Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 178 reacties
Submitter: scaper

Rockstar zal begin 2014 een pc-versie uitbrengen van GTA V. Dat meldt Eurogamer op basis van diverse anonieme bronnen. Of er in dezelfde periode ook een release voor de PS4 of Xbox One is te verwachten, is onduidelijk.

Volgens Eurogamer hebben meerdere bronnen uit de spelindustrie laten weten dat de hoogst lucratieve GTA V-titel van Rockstar begin 2014 zijn opwachting zal maken op de pc. Het spel is momenteel alleen beschikbaar voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Rockstar heeft officieel nog niets losgelaten over een pc-release van GTA V en wil niet ingaan op de geruchten, maar het verleden leert dat de developer enige tijd na de consolereleases ook met een pc-versie op de proppen komt.

GTA VOnduidelijk is nog of er naast een pc-versie ook op afzienbare termijn PS4- en Xbox One-versies uit zullen komen. Omdat de architectuur van beide next gen-consoles sterk lijkt op het pc-platform zou een port relatief eenvoudig zijn, zo stellen sommige speldevelopers.

Een topman van Intel sprak donderdag de verwachting uit dat Rockstars GTA V 'spoedig' op de pc speelbaar zal zijn. Ook claimt Chris R. Silva, verantwoordelijk voor de marketing van Intel premium-laptops, in een vraaggesprek met PC Gamer dat zowel Sony als Microsoft Rockstar fors hebben betaald om de zeer populaire titel enige tijd exclusief te hebben. Een release op de pc zou echter voor de hand liggen omdat de pc-markt volgens de Intel-topman ook zeer lucratief zal zijn voor Rockstar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (178)

1 2 3 ... 6
Wat ik dus jammer vind is dat 2 grote partijen blijkbaar een fors bedrag over hebben om een verkapte prijsafspraak op te zetten. Ik ben een PC gamer, niets tegen de console maar het is enorm raar dat ik dit spel dus nu niet kan spelen omdat men graag wilt dat ik of een xbox of een ps ga kopen.

Blijkbaar omdat het heel transparant wordt gedaan onder het mom van compatibiliteit en 'exclusiviteit' boeit het niemand, maar eigenlijk zouden ze het nu pertinent een boete moeten geven als ze alsnog het spel op de PC gaan uitgeven na zo'n periode. Of je brengt het spel niet uit met je argumenten dat het exclusief is voor de console of je doet het vrijwel direct voor alles en iedereen.

Stel dat ik even kom met een voorbeeld, wordt het opeens een raar verhaal:

Stel dat KPN, T-Mobile etc. die 'iets' beheren, in dit geval dan bijv. telefonie even naar Apple gaan en zeggen:
Hey, hier een zak met geld als je even wil zorgen dat de nieuwe Iphone het eerste jaar 'exclusief" wordt voor ons, met ons abonnement. Niet verkopen aan andere winkels, zorg ervoor dat niemand er aan kan komen behalve bij ons, met onze prijzen en abonnementen.
Zoiets mag niet.

MS werd al eens op de vingers getikt dat ze hun OS aan specifieke handelaren afgaven met een speciaal prijsje.

De klant is de dupe, en moet in feite nu maar een xbox of een ps gaan kopen of een half jaar gaan wachten. Je maakt mensen helemaal lekker voor een spel met miljoenen aan reclame, steekt vervolgens nog een deal in je zak met een exclusiviteit en vervolgens geef je de losers die geen ps of xbox hebben gekocht een crappy console port voor hun PC waar ze alsnog de jackpot voor mogen betalen. Hoogst waarschijnlijk dezelfde prijs voor een spel die technisch gezien al een half jaar uit is.

Overigens dikke vinger dat ze het spel nog moeten 'afmaken' of wat dan ook. Dat spel is waarschijnlijk al 100% klaar, maar gaat gewoon nog niet de deuren uit.
Waarom zou dat niet mogen? Ik mag toch exclusief leveren aan wie ik wil? Ook Apple mag dat , en heeft dat in het verleden gedaan met hun iPhone.

