Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Strauss Zelnick, ceo van Take-Two, heeft op een conferentie voor analisten de Red Dead-franchise als permanente franchise genoemd die zich staande kan houden naast andere franchises van de uitgever als Grand Theft Auto en Borderlands.

Take Two Interactive-logoZelnicks statement dat Red Dead een permanente franchise is, komt voort uit een vraag over de manier waarop Take-Two nieuwe games uitbrengt. Hij zegt dat Take-Two sinds 2007 elk jaar een nieuwe, succesvolle franchise heeft uitgebracht maar benadrukt dat niet iedere franchise een permanente kan worden. ''Het is duidelijk dat GTA, zolang wij de huidige kwaliteit kunnen blijven leveren, een permanente franchise is. Verder lijkt het overduidelijk dat Red Dead, maar ook Borderlands en NBA als permanent mogen worden beschouwd''.

Naar eigen zeggen heeft Take-Two een 'selectieve aanpak' als het gaat om het uitbrengen van games, in tegenstelling tot een bepaald aantal andere studio's die de markt zouden overspoelen met nieuwe games. Zelnick noemt volgens Gamespot als risico van het alsmaar uitbrengen van meer games, dat het er slechts toe kan leiden dat het release-schema vol raakt. ''Maar consumenten willen beter, niet meer. De selectieve aanpak die wij sinds 2007 hanteren, betaalt zich naar mijn mening uit'', aldus Zelnick.

Op een vraag over de toekomst van BioShock gaf Zelnick geen concreet antwoord, wel stemde hij in met de suggestie van een interviewer dat de BioShock-serie nog niet zijn commerciële potentie heeft vervuld. ''De toekomst van BioShock heeft momenteel nog geen concrete vorm; wij weten alleen dat de serie geliefd is. De toekomst ervan is zeker iets dat wij belangrijk vinden''.

Zelnick erkent dat het bedrijf ook een aantal flops heeft uitgebracht, waaronder één die voortkwam uit een verkeerde beslissing van Zelnick zelf; de laatste Duke Nukem-game. ''Maar als je nooit fouten maakt, doe je waarschijnlijk niet goed genoeg je best''.

Red Dead Redemption zou in 2010 hebben gezorgd voor de goede jaarcijfers van Take-Two. Het was volgens het bedrijf het eerste jaar waarin het winst boekte, zonder dat het dat jaar met een nieuwe GTA-game kwam. Take-Two registreerde in mei nog de merknaam City Stories, wat kan wijzen op een nieuwe game in de GTA-serie. Rockstar zou momenteel bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe game die in 2015 uit moet komen, voor de next-gen consoles.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Red Dead Redemption, een van de beste games die ik heb gespeeld op de PS3.
Van mij mogen ze met een tweede deel komen. Althans, dat hoop ik.
Voor mij was dit ook een van de beste games voor de PS3.
Prachtige game van begin tot eind, van graphics tot gameplay en soundtrack.

Kan niet wachten op wat ze voor next gen in petto hebben.
hmmm wat lovend allemaal. Misschien moet ik het toch weer eens oppakken. Vond de omgeving zo eentonig saai dat ik het na een paar uur spelen naast mij neergelegd heb. Vond games zoals Bioshock infinite en Far Cry 3 meteen al zoveel meer uitstraling hebben om het spel verder te spelen.
Same here. De game kon me niet echt bekoren en voelde vooral wat kaal en saai aan.
Same here. De game kon me niet echt bekoren en voelde vooral wat kaal en saai aan.
Het grootste probleem wat RDR had voor iedere speler, was de ontzettend trage en lange intro.

Ik heb de eerste keer ook mijn joystick maar neergelegd en de game een maand niet aangeraakt. Op een gegeven moment was ik door mijn backlog aan games heen en ben het weer gaan proberen.

Doorzetten is het motto hier, want je word geweldig beloond als je door de slappe introductie komt; het was voor mij daadwerkelijk een frisse wind in het sandbox genre. Niet langer, saaie stedelijke omgevingen, maar bergen, natuur (vooral het sneeuw gedeelte in het noorden) en een diversiteit aan (natuurlijke) vijanden, in plaats van hiphop/maffia gangsters.

Tel daarbij nog eens op de graphics en vormgeving, de geweldige controls - ook ter paard - de dreiging van de gehele omgeving (vallen door cowboys aan de zijkant van de weg) en nog belangrijker; het intense verhaal en dit was voor mij toendertijd een klassieker eerste klas.

Ik snap dan ook niet waar de aankondiging van een deel 2 blijft.
Als je de eerste keer dat huis uitkomt, helemaal aan het begin. Dan vóel je gewoon dat het warm is buiten, de wind, de zon .. dat wapperen van die was aan de waslijn en zo. Schitterende game.
Ik heb hetzelfde met bioshock en Far Cry 3, die vind ik gewoon vervelend om te spelen en is RDR gewoon een fijnere game om meerdere keren uit te spelen.

