Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties
Submitter: VonBraunschweig

Uitgever Rockstar Games heeft via Twitter ontkend dat Grand Theft Auto Online spelen met 32 spelers tegelijk zal ondersteunen. De uitgever heeft eerder al aangegeven dat 16 spelers het maximum is, en zegt niet te weten waar het gerucht over 32 spelers vandaan komt.

Afgelopen weekend verschenen er berichten dat GTA Online, dat vanaf 1 oktober de online modus van Grand Theft Auto V zal gaan vormen, wellicht met 32 spelers tegelijk gespeeld zou kunnen worden. In de code van het spel waren aanwijzingen gevonden die er op leken te wijzen dat enkele onderdelen van GTA Online wel degelijk speelbaar zouden zijn met 32 man. Volgens Rockstar klopt dat dus niet; het bedrijf laat via Twitter weten dat GTA Online met maximaal 16 man gespeeld kan worden.

Rockstar Games kondigde half augustus aan dat GTA Online op 1 oktober als apart multiplayercomponent voor Grand Theft Auto V zou verschijnen, en meldde toen ook dat in dat multiplayercomponent zestien spelers het tegen elkaar op zouden kunnen nemen. Hoewel GTA Online door Rockstar als losstaand product wordt gezien, zal het spel wel gratis te spelen zijn voor gamers die GTA V gekocht hebben.

Grand Theft Auto V ging om middernacht op 17 september in de verkoop. Het spel zette in zijn eerste 24 uur op de markt al bijna 600 miljoen euro om en passeerde in drie dagen tijd de grens van een miljard dollar aan omzet. Daarmee had Rockstars moederbedrijf Take-Two Interactive de ontwikkelkosten van zo'n 265 miljoen dollar er al meteen uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

16 spelers in zoon grote wereld lijkt me niks, ik weet niet hoeveel mensen hier ooit san andreas multi player hebben gespeelt, maar daar waren server met 900+ man
Ja alleen hier doe je natuurlijk wel missies waardoor je wel die 16 mensen naar 1 plek trekt en dus niet random door het hele level heen lopen...

of kon je met GTA:SA ook missies doen met 900 man? Dan heb ik niks gezegd :)
daar heb je helemaal gelijk aan, maar 900 man waarvan meer dan de helft rond om het spawn punt blijft staan word je ook niet blij van :P
Geen idee of het op SAMP mogelijk is om het met 900 man te doen, maar op MTA (Multi Theft Auto) heb ik een server gezien waar de "grote" evenementen 100 tot 150 mensen tegelijk ondersteunden. http://youtu.be/m78vnA-9SaA
En dat is dan 5 min leuk en dan heb je het ook ook weer gezien. Je gaat een open wereld in en daarin kan je zowat hetzelfde doen als in de single player, namelijk missies, huizen kopen, auto's tunen en in je garage zetten, crews verzamelen en gezamenlijk missies doen of tegen andere vechten.
GTA:SA was ietsje lelijker dan GTA V, en de multi-player was enkel voor de pc, niet waar?
Multiplayer was enkel voor PC omdat het niet officieel in het spel zit,

Het was door de community gemaakt (een van de grootte plus punten wat PC gamen zo leuk maakt)

Multiplayer van GTA IV was trouwens ook 16 op console en 32 op PC
Het staat toch gewoon achterop het doosje? Online tot 16 spelers.. :?
Maar dit betekend niet dat het niet kan. Ik weet nog toen Battlefield 3 in beta was dat er een paar servers waren met 128 man. Dat was toch een partij schieten! Maar weet niet of rockstar dedicated servers heeft of niet.
Het is wel algemeen bekend dat de huidige generatie consoles niet zoveel spelers kan hebben. 128 spelers met battlefield 3 was op de PC.

Met de komende generatie consoles en op de PC zal het aantal personen wel meer dan 16 bedragen... althans, dat hoop ik.


Even van het onderwerp af:
128 spelers in GTA V online.... stel je dat eens voor :9 De puinhoop die daaruit voort komt!


@Stewie!
Wanneer de consoles momenteel al aan hun limiet zitten wordt het vrij lastig om daar ook nog eens meerdere spelers in te proppen. Anders zou Battlefield 3 ook meer dan 24 spelers kunnen hebben.

Met GTA V denk ik dat de limiet nog verder is opgezocht en dat dit het aantal spelers dus nog verder omlaag brengt.