Microsoft mocht dat niet, omdat zij zo groot waren in de PC markt, dat zij hun monopolie misbruikten om concurrentie te ondermijnen.

Het lijkt met zeer logisch voor een commercieel bedrijf zoals R* om hun geesteskind te commercialiseren en te laten renderen. En van de vereisten om in de toekomst nog steeds te kunnen genieten van deze games. Consoles leveren nu nmaal meer op.
Het is niets nieuws, duurde een half jaar voordat GTA3 op de PC te spelen was na de PS2 versie.
Dat het niet nieuw is wil niet zeggen dat het niet fout is!
De iPhone WAS ook exclusief voor het eerste jaar in NL... voor T-mobile. Daar is niks illegaals aan.
Dat je iets niet leuk vindt maakt het niet illegaal he...
Verder zal de prijs voor de PC versie waarschijnlijk echt wel lager liggen dan voor de consoles, zoals bijna altijd het geval is.

Je idee voor een boete om iets later op de PC alsnog uit te brengen lijkt me ook een bijzonder slechte, tenzij je stiekem eigenlijk een console fanboy bent en om een of andere reden de PC gaming scene wil uitmoorden. Voor veel games valt er nou eenmaal minder te verdienen op de PC versie, dus dan is het logisch dat ze daar niet als eerste prioriteit aan geven. Als de keuze zou worden, of alles tegelijk uitbrengen, of een boete krijgen waardoor je helemaal niks meer verdient op de PC versie, dan denk ik dat veel ontwikkelaars zeggen dan laat maar lekker zitten die PC... en voor de duidelijkheid, dat zou ik vreselijk zonde vinden, ik heb een 360 die stof staat te happen ook al heb ik zelfs nog ongespeelde games er voor liggen, simpelweg omdat ik veel liever op mijn PC speel.
Is dat van de iPhone gewoon niet wel gebeurd met AT&T in amerika?
Is dat ook niet bij T-Mobile het geval geweest een aantal jaren terug, dat die bijna het alleenrecht hadden op de iPhone i.c.m. een abonnement?
Het is niet zo dat jij het recht hebt om een spel op jouw platform naar keuze te kunnen spelen. Het is een product van Rockstar en als Rockstar er voor kiest om het spel eerst niet naar de pc te brengen is dat hun goed recht. Als jij niet mee wil gaan en geen console wilt kopen is dat je goed recht, maar dan kun je het nog niet spelen.

Eisen dat iets ook voor jou beschikbaar moet zijn kan alleen in specifieke gevallen, als het bijvoorbeeld publieke of onmisbare goederen of diensten betreft. Het Postbedrijf mag niet zeggen dat jij te ver weg woont om nog rendabel een brief te bezorgen bijvoorbeeld.

Op games is de markt volledig van toepassing en die wil winst maken.
Wat ik uit mijn bronnen heb gelezen is dat het zefs nog dit jaar is, rond november december...

hoop hier op :P
Dan heb je slechte bronnen. Neen dat gaat niet gebeuren.

- Sony en MS hebben geld op tafel gelegd voor exclusiviteit op de console net zoals bij de vorige delen.
- IV kwam na 7 maanden uit op de PC. Tel vanaf midden september 7 maanden verder en je zit midden april
- Indien ze in November of December V voor PC uitbrengen dan gaan ze nog op tijd zijn voor de kerstverkopen wat zoveel betekend dat ze net de consoleverkopen die lucratiever zijn onderuit gaan halen, ze gaan hun eigen winst niet ondermijnen.
- November is nog 3 weken van ons verwijderd, de eindejaarskoopjes komen er al aan en sommige zijn er zelfs al mee bezig. Wil je profiteren van die koopjes dan moet je nu al aangekondigd hebben dat je het gaat doen. R* bouwt graag een hype rond de GTA titels, dat shud je niet op een week uit je mouw.
dat zou inderdaad een mooi kerstcadeau worden! Nog niet officieel misschien, maar it-keeps-the-soul-alive haha, nu inderdaad de specs nog, maar ik neem aan (lees: hoop) dat die niet veel zullen schelen van gtaIV ;)
Net een GTX 760 en I7 4770 gekocht, dus hoop er klaar voor te zijn :D
Wisten we allang ;), blij dat het nu officieelieus is.
Hopelijk nu wel een fatsoenlijke port. De enige 3d gta die bij mij out-of-the-box goed werkt is GTA3 (zelfs op een hd2000 1080p)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 10 oktober 2013 19:42]

