Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Het offline gaan van de GameSpy-masterservers heeft ook effect op Grand Theft Auto IV, Max Payne 3 en Red Dead Redemption. Rockstar Games publiceerde dinsdag een lijst met welke gevolgen het offline halen van de GameSpy-masterservers heeft op zijn games.

GameSpy logoUit de lijst blijkt vooral dat na het offline gaan van de GameSpy-masterservers de Social Club-functies uit vrijwel alle games verdwijnen. Functies als het bijhouden van leaderboards en statistieken op de Social Club-website zullen niet meer werken, en de Social Club-minigames van GTA: Chinatown Wars zullen niet meer te spelen zijn. Het is niet duidelijk of de functies van Social Club die verdwijnen, gemigreerd gaan worden naar andere servers. Wel duidelijk is dat Grand Theft Auto V geen gevolgen ondervindt van het offline gaan van de GameSpy-servers.

De Mac-versie van Max Payne 3 zal vanaf 31 mei niet meer online speelbaar zijn. Dat geldt ook voor de PlayStation 3-versie van Midnight Club: Los Angeles. De multiplayer-functies van andere Rockstar-games zouden naar behoren moeten werken na het offline gaan van de GameSpy-masterservers.

Begin april maakte GameSpy bekend dat het de stekker uit zijn masterservers haalt. Ook games als ArmA II, Saints Row 2 en Halo: Combat Evolved zullen de effecten hiervan gaan voelen. Uitgever 2K-games maakte vorige week al bekend op welke manier het offline gaan van de GameSpy-servers zijn games zou beïnvloeden. De masterservers, die vooral lobbies, matchmaking en leaderboards verzorgen, zullen 31 mei officieel offline worden gehaald.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Van de officiële website:
GameSpy, as we know it, began in 1999. Today, 14 years later, it has reached the end of the road. We had a good run, and we want to sincerely thank all of you for reading and joining in discussions with us. It's been fantastic.

Just to be clear, we're not being shut down because PC gaming isn't a big, important, and growing thing -- because it is. That's not even debatable. It's not even because the GameSpy staff did a bad job of talking about it. Hell, from where I'm sitting we did an awesome job, particularly in covering the technical quality of PC versions of cross-platform games in our Port Authority features, reality-checking the hype of about-to-be-released big games with our Questions & Concerns series, delving into the nuances of MMORPGs, strategy, MOBAs, and simulations in our columns, regularly checking up on free-to-play games in Free Agent, calling out Microsoft's neglect of PC gamers, mocking Ubisoft's claims of a day-and-date PC release of Assassin's Creed 3, breaking the news on SimCity's lack of save/reload, and of course our amazingly bizarre The War Z interview.

Why is this closure happening, then? It's a business thing, and like most business things it's not easy to explain or understand unless you spend all day crunching numbers and paying bills. Which I don't. So here's the simple version that even I can comprehend: Ziff Davis wants to run an efficient, focused company, and managing several different sites that all cover videogames isn't exactly the model of efficiency. Even though GameSpy had its own unique voice that was separate and distinct from those of our sister sites, and there has always been value in that, it's hard to argue with that logic. Even if it does totally suck.

The silver lining is that the value of all of the voices and opinions of our staff and writers won't just go away. We'll still be out there talking and writing about the great things happening in the world of PC gaming, both at IGN and other places around the internet, because it's what we love to do. It's why we wanted to work at GameSpy in the first place. We hope you'll keep reading and watching and talking about PC games with us.

On that note, here's a list of the people -- and associated Twitter names -- who helped make GameSpy the fun and insightful PC gaming site it's been for the past year. I think you'll find there's more where that came from.

- Dan Stapleton, Editor in Chief


Dan Stapleton
Matthew Rorie
Mike Sharkey
Mike Nelson
Katie Williams
Taylor Cocke
Leif Johnson
Rob Zacny
Ryan Scott
Nathan Grayson
Richard Cobbett
Phill Cameron
So sell your GameSpy Division?

Krijgen ze er nog geld voor, i.p.v. nu $0,00.
Voelt gewoon aan als "ordinair cashen" wat het ook zal zijn. Stekker er uit, kosten besparen en daarna directie met bonus lekker de deur uit.
Het klinkt een beetje zoals het verhaal van Clanbase, ook zo'n gouwe ouwe die recent is gesneuveld. Ook daar heeft het moederbedrijf de boel opgedoekt.
Ik vind dit eigenlijk een beetje sober, hoe een bedrijf zomaar kan beslissen dat het de stekker uit de masterservers trekt, en dat een maand van te voren laat weten.

