Door , , 348 reacties

Deze week eindigt voor veel gamers een lange wachtperiode: niet op de nieuwe consoles, niet op de nieuwe Battlefield of Call of Duty, maar op iets wat al die introducties doet verbleken. Er lijkt op dit moment in de game-industrie niets groters te bedenken dan Grand Theft Auto en dus is het net of de wereld stopt met draaien als een nieuwe versie in de bekende gameserie de winkels bereikt. En weet je wat het mooiste is? Het is nog terecht ook.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Wie vatbaar is voor een hype, zit met Grand Theft Auto V geramd. Al weken is elke minuscule gebeurtenis die met GTA te maken heeft meteen groot nieuws. Gamers struinen het internet af op zoek naar informatie over hun geliefde game. De soundtrack lekte uit en werd door duizenden, zo niet miljoenen gamers opgezocht. Ook de uitgelekte kaart van de spelwereld werd uitvoerig bestudeerd. Elk stukje informatie werd grondig ontleed, alleen maar om het wachten op die ene dag draaglijker te maken.

Uiteindelijk gaat het echter niet om de hype, maar om de game zelf. Het is leuk om samen met een grote groep gamers uit te kijken naar de release van een langverwacht spel, maar vervolgens moet de game het waarmaken. Voor Tweakers kwam dat 'uur van de waarheid' ruim een week geleden, toen Rockstar Tweakers - en diverse andere Nederlandse gamemedia - een versie van het spel kwam brengen. Een strenge non-disclosure agreement weerhield ons ervan onze bevindingen eerder dan vandaag naar buiten te brengen, maar inmiddels mogen we losbranden en zeggen we: wat een game!

Grand Theft Auto V is veel, maar in de eerste plaats erg groot. In de veertig tot vijftig uur die we in de afgelopen week aan het spel hebben gespendeerd, hebben we het hoofdverhaal uitgespeeld en allerlei andere activiteiten ondernomen, maar nog steeds zijn er delen van de spelwereld die we nog niet hebben gezien en personen die we nog niet hebben ontmoet. GTA V kostte 265 miljoen dollar om te maken en dat is alleen al goed te zien aan de hoeveelheid content, opgebouwd uit de grootte van de spelwereld, het aantal missies en activiteiten, en de hoeveelheid cut scenes en dialogen die je in het spel zult terugvinden. Zelfs zonder het traditionele 'GTA-rondklooien' ben je dus al snel tientallen uren zoet met GTA V.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: