Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 192 reacties

Grand Theft Auto V is veruit de duurste game ooit gemaakt. Met een budget van 265 miljoen dollar voor marketing en ontwikkeling is het spel duurder dan de meeste blockbusterfilms. De kosten zouden zich door de populariteit van het spel snel terug laten verdienen.

De kosten van GTA V zouden snel terugverdiend moeten worden; analisten verwachten dat de game in het eerste jaar 25 miljoen keer over de toonbank zal gaan, wat meer dan een miljard euro aan inkomsten zal opleveren, meldt The Scotsman.

Het enorme budget is onder meer besteed aan het nabouwen van een iets kleinere versie van Los Angeles, waar de in-game stad Los Santos op is gebaseerd. Het ontwikkelteam van Rockstar North, gevestigd in Edinburgh, bestaat uit driehonderd man en heeft onder andere demografische gegevens, verkoopcijfers van auto's en honderdduizenden foto's geanalyseerd om de stad en haar omgeving zo natuurgetrouw mogelijk na te bootsen. Dat heeft geresulteerd in een speelomgeving die 49 vierkante mijl, of ruim 125 vierkante kilometer moet bedragen.

Van de hele GTA-serie, die ondertussen al 17 jaar mee gaat, zijn 135 miljoen games verkocht. Het nieuwste deel ligt op 17 september in de schappen voor PS3 en Xbox 360. Een pc-versie is vooralsnog niet aangekondigd door Rockstar.

GTA V

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (192)

1 2 3 ... 6
Het is dan ook een hele complexe en uitgebreide game.

Als je ziet dat er al 20 uur aan muziek in zit voor de campaign en daarnaast nog 240 nummers voor de diverse radiostations, dan is dat gewoon erg veel.
Laatst ook al vernomen dat er 2,5 miljoen pre-orders zijn geplaatst (via vgcharts - hoewel dat niet de meest betrouwbare bron is, kan het prima kloppen). Dat levert al bijna 130 miljoen op.

Er gaan schattingen dat ongeveer 1 op de 5 console-eigenaar de game gaat aanschaffen. Er zijn nu 140 miljoen, bijna 150 miljoen consoles waar deze game op uit gaat komen. Dat betekend dus ongeveer 1,5 miljard aan omzet. Dat is echt gigantisch. Al vind ik het voor deze game dan ook meer dan waard :D

Dit is zo'n beetje de grootste game voor de huidige generatie en een mooie waardige afsluiter om over te gaan naar de volgende. Ik vind het erg knap wat Rockstar met deze game doet. Niet alleen qua opzet, maar ook de details, de hoeveelheid content, de ideeŽn van bv GTA Online en meer. Ze hebben hoge verwachtingen gemaakt bij de diverse gamers, maar ondertussen hebben ze via previews en trailers deze ruim overtroffen. Bij mij wel in ieder geval!

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 9 september 2013 10:17]

Houd er wel rekening mee dat omzet geen winst is.
In de film industrie rekend men 50/50. Een nieuwe DVD/BD die uitkomt leverd dus pak em beet 10 euro op aan de filmmaatschapij en de andere 10 blijft kleven in de tussenhandel. Nemen we dan dat gegeven de hogere waarde en het soms iets grotere formaat (zeker bij collector editions) er voor zorgd dat de tussenhandel een 15 tot 20 euro afroomd dan hebben we nog altijd een 35 a 40 euro dat naar R* vloeit. Vermenigvuldig dat met de 25 miljoen verwachte exemplaren in het eerste jaar en je kan een idee vormen van wat de investeerders er aan zullen verdienen.
Verder zijn het wel immense bedragen zeg :P
Jouw bericht bevat een aantal fouten. Ik zal ze even voor jou verbeteren.

"Laatst ook al vernomen": wie heeft vernomen? Deze zin bevat niet eens een onderwerp. Het had waarschijnlijk moeten zijn: "Laatst heb ik ook al vernomen".

"Dat levert al bijna 130 miljoen op.": je vergeet aan te geven om welke munteenheid het gaat. Gaat het om euro's, dollars, yen, roebels of wat anders?

"Dat betekend dus ongeveer 1,5 miljard aan omzet.": jouw werkwoordsvervoeging van het werkwoord "betekenen" is onjuist. Het is persoonsvorm tegenwoordige tijd hij/zij-vorm. Dat is dus de ik-vorm + t. (ik) beteken + t. Hij betekent; zij betekent; dat betekent; het betekent enzovoort.
Bovendien mis ik weer de munteenheid.

"Al vind ik het voor deze game dan ook meer dan waard": je vergeet de punt aan het einde van de zin.

"de ideeŽn van bv": bv is een afkorting van: besloten vennootschap. Dat heeft hier niks mee te maken. Waarschijnlijk bedoelde jij het woord "bijvoorbeeld". De afkorting van het woord "bijvoorbeeld" is "bijv.", en niet "bv".

En als aanvulling op deze verbeteringen: "game" is een Engels woord. In het Nederlands zeggen we: "spel", en in dit geval noemen we het ook wel, "videospel". Het is namelijk geen ganzenbord, maar een elektronisch spel op een computer.