Nee lekker, ik heb GTA IV laatst gekocht zodat ik het ook multiplayer kon spelen, 5 euro naar de klote.

Wat ik me wel afvraag, is in hoeverre wij daar last van gaan hebben, want er zijn tich sites waar je een serverlijst van spel X hebt en zo kunt joinen, dus dan moeten we misschien van buitenaf gaan joinen, dat doen we bij de DayZ mod ook al.
Grand Theft Auto IV / GTAIV Complete / GTA Episodes from Liberty City

Online multiplayer gameplay: Unaffected
Social Club website stat tracking and leaderboards: Removed
In-game multiplayer leaderboards: Removed for PlayStation®3 version only
Oftewel voor gamespy en multiplayer dus niks aan het handje, ik denk dat GFWL eerder je probleem gaat zijn als dat '31 juli' offline gaat. En daar loopt al een jaar het (onbevestigde) bericht over.

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 30 april 2014 11:25]

Voor GFWL zijn gelukkig al vele games omgepatched maar nog niet genoeg. Zo heb ik dan GTA IV als GFWL dus ben benieuwd hoe dat zal gaan, vooral omdat die game ook op Steam is.

Dit is met veel titels trouwens, die waren GFWL only beschikbaar en zijn inmiddels op Steam verschenen. Daarentegen zijn er ook die permanent verdwijnen, hierbij te denken aan Bulletstorm.
Dit verschilt inderdaad met de uitgever zelf hoe ze het zullen gaan doen met GFWL. Bij Rockstar heb ik het ook nooit helemaal begrepen omdat bijvoorbeeld L.A. Noire gewoon een steamworks title is met achievements (net als Max Payne 3) en ze het dus wel degelijk willen/kunnen.

Nu zou hét goede moment zijn om GTA IV als steamworks title aan te bieden, zowel voor gamespy als GFWL. (maar ook omdat GTA 5 toch nog wel even op zich laat wachten) en iedereen met een GFWL versie/key deze gewoon in steam kan activeren. En ja dat kan prima, kijk maar naar Batman & Bioshock die dat ook zo gedaan hebben, steamworks is daarbij de defacto standaard geworden. :)

Warner Bros. heeft het bijvoorbeeld al prima gedaan met Batman Arkham Asylum & City, was ook prima voor nieuwe verkopen!, terwijl Codemasters er de brui aan geeft en wél Dirt 3 ompatcht naar steamworks, maar gewoon doodleuk voor Dirt 2 (en Fuel, en dacht nog een paar anderen) zegt van dan maar niet meer te koop op steam,

Daarnaast heb je wel een studio of 2 die ondertussen failliet zijn en dus vanuit dat oogpunt ook geen patch gaan krijgen (Section 8: Prejustice bijvoorbeeld) Jammer want online was het echt een prima game om te spelen.

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 30 april 2014 18:54]

Met GFWL kun je een offline account aanmaken.
Ik ben Xbox Live member dus een no go :P En wat je bedoeld is een Xbox Live Silver account :)
Maar nu vraag ik me het volgende af:

ik heb spellen gekocht via Steam, maar blijkbaar maken sommige gebruik van Games for Windows Live en dan nog eens met GameSpy, te denken aan GTA4 als voorbeeld. Kan ik hieruit concluderen dat het spel compleet waardeloos dan is?

Want Games for Windows Live stopt er ook binnen 2 a 3 maanden mee meen ik ergens gelezen te hebben.
Edit:
Gevonden Bron : http://www.gamer.nl/nieuw...ive-stopt-vanaf-juli-2014

[Reactie gewijzigd door aliberto op 30 april 2014 10:55]

GameSpy = enkel online gedeelte.
GFWL = DRM, dus ja, je spel mag in de prullenbak.

