Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Submitter: Balance

De VESA heeft aangekondigd dat het de Freesync-standaard van AMD, waarmee monitoren met een variabele verversingssnelheid aangestuurd kunnen worden, zal opnemen in de displayport 1.2a-standaard. De technologie gaat voortaan Adaptive-Sync heten.

VESA logoAMD presenteerde de Freesync-technologie eerder dit jaar op de CES-beurs, als tegenhanger van de propriëtaire G-Sync-technologie van concurrent Nvidia. Freesync maakt gebruik van de bestaande VESA-standaard om de vblank-intervallen aan te passen, waardoor op compatibele beeldschermen variabele verversingssnelheden mogelijk worden. Dit moet tearing en stuttering bij gaming voorkomen. De technologie is ook interessant voor het tonen van video's. Zo worden de judder-problemen van videomateriaal met typische framerates van 24 en 25fps op 60Hz-monitoren voorkomen. Ook kunnen lagere framerates bij statische content op bijvoorbeeld een laptop ten goede komen aan de accuduur.

De VESA heeft Freesync nu opgenomen in de displayport 1.2a-standaard, al is implementatie van de technologie niet verplicht. De technologie was overigens al langer opgenomen in de embedded displayport-specificatie, waardoor sommige geïntegreerde hardware voor bijvoorbeeld de videoweergave op laptops al compatibel is met de technologie. Ook heeft de VESA de naam van de technologie gewijzigd in Adaptive-Sync.

Met de implementatie van Freesync hoopt de VESA dat de technologie breder geïmplementeerd zal worden dan G-Sync, waarvoor licentiekosten aan Nvidia betaald moeten worden. AMD denkt dat over zes tot twaalf maanden de eerste monitoren op de markt komen die overweg kunnen met Adaptive-Sync en door de VESA zijn gecertificeerd. Daarnaast is een geschikte Radeon-videokaart of AMD-apu nodig. AMD noemt Radeon R9 290X, R9 290, R7 260X en R7 260 als compatibele videokaarten en apu's met de codenamen Kabini, Temash, Beema en Mullins moeten ook werken.

De gpu of apu moet een compatibele monitor kunnen herkennen om vervolgens minimale en maximale beeldverversingssnelheden te definiëren. Onder andere de frequentiebanden 36-240Hz, 21-144Hz, 17-120Hz en 9-60Hz zijn mogelijk. De chipbakker laat ook weten binnenkort ondersteuning voor Adaptive-Sync aan zijn Catalyst-videodrivers toe te voegen.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Krijgen bestaande videokaarten dan ook de update naar deze standaard of is dit niet mogelijk? Dit lijkt me heel interessant, ik heb een nieuw scherm nodig maar kan daar wel nog wat mee wachten en heb een GTX 770 van msi met displayport dus dit zou super zijn moest ik nog even wachten en ook deze standaard kan toegepast worden op mijn grafische kaart!
Volgens mij werkt het sowieso alleen maar met AMD kaarten, dus ik denk niet dat jou GTX 770 het ooit zal kunnen ondersteunen
In principe is er geen beperking welke videokaarten dit kunnen gebruiken, aangezien het in de VESA-standaard wordt opgenomen. Het enige wat een fabrikant van videokaarten dus moet doen is ervoor zorgen dat de hardware DP1.2a-compatible is, en dat er ook ondersteuning voor komt in de drivers.

Bij AMD zijn dat bv. alle hedendaagse GPU's (of toch die met echt recente architectuur) en APU's. Ook Intel ondersteunt meestal keurig de laatste DP-standaarden, dus ook op die IGP's zou het moeten werken. Het enige vraagteken is uiteraard nVidia. Aangezien zij heel wat geld in GSync hebben gestopt en dat via Adaptive Sync niet zullen terugverdienen, is het maar de vraag of ze hier ondersteuning voor willen voorzien in hun drivers...
Als jouw GTX 770 een Displayport 1.2a poort heeft, dan is er een kans dat Adaptive Sync wel zou kunnen werken. Echter, Nvidia heeft een eigen oplossing wat de kans dat Adaptive Sync naar Nvidia kaarten komt erg klein is.
Om je toch enigzins blij te maken, je GTX770 heeft wel ondersteuning voor G-Sync. Zie ook http://www.geforce.com/ha...ogy/g-sync/supported-gpus

