Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Veel gamers hebben op het officiŽle forum van Sony Computer Entertainment geklaagd over problemen met de download van Grand Theft Auto V. De installatie stopt bij diverse gamers voortijdig, en bij sommigen blijkt het binnengehaalde databestand van 18GB corrupt.

Er lijken sinds het moment dat Grand Theft Auto V officieel werd vrijgegeven door Rockstar verschillende problemen te bestaan met de digitale versie van het spel op de PlayStation 3, zo blijkt uit diverse posts in het PS3 support-forum van Sony Computer Entertainment. Hoewel de problemen variëren en de oorzaak van de problematiek niet overal hetzelfde lijkt, hebben de klagende gamers wel met elkaar gemeen dat ze allemaal Grand Theft Auto V nog niet kunnen spelen.

Bij een deel van de gamers lijkt het vrijgeven van het spel het probleem. Die gamers hebben wel het installatiebestand van 18GB gedownload, maar kunnen de installatie niet starten, omdat de game volgens de PlayStation 3 zijn verkoopdatum nog niet heeft bereikt. Sony raadde consumenten die getroffen zijn door dit probleem dinsdag aan het bestand na 17:00 uur 's middags nogmaals te downloaden. Het is niet duidelijk of dit het probleem verhelpt; in het topic geven enkele gamers aan het installatiebestand al meerdere keren gedownload te hebben.

Daarnaast lijken er ook problemen te bestaan met de bestanden zelf. Diverse gamers geven in het topic aan te kampen met een vastlopende installatieprocedure en ook claimen ze een foutcode van de PlayStation 3 te krijgen die aangeeft dat de data corrupt is.

Rockstar Games verwijst voor technische problemen naar zijn supportpagina, al lijkt daar nog niets over deze specifieke problemen op te staan. Sony Computer Entertainment heeft aangegeven te werken aan een oplossing voor de problemen rond de digitale versie van GTA V, maar het concern heeft verder geen inhoudelijke uitspraken gedaan over waar de oorzaken zouden kunnen liggen, of wanneer de problemen verholpen zouden moeten zijn.

Gamers die wel kunnen spelen lopen in Grand Theft Auto V soms ook nog tegen problemen aan. Zo lijkt Rockstar te kampen met serverproblemen die de werking van de iFruit-app beïnvloeden. Niet alleen zou de app niet werken, ook enkele online gamefeatures die verbinding nodig hebben met de app of Rockstars Social Club zouden door de serverproblemen niet werken. Dit probleem is overigens niet voorbehouden aan de PlayStation 3, maar speelt ook bij gamers die op de Xbox 360 spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Ik had gisteren ook dat ik niet kon spelen en de oorzaak was dat ik niet betaald had. Bij het kopen van het spel krijg je wel de bevestiging van je bestelling, maar ze boeken geen geld af. Daardoor is de "start date" van het spel blanco. Heb in mijn account beheer de order geannuleerd en opnieuw gekocht in de PSN store. Omdat ik het spel al wel gedownload had, hoefde ik alleen de download te her-activeren (start download en na de authenticatie afbreken).
Tip om corrupte installatie te voorkomen:

1. Verwijder eerder gedownloade 'installatiebubbel'.
2. Verwijder corrup uitgepakt bestand (indien aanwezig).
3. Ga naar de PlayStation Store pagina van het spel, NIET naar de downloadlijst.
4. Klik op downloaden, en laat de PlayStation downloaden en installeren, waarbij je NIET kiest voor downloaden in de achtergrond.

Geen garantie dat het werkt met GTAV, maar met een ander spel dat niet wilde installeren bracht bovenstaande werkwijze uitkomst.
Ja, en zorgen dat je time out van de PS3 zo hoog staat dat het niet onderbroken wordt als het percentage lijkt te hangen. Dit overkwam mij ook met een andere game.
Ik heb GTA5 ook via de psn store gekocht maar totaal geen problemen mee gehad. Ifruit app is nog niet beschikbaar voor android maar daar werken ze aan.
Enigste probleem wat ik heb is dat de texteures erg vaak weg vallen, rij je in eens in de weg of huizen zijn compleet weg.
Dat is het pop bekende in issue.
rockstar geeft zelf aan op de xbox ook alleen de install disc te installeren en niet de play disc. de hdd trekt de doorvoer niet.
Dus de psn store versie zal dit blijven houden, maybe op te lossen alleen als je een ssd in de ps3 steekt.

Op de xbox had ik het zelfde issue als jou met disc 2 installed, speel je deze van de disc zelf of een snelle usb stick is er niets aan de hand.

retail versie van GTA op ps3 installed ook maar 8GB en rest komt van de blueray af.

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 18 september 2013 11:13]

Ik heb ook de PSN download icm met een SSD in de PS3 (daarom ook voor het eerst voor de digitale download gekozen, om zo de presaties van een SSD maximaal te kunnen benutten).

En ik merk helemaal niks van pop-in, ook niet bij hard rijden. GTA V lijkt me dan ook een spel wat echt goed gebruik kan maken van net dat beetje extra snelheid ten opzichte van de langzamere standaard harddisks die in de PS3 zitten. Dit geldt zeker voor de PS3, aangezien de bluray-speler daarvan ook een lagere leessnelheid heeft dan de dvd-speler van de 360.
pop-in :)

gaat hier om bijvoorbeeld voertuigen die plots verschijnen in je scherm (en je altijd op klapt helaas :P).
Bij te trage data doorvoer wil dit nog wel eens voorkomen.
Uit nieuwsgierigheid, hoe lang duurt het bij jou om de game te launchen? :)
26 seconden, gemeten vanaf dat je ''loading game'' ziet met die tekeningen van characters op de achtergrond en je van die tips krijgt voor tijdens het spel.
Dit is precies de reden dat ik geen downloads meer koop. Diablo 3 was ook al zo'n succes op de PC. Geef mij maar fysieke media voor populaire games.

Edit: Ik heb GTA5 op disc, dus ondervind geen problemen. Wel merk ik dat de iFruit app en de social Club problemen heeft.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 18 september 2013 11:01]

Het is wel opvallend vaak een probleem. Waaronder ook bij SimCity. Dat heeft heel lang geduurt.

Maar ja, fysieke media heeft ook zijn nadelen. Met dit weer voor een winkel te wachten bij de release zodat je meteen kan spelen? Niet fijn. Naar de winkel gaan om er achter te komen dat de voorraad voor jou console op is? Ook niet fijn. Bestellen online om vervolgens als een idioot te wachten tot de postbezorger langs komt, of misschien vanavond, of morgen? Ook niet fijn ;)
Nee, maar dan heb je wel zelf het spel in bezit. Bepaal je zelf wanneer en waar je het wilt spelen, etc.
Dit is precies de reden dat ik geen downloads meer koop. Diablo 3 was ook al zo'n succes op de PC. Geef mij maar fysieke media voor populaire games.
Problemen van Diablo III lagen niet in het feit of je een digital download had of niet. Ik heb van Diablo III een fysieke versie en had die problemen ook. Logisch, want de problemen waren serverload, niet vanwege vele downloads. ;)
Klopt, inloggen was een issue. Maar de download werkte ook niet. Dus mensen met een digitale pre-order konden nog later (na 24 uur geloof ik.) gamen dan mensen die even naar de winkel waren gefietst....

[Reactie gewijzigd door Devroet op 18 september 2013 11:04]

Off: Ik had Diablo III via de Digitale Pre-order en heb hem sochtends om 5 uur op kunnen starten samen met vrienden op een LAN. Hebben toendertijd de hele nacht 00:00 tot 05:00 proberen in te loggen. Nadat we ingelogd waren, waren er ook nagenoeg geen problemen meer :)

On-topic: GTA 5 heb ik fysiek gekocht en heb er nu al 4/5 uur opzitten, jammergenoeg is het te druk op het werk :(
De iFruit app werkt inderdaad niet samen met wat onderdelen ingame die verbinding met rockstar social club vereisen maar dat maakt het spelen op moment voor mij niet minder leuk.
Ik kon mijn download versie destijds wel gewoon downloaden en installeren. Het lag misschien aan het tijdstip van downloaden, misschien was ik er vroeg bij.

Inloggen daarentegen was een ander verhaal! Dat lukte alleen rond de middag, s'avonds kon je vergeten;)
Dat soort kinderziektes is wel jammer en nu nog wel een beetje inherent aan de cloud.
Doet me ook denken aan de legio DRM-debacles. Gewoon een schijfje kopen, kun je ook weer doorverkopen, dat is veel makkelijker.
Is dit geen extra download nadat je de schijf erin hebt?
Nee, dit gaat om de volledige game, die kun je ook in de PSStore aanschaffen.

Of bedoel je de iFruit app? Da's een app voor iOS (Android- en WinPhoneversies komen er aan).
Dit is precies de reden dat ik geen downloads meer koop. Diablo 3 was ook al zo'n succes op de PC. Geef mij maar fysieke media voor populaire games.
Dat had ook zo lekker geholpen met het niet beschikbaar zijn van battle.net login servers.
Je kon D3 al lang van te voren preloaden, waarmee het enige verschil tussen digitale distributie en een DVDtje halen dus wegvalt. Of je nou een schijf hebt of een gedownloadde CAB, als je het spul eenmaal op je PC hebt staan en de back-end werkt niet, ben je gewoon klaar. En dŠt is wat er bij D3 mis ging.

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 18 september 2013 11:04]

Heb geneens meer een cd speler in mijn pc. Alles digital is alleen maar een waste of time download meestal wel met 15/16mb/sec.
Alle versies zijn digitaal.

Maar om een of andere duistere reden vinden spelverkopers alleen de downloadable versie digitaal. Wel jammer dat tweakers daarin meegaat.