Vraag - is het legaal om een crack te downloaden voor een game die je niet meer kunt spelen en die dus per definitie niet langer verkocht wordt?
GameSpy = enkel online gedeelte.
GFWL = DRM, dus ja, je spel mag in de prullenbak.
Bij GFWL kun je bij de meeste games een offline profiel aanmaken (Dirt, Warhammer, GTA IV, F1 2010, enz).
Er zijn hele simpele workarounds voor GFWL, waarin GFWL ineens accepteert dat je geen account wilt :9
Zijn cracks illegaal dan? Ik gebruik ze ook voor spellen die per se een cd-rom willen zien..
Dat ligt er maar net aan hoe Rockstar het uiteindelijk durft op te lossen. Als je het lijstje ziet in het artikel zie je dat er bija GTA IV niks veranderd qua online mogelijkheden door de val van gamespy; waarom en hoe dat zeggen ze er niet bij (andere servers, of toch steamworks misschien?)
Bij GTA IV is het in ieder geval wel zo dat je persé verbonden moest zijn met GFWL om te kunnen saven, dus als daar de stekker uit gaat kan je niks meer, tenzij je een aanpassing doet zoals 'Xliveless' waardoor je geen GFWL nodig hebt. En misschien zorgt microsoft tegen die tijd wel voor een officieël vergelijkbare optie.

Andere GFWL titles zijn iets beter gezind, daar kan je ook een offline profile (dus voor je PC zelf) aanmaken zonder in te loggen op GFWL. Die kan je in principe nog gewoon spelen, al geldt ook hier microsoft moet maar voor een fatsoenlijke oplossing zorgen -> verwijderen GFWL.

Leuk detail is trouwens dat microsoft zelf nooit heeft bevestigd dat ze de stekker uit GFWL gaan trekken, alleen een hoop developers hebben toch al de overstap gemaakt naar bijv steamworks (zie bioshock 2 en batman arkham asylum/city bijv) En nu het nog maar een paar maanden is zou een echte aankondiging wel handig zijn naast alle speculaties :P

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 30 april 2014 11:10]

En daarom moet gewoon terugkomen dat gamers hun eigen server kunnen runnen zonder afhankelijk te zijn van een groot hostingbedrijf.
Maar het probleem is ook niet dat de servers niet meer werken, alleen het spel kan ze niet meer vinden omdat er geen lijst meer binnen komt met de locaties.
Vroeger was gamespy slechts een masterserver. Maar later is daar ook account beheer aan toegevoegd. Zonder account, geen online play, ook al weet je het IP van de server waar je op wilt spelen.
Dat is dan nog maar voor een heel klein stukje games waar dat moest zoals Ground Control II. Voor de meest recente game - afgelopen paar jaar - was het niet meer nodig om een account aan te maken, zowel niet op pc als op de consoles.

Het was juist vroeger de bedoeling dat je een account had in de tijd van Gamespy Arcade en toen ook nog even "Comrade". Ik vermoed dat 95% van de games die offline gaan helemaal geen GS account nodig hadden om online gespeeld te kunnen worden, wat de games nodig hadden was een masterlist voor de servers en die gaat per 31 mei vertrekken.

Daarnaast zijn er ook genoeg games uit die lijst die dedicated servers ondersteunen, daar hoef je sowieso geen GS account of dergelijke voor te hebben. Waarschijnlijk gaat de Tunngle community veel verkeer zien omdat mensen daar straks hun servers gaan adverteren voor games die wel LAN-verbinding ondersteunen.

Het offline gaan van Gamespy in deze vorm is wel een einde aan een mooie era (genoeg mooie herinneringen aan Gamespy Arcade) maar niet het einde van de wereld.
No offence,maar dit is geen slimme opmerking. Gamespy is niet een gamehosting bedrijf maar een bedrijf die fungeert als verzamelpunt voor servers zodat je één centrale plek hebt waar je kan ophalen welke servers er überhaupt zijn. Zo kon je eerst ook Age of Empires 2 servers vinden. De hosting zelf gebeurd bij alle games bijna nogsteeds op eigen computer of gehoste server. Het enige verschil tegenwoordig is dat je niet alle vrijheid hebt om het te hosten zonder het te spelen en bepaalde aanpassingen te doen (mods, custom maps).

De server die activision voor Call of Duty 1 had is ook offline gegaan bijvoorbeeld omdat te weinig mensen het speelden (of het ze gewoon niets meer boeide, kies maar).

Ik ben het wel met je eens dat dedicated servers terug moeten komen, maar dat ben ik alleen maar omdat daar hele chille mods uit kunnen komen en gratis custom maps wat resulteert in een actievere community. Vanuit het oogpunt van een uitgever snap ik het wel; internet is tegenwoordig nogal stabiel en ping tijden zijn veel lager waardoor je het net zo goed gratis door de spelers kan laten hosten.

[Reactie gewijzigd door 3828553 op 30 april 2014 11:09]

Games kunnen niet langer verkocht worden zonder afhankelijk te zijn van een groot stoomkrachtbedrijf.

De digitale revolutie heeft tot natuurlijke monopolies geleid voor techbedrijven in sleutelsectoren die daardoor een significant deel van het leven van de mensheid in handen hebben. Wen er maar aan.

Stel: je bent een gamestudio en Steam kapt ermee na enkele verkeerde businessbeslissingen, Windows 9 flopt, of de Chromebook/Android OS wordt zo succesvol dat Windows een nicheproduct wordt. In al deze gevallen is je volledige investering in je volgende titel weggegooid geld. GameSpy is dan nog "slechts" online functionaliteit; het wegvallen van GFWL betekent dat games als FUEL helemaal nooit meer speelbaar zijn.
het wegvallen van GFWL betekent dat games als FUEL helemaal nooit meer speelbaar zijn.
Precies de reden dat ik nooit een spel zal kopen dat niet zonder internet aansluiting gespeeld kan worden. Als het geactiveerd moet worden via internet, ook niet, zoek ik een spel dat dat niet hoeft (internet is een goede start voor deze zoektocht, met name torrent sites en nieuwsgroepen). Meestal komt het er op neer dat ik tegen een gekraakte versie aan loop die zonder problemen op mijn stand alone Game PC draait. ;)

edit: quote toegevoegd

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 30 april 2014 12:03]

Meestal komt het er op neer dat ik tegen een gekraakte versie aan loop die zonder problemen op mijn stand alone Game PC draait. ;)
Als je dan toch zo'n standpunt hebt, vind ik het wel zeer zwak dat je ze dan wel gratis gaat downloaden, klinkt meer als een excuus om te downloaden eigenlijk

Koop het en speel het
of koop het niet, maar speel het dan ook niet!

[Reactie gewijzigd door Sinester op 30 april 2014 15:15]

Je ziet mij nergens zeggen dat ik ze gratis download, de internet verbinding kost ook geld en voor ik ergens MEER geld aan uitgeef wil ik toch zeker weten dat het draait.

Vervolgens blijkt dat de game perfect draait als het een gekraakte versie is waar de DRM uit is gesloopt, en slecht als orgineel, dan is het voor mij duidelijk dat het weer een geval is van... tja had die DRM er niet in gezeten dan had ik het gekocht.

Ik baal ervan dat de klant altijd de dupe moet zijn van de bescherm drift van de entertainment industrie terwijl er zoveel alternatieven zijn om geld te verdienen aan entertainment, genoeg voorbeelden daarvan.

Voorbeeld: ik donwload een aangeschafte game van Steam, die ik daarna overzet naar de game PC middels een usb stickie, vervolgens speel ik zonder problemen de game (waar overigens wel steam op geinstalleerd moet zijn, er is alleen geen verbinding nodig om te spelen). Dus een excuus voor downloaden heb ik niet nodig.

Bovendien is mijn Game PC al wat ouder en de gemiddelde game die nog net draait, kan ik voor enkele euro's in de aanbiedingen bak vinden, waar ik dan weer selecteer op een vereiste internet verbinding of niet.

Tevens vindt ik in mijn zoektocht naar games ook veel games die ik anders nooit gekocht had omdat ik het bestaan ervan niet wist of het nooit geprobeerd had... Ik koop zelden een game omdat er zoveel pulp is, maar ik moet toch zeggen dat ik dankzij het dowloaden een aardige Legale verzameling Game DVD's ondertussen heb.

Groot ander voorbeeld van hinderlijke drm vindt ik misschien nog wel dat de dvd in de drive moet zitten, van veel games heb ik dus een gekraakte versie die ik speel terwijl het orgineel op de plank staat.

Dus niet alles is zoals het klinkt.