Maar dan komen we bij de monitors die ondersteuning voor G-Sync hebben. En dat... is er wel één(per 12 maar 2014)! Gelukkig komen er dit jaar nog 6 uit. Zie http://www.blurbusters.com/gsync/list-of-gsync-monitors/
Ik denk niet dat die kans klein is, als nVidia ook DP 1.2a compatible wil zijn moeten ze die techniek ook ondersteunen. En Intel ook.
G-Sync kan er daarnaast gebruikt worden, dat schijnt ook met actieve hardware in de monitor te werken dus misschien is er wel ruimte voor allebei in de markt.
Overigens zou het wel handig zijn als monitoren gewoon met lagere refreshrates om zouden kunnen gaan net zoals TV's dat wel kunnen.
Psst:
De VESA heeft Freesync nu opgenomen in de displayport 1.2a-standaard, al is implementatie van de technologie niet verplicht.
Nah, nVidia kan niet anders dan gewoon meegaan hierin en Freesync ondersteunen. Niemand gaat nog extra geld betalen voor een Gsync scherm wat vervolgens afhankelijk is van een videokaart van een specifieke fabrikant. De credits gaan alleen wel naar AMD natuurlijk en dat vinden ze niet leuk. Maarja, hadden ze zelf maar met een open standaard moeten komen.
Ik weet dat deze gsync ondersteund maar dat is het hem net , ik heb geen zin om veel geld uit te geven aan een (voor mij) duur scherm waar dat bij de vesa standaard gratis geïmplementeerd kan worden.
Ik denk dat je zowel een compatible videokaart (met nadruk op videokaart, dus niet de GPU) als monitor moet hebben, helaas.

Deze techniek lijkt me wel goed, bijvoorbeeld Assassin's Creed IV is bijna onspeelbaar zonder VSync, en laat mijn computer nou net geen constante 60FPS kunnen halen waardoor hij de hele tijd tussen 30 en 60FPS wisselde, dat bederft het spelplezier behoorlijk.

Als ze in plaats van de framerate van de game, gewoon de refresh rate van de monitor omlaag gooien is dat inderdaad een veel betere oplossing voor tearing.

EDIT:
Okay, dus niet goed gelezen, zou de R9 290 tri-X hier al compatible mee zijn? Dan ga ik straks een nieuwe monitor halen, want die is toch wel aan vervanging toe na 6 jaar...

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 mei 2014 14:14]

Als het goed is wel, zo ver ik het kan zien zouden displayport 1.2 aansluitingen op een video kaart zouden zonder problemen de 1.2a standaard aan moeten kunnen. (de vraag is natuurlijk hoe schappelijk de fabrikant hiervoor support en drivers gaat leveren, wat niet op de doos staat hebben ze ook niet verkocht)
De 1.2 standaard drukken ze bij laptops (eDP) er al door sinds 2009 of zo, vandaar dat bepaalde laptops al "out of the box" volledig 1.2a comptabele zijn.
Alle Displayport 1.1a kabels zijn al 1.2 compatible (dus waarschijnlijk ook 1.2a compatible) zolang de lengte 2 meter of korter is.

Enigste vraag puntje is hoe dat bij de monitor zit, kan dat op het moment niet achterhalen.

[Reactie gewijzigd door sHELL op 13 mei 2014 20:24]

Denk dat het nog lang zal duren voordat je GTX770 ermee zal werken zolang Nvidia vast houdt aan hun proprietaire GSync en niet aan Freesync/AdaptiveSync mee doet.
Daar zal het dus ook van afhangen denk ik, als Nvidia niet mee doet blijft vrijwel alleen AMD over voor de normale markt, misschien dat Matrox nog mee doet maar verder...
Vergat dat Intel natuurlijk ook igp's maakt en waarschijnlijk nog mee doet :o, dus ja dan kan het nog aardig wat worden :)

[Reactie gewijzigd door RGAT op 13 mei 2014 15:10]

Dus als je dan een monitor hebt die deze standaard ondersteund koop je geen nVidia kaart meer als die het niet ondersteund. nVidia kan niet anders dan meedoen, anders lopen ze klanten mis.
Super tof! Ik hoop dat laptops steeds vaker een Display Port hebben.
waarschijnlijk gebruiken laptops al embedded DisplayPort om het laptop scherm aan te sturen en dan wordt dit dus al door het scherm ondersteund. Moet je alleen nog een geschikte APU of GPU met juiste driver in je laptop hebben zitten.
waarschijnlijk gebruiken laptops al embedded DisplayPort om het laptop scherm aan te sturen en dan wordt dit dus al door het scherm ondersteund. Moet je alleen nog een geschikte APU of GPU met juiste driver in je laptop hebben zitten.
Volgens mij moet je dan ook nog een geschikt scherm hebben:
AMD denkt dat over zes tot twaalf maanden de eerste monitoren op de markt komen die overweg kunnen met Adaptive-Sync en door de VESA zijn gecertificeerd.
Desniettemin goed om te zien dat deze technologie nu geaccepteerd wordt! G-sync is leuk, maar de schermen zijn nog erg duur. Het enige scherm momenteel in combinatie met een G-sync kit kost totaal rond de ¤500,- : nieuws: Asus komt met G-sync-upgradekit voor VG248QE-monitor . G-sync is daarnaast vooral merkbaar bij een FPS lager dan 60. Consumenten die het geld over hebben voor zo'n monitor hebben waarschijnlijk ook wel een goede videokaart in hun PC, waardoor het effect minder zichtbaar wordt. Zie ook de Videoreview van de concurrent: Hardware.info

Dus ja G-sync leuk, wanneer het wat goedkoper is. Ik zelf zie liever dat een variabele framerate door elke monitor zo snel mogelijk wordt ondersteund. Aangezien G-sync ook nog eens propriëtair is, zie ik momenteel liever dat Freesync de standaard wordt.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 mei 2014 14:57]

waarschijnlijk gebruiken laptops al embedded DisplayPort om het laptop scherm aan te sturen en dan wordt dit dus al door het scherm ondersteund. Moet je alleen nog een geschikte APU of GPU met juiste driver in je laptop hebben zitten.
Volgens mij moet je dan ook nog een geschikt scherm hebben:
AMD denkt dat over zes tot twaalf maanden de eerste monitoren op de markt komen die overweg kunnen met Adaptive-Sync en door de VESA zijn gecertificeerd.
@ volgens mij is er iets fout gegaan bij het aanpassen van mijn post ;) .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 mei 2014 14:58]

"waarschijnlijk gebruiken laptops al embedded DisplayPort om het laptop scherm aan te sturen en dan wordt dit dus al door het scherm ondersteund. Moet je alleen nog een geschikte APU of GPU met juiste driver in je laptop hebben zitten."

Volgens mij moet je dan ook nog een geschikt scherm hebben:

"AMD denkt dat over zes tot twaalf maanden de eerste monitoren op de markt komen die overweg kunnen met Adaptive-Sync en door de VESA zijn gecertificeerd."

@ volgens mij is er iets fout gegaan bij het aanpassen van mijn post ;) .
Monitoren zijn dingen die je aan pc hangt en die hebben nog geen ondersteuning voor FreeSync nog niet ingebouwd, daar gaat dit nieuws artikel juist over. FreeSync maakt gebruik van Vblank, vblank is een nieuw onderdeel van DisplayPort 1.2a, is dus eigenlijk niet van AMD maar zat al in de standaard verwerkt, AMD gaat het echter nu ook ondersteunen.

In bestaande laptops zitten al panelen met de Embedded DisplayPort 1.0 standaard en die kunnen al overweg met FreeSync, omdat Embedded DisplayPort 1.0 al wel vblank ondersteunde.

Elk panel met Embedded DisplayPort 1.0 en de juiste AMD kaart heeft alle hardware dus al aanboort en hoeft alleen nog maar driver update voor uit te komen. Bij PC monitoren liepen ze nog wat achter, bestaat dus nog geen enkele monitor met DisplayPort 1.2a word geschat at die binnen 6 tot 12mnd te koop zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 13 mei 2014 15:30]

Was die embedded dp 1.0 juist noet gedaan om accu duur te verlengen door lagere refresh rate te gebruiken. Dus een hele andere insteek voor statische weergave.
Dus niet zozeer voor games!?
Klopt, maar het heeft dus ook als voordeel dat een framerate lager dan de refreshrate vloeiend kan worden weergegeven.
De technologie was overigens al langer opgenomen in de embedded displayport-specificatie, waardoor sommige geïntegreerde hardware voor bijvoorbeeld de videoweergave op laptops al compatibel is met de technologie.
er zijn dus al laptops op de markt met de technologie beschikbaar, maar de grafische drivers ondersteunen het nog niet, amd had de technologie een tijdje geleden al gedemonstreert met laptops die speciale drivers hadden
https://www.youtube.com/watch?v=pIp6mbabQeM
Sorry, stond ook al in artikel...

[Reactie gewijzigd door maartenverbaan op 13 mei 2014 14:49]

"geschikte apu of gpu"

Ligt het nou aan mij of moet elke gpu in principe wel 'geschikt' zijn?
We hebben het hier immers enkel over wat monitor informatie opvragen via een standaard communicatie protocol en vervolgens een refreshrate meesturen over displayport.

Als dat niet iets is wat met enkel en alleen software-drivers te regelen valt op -elke- bestaande videokaart (ja, ook Nvidia kaarten uiteraard) dan eet ik mijn schoen op.

Kan wel snappen natuurlijk dat ze het niet -willen- activeren in 'oudere' kaarten omdat ze uiteraard willen dat mensen nieuwe kaarten kopen. (en Nvidia sowieso natuurlijk omdat ze Geld-Sync willen pushen).

Ik voorspel (hoop) dat A-Sync wel aan gaat slaan, G-Sync gaat floppen en Nvidia vervolgens A-Sync activeert op -al- hun videokaarten waarna AMD gedwongen zal zijn ook al hun kaarten te gaan ondersteunen.
En zo is de cirkel rond....
Inderdaad tof. Ik hoop ook dat we veel laptops gaan zien die dit ondersteunen. Ik heb even de interessante dingen uit de tekst gepakt:
Ook kunnen lagere framerates bij statische content op bijvoorbeeld een laptop ten goede komen aan de accuduur.
(...)
De technologie was overigens al langer opgenomen in de embedded displayport-specificatie, waardoor sommige geïntegreerde hardware voor bijvoorbeeld de videoweergave op laptops al compatibel is met de technologie.
(...)
apu's met de codenamen Kabini, Temash, Beema en Mullins moeten ook werken.
Dat klinkt allemaal erg goed. We zouden dus al snel laptops moeten kunnen vinden die een langere accuduur hebben door Adaptive-Sync. Ik ben erg benieuwd of fabrikanten daar ook enthousiast over zijn en meer laptops gaan uitrusten met AMD APU's en wanneer we testresultaten op internet kunnen verwachten die kunnen aantonen dat het inderdaad een merkbare boost voor je laptop is. Zo'n laptop met een APU en een vette accuduur zie ik wel zitten. :D (Hoewel ik niet verwacht dat het echt veel uitmaakt.)
veel laptops hebben al lang displays met variabele refresh.
Ik ben benieuwd of de HD7000 serie dan nog een update krijgt om Adaptive-Sync te ondersteunen. Zeer waarschijnlijk niet, maar het zou zeker een mooie binnenkomer zijn. De techniek van Nvidia mag dan technisch gezien beter zijn, maar gaat het natuurlijk niet redden door het gesloten karakter.
Als ik het artikel zo lees is Adaptive-Sync net zo gesloten als G-Sync omdat je er zowel de juiste monitor als de juiste GPU voor nodig hebt. Ik zie nergens iets over bredere ondersteuning dan alleen voor AMD GPU's; en dan ook nog eens alleen voor de nieuwe - G-Sync werkt met alleen de juiste monitor en een recente Nvidia kaart. Komt dus allemaal aardig overeen...

Er komen misschien wat meer monitoren met Adaptive-Sync, maar dit is een kip-ei verhaal en hangt dus volledig af van het marktaandeel AMD gpu's. Zonder die GPU is zo'n monitor namelijk zinloos, en zonder zo'n monitor heb je niets aan het voordeel dat de GPU biedt.

We moeten ook niet vergeten dat het kopen van óf een GPU óf een monitor met een van de twee technologieen direct ook een soort vendor lock-in betekent. Fijn hoor!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 mei 2014 14:16]

Voorlopig is dat zo, maar er is één belangrijk verschil: Adaptive Sync wordt opgenomen in de DP 1.2a-standaard en vereist dus geen licentiegelden. Als je als monitorfabrikant overstapt op de nieuwe DP-standaard, krijg je er Adaptive Sync 'gratis' bij. Ook voor videokaartfabrikanten geldt dit: Zolang je ondersteuning in je drivers inbouwt voor DP 1.2a zal Adaptive Sync gewoon functioneren. Aangezien bv. Intel altijd goed meeloopt met het ondersteunen van standaarden, verwacht ik dat ook hun IGP's binnen 12 maanden netjes Adaptive Sync kunnen toepassen.

Vandaar dat Adaptive Sync als 'open' wordt omschreven (iedereen kan het kosteloos gebruiken als je het zelf maar implementeert), terwijl GSyn 'gesloten' wordt genoemd (nVidia houdt het alleenrecht op het gebruik ervan, monitorfabrikanten moeten een speciale GSync-scaler van nVidia kopen om het te laten werken).
Maar om G-Sync in te bouwen in een videokaart of monitor, moet je licentiegelden afdragen. Bij Adaptive-Sync is dat niet het geval en daarom heeft deze het ook tot standaard geschopt.

Dat het aanbod nu gering is komt puur omdat het nog zo nieuw is. Veel fabrikanten hebben geen zin om Nvidia te gaan betalen en zullen dus eerder Adaptive-Sync gaan inbouwen. Het heeft dezelfde 'marketing ring to it', het is namelijk weer eens wat nieuws.

De tijd zal ons leren wat er mee gaat gebeuren, maar ik verwacht dat Adaptive-Sync meer gaat doen dan G-Sync.
Aangezien het opgenomen is in de VESA standaard die door andere bedrijven gebruikt kan worden, kunnen alle fabrikanten het implementeren, dus ook nVidia zou hier probleemloos ondersteuning voor kunnen bieden.

Je kan het zo'n beetje zien als 3D TV via HDMI. Als je toestel compatibel is, je een compatibele kabel gebruikt en het scherm is ook compatibel, dan kan je al die merken door elkaar gebruiken.
Als ik het artikel zo lees is Adaptive-Sync net zo gesloten als G-Sync omdat je er zowel de juiste monitor als de juiste GPU voor nodig hebt.
Alleen kan Adaptive-Sync door iedereen geimplementeerd worden, dus ook Nvidia en Intel. En als je alleen Intel er al bij neemt, heb je samen met AMD een behoorlijk groot speelveld.

Dan kan nividia moeilijk achter blijven.
Ik vind het een hele goed ontwikkeling
ik begrijp alleen niet dat AMD er een opensource van maakt ( niet dat ik er niet blij mee ben , echt top AMD ) maar hoe verdienen ze daar aan, want het onwilkelken heeft hun natuurlijk ook vee geld gekost ?
Ik veronderstel dat AMD hoopt op ondersteuning bij een groot aantal monitoren, omdat voor fabrikanten de implementatie van Freesync gratis is. Doordat er een grotere keuze is aan monitoren die de synchronisatietechnologie ondersteunen, zal de consument eerder voor een grafische kaart van AMD kiezen i.p.v. Nvidia. De ontwikkelingskosten zouden dan via de verkoop van grafische kaarten terugverdiend kunnen worden.
Ja maar als ik het zo lees is de kans groot dat Intel het ook kan gaan gebruiken en de gewone consument zal ook niet weten dat het door amd ontwikkeld is en daardoor misschien eerder voor een amd kaart kiezen , of zie ik het verkeerd ?
Ik denk eerder dat Nvidia het niet [snel] gaat gebruiken, puur omdat zij hun versie hebben, G-sync, doet volgens mij voor 99% hetzelfde, maar monitorbakkers moeten betalen voor een G-sync licentie.

En waarom zou je als monitorbakker betalen als je bijna precies hetzelfde kan gebruiken als je je aan een VESA standaard houdt? Juist, dat doe je niet. Waardoor AMD kaarten wel A-sync kunnen benutten, en Nvidia pas als zij hun fout inzien en het ook gaan ondersteunen.

En gezien Nvidia standaarden maar vies vindt, getuige CUDA en Physx, zie ik A-Sync en G-Sync nog heel lang naast elkaar bestaan.
Intel zou de techniek inderdaad ook prima (gratis) kunnen gebruiken. Langs de andere kant zie ik Freesync/Adaptive-Sync in eerste instantie vooral onder gamers populair worden. Voor dit soort "high end" kaarten is er eigenlijk alleen de keuze tussen Nvidia en AMD.
Misschien over een jaar of 5.

Ik heb een paar maanden terug een EIZO CX240 gekocht en die ondersteund maar 1.1a.

Daarnaast moet de monitor het hardware en firmware matig ook ondersteunen. Er is nog altijd een Scalar Chip nodig om die VBLANK te implenteren.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 13 mei 2014 14:10]

Zolang zal het volgens mij niet duren (zie ook de schatting van AMD, +/- 12 maanden). Bij de embedded standaard van Displayport zit Adaptive Sync er al eventjes in, daarnaast ondersteunen al heel wat hedendaagse AMD GPU's en APU's de standaard.

Het feit dat het gewoon in de VESA-standaard wordt opgenomen betekent ook dat monitorfabrikanten eigenlijk geen enkel nadeel zullen ondervinden van deze technologie. In tegenstelling tot GSync, waarmee ze alle controle over beeldkwaliteit ed. verliezen door de nVidia-scaler die hiervoor nodig is, en ook nog eens moeten betalen aan nVidia voor het gebruik ervan.

Hopelijk wacht nVidia niet te lang om deze standaard ook te implementeren en in hun drivers te ondersteunen. Want daar durven ze soms nogal eens 'traag' mee zijn...
Ik bedoelde eigenlijk dat ik mijn huidige monitor pas over 5 jaar ga vervangen :)
Mocht dat betekenen dat voetbalwedstrijden via Foxsports GO op laptop naar TV nu wel zonder gestotter kan gaan (bij veel Windows laptops nog gehad) zou dat erg fijn zijn. Mijn Macbook heeft er geen last van en het gaat tamelijk goed, de Windows laptops waar ik het mee geprobeerd heb, ging het vaak fout.
Het lijkt me sterk dat je DisplayPort op je tv hebt, dit gaat niet over HDMI.

[Reactie gewijzigd door Tha Ra op 13 mei 2014 14:13]

Displayport naar hdmi convertertje heb ik ertussen zitten, vandaar dat ik het op die manier interpreteer.
De ketting is zo strek als de zwakste schakel, bij een hdmi converter moet je dus bij de hdmi standaard zijn. Over het algemeen vervallen displayport standaards als je het signaal door een hdmi converter drukt.
Dat laatste stukje begrijp ik eigenlijk niet helemaal:

"De gpu of apu moet een compatibele monitor kunnen herkennen om vervolgens minimale en maximale beeldverversingssnelheden te definiëren. Onder andere de frequentiebanden 36-240Hz, 21-144Hz, 17-120Hz en 9-60Hz zijn mogelijk."

Het gaat hier schijnbaar over een bepaalde range van verversingssnelheden. Terwijl ik het idee had dat (bij Freesync) de grafische kaart op eender welk moment kon doorgeven aan welke verversingssnelheid de monitor precies dient te werken.

Wel benieuwd hoe deze technologie zich verder zal ontwikkelen.
Stel dat jij een 144hz monitor hebt dan kan je dus refresh rates hebben tussen de 21 en 144 hertz, dit zal de monitor doen aan de hand van de data die hij binnenkrijgt van de videokaart.
Ergens is het ook logisch dat een monitor een minimale refreshrate heeft.
Zou dit niet iets kunnen worden op mobieltjes aanpassing van refresh aan de hand van wat je doet
Om minder verbruik te hebben van het scherm
of is dit al van toepassing
Hopelijk word dit ook een standaard voor de toekomstige UHD TV's.
Want die krijgen misschien ook DisplayPort voor het weergeven van hogere FPS op een hoge resolutie.
Ze hebben natuurlijk ook nog HDMI 2.0, maar zelf hoop ik ook op DisplayPort. Ben namelijk zelf een
gebruiker van een PC->TV.
M.a.w. we krijgen nu eindelijk ook TFT-monitors die op alle resoluties scherp zijn, net zoals vroeger de CRT? Dit zou misschien voor velen van "de oude garde" wel eens de doorslag kunnen geven om toch maar een TFT aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Kosh66 op 14 mei 2014 09:30]

Nee, het gaat over de verversingssnelheid en niet de resolutie. Een TFT-scherm heeft nog altijd fysieke pixels en dat zal voorlopig ook zo blijven vermoed ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True