Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Rockstar heeft de ondersteuning voor microtransacties in GTA Online tijdelijk uitschakeld, zolang een groot deel van de spelers de onlinemodus van het spel nog niet weet te bereiken. Een dag na de lancering kampt de onlinemodus van GTA V nog met forse problemen.

gta vDe microtransacties, waarmee in-game-geld kan worden gekocht, worden pas weer ingeschakeld als iedereen toegang tot GTA Online heeft en de multiplayermodus goed werkt, zo blijkt uit een verklaring van Rockstar. Waarschijnlijk moet daarmee de serverload worden verlicht. Het is wel nog steeds mogelijk om geld te verdienen in de game zelf, benadrukt de uitgever.

GTA Online, de onlinemodus van Grand Theft Auto V, opende dinsdag zijn deuren voor het grote publiek, maar veel spelers hebben de onlinemodus nog niet of nauwelijks weten te bereiken. Veel spelers klagen volgens Rockstar dat ze niet voorbij de tutorial komen, maar zelfs spelers die de tutorial al hebben uitgespeeld kunnen nog last hebben. Ondertussen is wel een probleem voor PlayStation 3-bezitters opgelost waardoor het aantal gelijktijdige gebruikers dat online kon te veel werd beperkt.

Rockstar heeft nog niet gereageerd op klachten van gebruikers dat de singleplayermodus van GTA V onspeelbaar werd na online te hebben gespeeld. Vooraf waarschuwde Rockstar al voor serverproblemen, die het gevolg zijn van het feit dat de servers de aandacht voor de onlinemodus niet aankunnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Na Blizzard weer een andere gerenommeerde studio die problemen heeft met het online deel van een game.

Dat hele online geneuzel brengt niets dan ellende. Of je nu verplicht online moet zijn om het spel überhaupt te spelen, of voor bepaalde delen van een spel. Het lijkt nooit goed te gaan.

Waar zijn de tijden van simpele spelletjes zonder allerlei activatiegeneuzel, microtransacties, DLC... Ja, ik ben oud :+

Edit: Misschien heb ik het wat hard verwoord. Wat ik eigenlijk bedoel, is dat je als studio snel een slechte naam krijgt als jouw game bij de introductie nagenoeg onspeelbaar is danwel geplaagd wordt door bugs.
Ik zal mij er ook niet snel aan ergeren, maar zeg dat ook tegen de grote groep die-hard gamers, die hun frustraties op internetfora botvieren...

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 3 oktober 2013 09:01]

Er zijn meer als genoeg games geweest waar het online gedeelte wel meteen goed werkte, alleen die waren stuk minder populair en was er een mindere massa die tegelijk wilt spelen.
Online geeft ook vele voordelen, Blizzard's Warcraft zou niks zijn geweest als het slechts alleen tot offline had beperkt. De sociale interacties tussen mensen brengt een enorm veel verschil, en dankzij online gaming heb ik een heleboel mensen leren kennen. Jij noemt het Ellende, ik ben het daar helemaal niet mee eens :+

DLC's en Microtransacties is wat de mensen willen, de games waar je elke maand voor moet betalen beginnen onpopulair te worden tegenover de free-to-play games. WoW is een goed voorbeeld, de afgelopen maanden zijn een miljoen spelers al vandoor gegaan...

Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat GTA Online niet zou werken, puurweg omdat zoveel mensen het hebben gekocht. Ik vrees dat maar weinig games bestand zijn tegen zo'n stroom aan gamers (Zoals Sim City ook heeft bewezen).
Ik heb GTA 5, ik heb geprobeerd online te komen, maar de game crashte en bleef met zwart beeld zitten... en dan denk ik "Ach, een andere keer wel weer" :) Er zijn mensen helemaal door het lint gegaan erdoor :?
DLC's en Microtransacties is wat de mensen willen, de games waar je elke maand voor moet betalen beginnen onpopulair te worden tegenover de free-to-play games. WoW is een goed voorbeeld, de afgelopen maanden zijn een miljoen spelers al vandoor gegaan...
Misschien dat jij dit wil, maar het overgrote deel van de gamers die ik ken zijn compleet ziek van het uitmelken dat DLC is. onafgemaakte/incomplete/buggy games worden gelanceerd en bug fixes/extra content welke vroeger gewoon gratis gepatched werden worden nu verkocht onder de noemer DLC. Evenals microtransacties, heb een paar MMO's geprobeerd met dit model en aan het eind komt het er altijd op neer dat micro transacties als je de full feature set wil die je anders met een sub had gehad altijd meer kost dan de sub voor enkele maanden. Micro transacties zijn dan alleen voordelig als je echt voor langere tijd blijft spelen (wat vaak niet gebeurt omdat F2P mmo's veelal een ramp zijn qua content uitbreidingen.

Ik denk trouwens niet dat de daling van Subs bij WoW te maken heeft met de maandelijkse Fee, dat is wel echt een punt waar zeer weinig over geklaagd wordt. Ik denk dat het vooral de standaard (WoW) MMO golfbeweging is, bij een nieuwe release stijgt het aantal subs (omdat mensen terug komen), tijdens de kerst/nieuwjaar periode, zomer periode en aan het eind van een expansion cylce daalt het aantal subs altijd. Zo gaat het ieder jaar, toch al zeker een jaar of 5-6.

Qua GTA snap ik best dat ze server problemen hebben, het spel is nu nieuw en booming en zou dus zeer veel server capaciteit kosten die misschien over een paar maand volledig overbodig wordt als het aantal spelers zal gaan stabiliseren. Beetje onzinnig om dan die kosten wel te maken.
Dan toch het teken dat ze die milde reacties verdienen. EA heeft het zo vaak verprutst dat ze zich eerst weer dik zullen moeten bewijzen voor ze milde reacties krijgen, en zelfs dan.
Over DLC, het kan uitmelken zijn, maar toch niet altijd. De DLC voor GTA IV was goed, de gemiddelde DLC voor deemiddelde shooter is elke maand 3 maps voor 10 a 15 euro en dat is wel uitmelken (in mijn ogen).

Ovgr GTA online, het was te verwachten. Na de launch van de SP heeft het dagen geduurt voor ze de SocialClub weer stabiel kregen voor de in-game foto's. Ik zou het al tof vinden moest ik niet elke keer een ander manneke krijgen bij het aanmelden. Het spelen zelf is nog niet gelukt, dat test ik een dezer dagen wel eens. Nog genoeg te doen in de SP :)
Er zijn meer als genoeg games geweest waar het online gedeelte wel meteen goed werkte, alleen die waren stuk minder populair en was er een mindere massa die tegelijk wilt spelen.
Is dit nu niet juist het probleem? ;) Populaire games crashen omdat er miljoenen mensen tegelijk willen spelen. Dit hoeft helemaal niet te komen doordat de game online niet goed werkt.

Maar dat mensen daardoor hun leven zien voorbij vliegen omdat ze niet op de minuut af online kunnen spelen, is wel een beetje zielig ja.
Dat hele online geneuzel brengt niets dan ellende. Of je nu verplicht online moet zijn om het spel überhaupt te spelen, of voor bepaalde delen van een spel. Het lijkt nooit goed te gaan.
Misschien bedoel je het anders of interpreteer ik het verkeerd maar ik denk dat in veel spellen de online ervaring niet alleen maar ellende met zich meebrengt. Ik heb lang geleden BattleField 2 alleen maar online gespeeld. Zonder online vond ik er maar weinig aan. Ik hoop dat ze bij Rockstar erin slagen de problemen snel op te lossen want het lijkt mij fantastisch om met vrienden co-op te spelen of tegen elkaar te spelen.

Voor de simpele spellen kun je altijd nog naar Indie games (zo heet dat toch) kijken.
Dit valt over het algemeen wel mee, problemen bij launch heeft vrijwel elke grote release, daarna lopen ze allemaal aardig stabiel. Maar je hebt wel gelijk.

Launch problemen zijn vaak totaal anders van aard dan echte 'downtime'. Meestal heeft vooral de authenticatieserver problemen. Dat heb ik meegemaakt bij GW2, op Battlenet, bij WoW... De capaciteit was er wel, maar niet als iedereen tegelijk wil verifyen, want server capaciteit is meestal niet gelijk aan de capaciteit van het verwerken van logins e.d.
Ik vraag me af hoe het kan dat bij een budget van meer dan 250 miljoen dollar dit soort problemen nog kunnen ontstaan.
Dat je geen stresstest kan doen op dezelfde schaal als de daadwerkelijke verkopen oké maar je kan de benodigde capaciteit toch wel redelijk inschatten en misschien ook nog wel om wille van "op safe spelen" de capaciteit met 20% ofzo verhogen.
Er is geen beta test geweest, dus ik vraag me af hoe goed dat in te schatten is geweest. Ze hebben een schatting gemaakt en daarbij wel aangekondigd dat er problemen gaan ontstaan. Als dit een bewuste keuze is geweest om binnen het budget een mega goede single player te maken en nu met wat gepakte winst de serverparken gaan uitbreiden, dan heb ik daar geen moeite mee.