GTA 3 was nochtans ook notoir toen het verscheen omdat het zo zwaar was voor pc's (een slechte port...). GTA VIce City en San Andreas werkten bij mij wel goed out of the box, ook omdat de pc's toen al wat sterker waren en de spellen niet echt zwaarder waren dan GTA 3.
Dat kan ik me nog wel heugen ja, met een GF2 TI en een P3 op 866Mhz werkte het voor geen meter. Pas toen ik mijn TI verving voor een GF4 ging het een heel stuk beter.

Gamen doe ik zelf nu voor 80% op de console, een FPS wil ik enkel nog op mijn laptop spelen.
Niks officieels aan hoor. Dit komt van Eurogamer, pas als het van Rockstar komt is het officieel.
Officeel?
Dat meldt Eurogamer op basis van diverse anonieme bronnen
Als je goed leest zie je dat er nog helemaal niets officieel is. Het zal waarschijnlijk wel gaan gebeuren, maar wanneer is nog maar de vraag.
Het is nog nergens officieel bekend gemaakt h, de titel van het artikel staat niet voor niets tussen quotes.
Al die anonieme bronnen zeggen me niet zoveel. Verwachtingen van Intel zijn leuk, maar zolang Rokstar het niet bevestigd geloof ik er weinig van. Een maand geleden riep nVidia nog dat GTA V dit najaar naar de pc zou komen, daar bleek later ook niets van te kloppen.
Wie zegt dat er niks van klopt? nVidia heeft waarschijnlijk op z'n flikker gekregen van Rockstar en heeft daarna het statement ingetrokken met als opmerking 'wij weten nergens van'. Dat wil niet zeggen dat het niet waar is. Ook niet dat het wel waar is, overigens.
Waarom betaald Microsoft eigenlijk om het exclusief te houden? Van Sony kan ik het nog begrijpen maar ik stel me zo voor dat Microsoft gaming op Windows niet tegen wil werken...
Pc games zijn makkelijk(er) te cracken. Dan levert dus een exclusieve periode op consoles meer op voor Microsoft (ook voor Rockstar)
Jup, maar ik denk niet dat Sony of MS betalen voor deze tijdelijke exclusiviteit, het is juist R* die er baat bij heeft. Hun winst komt al jaren van consoles domweg omdat de verhouding legaal/illegaal op console veel voordeliger is dan op PC. Makkelijk (er) te cracken idd. Als de game timed exclusive zou zijn voor 1 van de 2, dan kan ik me voorstellen dat er betaald moet worden, maar in dit geval is het niet logisch. Eerst de bulk van de winst veiligstellen via current gen, pas daarna de winst uitbreiden via de overige platforms.

Eerst maar eens het hoge woord van R* zelf afwachten. Red Dead Redemption voor PC noemden ze niet haalbaar, en dat ging natuurlijk niet over technische specs maar de verwachting of het winst zou opleveren. En voor die vraag kijken ze niet alleen naar de verwachte populariteit - die was groot gezien de petitie - maar betreft de vraag vooral: gaat men dit kopen of toch illegaal spelen?

