die op gas werkt niet te veel mag gebruiken voor het milieu. Als je kijkt naar de staat van de gasleidingen in Rusland zie je het volgende: Als ze geluk hebben en ze steken 2 bar op de buis dan komt er aan de andere kant nog 1 bar uit, en ik zou moeten besparen?

Ik ben het er mee eens dat we het energieverbruik moeten terug dringen zodat we op alternatieven kunnen overstappen maar kom niet af met het co2 verhaal want dat is mijn ogen de laatste nieuwe truc om het geld uit de mensen hun zakken te kloppen.

Daar wil ik nog een iets aan toevoegen, een goed alternatief voor kernenergie bijvoorbeeld wilt zeggen een bron met veel energie. Ofwel veel energie op een plaats en die energie zou zich kunnen uiten in andere manieren dan we willen. Ofwel een bron met veel energie zal altijd iets zeer gevaarlijk blijven.
In Belgie zitten we inderdaad met veel energie van kerncentrales, maar in de tekst staat

De Europese ict-sector moet volgens Brussel niet alleen zelf minder energie gaan verstoken, maar ook oplossingen ontwikkelen om de consumptie in andere sectoren te verminderen.

Het gaat dus over de europse unie, "Brussel wil..." is in dat opzicht slecht gekozen...

[Reactie gewijzigd door RPSimon op 14 mei 2008 16:17]

Nooit echt begrepen.

Waar is de CO2 in windmolens, zonneenergie, witte steenkool, etc?
Waar is de CO2 in kernenergie?
...

Overigens wil de industrie alleen maar de andere kant op lijkt het wel. Naast dat ik nu 3 TV's heb, heb ik ook 3 van die irri digitale decoders, die ook nog eens 3 kaarten nodig hebben en als het aan Casema ligt om overal filmnet te kijken ook 3 abo's. Als het tegen zit komen daar nog 1 media-center achtig ding + 2 extenders bij, etc etc. Al met al krijg ik alleen maar meer zooi voor hetzelfde dat meer verbruikt en meer kost.
100% agreed! Ze beloven beter, maar het wordt allemaal alleen maar complexer en er komen steeds meer energie zuipende apparaten...
Minder warmte -> langere levensduur van hardware
Uit de harddisk statistieken van Google bleek dat temperatuur vrijwel geen invloed op de levensduur van de harddisk had. En dat terwijl dat toch altijd als een van de meeste temperatuur gevoelige componenten werd gezien...

Dus die langere levensduur kun je wel op je buik schrijven.
En dus is er winst behaald want zonder die aanpassingen neemt de uitstoot toe omdat men toch meer apparatuur moet bijplaatsen
Het gat in de ozon laag, de zure regen en nu de CO2. Ben benieuwd wat de volgende hype gaat worden.
Je kan besparen tot je een ons weegt maar je wordt er zelf geen stuiver wijzer van.
Ik verbruik elke jaar minder energie en de rekening wordt als maar hoger.
Ooh wacht de energie sector is commercieel gegaan en die moeten meer geld verdienen om de aandeelhouders tevreden te houden en zijn dus helemaal niet blij met besparingen. Dan verhoog je toch gewoon de prijs.

De inkoop prijs van een brandstof is hetzelfde als een aantal jaren geleden maar toch betaal je je er scheel voor. Hoe komt het dat het zo duur is dan, alleen maar mileu-tax.

Zet dubbelglas in je woning, oops je woning is meer waard geworden meer belasting betalen. Aah dus wat vroeger aan extra gas betaalde betaal ik nu aan belasting.

Compenseer je verbruik met het aanplanten van bomen op een stuk grond in een derde wereld land. Dat op dat stuk grond vroeger mensen woonden, nu hun landbouw grond kwijt zijn, geen inkomsten meer hebben, dood gaan van de honger of gewoon vermoord worden als ze protesteren maakt niet uit als er maar geld aanverdiend wordt en het jouw aangeprate schuldgevoel maar gecompenseerd is.

Dat onze huidige energie niet eindeloos is en we oplossing moeten zoeken is duidelijk maar dan wel op een redelijke manier en niet door de milieu-tax-mafia.
De inkoop prijs van een brandstof is hetzelfde als een aantal jaren geleden maar toch betaal je je er scheel voor. Hoe komt het dat het zo duur is dan, alleen maar mileu-tax.
Wat een onzin, zie: http://en.wikipedia.org/w...ce_increases_of_2004-2006
Helemaal geen onzin.
Zet daar eerst het euro / dollar grafiekje maar eens tegenover.
En als tweede de verhoogde belastingen die oplopen tot 63% !

