Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

AMD heeft een omvangrijke update van zijn Catalyst-driver met de naam Omega uitgebracht. De update moet prestatieverbeteringen en nieuwe functionaliteit naar Radeon-kaarten brengen. Onder andere introduceert Omega ondersteuning voor Eyefinity-setups tot aan 24 schermen.

De Omega-driver is de eerste van een jaarlijkse reeks waarmee AMD grote updates wil bundelen. Catalyst Omega brengt volgens de fabrikant twintig nieuwe features en een prestatieverbetering van maximaal 19 procent naar Radeon-kaarten en 29 procent voor apu's. Daarnaast zouden er 400 bugs verholpen zijn.

Naast verbeteringen op gebied van upscaling en compressie-algoritmes, brengt Omega ondersteuning voor Virtual Super Resolution naar Radeon-kaarten. Hierbij rendert de videokaart de game op een hogere resolutie dan die van de monitor, om deze daarna met een filter te downscalen. Dit zou een positief effect op de beeldkwaliteit hebben, onder andere dankzij het effect op anti-aliasing, maar vergt wel meer grafische rekenkracht. AMD hanteert verschillende modi voor verschillende kaarten. AMD treedt hiermee in de voetsporen van concurrent Nvidia, die vergelijkbare technologie als Dynamic Super Resolution introduceert.

Daarnaast bezorgt Omega ondersteuning voor Eyefinity-setups met 24 beeldschermen bij gebruikmaking van vier gpu's. Ook voegt de driver ondersteuning voor FreeSync. Dit is AMD's softwarematige alternatief voor Nvidia's G-Sync, die de verversingssnelheid van de monitor aanpast aan de framerate om haperingen in het beeld te voorkomen. Volgens AMD is de massaproductie van schermen met FreeSync-ondersteuning gestart en moeten deze begin 2015 in de winkels komen. Onder andere Samsung komt hiermee.

Omega zorgt daarnaast voor ondersteuning van resoluties van 5120x2880 pixels op 60Hz, zoals Dells UltraSharp UP2715K bijvoorbeeld biedt. Ook kunnen Radeon-kaarten na de update overweg met Dell Alienwares Graphics Amplifier die desktopvideokaarten met laptops combineert.

Bij sommige games moet Omega voor prestatieverbeteringen zorgen, al gebruikt AMD vooral zijn reguliere Catalyst-updates voor efficiëntie-optimalisaties. AMD claimt onder andere frametime-verbeteringen doorgevoerd te hebben bij enkele games, zoals bij Sniper Elite 3, Batman: Arkham Origins en Tomb Raider.

AMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst OmegaAMD Catalyst Omega

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Omega? Goh, typische keuze... gezien:
http://www.omegadrivers.net/
De link is denk ik dat de omega de 24e letter van het Griekse alfabet is.
Omega

Ω ω Omega7 800 Oo -- Ohm, hoekfrequentie, cirkelfrequentie, ruimtehoek ω

“Ik ben de Alfa en de Omega” (“Ἐγώ εἰμι τὸ Α καὶ τὸ Ω”), Ik ben de Eerste en de Laatste, het Begin en het Einde (uit de Bijbel, Openbaring, over God).

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Grieks_alfabet)
Viel mij ook op. Zou er een link zijn?
In het Artikel over Omga op HWI werd bevestigd dat ergelinkt werd Omega drivers ;)
Dit lijkt op een voorbode op nieuwe bootcamp drivers voor de iMac 5K.

Grappig detail is dat deze iMac icm bootcamp zwaar werd gedissed op t.net wat natuurlijk weer aan Apple ligt - en nu komt de aap uit de mouw: er is simpelweg geen driver die deze resolutie ondersteund onder windows.
Het gaat nog steeds niet werken hoor, die 5k-ondersteuning van AMD is met behulp van 2 displayportstreams en Apple heeft in de iMac een custom tcon gebruikt om 5k door n displayportstream te persen.
Wie moet die driver maken dan?
a. Microsoft
b. Hardware leverancier
c. Anders, namelijk...
Deze driver is anders niet bedoeld voor gebruik onder boot camp dit zegt AMD er zelf over in de release notes: This driver is not intended for use on AMD products running in Apple Boot Camp platforms. Users of these platforms should contact their manufacturer for driver support.
Volgens jou moet AMD dus een driver maken voor een Apple product? Lijkt mij sterk ;)
huh ? zit toch een amd radeon kaart in or what ?
Ja en ik weet zeker dat die kaart geen probleem zou hebben met bijvoorbeeld dat 5k scherm van Dell aan te sturen.

