Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties

Steeds minder Nederlanders lezen boeken op een tablet. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. Waar vorig jaar 40 procent van de tabletbezitters boeken las op hun apparaat, is dat nu gedaald naar 23 procent van de eigenaars van een tablet.

Voor de boeken die op tablets staan, is grotendeels niet betaald: bij ongeveer 88 procent van de boeken op de systemen is dit het geval, zegt GfK volgens Boekblad.nl. Er zijn ongeveer 925.000 e-readers in omloop in Nederland, terwijl er in heel 2013 een kwart miljoen van zullen worden verkocht. Tablets zijn er inmiddels veel meer: er zijn er al 4,1 miljoen en er komen er gerekend over heel dit jaar 1,8 miljoen bij. Er worden dus meer dan zeven keer zoveel tablets als e-readers verkocht.

Daarmee concludeert GfK dat de de tablet de e-reader niet verdringt: er lijkt een aanzienlijke markt te zijn voor mensen die een e-reader actief gebruiken om boeken te lezen. De teruggang van het aantal lezers op een tablet wijst daar ook op. De markt voor e-books blijft groeien: inmiddels is 4,5 procent van de verkochte boeken een digitale versie.

Mede vanwege de grote groei van e-readers en tablets en het hoge aantal onbetaalde boeken-downloads op tablets, adviseert GfK de boekenindustrie snel met betere legale alternatieven te komen. De muziekindustrie kwam daar laat mee en zag tweederde van de totale omzet in de markt in rook opgaan. Inmiddels is al een zevende van de omzet uit boeken in de afgelopen jaren verdwenen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

Als de boekenindustrie wil concurreren met gratis downloads dan moeten ze een soort van Steam opzetten waarbij je

1) Je boeken terug kan downloaden als je ze kwijt bent zodat je zeker bent dat je collectie blijft bestaan ook al crasht je harde schijf of wordt je computer gestolen.
2) Een boek kan wegschenken als je het uit hebt.
3) Goedkoper af bent dan met papier, tenslotte staat er niets fysieks in je kast.
4) Geregeld een soort van Humble Bundles ter promotie hebt.
5) Heel je collectie bij wijze van erfenis voor je kinderen kan blijven bestaan, zie ook punt 2.
6) Geen DRM hebt die je belet van je boek op verschillende devices te lezen.

De industrie moet maar eens leren de klanten als volwassenen te beschouwen en niet als een stelletje dieven. Als ik een ebook van Amazon enkel op mijn kobo kan lezen tja dan stopt het. Ik heb dat ding niet altijd bij en wil als ik ergens onverwacht moet zitten wachten ook op mijn iphone verder kunnen lezen.

Geen DRM werkt voor de mp3's in iTunes, men is namelijk niet geneigd om iets waar men voor betaald heeft zomaar gratis door te geven maar eerder om de anderen aan te sporen om er ook voor te betalen.

Verloren omzet is ook zo een dooddoener, het zijn juist diegenen die het meeste gedownload hebben toen ze nog student waren en voor wie media geen financiele prioriteit was op dat moment die achteraf de grootste legale collecties hebben, dat zie ik telkens weer bij mijn vrienden.
Het zijn vooral de 'oude mannen' (m/v) die vasthouden aan het DRM-model.. Een drama voor elke elektronische boekenverkoper...

Zoals onlangs ook al in een interview met litterair agent Paul Sebes in de Vrij Nederland:
Heeft het boek nog toekomst? vraag ik. Absoluut, klinkt het unisono.
Hoe dan?
Paul: ‘Het e-book als confectie, de midprice-
editie van 12,50 als duurdere confectie, en het gebonden boek met leeslint is dan haute couture.’
Willem: ‘Dat gebeurt al bij kleren, bij wijn, waarom dan niet bij boeken?’
http://www.vn.nl/Artikel-...rair-agent-Paul-Sebes.htm

Vooralsnog heb ik voor de meeste boeken betaald op mijn e-reader, maar het kostte soms heel wat moeite (bol.com: kraken, anders werkte het niet, Amazon, tja, kraken, anders werkte het niet)

En, zoals ook al eerder gemeld, stel je koopt een papieren versie, waarom biedt de winkelier niet direct daarbij een link of iets dergelijks aan naar een ebookversie?

[Reactie gewijzigd door letatcest op 24 september 2013 14:49]

Helemaal mee eens. En kijk ook eens naar StoryBundle voor collecties boeken tegen een zelf te bepalen prijs en zonder DRM.
Uitgevers zijn bang om omzet mis te lopen als ze het niet dicht timmeren, de DRM eraf halen.
Ondertussen lopen ze nog meer omzet mis door de DRM erop te hebben.
Dat zullen ze waarschijnlijk, net als de muziek industrie, veel te laat inzien.
En ondertussen worden boeken sowieso vrolijk verspreid zonder DRM via illegale bron.
Ik mag graag Engelse SF lezen. Dit doe ik in mass market paperback vorm. Bij BOL kost een boek dan zeg 8 9. Bij Amazon UK kan je er nog 1 2 vanaf halen. Een eBook van een nieuw boek ben je al snel ergens tussen de 10 en 15 voor kwijt. Het is dan slimmer te wachten op de goedkopere mass market paperback. Nadelen zijn dan dat je moet wachten en dat je boekenkast snel vult.

Mocht de prijs van een eBook dalen tot zeg 5 7,50 dan ben ik eerder geneigd eBooks te gaan kopen. Ik snap best dat de uitgevers een marge willen hebben (er moeten daar meerdere schoorstenen roken). Ik snap niet dat voor een uitgave die niet gedrukt, opgeslagen en vervoert moet worden er zo'n marge op moet zitten.

Gelukkig is er ook wel eens een Humble eBook Bundle. Koopje!
Je zou gewoon als je een fysiek boek koopt, gratis de e-book versie moeten kunnen downloaden.
Dit gebeurt bijvoorbeeld wel al vaak wanneer je op vinyl een album koopt. Je krijgt dan op papier een linkje naar je downloadpagina (met unieke code).
Je zou gewoon als je een fysiek boek koopt, gratis de e-book versie moeten kunnen downloaden.
Dat is bij tijdschriften en kranten ook al vaak zo inderdaad.
Ik snap niet dat voor een uitgave die niet gedrukt, opgeslagen en vervoert moet worden er zo'n marge op moet zitten.
Over de marge, geen idee hoeveel die is, maar de opslag word nu gedaan in een datacenter met enterprise storage ipv. een magazijn, het vervoer is vervangen door duure glasvezelverbindingen en webservers en de voor de chaffeur/logistiek medewerker is er nu een systeem beheerder/programmeur.

Dus het is niet zo dat een dienstverlening in eens niets meer kost.
Dat zijn constante kosten voor de uitgeverij. We hebben het hier over de variabele kosten (kosten per gemaakt product.)

Er zitten, afgezien van de stroomkosten van het downloaden van een Ebook wat 0,00001 kost, zijn er geen variabele kosten voor Ebooks.


Eigenlijk zouden uitgevers kunnen verdwijnen, want met de Ebooks zijn schrijvers volgensmij prima instaat om zelf hun boeken te verkopen denk ik zo via hun website oid.
Niet geheel mee eens, want jij moet de ebook downloaden van een website.
Die website moet draaien op enkele servers die redundant zijn en 99,99% online. Daarnaast moeten die servers beschermt worden tegen hackers en virussen dus er is antvirus en firewalls nodig. Al die systemen moeten weer aan elkaar gekoppeld worden met routers en switches... dit verhaal mag hier op Tweakers niet vreemd voorkomen... om die systemen in de lucht te houden heb je natuurlijk een operationeel beheerder hebben etc.

Er zijn dus wel degelijk kosten, echter zullen echter niet veel variren of men 2000 of 5000 ebooks aanbieden.

Per boek komen daar eenmalig kosten bij ten behoeve van het omzetten van boek formaat naar ebook formaat.
Alleen hosten schrijvers niet zelf hun boeken. Voor een paar tientjes per maand heb je goede hosting om een zooi ebooks kwijt te kunnen.
daarnaast zullen de kosten/overhead van bol.com en amazon niet enkele euros per verkocht ebook zijn, eerder enkele centen.

die grotere marge ten opzichte van gedrukte boeken slaat echt nergens op
Uitgevers doen ook aan marketing, adverteren, hebben stands op de vele beurzen wereldwijd, verzorgen vertalingen, opmaak, doen redactie en correctie, ondersteunen hun schrijvers met advies en nog veel meer.

Net zoals er maar heel weinig muzikanten zijn die hun werk in eigen beheer uitgeven (de laatste cijfers die ik hoorde waren tussen de 0.2 en 0.5%) zijn er ook weinig schrijvers die het doen.

En voor dezelfde redenen, uitgeven is gewoon een vak. Uitgevers geven uit en schrijvers schrijven. De twee hebben evenveel met elkaar te maken als metselen en programmeren.
Waarschijnlijk niet niets, dat beweerd ook niemand.
Waarschijnlijk wel minder, geen magazijn etc.

Tuurlijk er zijn kosten, maar het uitgeven van een e-book heeft geen druk kosten, staat het in het systeem (website) dan kan het gedistribueerd worden.
Drukken, opslag en fysiek vervoer wordt overgeslagen.

[Reactie gewijzigd door Omemanti op 24 september 2013 10:20]

Inderdaad. Integendeel zelfs: ze hebben nu zowel de kost van de fysieke boeken die wsl wel op punt staat en waar winst/investering in evenwicht zijn.

En ten tweede een systeem van dataopslag, onderhoud, etc. De vraag is ofdat de online verkoop groot genoeg is om winst te draaien indien ze de boeken goedkoop zouden verkopen. Het gaat natuurlijk niet beter verkopen zolang de meerkost op de fysieke markt de handigheid van een boek online kopen niet waard is. Vraag is ofdat ze de vernieuwing niet in de weg staan met die hogere prijzen en zichzelf niet in de voet schieten. Anderzijds, kunnen ze het aan om tijdelijk met verlies te verkopen?
Dat beweer ik ook niet :). Maar ik kan me niet voorstellen dat een virtuele kopie van een boek evenveel aan kosten mee brengt als een fysieke kopie. Alleen al dat je maar een 1 versie (en wat back-ups) hoeft te hebben zou toch de opslagkosten moeten verlagen?
Ik heb nog steeds liever een boek dan een e-reader. Het voelt toch anders aan.

Ik koop ook veel boeken bij Amazon maar mocht je geen bezwaar hebben tegen tweedehands boeken dan moet je een keer op ww.essef.nl kijken.

[Reactie gewijzigd door Jron667 op 24 september 2013 09:58]

Ik heb na lang aarzelen een Nexus 7 tweedehands gekocht voor de e-reader mogelijkheid om tig studieboeken in PDF te kunnen lezen. Een e-reader mag dan wel prettiger lezen door e-inkt + lange accuduur, maar het is mij te beperkt qua bestandsformaat en aanbod. Bovendien geef ik qua fictie nog steeds de voorkeur voor een boek wat ik kan vastpakken + in de boekenkast kan uitstallen per serie. Kip en ei verhaal dus net zoals met andere media. Komt het aanbod er niet omdat het moeilijk concurreren is met gratis downloads en onbeperkt aanbod om uit te kiezen? Of ligt het aan het feit dat een e-reader + aanschaf e-books duurder is dan een gold old paperback van willekeurig welke webshop?

Bedoel of ik haal voor 30 de hele a song of fire and ice serie in paperback van Amazon en ik ben klaar. Of ik ben 80+ kwijt aan een Kindle, Kobo Glo en dan mag ik nog 10+ per e-book neerleggen om de serie digitaal raadpleegbaar te hebben. In the end met de afnemende koopkracht kan ik mijn geld maar 1 keer uitgeven en elke euro bespaard is mooi meegenomen.
Zie de ereader dan als een boekenkast: die hoef je ook maar n keer aan te schaffen.
Het punt is alleen: ik heb al een boekenkast. Waarom dan nog een digitale boekenkast perse moeten aanschaffen om daarna die pas te kunnen vullen met boeken. Waarom zoals door anderen is geopperd, niet bij aankoop van een fysiek exemplaar een downloadcode geven voor e-readerformaat/PDF/[insert generiek bestandsformaat] voor op de tablet/smartphone/e-reader? Of anders gezegd: wat voor de muziekbranche geldt, geldt ook voor de boekenbranche.

Want voor die 80-100 euro die mij zo'n boekenkast dan gaat kosten, kan ik met gemak 10-12 fysieke boeken kopen. Zolang die boekenkast zoveel geld kost en geen andere functie bied stap ik niet over op een e-reader. Te meer omdat een tablet die functie ook kan bieden en als ik non-stop achter elkaar een boek wil uitlezen geen enkel scherm (e-inkt of niet) prettiger vind boven een op papier gedrukt verhaal te moeten lezen.
Het ging erom dat je 80 kwijt bent aan een e-reader.
Die ben je ook kwijt aan een boeken kast. Waarschijnlijk meer nog dan die 80.
Dat zijn nmalige kosten, dat bedoelde ik.
Toch leuk om wat ik en ik denk vele anderen al langer vermoeden waar is. Het is gewoon zeer irritant aan de ogen om op een LCDtje te moeten lezen. Heb het wel eens geprobeert toen ik de eerste tablet voor m'n neus kreeg en het was vrij irritant. De betere batterijduur en het lagere gewicht van een ereader helpt natuurlijk ook goed mee.
Een E-reader vergelijken met een tablet is het zelfde als appels en peren met elkaar vergelijken, Een e-reader scherm is veel rustiger voor de ogen, en leest daardoor veel prettiger.
Ga ze maar eens vergelijken in een winkel.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Een tablet en een e-reader zijn 2 wezenlijk andere apparaten. Zelf heb ik beiden in bezit en gebruik ze ondanks de overlappende mogelijkheden voor compleet verschillende dingen.

De e-reader (Sony PRS-T1) gebruik ik puur om mee te lezen, verder niets. Dit lezen gaat perfect ook al zit je vol in de zon en het is rustig aan de ogen; het leest echt als een papieren boek. En net als met een echt boek, kun je niet lezen in het donker, dan moet je er wat licht bij hebben. Verder gaat een e-reader erg lang mee op een acculading. Er zit wel wifi op en een browser maar hiervan maak ik geen gebruik. Het werkt voor geen meter, ziet er niet uit en is imho een nutteloze feature. Op een e-reader moet je niet willen surfen.

De tablet (Sony Experia tablet Z) wordt voornamelijk gebruikt om te surfen op het www. Deze heeft vele mogelijkheden, is snel, heeft wel een kleurenscherm en is op zich een erg handige gadget om binnen handbereik te hebben. Nadeel is dat je er met invallend zonlicht minder op ziet en dat de accu niet zo gek lang mee gaat. Lezen doe ik er niet op want dat vind ik niet prettig.

Als ik op vakatie ga, vindt de e-reader direct een plekje in de bagage en blijft de tablet doorgaans thuis.
Het lijkt me echter dat surfen met de ereader op VAKANTIE erg handig kan zijn, aangezien je een ereader vrij weinig hoeft op te laden, ook als Wifi aan staat. Niet om uren mee te internetten, maar snel even wat opzoeken lijkt me erg praktisch!

Een tablet moet je bijna dagelijks opladen en neemt ook meer plek in. Een Ereader met een 6" scherm is net zo groot als een Galaxy Note.
De randen even daargelaten :+
Als ik echt even snel iets op wil zoeken, pak ik mijn smartphone er bij. Tekst invoeren op een ereader, ook al is het maar ik een adres- of zoekbalk, schiet niet bepaald op.
Mijn ervaring met het internetten op mijn e-reader is dat het werkt, maar totaal niet handig is. Ook niet als je de tijd hebt op een vakantie. Dan werkt zelfs mijn oude htc legend beter.
De combinatie van een niet briljante browser, het langzame verversen van het beeld en website's die zich niet aanpassen is werkelijk niet handig.
Maar op je computer zit je toch ook urenlang op een actief belicht scherm naar lettertjes te turen?
Klopt maar daar zit ik niet zo dicht met mijn neus boven op. :+ En ook die is bij direct invallend zonlicht erg lastig af te lezen.
Er zit wel wifi op en een browser maar hiervan maak ik geen gebruik. Het werkt voor geen meter, ziet er niet uit en is imho een nutteloze feature. Op een e-reader moet je niet willen surfen.
Eens dat het niet voor browsen is maar het heeft wel degelijk een nuttige functie.

Allereerst kun je uit je tekst zo gemakkelijk gaan zoeken op google of wikipedia. Tijdens het lezen van Dan Brown's Inferno heb ik dat een aantal keren gedaan om meer te weten te komen over de plaatselijke situaties. Wikipedia is prima te doen met die browser.

Voor Sony is er nog een hele goede reden, via die browser kom je bij de online boekwinkel van - in Nederland - Bol.com om direct boeken te kopen en te downloaden. Okay, ik doe dat op mijn PC en verwijder vrijwel onmiddelijk die DRM rommel maar dat is natuurlijk niet wat Sony voor ogen heeft...

Wat ik echt wel overbodig vind is Facebook en Evernote maar daar zullen ook wel gebruikers voor zijn. Ik heb die nooit gemist op de PRS-T1 in elk geval.
Op de Sony, ben ik zo'n gebruiker.
Met de Evernote Clearly plugin in de browser, een website in twee klikken strippen tot het artikel en toevoegen. Internet van de e-reader aan en synchen. En ik kan het gaan lezen op het e-ink scherm.

Tot mijn eigen verbazing strip ik de boeken vanaf bol.com bijna nooit van hun drm. Ik koop ze meestal wel via de computer. Maar de standaard link op de tablet brengt je direct naar een overzicht van alle gekochte e-boeken bij bol.com. Direct downloaden naar de tablet gaat makkelijker dan via de computer en van de drm heb ik dan ook geen last. Nu heb ik ook maar n e-reader waarop ik de boeken zou willen lezen.
Een dedicated camera is ook altijd veel beter dan een telefooncamera. Maar het is niet handig om altijd een camera mee te nemen.

Dat dit in mindere mate voor een e-reaader. Maar de normale consument heeft niet altijd een e-reader bij. Een tablet een stuk vaker omdat het zoveel meer kan.
Een E-reader vergelijken met een tablet is het zelfde als appels en peren met elkaar vergelijken, Een e-reader scherm is veel rustiger voor de ogen, en leest daardoor veel prettiger.
Ga ze maar eens vergelijken in een winkel.
Een e-reader en een tablet kun je net zo goed vergelijken als appels en peren. Uit die vergelijking komen dan meteen de verschillen naar voren.
Ik bedoel, je kunt zelfs een auto met een tablet vergelijken. Alleen wordt de lijst met verschillen wel heel erg groot. Wat betreft het dit onderwerp moet je ook niet de gehele functionaliteit van een tablet vergelijken met een e-reader maar enkel die te maken hebben met het lezen van boeken. En dan kun je dus prima de voordelen en nadelen tegen elkaar afzetten.
Aan de andere kant vind ik het prettiger om geen apart device te hoeven hebben voor het lezen van boeken. Nu download ik een boek op de iPad, kan ik het gelijk lezen.
Het grootste nadeel van lezen op een iPad is het spiegelende scherm, wat buiten lezen bijna onmogelijk maakt.
je hebt speciaal folie tegen mirroring; dat werkt perfect!
Ja het verslechterd wel het beeldkwaliteit maar het zijn toch alleen maar letters(je merkt er nauwelijks wat van als je een boek wilt lezen) maar als je een spelletje speelt zie je wel rare kleurverschillen
De folie die ik heb heeft daar weinig last van moet ik zeggen.. die laat eigenlijk het zelfde licht door en haalt alleen de spiegeling weg. Het is ook geen privacy filter overigens.

Ik denk dat verschillende merken ook verschillende diktes qua folie aanbieden en waarschijnlijk bepaald dat ook de lichtdoorlaatbaarheid. ff proberen en zoeken naar de juiste dus! :D
Op een Kindle kan je ook direct een boek downloaden en lezen. En de kleine moeite die het kost om ff je e-reader te pakken staat in geen verhouding tot hoe vervelend het is urenlang naar een LCD scherm te kijken (basically: in een lamp staren).
hoe vervelend het is urenlang naar een LCD scherm te kijken
Wat we toch 8 uur per dag op het werk doen en daarna vrijwillig thuis nog wat uren met de TV of eigen computer?
Daarom is het toch juist prettig om dat dan even niet te doen voor het lezen van een boek?
Aan de andere kant vind ik het prettiger om geen apart device te hoeven hebben voor het lezen van boeken.
Je hebt toch ook een apart device om te bellen of doe je dat ook met je tablet? :+
Daarom zijn Note-apparaten en achtigen van 6" tot 7" zo populair; een gulden middenweg om voor alles te dienen.

Ik zie overigens veel comments voor een Netflix of spotify-vorm van boeken. Deze diensten kunnen bestaan omdat het marktaandeel zo ongeloofelijk groot is. 1/3de van de amerikanen gebruikt Netflix, omdat nagenoeg iedereen series kijkt. (En muziek luistert in geval van Spotify).
Niet iedereen leest. Ik durf zelfs te beweren dat een minderheid slechts leest, en dan ook nog een kleinere minderheid die meer dan 2 boeken per maand lezen waarvoor een dergelijk model aantrekkelijk zou zijn. (Het is bijvoorbeeld niet zo dat er ook daadwerkelijk meer mensen gn lezen door een nieuw model, of dat aantal is toch te laag om rekening mee te houden).
Hierdoor is het ook gewoon onmogelijk om een spotify of netflixmodel te sustainen voor boeken. Anders zou Google dat wel doen, ze hebben immers al Music in een spotify-vorm, en Books bieden ze per stuk aan. Die boeken hadden ze heus wel op een dergelijke manier aangeboden als het sustainable was t.o.v. de losse-per-stuk verkoop.

