Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

Take-Two Interactive heeft sinds de eerste release in september 2013 wereldwijd meer dan 52 miljoen exemplaren van Grand Theft Auto V verkocht. De uitgever haalt dan ook het merendeel van zijn omzet uit de GTA-franchise.

Take-Two Interactive vermeldt de verkoopresultaten van GTA V, dat inmiddels ook voor de pc beschikbaar is, in zijn kwartaalcijfers. Ook haalt het bedrijf een steeds groter deel van zijn inkomsten uit onlinedistributiekanalen. Inmiddels wordt 47 procent van de omzet via deze kanalen binnengehaald. Vooral in-game-bestedingen, zoals uitgaven die gamers doen in de onlinecomponent van Grand Theft Auto V, en de aankoop van nieuwe content, groeiden sterk.

Behalve met 'cash cow' GTA V wist Take-Two ook succes te boeken met games als NBA 2K, Evolve, Borderlands en WWE 2K. Voor de komende periode hoopt de uitgever weer inkomsten te genereren met nieuwe titels in zijn NBA- en WWE-franchises. Ook heeft Take-Two zijn hoop gevestigd op Battleborn, een shooter die eind dit jaar op de markt moet komen. Daarnaast zal de uitgever naar verwachting tijdens zijn E3-persconferentie een nog niet aangekondigde titel bekendmaken.

GTA V

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

"'GTA 5' Costs $265 Million To Develop And Market, Making It The Most Expensive Video Game Ever Produced: Report"

Laten we zeggen dat een exemplaar (PC & console) gemiddeld ¤40 kost. Kom je uit op ¤2.080.000.000,-
Minus ca. ¤235.000.000,- (initiële console) productiekosten.
Zit je op een winst van ca. ¤1.845.000.000,-
Of wel: kleine 2 miljard voor een computerspel.

[Reactie gewijzigd door SannrHerr op 19 mei 2015 10:28]

Dit is wel een hele gemakkelijke berekening.

Allereerst tel je meteen die 40 euro, terwijl de ps3 en 360 versies al stukken minder kosten inmiddels. Tevens is die 40 euro niet meteen van Take-two, daar moet nog de winst van de verkoper af, btw, shipping kosten, kosten om het boekje te drukken en de (bij de pc 7) dvd's te persen.

Met het geld wat je dan overhoudt moeten inderdaad de 265 miljoen productiekosten betaald worden, tevens moeten hiervan de updates en patches betaald worden, online onderhoud, moderators etc.

En zelfs na dit bedrag moeten er nog royalties betaald worden, productiekosten, licenties (bijvoorbeeld de muziek). Ook zullen hiervan de marketingkosten en R&D van betaald moeten worden. Om nog niet te spreken over de financieringskosten en zaken als afschrijving en administratiekosten.


Mede om deze reden heeft Take-Two het laatste jaar ook geen ¤1.845.000.000 winst gemaakt, zoals je dat brengt, maar juist $279.000.000 verlies. (echter hadden ze in 2013/2014 wel flinke winst, wat ook toe te rekenen is aan GTAV).
De helft is inderdaad een gangbaar cijfer. Zowel bij games als bij films. Afhankelijk van de bron kan daarnaast de productiekost van GTA V trouwens nog een heel stuk hoger liggen (heb cijfers van +$400m zien passeren). T2I zal er zeker geen verlies aan doen, maar een miljardenwinst maken ze er inderdaad ook niet mee.

En het geld word opnieuw gebruikt voor de volgende titel in de serie.
Ik heb de PC versie (net als velen) online gekocht. Maar er komen natuurlijk wel nog kosten bij voor een serverpark voor online spelen en een CDN voor donwloads. Deze kosten blijven ook in de toekomst en moet je dus ook geld voor reserveren.
Die kosten zijn in ieder geval in het geval van Steam voor Valve en zitten dus bij de 30%(?) die Valve inhoudt op de verkoop. Ware het niet dat ze zo nodig hun eigen Rockstar Social distributie platform wilden pushen was waarschijnlijk het meerendeel danwel op Steam of voor Steam (met keys) geweest en had daar ¤0 distributiekosten aan gehangen.
Mee eens, sommige mensen denken wel heel makkelijk over deze zaken :9
GTA V heeft overigens ook geen 279 miljoen productiekosten gehad. Binnen dat bedrag zaten ook de marketing kosten die op minstens 100 miljoen worden geschat. Dat zijn dus verkoopkosten (sales cost). Komt er dus op neer dat geen één berekening die hier tot nu toe is vermeld dicht bij de realiteit zit. De laatste keer dat schattingen waren zou Rockstar/Take2 25 dollar per game zien op basis van de console verkopen. Dan kom je op 1.3 miljard omzet (geen winst).

In 2014 had Take 2 Interactive (BioShock, Borderlands, Civilization, Grand Theft Auto, Mafia, Max Payne , Midnight Club ,MLB 2K ,NBA 2K ,Red Dead ,WWE 2K ,XCOM) een omzet van 2.3 miljard met een netto winst van 361 miljoen. In 2013 en 2012 werd er verlies gedraaid. Grand Theft Auto V kwam in September 2013 uit voor de XBOX 360/Ps3 en in november 2014 voor de ps4/xbox one. De omzet steeg in 2014 met 1.3 miljard en de winst met 390 miljoen. Grof gezegd kun je dat het GTA effect noemen. De cijfers van 2015 zijn er nog niet.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 19 mei 2015 14:55]

Hele simpele berekening, uitgaande van ¤60,-+ nieuwprijs, prijsdalingen, goedkoper op PC, etc.

En idd. niet allemaal voor Take-Two.
Je vergeet even dat spellen vandaag de dag over het algemeen 59,99 zijn, zeker spellen als GTA5 (SannrHerr heeft dus al een slag om de arm genomen kwa prijs<->inkomsten)

Daarnaast roep je dat de PS3 en XBOX360 versies nu goedkoper zijn, ja, helemaal gelijk in, maar er zullen op dit moment nauwlijks meer mensen zijn die die versies kopen, het geld is bij die versies natuurlijk al lang verdient voordat er "next gen" en PC versies waren.

Met de royalties zal het verder ook wel mee vallen, tuurlijk zullen er royalties betaald moeten worden, maar waarschijnlijk veel minder dan jij denkt, in GTA4 is al gebleken dat veel artiesten hun muziek gratis beschikbaar stellen zolang maar duidelijk is dat het van hun is (wie wil er nou geen 'gratis reclame' voor zichzelf? is je ook opgevallen dat in GTA5 artisten en songtitels genoemd worden?) en voor de rest is R* altijd heel goed in het net ver genoeg van de realiteit te gaan zitten dat ze niet in de problemen komen met copyright trademarks en weet ik wat nog meer.

Dus ja, misschien een makkelijke berekening van SannrHerr, maar waarschijnlijk niet ver van de waarheid. Ik durf zonder enige vorm van rekensommen ook wel te stellen dat ze sowieso een miljard winst hebben gemaakt.
Nee maar bij release kosten ze wel meer dan ¤40, dus is wel een aardig gemiddelde.
Die 40 euro's komen toch echt niet in zijn geheel bij de uitgevers en ontwikkelaars terecht hoor ;)
http://www.loi.nl/cursuss...gemene_economie/index.htm

Misschien iets voor jouw?

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 20 mei 2015 02:08]

Tja eerst op de PS3 en XBOX 360, toen op de PS4 en XBOX ONE, en later op de PC. Ik vermoed dat best veel mensen 3x het spel gekocht hebben.
Denk dat je wel heel een beetje overdrijft, de release datum tussen de oude consoles en de de nieuwe was geen groot verschil. Daarnaast zit er tussen de PC versie en de consoles nog wel de nodige verandering dus ik kan me voorstellen dat enkele mensen het spel twee keer gehaald hebben, maar 3 keer?
Jup drie keer. Eerst op de Xbox 360 (Special Edition), daarna op de PS4 omdat ik die er beter uit zag, ik daar nog geen leuke spellen voor had en dan van Xbox Live af kon stappen. Nu ook voor de pc omdat mijn vrienden geen console hebben :).
Daarnaast wat heb je met de oudere versies gedaan dan, allemaal gehouden?
Als je ze verkocht hebt dan is het wel weer een spel minder wat ze verkocht hebben, dus dan maakt het niet uit al heb je het spel 5 keer gekocht.

Veel mensen die eventueel meerdere versies hebben gekocht zullen ze eventueel ook weer verkocht hebben en dat betekend dat iemand anders het spel dus niet nieuw gekocht heeft en dit geldt dus niet als een verkoop.
Gehouden inderdaad.

Ik denk niet dat je dat zo tegen elkaar uit kan strepen. Ik gok dat de meeste mensen die in de markt zijn voor een tweedehands spel niet snel een nieuwe hadden gekocht, er is altijd wel aanbod.
Ik zou hem lig niet nieuw kopen. Ik kijk al enige tijd video's van een paar nederlanders met GTA races en damn het ziet er goed uit. Je zou bijna vergeten dat het GTA is en niet need for speed oid. Het spel is zo immens groot met het online gedeelte dat je oneindig door kan blijven spelen.

Dat is voor mij wel een reden om over de aanschaf ervan na te denken, maar 2e hands zou ik sneller doen dan nieuw.
Maar de verkoper heeft het spel wel nieuw gekocht. Die verkoop is er sowieso, wat er daarna mee gebeurt doet er niet toe.
Dr zat anders meer verschil tussen last-gen en current-gen dan current-gen en PC. X1/PS4 versie had ook al 1080p, had ook al fps mode, had ook al dierenmodus, hogere playercap (30 ipv 16) en had ook al alle verschenen dlc. Het enige wat de PC nog extra heeft is meer grafische instellingen, maar dat is het dan ook.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 mei 2015 13:30]

Je vergeet de PS4 weer eens he Martin ;)
Maakt voor de vergelijking weinig uit. PS3 en X360 liepen vrij gelijk, de PS4 en X1 versie lopen ook vrij gelijk en de verschillen tussen die en de pc zijn ook minimaal. Het ging meer om stapje>stapje>stapje dan welke console het precies is. Maar goed, ik pas het al aan.
14 maanden tussen de oude en nieuwe consoles is toch wel aardig lang. Maar 5 maanden tussen nieuwe consoles en PC.
Je hebt inderdaad gelijk zat wel veel tijd tussen, dacht dat dit een stuk minder was.
Ik heb hem in ieder geval 2x gekocht (PS3 en PS4). Ik ken minstens 2 vrienden die dat ook gedaan hebben, omdat we samen overgestapt zijn op de PS4. Geen van ons heeft het spel 3x gekocht, maar ik denk dat het gemiddelde heel dicht bij 2x per persoon ligt.
Ik heb het twee keren gekocht v
dat klopt eerst op PS3 en later op PC :+
maar het spel voor de PC was na weet ik veel hoeveel keer delayed wel echt af. dat hebben we de afgelopen jaren ook wel anders meegemaakt |:(
Nou, het was niet helemaal af voor veel mensen.

