Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties

Kort nadat Rockstar Games de deuren van Grand Theft Auto Online openstelde voor gamers, zijn de servers bezweken onder de grote druk. Zowel op de PlayStation 3 als op de Xbox 360 is het op dit moment niet of nauwelijks mogelijk om de game te spelen.

Wie op de Xbox 360 op het moment van schrijven Grand Theft Auto Online probeert te spelen, krijgt een melding dat de servers niet beschikbaar zijn, zo blijkt uit een test van de Tweakers-redactie. Ook de PS3-versie van het spel laat spelers momenteel niet online spelen, terwijl ook de Rock Star Social Club moeilijk is te openen. Eerder op dinsdag was het nog wel mogelijk om online te spelen, maar al snel na 1 uur, de tijd waarop de servers officieel live zouden gaan, lag de game plat. Rockstar waarschuwde vooraf al dat er door de verwachte drukte serverproblemen zouden ontstaan, ondanks het grote aantal servers dat de uitgever op het laatste moment nog aanschafte.

GTA Online is de livemodus van Grand Theft Auto V. De modus speelt zich enkele maanden voor de gebeurtenissen uit de singleplayermodus van GTA V af. Gamers kunnen online geld verdienen, dat ze vervolgens uit kunnen geven aan bijvoorbeeld wapens, kleding en huizen. Het is ook mogelijk om in-game-geld te kopen met echt geld. In één speelsessie kunnen op een bepaald moment maximaal zestien spelers tegelijkertijd aanwezig zijn.

Onze videoreview van GTA V

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Helaas niet alleen server problemen. Ik heb grote problemen @ single player sinds de update. Kan niet meer van character wisselen en geen missie meer starten.

Lees hier meer: http://gtaforums.com/topi...ters-after-online-update/

Een mogelijkheid zou misschien zijn om GTA V te verwijderen, opnieuw te installeren, en dan de update niet installeren. Heb alleen geen zin om dat te gaan testen, ik wacht wel even af. Ik gebruik een PS3.

Nog meer:

http://support.rockstarga...-to-play-mp-?locale=en-us

http://support.rockstarga...h-characters?locale=en-us

edit: heb een ticket geopend @ Rockstar.
http://support.rockstargames.com/hc/en-us/requests/1020627

edit2: Zie hier een overzicht van de aangemaakte tickets over Story Mode problems:
http://support.rockstarga...d-Theft-Auto-V-Story-Mode
Dit zegt wel genoeg.... We're not alone :+

[Reactie gewijzigd door MetZyZteM op 1 oktober 2013 20:17]

Bedankt voor het melden! Aangezien de online-modus toch nog te druk is de komende dagen, is het misschien verstandiger de update nog even niet te installeren (voor wie dat nog niet gedaan heeft). Persoonlijk ben ik sowieso meer gericht op de singleplayer.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 oktober 2013 16:31]

Same here! PS3. Ook ik zie het niet zitten om opnieuw te installeren. Dan maar wachten op een update vrees ik.

Thnx voor de links!
Dat is minder om te horen aangezien bij mijn PS3 automatisch updaten geactiveerd is. Vanavond maar even kijken en in de tussentijd hopen dat het bij mij niet zo is.. :X
ik heb hetzelfde probleem op de ps3 erg jammer maar zal hopelijk snel update uitkomen
Ik vind het wel grappig hoe mensen beredeneren.

"Dan schalen we de servers toch even".. Maar wie zegt dat de applicatie ook zo makkelijk te schalen valt?

Het is geen platte video content die je streamed.

Het zou zelfs nog kunnen dat het netwerk zelf ( Router, loadbalancers en switches etc. ) qua connecties gewoon is dicht geslipt.

Ik vind dat ze wel ballen hebben om het gewoon 1 Okt online te schoppen en kijken of het werkt. Helemaal perfect opleveren zal toch niet mogen van meneer Murphy :)
De update is gewoon een ramp! Dat online boeit me niet als het nog niet werkt. Maar sinds deze update kan ik geen missies meer spelen of switchen tussen karakters. Dus het is gewoon een faal deze keer. Het hele spel is gewoon onklaar nu gemaakt. Dat lees je nergens nog in het nieuwsbericht maar wel in de comments.
Was te verwachten. Iedereen zeurt altijd bij ieder online spel dat het niet netjes is en is dan meteen gepikeerd maar het is te verwachten.

Er zijn gewoon te veel spelers en het is bijna onmogelijk om alles goed in te schatten. Te veel neer zetten is ook niet echt een goede oplossing (kosten).

Geef het een paar dagen/week en de problemen zijn grotendeels weer opgelost.
Inschatten had prima gekund, ze weten precies hoeveel units ze verkocht hebben, en die willen ALLEMAAL online. Dat ze daar hun serverpark niet op WILLEN sizen is een heel ander verhaal, maar wel heel logisch. Na deze eerste piek zal de 'normale' een stuk lager liggen. Als ze dan het serverpark gaan sizen op die eerste piek zijn ze enorm veel extra geld kwijt, voor capaciteit die nooit meer gebruikt gaat worden.

Dus kiest Rockstar ervoor om gamers even door de zure appel heen te laten bijten. Het is niet anders, maar wel logisch. (en precies waarom online altijd optioneel moet blijven)
cloud computing. De cloud dienstverleners zoals Amazon en Microsoft zijn er net om dat soort pieken op te vangen. Je moet niet zelf investeren in de apparatuur, je moet ze alleen maar huren, en dat slechts zo lang je het nodig hebt.
hier zat ik zelf ook al aan te denken..

aangezien dit redelijk vaak voorkomt is het wel een "gat" in de markt om tijdelijke server verhuur op grote schaal aan te bieden het zij voor een lager tarief dan anders..

aangezien de servers er immers staan bij deze bedrijven (en ik aanneem dat veel ervan extra capaciteit is wat op dit moment niet gebruikt wordt) zou je hiermee zulke dingen leuk kunnen oplossen..

en natuurlijk er nog iets aan kunnen verdienen.
maargoed daar zullen deze bedrijven zelf ook aan gedacht hebben lijkt mij ;)
In de normale situatie (online tegelijk met spel in winkel) zou ik je gelijk geven. Dan weet je niet hoeveel je verkoopt en hoeveel mensen er dus online gaan. En is het soms onterecht om te zeuren.

Maar dit is nu 2 weken na de release waarin ze bij R* dus wel weten hoeveel mensen het spel gekocht hebben en dus wel beter kunnen berekenen hoeveel server ze moeten hebben.
Hoe gaan ze dat berekenen? Ze kunnen nooit weten hoeveel gamers effectief online zullen gaan, en je kan niet gaan schalen naar een piek van iedereen tegelijk online net omdat je weet dat dat niet gaat gebeuren.

De belangrijkste fout die ze gemaakt hebben is de schaalbaarheid in te bouwen, eventueel met een externe partner zodat je de eerste dagen via cloudservices kunt werken.
Voor de xbox kun je het redelijk makkelijk uitzoeken.

1: Hoeveel xbox versies heb je verkocht.
2: Contacteer MS en kijk hoeveel van de GTA spelers xbox live gold hebben (wordt echt wel bijgehouden)
3: richt serverpark in op ~80% van dat aantal. Deels met eigen servers, deels met gehuurde servers.
Ik denk dat een groot deel van de spelers de xbox weer heeft aangezwengeld voor GTAV, en net zoals ik ongeveer 10 minuten voor de 1e poging om online te gaan spelen XboxLiveGold heeft gekocht.
Ik snap niet waarom zo'n grote partij niet inzet op schaalbare oplossingen? Neem Azure of Amazon? Dan kan je met 1 muisklik 100 servers opstarten die er gelijk bij komen, zo kan je de piek in het begin opvangen en daarna rustig afbouwen naar wat je nodig hebt!
Zou meteen solliciteren als ik jou was, als het zo makkelijk was om 'even' te schalen om te kunnen gamen met 5 - 10 miljoen gebruikers is andere koek.
paar seconden ga je het niet mee redden, server image laden aanmelden bij 1 van de main servers alles synchroniseren dat duurt wel een tijdje.
Je gaat bijna denken dat server problemen expres gecreŽerd worden, om zo de wannahave factor omhoog te schroeven. Ik ben er nl van overtuigd dat het menselijk oergevoel "wat ik niet kan krijgen wil ik alleen maar meer", toch wel meegenomen word in de server/verkoop capaciteit.
Of het wordt bedrijfsmatig bekeken...

Namelijk als in: hoeveel capaciteit hebben we nodig een maand na de introductie en hoeveel zou het kosten om de initiŽle storm op te vangen... Veelste veel dus, aangezien je anders miljoenen moet investeren in capaciteit die je volgende maand niet meer nodig hebt.
denk het niet aangezien de meerderheid GTA V al gekocht heeft en de mensen die hem nog niet hebben gehaald en nu zien dat het online gedeelte problemen heeft denken sneller laat ik maar een paar dagen wachten.
Grappig dat het schijnbaar Rockstar wel vergeven wordt , maar een developer als Blizzard er niet mee weg komt. Toch vreemd hoe dan opeens de kijk op dingen veranderd als het over de favoriete game van iemand gaat.
Toch wel een nuance verschil; Als bij Blizzard de servers eruit liggen, dan kan je de game in zijn totaliteit niet spelen. Dus ook geen Single Player (Diablo 3) of diensten waarvoor je betaalt (WoW) niet beschikbaar.
Dat daar meer onvrede over is als er serverproblemen zijn, kan ik me wel wat bij voorstellen.
Gaf Blizzard ook al van te voren aan dat Diablo 3 niet te spelen was bij de release door onverwacht succes? Ja dat deden ze :+ Rockstar meldt het in ieder geval even netjes, in tegenstelling tot andere developers. Het succes bleek wat groter (1 miljard omzet binnen drie dagen i.p.v. de eerste maand) dan ze zelf verwacht hadden.

Servers kopen om alleen die klap op te vangen kost meer geld dan boze gamers die de game toch al gekocht hebben.

Blijft jammer natuurlijk, maar ze doen er in ieder geval wat meer aan en waarschuwen mensen al, voordat ze GTA Online launchen.

EDIT: plus wat Deem hierboven zegt, de SP van GTA is groot genoeg om je nog te vermaken, ondanks het niet kunnen spelen van GTA Online

[Reactie gewijzigd door MisterChaoSs op 1 oktober 2013 16:50]

Was te verwachten, geen een bedrijf kan natuurlijk zoveel servers hebben voor een spel dat er 5 tot 10 miljoen mensen er tegelijk op kunnen. Dus ik denk dat het weer even een paar dagen wachten wordt. Maar dit zag natuurlijk iedereen wel aankomen :p
Gewoon bij iets als Amazon hosten, dan kan je rete-snel op en terug schalen als het nodig is :) Dus kost helemaal niet zoveel extra dan!
Ervanuitgaande dat er 500.000 kopiŽn verkocht zijn enkel in Nederland, waarvan 1/4 vandaag online wil gaan , betekent dit 125.000 spelers die data trekken.
Een spel als GTA kan al snel 500 Kb/s trekken aan data , wellicht zelfs meer.
Als we uitgaan van bovenstaande theoretische waarden zou dit 125.000 x 0,48 MB zijn.
Dit is 60.000 MB = 58,6 GB / s aan (upload) data vanuit het datacenter.
500 kB/s trek je niet. Zeker niet met slechts 16 spelers per online sessie. Dat moet beperkt zijn tot enkele kB/s.
al zou het kloppen. verdeel het over 5 datacenters wereldwijd en de getallen zijn al weer heel anders per datacenter.

Buiten dat. Netflix trekt nog veel meer en dat kan Netflix, de datacenters en de ISP's ook gewoon aan.
Maar je vergeet 1 klein dingetje bij je voorbeeld, tien netflix voor het eerst online ging zouden ze de data die ze nu verbruiken niet aankunnen dit is langzaam uitgebreid
en jij vergeet dat Rockstar 2 weken heeft gewacht met het online gedeelte en dus in die 2 weken heel goed heeft kunnen inschatten hoeveel exemplaren ze verkocht hebben.
Aantal verkocht is niet gelijk aan hoeveel mensen er online gaan... Het is natuurlijk niet zo dat 100% van de mensen online gaat... En als jij er te veel servers neer zet is dat natuurlijk ook zonde van je geld...
Bron voor deze getallen?
Afgezien van je spelers aantallen, ben ik het niet eens. 500 Kb/s is BEHOORLIJK veel.
de enige data die constant over de lijn gaat is spelersposities, en andere coordinaten (auto's, wapens etc) en stats. Ze moeten wel een heel slecht protocol hebben bedacht als dat niet in een paar Kb past.
Ik snap niet waarom je zo hard weggemod wordt...
Bij Amazon servers extra huren voor piekmomenten lijkt mij een effectieve strategie, kosten-efficiŽnt en je service geraakt door de eerste zware drukte.