Ik ben in Zweden in staat om met een 1Mb/s (+/- 128 kb/s download snelheid) makkelijk met 24 mensen te spelen. Dat Sony dus een limiet op legt lijkt mij dus sterk en ik zou graag een bron zien :)
En ja we hebben in Zweden een 1MB/s verbinding over de telefoonlijn. Het is een beetje geldverspilling om een aansluiting te nemen op de glasvezelkabel wanneer we maar 8 weken per jaar in dat huis zitten. :+

@watercoolertje
Volgens mij begrijp jij mijn zin verkeerd. Er is geen probleem qua capaciteit (op de PC's). Ik heb het over de speelwereld zelf in GTA. 128 man die de stad overhoop schieten, voertuigen jatten etc etc. DIE puinhoop bedoel ik.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 24 september 2013 10:23]

De huidige consoles kunnen wel zoveel spelers aan. Het enige probleem is dat dit type games, net als Call of Duty, niets wilen investeren in hun online spelervaring en alles over peer to peer doen. Daar zit een limiet op, opgelegd door MS en Sony, om de bandwidth beperkt te houden en dus speelbaar voor iedereen die nog op een 128 kbit DSL speelt.

In 2006 hebben we al tests gedaan met meer dan 100 man op de X360 en dat werkte prima. Maar dan heb je dus ook de hosting infrastructuur ervoor nodig.

Vanuit Rotterdam worden vele online titels gehost. Als je meer dan 16 spelers online kan hebben, dan kan je er vaak vanuit gaan dat het gebouwd is door/met Nederlanders ;-)
MAG op de PS3 kon je met 256 man in 1 server spelen en dat ging goed. Het gaat er idd niet om dat het niet kan, het gaat erom dat uitgevers niet willen investeren.

Hoop toch dat ze het in de toekomst naar 32 man brengen of ieder geval wat servers daarmee online gooien om te testen hoe het loopt.
MAG haalde ook alles uit de ps3 zoals gta5 dat doet? ;)

Je moet het per spel bekijken of het kan of niet, ene spel is het andere niet. Je bent nu letterlijk appels met peren aan het vergelijken.

GTA5 gebruik al bijna alles resource om wereld te renderen, blijft niet veel over. werkgeheugen zal denk ik eerste probleem worden, online game heeft veel werkgeheugen nodig om alles te bereken.

Natuurlijk kan je deel over laten nemen door server, maar dan nog zal elke speler meer ook betekenen dat er extra buffer actief moeten zijn om alles spoel te houden, moet extra renderingen plaatst vinden, etc.

Stel je gaat met 16 man tegelijk met rocktlauncher dingen opblazen, bij elkaar in het beeld, ps3 heeft dan gigantisch veel berekeningen te maken, denk dat ps3 helemaal inzakt en je gigantisch drop krijgt, zelfs al met 16 man.

Persoonlijk denk ik dat 16 man al over het randje zal zijn, rockstar staat er om bekend om het randje op te zoeken van het kunnen, als 32 had gekund hadden ze dat zeker gedaan.
MAG is de leukste shooter die ik ooit heb gespeeld. Toen Domination met 256 man nog veel werd gespeeld heb ik echt coole veldslagen meegemaakt. Dat massale had echt iets speciaals, en het werkte idd. Of je nou in een squad wilde spelen of even de lonewolf wilde zijn. Goede objectives, commandostructuur, communicatie, squad en clanopties. Basic, maar het werkte. Voornamelijk in clanverband gespeeld, dat maakte het vooral zo leuk. Met 20-30 man via clandeploy op pad, orders geven en volgen, de hele map over, alles veroveren en opblazen. En iedereen had een medicgun:)
" Daar zit een limiet op, opgelegd door MS en Sony, om de bandwidth beperkt te houden en dus speelbaar voor iedereen die nog op een 128 kbit DSL speelt."

Bandwidth = bandbreedte :Y)

Heb je een bron om dit te onderbouwen?

-1? Hoe is dit een troll-opmerking of flamebait? Snappen mensen het beoordelingssysteem weer niet?

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 24 september 2013 11:42]

wil je bewijs? http://www.youtube.com/watch?v=hZm4h3KIDHY
helaas is de link naar het artikel dood maar het stond er echt direct van DICE

DICE employees hebben zelf al jaren geleden duidelijk gemaakt dat ze tegen de restricties en bandwith limieten zaten die Sony en MS op hadden gezet

(fyi zh1nto = een dev)

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 24 september 2013 13:52]

Kijk, een persoon die de basis van discussiŽren snapt en een bron levert. Met dank meneer, ik ben overtuigd.

-laat maar, weer even verschil tussen bits en bytes leren- :Y)

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 24 september 2013 14:15]

Daarbij, er is een game genaamd MAG op de PS3, kijk daar wat gewoon mogelijk is op de consoles wanneer er eens niet gebruik word gemaakt van peer tot peer maar van dedicaterd servers.

Gewoon knallen met 256 man.