[Reactie gewijzigd door markwiering op 13 september 2013 02:53]

Is dit inclusief of exclusief GTA online. Deze online variant staat namelijk los van GTA V. De game gebruikt wel dezelfde resources die voor GTA V zijn ontwikkeld.

Deze bedragen zijn trouwens absurd. Zoals vele analisten voorspeld hebben: er komt een grote scheiding tussen AAA games en kleinere (indie/kickstarter) games. Al hoewel, nu ik hier over nadenk, is dit ook niet helemaal waar. Want hoeveel heeft Metro 2033 of The Witcher 2 gekost? Dit zal ongetwijfeld onder de 50 miljoen euro liggen.

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 9 september 2013 22:12]

Best sneu voor een game die hoofdzakelijk in zijn beginjaren PC spelers zoet hielden nu bijna de hele PC community tegenwoordig negeert onder het mom van 'piracy'.

Sorry maar ze maken mensen zo JUIST pissig en gaan aan piraterij doen. Als ze gewoon een fatsoenlijke PC game leveren op dezelfde release date denk ik dat een hele hoop mensen gewoon het spel netjes in de winkel koopt, zeker nu steeds meer games online/multiplayer supporten.

Ik vind het diep triest, de console versie zal qua qualiteit en graphics zoals gewoonlijk wel weer om te janken zijn, 30 fps max met 10 post processing filters om het te maskeren, geen Anti Aliasing etc.

Anyway, door de bovengenoemde reden zal ik het spel zeker niet kopen.

/EndRant

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 9 september 2013 10:29]

De GTA series is nooit een pc georiŽnteerde game serie geweest, dat klopt dus niet helemaal... eerst consoles en pas (veel) later de pc. Eigenlijk is het bij iedere game weer hetzelfde verhaal bij Rockstar met 'komt ie er wel of komt ie er niet' met idd telkens het piraat verhaal.

Dat zeker Vice City en San Andreas enorm populair zijn geworden heeft niets te maken met dat ze zo fantastisch waren op de pc, want het waren altijd minder verzorgde versies vergeleken met de consoles. Het waren vooral de ijzersterke verhaallijnen en gameplay, plus dat er een heel actieve (modding)-communities achter zat waardoor ze zo populair waren... maar iedere GTA vanaf deel 3 is niet meer dan een slechte port geweest en ook altijd veel later pas op de pc uitgegeven.

GTA III console = oktober 2001.... pc = mei 2002
GTA VC console = oktober 2002.... pc = mei 2003
GTA SA console = oktober 2004.... pc = juni 2005
GTA IV console = april 2008.... pc = december 2008

Maar probeer het eens van de andere kant te bekijken, juist door games voor de pc niet te kopen hou je dergelijke dingen in stand... PC games zijn sowieso doorgaans al 20% goedkoper dan consoles en de laatste keer dat ik een echt slechte port heb meegemaakt is ook alweer even geleden. Tuurlijk zijn er nog steeds games die niet de grafische resultaten halen op een pc vanwege de consoles, maar zo slecht als bijvoorbeeld een GTA IV was bestaat eigenlijk niet meer. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar ontwikkelaars als Valve of Bethesda, die wel flinke afzet weten te krijgen ondanks dat het voornamelijk singleplayer games zijn die je makkelijk kan piraten. Maar Valve en Bethesda begrijpen tenminste nog wat de pc gamer wil, die wil de grafische power van het systeem testen, die wil modden, die wil eigen mp-servers op kunnen zetten. Beide ontwikkelaars komen die gamers vaak tegemoet door (in een later stadium) mod-tools uit te geven e.d. en door extra hoge resolutie textures beschikbaar te stellen etc.

Koop gewoon de games die je wil hebben, als 5% meer mensen dat zouden doen is het hele probleem volgens mij al verholpen... want ondanks de lage verkopen vertegenwoordigen pc's nog altijd veruit het grootste platform en valt er dus ook potentieel het meeste geld te halen. En de pc blijft uiteindelijk in vele aspecten het beste en krachtigste platform om te gamen, de pc kan altijd wat een console kan... maar een console kan lang niet altijd wat een pc kan.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 9 september 2013 17:31]

Volgens mij zoek je gewoon voor jezelf een excuus het te downloaden, als je hun manier niet aanstaat, kan je het spel toch gewoon links laten liggen door het niet te kopen noch te downloaden?
Wat een onzin.. kijk eens naar GTA San andreas, dŠt was een fatsoenlijke game en toch is dat spel enorm vaak illegaal gedownload.. game ontwikkelaars zien dat achteraf en weten dat ze op het PC platform dus veel inkomsten mislopen. Vandaar de verschuiving naar console gaming in de laatste jaren omdat het op consoles een stuk minder makkelijk/aantrekkelijk is om te piraten. PC gamers die games downloaden slopen zo hun eigen platform, het slaat nergens op om dat achteraf naar de game ontwikkelaars zelf toe te schuiven.
Gaat hij voor de verandering dan wel tussen de 40-60 fps lopen? Of blijft het 10-30 met drawdistance van 3 meter?
Ik ben ook heel benieuwd naar de performance. In GTA4 was dat op de consoles al niet geweldig (wel prima speelbaar, maar voor veeleisende PC-gamers misschien onder de maat) en de nieuwe game doet er nog eens een stapje bovenop qua graphics en grootte van de omgeving. Ik denk dat we sowieso geen 40-60 fps hoeven verwachten. Hopelijk 20-40. En de zichtbare pop-in van objecten en texturen is eigenlijk al een kenmerk van de reeks sinds GTA3, dus ook dat zal wel blijven. Maar het speelplezier heeft daar nooit echt onder geleden gelukkig.

Als er een versie komt voor pc en next gen (wat ik wel verwacht), dan zou ook die nog wel eens zwaar kunnen draaien. GTA5 gebruikt dezelfde engine als 4 zoals ik heb begrepen, en deel 4 was een slechte port. Hopelijk wordt er dit keer meer tijd en moeite gestoken in optimalisatie. Rockstar kan nu porten naar 3 systemen die erg op elkaar lijken (pc, ps4, x1), dus ik neem aan dat ze dit wel serieus gaan aanpakken dit keer.
Max Payne draait volgens mij ook op een aangepaste versie van die engine, en dat spel draait heel mooi op de PC.
Max Pain is geen free roaming game in een gigantische stad..
Dat stelt hele andere eisen aan de engine.

Zo hoeft er in Max Pain geen geometry en textures in real time van drager bijgeladen te worden. Bij GTA is het cruciaal.

GTA en Max zijn absoluut niet te vergelijken en je kan onmogelijk beweren dat omdat Max Pain goed draait dat ook waar moet zijn voor GTA V.
aangezien ze beide dezelfde engine gebruiken, kan je ze toch wel vergelijken hoor. Maar GTA V zal wel zwaarder zijn dat klopt

http://en.wikipedia.org/wiki/Rockstar_Advanced_Game_Engine
De engine wordt helemaal anders belast. Dat maakt dat ze niet te vergelijken zijn.
Hahah. Iemand wil zijn gelijk halen.
Hoeveel kost een normaal, goed gekend spel dan ongeveer? Dat mis ik wel in het artikel.
Check 'onderwerpen' naast het artikel. §50. En voor de 1 miljard rekenen ze $40 aan inkomsten
CedricD bedoeld volgens mij niet de verkoop prijs van een normaal goed gekend spel maar de ontwikkelkosten.

Ik heb niet echt denderende bronnen maar kwa cijfers lijkt het te kunnen kloppen.
Halo 3: $60 mil kosten, 11,74 mil keer verkocht.
Star wars: the old republic was (april 2013) de duurste met $200 mil en verkocht 2,56 mil daarna free to play.
Productie, licenties, marketing claimen volgens hun 55% en puur de development is gemiddeld 45%. Bron

Volgens een wiki gingen de gemiddelde kosten van $1-4 mil 2000 -> $5 mil 2006 -> $20 mil 2010

Een andere bron geeft een top 10. (feb 2010)
Killzone 2: 45mil
FFXII: 48 mil
L.A. Noire: 50 mil
APB: 50 mil
Halo 3: 55 mil (grove 5 mil minder dan die eerdere bron :s)
MGS 4: 60 mil
Too Human: 60+ mil
Shenmue: 70 mil
GT 5: 80 mil
GTA IV: 100 mil

Verder is skyrim schijnbaar ook rond de $100mil geweest. Ik weet dat de bronnen niet sterk zijn maar ze geven wel een redelijke vergelijking voor de 265 mil van GTA V.
Wat ook aardig is om te zien: de duurste films ooit.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_films

Nr 1: Pirates of the Carribean, At World's End. $300M.
Nr 2: Tangled. $260M.

Dat wil dus zeggen dat GTAV duurder is dan alle films ooit, behalve eentje (Pirates AWE).
Zelfs alle drie de LotR-films bij elkaar kostten maar $260M om te maken.
Let hierbij wel op dat de USD 265 mln van GTA V inclusief marketingkosten is en de films zijn exclusief marketingkosten. Ook het drukken van DVDs en blurays zit niet inbegrepen bij de fabricagekosten.

Daarnaast was Tangled zo duur omdat het vele rewrites en regiseurwisselingen heeft gehad. Ze hadden die film makkelijk voor de helft kunnen maken.
Dat bedoelde ik dus :) .

Hartelijk dank! Dan steekt GTA V er inderdaad wel een stuk bovenuit!
Wel jammer dat er voornamelijk consolegames staan in die lijsten. Ik ben wel benieuwd hoe de kosten van De Sims of SimCity zich verhouden tot de rest. De Sims 3 verkocht volgens deze bron in de releasemaand 3,7 miljoen exemplaren, waarmee het erg goed verkoopt voor een pc-titel: http://www.gamesindustry....-sold-3-7-million-in-june

De adviesprijs voor pc-titels is natuurlijk meestal wat lager, maar met de komst van De Sims 4 hebben ze de prijzen fors omhoog geschroefd: 60 euro voor de normale/LE, 80 euro voor de Premium edition (hier zit wat digitale content bij en een creator's guide) en 100 euro voor de Collector's edition (hier krijg je ook digitale content, digitale soundtrack, de creator's guide en nog een interactieve USB-Plumbob). "Raar genoeg" zie je nooit berichten dat De Sims de duurste serie ooit is. Natuurlijk proberen ze de systeemvereisten zo laag mogelijk te houden waardoor ze daar minder ontwikkelkosten hebben, maar je zou verwachten dat ze dat dan investeren in andere delen in het spel.
Ik denk dat hij bedoelt hoeveel het kost aan ontwikkelen, waar het artikel over gaat. Niet hoeveel een game opbrengt.
Ik denk dat CedricD bedoeld wat een normale prijs is voor zo'n bekend/gewild spel.

nieuws: Ontwikkelkosten StarCraft II geschat op 100 miljoen dollar
Starcraft 2 schatte ze op 100 miljoen dollar.

Voor 3DS games kom ik prijzen tegen tussen de half en 1,5 miljoen euro.

En een artikel over Crackdown (aantal jaren oud inmiddels) sprak over zo'n 3 miljoen euro.
Als je alleen kijkt naar grote titels (zogeheten AAA-games) dan zit het over het algemeen tussen 30 miljoen en 150 miljoen. Grote open-wereld-games en MMO's willen daar af en toe nog wel eens bovenuit schieten (200 miljoen voor Star Wars: The Old Republic bijvoorbeeld). Maar het is niet altijd duidelijk of deze bedragen ook de marketing omvatten (ik ga daar wel vanuit, anders zou GTA5 geen record zijn).
Die 265 miljoen dollar lijkt veel geld, maar valt mee aangezien je niet weer hoeveel er aan ontwikkeling besteed is. Games als COD hebben ook een gigantisch marketingbudget:
Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009) - $40-50 million + $200 million in marketing
Klopt, en het verschilt per game hoeveel er is uitgegeven aan marketing. Ik denk dat GTA5 niet zoveel marketing nodig heeft als sommige andere titels, omdat het spel van zichzelf al een enorme (gratis) hype creŽert. De fans en de pers zorgen daarvoor. Maar alsnog zullen er ook vast tv-reclames, internet ads, facebook-acties, een website en andere marketing zijn uitgevoerd.

Ik schat dat er toch wel 100 miljoen aan de game is besteed, misschien wel 150. Want een CoD-game (lineair, hergebruik van eerdere titels) is een stuk goedkoper om te bouwen dan een GTA-game (open wereld, nieuwe features / gameplay, veel voice-acting, maar ook vast wel enig hergebruik van assets). Zeker ťťn op deze schaal.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 9 september 2013 19:31]

Goh, geef eens een definitie van een goed spel. Een franchise zoals CoD kan de kosten redelijk drukken door langdurig hergebruik van een deel van de assets maar zal per titel nog altijd tussen de 50 en 100 miljoen uitkomen. Angry Birds daarentegen is een spel dat voor een zeer klein budget in elkaar is gezet, maar daarom niet minder populair.

Alles hangt af van hoe groot het productieteam is en hoe lang men er aan moet werken. Bij grote producties (zoals een GTA) zal het productieteam op zijn hoogste punt al snel oplopen tot 200 man en meer die allemaal lange weken doen met vele overuren. Dat kost gewoon enorm veel geld.
200 man x 100.000 dollar (grofstoffelijk kosten per werknemer per jaar) en je zit aan "slechts" 20 miljoen dollar. Er zullen dus veel meer mensen aan hebben gewerkt. En dat kan prima als het gaat om in kaart brengen van de omgeving.
Neem het boekje ter hand en begin ze te tellen ;). Uiteraard hebben er een pak meer mensen direct of indirect meegewerkt aan dit product. GTA is dan ook exceptioneel op gebied van grootte. Er word ook gedurende meerdere jaren aan gewerkt. Beginnend en eindigend met een relatief klein team. Geen idee wat een R* North op een piekmoment aangeworven heeft, maar dat zal inderdaad wel ver boven de 200 zijn.
Vergeet niet de kosten voor de muziek licentie's, daar had ik ook iets over gelezen dat het ook een groot deel van de kosten voor zich nam.
Nou... ligt eraan. CoD heeft idd de kosten kunnen drukken door lang met dezelfde engine door te gaan. Maar daar tegenover staat dat er bijna geen andere franchises zijn die zo enorm veel geld in marketing stoppen, letterlijk 4x zoveel als in de ontwikkeling van de game... dus al met al vallen de CoD games toch onder de games met de grootste budgetten.
Volgens mij enkele tientallen miljoenen.
Voor ontwikkelkosten van Skyrim (ook wel populair) heb dit artikel gevonden :) :

http://www.statisticbrain...der-scrolls-v-statistics/

[Reactie gewijzigd door Dwazer op 9 september 2013 10:23]

Google is your friend... op tweakers mogen we toch wel verwachten dat men weet hoe Google werkt?

http://vgsales.wikia.com/wiki/Most_expensive_video_games
Google is your friend... op tweakers mogen we toch wel verwachten dat men weet hoe Google werkt?
Een thread die leuk is om te lezen is ook wat waard
Als iedereen alles zelf op zou zoeken zou het hier nogal stil worden lijkt mij.
Wacht toch geen PC versie?
Zoveel tegenstrijdige berichten, zou toch een doodzonde zijn.
Snap ook niet waarom je als bedrijf zijnde 265 miljoen in een game pompt om deze vervolgens maar op 2 consoles uitbrengt, de next gens en de pc gebruikers hiervan uitsluit.
Loop je toch aardig wat omzet mis niet?
Uiteindelijk heb je maar een handjevol programmers nodig om het naar andere platforms te porten.
De PC is nog steeds het meest piraat-gevoelig.

Elke gek met een pc kan een illegale download binnenhalen. Niet iedereen heeft z'n console omgebouwd. De inkomsten uit een console zijn daarom iets meer gegarandeerd.

Daarbij heeft de geschiedenis volgens mij wel uitgewezen dat er een pc versie komt (niet bevestigd, en behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar toch...).

Al gok ik dat een "hd remake" voor next gen ook nog wel een redelijke kans maakt. Probleem is dan alleen dat er nog niet zoveel consoles in omloop zijn, dus de kosten moeten wel opwegen tegen de verwachtte inkomsten.

Maar goed, misschien betalen MS of Sony wel mee aan zo'n versie voor next-gen, om hun verkoop ook weer te stimuleren.
bovendien, niet elke PC die verkocht behoud/krijgt windows, niet elke windows PC wordt voor spelletjes ingezet, niet elke spelletjes PC eigenaar zal GTA kopen, dus is er geen basis om te kijken of een spel winstgevend zal zijn. Deze kostenanalise kunnen ze wel bij consoles doen. Daarom is het nog maar de vraag of er ooit een GTA voor de PC komt.


Overigens vraag ik me af of GTA niet gewoon "meer van hetzelfde" is met beter graphics en AI.
Ze hebben waarschijnlijk een afspraak gemaakt met Microsoft en Sony dat de pc niet wordt aangekondigd, aangezien mensen dan sneller een console halen. En de pc versie komt 100%, waarom winst mislopen als het investerings bedrag zo laag is.
Ik koop 'm OF voor de pc, of ik koop hem helemaal niet. Het zou heel jammer zijn maar goed.
Niet aangekondigd is iets anders als geen PC versie :) daarbij is een port alleen makkelijk te realiseren als de engine er ook (redelijk) geschikt voor is. En een port kan ook hartstikke slecht zijn natuurlijk.
Ik denk dat met de nieuwe generatie consoles ports beter gaan worden gezien de hardware meer nog de wat normale gangbare hardware gaat lijken. De huidige consoles wijkt het aardig af wat er in een console zit en wat in een pc. Dit zal engine verschillen vermoed ik kleiner maken waardoor je beter kun porten.
Tot zover is er enkel geen officiŽle aankondiging gedaan. Als dat betekende dat er geen kans is dat er een PC versie komt waren game PCs al jaren geleden uitgestorven. Het niet komen van een port is ook niet zeker.
Ik ben benieuwd naar hoeveel voor marketing en development apart is gegaan. Ik gok op 9/10e naar marketing. Ik kan het helemaal fout hebben hoor :)
Marketing? Die paar dikke servers om de trailers te hosten? Enkele billboards in de grote steden?

Rockstar Games hoeft geen marketing te doen, dat doen de journalisten voor hun.
Er komt wel iets meer bij te kijken. R* zet achter deze titel wel degelijk een heel marketing team dat op verschillende manieren publiciteit maakt. Reclame in magazines, op TV, op websites, in het straatbeeld. Promotie voeren op beurzen en events en dan ook nog eens persevenementen organiseren. Er kruipt enorm veel geld in. Bij een grote holywood film durft het marketingbudget wel eens oplopen tot het productiebudget. Hoewel ik dat hier nu niet direct zie gebeuren denk ik wel dat men al snel een 50 miljoen vrijmaakt voor de wereldwijde marketing.
Ik heb voor de vorige GTA flink wat online marketing budget zien langskomen. Sponsort stories, billboards, prerolls, take-overs etc... en dat alles op premium sites. Alleen in Nederland (klein bereik) al word er een paar ton tegenaan gegooid.
Denk ook aan promo filmpjes maken. Dat kost ook geld.
Pubilicteit in de vorm van mensen met journalisten laten praten kost ook een zooi geld.. je bent toch een dag bezig per persoon. als 20 man gaat zitten en elk verdient 250 per dag dan ben je toch 250*20= 5000 kwijt aan personeels kosten.

Dus ja het zelfde bij een verbouwing. doos schroefjes kosten niet zo veel. Maar voor je het weet ben je 1000 euro aan klein matriaal kwijt.
Marketing? Die paar dikke servers om de trailers te hosten?
Die servers zijn niet eens van Rockstar, dat is vooral Google (YouTube). Daarnaast moeten ze ook nog gemaakt worden.
Enkele billboards in de grote steden?
Reclame bureau's willen graag ook inkomsten hebben, hoe interessanter de plek, hoe meer je betaald. Daarom is bijvoorbeeld de reclame tijdens de superbowl bijvoorbeeld zo duur.
Rockstar Games hoeft geen marketing te doen, dat doen de journalisten voor hun.
Ik denk het niet, je wil je product zo breed mogelijk verkopen, de pers is te specifiek. Komt nog eens bij dat ze de Banshee door West Coast Customs hebben laten namaken, die zullen dat ook niet gratis hebben gedaan en de auto zelf kost natuurlijk ook niets. ;) (bron)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 9 september 2013 12:18]

