Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Onderzoekers van de University of California hebben een opstelling gedemonstreerd waarmee zowel de plaats als de druk van aanrakingen kan worden geregistreerd, zodat aanrakingen kunnen worden opgeslagen, bewerkt en later opnieuw afgespeeld.

In hun paper dat op 28 augustus is gepubliceerd en dat wordt aangehaald door Science Daily, beschrijven de onderzoekers hun opstelling. Die bestaat uit rijen druksensoren, gemaakt van transparant zinkoxide ofwel ZnO en dunnefilmtransistoren, kortweg tft's genoemd, en een tactile feedback display dat onder die sensoren ligt en gebruikmaakt van diafragma-actuatoren. Daarnaast werd Matlab gebruikt om de gegevens te verwerken. De aanrakingen worden vastgelegd doordat de stroom in een bepaalde tft in een rij toeneemt als deze wordt ingedrukt. Deze gegevens worden bijgehouden door een circuit, dat hen doorstuurt naar een pc, die de gegevens weer plot in 2d- en 3d-grafieken.

De mogelijkheid om 'touch te digitaliseren' opent de deur om aanrakingen te kunnen versturen, om ze voor lange tijd op te slaan en om ze synthetisch te reproduceren. "Het zou ervaringen kunnen creëren die in de natuur niet bestaan, zoals we hebben gedaan met computergegenereerde afbeeldingen en gesynthetiseerde muziek", vertelt Deli Wang, hoogleraar Electric and Computer Engineering aan de University of California. "Aanraking is grotendeels overgeslagen door de digitale revolutie, met uitzondering van touchscreens, omdat het te moeilijk is om te reproduceren wat analoge, haptische apparaten of menselijke aanrakingen kunnen produceren", zo vertelt Wang. "In staat zijn om het gevoel van aanrakingen in combinatie met audio en visuele informatie te reproduceren, kan een nieuwe communicatierevolutie ontketenen."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Volgens mij is het de mogelijkheid om aan de ene kant van de lijn precies te voelen wat er aan de andere kant gebeurd. Dit omdat een apparaat precies kan recreeren wat er gevoeld wordt.
Alleen kan dit apparaat bij lange na niet precies recreeren hoe de meeste materialen aanvoelen.

Wat ze kunnen simuleren is een relatief simpele structuur op een plastic vel.
Het gevoel van een aanraking wordt veroorzaakt door meerdere sensoren in onze huid.
Zo maakt de temperatuur een belangrijk onderdeel uit van je gevoel. De temperatuur beinvloed zelfs de acuutheid van je gevoel en speelt dus altijd een rol. De verandering in waargenomen temperatuur bij een aanraking is vrij essentieel voor het herkennen van een materiaal.

Verder kan dit geen verschil maken tussen natte en droge oppervlakken, terwijl ik dat makkelijk kan voelen. Laat staan dat dit de aanraking van een vloeistof kan simuleren.

Ook stoffige of korrelige oppervlaktes gaan niet door en dat is toch wel een belangijke eigenschap van veel materialen.

En als we dan verder kijken dan gaan ook bijvoorbeeld de haartjes op je huid meespelen. Die voelen ook behoorlijk wat. Niet persee druk, maar wel actuatie. Ik geloof dat we zelfs infrasoon geluid kunnen waarnemen met onze huid/haartjes.


Uiteindelijk is dit niet veel meer dan een profiel dat je als hobbels in het plastic kan voelen.
Volgens mij heeft het nog bijzonder weinig te maken met wat wij in het echt ervaren als wij natuurlijke materialen voelen.

Ik snap wel waarom deze mensen denken aan CG en syntesizers. Voorlopig gaan dit soort technologieen geen natuurlijke ervaringen bieden.
Zo bijzonder is het toch niet? Een rijtje sensoren die registreren hoe hard ergens op gedrukt wordt en die informatie opslaan.. ??
Nee. Ontzettend on-bijzonder...
Net als de computer/smartphone waarmee je je comment hebt geplaatst. Ook niet bijzonder.
Of het platte scherm waarop je het artikel hebt gelezen: idem.
Of de manier waarop de digitale data is verstuurd, nodig om jouw comment hier voor anderen zichtbaar te maken...
Zo kunnen we natuurlijk doorgaan.

Het bijzondere is in ieder geval de (op termijn) reproduceerbaarheid van aanraking en daarmee het genereren van een gevoel bij de afspeler/ontvanger. Ook bijzonder is - zoals de onderzoekers zelf ook aangeven - dat dit de mogelijkheid opent om synthetische aanrakingen te genereren. Daar kan ik me nog niet veel bij voorstellen (analogie voor synthesizer-muziek heb ik even niet paraat), maar ben wel benieuwd.

Een toepassing zou kunnen zijn een soort 'huid' voor bijvoorbeeld mensen die verlamd zijn. Het signaal zou je dan door kunnen geven aan de hersenen, waardoor zij in feite weer kunnen voelen. Als je dat dan combineert met mogelijkheden om te bewegen. Ook mensen met een kunst-ledemaat zouden hiermee feedback kunnen krijgen die gelijk staat aan 'echte' tastzin.
Ik snap jullie punten allebei. Grote technologische vooruitgang is meestal het gevolg van kleine stappen in allerlei richtingen. Maar om dit nou een doorbraak te noemen?

Druk sensoren bestaan wel langer, het signaal dat ervan afkomstig is lijkt me niet zo moeilijk te digitaliseren. En het opslaan van digitale data, ja dat kunnen we ook wel langer.