Er was/is een groot probleem met het uberhaupt opstarten van het spel.
Zelf heb ik dit probleem ook gehad, social club crashte zodra ik inlogde, en dat bleef maar door gaan.
Mijn fix: Nieuw Windows user-account aanmaken met alleen kleine letters, alleen hoofdletters of alleen cijfers.

Hier een lijstje eventuele fixes:
http://www.pcgamesn.com/g...ch-bugs-plague-pc-players
Echt af? Heb je het wel eens online gespeeld met vrienden? Dat is echt een drama af en toe. Constante disconnects, freezes, loading screens die niks doen en echt tergend lange wachttijden. Misschien dat de singleplayer wel lekker weg speelt, zelf niet gespeeld. Maar online heeft zeker nog wel werk nodig. Maar gelukkig kan men hier altijd maar lekker 3 maanden lang na release op wachten.
ohw :o bij werkt het prima. ja lange laad tijden. maar das op de PS net zo erg. en ja disconected inderdaad en soms dat ineens iedereen uit de server ligt.
maar qua optimalisatie is het wel prima. ;)
Excuses, wellicht dat ik iets te hard van stapel liep. Maar zeker, de optimalisatie qua Engine en Graphics zijn zeker niet verkeerd. Spel ziet er goed uit en loopt zeker heel soepel bij mij. Hier hebben ze wel beter hun werk gedaan. Al vind ik het opbouwen van content in de game binnen je field of view wel wat minder.
Inderdaad, optimalisatie is goed. Maar probeer maar is met één vriend een Heist te doen. Waarbij je dus via het internet 2 andere mensen moet zoeken. Ten eerste duurt het verrekte lang om iemand te vinden. Heb je eindelijk na 15-20 minuten iemand gevonden, kan je beginnen. Zodra er iemand disconnect mag je de hele Heist (mission) weer opnieuw gaan doen. Heel erg frustrerend. Ik snap niet dat ze de game zo goed hebben kunnen optimaliseren, en dan toch de matchmaking zo slecht kunnen maken.

Wie weet komt er een update daarvoor. Dan moeten we daar maar afwachten. Het zoeken is nog niet zo'n heel groot probleem, maar dat als je eenmaal bezig is, iemand disconnect, en je moet weer opnieuw beginnen is gewoon heel erg slecht.
Ik begrijp wat je bedoeld, heb exact het zelfde, zorgt voor veel frustratie ..
Wat wel helpt is om een private-sessie te maken en daar in te spelen.
Als die private sessies er niet waren, had ik het spel hoogsten 10 minuten aangeraakt. Ben blij dat je zo'n friend-only gebeuren aan kan maken. Vind het dan wel weer omslachtig dat je dan eerst singleplayer of een normale online lobby in moet.
Ook daar ben ik het mee eens. De interface is niet handig gemaakt. Waarom zou je eerst naar singel player moeten om vervolgens een eigen lobby te maken. En waarom kun je dat niet meteen vanaf het opstart scherm doen ?
Als je het spel snel wilt opstarten is het sowieso het handigste om over single player te gaan ongeacht of je solo, vrienden of gewoon online wilt doen. De single player laad namenlijk al de benodigde bestanden in waarna slechts de connectie gemaakt hoeft te worden naar de server. Uiteindelijk ben je dan het snelste
Tis nog lang geen EA
Ik heb hem alleen op de Xbox 360 gespeeld, ik vind het verhaal ook het leukste en daarom heb ik geen PS4 of PC versie gekocht.
3 keer lijkt mij overdreven maar twee keer lijkt mij aannemelijk. Ik kon ook niet wachten en heb hem op de PS3 gespeeld. Over een paar jaar tijdens een steam sale zal ik ongetwijfeld zwak zijn :)
Ik heb hem nu twee keer gekocht, ps3 en ps4. Maar een derde ga ik binnenkort kopen voor pc, nog even wachten tot de prijs bij g2play wat goedkoper is.

Eigenlijk doe ik dat alleen omdat ik het zo'n gaaf spel vind die inderdaad af is zover een spel af kan zijn! Dan mag de uitgever best wat aan mij verdienen!
Ubisoft krijgt van mij bijvoorbeeld nul komma noppes niks nie!