Een bedrijf kan z'n eigen server park hebben (zoals met rockstar het geval is) en voor de opening wat amazon servers extra gebruiken. Het werkt allemaal redelijk transparant met dingen zoals AWS DirectConnect en VPC VPN verbindingen.
Ja ik snap ook niet waarom ik een -1 krijg, maar goed. Inderdaad, je kan een VPC vrij makkelijk aan je eigen DC knopen en het lekker schaalbaar maken bij zulke grote lanceer momenten!
Dit was te verwachten toch? Zelfs het gedeeltelijk beschikbaar maken van GTA Online heeft dus kennelijk niet geholpen.

Positief dat een spel zo populair is dat de spelers de servers eruit laten klappen. Gelukkig kan ik het vanavond pas weer spelen dus dan hoop ik dat ze het enigszins verholpen hebben.

Jammer dat dit toch vaak gebeurd bij releases van spellen. Zelf heb ik niet de technische kennis ervan. Maar is dit echt zo moeilijk om onder controle te krijgen?
Op dag 1 van de GTA V verkoop werd duidelijk dat iedereen, zowel Rockstar als TakeTwo zeer verrast waren hoeveel er werd verkocht. Er werd veel meer verkocht werd dan verwacht.

[Reactie gewijzigd door Noppie1991 op 1 oktober 2013 15:20]

Nope, want dan was het op dag 1 uitverkocht geweest.
GTA 5 was toch dag 1 praktisch uitverkocht? De game was dagen lang nergens meer te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Deem op 1 oktober 2013 15:59]

Toen ik 's avonds mijn exemplaar in de winkel ging halen lag het spel nog met hopen in het rek. Ik heb eigenlijk niemand horen klagen over het feit dat ze het spel niet in de winkel hebben gevonden. Enkel maar over pre-orders die te laat werden geleverd.
Veel vrienden van mij die het spel na een paar dagen wouden kopen moesten toch echt wachten tot een paar dagen geleden. Omdat hij helemaal was uitverkocht waar ik woon.

Zelf had ik hem gelukkig al op dag 1 gekocht :).
Hoezo is dit te verwachten? Met hun omzet kunnen ze toch wel voldoende servers neer zetten om dit op te vangen?

En anders maar opvangen door users te laten hoosten bij overflow van de servers
Hoe dit te verwachten was? Rockstar heeft dat zelf wereldkundig gemaakt?
Hoe dit te verwachten was? Rockstar heeft dat zelf wereldkundig gemaakt?
In een uitgebreide nieuwspost met meer informatie over Grand Theft Auto Online meldde Rockstar woensdag dat de eerste weken dat GTA Online speelbaar is in het teken zullen staan van het bijschaven van de game en het oplossen van problemen en bugs

Is het online speelbaar? Even lezen voordat je refereert ;)
De belangrijkste zin laat jij weg, namelijk:
De uitgever gaat er in zijn bericht vanuit dat dat gepaard zal gaan met wat problemen.

Als je nog 1 link dieper had geklik en het orginele bericht van Rockstar zelf had gelezen dan wist je dat:
The first couple of weeks we expect to be heavily focused on tuning the experience as it goes from internal testing to the reality of being played by tons of people in the real world so that all the usual teething problems for an online game are overcome. We hope it will all run incredibly smoothly, but please bear with us if it doesn't, and help us fix any and all problems!

http://www.rockstargames....nd-theft-auto-online.html

Even verder lezen voordat je blaat ;)

[Reactie gewijzigd door Deem op 1 oktober 2013 16:05]

De belangrijkste zin laat jij weg, namelijk:
De uitgever gaat er in zijn bericht vanuit dat dat gepaard zal gaan met wat problemen.
http://www.rockstargames....nd-theft-auto-online.html

Even verder lezen voordat je blaat ;)
Wat problemen? 2 platformen down zie ik niet als gepaard met wat problemen.
Dat het bij jou mogelijk niet werkt, wil niet zeggen dat het down is voor iedereen.
Dat het bij jou mogelijk niet werkt, wil niet zeggen dat het down is voor iedereen.
Ik wacht op de pc variant.

Kort nadat Rockstar Games de deuren van Grand Theft Auto Online openstelde voor gamers, zijn de servers bezweken onder de grote druk. Zowel op de PlayStation 3 als op de Xbox 360 is het op dit moment niet of nauwelijks mogelijk om de game te spelen.

En zoals je leest in het artikel is het bijna iedereen
Uit de reacties op dit artikel zijn er wel degelijk mensen die online zijn (geweest). Op internet krioelt het ook van de GTA 5 Online livesteams. Dus offline is het zeker niet.

Het is wel zeer druk met de daarbij horende problemen, zoals verwacht.

[Reactie gewijzigd door Deem op 1 oktober 2013 16:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True