Daarbij komt dat dit spel zo lang door de media gehyped is en nog steeds wordt, dat waarschijnlijk de verkochte aantallen in de eerste maand zelfs hun zonnigste verwachtingen heeft overtroffen.

Het komt echt allemaal wel goed. Dan maar een week later online beginnen. Ik snap dat veel mensen staan te popelen, maar er wordt wel een heel drama van gemaakt. Punt is wel dat ik het niet vind kunnen dat een single player er zo onder leidt. Zeker niet als er savegames corrupt (als dat waar is) raken.
Ik denk dat het grote probleem is dat ze verwacht hadden in één maand een miljard omzet te draaien met de verkoop en ze dit in 3 dagen voor mekaar gekregen hebben.

Ook met 20% extra zouden ze het dus niet gered hebben.
Heel vervelend maar het was te verwachten. Vond het al een interessant idee dat ze verschillende delen van de wereld apart lieten downloaden. Had misschien een oplossing kunnen zijn. Maar dit probleem was waarschijnlijk precies het zelfde geweest als online direct beschikbaar was. Wel vervelend dat je zelfs singelplayer niet kon spelen.

Denk dat ze deze week nog wel nodig hebben om alle problemen op te lossen.
Singleplayer heb ik vooralsnog probleemloos ervaren sinds gta online live is. Heb overigens besloten om het online gedeelte pas over een week te proberen om mezelf frustraties te besparen ;)
Ik ben dus iemand die geen singleplayer meer kan spelen. Ik baal hier echt enorm van. Ik kan geen story mission meer beginnen, collectibles verzamelen heeft geen zin. Letter Scraps die ik voor de bug had verzameld tellen niet meer mee. Dus ik kan nu maximaal 48/50 halen. Zelfde geld voor Spaceship parts. Ook heeft het geen zin om Hidden Packages te verzamelen, ik krijg er geen beloning voor. Enige wat nog wel gebeurd zijn random events, maar die heb ik allemaal al gehad.

Ik vind dit echt klote. Ik betaal 60 euro voor een spel, die vervolgens zowel online als offline niet meer te spelen is. Ik was bij mission 58/69. Hoewel veel mensen zouden zeggen: "Begin gewoon overnieuw, heb je er geen last van.", vind ik het zelf niet leuk om alles wat ik vorige week nog heb gespeeld, over te moeten doen.

Ik denk eraan om het spel terug te brengen als er over een tijdje nog steeds geen oplossing is. Dan koop ik het over een jaar nog wel eens als ik uit m'n rage ben. Ik weet alleen niet of de winkels m'n spel terug nemen aangezien ik het al een tijdje heb. Maarja, aan andere kant denk ik, iets wat je verkoopt moet gewoon werken.
Ik zou even proberen om te kijken of de offline gedeelte werkt als je eerst de netwerk stekker eruit trekt als tijdelijke oplossing.
Er zijn mensen die dit vermeld hebben dat het bij hun gewerk heeft.

Geen echte oplossing maar tenminste iets voor tijdelijk.
Werkt niet
Als de savegame eenmaal corrupt is maakt dit niet meer uit.

Ik kan geen missies meer starten, ook zonder netwerk.
Gelukkig had ik een paar missies terug nog een extra savegame gemaakt...
Maar dan heb je eht over 2 verschillende dingen.

Bij jou is dan de savegame corrupt.

Bij Hedva misschien niet.

En wat heeft in feite dan een extra savegame voor verschil?

Je game update zit er al overheen.

Zal die extra savegame dan niet corrupt raken?

[Reactie gewijzigd door Ienni1983 op 3 oktober 2013 12:36]

Als je met je savegame online bent gegaan (wat uiteindelijk niet werkte) en terug ging, is de savegame corrupt geraakt. Met autosave, en anders gewoon als je het spel handmatig hebt opgeslagen.

Als je nog een oude savegame zou hebben ala backup savegame (waarmee je niet online bent gegaan) dan is die niet corrupt, en zou die wel werken.

Als ik dit van te voren wist had ik natuurlijk eerst een extra savegame aangemaakt, maarja. Ik kwam er pas redelijk laat achter dat het door die bug kwam dat mijn missies niet meer kwamen. Ik dacht eerst dat ik misschien nog andere dingen moest doen die nog openstonden (2 freak missies (maar niet dus).

Ik had 2 savegames, die ik altijd dubbel opsloeg (alvast voor de laatste heist, want daar krijg je meerdere opties). Dus zijn nu beide corrupt. Helaas.
Ik zou er nog even mee wachten. Misschien brengt Rockstar binnen een paar dagen een patch uit, die je singleplayer weer fixt.
Je spel werkt gewoon. Maar het ligt aan Rockstar dat deze het niet doet. Het is ook niet blijvend er komt een oplossing dus een cdrom gaan ze moeilijk terug nemen want jij bent niet de enige met deze problemen.
Nou een PS3 spel terugnemen doen ze sneller dan een PC spel.

Wegens het feit dat er bij een PC spel al snel een cdkey bij zit en bij een PS3 spel niet.
Een oudere savegame laden was voor mij de oplossing (geen auto-save maar een eigen savegame). Ik kom ook geen missie meer doen of niet meer switchen, maar ff een savegame van een paar min terug geladen en alles werkt weer.
Nadat ik GTA Online had uitgeprobeerd. Duurde het heel lang voordat ik van charater kon wisselen of soms deed hij het helemaal niet. Ook properties konden niet gekocht worden. Pas na opnieuw opstarten van het spel kon ik weer wisselen en properties kopen.. vervelend maar gelukkig kan ik nog spelen..
Vooraf waarschuwde Rockstar al voor serverproblemen, die het gevolg zijn van het feit dat de servers de aandacht voor de onlinemodus niet aankunnen.
Dus met andere woorden te weinig capaciteit?

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 3 oktober 2013 08:22]

De capaciteit is waarschijnlijk toereikend. Maar als iedereen in 1 klap online gaat (of binnen enkele uren) is het wel een grote klap. Normaal verdeeld het zich over de hele dag. Maar bij de release wil iedereen het meteen proberen/bekijken etc. Zelfde verhaal bij simcity...
Dat moet tegenwoordig toch niet het probleem zijn lijkt mij.
als je drukte verwacht druk je er gewoon wat servers bij.
Bij AWS kan je ook automatisch servers bij plaatsen als de load te hoog word.
Dus de capaciteit was tijdelijk niet toereikend.
Dat zit technisch volgens mij een stuk ingewikkelder in elkaar.
Word nog leuk als alle xbox bezitters dit weekend gratis xbox live gold hebben, dan kan iedereen online op de xbox
Ik snap ook eigenlijk niet waarom ze dit doen, nu al zijn er probleem met de druk op de servers en kunnen veel personen niet inloggen, waarom (tijdelijk) nog meer mensen de mogelijkheid bieden om in te loggen.

Nouja, ik ben voorlopig toch nog wel zoet met de single player versie en zie dit vooral als een extratje :)
Omdat Microsoft niet Rockstar is? Het maakt voor Microsoft weinig uit welke game mensen online spelen. + Zij beheren de GTA V servers niet. Met Xbox Live zelf is niks mis (qua inlogproblemen etc...) en er zijn genoeg andere games om online te spelen. Ik vermoed dat ze het vooral doen voor de open bèta van Battlefield 4, niet voor GTA :).
Dat kan inderdaad nog wel eens druk gaan worden.
Ik hoop dan ook dat Rockstar met de hulp van Sony & Microsoft het online gedeelte "snel" weet te stabiliseren :)


Overigens gisteravond omstreeks 19:00 kwam ik met geen mogelijkheid online (Xbox), echter rond 21:00 probleemloos terwijl vrienden van me niet online konden komen.

[Reactie gewijzigd door DutchCrownNL op 3 oktober 2013 08:53]

Ik dacht dat ze niet aan micro-transacties zouden doen!? (kan artikel die dit zegt niet meer voor me halen)
Maar als ze dat wel doen wat dus blijkt en je game/save crashed, ben je de gemaakte transactie dus mooi kwijt of misschien toch niet?
De micro-transacties zijn voor GTA Online, heeft dus niks met je savegames te maken.
Dat snap ik. Maar zoals we nu in het begin al veelvuldig voorbij hebben zien komen zijn zogenaamde opgeslagen karakters ook weg door het niet beschikbaar zijn van de servers ;)
Toch wel humor hoe op de GTA Online problematiek wordt gereageerd.
Onder het motto van het moet werken en dat doe je wel even. Er wordt heel simpel vergeten hoe complex het is om een online wereld te maken en te onderhouden voor potentieel miljoenen spelers. Vooral als deze allemaal tegelijkertijd proberen in te loggen en te spelen. Ik vind het een hele prestatie wat Rockstar doet en ik heb echt wel het geduld om even te wachten tot de boel echt loopt.
Vergeet daarbij niet dat dit nu een gratis functionaliteit is welke je zomaar bij de game bij krijgt. Als je nu grof per maand zou betalen dan zou je mogen klagen. Geduld is een schone zaak.

@Alamo: Dat is maar hoe je het bekijkt. GTA is altijd SA geweest. En daarom hebben ook het gros van de mensen deze game gekocht. Nu hebben ze eindelijk een eigen MP wereld erbij geleverd. Maar dat heeft volgens mij zeer weinig invloed gehad waarom mensen de game kopen. Daarnaast zou het voor de prijs van GTA niets hebben uitgemaakt of er wel of geen MP bij zit. Daarom zie ik het als een gratis bonus bij de game. Als ze Free to Play gaan veranderen in Pay to Play, dan wordt het een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 3 oktober 2013 14:30]

Ben het met je eens, behalve dan het laatste wat je schrijft: je hebt uiteraard gewoon betaald voor GTA Online, het kwam alleen later beschikbaar. Zoiets groots (duur en complex) als GTA Online is natuurlijk niet iets wat ze er gratis bij gooien.
Zonder MP was hij ongetwijfeld ook verkocht. Het is gewoon een zeer leuke extra.
online kan iedereen nu wel maar deftig spelen zal pas volgende week zijn.

en die servers, ja ze verdienen hopen . maar waarom zouden ze zoveel servers kopen als er over een klein half jaar nog mss maar de helft van de mensen GTA online speelt? overschot dan.
Huren lijkt me een prima optie/alternatief, hou je ook geen overschot over een half jaar.
zucht..., elke dag kijk ik op tweakers over bericht van GTA V en de releasedatum voor pc.......
ma soit,
deze server problemen zijn te verwachten als op 1 dag 13.000.000 games worden verkocht 8)7
Ik ben ook vol in verwachting, in ieder geval mogen PC gebruikers alvast hopen op een volledig werkende online ervaring :)
Wat ik vooral vervelend vind, is dat ik ook offline veel last heb. Kan de social club nauwelijks bereiken en die wordt slecht geupdate (voor m'n progress), kan nauwelijks foto's uploaden en durf niet online omdat dan de offline mode ook vast kan gaan zitten...
"en durf niet online omdat dan de offline mode ook vast kan gaan zitten..."

Dat laatste gebeurt maar bij een zeer select groepje, ik heb gisterenavond geupdate en alles werkt nog ;)

[Reactie gewijzigd door Robinvdh5 op 3 oktober 2013 08:30]

Ik kan helaas in de single player niet meer van personage wisselen. Gisteravond na de update lukte dat in ieder geval niet meer.
Dan moet je de game even herstarten, bij mij zorgde dit er voor dat ik weer een karakter naar keuze kon selecteren.
Oke bedankt, vandaag of morgen maar even proberen.
Schijnt dat als je een oudere save-game (van een handmatige save) laadt, dat het wel weer kan.
Je moet er maar bij zitten. Ik heb een oude PS3 ( eerste gen ) en als die soep loopt, dan is het gedaan met de pret. Want ik denk niet dat hier nog garantie voor is .

Ik herriner me ook dat GTA IV de PS3 helemaal kon doen crashen waardoor hij zelfs niet meer bootte. Dus ik check altijd sinds online even , of een update niets kapot maakt alvorens hem te installen.

Peace !
Je hele PS3 in de soep draaien? Das best bizar. Nog niet eerder van gehoord... Ik had dan Rock* opgebeld en een nieuwe ps3 eisen, denk dat daar best nog wel een kansje in zit dan
Als software de hardware opblaast is er iets mis geweest met de hardware.
Bij GTA Andreas zijn anders aardig wat PS2's gesneuveld destijds. Fora stonden er vol van maar R* wist van niets..ik kon ook een nieuwe kopen.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 3 oktober 2013 21:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True