De populariteit is hoog, kijk alleen naar de comments hier als GTA voor PC ter sprake komt. Maar of het ook haalbaar is? De vorige games verkochten slecht vergeleken met de verkoop op consoles, ik kan me voorstellen dat ze op een gegeven moment net als met RDR denken "genoeg is genoeg, dit is de moeite niet waard". Dat zou echt zonde zijn voor die paar miljoen trouwe fans, want de game is het wachten echt waard en z'n geld nog meer.
Er wordt ook belachelijk vaak gta IV illegaal gedownload omdat het cracken een fluitje van een cent is. Gewoon crack downloaden, skip login bij social club en lokaal profiel maken bij windows live. Een kind kan de was doen!
Jup, en die crack zal grafisch stukken beter zijn dan mijn duurbetaalde consoleversies samen, plus er ook nog eens van betaald worden:)

Ik zou die zwarte zuil eens open kunnen schroeven natuurlijk...
Het is perfect mogelijk dat die 2 betalen voor exclusiviteit aangezien er mensen zijn die speciaal voor dit spel een console gaan aankopen. En ook de verkoop van accesoires zal hierdoor stijgen. Zelfs al heeft R* sowieso het plan voor een split release zullen ze er geen probleem mee hebben moesten die 2 met geld komen voor de exclusiviteit, al was het maar om het wat langer exclusief te houden op consoles.
Het niet uitbrengen levert in elk geval een gegarandeerde winst op van 0 euro.
Het spel hebben ze al het moet alleen geport worden naar PC, kan me niet voorstellen dat de moeite die dat kost niet opweegt tegen de opbrengsten OOK AL wordt het veel illegaal gebruikt. stel dat 1 miljoen mensen het spel kopen a 50 euro per spel dan heb je 50 miljoen euro in de pocket. Lijkt me sterk dat het porten meer kost dan dat.
Microsoft verdient aan gaming op de PC geen geld. Een Windows licentie wordt toch wel gekocht (of illegaal gedownload).
Zou tof zijn! Ik kan op een of andere manier niet met een PS/Xbox controller overweg.
Een echte PC gamer :)
Ben hem nu aan het spelen op de 360, maar mis inderdaad ook men muis+tobo enorm bij dit spel. Maak gewoon te veel fouten met die controller waardoor missies trager vooruitgaan en soms zelfs falen gewoon door onhandigheid.
Toch vind ik voor een bepaald genre wel fijn om een controller te gebruiken (op de pc dan), spellen a la Darksiders. Maar RTS en FPS toch zeker wel muis/keyboard inderdaad.
Nog niet gekocht voor de PS3 omdat ik op de PC-versie wacht...

Ben benieuwd naar de definitieve datum natuurlijk, maar ook naar de systeemeisen...
1920x1080/ nVidia GTX675 / i7 3610QM/ 8GB RAM / SSD, moet nog wel lukken gok ik!

Waarom is het eigenlijk zo dat de PS3 / XBOX en PC-versie niet gelijk worden gereleased?
Ik gok zelf op het optimaliseren / ontwikkelen van een PC-versie, maar is dat het ook echt? :)

Waarom lukt dat dan niet tegelijk? Of werkt hetzelfde console-team nu aan de pc-versie?
In de tekst staat dat rockstar vermoedelijk geld heeft aangenomen om eerst de xbox en ps3 te releasen. Dit zorgt voor de exclusiviteit van de , en rockstar krijgt na de afgesproken periode weer veel geld binnen met de dan uitgebrachte pc versie.
Puur om het geld :+
Het blijft tenslotten een bedrijf en volgens hen is dit blijkbaar the way to go

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 10 oktober 2013 22:50]

Nu nog een goede port en geen drm en zeker GEEN securom en dan zou ik hem denk ik wel kopen.
DRM zal er zeker zijn in de vorm van Steam. R*SC is ook weer aanwezig maar was in IV gewoon optioneel. Ik hoop alleen dat ze GfwL (of hoe het tegenwoordig ook mag noemen) er deze keer uitlaten.
GWFL gaat offline in juli, dus daar moeten we gelukkig geen schrik meer van hebben.
Kan ik dan nog wel GTA4 blijven spelen?

Dat GWFL heb ik inderdaad vervloekt tot en met, vooral het update systeem is een ramp, typisch microsoft. Er is een update voor de update van de update en daar is een update voor. In plaats van direct de laatste versie te krijgen ben je 2 uur aan het updaten mocht je een game herinstalleren.
En GTA4 online spelen is me ook amper gelukt, een paar keer spelletjes gedaan online maar echt soepel werkt het allemaal niet.