Geniale game trouwens, jammer dat het niet goed aansloeg.
Stewie is van i3d, een van de grootste game hosters.
Ik durf het wel blind van hem aan te nemen als hij het beweerd ;-)
Heel ontroerend, maar ik werk zo niet. Als iemand iets beweerd en ik vraag om een bron, zie ik die ook graag voordat ik dat geloof.

Niet meer dan normaal lijk me?
De bron is Stewie... hij heeft zelf de ervaring en kennis om dit soort dingen op te bouwen en te ontwikkelen.

Dat je het niet wil aannemen, daar sta je vrij in.
Nog steeds een flinke aanname.
Niet noodzakelijk; je kan een gigantische pijp hebben van 300mbit (kuch wifi kuch), maar voor andere redenen beperkt zijn door:

* Hoeveelheid simultane connecties
* Router processing speed
* QoS
* Latency

Ik heb hier op m'n werk een dual 1gbit connectie, met inderdaad de bandbreedte, maar zet eens een kleine 50 databaseconnecties op om met een Geographic Information System te verbinden en zo een paar "landkaarten" (om het wat te oversimplificeren) te renderen vanuit iets wat in feite niks meer is dan vectoren/polygonen in Oracle instances...

Het ding gaat plat! En dat is niet omdat het zo enorm veel data is... M'n 70mbit VDSL2 "BT Infinity" lijntje (Engeland is nogal antiek qua internetverbindingen...) doet het eigenlijk veel beter!

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 24 september 2013 10:46]

Even van het onderwerp af:
128 spelers in GTA V online.... stel je dat eens voor :9 De puinhoop die daaruit voort komt!
Ik speel APB is een GTA like game is 20x (of meer) zo klein als GTA5 en passen 90 man in een server en ondanks dat je dan alsnog een soort matchmaking hebt waardoor het max 8 tegen 8 is (meestal 4 tegen 4), je komt de andere 74 a 82 spelers sporadisch tegen, maar dus niet dat op elke hoek iemand staat...

Ik zie het probleem dus niet van een veel grotere wereld met 32 (16 vs 16) spelers...
APB is een pc-game. Het probleem is dat GTA V je Xbox 360 of PS3 bijna reduceert tot een smokend hoopje ellende, en dat is al in de single-player. Als je daarnaast nog 32 andere spelers hebt die allerlei ellende veroorzaken en de bijbehorende rekenkracht opeisen, trekt een 8 jaar oude console dat (niet geheel onbegrijpelijk) niet.
Ikzelf speel MTA, een multiplayer variant van GTA SA op een server met peaks tot 1300 man. Ja je crasht af en toe, maar als iedereen wat oplet lukt het best.
Volgens mij was er een PS3 game die 128 man ondersteunde.
Ja, vast wel. Ik zeg ook niet dat het niet kan. Maar dan waarschijnlijk niet op het zelfde grafische gebied als battlefield?
Aangezien graphics vooral op de GPU draaien en de netwerk code daar gewoon niet op KAN draaien lijkt het me raar als het de grafische performance zou beinvloeden. De game was ook niet echt lelijk volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 september 2013 12:10]

Performance = prestaties :Y)

De grafische effecten worden, zoals je zelf al zei, niet alleen door de GPU gemaakt. De CPU speelt een belangrijke rol in het spel. In Battlefield is dit bijvoorbeeld goed merkbaar.
Online spelen is meer dan alleen wat extra informatie over de lijn sturen.
Met Mods voor GTA kon je destijds ook al online spelen (zoals role-playing servers). Doordat het een grote map betreft, zijn 128 spelers in dit voorbeeld helemaal niet zo veel als je denkt.

Natuurlijk bij spellen zoals CoD, waarbij de maps vele maler kleiner zijn, zijn 128 spelers natuurlijk veel te veel. Maar in zo'n grote maps kunnen makkelijk (mits iedereen verspreid) 100 of 200 spelers rondlopen zonder problemen. Behalve dat de servers er misschien moeite mee hebben...
klopt, dit waren zogenoemde "gehackte" servers. Erop spelen leverde zelfs een reset op. Ik hoop echt dat ze ons de vrijheid geven om zelf te bepalen hoeveel spelers er online kunnen. wellicht 16 op ps3 /xbox, 32 voor ps4/xbox1 en 32+ op pc.

(Ik heb het over GTA, niet over BF3)
Waarschijnlijk is dat stukje code alvast voor de nieuwe generatie consoles en pc. Er is toch ook al in de code gevonden dat de PS4 wordt ondersteund?
Rockstar ontkent het gerucht dan ook niet. Ze houden zich voor nu alleen van de domme. Sommige mensen die diep op alle geruchten en code zijn ingedoken zijn van mening dat GTA V net als Max Payne 3 simultaan voor zowel de PC/Next gen als consoles is ontwikkeld. Dat bekent dat er al assets zijn van hogere kwaliteit (models/textures/effecten, zie de eerste trailers voor 'bewijs') en dat er al code is om de nieuwe versies aan te sturen. Die code zit logischerwijs ook in de huidige versie omdat het geen doen is Šlle code die verwijst naar next gen-versies uit de huidige versie te slopen.