Ennehm... die trailers zelf komen gewoon uit de lucht vallen? Worden door een stagiair in zijn lunchpauze gemaakt?
Ja dat zou ik ook graag willen weten, je hoort vaak van die verhalen over het marketing budget.
Als je eventjes een klein stukje naar boven scrolled... ach ja... de link nog maar een keertje dan
http://vgsales.wikia.com/wiki/Most_expensive_video_games

Niet allemaal, maar vele hebben de ontwikkel en marketingkosten apart vermeld staan en zoals je ziet verschillen die bedragen nogal. Maar de meeste ontwikkelaars geven gemiddeld gezien hetzelfde tot het dubbele bedrag van de ontwikkelkosten uit... op een paar uitschieters na dan.

Meest opvallende vind ik toch wel Final Fantasy VII, veruit de oudste game in het lijstje met zijn ruim 15 levensjaren, maar behoort nog altijd tot een van de duurste games ooit.
Een van de beste games voor op de huidige gen m.i.

Echter, de verwachtingen zijn zo hoog van iedereen dat GTA V echt een pareltje moet zijn. Ik ben van mening dat dat ook zo gaat worden ;)
Het kan inderdaad vies gaan tegenvallen maar dat denk ik niet. De verkopen zullen toch wel goed zijn.
GTA V zal heus wel een goede game zijn, echter de hype is overdreven, GTA IV was ooit ook gehyped en dat bleek toch een teleurstelling achteraf.
GTA IV was ooit ook gehyped en dat bleek toch een teleurstelling achteraf.
GTA IV was voornamelijk een (grote) teleurstelling voor de PC vanwege de slechte port. Voor de consoles was het voor die tijd een prima spel. Heb op de PS3 eigenlijk geen problemen ondervonden, PC was een ander verhaal.

Nu maar hopen op een vlotte release van V voor de PC en next-gen. Hopelijk wordt er grafisch nog wel wat gesleuteld, de details van o.a. de auto's zagen er niet echt super uit
Geen problemen op Console inderdaad (heb ik toch geen last van gehad) maar de diepgang miste voor mij wel wat... Ook moest je zo lang spelen om ťindelijk NYC te bereiken, maar dat viel dan eigenlijk best hard tegen, geen drukte, niet zo veel gebouwen als verwacht, ... het was voor mij als casual gamer snel 'uitgespeeld' waar je bij San Andreas maanden kon blijven ontdekken. Ook het nieuwe was er uiteraard wat af waardoor je .. sja.. meer van hetzelfde kreeg...

Ik hoop weer wat richting SA te evolueren ;-)
Dat zal deze keer geen probleem meer zijn, de spelwereld in IV was namelijk 5 keer kleiner dan die in V en er zou meer afwisseling zijn - in plaats van gigantisch veel water zou er nu meer land aanwezig zijn - iets wat je bijvoorbeeld bij San Andreas ook had onder vorm van een woestijn.

Ik zie het al volledig zitten, nu maar wachten op een PC-release.

Edit: volgens een interview in Game-Informer:

"Just how big is this world? Art director Aaron Garbut crunched the math. When you include interior and exterior spaces together, Los Santos is bigger than the worlds of Red Dead Redemption, San Andreas, and Grand Theft Auto IV combined, with room to spare."

Dus, RDR, SA en IV samen + nog overschot = GTA V.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 10 september 2013 13:22]

Had oorspronkelijk op xbox gekocht maar vond het ook grote teleurstelling je was alle vrijheid verloren van vorige gta deel. En je zat gevangen in een stad met weinig anders.
De slechte performance die GTA IV had kwam mijns inziens doordat de PC een van de eerdere fatsoenlijke multithreaded game voor de PC was. Waarschijnlijk hebben ze de 3 cores van de 360 gepakt en zijn daar op voort gaan borduren. Dit zou ook verklaren waarom GTA4 zo slecht liep op dual cores. Je zag ook duidelijk hoe de performance bijna verdubbelde als je van een dual core naar een triple of quad core ging.

Ik heb destijds nog m'n E6750 geupgradet naar een Q8400 speciaal voor GTA4 en m'n gameplay ging van schokkerig op low naar perfect speelbaar op de default (high?) instellingen. Battlefield Bad Company 2 was nog zo'n spel dat niet speelbaar was op een dual core maar perfect liep op de Q8400.

Hierom denk ik niet dat GTA5 een probleem gaat worden voor PC gebruikers met quad cores. Het is wel afwachten hoe het in de toekomst gaat met de nieuwe 8 core consoles. Het is te verwachten dat men op den duur in dezelfde positie terecht komt en een 8 core zal moeten aanschaffen als next-gen games vol gebruik gaan maken van de 8 cores van de PS4 en One.
Ik vond het anders een prima game. Het was anders dan de vorige GTA's, maar ik vond het dik in orde. Verder heb ik me ook met The Ballad of Gay Tony enorm vermaakt.

Ik weet dat voor velen de game toch wat tegenviel, maar die hadden dan ook aardig rare verwachtingen imo. Verder lijkt GTA5 toch echt weer wat anders te worden.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 9 september 2013 11:09]

Gta IV was te grijs en grouw voor de menigte,maar het was zeker geen slecht spel!
En al is het spel een teleurstelling vergeleken met wat je had verwacht. De eerste paar dagen zullen er al miljoenen voorbij vliegen omdat iedereen het meteen gaat kopen, dus winst halen ze toch wel. Wel of geen goed spel.
Ja goed, maar dan zal GTA VI wel slecht verkopen, dus dat is kortzichtig.
Ik denk ook wel dat GTA V goed gaat verkopen. De basis blijft hetzelfde en dat is wat het spel zo sterk maakt: veel vrijheid in een grote stad, je kunt lekker klooien met wapens.
Daarin moet je missies uitvoeren, dialogen hebben veel humor, dus dat komt wel goed.

Alleen nog wachten tot het op PC uitkomt. Hopelijk prutsen ze niet zoals de vorige keer om het een jaar lang te laten duren.
Doen ze 'pertinent' wel, PC versie sinds gta3 6 maanden later.
Hoop meer dat ze niet zo'n crappy poort maken als bij 4, dat ding zoog veel te veel cpu en te weinig gpu, zelfs vandaag de dag met een 3x betere gpu draait ie nog niet lekker op high/max, terwijl sommige op een recente i7 met een oude kaart wel goeie fps krijgen.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 9 september 2013 16:43]

Niet helemaal waar want GTA VI was toch redelijk bagger. Het is ook de enige GTA die ik amper heb gespeeld. Dus dan zou 5 moeten tegenvallen. Nou kan het ook zijn dat GTA 5 alleen op de PC tegen viel? Maar buiten de besturing vond in de grijzige wereld ook niet veel uitnodigend en dat zal op de console toch wel het zelfde zijn geweest.

Ik wacht ook nog op de PC versie. Ik denk echter dat hij deze keer wel eens beter kan zijn om twee redenen. De nex-gen consoles zijn in principe gewoon mid-rage PC's met een eigen besturingssysteem. Men ontwikkelt het dus eigenlijk toch al soort van voor een PC en omdat deze game naar een aan neem direct is ontwikkelt voor de huidige generatie consoles en de komende generatie consoles zitten ze er al mee dat het echt multi-platform ontwikkelt moet worden. Dan lijkt het mij logisch om voor de PC te ontwikkelen en van daaruit de porten. Dat ze niet direct op de PC releasen kan meerdere redenen hebben. Bang voor piracy of bang dat de PC versie er beter uit ziet als de next-gen versie waardoor men bij de nex-gen versie daarover gaat klagen.

Dan moet dus alleen nog de besturing ook echt fatsoenlijk worden gemaakt.

Ik kan het natuurlijk mis hebben en dat ze deze game puur voor de huidige consoles hebben gemaakt of iig voor de huidige consoles hebben ontworpen en van daaruit straks een port maken maar met zo'n budget lijkt me dat toch wel een hele domme optie.
"Ja goed, maar dan zal GTA VI wel slecht verkopen, dus dat is kortzichtig.Ja goed, maar dan zal GTA VI wel slecht verkopen, dus dat is kortzichtig."

wut?

Ik wil niet lullig doen maar GTA IV was toch ook een enorme flop of was dat enkel mijn ervaring als achtergestelde PC gamer?..

Toen ik de volle mep voor dŗt gedrocht betaalde op Steam kreeg ik namelijk een nauwelijks speelbare onacceptabele consoleport voorgeschoteld.

Hoe snel ze het vergeten...
Ik verwacht "San Andreas 2.0" (SA in nieuwe engine met alle 'oude' features als vliegtuigen, jetpack, minigun, etc) en het lijkt eerder op een "San Andreas 3.0" (nog allerlij extra dingen die in SA niet zaten, bijv al die extra minigames, of hoe de multiplayer kwa 'originele games' richting mta/samp begint te leunen door alle editors etc)
Ik ben bang dat het grafisch zeer tegen gaat vallen. De PS3 en de Xbox zijn ondertussen al weer sterk verouderde consoles.
Als je de filmpjes bekijkt kan je goed zien hoe de grafische kwaliteit is. Ik vind het er mooi uit zien maar er zijn volgens mij best wel spellen waarbij die kwaliteit beter is.
Eens, toen ik hoorde dat GTA 5 uitkwam was dat voor mij direct hťt signaal om een Xbox One aan te schaffen. Toen ik hoorde dat het (in eerste instantie?) alleen uitkwam voor Xbox 360 en Playstation 3 heb ik serieus nagedacht om ťťn van deze consoles (wederom) aan te schaffen.