Hoop dat GTA5 in elk geval voor de pc uitkomt zonder al die DRM rommel erin (verplicht DVD in je pc :r wtf) dan koop ik het weer direct !
Zal allemaal van R* en/of MS afhangen. Als 1 van beide een patch uitbrengt die de online checks niet meer nodig maakt, dan zit het goed.

Hoe dan ook: XLiveLess. Sloopt het hele GFWL gedoe er uit zonder de rest van de game aan te tasten. En nee, dit is geen crack want je moet voor zo ver ik weet nog je spel activeren via SecuROM. Yup, dat klopt... GTA4 had ook nog eens SecuROM als DRM. Minstens 2 lagen DRM en als je het via Steam hebt dan heb je nog eens een DERDE laag aan DRM.

Het is wel spijtig dat je GTA4 niet meer online kan spelen. Ik heb nooit echt plezier gehad in publieke online spelletjes, maar met een paar vrienden onnozel doen in een private game was toch leuk. Al werkte het de laatse paar jaar niet meer voor mij, maar dat is in elk GFWL spel... Maar misschien komt er wel een mod voor die online er terug in zet. Misschien dat met community support het spel zelfs beter online gaat worden dan het ooit is geweest.

[Reactie gewijzigd door Niosus op 11 oktober 2013 14:41]

Als je hem koopt maakt het toch niet uit of er wel of niet DRM op zit?
Dat zou je verwachten ja, tot ze eisen dat je altijd online bent, al hun super awesome troep spamprogramma's moet installeren enz ... genoeg voorbeelden komen in me op ...
Dat is waar, daar had ik even niet aan gedacht... Maar laten we hopen dat Rock* games het goed voor elkaar hebben en het gewoon goed werkt op de pc.
In GTA4 maakte de GFWL het spel gewoon onspeelbaar voor mij. Ik kon gewoon niet inloggen op dat ding. Gelukkig gaat GFWL offline in juli dus er is geen kans dat dit voor GTA5 gebruikt zal worden. 95% kans dat dit gewoon een Steamworks game wordt. Geeft hun alle leuke APIs en tools die je ook op console vindt + de meeste gamers hebben geen problemen met de Steam DRM.

Ik hou mijn hart vooral vast voor de performance... Meestal is die zeer slecht bij launch voor R* games, met enkel Max Payne 3 als zeer positieve uitsteker. Laten we hopen dat ze zo veel aandacht aan de PC versie geven als bij Max Payne. Als het hun lukt om goede performance neer te zetten zonder grote steken te laten vallen kunnen ze rekenen op een gigantisch goede verkoop op PC voor jaren aan een stuk.
De performance van Max Payne 3 is inderdaad best goed, maar online is het een en al pure ellende. Voordat je eindelijk in een game zit ben je een eeuwigheid verder. Als je er inzit, moet ik toegeven, is het wel een bizar vette game om te spelen
Heb hier ook L.A. Noire nog niet lang geleden gekocht (ook Rockstar), wat heb ik daar spijt van. Je moet hun Social Club gebruiken die helemaal niets toevoegt, elke keer bij het opstarten wordt er een minuut of meer verloren met nakijken van die rotzooi, en of er nog nieuwe DLC en patches beschikbaar zijn (ik heb de complete edition gekocht, er is geen DLC meer, maar toch bedankt om het na te kijken...). Vaak heb ik al geen zin meer om te spelen als het spel eindelijk zo ver is, maar in dit geval is het spel dan ook wel veel zwakker dan GTA V. Het was dan ook nog eens een ramp om werkend te krijgen op Windows 8 n zelfs met Windows 7 had ik er problemen mee. En volgens mij zit er een soort van spionnen-DRM op die met de rest van mijn pc rotzooit, maar die heb ik nog niet gevonden.