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 24 september 2013 20:13]

Tja, als je kijkt hoeveel moeite het kost om een boek naar je e-reader te downloaden/over te zetten is dat niet in verhouding met de irritatie van het lezen met een glanzend (lichtgevend) scherm. in 10 seconden heb ik een boek op mijn ereader vanaf mijn pc, en kan ik vervolgens 5-15 uur (afhankelijk van de dikte) naar een leesbaar (e-ink) scherm' kijken. Dan investeer ik graag die 10 seconden.
Het grootste nadeel van een e-reader is het trage scherm. Als je een wetenschappelijk paper wil lezen op zo'n scherm, dan is het lastig navigeren. Iedere scroll-operatie duurt enkele seconden.

De iPad vind ik overigens te zwaar om lang vast te houden. Zeker als je er zo'n zwaar magnetisch hoesje op hebt zitten.
Het percentage lezers is gedaald. Maar dat wil niet zeggen dat het absolute aantal is gedaald. Een groot deel van de tablet verkopen bestaan uit goedkope tablets van onder de 200 of soms zelfs 100 euro. Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat:
- de leeservaring op deze tablets ruk is.
- het grootste gros van deze tabletkopers waarschijnlijk gemiddeld minder boeken leest.

Dit verzadigd de markt dus met een hoop rotzooi waardoor het overal percentage omlaag gaat.

Ik ben eerder benieuwd naar het deel dat gelezen wordt op high-res en high-end tablets. Immers, het aantal verkochte e-Books is gegroeid en die moeten ergens op afgelezen worden.
Who... ik wist niet dat je aan het bedrag dat mensen uitgeven aan hun tablet, kunt afleiden hoeveel boeken ze lezen....
Met wat deductie kun je ook op tegendeel uitkomen. Mensen die goedkope tablets kopen, hebben weinig geld, Weinig geld heb je geen werk hebt, student bent, bejaard bent. Dat zijn juist de mensen die veel tijd hebben. Mensen met veel tijd lezen meer boeken dan mensen met weinig tijd. Ergo: mensen die goedkope tablets kopen lezen meer boeken.
Het nieuws is wat onhandig geschreven, maar wat ze willen zeggen is dat veel mensen die begonnen met boeken lezen op de tablet, toch overstappen op een e-reader.

Waar in het begin van de tablet tijd veel e-reader fabrikanten failliet gingen omdat mensen een tablet kochten in plaats van een reader, zijn de markten nu naast elkaar aan het groeien.
Als ik een boek wil lezen, koop ik een boek. Heb bij een kennis eens een e-book op een iPad proberen te lezen maar ik vond er niks aan. Het is toch een andere beleving. Als ik een boek lees heb ik veel meer het gevoel in het verhaal terecht te komen, alwaar ik bij een tablet of e-reader constant wordt geconfronteerd met het gegeven dat ik naar een computerscherm zit te kijken. Voor mij voelt dat gewoon niet aangenaam.
Een e-reader is echt een totaal andere ervaring dan een tablet. Dus als je je conclusie trekt op basis van die ervaring met een iPad dan raad ik je aan om eens een e-reader te lenen. E-ink schermen lijken totaal niet op normale computerschermen.
Het is nog steeds een digitaal scherm, en dat wil ik niet. Ongeacht hoe het er uit ziet. Het is een andere beleving dan een fysiek boek.

Een boek voelt anders aan en heeft ook de typische papieren geur, zeker als ze al wat ouder zijn. Dat geeft een boek karakter. Ik vind het lekker om bladzijden om te slaan; zeker als je bereids de hele dag op knopjes en touchscreens van computers / smartphones hebt gedrukt.

Persoonlijk vind ik het ook fijn om op een begeven moment alle apparatuur uit te schakelen. Weg van die digitale afhankelijkheid en verslaving. In ieder geval voor enkele uurtjes per dag. Zouden meer mensen moeten doen.
Het is nog steeds een digitaal scherm, en dat wil ik niet. Ongeacht hoe het er uit ziet. Het is een andere beleving dan een fysiek boek.
Ja, als dat je agument is "ik wil het niet" dan helpt daar niets tegen. Ik heb het idee dat je die iPad alleen hebt geprobeerd als zelf bevestigiging dat het inderdaad prut is.

Je vergelijking tussen een iPad en een eReader is als tussen een CV en een open haard. Omdat kijken naar een CV radiator niet gezellig is, is een open haard ook waardeloos en niet vergelijkbaar met de warmte beleving van een kolenkachel.

Als je in 10.000 jaar geleden was geboren dan had je papier waardeloos gevonden want dat is toch een heel andere beleving dan een klei tablet.

Maar als je bij bent met 20 kg boeken meeslepen op vakantie van moet je dat vooral doen (wist je trouwens dat de meeste zet machines ook digiaal zijn, blasfemie!).
Leuke vergelijking met verwarming. Goed, nemen we jouw voorbeeld :

Tablets : Centrale Verwarming
E-readers : Elektrische kachels met imitatie vuur (je kent ze wel...)
Boek : Open haard

Wat is voor velen het meest gezellige en knusse ? Juist, de open haard. Het knisteren van het hout en de bijbehorende lucht dragen bij aan de beleving; zaken die zowel de C.V. als de imitatiekachel niet kunnen evenaren.

