Pc-, PS4- en Xbox One-versies GTA V komen dit najaar uit

De langverwachte pc-versie van Grand Theft Auto V komt dit najaar uit. Dat heeft maker Rockstar Games bekendgemaakt. De varianten voor PS4 en Xbox One komen eveneens in de herfst op de markt. De versies voor de oudere Xbox 360 en PS3 zijn sinds vorig jaar op de markt.

De nieuwe versies kunnen draaien op krachtigere hardware dan de Xbox 360 en PS3 en brengen dus verbeteringen in onder meer resolutie en detail, belooft Rockstar. Ook komen alle aanvullingen die Rockstar uitbracht via GTA Online, zoals nieuwe wapens en voertuigen, direct in de nieuwe versie beschikbaar. Bovendien kunnen gebruikers de voortgang van hun online karakter meenemen naar de nieuwe versie.

De pc-versie krijgt als enige een 'video editor' om geavanceerde filmpjes te maken van gameplay, zo zegt de maker van de game. Wat dat precies inhoudt, is nog niet duidelijk. Rockstar bracht GTA V voor Xbox 360 en PS3 vorig najaar uit. Tweakers noemde de game in de review van september een 'meesterwerk'.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

10-06-2014 • 06:29

181 Linkedin

Reacties (181)

181
175
108
0
0
20
Wijzig sortering
Lijkt me een game die heel veel potentieel bied aan de pc gamer en next-gen gamers. Een gigantisch grote map met dan nog eens de textures en details die next-gen games kunnen bieden (al was er op de ps3 en xbox 360 al veel uitgeperst, beter kan enkel aangemoedigd worden).

De beelden zien er gewoon goed uit en ik kijk dan ook uit naar de final versie! bepaalde verbeteringen worden buiten graphics alleen ook doorgevoerd zoals : denser traffic.
Toch ben ik sceptisch...

Is het speelbaar online met mensen van ps3 en ps4? Oftewel, kan ik straks ook nog met me maten spelen die op de ps3 blijven hangen?

Daarnaast, gaat het me weer 60 eu kosten, of krijgen we een upgrade voucher? Ik verdom het om retail prijs te gaan betalen voor een game die ik allang heb.
Ik denk niet dat je realistisch kunt verwachten dat de multiplayer gaat werken tussen verschillende versies.

Ik bekijk het eerder zo, mijn Xbox 360 staat op punt van op pensioen gestuurd te worden en de echt goede games wil ik beschikbaar hebben op een platform dat ik op dat moment in gebruik heb (in mijn geval de pc). De vorige GTA games heb ik in het verleden meerdere keren doorgespeeld, GTA IV vorige zomer zelfs nog een keer. Op pc gaat de prijs waarschijnlijk ook wel wat lager liggen dan €60 en op alle platformen dalen de prijzen wel na een tijdje. Niemand verplicht je om GTA V voor PS4 ook onmiddellijk te kopen bij de release, je kunt altijd wachten tot de volgende Rockstar sale of iets dergelijks. De pc-versies van Rockstar games lijken wel constant in aanbieding te staan.

Ik heb GTA IV op Xbox 360 en pc, maar op pc kostte die game me minder dan €10 en omdat ik gewacht heb, was mijn pc nu wel snel genoeg. Als GTA V weer zo'n slecht geoptimaliseerde port wordt, heb ik er geen problemen mee daar een paar jaar mee te wachten.
Ze hebben een jaar de tijd gehad om de game voor PC en XBO en PS4 te optimaliseren.

Rockstar heeft in het verleden wel met GTAV Online wat steekjes laten vallen. Maar Optimalistatie van de game was wel uitmuntend././
Maar Optimalistatie van de game was wel uitmuntend.
Zeg dat maar eens tegen al die GTA IV PC spelers.
Hehe, ja, geoptimaliseerd was het niet echt. Hopelijk zijn de verschillen tussen de PS4 en XBone (die uiteindelijk op gewone x86 PC architectuur draaien) een stuk kleiner en kan men een goed werkende PC versie uit brengen voor de verandering.
Net als bij Watch dogs zeker ;)
Watch dogs ziet er op mijn PC iig een stuk beter uit als op welke console dan ook en draait met full HD. Ik begrijp dat er mensen zijn, met name met AMD kaarten, die problemen hebben met WD maar daar ben ik er iig niet een van.
Heb nooit probleem gehad met gta4 tot hede de beste game die ik ooit heb gespeeld. Dik 250uur gespeeld en nu ik er aan denk zou ik het nog een keer willen spelen.

Maar eindelijk fijn om te weten dat het najaar wordt. Had liever gehad najaar. Maar altijd fijn om bepaald e tijd te weten dat het spel uit gaat komen
Toen hij net uit kwam, was het wel beroerd. Pas na 2/3 updates werd de game een stuk beter speelbaar...
Toen het spel net uit kwam (voor PC) heb ik hem voor volle mep gekocht (voor PC) en na een paar uur spelen (op PC) uninstalled, op een paar websites gerant dat het een absurd slechte console poort is en mezelf de belofte gedaan nooit meer een GTA spel te kopen.

En zie hier, ik ben dan ook niet van plan om GTA5 te kopen.. van't weekend nog Saints Row 4 uitgespeeld (werd ook eens tijd!), vind Saints Row sowieso veel leuker dan wat GTA geworden is.
Nee er zijn zat échte kwalitatieve PC games om me mee te vermaken zonder dit soort pulp op te pikken (ik kan niet wachten tot Witcher 3!) en heb nog zat geweldige games in mijn steam library backlog staan met 0,0 uur speeltijd.
Laten we eerlijk zijn: alleen GTA IV was een ramp. Recentere titels als LA Noire en Max Payne 3 deden het prima op PC (en gebruiken dezelfde engine).
LA Noire deed het prima? Laat mij niet lachen, totaal niet geoptimaliseerd voor PC. Hoewel dual core min spec is, is het spel totaal niet deftig te spelen met een dual core. Zelfs met een I5 was de performance om te huilen. Maar door het spel met command "str" op te starten ging het al wat beter. (Zegt genoeg dat je moet zitten prutsen met commands om het deftig draaiend te krijgen)

Max Payne heb ik nooit gespeelt maar ik ben voor de nieuwschierigheid is gaan kijken op het steamforum

Sticky: how to fix Max Pane 3 => liggen pleuren in het register
En nog 101 andere topics over het spel dat niet wilt starten.

Bij mij, en waarschijnlijk bij vele andere staat Rockstar op PC gelijk aan leuke console games die zonder veel moeite naar PC geport worden. En performance optimalisatie doen ze niet aan mee. Ik durf er bijna geld op zetten dat je minstens een I7 zult moeten hebben om het speelbaar te krijgen bij release.
LA Noire was zwaar, maar zag er dan ook noemenswaardig beter uit dan de consoleversie. Ik heb de game op mijn Phenom II X6 prima kunnen spelen, samen met destijds een (wat belangrijker is) GTX560.

Max Payne 3 speelt toch echt prima, wordt hier ook door een andere Tweaker genoemd. Natuurlijk zullen er altijd een handvol gamers zijn. En klagende mensen vind je eerder dan positieve mensen.

Ik verwacht dat ik GTA V zonder al te veel problemen met mijn PH2 X6 kan blijven spelen.
GTA IV was slecht op alle consoles..
Cross-platform tussen xbox en ps zou ik kunnen begrijpen dat dat niet werkt..

maar ps3 naar ps4, zelfde server farm voor zover ik weet... dan zou je toch verwachten dat het werkt?

en daarnaast COD ghost had ook al de mogelijkheid tot upgrade naar ps4, en die werkt ook tussen ps3 en ps4...

We zullen het maar moeten afwachten
Er zijn cross platform multiplayer games tussen Playstation en Xbox. Hoezo dat werkt niet. Kan best als ze de moeite er voor instoppen.
Toch ben ik sceptisch...

Is het speelbaar online met mensen van ps3 en ps4? Oftewel, kan ik straks ook nog met me maten spelen die op de ps3 blijven hangen?

Daarnaast, gaat het me weer 60 eu kosten, of krijgen we een upgrade voucher? Ik verdom het om retail prijs te gaan betalen voor een game die ik allang heb.
En daarom wacht je 4 a 6 maanden na dat hij uit gekomen is, dan is de spel er voor de helft of zelfs minder, geduld is een schone zaak :)

Ontopic: erg goed nieuws dit, alleen is een jaar later, wel een beetje laat, dan heeft all ruim 85% van de mensen hem al gespeeld op de Xbox 360 en PS3, en meeste van die mensen kopen het niet nog eens voor de Pc-, PS4- en Xbox One, alleen de mensen die geen Xbox 360 en PS3 hebben kopen het voor de Pc-, PS4- en Xbox One.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 juni 2014 21:31]

Ik denk dat de port wel goed word want als het op ps4 xbox one draait dan zou het ook goed op de pc moeten draaien want het is ongeveer de zelfde hardware
[zeur modus]
Nee, die game heb je niet allang. Je hebt de PS3 versie. Hier gaat het, om exact hetzelfde, maar dan voor de PS4.