Kortom, de laatste pc-ports van Rockstar doen me wel wat vrezen voor GTA V. Max Payne 3 ging nog eigenlijk verrassend vlot (maar die had ik illegaal, daar heb je tegenwoordig nog het minst last mee blijkbaar, triest... Nu heb ik meer geld dus koop ik de games wel, maar mijn geduld wordt soms danig op de proef gesteld).
inderdaad, ik snap het probleem niet
Securom? Was dat niet wat vroeger gebruikt werd op DVD's? DVD's... man wat vliegt de tijd.
Hopelijk bevat het bij de release geen 'Games of Windows Live' software of dat andere Rockstar programma wat je altijd had met GTA IV..
Rockstar Social Club ofzo dacht ik. Nee daar zit ik ook niet meer op te wachten.
Gewoon installeren en spelen, geen geneuzel met registraties. Hoop dat het niet zo'n beroerde port word als GTA IV want dat was af en toe om te huilen. ;(

Verder zal ik nog wel een PC upgrade moeten gaan doen voordat ik het een beetje fatsoenlijk kan spelen. Oh wel...weer een goed excuus :+
Ik denk dat ze social club inderdaad weer zullen gebruiken, maar dat is meer als verificatie dat je echt een account hebt en geen gepirated versie. Je kan zonder social club zelfs ook spelen, maar dan alleen offline. Online daarintegen is socialclub EN game for windows live helaas..
Net zoals in GTA IV denk ik.
waarschijnlijk krijg je die social club er ook bij want op de xbox versie is die een stuk uitgebreider dan dat het bij gta 4 was.

dat het voor de pc zou komen stond eigenlijk wel vast. ze lanceren alleen eerst de console versie zodat ze de console versie beter verkopen. zo zijn er ook gamers die hem later ook nog op de pc willen spelen en dan hebben ze hem 2x kunnen verkopen. hoop wel dat de port goed is voor de pc. de framedrops op de console zijn soms wel irritant.
De social club zal denk ik weer gebruikt worden. Dit is jammer want ik heb al mijn spellen het liefst op steam.
goh...ze doen toch nog iets voor het platform waarop ze groot zijn geworden... :/

alhoewel... zoals hierboven als is aangegeven was deeltje 4 gewoon een slechte port om gemakkelijk nog meer geld binnen te harken.

Ondanks de piraterij snap ik niet dat bedrijven als Rockstar en EA (Fifa) de PC tegenwoordig zo overslaan terwijl die franchises zijn gegroeid dr de PC.
Want: geld.

Meer reden is er niet. Piraterij is krankzinnig omvangrijk op de PC ten opzichte van consoles.

Overigens kan ik me voorstellen dat het ndelijk functionele GTA Online (wat serieus een toevoeging is) mensen ertoe aan zal zetten om niet te kiezen voor een illegale kopie. Je mist dan namelijk de multiplayer mogelijkheden en juist die zijn in deze GTA ontzettend interessant. Voor het eerst is er dus een reden om het spel echt te 'kopen' voor een downloader, omdat het spel niet puur singleplayer is.
met windows live wordt het al een stuk moeilijker om cracken enzo, want je account moet dan gelinkt worden aan een key.
Windows live maakt het alleen maar makkelijker om te cracken. Je maakt gewoon een lokaal profiel aan en je hoeft geen codes meer in te voeren.
Interresant, Ik denk zelf dat de PC versie wel rond de zelfde tijd (of tegelijk) als de next-gen consoles komen.
Ik hoop dat deze anonieme bronnen tog wel een keertje gelijk hebben, want ik zit er stiekem tog wel te wachten op de PC versie van GTA V maar ik ga er nog niet helemaal op los totdat ik de official aankondiging zie van Rockstar games zelf, met al deze geruchten weet ik het ook allemaal niet meer.

(waar komt de Spring 2013 vandaan van het plaatje?)
In 2014 zijn de next gen consoles al uit in de USA waar het spel gemaakt wordt. In de EU is de PS4 dan ook al uit, dus als het met een next-gen console uit moet komen, dan is het de Xbox one. Ik kan me echter niet voorstellen dat daar extra deals rond komen
(waar komt de Spring 2013 vandaan van het plaatje?)
Was dat niet de eerste trailer of de eerste screenshots die toen werden vrijgegeven?
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True