Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

EA heeft de patch uitgebracht die Mantle-ondersteuning naar Battlefield 4 brengt. Oorspronkelijk zou de driver van AMD ook online komen, maar die is wederom uitgesteld. De update verbetert de grafische prestaties van het spel, vooral als de cpu de bottleneck vormt.

De Mantle-patch voor Battlefield 4 en de driver van AMD zijn al enkele keren uitgesteld: oorspronkelijk zouden ze in november verschijnen. EA is er uiteindelijk nog net in geslaagd de patch in januari uit te rollen. De update zorgt voor enkele aanpassingen met betrekking tot bugs en de balans, maar de belangrijkste feature is ondersteuning voor de Mantle-api.

Mantle kan gezien worden als een alternatief voor Direct3D en OpenGL: het stelt ontwikkelaars in staat directer de gpu aan te spreken. Dit moet het voor de gamemakers gemakkelijker maken om code voor gpu's te programmeren en te optimaliseren, terwijl daarnaast de cpu flink ontlast kan worden. "We hebben de cpu-belasting bij het renderen flink teruggebracht, de parallelle verwerking over meerdere cpu-cores efficiënter gemaakt en de overhead bij tal van onderdelen teruggebracht", schrijft DICE op het blog van Battlefield 4.

Volgens de ontwikkelaar zijn de prestaties in zowel Windows 7 als 8 bij vrijwel alle scenario's verbeterd. Met name als de cpu de bottleneck vormt, zouden flinke verbeteringen zijn te realiseren. DICE toont een indicatie van de verbeteringen die de gebruiker kan verwachten. Bij gebruikmaking van een AMD A10-7850K wordt de frametime met 14 procent verbeterd, bij een systeem met FX-8350 en Radeon HD 7970 3 GB is de afname 25,1 procent en in combinatie met een Intel Core i7-3970x Extreme en twee AMD Radeon R9 290x 4GB-kaarten zou de frametime van 13,24ms/f naar 8,38ms/f, oftewel 58 procent, verbeterd worden.

Om de patch te kunnen draaien is de 64bit-versie van Windows 7, 8 of 8.1 noodzakelijk, naast een Graphics Core Next Radeon-gpu. In eerste instantie worden alleen de R9 290X, R9 290, R7 260X en de gpu-units van de Kaveri-apu's ondersteund. Tenslotte is de AMD Catalyst 14.1 bèta-driver benodigd. Deze is op moment van schrijven nog niet beschikbaar maar moet weldra volgen.

EA Battlefield 4 AMD Mantle-patchEA Battlefield 4 AMD Mantle-patchEA Battlefield 4 AMD Mantle-patchEA Battlefield 4 AMD Mantle-patchEA Battlefield 4 AMD Mantle-patchEA Battlefield 4 AMD Mantle-patch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

AMD heeft op zijn facebook gepost dat het bericht van Dice / EA niet klopt en dat alle GCN kaarten vanaf dag 1 Mantle support voor BF4 hebben. Klein foutje van de marketing afdeling van Dice en EA? AMD heeft ook al contact opgenomen met die gasten. Zal wel snel verandert gaan worden.

Slecht dat ze er achteraf pas achter komen en het niet van tevoren even bij AMD of een andere interne afdeling laten controleren.
Na deze patch blijken veel mensen problemen te hebben met wegvallend geluid. Zodra het level geladen is hoor je het geluid dat afgespeeld wordt aan het eind van een ronde, maar daarna is al het geluid weg. Verder zeggen sommigen dat het geluid een ronde later wel weer normaal werkt, maar dat heb ik nog niet gemerkt. Hopelijk komt er snel nog weer een 'patch voor een patch' uit.

[Reactie gewijzigd door Anthirian op 30 januari 2014 18:35]

ik heb t gemerkt, maar achja bf4 is een goede combo met katie melua op de achtergrond :')
dat heb ik ook, maar dat is bij mij sinds de release geweest (nvidea gebruiker). is dit probleem echt door deze patch?
Het begint zo onderhand echt een slechte komedie te worden. Na het spel lang niet gespeeld te hebben denk je het weer eens te kunnen proberen; weer nieuwe bugs :D
Volgens DICE is er een best leuk verschil met mantle: zie http://battlelog.battlefi...ews/view/bf4-mantle-live/ :)
Hier nog wat links.