Far Cry 3 is niets voor mij, teveel vast op een eiland met hele domme vijanden.
Mee eens, alhoewel de frame rate wel echt te wensen overliet. Helaas is dat bij de GTA games ook vaak het geval, maar bij Red Dead Redemption was het soms echt randje onspeelbaar. Liever iets minder grafisch detail en een stabiele frame rate. Dat was overigens ook wel het enige grote minpunt aan het spel.
Van mij mogen ze met een tweede deel komen. Althans, dat hoop ik.
Derde deel dan. Red Dead Redemption is al de tweede, na Red Dead Revolver.
Redemption is een spirituele opvolger van Revolver, geen officiele. Een vervolg wordt ook gewoon Redemption 2.
Hoezo geen officiele? Je kan dan net zo goed zeggen dat GTA5 geen opvolger van GTA4 is.
Mooi om te horen. Ik heb pas met de Red Dead franchise kennis gemaakt met Red Read Redemption en dat beviel dondersgoed! Dus ik zie er graag een vervolg op. Gezien Take Two duidelijk aangeeft om selectief games uit te brengen verwacht ik niet zo snel een vervolg, maar die zal wel komen als ie echt af is ala 'it's done when it's done'.
Tsja, Duke Nukem was het schoolvoorbeeld van 'it's done when it's done' en dat was niet echt een topper. Tis geen garantie.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 mei 2014 13:09]

Ja maar daar noem je dan ook weer een titel.

Van Red Dead Redemption weet je wat je kan verwachten,

Dus als ze zeggen it's done when it's done.... dan is het ook een goede done...

Als DNF gewoon door 3D Realms gemaakt was dan was het veel beter.

Nu was het door Gearbox gedaan.
Incorrect, de reden dat het zon bende werd met DNF is juist door 3D realms veroorzaakt.
Gearbox heeft toen het project wat al voor zon 75/80% klaar was opgepakt en verder opgepoetst/afgemaakt.

Stukje van wikipedia:
Duke Nukem Forever Developed and Produced by 3D Realms with assistance from Triptych Games and Piranha Games under guidance of Gearbox Software

Ik denk juist dat had Gearbox het zelf vanaf het begin af aan ontwikkeld dat het dan een heel veel betere game was geworden die zich had kunnen meten met Borderlands (2).
Duke Nukem kun je eigenlijk toch echt niet vergelijken met Borderlands... Ja het gaat allebei om schieten, maar Borderlands heeft een sterk aRPG element, iets wat je denk ik ook niet in een DN game had willen stoppen.
Verder vond ik DNF niet eens zo heel slecht eigenlijk. Het probleem was dat er enorme verwachtingen waren terwijl het eigenlijk gewoon een simpele shooter was waarbij je niet te veel na moest denken. Eigenlijk precies wat de oude game was, maar wat niet meer zo in de huidige gamesmarkt past en wat vooral na jarenlang spanning opbouwen een enorme teleurstelling was voor veel mensen.
Wat betreft hoeveel plezier ik van de game gehad heb, tja ik heb er een keer doorheen gespeeld en had best lol daarmee. Dat is voor mij vergelijkbaar met iets als bioshock, daar speel ik ook een keer doorheen en vind het dan wel goed.
Ik ben het helemaal met je eens, mensen dachten dat de game sterren zou krijgen per jaar dat het in ontwikkeling was oid :)
Ik verwachte: slappe one-liners, boobies, schieten, aliens en flauwe humor.
Alles gekregen wat ik verwachte dus :D

Maar ik denk toch dat Gearbox de kennis en ervaring in huis heeft om een Duke game van de grond af aan op te bouwen waar de die-hard fans ook tevreden mee zijn.
Zover ik weet is het ontwikkel team van 3DRealms ontslagen, een deel daarvan is verhuist naar Gearbox en heeft het spel afgemaakt. Aan een andere partij hadden ze de franchise niet verkocht denk ik.