Ergens hoop ik dat er nog een red dead redemption komt..
Schuldig! 5 copies in huis. 1 voor XBOX 360. Later kocht ik een PS3 erbij, natuurlijk met GTA V. PS4 versie kwam uit, GTA V weer in huis. PC versie kwam uit? Huppa, 1tje voor mij en 1tje voor vriendin; samen GTA online spelen. Mijn broertje (ik ben uitwonend dus niet in zelfde huis) heeft ook een kopie die ik voor 'm gekocht heb. Mijn vriendin en ik hebben dus samen 6 keer GTA V gekocht :P

Is niet nieuw voor ons; We hebben Battlefield 3 en 4 ook 2x gekocht om samen online te spelen. Call of Duty 4, Modern Warfare 2, Modern Warfare 3 en Black Ops 2 (incl. alle DLC) ook 2x in huis.

Borderlands 1 en 2 ook.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 19 mei 2015 11:29]

Ergens toch wel een iditote gang van zaken als je erover nadenkt. Dat je in hetzelfde huis een product meerdere malen moet aanschaffen om er samen tegelijkertijd plezier aan te kunnen beleven.
Ja op zich wel, maar ik heb me eroverheen gezet...
Hopen dat zij snel weer een leuke update voor GTA brengen, nadat je de Heist hebt voltooid begint het spel toch ietsje minder te worden.
idem; we hebben lang moeten wachten voordat deze game eindelijk op de PC beschikbaar kwam.
maar na de heists is de lol er wel vanaf, lichtelijk teleur gesteld over kort verhaal / single-player.
hopelijk komt men snel met dlc/uitbreidingen ofzo, want game niet meer aangeraakt na weekje fanatiek spelen.

//edit; main story heb je met anderhalve avond uitgespeeld (zit je op 66%) aar dagen verder 89% complete. nog wat lullige paketjes, jumps. maar main story is toch wel beperkt. had meer verwacht in keuze vrijheid; wisselen van karakters dat dit iets unieks zou brengen. Echter heb je slechts aan eind van main story een keuze die verloop beinvloed. rest is zo linear als maar zijn kan.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 mei 2015 11:31]

Kort? Als je echt het hele land verkend, dan duurt het best lang hoor. Is maar net hoe je het speelt.
Ik vond het sowieso echt een vet verhaal en het switchen tussen characters maakte het nog sterker.
Ik heb ook iets van 35 uur over de verhaallijn gedaan, met alle interactieve dingen in de wereld zoals de strangers ed
Dat heb ik ook wel. GTA V is na 3 weken al de glans een beetje er van af op de PC. Nog steeds een top spel maar ik hoop dat ze North San Andreass toevoegen en daarbij San Fiero en Las Ventures toevoegen :D. Ik kan namelijk niet wachten om weer in het four dragons casino een miljoen erop te zetten bij blackjack 8-) en eventueel een heist op een casino oceans 11 style :D
Keep dreaming, dat zal nog wel jaren kunnen duren voor ze dat uberhaupt ontwikkeld zouden kunnen hebben.
Klopt maar er werken veel mensen bij R*. Misschien heeft een deel van het team aan de next-gen consules en pc gewerkt, een ander deel voor de (gratis) DLC en het andere deel aan deze uitbreiding. Als dat zo is dan zijn ze al 1,5 jaar in ontwikkeling + Ze hebben al het spel dus ze hoeven alleen een stuk map toevoegen met wat nieuwe moddels.

I know maar geef toe. North Andreas toevoegen in GTA V zou geweldig zijn :D

[Reactie gewijzigd door MarcRvB op 19 mei 2015 10:58]

kort? Ik heb er toch zeker al minstens een tiental uren in de SP zitten en zit op ~45%.
Dit. Na de heists was ik wel weer klaar. Bloodborne hielp ook niet om langer GTA te spelen :P
Grafisch teleur gesteld?! Man Voor een console uit 2006 is het 1 van de mooiste spellen op die consoles! Het is idd wel heel lang wachten voor de pc gamers (3,5 jaar sinds de 1ste trailer van GTA V en 1,5 jaar sinds de release op de last-gen consoles) Maar ze zijn zelfs op de last-gen consules een paar keer uitgesteld (eerst was het lente 2013 daarna mei/juni en toen 17 september)

Maar wat wil je liever? Een game dat op tijd komt maar amper werkt of een spel dat uitgesteld is maar het heel goed werkt!
Vergeet niet dat R* GTA 4 zeer slecht heeft geport op de PC door tijdsgebrek en dat veel PC gamers boos waren op hun. Daarom is er ook voldoende tijd voor genomen om GTA V goed te porten (dat ze zeer goed gedaan hebben) zodat de PC gamers toch nog tevreden zijn.

Ik zou zeggen nu het er eindelijk is, kopen!

[Reactie gewijzigd door MarcRvB op 19 mei 2015 11:07]

Maar het mooie is het spel werkt amper :D Ik word online zo vaak uit de sessie gegooit met vrienden en dan moet iedereen weer opnieuw elkaar joinen. Het irritante is dat de laadtijden zo belabberd zijn. Soms laggen de servers niet normaal. En ja matchmaking bij gta, slechter kan gewoon niet joh. Begin je een heist met een vriend, 20 minuten later nog niemand gejoint. Ik heb best wel spijt dat ik er 40 euro voor betaald heb voor de PS4. Als ik wist dat online zo slecht zou zijn, had ik het niet aangeschaft.
Daar geef ik je wel gelijk aan. Online duurt erg lang voordat het geladen is. Ik wordt ook vaak uit een sessie gegooid waarbij ik eenzaam in een nieuwe sessie kom (ENORM IRRITANT |:( ) Maar ik wordt amper uit een job/race/Deathmatch/etc eruit gekickt. Het kan natuurlijk zijn dat de host jouw niet wilt (miscchien wilt hij en bepaald lv hebben of alleen met vrienden) Maar kwa spelers valt het wel mee. Ik heb binnen 3 min wel 4 man voor hasta la viesta (iets wat niet zoveel gespeeld wordt). Het is wel echter apart dat niemand met jouw heist wil doen :/ . Messtal accepteeren mensen dat wel. Maar je kan ook singleplayer doen. Ikzelf vind dat ook zeer vermakelijk aangezien er wel altijd iets te doen is daar (random events, freaks, collectebles verzamelen en kloten! :D )

Dit zijn mijn evaringen op de PC versie. Ik heb niet de ps 4 gespeeld

[Reactie gewijzigd door MarcRvB op 19 mei 2015 12:19]

http://fivem.net/ misschien iets voor jouw? dedicated servers etc. net zoals bij gta 4 mogelijk was met deze mod.
Hij moet binnenkort voor pc beschikbaar zijn.
Ze zouden de pc versie ook eerder in de ontwikkeling mee kunnen nemen in plaats van achteraf aan een port te gaan werken.
Misschien is dit wel een leuk artikel te lezen waarom het zooooo lang duurt voordat de pc versie uitkwam: http://www.techradar.com/...as-worth-the-wait-1290506

Daarin staat onder andere (zoals ik eerder had uitgelegd) dat ze deze game perfect wouden maken. De PC versie zou het eindproduct worden. Daarom hebben ze wat extra tijd genomen om het ook zo te maken.

Waarschijnlijk bouwden ze eerst de ps3 en de xbox 360 versie om een goed begin te maken. Vervolgens de next-gen consoles om dit (flink) te verbeteren en uiteindelijk de pc versie dat hun einddoel is

In my eyes is dat aardig gelukt (los van online en op de release dag) Het is prachtig! Loopt lekker soepel en de meeste bugs zijn eruit.

[Reactie gewijzigd door MarcRvB op 19 mei 2015 12:31]

Goh zo lang alweer, dat was mij allemaal niet bij gebleven.

Ik dacht al sinds ik dit las, goh, zo lang is de PS4 er toch ook weer niet? Zoveel PC gamers die ingestapt zijn? In een game met zoveel issues? Maar het is inderdaad natuurlijk al meer dan een jaar op de markt.

De hype is er voor mij ook wel af, veel mensen die ik erover sprak toen ze het op de console speelden waren maar korte tijd positief en het komt op mij over als weer meer van hetzelfde. Na GTA 3 en 4 en wat klonen, vind ik het wel weer mooi geweest. Het leek er toen de game net uit was ook niet op alsof het allemaal soepeltjes verliep (klagen van m'n broertje - 2560x1440 op een GTX 980 4790K met 32GB niet soepel, blue screens, game bugs, missie progressie bugged, gebied pop-ins), heb ik em van m'n wishlist afgestreept...

Ik zeg nu het er eindelijk is, niet kopen tot het in de grabbelton ligt voor ¤5 en ze bij patch versie +++ zijn.
Als je met een GTX980 speelt op WQHD (2560x1440) met settings Very High dan haal je maar 25 fps. Dit is te weinig voor een vloeiend beeld. Met normale settings zou het wel moeten lukken.

Zie test gta-v-review-getest-met-23-gpus op Hardware.Info.
Tja, maar daar spelen ze dan ook met MSAA + FXAA wat echt niet meer nodig is op zo'n resolutie naar mijn mening. Zelf speel ik ook op 1440P met een GTX970 en heb ik alles van high-veryhigh staan. Met FXAA komt hij dan nooit onder de 60 fps. :)
Sinds de release zijn er wel 5 of 6 aardige patches gekommen met al die bugfixes. Bij mij (ik heb een i5 4670K 8GB RAM en een GTX 660 en ik speel op high 1080P) doet het spel prima. Ik had ook eerst problemen (zwarte strepen op mijn online poppetje) maar dat blijkt dat ik mijn driver niet had geupdated 8)7 (misschien is die daarom niet zo soepel op die GTX 980? Want dat is idd een apart geval. Misschien kan je dit op de GoT posten). Wel vind ik het online Errrrrrggg lang duurt voor dat ik eindelijk in een sessie zit (Maar ik snap het ook wel. Tis een groot spel van 65GB!).

Ten slotte is het anders dan GTA IV. Tuurlijk je kan lekker "kutten" net als elke GTA maar er is ook nieuwe content toegevoegd, Heists, verbeterde online evaaring ten opzichte van gta IV en een zeer grote map. Het is dus geen CTL A+ CTL C en CTL V spel zoals CoD.
Wat raar dat ze hun inkomsten willen maximaliseren door de release op een platform waar piraterij zegeviert uit te stellen. Erg onbegrijpelijk dat ze zo toch boter bij de vis willen. Nog raarder is trouwens dat de PC community voor BETAALDE games nog steeds peanuts is in vergelijking met de hele console markt...
Beter ander half jaar wachten dan een trieste console port voor de PC
Speel GTA 5 met heel veel plezier op mijn set-up
Je realiseert je hopelijk wel dat de PS3 uit 2006 stamt? Daar hangen nou eenmaal grafische beperkingen aan vast. Ik vind dat ze nog een aardige job hebben geleverd. De PC versie is voor de verandering is geen port maar opnieuw opgezet. Hierbij hadden ze alle vrijheid om gebruik te maken van de nieuwste hardware die heden ten dagen in een PC zit.
.eerst door dus een versie uit te brengen die eigenlijk niet voldoet aan de eisen van deze tijd
Dit slaat echt nergens op. De versie voor de Xbox 360 en PS3 was een genot om te spelen. Ik heb hier meer van genoten dan de versie voor de PS4.

Als je GTA V op de xbox 360 vergeleek met spellen die rond dezelfde tijd uit zijn gekomen, dan knalde GTA 5 eruit, niet alleen qua gameplay, maar ook zeker qua graphics!
Rockstar gaf zelf aan dat ze er nu pas echt achter waren wat ze met de hardware van de PS3 en Xbox 360 echt konden, en dat was heel duidelijk te merken.

Ik heb meer genoten van de versie voor de Xbox 360 dan voor de PS4, omdat op het moment dat de game uitkwam het echt geweldig was om te spelen (ik speel nog steeds bijna dagelijks met veel plezier het spel), maar de verandering van Xbox 360 naar PS4 was niet zo enorm dat het me opnieuw de "wauw beleving" geeft.

Daarnaast vind ik je reactie nogal vreemd, de laatste tijd wordt er (vooral hier) veel gezeurd over games die afgeraffeld zijn (bijvoorbeeld Assassin's Creed), deze uitgever doet het tenminste goed! Ze brengen een geweldige game uit die gewoon af is, geen half werk. Het enige jammere is dat ze meerdere keren releasedate's genoemd hebben, welke ze niet na konden komen, IMO hadden ze beter geen release date kunnen noemen, maar goed, vanuit marketing oogpunt is dat natuurlijk niet handig.
licht er natuurlijk aan wat je gewend bent...ik heb al jaren een high end pc....dus ben waarschijnlijk gewoon beter gewend dat dat GTA V op de ps3 was....maarja had geen keuze hij was nog niet uit!
Je had de keuze om te wachten...
en dan nog speel je dan na 1,5 jaar een game die dus gewoon oud is! de hype is gepaseerd iedereen is al klaar met de game..en dan mogen de PC gamers het gaan proberen....t blijft krom!
Ik vind dat je daarin wel een punt hebt. Graag had ik de verkoopcijfers gezien van de PSx en de Xbox-y ten opzichte van de PC. Ik denk namelijk dat dit best wel eens kan aantonen dat het uitbrengen van een goede PC port op de launch-day een goede zet is. Maar anderhalf jaar later: dan heb je een "oude game".
Heb - behalve lichte gevoelens van jaloezie jegens consoleros die wel al konden spelen - geen enkel probleem met het feit dat GTA 5 op de PC zo lang op zich heeft laten wachten.
Hype als argument aandragen vind ik persoonlijk kolder - ik speel een spel omdat ík het wil spelen, niet omdat iets of iemand vind dat ik het moet spelen (hype leidt tot stagnatie, de oorzaak dat talentloze rommel de muzieklijsten aanvoert en opgewarmde drollen het filmaanbod domineren). Oud vind ik het spel ook niet, want ik heb het niet eerder op console gespeeld en het is technisch up-to-date.

Dat je niet hebt willen wachten op een next-gen versie is jouw keuze geweest: mag je Rockstar op aanvallen, maar in mijn optiek is dat een zwaktebod en afschuifgedrag.
met de hype bedoel ik dat er een groot aantal mensen is wat speelt en je dus via die weg extra info krijgt over de game....na 1,5 jaar is die info al lang weer weggezakt bij de meeste gamers....

ps. blijkbaar vinden de tweakers hier het normaal dat 1 titel verspreid over 1,5 jaar wordt uitgebracht..oke ik snap dat jullie dat fijn vinden....ik blijf het krom vinden!
Ik heb me vanaf de dag dat de eerste beelden van GTA5 vrijkwamen (~3 jaar geleden) al verheugd op de release, en ja, het is een verrekte lange zit geweest voordat ik eindelijk los kon gaan in Los Santos. Maar dat is mijn keuze geweest (ik heb geen console, die gaat er ook niet komen).

Bij release was al bekend dat next gen-versies zouden volgen (iig. PS4 en X-Box One), dus als je er bewust voor gekozen hebt toch de technisch inferieure (dat weet een kind van 6) last gen-versie te halen, moet je niet gaan mauwen dat je later nog een keer moet lappen voor de opgepoetste next gen-versie: je bent namelijk niet verplicht bij release de game meteen aan te schaffen, je kan ook wachten. Dan toch lopen klagen heeft imo. een nogal hoog 'Verwend nest krijgt niet meteen wat het wil'-gehalte (First World Problem much?)

Dat jij tot slot uit mijn reactie opmaakt dat ik Rockstar's aanpak 'fijn' vind is voor jouw rekening - ik ga geen tijd verdoen aan het weerleggen van woorden die mij in de mond worden gelegd.
Volgens mij heb je vooral je eigen plezier verpest door geen geduld te hebben gehad, en dat is geheel aan jezelf te wijten.

Verder ben jij ook zelf de enige die hier iets mist. Zelf weten, maar erover klagen komt wel heel dom over. Iedereen wist dat de PC versie (en ook de nieuwe console versie) nog ging komen en je kan natuurlijk op je klompen aanvoelen dat een PS3 versie daar nooit aan kan tippen.

Je doet nu net alsof de publisher en Rockstar dom is geweest dat ze jou je plezier niet hebben gegund. Vreemde benadering :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 mei 2015 11:21]

De 360/PS3 waren op het moment van development de enige consoles die beschikbaar zouden zijn en krachtig genoeg zouden zijn voor het spel bij de launch. En ja, de console verkopen liggen een veelvoud hoger dan de PC verkopen dus mag het niet verbazen dat ze zich eerst op dat platform gericht hebben.

En de PC versie is uiteindelijk wel de beste versie van het spel geworden. Hoge resolutie, veel pracht in het beeld en de verbeteringen die ze voor de XO/PS4 hebben gemaakt zorgen op de PC gewoon voor een heel goed spel dat zijn geld enorm waard is.

Ik heb het spel uitgespeeld op de 360 en ben nu, na 35h, aan het einde van de storyline op de PC gekomen. En voor al die uren die ik aan dit spel gespendeerd heb kan ik echt niet klagen over de prijs. Als ik nu nog met GTA:Online nog wat uren kan spelen dan kom ik op een prijs van minder dan ¤1/u en voor dit top entertainment kan ik dat echt niet te veel noemen.
Als je op oude meuk speelt zoals het prehistoriestation drie dan krijg je dat. Daar moet je geen wonderen van verwachten. Spellen worden op die generatie consoles al een paar jaar voorzien van slechtere graphics omdat ze het niet meer trekken. Zie op de PC maar GTA V te spelen op een 7800GTX. Dat gaat niet meer lukken. Wees dus maar blij dat het überhaupt draait.
Ik reageer puur op jouw reactie vanwege de 'objectieve' score die je hebt gekregen van de Tweakers.

Even voor de duidelijkheid hier de regels voor het moderatiesysteem onder elkaar:
Kies een score

Beoordeel objectief om nuttige en minder nuttige reacties te scheiden.

-1
"Deze reactie is een flamebait, troll of belediging van een andere gebruiker."

0
0 Off-topic / irrelevant
"De reactie is irrelevant en voegt niets toe aan de discussie of het artikel.'

+1
+1 On-topic
"Deze reactie heeft enige relevantie."

+2
+2 Informatief
"Deze reactie is een nuttige aanvullig op de discussie of het artikel.'

+3
+3 Spotlight
"De reactie is een essentiële toevoeging op de discussie of het artikel".
Mijn (deze) reactie is dus een '0', maar jouw reactie is zonder meer een +1.
Tweakers lijken te zijn vergeten wat het moderatiesysteem nou eigenlijk inhoudt...
Flauwekul, je zit gewoon te trollen of je bent gewoon té verwend.
Ik had het spel op de PS3 destijds en heb het nu gekocht voor de PC, het spel ziet er stukken beter uit dan zijn console varianten.

En een spel spelen als noodzaak?
Ik speel geen spellen omdat het noodzaak is, ik speel (en koop) spellen omdat ik ze leuk vind en de ontwikkelaars de centen dan ook gun.

Het enige wat mij een beetje tegen stond waren de bugs die soms vervelende gevolgen hadden, maar dit schijnt tegenwoordig meer regel dan uitzondering te zijn, niet dat ik het goedkeur of zo maar wat wil je er aan doen?

Dat het spel 1.5 jaar later uitgekomen is voor de PC, jammer maar helaas. (Get used to it.)
Console heeft vaak voorrang, en ik denk met name omdat ze daar eerder hun ROI mee behalen.
PC is vaak nog zien hoe populair je spel is en wie het wil kopen of wie het kopieert.
Dat heb je goed, alleen is dit ook zo’n beetje de enige game die bijna volledig herschreven is voor de PC.
En dit dus geen simpele port is die je koopt, maar weer eens een echte PC-only game* (*om het maar even zo te noemen)
En dat vergt nou eenmaal iets meer tijd dan een game porten voor/naar een ander platform.
Ik heb hier dan ook niets dan respect voor dat Rockstar hier wel de tijd voor heeft genomen, ondanks dat ze de release datum een aantal keer hebben moeten uitstellen.
Hier kunnen een hoop studio’s nog een voorbeeld aan nemen.
Naar mijn mening is het dan ook gewoon een top game geworden.