[Reactie gewijzigd door omoerbeek op 18 september 2013 11:05]

Tja, je kan het verschil tussen fysiek en online maken.
Deels mee eens, maar je zou ook kunnen zien dat de manier hoe je aan het spel komt, digitaal of analoog is.
Het is toch jammer dat zulke problemen niet netjes opgepakt worden door Rockstar en Sony. Ze hebben wel hun best gedaan volgens mij met het pre-loaden van de content om zo PSN te ontlasten op dag van release.

Ik hoop toch dat ze het bij PS4 iets beter gaan doen aangezien daar de focus langzamerhand wel op digital only gaat liggen. (al blijven schijfjes nog steeds mogelijk).

En zolang ik nog steeds § 69,99 (!) in de PSN Store moet betalen voor een digitale versie terwijl hij voor §47,- bij de Mediamarkt om de hoek is te halen zal ik nog niet digital only gaan.
Je kan hem ook gewoon in de US PSN store aanschaffen voor 59$, omgerekend kom je dan op net geen 50§ uit..

Blijft natuurlijk wel dat het verschil in prijzen tussen de US en EU PSN Store belachelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Lord Bendtner op 18 september 2013 12:12]

Je betaalt er meer voor want je kan hem op 2 ps3 activeren.
De blu-ray kun je overal spelen.
Niet tegelijk natuurlijk, maar wel onbeperkt delen met je vrienden ...

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 18 september 2013 23:47]

Weet iemand het verschil tussen de download versie en de versie die je in de winkel koopt? Als het spel geÔnstalleerd is, gebruikt ie dan nog de DVD of Blueray whatever om dingen te laden tijdens het gamen? Je kunt volgens mij de disk er niet uit halen tijdens het spelen namelijk..

[Reactie gewijzigd door metallicelmo op 18 september 2013 11:25]

Hij zal de disc blijven gebruiken, ja. Hij installeert slechts een ruime 8GB op de HDD om die als ''cache'' te kunnen gebruiken. Voor de rest blijf je afhankelijk van de bluray (en de relatief lage leessnelheid).

Wel schijnt R* geprobeerd te hebben om bij GTA V deze lage leesnelheden enigzins te compenseren door het spel anders te laten samenwerken tussen dvd/bluray en de harddisk installie van ruim 8GB.

Maar het snelste ben je dus uit met een SSD en een PSN download.
Alles op de HDD geeft haperingen omdat teveel data tegelijk van de HDD moet komen. Van de Xbox versie raden ze daarom ook af om de tweede dvd op je schijf te installeren (op een USB-stick mag wel). Zo kan hij van 2 bronnen de data vlot halen en is er geen probleem. De PS3 download versie heeft dit probleem trouwens ook (althans de versie van een vriend, mogelijk hangt dit ook voor een stuk met deze problemen vast). Ze hebben dus een reden om slechts een deel van het spel op de schijf te installeren :).
Ik heb daar met de SSD geen last van. Ik weet niet of je vriend op de PS3 ook al last heeft van pop-up in de cutscenes in het spel? Want volgens mij komt dat probleem alleen voor op de 360 (wanneer je dus beide disks installeert).

Zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=v0gPB0gdoOM
Enkel bij de introductie gezien, niet in latere cutscenes. Ben ook geen hele middag blijven kijken natuurlijk, wou het zelf spelen :9 hij heeft wel een gewone HDD in zijn PS3, geen SSD. Maar ik denk dat SSD nog in de minderheid is.
Ik heb gelukkig wel een PS3 schijfje, maar herken de problemen met de iFruit app. Had eerst al grote problemen om via de app m'n PSN account te koppelen, maar dat heb ik via de website kunnen doen.

Nu alles goed gekoppeld is, kan ik simpelweg niet inloggen. Wisselende foutmeldingen en time-outs wijzen op overbelaste servers.

Je zou denken dat ze met zo'n gigantische pre-sale de vraag toch beter hadden moeten kunnen inschatten.

Desalniettemin blijft het een geweldig spel en zijn de features zoals iFruit natuurlijk maar extraatjes.
Heb er ook last van gehad, maar na 10 pogingen is het gelukt account is gelinked, moet zeggen dat het daarna wel wat beter ging.

Wat een leuk spel is dit weer zeg !

Gisteren gewoon 10 min staan kijken naar de mensen op straat ze hebben allemaal hun eigen leven in de game.
Daar heb ik geen geduld voor. Voordat ik weet wat ze aan het doen zijn heb ik ze al een knal verkocht :-)

Gewoon omdat het kan.
Maar vind de eerste indruk van het spel heel positief en geen installatie problemen gehad (schijfje en ps3)
Ik heb het zelf ook een keer gehad dead or a live 5 3 keer gedownload en 3 keer corrupt, toen had ik het later geprobeert paar dagen werkte het wel.
Maar ja goed gta wil je veel liever spelen dan dead or alive en aangezien je die gekocht heb, dead or alive was gratis bij ps plus toen.

Verder wat houd ik toch van schijfjes bij me console, die 17GB was ik lang mee bezig geweest met me mooie draadloze verbinding van Online :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True