Performance data van AMD voor BF4 en de indrukwekkende starswarm demo van Oxide games:
http://www.fudzilla.com/h...hares-performance-numbers

Starswarm demo:
http://www.incgamers.com/...ine-demos-more-amd-mantle

Blog van Johan Andersson, technical director van de Frostbite team, over Mantle:
http://battlelog.battlefi...ews/view/bf4-mantle-live/
Dit is trouwens niet de enige update! De game heeft zelf ook een aantal kleine bugfixes gekregen vandaag.

http://battlelog.battlefi...2979150493815503479/last/

Leuk om te weten is dat ze zeggen dat deze update voornamelijk bedoelt is voor de eerstvolgende DLC (Second Assault). De release date is helaas nog niet bekend, maar zal spoedig (woorden van DICE) bekend worden.
Ja op de PS3 ook update gehad.
voor degene die wachten om mantle uit te proberen
morgen komt de catalyst 14.1 beta live
om direct te weten wanneer hij online komt is het handig om op twitter @catalystcreator te volgen

ben benieuwd hoe mantle gaat presteren met 2x HD 7870
Ben benieuwd, we wachten 'geduldig' af... :)

[Reactie gewijzigd door Dessie op 1 februari 2014 11:42]

als het goed is komt de catalyst maandag pas
Of nog wat later...

Update (Jan 31): At the last minute AMD identified an installation issue in the Catalyst 14.1 driver that renders it unsuitable for distribution. This delays the entire launch as we haven't been able to run any tests with the beta software yet and public release is also expected to be delayed by at least a few more days. As soon as we can get our hands on the proofed driver, we'll be reporting back with our own benchmarks.

bron : http://www.techspot.com/n...tches-available-soon.html

[Reactie gewijzigd door Dessie op 1 februari 2014 13:10]

:) lekker. Iedereen werd al gek als jan. deadline wederom niet gehaald zou worden. Nu kunnen we kijken of die AMD bashers gelijk hebben of dat er inderdaad een perfomance boost is
Als je goed leest, heeft het weinig met AMD te maken; Mantle is efficienter in het ontlasten van "minder krachtige CPU's" waardoor de GPU beter zijn werk kan doen.

Ondanks dat Mantle voorlopig alleen implementatie heeft gevonden op bepaalde AMD-GPU's, zal het waarschijnlijk niet lang duren voordat andere GPU-fabrikanten zoals Nvidia hier ook mee aan de gang gaan.

En daarna kom je op een punt dat de CPU bij beiden maar xx% belast wordt en kan het daadwerkelijke bashen van GPU's weer volop beginnen. ;)

Daarnaast is de patch een beetje jammerlijk getimed; er zijn meerdere verbeteringen aangebracht in BF4. Ik weet dus niet of we nieuwe benchmarks maar meteen aan Mantle kunnen koppelen.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 30 januari 2014 15:48]

'Als je goed leest, heeft het weinig met AMD te maken'

Dit is dus niet waar. Mantle is door AMD ontwikkeld en is een andere aansturings API voor de AMD GPU's uit de GCN generatie.

Doordat de GPU direct aangestuurd kan worden, dus buiten DirectX om, zijn er minder CPU berekeningen nodig die de 'vertaling' uitvoeren in het proces van Game Engine > DirectX > Driver > GPU. Het DirectX gedeelte valt bij Mantle dus weg.

De Mantle API is specifiek door AMD gebouwd voor het aansturen van een AMD GCN GPU en vereist dus per game engine ondersteuning. Het is zeker niet zo dat nVidia hier binnenkort ook mee aan de slag gaat, zij zouden hun eigen low-level API kunnen bouwen maar dan moeten hiervoor dus ook individueel in elke game ondersteuning voor worden ingebakken.

Ik snap dus niet goed wat je bedoelt dat dit weinig met AMD te maken heeft, aangezien de hele Mantle API door AMD is ontwikkeld, in samenwerking met DICE en waarschijnlijk nog meer game engine ontwerpers.
Hoezo? Ik neem aan dat Mantle ook gewoon te deactiveren is?
volgens de blogpost wel:

http://battlelog.battlefi...ews/view/bf4-mantle-live/
If you have the above you will see a new “Graphics API” option in the in-game Graphics Options settings after starting the game, here you can switch between using DirectX 11 and Mantle (remember to restart the game after changing).
Doordat de benodigde driver van AMD nog niet uit is kan je toch juist wel de benchmarks met elkaar vergelijken.
Jij denkt serieus dat NVIDIA met AMD software gaat werken? Of dat AMD dat überhaupt toestaat? Of dat NVIDIA zich afhankelijk gaat maken van AMD software?