Zoals je kon lezen in de review heeft Apple een eigen implementatie gemaakt van de displayport 1.2-specificatie. Lijkt mij dat het zo ongeveer werkt GPU -> GPU driver -> Monitor driver -> Monitor. Dan moet Apple dus een goede monitor driver leveren die 5k ondersteuning bied voor Windows ;)!
Hierbij rendert de videokaart de game op een hogere resolutie dan die van de monitor, om deze daarna met een filter te downscalen. Dit zou een positief effect op de beeldkwaliteit hebben, onder andere dankzij het effect op anti-aliasing, maar vergt wel meer grafische rekenkracht.
Wat grappig. Las hier gisteren nog een topic over op GOT. Iemand wilde zijn GPU forceren op een resolutie 2x zo hoog als de resolutie van zijn Full HD TV. Onzin/Kan niet/Technisch onmogelijk/Wat denk je eraan te hebben, waren de meest gehoorde antwoorden. Hieruit blijkt dus dat je inderdaad gewoon mooier beeld krijgt als je rendert op een hogere resolutie en daarna downscaled.
Toch kan bij sommige games content (met name tekst) daardoor erg klein worden. Ik merk het al met in home streaming van steam, als ik van mn game PC met een full HD scherm stream naar mn laptop met een lagere resolutie is de tekst in sommige games amper meer te lezen. Dat zelfde zal je ook met dat soort technieken hebben (tenzij de game je in staat stelt de UI elementen groter te maken of er zelf voor compenseert. (al lijkt dat me lastig, tenzij de driver naar de game communiceert dat het zo'n techniek gebruikt.)

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 9 december 2014 11:08]

Text scaling noem ik gewoon puur amateurisme in deze tijd. De grootte van de letters moet gewoon resolutie onafhankelijk zijn en het liefst handmatig instelbaar zijn.
Volgens mij snap je het probleem niet helemaal. Bij bijvoorbeeld Steam in home streaming wordt de game op een bepaalde resolutie gerenderd. De tekst wordt dus geschaald naar deze resolutie.
Vervolgens wordt het beeld middels een videostream op een ander beeldscherm weergegeven. Daar heeft de game echter geen weet van. Dus kan de tekst in dit geval te groot/klein zijn.
Nu is het wel zo dat je de tekstgrootte vaak handmatig kan instellen waardoor dit probleem gemakkelijk te verhelpen is.

[Reactie gewijzigd door marius1993 op 9 december 2014 11:49]

De tekstgrootte moet gewoon in een bepaalde verhouding staan tot de volledige resolutie. Op deze manier moet het niet uitmaken of je nu hdready of 4k draait, de tekst neemt zeg zo'n 10% onderaan in beslag. Of je nu achteraf gaat zitten schalen of niet, die tekst blijft (in verhouding) even groot. Of je dit nu op een 10cm smartphone toont of op een 10m beamer scherm, die percentage blijft het zelfde, dus moet de tekst altijd leesbaar zijn.

Dus dat dreee naar beneden gemod wordt snap ik niet, als tekst niet goed schaalt, is dat gewoon slecht van de ontwikkelaars van de software.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 9 december 2014 11:58]

volgens mij snap jij het ook niet ;) Een frame wordt gerenderd op eenbepaalde resolutie, op dat moment wordt de tekst voor die resolutie gerenderd. Vervolgens wordt de bitmap (want dat is het inmiddels geworden), gedownscaled. Logischerwijze gaat de tekstgrootte dan dus ook omlaag.
De verhouding blijft dan toch hetzelfde, daar verandert toch niet aan? Als de tekst 10% in beslag neemt, dan blijft het zo. Echter wordt tekst vaak op een vaste font-size gerendert, dus 2x zo groot scherm resolutie = 2x zo kleine tekst. Dat is lui/slecht programmeren. Als het scherm 2x zo groot wordt gerendert, wordt je tekst dus ook 2x zo groot. Downscale je het dan weer 2x, dan is je tekst weer de originele size (en nog steeds 10% van je scherm), en zou dit geen probleem mogen zijn.

Je krijgt toch ook niet ineens meer te zien van de render als je het 2x groter rendert (hooguit wat meer detail, maar de camera toont nog steeds hetzelfde kader)? Waarom zou tekst dan ineens wel kleiner worden?

[Reactie gewijzigd door Zoop op 9 december 2014 12:56]

ah goed punt. Dan gaat het erom dat de software inderdaad die verhouding in acht neemt. Dus het hangt af van de implementatie van AMD in dit geval. Op het moment dat de het frame op dubbele dpi gerenderd wordt, dan moet het helemaal goedkomen.
Ik weet het niet maar als je het mij vraagt kan dit gewoon geprgrammeerd worden. De game zou het formaat van de monitor moeten weten. Dan kan daarop de lettergrootte worden geschaald. In diablo 3 kan het wel blijkbaar.
Nvidia heeft daarvoor de DSR techniek wat eigenlijk exact hetzelfde is.
[...]