Maar nu ff echt weer ontopic: waar het mij in het beginsel om ging (zie vorige post) Internet verbinding als vereiste = schandalige vorm van DRM, zeker als men na verloop van tijd de stekker eruit trekt. DAAR ging mijn post over: niet over het downloaden. Wat ik misschien duidelijker had moeten maken is dat ik sinds lange tijd, altijd mijn spellen zoek op internet en daarna pas tot aanschaf overga, als dan blijkt dat het niet draait zonder internet....koop ik het niet...

Edit: leesbaarheid verbeterd en typo's

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 1 mei 2014 11:43]

Onzin, jij gaat toch ook niet tanken, vervolgens rijdt je weg zonder te betalen, als je dan de politie aan je deur hebt, zeg je toch ook niet 'maar ik betaal al wegenbelasting?'
Of 'Ik wou eerst kijken of mijn auto op deze benzine', of iets in die trend?

Ondertussen wil je geen internet geactiveerde game, maar download je wel games waar je internet voor moet hebben om ze binnen te halen.
Speel je games met een verbouwde launcher of .exe, waarbij de kans is dat er meer dan enkel de game gestart wordt, iets wat je bij originele games niet hebt.
En vervolgens klaag je dat er games zijn die het verplichten dat je de dvd erin moet hebben, haast iedere manier van een game beveiligen tegen piraterij vind je hinderlijk.

Ondertussen, als je het allemaal achterwegen laat, verdienen de developers en uitgevers niet genoeg door piraterij.
Er wordt minder geïnvesteerd in games en het uiteindelijke product is van slechtere kwaliteit, waardoor de gamers dan weer klagen dat de games niet meer innovatief zijn etc.

Ergens moet er een balans gelegd worden, naar mijn mening is een licentie code en eventueel een activatie via internet goed genoeg.
Het is zeker te kraken, en het is zeker ook wat hinderlijk, maar het is niet zo makkelijk als enkel een neppe dvd mounten of niet zo hinderlijk dat je continu internet moet hebben voor een offline game.
Onzin, jij gaat toch ook niet tanken, vervolgens rijdt je weg zonder te betalen, als je dan de politie aan je deur hebt, zeg je toch ook niet 'maar ik betaal al wegenbelasting?'
Of 'Ik wou eerst kijken of mijn auto op deze benzine', of iets in die trend?
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt, dowloaden neem je niks weg en je verbruikt niets dat niet terug gegeven kan worden anders dan de electriciteit waar je wel voor betaald. Met andere woorden, jij vergelijkt downloaden nu met diefstal (van benzine), dat is het per definitie niet.
Ondertussen wil je geen internet geactiveerde game, maar download je wel games waar je internet voor moet hebben om ze binnen te halen.
Ja inderdaad, voor gamen heb ik namelijk een stand alone PC zoals ik al aangaf, downloaden doe ik met een tablet draaiend op linux, daar draait geen windows PC game op.. Mijn Game PC draait op WinXP 64 bit en gezien de beeindigde ondersteuning voor XP is het raadzaam deze niet meer op internet te gebruiken, wat voordien al niet gedaan werd i.v.m. gevoelige informatie (ik doe ook boekhouding op die pc)
Speel je games met een verbouwde launcher of .exe, waarbij de kans is dat er meer dan enkel de game gestart wordt, iets wat je bij originele games niet hebt.
Om die reden wordt er door mij ook alleen uit vertrouwde bronnen gedownload, en ik moet zeggen met groot succes want ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit een game met andere dan de bedoelde payload gehad (piratebay moderators houden bijvoorbeeld goed dit soort dingen in de gaten)
En vervolgens klaag je dat er games zijn die het verplichten dat je de dvd erin moet hebben, haast iedere manier van een game beveiligen tegen piraterij vind je hinderlijk.
correctie ik vind ALLE drm hinderlijk. niet sommige, ik ben daarin zeer principieel. Ik zie alle DRM als potentieel ongewenst, de redenen zal ik maar niet over beginnen want volgens anderen wordt de hele post dan nog meer onleesbaar ;)
Ondertussen, als je het allemaal achterwegen laat, verdienen de developers en uitgevers niet genoeg door piraterij.
Er wordt minder geïnvesteerd in games en het uiteindelijke product is van slechtere kwaliteit, waardoor de gamers dan weer klagen dat de games niet meer innovatief zijn etc.
Dit is per definitie onjuist, er zijn zelfs game makers die hun games zelf uploaden naar het internet en van donaties rond komen, of een "kickstarter" project opzetten. oftewel crowdfunding.... de nieuwe (toekomst) manier van financiering voor games ontwikkelen.
Ergens moet er een balans gelegd worden, naar mijn mening is een licentie code
helemaal mee eens
en eventueel een activatie via internet goed genoeg
ongewenst dus, als de server voor activatie offline wordt gehaald kan je nooit je spel meer herinstalleren en is je aanschaf waardeloos geworden. Je koopt het spel toch? Je huurt het niet..
en het is zeker ook wat hinderlijk, maar het is niet zo makkelijk als enkel een neppe dvd mounten of niet zo hinderlijk dat je continu internet moet hebben voor een offline game.
Het is dus zeer hinderlijk omdat je het spel in het geval van het of line gaan van de authenticatie server, niet meer kan installeren...