8)7
Ze hebben er zelf naar gehint, ja. In de toekomst zullen ze hoogstwaarschijnlijk de API ook voor derden beschikbaar maken. Zal vast te maken hebben met het vergroten van afzetmarkt voor Mantle, zodat meer developers het in hun games zullen stoppen.
nVidia heeft ook een dergelijke 'directe' hardware API, genaamd NVAPI. Het probleem bij dergelijke zaken is voornamelijk het overtuigen van game developers om het te gebruiken, ipv vendoronafhankelijke API's.
Probleem met nvidia is dat alles wat ze verzinnen proprietary is, daar willen veel developers niet aan. AMD daar in tegen gaan het vrij geven dat is een veel betere manier om het geaccepteerd te krijgen.
Als je goed leest, heeft het weinig met AMD te maken; Mantle is efficienter in het ontlasten van "minder krachtige CPU's" waardoor de GPU beter zijn werk kan doen.
Klopt, maar alleen op AMD kaarten van een bepaalde generatie, dus het heeft wel degelijk met AMD te maken, snap ook niet hoe je er bij komt dat het weinig met AMD te maken heeft?
Nou ja, eigenlijk nog niet aangezien ook nog Catalyst 14.1 beta nodig is, en die is nog niet uit. Dus helaas valt er nog weinig te testen op dit moment.
Daarentegen zal de patch ook wel wat andere fixes bevatten (hopelijk), dus dat is dan wel weer gunstig.
ja er zitten meerdere fixes en verandering in balans in.

De grote veranderingen op een rij:
http://battlelog.battlefi...view/2979150493815503479/
dus ik kan niet gebruik maken van mantle omdat ik een xfx hd7870 2 gb videokaart heb met een 8150 octacore?
dat betreft een fout op het blog van EA. volgens AMD zal met beta 14.1 mantle op alle GCN videokaarten werken, inclusief de hd7000 serie.
Werken is 1, echt verbeteringen zien is natuurlijk 2 :)

[Reactie gewijzigd door eborn op 30 januari 2014 18:41]

hier van 114 naar 160 op de training range met een hd7970 (phenom 2 4x @3.8ghz).

dus ja verbetering is er echt wel.

wel nog flinke spikes waar de cpu load ineens ff hoog is en de frames even extreem laag/stil staan.
dat betreft een fout op het blog van EA. volgens AMD zal met beta 14.1 mantle op alle GCN videokaarten werken, inclusief de hd7000 serie.
het werkt al alleen erg buggie dus voorlopig gebruik ik gewoon direct x 11 maar laat uiteraard de driver 14.1 wel geinstalleerd staand, je kan switchen tussen direct x en mantle in game
Precies, het zal waarschijnlijk met de architectuur van de GPU te maken hebben. Dus je kan er een NSA supercomputer onder hebben staan, zo lang je geen ondersteunde videokaart hebt uit de juiste generatie zal er helaas geen support voor Mantle zijn (in elk geval op dit moment).
Jawel, de HD7000 serie is ook gebaseerd op de GCN-architectuur waardoor Mantle ook wordt ondersteund op die modellen. Maar blijkbaar zijn de HD7000 modellen nog niet ondersteund voor de nieuwste drivers, een ondersteuning die logischerwijs wel gaat volgen.
@niektb
Jawel, de HD7000 serie is ook gebaseerd op de GCN-architectuur waardoor Mantle ook wordt ondersteund op die modellen. Maar blijkbaar zijn de HD7000 modellen nog niet ondersteund voor de nieuwste drivers, een ondersteuning die logischerwijs wel gaat volgen.
Oke zou mooi zijn ben benieuwd wanneer ze dat willen gaan doen dan.
Ik vind het wel erg meevallen die performance increase als ik de screenshots bekijk.
Misschien komt dat nog wel maar tot nu toe valt het me wel een beetje tegen.
De screenshots komen zo te zien uit de single player campagne. Dit zegt dan weinig over het minder voorspelbare multiplayer deel. Doorgaans valt dat wat zwaarder uit. In de single player zat ik gemiddeld tussen de 40-50 fps met een GTX570. In de multiplayer zit ik eerder rond de 40fps met een paar dipjes als er echt veel actie is.

Er staan wel leuke statistiekjes in de screenshots, maar helaas geen vermelding van het merk/type CPU en welke GPU. Die 78fps is leuk dat het er staat, maar die kan je ook zo halen met een GTX780 in je machine.

Als Mantle echt iets wil bieden zou het haast high-end performance uit een midrange kaart moeten halen.
De 2e en 3e foto zijn afkomstig van een AMD A10 processor met AMD Radeon™ R7 dr' in.
4e en 5e foto zijn van een amd fx 8350 en laatste is Intel Core i7 3970X met Radeon R9 200 series

[Reactie gewijzigd door Ranran op 30 januari 2014 17:09]

Kan me bij een Core i7 3970X niet echt voorstellen dat de CPU de bottleneck is. ;)

Ik hoop toch dan snel onafhankelijke tests te zien of Mantle echt een verschil kan maken.
Nou het gaat om verhouding CPU GPU rekenkracht.

Je je intel ¤1000,-+ CPU koppelen aan.
Lowbudged Gkaartje. Tot aan Quad R9-290X .

Dus de combi bepaald waar de fessehals zit.
Ook met de top intel cpu heb je er meestal weinig aan mantle maar extreem xf setups worden de rollen omgedraaid en krijg je wel leuk perormance boost.

Het zal wel eens yitgebreid gebenched worden. En ik kijk vooral uit naar XF gamen.
WTF moet je zien hoe stabiel die FPS geworden is! dat is veel belangrijker dan max en min FPS. Dat maakt het gewoon veel soepeler. Die pieken en dalen wil je niet.
Daarnaast is dit ook nog maar het begin. Er kan vast meer geoptimaliseerd worden. Als je op de site van Dice kijkt hebben ze ook situaties met Dual GPU waar 58% winst geboekt wordt met een 3970X cpu en 2x R9 290X. Dat is zeker niet slecht!
Volgens mij is dat helemaal niet de framerate maar de load. De getalletjes er onder komen namelijk niet overeen met de framerate rechtsboven.

Ik vind het sowieso lastig om die grafiekjes te lezen. Op de 3e screenshot zie je pieken boven de grafiek uit, dit zou op Mantle moeten zijn en volgens mij de CPU load moeten voorstellen.
Ook staat er 2 jobthreads in plaats van 3 bij directx. Bij de rest is het allemaal 4. Geen idee wat het inhoud maar voor een vergelijking wel raar.

Waar we echt iets aan hebben zijn benchmarks van mensen die niet proberen Mantle te verkopen.

@Astennu
- 2 threads bij directx en 3 bij mantle, dus meer threads

[Reactie gewijzigd door LOTG op 30 januari 2014 16:17]

Onder DirectX heb je nog driver threads om mee rekening te houden omdat die zelf ook nog een substantieel deel van de tijd innemen. Onder mantle zijn die threads een stuk meer lightweight en kunnen we dus meer job-threads aanmaken.

Verder moet je de getallen zo lezen: te nummers links onder zijn de tijd op de CPU/GPU in milliseconden. Eerst de huidige tijd, dan de gemiddelde tijd over de laatste X frames, min en max.

De framerate die er staat is volgens mij een average (of min of max - ik weet niet wat ze in retail builds precies gebruiken) over de laatste Y frame (maar goed, framerate moet je ook niet gebruiken voor benchmarks of vergelijkingen).

Conversie van fps naar ms is 1000/x.

[Reactie gewijzigd door PrisonerOfPain op 30 januari 2014 17:25]

Ik kan me voorstellen dat Mantle minder Threads nodig heeft om hetzelfde te bereiken.
Er komen nu vast reviews van websites die er heel diep in gaan. Ik denk dat bv Anandtech en HardOCP er wel een mooie review over gaan schijven. Dan zullen we het allemaal zeker weten.
Dat klinkt veelbelovend uit... hopelijk komt het ook voor ovrige hd7000 serie ook snel uit
Zouden ze die gaan ondersteunen dan? Nooit wat van gehoord dus ik denk het niet...

edit: thanks, dat is wel erg nice, hoewel ik er niet zo veel aan heb, met een R9 :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 januari 2014 15:38]

Op AMD site staat duidelijk dat HD 7000 serie wordt ondersteund...dus hopelijk duurt het niet te lang: ;)

Lees onderkop: Mantle is the harmony of three essential ingredients

Bron: http://www.amd.com/us/pro.../mantle/pages/mantle.aspx

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 30 januari 2014 15:38]

Mantle is voor ALLE gcn gpu's. Wat mij dan ook doet vermoeden dat het meer te maken heeft met de drivers van AMD die mantle nog niet ondersteunen voor de 7000 serie... Maar de 14.1 beta zal het uitwijzen...

Edit:
zoals ook te lezen is op de battlepost van EA zelf:
-AMD Radeon GPU with Graphics Core Next (Note: AMD Catalyst™ 14.1 initially supports the AMD Radeon™ R9 290X, R9 290, R7 260X and “Kaveri” APU (learn more))

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 30 januari 2014 15:35]

AMd post net op facebook het volgende :

AMD Catalyst 14.1 Beta will support ALL desktop GCN products, though we are working with EA to further optimize performance on 280X, 270X, HD 7000 and HD 8000. We have asked EA to update their blog to reflect this.


https://www.facebook.com/AMDGaming
Het is in principe dezelfde GCN dus het implementeren zou een fluitje van een cent moeten zijn. AMD zou gek zijn als ze het niet doen, er zijn er duizenden van verkocht, die mensen kun je allemaal blij maken, en ondertussen NVidia een hak zetten. Ideaal.
Als de screenshots van inderdaad met mantel zijn gemaakt redelijk snel, want in foto 4 word een hd7900 gebruikt,

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True