Werkt net als in de muziek en filmindustrie.
Film al op video. Sorry, als je hem op DVD wilt moet je opnieuw kopen. Ohw.. je wilt hem nu op Blu-ray. Tja... opnieuw kopen maar weer.
[/zeur modus]

OT:
Ik ben bang dat die optie niet gaat komen.
Ook het PC <-> XB-O, PS4 <-> XB360, PS3 verhaal online gaat denk ik niet samen. (en sowieso niet vlekkenloos).

Ik heb zelf GTA-V op de xbox360 gehad.
Heb nu een Xbox One.
GTA-V is erg leuk, maar kopen ga ik hem niet.
Geen zin om SP wéér te moeten doen.
En ik ben bang dat de MP in no-time leeg is en niets meer aan is. (en die eindeloze DLC's waar je voor moet gaan betalen die waarschijnlijk ook nog gaan komen).
[zeur modus]
Nee, die game heb je niet allang. Je hebt de PS3 versie. Hier gaat het, om exact hetzelfde, maar dan voor de PS4.

Werkt net als in de muziek en filmindustrie.
Film al op video. Sorry, als je hem op DVD wilt moet je opnieuw kopen. Ohw.. je wilt hem nu op Blu-ray. Tja... opnieuw kopen maar weer.
\[/zeur modus]
Niet helemaal waar dus, zoals het artikel ook schrijft. Dit wordt eerder een GTA V:HD versie. Daar waar de PS3/Xbox 360 lage resolutie textures (etc) gebruiken, krijgen we op PC, PS4 en Xbox One nu een mooiere ervaring. :)
Een film van video naar DVD en dan naar Blu-Ray is toch ook LQ naar SD naar HD.
Waar tegenwoordig de DVD gewoon een Blu-ray bron is die gedownscaled is.
Nee, staat nergens aangegeven dat het crossplatform is.
Crossplatform, nee dan zou dit wel heel duidelijk aangegeven worden. Ik zou zo niet 1 game kunnen opnoemen die noemenswaardig is en crossplatform is. Dit 'verwachten' is dan ook een beetje overdreven i.m.o.

En ja tuurlijk ga je hier de retail prijs voor moeten neertikken, voor niks gaat de zon op ;)
Anoniem: 382378
@27811910 juni 2014 11:11
Je hebt die game helemaal niet joh, je doet net alsof als je een game koopt voor ps3, je 'm dan ook automatisch voor alle andere consoles en PC mag spelen. Dat is onzin.
Gewoon kopen of lekker op youtube filmpjes kijken van andere mensen die het spelen :P

Ik ga het overigens wel kopen, in oktober een GTX 770 gekocht voor 400 die ik ondertussen al weer verkocht heb. Welke GPU zal ik voor GTA gaan aanschaffen?
Nvidia zal wel de way to go zijn of is dat niet meer het geval? xD

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 382378 op 10 juni 2014 11:12]

@ting
Niet dat ik in de toekomst kan kijken

Maar zowel de xbox one als de ps4 hebben een amd GPU.
Dus ik zou zeggen dat AMD the way to go is als het op dit soort titels aankomt
Ik heb net gezien op een site dat bij de hoogste requirments stond gtx 480 maar amd weet ik niet
Ik heb m niet wou je zegge ;)... zou zeggen, kijk eens even naar mijn psn account ;). dan spreek je wel anders.

En je mag toch wel aannemen, dat als je een highpriced spel koopt voor de ps3, je m met korting mag kopen voor de ps4? Zou iig wel een goeie marketings actie zijn
Wat Ting bedoelde was dat je een game kocht voor PS3, en dat dus niet automatisch betekent dat je die moet krijgen voor PS4, die versie heb je niet.

Het zou mooie marketing zijn als Rockstar korting biedt aan wie de game op een ander platform al kocht, maar verplicht zijn ze dat niet en ik zou ze het ook niet echt kwalijk nemen. Maar zoals ik al zei, wacht dan gewoon met kopen, tenzij de multiplayer op nextgen heel hard aan slaat. Je hebt toch geen enkele reden om nu op dag 1 GTA V te gaan kopen voor PS4?
Je hebt een licentie gekocht om hem op de PS3 te mogen spelen, dat stond ook zo op het doosje. Je bent geen eigenaar van dat spel enkel eigenaar van een licentie. En ik snap helemaal niet waar jij aanneemt dat je een korting zou krijgen om hem op PS4 te spelen. Je hebt hem een jaar eerder mogen spelen dan alle next gen en PC gamers. Game studio's zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Het enige waar jij op kan hopen is dat er weinig mensen zijn die het spel nog willen kopen op PS4 zodat die snel naar de afprijsbak gaat.
Ik denk dat het voor PC-gamers (die meestal kritischer zijn door het gigantische aanbod aan pareltjes) too little too late zal zijn. Zeker gezien de beruchte historie van PC-ports in de GTA serie. (imo vanaf GTA3 de slechtste Triple A serie ports die ik ook gespeeld heb).