edit: spatie toegevoegd

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 1 mei 2014 11:57]

Ook games als ArmA II, Saints Row 2 en Halo: Combat Evolved zullen de effecten hiervan gaan voelen.

Nou ben ik benieuwd in hoeverre mate DayZ hier last van gaat hebben, aangezien deze ArmA II als basis gebruikt. En ik bedoel dus de mod, niet de standalone. Is DayZ dan gewoon niet meer speelbaar vanaf die datum? Ik wil namelijk niet naar de standalone toe.

[Reactie gewijzigd door Zorian op 30 april 2014 10:49]

Dayz Servers zullen hier geen last van hebben. Het zoeken van servers gaat via dayz zommanders bij de meeste :)
Gelukkig maar want er zijn op het moment 4000+ dayz servers te vinden
als het goed is werkt rechtstreeks ip connectivity nog wel. alleen de serverlijst zal waarschijnlijk niet meer werken.
De mod gebruikt Operation Arrowhead als basis. Bohemia heeft al aangekondigd dat OA en ARMA 3 naar Steamworks zullen gaan en dus geen last zullen hebben.

http://forums.bistudio.co...php?175463-End-of-Gamespy
Halo: Combat Evolved kan nu via GameRanger worden gespeeld.
Ook games als ArmA II, Saints Row 2 en Halo: Combat Evolved zullen de effecten hiervan gaan voelen.
Auw. Ben benieuwd wat deze gevolgen precies inhouden. Arma II heeft een mega community (in ieder geval vergeleken met de andere genoemde titels). Ik moet toegeven weinig achtergrond informatie te hebben gelezen over het verdwijnen van GameSpy. Weet iemand meer? Zijn er ontwikkelaars die met oplossingen komen?
De meeste mensen die ARMA II spelen hebben ook OA welke voor het wegvallen van GS naar Steamworks zal worden gebracht. Daarnaast is die community zo groot en werken de meeste mensen met dedicated servers dat die masterlist helemaal geen toegevoegde waarde had.

DayZ server kun je nog steeds vinden door het gebruik van: DayZ Commander, daar heb je GS niet voor nodig. Kortom, binnen deze community zal er weinig veranderen, misschien dat het voor de instappers wat moeilijker wordt maar voor de bestaande community vervalt er een functie die toch nauwelijks werd gebruikt.
Dan begrijp ik de term 'masterlist' klaarblijkelijk verkeerd. Ik nam altijd aan dat alle dedicated servers in de masterlist opgenomen werden. Ik dacht dat je op online games 'cracked servers' kon hosten dmv. de communicatie met de masterlist te omzeilen.
Dat klopt wel, maar de meeste communities posten hun IP-adres en poort en daarmee werd dan direct gejoined. Het is namelijk niet echt intuïtief om de hele server lijst door te gaan om te kijken waar de server staat. En de filters die je in-game kunt kiezen zijn niet veel soeps.

Als je lid bent van een groep of een community dan plaatsen ze altijd hun IP adres. Ik heb zelf amper de masterlist gebruikt.
Operation Arrowhead van ARMA II zal nog gepatched worden, dat is ook de populairste versie en degene waar DayZ op draait.

Saints Row 2 was toch een slechte port en Halo: Combat Evolved werkt sinds de laatste update met Gameranger (community versie van Gamespy).
Heel erg jammer dat zoveel games er last van hebben. Maar ook dat uitgevers dit doen van games die nog maar enkele jaren oud zijn.