Een soortgelijke ervaring heb ik met boeken; ik wil een pagina vast willen pakken om het om te slaan. Het geeft mij het gevoel dat ik even onafhankelijk ben van elektronische apparatuur. Mijn smartphone gaat dan ook uit en gaat in de lade.

Hoewel een e-reader niet zo erg is als een tablet is het nog steeds niet vergelijkbaar met een boek. Het zou er wellicht meer in de buurt komen als e-readers de vorm van een boek krijgen (dat je dicht kunt klappen) en met twee schermen (1 per pagina) werken.

Maar zelfs dan zou ik de voorkeur geven aan een papieren boek.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 september 2013 16:02]

Ik vind het lekker om bladzijden om te slaan
Ieder zijn ding.
Weg van die digitale afhankelijkheid en verslaving. In ieder geval voor enkele uurtjes per dag. Zouden meer mensen moeten doen.
Zoals ik al zei: ieder zijn ding. Jij hebt blijkbaar iets met papier, andere mensen totaal niet. Of je nou verslaafd bent aan papier of aan een e-reader, dat maakt niks uit. Ik persoonlijk vind boeken altijd erg onhandig; het omslaan van fysieke pagina's en vervolgens opnieuw een handige positie zoeken om het boek vast te houden haalt me uit het verhaal.
Dus nee, laat iedereen maar zelf bepalen of ze papieren of digitale boeken lezen.
Nu nog een dienst die alles aanbiedt.... muziek, films, boeken allemaal en allemaal in 1 app voor 1 prijs!
Apple ?
Appstore, of iBookstore, itunesstore, geen idee hoe het allemaal heet

[Reactie gewijzigd door MrPan op 24 september 2013 13:45]

Veel voordelen heeft het ook, heb ik deze zomer gemerkt. BIj het schemeren doorlezen zonder erg te hebben in minder licht, en in het donker lekker buiten blijven zitten zonder lamp waar muggen op af komen, op een schermverlichting komen ze niet af.
Ik heb geen last gehad van irritatie aan de ogen op m'n iPad, dus ik ga er niet speciaal een ereader voor aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door dcl! op 24 september 2013 09:52]

Ik gebruik ze gewoon beide. Voor binnen blijft de iPad handiger maar buiten is de Kindle vrijwel onmisbaar.
vergeet ook niet dat de slaaprust met zo'n LCD/tablet niet al te best is. Met een e-reader heb je niet steeds "licht".
Ik heb een 120 Herz scherm (3D monitor) en heb al moeite even een pdf-je te lezen omdat de felheid van het scherm gewoon te hoog is. En ik heb geen zin om aldoor scherm instellingen aan te passen. Vandaar dat ik dingen die ik echt wil lezen op mijn e-reader gooi.
Ik kan het best begrijpen. Ik had een Nexus 7 (1e generatie) gekocht, om te kijken of het lezen van wetenschappelijke artikelen en samenvattingen te doen was. Aan het begin leek het nog wel te lukken, maar later hadden mijn ogen toch meer moeite om het rustig / zonder moeite te kunnen lezen. Ik heb zeker geen slechte ogen en vind het dan ook erg jammer.

Ik blijf wel hopen dat er later een betere techniek oid wordt ontwikkeld, want het uitprinten van bergen artikelen vind ik ook niets.
In het kader van mijn studie kom ik niet veel verder dan een paar arresten doornemen op m'n Nexus 7. Al komt dat o.a. ook door het 'gepriegel' om steeds te moeten in- en uitzoomen op websites.

Destijds geprobeerd om Game of Thrones op de tablet te lezen. Toegeven, het gewicht van de Nexus is heerlijk ten opzicht van de (lompe) boeken uit de A Song of Ice and Fire-reeks, maar er gaat toch niks boven de rust die een normaal boek geef. Geldt wat mij betreft evenzo voor een e-reader. Het is wel comfortabeler, maar boeken lezen is sowieso een 'ontspanningsactiviteit' en ik heb dan ook niet zonnodig m'n boekencollectie nodig als ik me ergens naartoe haast.
Toevallig heb ik de GoT boeken allemaal op papier gelezen. Ik vind de serie zo geweldig dat ik de boeken per se 'tastbaar' wou hebben. Verder lees ik weinig tot geen boeken.

Het in-en uitzoomen was inderdaad een hekelpunt, alleen bij artikelen. Bij sommige artikelen kon je niet 'dubbeltap' doen, zodat de tekst precies het hele scherm vult. In plaats daarvan zoomt het echt een flink stuk in, waardoor je het de hele tijd moest aanpassen.
maar er gaat toch niks boven de rust die een normaal boek geef. Geldt wat mij betreft evenzo voor een e-reader.
En dat is dus het voordeel van een e-reader: rust voor de ogen, en de handen (aangezien je geen kilo papier de hele tijd omhoog hoeft te houden).
Ik vind het qua beeld ook niet lekker lezen op de Nexus 7 (1e generatie), op de iPad 4 gaat het al een stuk beter (216 vs 264 PPI). Qua formaat vind ik een iPad 4 echter te groot en vooral te zwaar om langer op te lezen. Na een uur zit ik al in een vrij vreemde houding en na twee uur is het niet meer echt vol te houden. Toch lees ik sinds ik tablets heb weer meer boeken dan daarvoor maar ik zal wel geen goed gemiddelde zijn.

Positief is tch dat dit jaar al een miljoen mensen boeken op ereaders lezen en grofweg ook een miljoen mensen op tablets. Het wordt inderdaad hoog tijd voor een systeem la Spotify voor boeken of Blendle.
De iPad heeft ook een 4:3 verhouding als ik mij niet vergis, wat ook beter overeenkomt met een echte A4-formaat. Ik had gekozen voor een Nexus 7, omdat ik een Nexus 4 heb (4.7 inch) en een MacBook Air (13.3'). Eigenlijk is er geen perfecte size voor mij tussen de twee apparaten in en ook geen duidelijke functie. Voor onderweg browsen is een Nexus 4 voor mij voldoende en voor het zware werk heb ik de MBA. Wellicht dat de afname van het aantal tablets ook hierdoor komt.
A4 is meer een 2:3 verhouding (210 bij 297 mm). Die verhouding vind ik trouwens minder belangrijk, de hoeveelheid pixels per inch tellen voor mij veel meer mee.

Ik denk dat het formaat van de Nexus prima is (7 8 inch is voor mij optimaal om langer vast te houden), maar het scherm moet gewoon scherper, misschien heeft iemand hier ervaring met lezen op de nieuwe Nexus 7 (2013)?

Vooralsnog blijft een goede ereader nog steeds de beste oplossing.
Ik blijf wel hopen dat er later een betere techniek oid wordt ontwikkeld, want het uitprinten van bergen artikelen vind ik ook niets.
Die betere techniek is er al: de E-reader met E-inkt. Probeer het maar eens, ze zijn zelfs te leen bij de bibliotheek. Niet de laatste en betere modellen, maar toch.
Mede vanwege de grote groei van e-readers en tablets en het hoge aantal onbetaalde boeken-downloads op tablets, adviseert GfK de boekenindustrie snel met betere legale alternatieven te komen.
Ook daar is al wat voor, weer diezelfde bibliotheek. Via hun kan je op http://www.ebscohost.com/ebooks/public komen met een login, en onbeperkt boeken 'lenen' voor de E-reader. Zonder extra kosten.
Call me old-skool maar ik gebruik nog steeds een tablet om e-books te lezen. Ik gebruik 'm daar 90% van de tijd voor. Papieren boeken lees ik eigenlijk nauwelijks meer. Een aparte e-reader hiervoor aanschaffen vind ik minder handig, want dan heb je weer een apparaat erbij wat je moet meesjouwen en stroom nodig heeft. Het kan wel zijn dat de tekst op e-readers scherper is en je minder last hebt van invallend zonlicht, maar ik ervaar dat eigenlijk niet als een groot nadeel. Een tablet is met de eigen backlight juist handiger dan een e-reader met een directe LED verlichting dat er ergens boven bungelt. De backlight kan op minimaal worden gezet met een zwarte achtergrond en witte letters en met Screenfilter nog verder worden getweaked. Beter voor je nachtrust.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 24 september 2013 09:40]

de kobo's en kindle's hebben ingebouwd frontlight, ideaal. Verder hoef je een ereader met 1 uur per dag lezen (met verlichting aan) maar 1 keer in de 2 maand op te laden.

Als je veel leest zou ik zeker eens naar de huidige generatie ereaders kijken, zal je vast bevallen.
Hm, ik merk dat ik wat achterloop qua technologiekennis over e-readers. De frontlight is een flinke verbetering t.o.v. een bungelende LED verlichting.
Daarentegen gaat de accu van een e-reader veel langer mee dan die van een tablet. Ik geloof dat e-readers tegenwoordig +/- 30 uur (incl frontlight) meegaan.
Daarnaast is het frontlight van bijvoorbeeld de Kobo Aura HD heel sterk te dimmen. Dit frontlight is heel erg prettig in gebruik.

Ik denk dat men kan stellen dat een e-ink scherm per definitie rustiger is voor de ogen dan een LCD-scherm. Dat houdt niet in dat je vanaf een LCD-scherm geen boeken kunt lezen.
Ieder het zijne natuurlijk, maar recente modellen e-readers hebben ingebouwde verlichting, zoals de Kindle Paperwhite en de Kobo Glo. Het is een soort front-light i.p.v. een back-light. Dit soort verlichting reflecteert van vr op het e-paper, zodat je een indirecte verlichting krijgt vergelijkbaar met omgevingslicht of zon. Hierdoor is het minder vermoeiend en werkt het niet contrastverlagend als een tablet-backlight. De verlichting is ook erg energiezuinig waardoor de claims van 8 weken batterijduur nog steeds opgaan (30 min./dag, Wi-Fi uit).

Het werkt inderdaad stukken beter dan die losse opzetlampjes, en is prettiger dan de verlichting van een tablet. Ik heb zelf een Paperwhite en was positief verrast door de verlichting. In bed zet ik hem op minimaal (stand 1) waardoor mijn brein niet denkt dat het ochtend is, maar kan ik toch goed lezen. Overdag zet ik hem wat feller (stand 11) zodat het papier wit lijkt (daar komt de naam van de Paperwhite ook vandaan). Een vriend van me heeft de Glo en die verlichting schijnt ook goed te bevallen.

Het lage gewicht, de lange batterijduur en het papier-achtige scherm zijn voor mij de grootste voordelen t.o.v. mijn tablet. Ook het feit dat een e-reader maar n doel heeft, n app, vind ik fijn. Ik kom meer tot rust door minder afleiding.
Ik denk dat dit weer eens niet klopt. Het Nederlanders wat boeken leest op een tablet zal wel het zelfde zijn, maar het aantal Nederlanders wat een tablet heeft is gestegen, en die nieuwkomers lezen blijkbaar geen boeken op hun tablet. Percentages en absolute aantallen wordt weer eens voor het gemak doorelkaar gebruikt.
Daar stelde ik ook mijn vraagtekens bij.
Wat ik ook raar vind is dat in dit artikel staat: "Tablets zijn er inmiddels veel meer: er zijn er al 4,1 miljoen"
En in dit artikel nieuws: GfK: Nederland telt 5,6 miljoen tabletgebruikers (20 juni) staat: "Inmiddels hebben 5,6 miljoen Nederlanders een tablet in hun bezit"
Dat is mogelijk te verklaren door meerdere tablet gebruikers per tablet. Er zijn missschien 4.1 miljoen tablets, maar als iedere tablet door 2 personen gebruikt kan worden hebben misschien 8 miljoen mensen een tablet.

In dit artikel hebben ze het specifiek over tablets, en in het andere artikel dat je aanhaalt hebben ze het over tablet gebruikers.

Al ben ik het met elbo eens dat je zonder absolute aantallen geen enkele conclusie hier uit kan trekken.

[Reactie gewijzigd door eekhoorn12 op 24 september 2013 09:53]

Sinds dat artikel kan ik GfK al niet meer serieus nemen. Dat betrof een onderzoek naar tabletbezit onder internetgebruikers - m.i. twijfelachtig qua representativiteit.
En je denkt niet dat de onderzoekers daar rekening mee hielden...
Wat denk je zelf?

Er staat dat het aantal mensen wat boeken leest op hun tablet gezakt is van 40% naar 23%. Dat is een daling van minder dan 50%. Nu is de vraag of het aantal tablets in Nederland wel of niet verdubbeld is in het afgelopen jaar. Aan de verkoopcijfers te zien is het meer dan verdubbeld.

(bijvoorbeeld: http://www.nu.nl/gadgets/...tablets-in-nederland.html waarbij er een , tussen de 2 en de 5 hoort te staan maar dan heb je geen geldige url en nu.nl kiest er dan blijkbaar voor om een functioneel incorrecte url te maken)
Ik begrijp vanuit mijn opleiding hoe dit werkt. Hoe je moet pollen, hoe je die berekeningen significant kunt laten worden. En hoe je dat doet.

Voor zover ik geen reden heb om aan te nemen dat eventuele parameters zoals stijgingen of dalingen niet meegenomen worden in het resultaat, ga ik er van uit dat de methodiek juist is uitgevoerd.
Hopelijk neemt de industrie het advies over van GFK. Ik zou best een flat-free service willen voor een goede collectie aan Nederlands en Engelstalige boeken. Nu betaal je soms meer voor een e-pub dan voor een pocket versie van het zelfde boek. Daarnaast zijn de regels voor biebs omtrend het uitlenen echt nog uit het stenen tijdperk... Hoe kan een digitaal boek nou niet meer beschikbaar zijn..? Laten we hopen dat er snel een partij gaat beginnen met "bookify" of "bookflix" ;)
De prijzen van eBooks zijn belachelijk. Voor boeken betaal ik met alle plezier meer voor een hardcover editie - mits het een boek is welke ik vaker dan eens wil lezen. Paperback is ideaal voor fictie, en in dezelfde categorie vermoed ik dat de meeste eBooks verkocht worden. Vraag ik mij toch sterk af waarom een digitaal gedistribueerde editie duurder moet zijn dan paperbacks, waarbij je bij de laatste sowieso moet betalen voor het papier, maar ook indirect voor de vernietigde, niet-verkochte boeken.
Die prijsverschillen zijn voor een deel wel te verklaren.

6% BTW op papieren boeken (want dat zijn boeken) en 21% BTW op electronische boeken (want dat zijn geen boeken, maar een dienst). Maar zou je een boek op een medium (CD, DVD, USB, etc) kopen, dan zou het weer een boek zijn (en dus 6% hebben) want er wordt geen dienst verleend, maar een object verkocht... Stomme regels zijn stom...


Ik lees gewoon zowel op m'n e-ink apparaten als op m'n tablet. Afhankelijk van de situatie is het een handiger dan het ander.
Dat zijn veelal mensen die eigenlijk helemaal niet zo van boeken lezen houden, maar het als onderdeel van het "nu heb ik een tablet, dus nu moet ik dat ook eens proberen" hebben geprobeerd. Ze zouden normaal niet voor een boek betalen, maar nu het "gratis" was hebben ze er weer eens aan geroken. Maar nee, boeken lezen is toch niets voor hun.

23% vind ik eigenlijk nog best veel. En de echte boekenlezers (waar de verkopers toch het geld aan verdienen) zullen ook wel bereid zijn te betalen voor een boek. Moet de drempel gewoon wat lager zijn dan het downloaden, dat moet te doen zijn.
Ik vraag me af hoe een drempel lager kan worden dan het downloaden.
Ik snap dat de drempel lager kan voor het kopen, maar lager dan downloaden lijkt me onmogelijk. Met een simpele druk op de knop heb je 3000 boeken binnen.

Dit is overigens de reden dat ik niet overstap op een e-reader, ik lees graag en geef ca. 100 euro per jaar uit aan boeken. Maar ik weet nu al, dat als ik een e-reader zou hebben dat het voor mijzelf raar zou voelen als ik bijv. 12 euro uit zou geven aan een bestandje dat ik met een druk op de knop gratis binnen haal.
Onze bibliotheek loopt daar echt op vooruit. Daar kan je dus e-books huren.
Volgens mij kan dat bij elke bibliotheek in Nederland zo ongeveer. Het probleem is dat het aanbod vaak erg beperkt is.

Als er gewoon een e-book library was met hetzelfde aanbod als dat de grote e-book winkels hebben dan zou het een veel beter verhaal zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True