offtopic:
Vanilla: locked 30fps, matige input, waardeloze (want enkel single-core) performance voor een CPU-heavy game, shimmering/pop/graphic-issues, en net niet zo'n goede community om de game te fixen in het mod-circuit (vs bijv. een TES met unofficial patch). Enige verschil waardoor ik een beetje hoop hou is omdat het mogelijk met de Xbone en PS4 in het achterhoofd is ontwikkeld waardoor een port niet per definitie faalt op de pc. Begrijp me niet verkeerd, heb veel plezier gehad aan VC en SA (niet aan 4 en LATD en TBOGT) maar vanuit een gameplay-perspectief waren het waardeloze games (gelukkig maakte audio, sfeer, verhaal en bovenal FUN heel veel goed, helaas zijn recente GTA's zeer/te serieus)
Ik betwijfel je mening toch enigszins, de modding community voor GTA is op PC altijd al (heel) groot geweest, en ik denk dan ook dat er toch een redelijke groep mensen zitten te springen om deze nieuwe GTA voor op de PC, maar we zullen zien. Max Payne 3 liep prima op PC.
Inderdaad, beter laat dan nooit zeg ik als fanatieke GTA IV gamer op de pc. Overigens wel jammer dat RDR nooit naar de pc gekomen is, maar GTA V maakt veel goed. Ben wel erg benieuwd naar de hardware eisen. En is een exacte datum al bekend gemaakt?
Zelfde hier. Heb geen console, en heb zelfs zo min mogelijk gameplay beelden via youtube etc zitten kijken om de wachttijd tot de game "echt" uit komt (voor PC dus) draaglijk te maken. Red Dead Redemption zou ik overigens ook zo kopen als die alsnog voor PC uitkomt :)

exacte datum is er nog niet. "herfst 2014" moeten we het voorlopig ff mee doen. Tijd genoeg om GTAIV nog een keer uit te spelen :)
GTA IV was idd niet echt optimized, maar met 3, vice city en san Andreas heb ik nooit problemen gehad op de pc. Gezien de nieuwe consoles x86 zijn, zal de pc port wel beter worden dan die van gta IV.
GTA V gaat met momenten de Saint's Row toer op (halsbrekende stunts, levels waarbij je high bent, psychpathische personnages = Trevor), zo serieus is de game dus niet. Er zijn ook bij Red Dead Redemption wat elementen geleend, zoals mooie omgevingen en geflipte random personnages die je tegen kunt komen. Ik kwam ook niet teveel rare bugs en pop in tegen op de Xbox 360 versie, maar er is daar dus wel enorme aliasing en auto's zijn wat te glanzend naar mijn smaak. Ik ben daarnaast ook nog een fan van overvallersfilms en dan zijn die Heist missies in GTA V voor mij altijd wel om te snoepen. In mijn ogen heeft Rockstar dus wel geleerd van de fouten uit het verleden.

GTA IV vond ik ook veruit de minste game, alleen al dat constante gezeur met die mobiele telefoon om te gaan bowlingen/drinken/etc. Er was ook maar één missie die ik echt leuk vond en dat was die bankoverval (gezien de focus op heist missions in GTA V denk ik dat Rockstar die feedback wel vaker) . LATD heb ik graag gespeeld omwille van de sfeer maar was gameplay technisch ook niet echt foutloos. Op de meeste punten heeft Rockstar dus wel uit de fouten van het verleden geleerd in mijn ogen. Valt nu nog af te wachten of ze ook beter hebben leren porten en of de game wat te spelen valt met muis + toetsenbord. GTA IV op pc speel ik meer met gamepad omdat auto's besturen met toetsenbord me daar niet goed af gaat.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 10 juni 2014 12:27]

Ik snap de positive reacties, maar mag ik zeggen: Misschien een beetje te laat?
Watch Dogs hebben we al 'gehad'. Tom Clancy's The Division komt eraan(2015). Misschien leuk voor een spel tussendoor.
En Watch Dogs mag dan wel een verkoopsucces zijn, het is een spel dat door vele van zijn spelers niet echt gesmaakt word. Ik zelf speel ook liever GTA V dan WD.
Het is maar net hoe hoog je de lat legt. Als ik nu alleen maar games zou spelen die beter zijn dan GTA V, dan zou ik vrijwel geen games meer spelen :P