Een gevoel opslaan en afspelen biedt natuurlijk tal van mogelijkheden, maar ik zie niet direct wat deze onderzoek tot zo'n doel bijdraagt. Als je kijkt wat er allemaal nog meer moet gebeuren voor dat doel gerealiseerd is dan moeten we nog zo'n eind dat dit nog nauwelijks een begin kan worden genoemd.

Of ik heb het artikel helemaal niet goed gelezen.
Ben ik wel benieuwd: als jij op reis gaat, waar begint jouw reis dan :P ?

Dus als dit niet een begin is, waar is het begin dan wel :)?
Mis ik hier ergens iets? De touchpad van mijn laptop kan toch al jaren dergelijke aanrakingen registreren? De rest is simpelweg het toepassen van de juiste compressie om die informatie efficiŽnt op te slaan lijkt mij.
je mist het reproduceren. Je touchpad geeft geen feedback en kan je aanraking niet opnieuw afspelen.
Nu was dat ook amper te zien in de 360 pixel video.

Het lijkt me overigens niet bijster ingewikkeld om een touchpad te koppelen aan een paar trillende vlakjes. Zelf na nog wat nazelezen kon ik me niet voorstellen dat een beetje tweaker dit niet kan nabouwen.
wat je touchpad niet kan is de hoeveelheid druk registreren.
die registreert alleen maar wel-of-geen-aanraking en x.y coordinaten.
Toch zie ik met deze techniek ook toepassing voor bijvoorbeeld de medische wereld. Denk bijvoorbeeld aan het waarnemen van een hartslag. Goed hebben we hebben daar natuurlijk andere methodes voor maar het is dus nu wel mogelijk.
Hartslag? Leg dat eens uit?

Een sensor detecteert de beweging van de hartslag, zend die dan door naar een touch pad waar de dokter de hartslag op kan voelen? Waarom niet aflezen of horen? Dat is toch vele malen eenvoudiger. Alleen bij een dove EN blinde dokter kan ik me dan iets voorstellen.
Video conferencing met handschudden.

Virtuele bokswedstrijden toch voelbaar?
ik denk dat de porno industrie dit als eerste op pakt.
erg slecht, maar dat was ook mijn eerste idee.... ooit een docu gezien over een systeem waarbij je virtueel "de liefde kon bedrijven"... met aan beide kanten een kunst-"lichaamsdeel"...

ik zie al een markt ontstaan voor de webcammers, en om te zien hoe het is met je favo pornoster....
idd, maar als je porno-industrie dit oppakt, zal de ontwikkeling veel sneller gaan. We moeten niet vergeten dat die industrie het internet zo groot heeft gemaakt.

hier een grappig artikel erover
Slecht? Wat is er slecht aan?

De porno industrie is een groot-geld industrie waar genoeg ruimte is voor het uitontwikkelen van dergelijke ideeen. Live video, video on demand, video-met-chat, pay-video enz. zijn eind jaren 90 met name in die industrie toegepast. Klanten die grif $100 betalen om een paar minuutjes te mogen chatten met een madam in een live-video stream en haar 'dingetjes' te laten doen en dan ook nog klanten die $50 betalen om stiekem mee te kunnen gluren.

Als aanrakingen inderdaad 'on demand' kunnen worden gereproduceerd dan is daar een enorme markt voor, zeker in combinatie met audio & video.
Welnee, de mens is in feite een oversekste haarloze aap, dus je gedachtegang is totaal op zijn plek.
eerder , ze zullen in bedrijfsnetwerken personeel nog meer gaan monitoren , als ik dit nieuwsbericht lees zie ik alleen maar privacy schendingen verschijnen in mijn gedachtengang , veel " waarde " heeft deze ontdekking niet behalve als je mensen wilt kleinhouden / controleren wat ze afgelopen 2 jaar op hun smartphone hebben aangeklikt.

vast weer iets voor een nieuwe tak van de nsa
Fufme wordt eindelijk echt. Boffen wij even.
Hierbij een visualisatie hoe dat dan werkt met de Oculus Rift (NSFW!)

http://www.ebaumsworld.com/video/watch/83520056/
ik denk dat de porno industrie dit als eerste op pakt.
Als het realistisch genoeg is, zie ik hier een fraaie oplossing voor het wereldwijde overbevolkingsprobleem.
Hoe moet ik me dit voorstellen. Wat heb je nodig om de opgeslagen (of gedownloade) aanraking te voelen?
Tsja waar de mond van vol is stroomt het hart van over: Virtuele seks sites gaan hun omzet flink zien toenemen als dit ooit goed zou gaan werken.
Digitale massagesalon...........
Misschien ook te gebruiken om mensen die verlamd zijn weer iets te laten voelen? daar zal nog wel heel veel meer onderzoek voor nodig zijn.
Maar als je ziet wat ze al met oor en oog implantaten kunnen zal dit in de toekomst misschien ook wel mogelijk worden.
Waar precies in het artikel/de video gaat het over het reproduceren van de aanraking? Ik zie alleen maar een druk uitgeoefend worden op een plaat en vervolgend wordt dat digitaal geplot. Zo te zien gaat het alleen om de hoeveelheid druk en de plaats, nergens gaat het over hard/zacht, ruw/glad, warm/koud...
Synthetische aanrakingen zouden inderdaad een technologische revolutie zijn, maar ik zie niet zo goed wat deze onderzoekers daaraan bijdragen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True