Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Zowel Halo als Mortal Kombat 9 blijven online speelbaar nadat de Gamespy-masterservers offline gaan. Op een forum maakte één van de mensen verantwoordelijk voor de migratie van Halo het nieuws bekend. De ontwikkelaars van Mortal Kombat brachten het nieuws via Facebook.

GameSpy logoVolgens Halo Fixes-gebruiker 'Technut' werkt hij samen met drie anderen momenteel aan de code voor een nieuwe masterserver voor de eerste Halo-game. Roger Wolfson, software ontwikkelaar bij Bungie, zou onder andere deel uitmaken van het team. Zodra de code klaar is, zal Bungie de nieuwe masterserver zelf gaan hosten en de game updaten naar versie 1.0.10. Met die update zal de multiplayer van de game, die in 2003 naar de pc kwam, ook na het uitschakelen van de Gamespy-masterservers beschikbaar blijven.

De PS3-, Xbox 360- en pc-versie van Mortal Kombat 9 zou momenteel gemigreerd worden volgens een bericht op de Facebook-pagina van de game. Verwacht wordt dat spelers enige tijd kunnen merken dat de online-functies van de game niet naar behoren werken. De PlayStation Vita-versie van Mortal Kombat 9 zal na 31 mei alleen nog ad-hoc multiplayer ondersteunen.

EA kwam maandag met een lijst van vijftig games die door het uitschakelen van de Gamespy-masterserver niet meer online speelbaar zullen zijn. Daar vallen ook een aantal Battlefield-titels onder. 2K games trekt de stekker uit onder andere de PS3-versies van Borderlands en Civilization: Revolution en ook de Social Club-functies uit alle Rockstar-games verdwijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Je kan veel over Microsoft zeggen maar ik moet toch even kwijt dat ik dit echt vet vindt dat zij dit doen. Het is een spel van 11 jaar oud welke ik nog graag spel. Niet dat ik er iets van bak maar het is altijd fijn om even wat oude spelletjes te spelen.
Gameranger is een goed alternatief om toch online te kunnen spelen, zelfs op spellen waar al lang geen ondersteuning meer is. Zij werken met de LAN-functionaliteit van de spellen.

[Reactie gewijzigd door Dukekiller op 13 mei 2014 14:21]

Geweldig, Halo PC blijft een toffe game waar ik vele uren plezier mee heb gehad (TCLN/Clanbase)
Gelukkig kan ik straks mijn Halo drang weer af en toe blijven vervullen :D
En je bent niet de enige. Zonder dollen, de multiplayer blijft ontzettend leuk en speel ik nog regelmatig. Dankzij de widescreen fixer en het commandline argument -vidmode 1920,1080,60 draait het spel ook op moderne pc's als een trein!

[Reactie gewijzigd door Miuccia op 14 mei 2014 09:48]

Widescreen fixer hmm, thanks voor de tip, die ga ik downloaden.
Ik snap niet dat ze voor dit soort games niet voor een torrent-achtige oplossing kiezen voor serverlijsten. In feite gaat het alleen om het indexeren van servers. En bij veel games kun je dedicated servers draaien dus daar ben je ook niet van afhankelijk.
Vaak houden producenten de master server liever onder eigen beheer, zodat ze DRM kunnen toepassen. Irritant, maar begrijpelijk.

Wat dan een alternatief is, is om bij het ontwikkelproces erop te mikken dat de broncode (en evt. cryptografische sleutels) van de master server een paar jaar na RTM vrijgegeven kunnen worden.

Aan de ene kant heb je dan nog steeds de soort-van-controle over je product (DRM is altijd feilbaar, natuurlijk) doordat je de master server kunt blijven beheren. Aan de andere kant kun je op elk moment failliet gaan (of om andere redenen de stekker uit je server trekken) en toch je gebruikers tevreden houden.
zou het niet goed zijn dat als de server van een game officieel offline word gehaald de server bestanden (.exe van de server oid) openbaar word gemaakt zodat mensen deze zelf kunnen hosten?
Klopt alleen willen we zelf servers hosten? Is het niet gewoon makkelijker dat bungie dat 24/7 doet?
Het probleem zit hem vaak in de master server. De server die bijhoud welke servers een game hosten en zorgen dat gebruikers er makkelijk bij komen.
Dit is pas een nette oplossing. Het zijn daarnaast ook nog games die veel gespeeld worden. Dit is echt een goed voorbeeld en daarnaast een erg goed initiatief van de community.
Nette oplossing? Voor deze spelletjes dan. Maar hoe zit 't dan met die andere vijftig?
Daarvoor moet EA het oplossen? Zowel Halo als MC zijn niet van EA.
Dat is voor EA, niet MSoft, dus zal wel verloren zaak zijn...

-edit-
wtf? Ik krijg een 0 en Kwartel een +2? Voor dezelfde info die we gelijktijdig hebben gepost?

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 13 mei 2014 14:07]

support voor de eerste Halo game? nu nog?!? kudos!
Denk vooral dat Bungie dit doet om in een positief daglicht te komen staan nu Destiny onderweg is. :)
Neemt niet weg dat ze er kudos voor verdienen :)
Ik denk dat we hetzelfde bij MOHAA (Medal of Honor Allied Assault) kunnen verwachten.
Versie 1.0 had namelijk geen server browser, je kon enkel handmatig een ip van een server ingeven.
Pas na versie 1.2 kwam de server 'browser' die door gamespy gedraait werd.
Aan MOH:AA gaat niemand iets doen. Team is al lang uit elkaar, rechten zitten verdeeld, blabla.
Alternatief is http://www.hlsw.org/ Eigenlijk veel beter dan die ASE spyware
euhm ... Yahoo! heeft jaren terug de stekker al uit ASE getrokken.

En waar gaat hlsw de info vandaan halen van servers wanneer er geen master server meer is om de vraag aan te stellen? Gewoon alle IPs en poorten van het internet afscannen?
Dus zelfs als je geen gamespy hebt, werkt de ingame lijst van mohaa en uitbreidingen via gamespy?
Dat is slecht nieuws :(
Hopelijk lossen ze dit toch op. Nog steeds de beste online fps tot nu toe :)
Volgens mij wordt het tijd voor een kickstarter project om deze servers online te gaan houden. Dit hoeft dan zonder winst-oogmerk natuurlijk. Puur de servers en onderhoud.
Volgens mij wordt het tijd voor een kickstarter project om deze servers online te gaan houden. Dit hoeft dan zonder winst-oogmerk natuurlijk. Puur de servers en onderhoud.
Een master server online houden is geen probleem. De grotere problemen zijn dat de software om zo'n server te hosten niet openbaar is, en dat clients niet weten waar de nieuwe master server gevonden kan worden.
EA being EA...
EA kwam maandag met een lijst van vijftig games die door het uitschakelen van de Gamespy-masterserver niet meer online speelbaar zullen zijn
Dit nieuws onderstreept inderdaad eens te meer hoe slecht EA zijn klanten behandelt. Dit biedt weinig vertrouwen voor de toekomst.
Vooral dat in deze lijst ook best wat relatief nieuwe titels stonden veraste me. EA zou waarschijnlijk ook gewoon makkelijk die servers over kunnen kopen, maar daar kan natuurlijk ook niet meer veel geld mee worden verdiend...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True