Wat grappig. Las hier gisteren nog een topic over op GOT. Iemand wilde zijn GPU forceren op een resolutie 2x zo hoog als de resolutie van zijn Full HD TV. Onzin/Kan niet/Technisch onmogelijk/Wat denk je eraan te hebben, waren de meest gehoorde antwoorden. Hieruit blijkt dus dat je inderdaad gewoon mooier beeld krijgt als je rendert op een hogere resolutie en daarna downscaled.
Dan hebben die mensen ook nog nooit een 4K video op YouTube op een 1080p scherm gezien...

https://www.youtube.com/watch?v=dOu7xC4zXOk

Een hogere resolutie heeft altijd voordelen, dan de native resolutie. Denk maar aan IMAX geschoten films die de IMAX scenes op Blu-ray hebben. The Dark Knight, Transformers etc.

Of films die een 4K DI hebben gekregen, zijn ook mooier dan de standaard 2K DI scan.
Sowie!
Daar is mijn 6410 niet blij mee.
FireFox gelijk op tilt...
That marketing though
  • 'Better video quality than most high-end tvs'
  • GTX 860m vs R9 290x
  • Performance that far exceeds the built-in graphics
Wat een slechte vergelijkingen zeg :/

[Reactie gewijzigd door Soundless op 9 december 2014 10:38]

Die vergelijking is volkomen terecht die er staat aangezien het op de slide van ervoor al verteld word waar het voor is. Namelijk die graphics amplifier. Dus een full power GPU gebruiken ipv een onboard ding.

Dat hij dan niet meer echt mobiel is is natuurlijk bijzaak.
Die vergelijking is net zo terecht als het vergelijken van een Desktop met een Laptop :/
Dat vergelijken ze ook; Ze vergelijken een laptop GPU van een alienware met de Alienware external GPU mount met een 290X erin, zodat je je laptop kan uitbreiden met de 290X.
Snap ik.. Mijn punt was dat het niet erg terecht was..
Ik zou niet weten waarom niet. Je hebt x fps met ingebouwde GPU en meer fps met de externe met 290X erin. Het is gewoon waar en in de gegeven context een prima vergelijking.
Jij ziet toch ook dat dit er puur staat om te kunnen zeggen dat ze beter presteren dan Nvidia?

Nogal logisch toch dat een desktop gpu beter presteert dan een mobile gpu? Hoef je niet echt stats voor te hebben.

En om dan ook nog eens een de beste desktop kaart van AMD te gaan vergelijken met een oudere serie mobiele gpu van de concurrent...

Ik vind het iig een vergelijking van niks :/
Aah op die manier. Ja dat is waar.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 december 2014 19:18]

Maar toch jammer dat het dan op deze fiets moet, hadden ze ook wel met hun eigen mobiele GPU's kunnen doen dan. Een 290X zal ook sneller zijn dan hun eigen mobiele spul... Ach ja, iets met korreltjes zout.
Geen idee over vroegah maar tegenwoordig kan AMD niet goed adverteren.
Soms is het echt om te huilen.
Als de kaarten goed zijn boeit het mij verder ook niet maar dat zouden ze echt moeten verbeteren
Typisch, als ik deze update probeer te downloaden geeft hij aan dat ik al de laatste versie heb :?
het beste wat je kan doen is alle drivers uninstallen en daarna de omega drivers er op zetten.
dan ben je als het goed is van het probleem af. doe ik zelf ook en heb daar geen last van
Thanks! Het is gelukt O+
Ik hoop dat ik met deze eyefinity wel mijn 6 monitoren kan aansturen waarbij de bovenste 3 180graden gedraaid kunnen zijn.
Normaal kan dat uitstekend onder Linux, volgens mij is Windows er iets vervelender in, omdat dat strakker per beeldscherm werkt in plaats van per display server...
24 monitoren, toe maar, dat vind ik best grappig. Als ik op een Ubuntu Linux machine een dualmonitor-setup met een AMD videokaart wil hebben, dan vliegen de bugs mij al om m'n oren. Maar goed, AMD en Linux video drivers zijn dan ook al tijden geen beste vrienden.
Dan doe je toch iets verkeerd, wat voor een bugs?
Hoe blind moet je zijn als je 24 beeldschermen nodig hebt? 8)7
Dit is vooral nuttig voor dingen zoals bv video-bewaking. Daar heeft dit weldegelijk nut.. Dit dient natuurlijk niet om op te gamen h.
mij valt er op dat er nog steeds geen windows 10 driver is
Het valt mij op dat er nog steeds geen Windows 10 is.

Ik bedoel, een vroege bta-build die alleen bedoeld is om een beetje mee te testen en te spelen om te zien wat het kan, daar ga je geen moeite in steken om een driver te maken. Tegen de tijd dat je je driver klaar hebt, kan het OS alweer veranderd zijn.
Check deze pagina voor de download van de nieuwe update:

http://support.amd.com/en-us/download
Thanks via dat linkje is het gelukt!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True