Alleen GTA 5 kan mij er toe zetten om zelfs een current-gen console aan te schaffen ;-)
Dit is een van de weinige games die ik zowel op de current-gen koop als op de next gen (als deze daar op uitkomt). Tenminste als het spel niet tegenvalt. GTA IV vond ik een tegenvaller omdat het gewoon teveel beton was, er had wat meer natuur in gemogen. Maar verder was het spel dan weer goed, ook de DLC was zijn geld waard in mijn ogen.
Ze weten ruim op voorhand dat deze game een groot succes gaat zijn, waardoor deze ook zo een groot budget krijgt. Ik vraag me af wat de verdeling dev/marketing is. Ik kijk alleszins al uit naar 17 september :) ik heb er geen verlof voor gevraagd maar ga wel naar de nachtopening.
Hetzelfde is bij mij het geval. Toch maar een tweede hands ps3 gekocht voor GTA V. Ik game atm alleen op pc, en ik had gewoon geen zin om weer 6 maanden te moeten wachten op deze keer hopelijk wťl een goede poort. Ik twijfel er niet aan dat GTA V een goede game wordt, met het beste van twee werelden (schieten van MP, rijden van MC) en de grote open wereld met genoeg mogelijkheden twijfel ik er niet aan dat ik me zal vermaken met de game. De graphics mogen dan minder zijn, maar daar kan ik prima mee leven. Ik koop een game tenslotte niet voor de graphics.
Knap dat je dat nu al weet, hijs nog niet eens uit. Succesvol gaat hij zeker zijn, maar 'beste' game kun je nu echt nog niet roepen.
Mijn pulairste GTA versie qua mogelijkheden was San Andreas. De delen daarna waren allemaal minder. Deze uitgave doet sterk denken aan San Andreas dus ik denk dat het heel veel uurtjes op zolder worden :-)
Ik denk dat het allemaal wat tegen gaat vallen...
Persoonlijk ben ik van mening dat groter niet per se meteen beter is.
Ik zou liever meer vernieuwende features zien, dan een stad van 11 bij 11km. Zoals bij GTA IV het hele ragdoll principe is ingevoerd bijvoorbeeld.

Een film langer maken, maakt een film niet per definitie beter. Datzelfde geld voor games.
Met 'De Hobbit' als beste voorbeeld inderdaad.

Als je dit vertaalt naar een groter marketing budget wat leidt tot betere waarde voor de aandeelhouders dan klopt het toch vrij aardig :) Bij dit soort spellen vind ik eigenlijk juist dat groter wel beter is. Het is heerlijk om een beetje rond te struinen door een grote open wereld en random wat dingen te doen als je je verveelt (zo uren in Just Cause 2 rondgewandeld). Het is alleen belangrijk dat er veel variatie zit en je dus niet ziet dat er veel repetitie inzit.
Inderdaad, ik heb ook uren in just cause 2 rondgereden/rondgevlogen, alleen ik vind wel de wereld van just cause 2 soms wel erg leeg is, ik hoop dat deze wereld voller is en dat je er ook meer kan, door bijvoorbeeld alle huizen binnen te kunnen, dat zou ik veel liever zien dan dat de wereld alleen maar groter zou worden.
Laten we het spel wel eerlijk benaderen: deze game gaat een stuk meer doen dan alleen een grotere open wereld bieden. Het online-gedeelte is zeer uitgebreid en er komen wel degelijk gameplay vernieuwingen, zoals grote bankovervallen die uit meerdere delen bestaan en planning en voorbereiding vereisen. Of de mogelijkheid om te racen tegen andere auto's voor geld, het wisselen tussen meerdere hoofdpersonen en nieuwe minigames. Daarnaast zijn een nieuw verhaal met nieuwe karakters en dialogen altijd vernieuwend, en de 20 radiozenders vol ongein en muziek zijn mooi meegenomen.

Hoe dit allemaal uitpakt in de praktijk, weten we over een dikke week :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 9 september 2013 11:32]

In eerste instantie zal GTA Online (het multiplayer gedeelte van GTA V) niet toegankelijk zijn en later via een gratis patch vrijgegeven worden.
Zal ongeveer 2 weken na 17 september zijn.
De kosten zouden zich door de populariteit van het spel snel terug laten verdienen.
Laat GTA IV nu een van de populairste pc games zijn (oa door de vele mods) dus ik begrijp niet dat er geen pc-versie van GTA V komt. Dat het de piraterij niet opweegt tegen de kosten geloof ik (bij een port) eerlijk gezegd niet.
die komt wel.. maar ze willen eerst zorgen dat de consol versie goed verkoopt. aangezien piraterij op console lager ligt, en de prijs van die games duurder is, kiezen ze ervoor om eerst hen te bedienen.

binnen 6 maanden zal er een pc versie zijn.
binnen 6 maanden zal er een pc versie zijn.
Daar hoopt ik dan op, maar ik vrees het ergste met Red Dead Redemption in mijn achterhoofd. Die game was op de consoles ook erg populair en werd goed ontvangen, maar is toch nooit naar de pc gekomen.
De grootste en duurste gta ooit en jij denkt dat ze de pc markt skippen? Nee hoor. Elke GTA is op de pc uitgekomen, de pc versie komt alleen een paar maanden later.
Zo is de pc versie voor IV ook pas een paar maanden na de console release aangekondigd (dus nog niet eens uitgebracht)

En rdr wordt door een andere studio gemaakt dan degene die de GTA reeks maakt en die studio heeft nog nooit een pc versie uitgebracht. (De studio van rdr bedoel ik dus)

En de pc versie komt een paar maanden later zodat mensen hem voor de console en pc kopen (zo ook ik)
Dus geen zorgen, een pc versie komt er echt wel. :)
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True