Zodra ik de link heb terug gevonden waar dit precies in uitgebeeld staat zal ik hem hier posten.
Brandstof Prijzen
63%? Was het maar waar.

Van het totaalbedrag is 63% belasting, maar als je zo rekent zou de BTW ook maar 16,7% zijn (0.2/1.2) en de inkomstenbelasting in de hoogste schijf 35% (0.52/1.52).

Die 63% is "relatieve belastingdruk", een manier om de belasting wat minder hoog te laten lijken dan hij is.

Ga je kijken wat je aan belasting kwijt bent ten opzichte van het te belasten bedrag dan kom je op een kleine 170% voor Euro 95:

(0.429+0.2) / 0.371 = 1.695. Op een liter brandstof van 50 - 60 cent komt dus nog bijna een euro aan belasting. En van de 1.50 die je ongeveer moet betalen is dat inderdaad 63%

Nog wat random feiten:

De stijging in de olieprijs is overigens voornamelijk speculatie op een verdere stijging, de "reële olieprijs" ligt enkele tientallen dallors lager.

In Venezuela is een liter benzine ca. 12 cent...
Ja laats had ik in de sandaard gelezen over een ICT center in zwitserland... die gebruikte hun hitte voor het verwarmen van een zwembad. Zulke zaken zijn natuurlijk micro... maar helpen wel een hoop als ze op grote schaal toegepast worden.

Stel je voor dat het warm water dat gekoeled wordt bij kern centrales gebruikt wordt voor huizen te verwarmen. Dan heb je direct een hoop minder uitstoot. Maar ja die bal ligt bij de regering.

Natuurlijk moet er ook gezien worden naar isolatie ect ect bla bla bla bullshit. Mensen moeten gewoon een trui aandoen.. en als je een klein huisje koopt zet er dan grote ramen in. Dan hoef je overdag niet het licht aan te steken.

ANy ways.. we zullen allemaal een steentje moeten bijdragen als we niet op een dag het bericht krijgen dat de stroom voor x uur weg gaat zijn zoals in veel 3de werelds landen. Laats in Nepal 8 uur per dag 6 dagen in de week. LEUK toch trg naar het stenen tijdperk
Sure, je kunt het zo veilig noemen als je wilt en het kan zelfs zo aantoonbaar veilig zijn als je wilt, maar je denkt toch niet serieus dat mensen zitten te wachten op water, al is het alleen in de verwarming, dat net een kerncentrale heeft gekoeld? Iedereen weet, of denkt te weten, dat straling errug gevaarlijk is en door heel veel heen gaat. Eer dat je dat door de publieke opinie gestampt krijgt is fusie waarschijnlijk al lang werkelijkheid en/of hebben we hoge rendements zonnecellen e.d.
Dan kunnen ze volgens mij beter goed invensteren in slimmere airco's en koelsystemen. Daar valt denk ik veel meer mee te verdienen.
En groene servers betekend vraag ook minder performance, dus meer servers nodig voor het zelfde werk, wat uiteindelijk weer tot ongeveer hetzelfde energieverbruik leid. (misschien iets minder, maar dat is denk ik niet noemenswaardig)
men gaat voorbij aan één ding.

als ik een pakket X op een server zet ,, dan schaal ik aan de hand van de benodigde recoures in met een bepaalde overkill in , omdat altijd de load naar verloop van tijd toeneemt , door groeien van de dataomvang en de meer verbruikende updates en als er meer mensen mee gaan werken.....

Wil ik groener werken , dan moet ik feitelijk zo'n klein mogelijk servertje gaan neer zetten die energie zuiniger is.... dan kom ik vast te zitten

Het enige waar aan verdient kan worden ,, cpu's gebruiken die aan down/speed steping doen en bv cores uitzetten , en zo minder energie vreten en warmte uit stoten een airco die nauwkeuriger werkt., verlichting uit nachts ?

en als je gaat virtualiseren met een blade en je kan zo makkelijk schuiven , dan heb je teveel en te zware HW gekocjt wil dat echt zoden aan de dijk zetten
De warmte-energie gebruiken voor andere doeleinden? Er zijn genoeg processen die warmte vereisen, en er zijn er die gekoeld moeten worden. Warmtepompen bestaan al jaren, hier zijn interesante dingen mee te doen. (bvb opwarmen zwembad zoals in zwitserland).
men gaat voorbij aan één ding.

als ik een pakket X op een server zet ,, dan schaal ik aan de hand van de benodigde recoures in met een bepaalde overkill in , omdat altijd de load naar verloop van tijd toeneemt , door groeien van de dataomvang en de meer verbruikende updates en als er meer mensen mee gaan werken.....

Wil ik groener werken , dan moet ik feitelijk zo'n klein mogelijk servertje gaan neer zetten die energie zuiniger is.... dan kom ik vast te zitten

Het enige waar aan verdient kan worden ,, cpu's gebruiken die aan down/speed steping doen en bv cores uitzetten , en zo minder energie vreten en warmte uit stoten een airco die nauwkeuriger werkt., verlichting uit nachts ?
Je snapt het niet helemaal? In het hele artikel word met geen woord gerept over "haal dan maar een server die net genoeg capaciteit heeft om het werk nu te doen".
Wil je groener gaan werken, dan wil je niet een zo klein mogelijke server neerzetten, maar een energieefficiente en zuinige server.
Cores uitschakelen in een server? Waarom haal je niet gewoon een CPU met een lagere TDP? Beetje zonde om cores uit te schakelen in een server.
en als je gaat virtualiseren met een blade en je kan zo makkelijk schuiven , dan heb je teveel en te zware HW gekocjt wil dat echt zoden aan de dijk zetten
Hier snap ik echt geen drol van? Aub de volgende keer iets duidelijker noteren want ik kan met bovenstaande regels ongeveer 4 kanten op.
Op verlichting kan op simpele wijze worden bespaard. En nee niet met spaarlampen (ipv TL), maar gewoon met een bewegings melder welke het licht aan en uit doet. Bij vrijwel alle data centrums waar ik ben geweest is het licht aan terwijl er vrijwel niemand aanwezig is.

Maar het grootste probleem zijn niet de bedrijven, maar de Nederlandse regering. In 2003 wou Brussel dat particulieren eenvoudiger (en goedkoper) aan zonnepanelen konden komen. Regeling wordt ingevoerd en 1,5 jaar wordt deze geannuleerd omdat deze teveel kost (lees: meer mensen dan verwacht maken gebruik van de regeling).

Ik kom regelmatig in Den Haag langs de verschillende ministeries en in de winter zijn de gebouwen 1 groot lichtblok. Ook staat de verwarming en airco bij de ministeries niet op de meeste zuinige standen.

Maar Brussel kan zelf ook veel CO2 uitstoot besparen als ze niet elke maand verhuizen. Ofwel een beter milieu begint bij jezelf...
dan vergeet je volgens mij dat die overheidsgebouwen door TL lampen verlicht worden (de kamers en gangen dan...). het 'starten' van een TL lamp kost ongeveer net zoveel als 1 hele dag branden van zo'n TL lamp.... dus dat maakt niets uit. (hooguit dat het niet donker is in de omgeving van het gebouw)
Consolideren met VMware 3.5. Minder servers nodig, tevens zit er een functie in die host servers uitzet als de recourses niet nodig zijn .
VMware consolidatie kan alleen maar winst op langere termijn opleveren als er goed beleid is gemaakt door het ICT management.

Edit:
De functie in 3.5 die hosts uitzet bij laag resource gebruik is nog niet gesupport volgens mij. Wel leuk om wat mee te stoeien in testomgevingen

[Reactie gewijzigd door Berimbau op 14 mei 2008 12:20]

De ict-sector is zelf weliswaar verantwoordelijk voor niet meer dan 2 procent van de CO2-uitstoot, maar de branche is volgens de EC de aangewezen bedrijfstak om de overige 98 procent sterk te helpen verminderen.
Ik vraag me nu echt af wat ze hier precies mee bedoelen.. Hoe kan de ICT sector andere sectoren minder laten verbruiken?

Bij ons in het pand, dacht men dat de serverruimte teveel stroom vrat, maar door metingen bleek dat de airco ed de grote boosdoener was. Moet de ICT sector de airco fabrikanten gaan helpen?!?!

In het kort, ik mis het punt van de EC compleet...
de eerste 3 regels van het artikel.
De Europese ict-sector moet volgens Brussel niet alleen zelf minder energie gaan verstoken, maar ook oplossingen ontwikkelen om de consumptie in andere sectoren te verminderen.
Ik denk in het artikel te lezen dat door middel van ICT het stroom verbruik inzichtelijker gemaakt moet worden bijv: scheiden van energie kosten aan verlichting, airco, computers zodat duidelijk wordt waar de kosten gemaakt worden en er gemakkelijker en effectiever op bespaart kan worden.
Eventueel ICT ingezet kan worden als slimme oplossing voor minder verbuik van energie.
erg flauw, en een schot voor open doel, maar wij zijn hier best groen qua ict...

al die cisco's van ons, allemaal een prachtig groen kleurtje.

sorry :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True