@ de heer/dame Tengri hier een paar reactie's onder mij.
Ik weet zo niet waar je op doelt, aangezien de game hier draait als een tierelier na een aantal patches te hebben gehad :

CPU : AMD FX8350
GPU : Sli EVGA GTX 760 - 2GB
RAM : 16 GB @ 1866 Mhz

En zo bijzonder zijn deze specs nu ook al niet meer, in vergelijking met wat er nu alweer te krijgen is, en toch draait het er prima op.
En dan ook nog eens met bijna alle instellingen op High of Ultra High ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 19 mei 2015 13:36]

hoezo "get used to it"...dit is de enige game waarbij dit is geweest!?
Grand Theft Auto III (2001: PlayStation 2; 2002: pc;

Grand Theft Auto: Vice City (2002: PlayStation 2; 2003: pc

En zo zijn er wel meer titels geweest buiten GTA die eerst een console release hebben gehad en vervolgens meer als een jaar later op de PC waren verschenen.
Ik wacht op een leuke kortingsweekend op Steam over een tijdje :)
Moet eerlijk zeggen dat zoals hierboven gezegd dit spel ''de volle mep'' wel waard is! Eindelijk eens een spel die uitkomt (na wat delay) waarbij je gevoel hebt dat je zowaar een HEEL spel koopt. It's rare these days. :P
Dat gaat nog een jaar duren (misschien a.s. de hollyday sale) aangezien dit spel als warme broodjes over de toonbank gaan :) Misschien tijdens de summersale gaat er wel max 25% eraf maar verwacht geen hoge korting voor dit spel (En eigenlijk is dit spel je ¤45,- waard!)
Ik wacht op een leuke kortingsweekend op Steam over een tijdje :)
Inderdaad. Prachtig spel hoor, maar die prijzen zijn van de zotte. De nieuwprijzen op Steam zijn sowieso al ronduit belachelijk te noemen, en ook bij die louche "key" shops is het spel nog steeds gewoon duur te noemen. Max wat ik persoonlijk aan een spel uit wil geven is 35 euro, maar echt geen 49,99 of 59,99 zoals op Steam.
Je kunt natuurlijk ook té zuinig zijn hè. ¤50 voor een complete game zoals GTA is echt niet "van de zotte"
Inderdaad.. remake of niet, het blijft een anderhalf jaar oude game. 30-40 had eerlijker geweest dan 60.
Echt weer heel onlogisch dat ze op Steam 60 euro vragen maar de DVD versie in de winkels tussen de ¤41 en ¤45 kostte. Kreeg je er ook nog een landkaart bij. Ik heb dus mooi de DVD versie aangeschaft. Had geen console meer in huis dus het bleef bij 1x, GTA IV wel 2x gekocht.
Nu nog Red Dead Redemption remasteren naar next-gen consoles en PC.

Een GTA 6 gaat nog een uitdaging worden. Mooiste zou 3D/VR zijn. En meer in-game games, potje straatvoetbal, pool biljart, paardenraces etc. In ieder geval verveelt het spel nog steeds niet.
RDR is echt te oud om nog mensen te interesseren voor een remaster. Voor zover ik weet zijn ze met een tweede deel bezig. Nog beter dus ;)
Toch komt die vraag nog bijna wekelijks voorbij op het forum van Rockstar. Net als GTA voor de PC zal het toch weer een hit worden. Sommige games zijn nu eenmaal uniek en kun je lang uitmelken omdat ze populair blijven. Maar een vervolg is natuurlijk ook prima. GTA in het Wilde Westen, ook met free roaming online mode. 8-) 8-) 8-)
Heeft iemand GTA-V al aan de praat met Wine? Ik wil het wel kopen maar niet voordat ik weet dat het werkt onder Linux. Het is me nog wat te duur om de gok maar te wagen.
Ik moet zeggen dat ik de term cash-cow eigenlijk wel misplaatst vind klinken, het heeft een negatieve sfeer zoals je eerder aan COD DLC zou geven... Dit spel is zijn geld echter MEEEEER dan waard (Mijns inziens :+)

edit: hoe is dit nou weer een -1 :p

[Reactie gewijzigd door BaRF op 19 mei 2015 10:47]

De gans met de goude eieren dan ?
Dat klinkt beter. GTA wordt niet echt gemelkt. Elke nieuwe versie bracht veel extra dingen en optimalisaties mee. GTA4 is ook alweer jaren terug. Het is geen AC/COD/BF met elk jaar een nieuwe.
Er waren inderdaad verschillende redenen om een game te kopen, al dan niet op meerdere platforms. Deze zijn inderdaad niet duidelijk vermeld in de verkoopcijfers oftewel hoeveel "single players" GTA5 hebben gekocht en hoeveel "returning players" hebben gekocht.

Ik snap de redenatie van veel gamers, inclusief mezelf, wel: je profile-transfer was mogelijk voor je online progress, je kreeg van Rockstar extra's als je de game nogmaals kocht en natuurlijk krijg je op een nieuw/ander platform ook een andere/betere/mooiere game-beleving.
Was natuurlijk te verwachten dat die sharkcards ook big business zouden worden, gezien geld wat je binnen kon halen en wat je moest uitgeven (je kon natuurlijk niet met je Elegy aankomen, full tuned Zentorno minimaal). Je hoeft maar 10% te hebben die dit doet en je praat al over miljoenen :)

Game voelt inmiddels wel als een been there done that, session based missies zijn leuk maar niet continue (hallo laadtijden) en teveel randzaken die veel speelplezier in 1 klap kunnen wegmaaien (speler weg = failed, de PS3/X360 modders, brakke servers etc).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 19 mei 2015 10:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True