Het probleem bij het afronden van het spel is dat het initieel alleen een PC spel was, alle extra tijd is volgens mij gespendeerd aan het porteren naar consoles in plaats van de inhoud afronden en oppoetsen van de PC versie. Dit speelde allemaal nadat het ontwikkelteam al was ontslagen, dus niet zo raar dat ze zo snel mogelijk hun geld eruit probeerde te halen. De ontwikkelaars werden namelijk deels betaald in de winst van het spel, waardoor mensen jaren lang voor een laag salaris gewerkt hebben.
Zover ik heb meegekregen was juist Take-Two die niet meer wilde investeren in 3DRealms om het spel af te ronden (wat weer niet raar is, ze hadden het spel al gezien en wisten dat op de PC dit niet de omzet zou halen die ze hoopte).
DNF was dan ook niet Done toen hij uitkwam. Dat betekend niet dat het veel beter zou zijn geweest trouwens. Take-Two heeft trouwens nog steeds winst gedraait op DNF dus eigenlijk kunnen ze niet te hard klagen vind ik.
Breng hem dan eens eindelijk op de PC uit, dankje!
Zou er niet op rekenen, de voorganger, Red Dead Revolver, is immers ook nooit op de pc verschenen
''Maar consumenten willen beter, niet meer. De selectieve aanpak die wij sinds 2007 hanteren, betaalt zich naar mijn mening uit'', aldus Zelnick.
Van die insteek kan UBISOFT nog wat leren...
Nouja, ik vind het niet erg als ze iets nieuws uitproberen. Als ik een winkel inloop staan er titels bij die je al jaren in de schappen terug ziet komen (bv. Mario, Contra, Final Fantasy, Ultima, Sonic, Phantasy Star). Veel van die spellen vind ik overigens erg leuk om te spelen, dus als consument help ik wel mee het probleem in stand te houden. Een RDR-2 komt daar ook graag bij.
EA kan ook nog wat leren van 'beter' in plaats van meer.
RDR 3 zul je bedoelen :)
Dan is het nog altijd RD 3, alhoewel Revolver natuurlijk ook afgekort kan worden als RDR. Maar daar zal toch eerder Redemption mee worden bedoeld.... ;)
Een vervolg op Redemption maakt Red Dead Redemption 2, oftewel RDR 2 :+
Als je maar niet op een spel gaan wedden, wat dan flopt en ze failliet gaan =(
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. En stel dat dat dreigt te gebeuren dan persen ze er nog even snel een GTA uit en kunnen ze voorlopig weer door. ;)
Alleen pers je niet zo makkelijk een GTA game uit. Daar zit aardig wat tijd en geld in geïnvesteerd.
Eerst een nieuwe Bully :)
Een nieuwe Bully zou ik zeker geen probleem vinden.
Maar uiteindelijk vind Ik een een nieuwe Red Dead toch echt wel een stukje interessanter. : :D
Ik vind 'permanente franchise' wel erg conservatief. Uitgevers klampen zich tegenwoordig angstvallig vast aan alles wat in het verleden succesvol is gebleken, waardoor er tegenwoordig steeds minder nieuwe IPs uitkomen van deze uitgevers. Daarnaast zijn de games zelf ook steeds minder aantrekkelijk voor de gamer, gezien deze je tante het ook moet kunnen aanspreken, en ze em ook nog moet kunnen uitspelen.
Bij de meeste uitgevers is dat ook zo, maar ik vind Rockstar hierop een uitzondering. Kijk naar Ubisoft met de AC reeks, Watch Dogs daargelaten. Kijk naar EA met Battlefield. Kijk naar Activision met COD.
Doe games zijn elke keer weer herkenbaar, als vanouds, omdat ze erg veel lijken en overeenkomen met de vorige versies. Pak dan een GTA IV en GTA V erbij. Qua IP en in hoofdlijnen natuurlijk hetzelfde principe, maar doordat ze geen jaarlijkse cyclus aanhouden zijn de verschillen veel groter. Ondanks dat de spelwereld in theorie hetzelfde was dan San Andreas, hebben ze Los Santos nieuw leven in geblazen en was in grote lijnen het 'oude' Los Santos nog wel terug te zien, maar dat was duidelijk niet "hetzelfde" doordat het grafisch natuurlijk veel beter is dan San Andreas, doordat dat al van jaren terug was.
offtopic

Wat jammer dat RDR niet op de pc is zeg. Weiger echt om apart voor dat spel en GTA V een 9 jaar oude console te kopen en deze 2 topgames op belachelijke graphics en framerates te spelen, en ook nog eens zonder muis/toetsenbord. Jammer, jammer, jammer. Wat is daar eigenlijk de reden van, piracy mag dan wel veel voorkomen maar alsnog kopen ZAT mensen zoals ik het gewoon netjes en door mods zal het ook nog goed verkopen als het al wat ouder is.

Wat is trouwens de reden voor het niet hebben van een PC port? Slechte code, deal met MS/Sony?

[Reactie gewijzigd door PC Mustard Race op 30 mei 2014 15:49]

Rockstar gaf zelf destijds dit aan op hun Blog, als antwoord op een vraag waarom Red Dead Redemption nog niet op de PC verschenen is:

"We do know that, yes, there is just one title absent from our PC release plans – that game of course being Red Dead Redemption, and of course we're well aware that some fans have been asking for it. All we can say is that whenever it is viable (technically, developmentally and business-wise) for us to release a game for PC (or any other particular platform) – we will and we usually do; unfortunately, that is just not the case 100% of the time for all platforms."
Dan wordt het nu toch eens echt tijd voor een vervolg. RDR was een erg leuke game, maar voor de status van 'permanente franchise' is er toch weinig eer aan gedaan. ;(
RDR is één van de mooiste games die ik ooit gespeeld hebt. Ben dan zeker ook wel benieuwd naar een opvolger.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True