Rockstar had waarschijnlijk twee opties: porten na release (we weten hoe dat afgelopen is: GTA IV was niet bepaald geoptimaliseerd en de code van RDR was blijkbaar te rampzalig om aan te beginnen) of het Max Payne 3-team in te schakelen zodat het gelijktijdig ontwikkeld kan worden. Optie twee is flink goedkoper waarschijnlijk en verklaart de PC/PS4-code die gevonden is in de huidige versies van GTA V.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 24 september 2013 10:06]

het zou best kunnen zijn dat R* al aan het programmeren is geslagen voor PS4 X1 en PC. dat bepaalde functie's al zijn gemaakt. Dat betekend niet dat het hele spel PS4 ready is. :)
Dat gtaIV een slechte port was heeft vooral te maken met dat het toen de eerste grote game was met die engine. En ik denk ook niet dat ze zijn begonnen met porten na de release.
En de studio die RDR heeft gemaakt heeft nog nooit een game voor de pc uitgebracht, alleen maar voor consoles.
hoop wel dat het gebied is afgezet met 16 man en dat je niet door de hele map heen kan scheuren.
word dan meer verstoppertje spelen...
Hangt er vanaf wat je speelt natuurlijk. Waarom zou je een gebied afzetten als je missie een heist is? Waarom zou je een gebied afzetten als je aan het racen bent? Ik snap zelfs niet waarom je een gebied zou afzetten voor een battle? Is toch gewoon de max als je de laatst overblijvende maar niet kan vinden en die in Rambo stijl toch nog heel je crew afmaakt?
word leuk zoeken dan als ik ergens in de bergen lig en jij in de stad rijd.
Dat hoop ik net niet. Je gaat met vrienden in een wereld en kiest dan zelf om gewoon in de wereld te dolen of samen te hangen. Mij maakt het niet uit als een van mijn vrienden aan de andere kant zit, met de heli ben ik er zo :)
Leuk joh. Een GIGANTISCHE MAP, en dan maar 16 man maximaal. Natuurlijk kan ik die keuze wel begrijpen, maar het is toch jammer dat er MAAR met 16 man gespeeld kan worden in zo'n gigantische map. Hopelijk wordt dit op de PC versie anders.
Dat wordt met 32 spelers niet veel beter natuurlijk. Sterker nog: ik durf te stellen dat je met 128 man elkaar nog nauwelijks tegen komt.
16 spelers en dan zon grote map gaat hem echt niet worden!
Wat een onzin. Is volledig afhankelijk van het spawn gedrag.
In GTA 4 kon een druk potje (zeker deathmatch) al echt irritant zijn met een speler of 12. Puur omdat je altijd heel erg in de buurt spawned en direct weer overhoop geknald kon worden.
Andere vormen van multiplayer maakten dat iets minder irritant maar dan was het nog steeds erg rommelig. Als er een missie was (Cops 'n Crooks, Mafya work of wat dan ook) dan was alles geconcentreerd op een plek waar het zich afspeelde en zorgde veel spelers gewoon voor een rommelig spel.
16 spelers lijkt me prima, meer is toch nutteloos.
Ja...

Dan heb je 16 spelers, waarvan er al 6 rond aan het lopen/rijden zijn in een gebied ver van jou vandaan. Dan zit je daar met 10 man. Leuk!

Nee hoor doe mij maar een veel kleinere map bij een aantal van 16!

[Reactie gewijzigd door yayo op 24 september 2013 11:41]

"Hoewel GTA Online door Rockstar als losstaand product wordt gezien, zal het spel wel gratis te spelen zijn voor gamers die GTA V gekocht hebben."

Lees ik hier nou ff snel dat GTA 5 Online ook los verkocht gaat worden?
Hoe kan je anders GTA 5 Online spelen zonder GTA 5 te kopen?
Nee. Ze zien GTA Online gewoon als iets "losstaands" van GTA V, maar het is wel iets dat bij het spel hoort. Als je GTA V hebt gekocht, kan je gebruik maken van GTA Online. Gewoon een multiplayer variant van de singleplayer, maar dan heel andere doelen.
16 of 32 wat maakt dat nou uit! Ik vermaak me er toch wel mee! :)
Ook met 16 man :)
Het ligt er denk ik aan aan grote van het spel enzo, bij battlefield speel je in een mapje vergeleken met de kaart van gta 5.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True