Heb me prima vermaakt met Watch Dogs en ga zo nog een uurtje gamen. Hij is niet zo goed als GTA V, maar /care, soms wil je toch even wat anders?
Watch_dogs komt in mijn ogen niet aan de enkels van GTA V en The Division kan ook nog uitgesteld worden. Als je nu nog niets geleerd heb van hoe Ubisoft met valse beelden een game op hypet, zal je het waarschijnlijk nooit leren, maar alles wat ik op dit moment zie van The Division blijf ik met een serieuze korrel zout nemen. Eigenlijk interesseert momenteel geen enkele Ubisoft game mij meer, tot die uitgekomen en getest is, dan moet ik tenminste weer geen loze beloften te zien krijgen.
Helemaal mee eens. Watch dogs is enkel AC in een urban jasje. Compleet met het telkens unlocken van torens..
Ik denk niet dat het te laat is, ik heb het spel op mijn oude Xbox360, maar zit dus echt te wachten op de PC versie, voor betere, maar ook snellere laadtijden (SSD) en vloeiendere gameplay. Verder heb ik nog echt geen spel gezien, dat in kwaliteit ook maar in de buurt komt van GTA V. Dan let ik eerlijk gezegd niet op de bugs in het begin van de online modus, want tegenwoordig is dit bij elk spel gewoon het geval.
Laat, maar imo niet te laat. Ik samen met veel van mijn vrienden zitten met smart te wachten tot we elkaar af kunnen knallen in GTA online :)
Je kan je character progress van je online character meenemen:
In addition, the current community of players will have the ability to transfer their Grand Theft Auto Online characters and progression to their choice of PlayStation 4, Xbox One or PC.
Jammer dat de single player progress niet mee mag.
Jammer dat de single player progress niet mee mag
Ik zie hier het nut niet van in?

Ik heb GTA:V op de 360 al uitgespeeld, met uitzondering van enkele online achievements. Dan heb ik zometeen de mogelijkheid (niet de verplichting) om mijn karakter over te zetten naar de One. Leuk, koop ik dus een "next-gen ported game" waar ik 95% van het spel niet ga benutten?

Nee, ik zie inderdaad liever alleen je online stats meenemen naar het nieuwe platform en dat je dus de hele single-player overnieuw mag doen in hogere resolutie, mogelijk met nieuwe capture-opties etc.
Wat als je nu gewoon graag voornamelijk free-roamed, dan _moet_ je de hele game weer uitspelen om deze dingen op te bouwen die je nu dus al op je 360 hebt. Als je een film half kijkt op je telefoon, ga je op je computer toch niet die 1e helft nog een keer bekijken? :P
Leuk voor jou maar sommigen van ons zijn toch echt PC gamers die er geen X360 of PS3 op na houden en aangezien wij toch al snel een markt van miljoenen vertegenwoordigen is dit best wel nuttig.
Ik snap je antwoord niet? Je hebt het over gamers die geen 360 of PS3 hebben en dus GTA:V nog niet gespeeld. Je hebt dus geen statistieken te transferren naar een PC / One / PS4.
Na al die problemen met characters bij het opstarten van GTA Online verwacht ik niet dat dit vlekkeloos zal verlopen. Ik ben wel blij dat de mogelijkheid er in ieder geval komt, nu hopen dat 't ook gewoon werkt. Ik kijk dit keer maar wel even de kat uit de boom denk ik :P
Kijk, dat is toch wel fijn! Ik heb op de X360 al een mooie collectie auto's opgebouwd met een mooi apartement. De drempel om dat allemaal opnieuw te doen lijkt me wat hoog en een transfer mogelijkheid is dan toch wel erg fijn!

Ben benieuwd welke wijzigingen ze nog meer gaan doorvoeren. Is er al wat gezegd over nieuwe SP DLC?
Fijn om eindelijk de bevestiging te hebben en ook een timeframe. Hopelijk optimaliseren ze de game nu iets beter voor de PC dan toen met IV.
Dat hoop ik ook. Hopelijk wordt deze game net zo goed als San Andreas.

Mooi dat ze GTA5 uitbrengen voor de PC! Kan niet wachten om GTA5 op SteamOS / Ubuntu te spelen.
lol alsof dat gaat gebeuren
Dat zou niet eens zo gek zijn. Aangezien er steeds meer AAA-games voor SteamOS / Ubuntu worden ontwikkeld.
Je spreekt hier wel over rockstar, een ontwikkelaar die het PC platform niet eens serieus neemt, laat staan een opkomend platform als steam os
Tja, de keuze is voor hen. Het voordeel van SteamOS is dat het geschikt is voor consoles, maar direct ook voor desktops.
Dat is niet het geval bij de Xbox en Playstation.
Uh...SteamOS is geschikt voor welke console? De Nintendo? PS3? PS4? X360? Xbox One? Nee?

Oh, je bedoelt de machines die Valve uitdrukkelijk geen consoles noemt, Steamboxes die ook nog eens een jaar uitgesteld zijn? Mjah, tis maar wat je een console noemt.
Een console is 'in principe' ook gewoon een PC. Alleen dan geoptimaliseerd voor gaming en TV's.
De steamboxes zijn uitgesteld, ja. Je kunt beter een uitgesteld en goed product hebben dan omgekeerd.
Nogmaals dan, er zijn geen consoles waarop SteamOS draait en Valve zelf noemt de Steamboxes een evolutie van de PC en nadrukkelijk geen console.
Nogmaals dan, een console is een PC.
nogmaals dan, een console is een Personal Computer. 8)7
Nee, een console is niet een 'personal computer'.

Onder deze beredenering zal alles van een grafische rekenmachine tot tamagotchi en Gameboy/psp tot Telefoon etc ook een PC zijn. gewoon nee dus.

[Reactie gewijzigd door six-shooter op 10 juni 2014 13:42]

Wat is een console dan? Een NPC? (non-personal computer).
Zoals je nu ontdekt hebt, is een PC een persoonlijke computer.
Gewoon ja dus.
een console is een console... En een console is ook een computer, enkel geen personal computer.
Je console is niet van jezelf maar van de overheid of een bedrijf?... :+
Nogmaals dan, een console is een PC.
nogmaals dan, een console is een Personal Computer.
Een console is een computer, maar geen PC. Een PC is ook een computer. Een iPad is ook een computer maar geen PC.

Nog simpeler?
Een koe geeft melk, maar niet iedere melk is van een koe.
Waar gaat dit naartoe ? 8-)
Haha ik heb geen idee. Ik probeer ze alleen maar uit te leggen wat een PC is :+
Haha ik heb geen idee. Ik probeer ze alleen maar uit te leggen wat een PC is :+
Je hebt gelijk een pc is een persoonlijk apparaat, echter verschilt jouw definitie van een pc met dat wat in de rest van de wereld gangbaar is. Waarom zei Apple anders dat het post-pc tijdperk was aangebroken met de introductie van de iPad. Iedereen hier heeft het over de pc in de vorm van haar gangbare definitie, namelijk de verwijzing naar de formfactors desktop en laptops. Terwijl jij je abstracter aan de definitie van pc houdt. In mijn optiek zou de definitie van pc daarom ook aangepast moeten worden naar persoonlijk apparaat dat voor generieke toepassingen kan worden gebruikt, spelletjes, werk en dergelijke. Terwijl al het andere gemaakt is met een specifiek doel (tot op zekere hoogte). Een console is dan bijvoorbeeld geen pc, want het is specifiek gericht op het spelen van spellen.
Ik snap dat er ver in het verleden connecties zijn gemaakt aan de definitie PC. Maar dat veranderd alsnog niet de betekenis van het woord, PC.
Met tablets (ARM, X86&X64 etc) en smartphones kan je ook spelletjes spelen, werken en dergelijke. Dus het is een PC? ;)

Er moet simpelweg aangegeven worden voor welk besturingssysteem een softwarepakket is ontwikkeld. Dat is veel logischer dan de term Mac of PC.
Is goed! ga jij maar eens kijken hoe een PC-game het doet in je Playstation 4 of casio rekenmachine... niet zeuren als het niet werkt alleen.

EDIT: vanwege een hoog niveau onwerkelijkheid ga ik verdere reacties hierover zien als trollen, en niet meer serieus nemen.

[Reactie gewijzigd door six-shooter op 12 juni 2014 14:06]

Haha, alsof ik jouw inhoudloze reactie serieus moet nemen? :z

Een PC-game is door sommige gekoppeld aan windows-game. Het gebruik van het woord PC is dus volledig misplaatst.

En hoe noem je een smartphone aangesloten op een scherm als desktop, tablet of TV? Juist! smartphone = PC
Een console is een persoonlijke computer en dus een PC!

De uitdrukking PC betekend niet hetzelfde als desktop en al helemaal niet hetzelfde als het OS windows. 8)7
Klopt, gefeliciteerd met je ontdekking! :9

Een smartphone of tablet is inderdaad een PC.

Betekenis PC:
Een personal computer, afgekort als pc, is de algemeen gebruikte naam voor een computer voor individueel gebruik.

Vroeger waren de eerste Persoonlijke Computers in de vorm van desktops. Daarom leggen sommige (meestal oude mensen) de link desktop en PC aan elkaar.
Er is ook een Mac versie van diverse GTA games, dus ik zou niet weten waarom ze SteamOS zouden overslaan. Het initiatief is er geweest. Dat ze GTA IV voor PC verprutst hebben, betekent niet dat ze de PC nooit serieus genomen hebben.
enkel van de GTA 3 trilogy, van gta IV is er geen mac port, en OSX wordt nu eenmaal vaker gebruikt voor thuis dan linux
Ik denk dat ze wel geleerd hebben van de fouten van GTA IV :p

Volgens mij zit er nu ook meer tijd tussen deze release en de last-gen. Dat kan betekenen dat ze meer tijd hebben gehad voor de ontwikkeling. Maar dat hoeft niet natuurlijk.
En... komt er ook een punt waar we onze PS3 / X360 spellen kunnen inwisselen voor een next-gen versie? Of eventueel een leuke korting kunnen krijgen bij digitale aanschaf? Ik heb eigenlijk geen zin om voor hetzelfde spel 2x de volle mep te betalen.
Zou een leuk idee zijn en een win-win situatie, want de consument die zijn game niet zal kunnen inwisselen, zal heel waarschijnlijk gewoon geen next-gen versie kopen. Een voorwaarde is wel dat er wel degelijk een waarneembaar verschil is tussen beide versies.
Als je het spel al hebt, is er weinig haast om de nextgen versie te halen en dan wacht je toch gewoon tot die in prijs daalt? De digitale versies zullen wel snel genoeg goedkoper worden, zéker die op pc.
Anoniem: 80487
10 juni 2014 10:04
Ik vind het apocalyptisch laat. Gaat hij tegen een beetje aantrekkelijk tarief verkocht worden of mag je gewoon 60 euro ophoesten?
Ik was best enthousiast voor GTA 5 bij release maar het aantal nieuwe games dat er sinds zijn uitgebracht en waar er inmiddels uitzicht op is maakt dat het inmiddels behoorlijk op een laag pitje staat in mijn prioriteitenlijstje.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 10 juni 2014 10:06]

Beetje overdreven vind je niet? Er word wel erg makkelijk: ''TE LAAT'' geroepen! Vind je dat ze een zeer sterke multiplatform game als GTA 5 dan maar moeten afraffelen om een beetje tijdig te kunnen verkopen? Dit word helaas al te veel gedaan.

Ik denk dat er een beetje vergeten word dat games ieder jaar weer groter & complexer worden. GTA 5 is een prima voorbeeld met een budget rond 300mil, daarnaast voelde de game ook echt af. Dit gevoel word steeds minder vanzelfsprekend. Al helemaal bij multiplatform games.

Nu komt GTA 5 met nieuwe content & betere graphics voor 3 nieuwe platformen & dan mogen ze volgens jou er eigenlijk geen 60 euro voor vragen? Beetje vreemde beredenering

[Reactie gewijzigd door knarkworst op 10 juni 2014 12:37]

Anoniem: 80487
@knarkworst12 juni 2014 10:37
Een release tegelijk op de Xbox en de PS was toch ook mogelijk?
En ze mogen natuurlijk alles, al vragen ze er 1000 euro voor, maar ik voel me allang niet meer bewogen dat soort bedragen uit te geven aan een game waarvan de ontwikkelaar me overduidelijk een tweederangs gamer vind met mijn PC.
Ik begrijp dat velen het spel laat vinden verschijnen, maar ik denk dat veel mensen ook niet doorhebben hoe goed het spel wel niet is. Het spel is serieus fantastisch!

Je kan iets aan te merken hebben op "het moraal van het verhaal", maar het spel is ontzettend goed: vooral de wereld en alles wat daarin gebeurt is het beste wat ik ooit heb bespeeld. Ook de gameplay is erg goed. Auto's voelen goed, damage is mooi, ja kan kopen wat je wilt, ja kan doen wat je wilt, drie personages met een goed verhaal en legio mogelijkheden.

En natuurlijk komen er nieuwe games uit, maar er is nog geen spel uitgekomen wat ook maar in de buurt komt van GTAV, niet qua wereld, gameplay of verhaal... Watch_Dogs is er volledig niets bij.

Dus twijfel je echt, lees dan nog wat reviews (van bijv. Edge of Eurogamer) of probeer het bij iemand te spelen op de X360 of de PS3, maar laat t spel niet voorbij gaan... je weet niet wat je mist!
Als je één jaar lang vindt ben je vast op een leeftijd waarop één jaar 1/10e van je hele leven is..

Vraag ik mij af welke superieure games er dan in de tussentijd zijn uitgekomen in dit genre..Watch Dogs? Laat me niet lachen. Daarnaast kan ik niets anders bedenken wat er in deze klasse zit.
Anoniem: 80487
@Amped12 juni 2014 10:28
1/27e, 28e als je volgende maand kijkt. Staat gewoon in mijn profiel. Kan je gewoon in kijken enzo. :)

Verder hoef ik niet persé games in zijn klasse. Het enige genre in specifiek waar ik steeds op terugkom is FPS, voor de rest ben ik een behoorlijke all-round gamer en daarmee concurreert in principe elke game met GTA.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 12 juni 2014 10:43]

Ze zijn te laat om mij nog heel enthousiast te maken, zat er vroeger echt op te wachten maar nu watchdogs al uit is lijkt me GTA V een stuk minder speciaal
Ik begrijp niet goed waarom GTA V vergeleken wordt met Watch Dogs. Ik heb WD zelf nog niet gespeeld, maar de reviews over deze game zijn niet zo geweldig.

De GTA-reeks is toch iets speciaals waar ik altijd naar zal uitkijken, of er nu andere free-roaming games uitgebracht worden of niet.
Ik heb GTA V en Watch Dogs gespeeld. En geloof mij... GTA V is echt een heel stuk beter dan Watch Dogs. Grotere wereld, missies zijn veel diverser, veeeeeeeeeeeel meer humor. Als je Watch Dogs leuk vind dan zou ik zeker GTA V gaan spelen. Je zal niet teleurgesteld worden!
Ik vond juist het gebrek aan de geforceerde puberale GTA-humor een verademing in Watch_Dogs, maar ieder zijn ding.
Daarom zeg ik toch 'ieder zijn ding' ;)

Maar bedankt voor je adhd-redbull-puber reactie :)
Ja, geeft voor mij wat meer realisme. WD geeft mij het gevoel een echt iemand te zijn, waar je met je acties consequenties hebt.

GTA is killzone gallore. Alles en iedereen afmaken, politie kwijtraken en je speelt het spel door alsof er geen hol gebeurt is.
Voor mijn gevoel is GTA5 weinig veranderd sinds 3.
Bij deze titels, net als bij the Last of Us, zouden ze toch maar mooi een upgrade voucher mogen geven. Ik heb niet veel zin om 60 euro voor deze games te gaan betalen als ik ze al gespeeld heb op de PS3.

Ik heb BF4 nog aangeschaft voor de PS3, wetende dat ik voor 10 euro over kon op de PS4. Als ik had voorzien dat deze games toch uit zouden komen voor de PS4 maar het volle pond moest betalen, had ik waarschijnlijk wel gewacht...
Echter is deze game niet 1 op 1 't zelfde als de PS3 versie die jij hebt gespeeld. Namelijk een hogere resolutie en sterk verbeterde textures en waarschijnlijk andere verbeterde parameters.

Je hebt een PS3 versie aangeschaft. Niet zo vreemd dat ze voor deze nieuwe release gewoon weer de volle prijs vragen.
Echter is deze game niet 1 op 1 't zelfde als de PS3 versie die jij hebt gespeeld. Namelijk een hogere resolutie en sterk verbeterde textures en waarschijnlijk andere verbeterde parameters.

Je hebt een PS3 versie aangeschaft. Niet zo vreemd dat ze voor deze nieuwe release gewoon weer de volle prijs vragen.
Hm. Ze hebben nog geen fractie van het ontwikkelbudget nodig om te poorten, en wel al een boel verdiend aan iedereen die op de PS3/Xbox heeft gespeeld.
Daarnaast breng je de game uit aan het begin van de nieuwe generatie consoles, maar zegt niet dat deze daar ook ooit op uit gaat komen. Sterker nog; dat werd zelfs ontkend. Maar nu dus de reden dat ze zoiets nooit vertellen; ze willen gewoon dubbel cashen. Nou, dat kunnen ze dus mooi vergeten...
Het lange wachten wordt beloond! Hoop dat de pc versie net zoveel speelplezier geeft als San Andreas..
Ik heb san andreas laatst nog eens uit de oude spellen kast gepakt, heb echt zin in een nieuwe!
best. day. ever. _/-\o_

Eindelijk! :D
Anoniem: 591901
@BaRF10 juni 2014 09:13
i know right? heb er al zolang op zitten wachten.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee