Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rise of the Tomb Raider komt begin 2016 naar pc en eind 2016 naar PS4

Rise of the Tomb Raider komt voor de feestdagen van 2016 uit op de PlaySation 4. Dat is een jaar later dan de Xbox 360- en Xbox One-versies. Die komen op 10 november van dit jaar uit. De Windows-versie van de game verschijnt begin 2016.

Uitgever Square Enix maakt het nieuws bekend in een post op de Tomb Raider Tumblr. Microsoft heeft met de game dus een zogenaamde timed exclusive die een vol jaar duurt; iets wat niet zeldzaam is in de gamesindustrie. Tijdens de gamebeurs E3 van dit jaar werd bekendgemaakt wanneer de Xbox-versies van de game uit zullen komen, maar over de PlayStation 4- en Windows-versie werd nog maar weinig losgelaten.

Rise of the Tomb Raider is het vervolg op Tomb Raider, de game uit 2013. Die game was het begin van een reboot van de franchise, die voor het eerst het levenslicht zag in 1996. Met ingang van de reboot krijgt de serie een realistischer uiterlijk en wordt er meer nadruk gelegd op het verhaal en de personages dan in eerdere Tomb Raider-games. Tomb Raider uit 2013 ging 8,5 miljoen keer over de toonbank en was daarmee een aardig succes. Tweakers heeft zelf een beschouwing gedaan van Rise of the Tomb Raider tijdens E3 2015.

Door

Freelancer

92 Linkedin Google+

Submitter: Malistix1985

Lees meer

Reacties (92)

Wijzig sortering
Voor de feestdagen in 2016 is toch geen begin 2016?.
Edit pc komt begin 2016 daar zou ik hem sowieso op willen spelen :).

Lijkt een leuke game te worden maar ik zou er geen xb1 voor kopen (die heb ik overigens al.....).

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 24 juli 2015 09:05]

Niet heel raar dat de PC hem eerder krijgt en PS4 pas later. Je wilt zo'n game niet met Uncharted laten vechten in de sales.
Het lijkt me minstens zo logisch dat de PC hem snel na de Xbox krijgt omdat ze beide op het platform van MS draaien. Console vs PC is niet echt een strijd die over de release datum van een game zal gaan. Wat ik MS wel zie doen is de game dan alleen uitbrengen voor W8 en W10.
Het lijkt me minstens zo logisch dat de PC hem snel na de Xbox krijgt omdat ze beide op het platform van MS draaien.
Dat is een mythe. Hoewel zowel de Xbox One en de PC beide DirectX11 ondersteunen, zal een goed ontwikkelde game voor de Xbox One zoveel gebruik maken van platform-specifieke optimalisaties dat je alsnog een nieuwe rendering backend zal moeten maken voor de PC. Bovendien is de architectuur gewoon anders: op de One sharen CPU en GPU het geheugen, terwijl je op de PC alles moet uploaden naar de videokaart. Dat heeft nogal wat implicaties met betrekking tot resource management.

En dan heb ik het nog niet eens over het hele ecosysteem. Denk bijvoorbeeld aan Steam integratie.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2015 12:45]

Verwacht je daar nog wel verandering met de komst van win10, dx12 en de unified application approach van microsoft met win10? (hoewel dat nog steeds niet het verschil in de hardware opzet veranderd uiteraard)
Wat een "onzin", hoewel je deels misschien wel gelijk hebt. Het is gewoon waarvoor Microsoft betaald heeft (1 jaar exclusive op Xbox One). Dit zal Square Enix nog duur komen te staan, want ze lopen hier aardig wat inkomsten mee mis. De PS4 domineert momenteel de Console markt (zie hier, PS4 loopt bijna 10M voor in aantallen op de Xbox One), dus ik vind het knap stom van ze, even puur vanuit een zakelijk oogpunt. Los daarvan vind ik het ook een dikke middelvinger naar je hele fan base, want een deel van je fan base zit gewoon op Playstation. Mogelijk hebben sommige gamers een Xbox One en PS4, maar ik vermoed dat dat aantal gering is vergeleken met de gamers die voor 1 platform kiezen.

M.b.t. exclusives: hierop heb ik niet per definitie iets tegen, zolang het maar een first-party ontwikkel studio is. Bijvoorbeeld Naughty Dog voor Sony e.d. Naughty Dog is "eigendom" van Sony, dus in dat geval vind ik het een logisch gevolg. Een third-party ontwikkelaar moet weg blijven van exclusives...

@Square Enix: ik neem aan dat de PS4 gamers de game tegen een gereduceerde prijs kunnen kopen eind 2016? Ben geenszins van plan om een jaar na dato de volle mep te moeten betalen! Zo nee, dan kunnen jullie de pot op!

[Reactie gewijzigd door Godjira op 24 juli 2015 13:41]

Pffff eerst verklaren dat ik onzin verkoop en dan toch deels mee eens zijn.

Enne, moet er perse een 1st party label op een game komen te zitten? Beetje flauw. Zijn meer devs die niet 1st party zijn, maar toch exclusieve titels leveren. Epic heeft dat ook gedaan met Gears. En Street Fighter is ook alleen op de PS4 te verkrijgen (als exclusieve console). Maar daar hoor je dan weer minder over omdat Xbox-fans niet zo zeuren.
Exclusives zijn sowieso economisch en moraal gezien dom, iets waar je niet "trots" op mag zijn als game developer/publisher.

Het is eerder een manier om safe te spelen, maar voor grote franchises is dat helemaal niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 24 juli 2015 16:05]

In dit geval gaat safe helemaal niet op, op de PlayStation hebben ze meer kans op een verkoop succes dan op de Xbox. Er zijn simpelweg ca. 10mljn met PlayStation's verkocht.
Ik heb het over full exclusives, een developer kan veel meer geld maken dan wat ze krijgen van Sony/Microsoft op de andere console + PC vergeleken met alleen maar exclusive voor 1 console.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 24 juli 2015 21:51]

Hoezo Xbox fans niet zeuren? Laat me niet lachen. De reden van m'n onzin opmerking is dat het onzinnig vindt, maar aangezien Windows ook van Microsoft is...
Overigens is SFV enkel op de PS4 omdat Sony het project heeft gered. Daarmee wil ik het overigens niet goed praten, want ik ben tegen third party exclusives, of het nu op de Xbox of PlayStation is.
Ja ok, maar er is dus werkelijk geen enkel verschil tussen een studio als Naughty Dog of een Epic Games en Crystal Dynamics als ze een game exclusief uitbrengen. Als die deals zo gesloten worden, maakt het geen jota uit welk labeltje erop komt.
Denk dat dit meer te maken heeft met de deal en niet de concurrentie met uncharted 4? Ik denk dat MS niks liever heeft dan de game direct tegenover uncharted 4 zetten als is het maar om een flink stuk media aandacht weg te snoepen. Daarnaast zijn er vast elementen in tomb raider die beter zijn dan uncharted 4. Naughty Dog is een geweldige studio maar ik heb ook zeer genoten van de gameplay in de laatste tomb raider. Die twee kunnen prima naast elkaar bestaan
Het oude Microsoft dacht misschien zo, maar de nieuwe echt niet. Dat zijn methodes die ervoor zorgen dat zo'n studio failliet gaat, dat wil je niet.

Verder is het ook helemaal niet nodig om die 2 games tegelijk uit te brengen. Ik denk dat zo'n Tomb Raider het ook wel meer van de sales rond kerst moet hebben dan Uncharted.

Overigens is het nog de vraag of Tomb Raider op de X1 ook 10 november wel gaat halen. Er was nog weinig te spelen geweest. Jan van de PU had het vermoeden dat ie misschien nog wel wat later gaat komen. Dan zou het niet zo raar zijn dat ze de PS4 verder schuiven, zodat die nooit in elkaars vaarwater gaan komen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 juli 2015 09:36]

Tis Jan maar. Die gokt ook maar wat.
Hij staat inmiddels bekend om zijn voorspellingen die vaak juist zijn. Heeft ook aardig wat insider-info
"Rise of the Tomb Raider komt begin 2016 naar pc en eind 2016 naar PS4"

Helaas dus voor de PS4 gebruikers pas rond de feestdagen.

Elk console heeft zo z'n voordelen mbt releases :)
Het is gewoon belachelijk. Xbox spelers schieten er geen zak mee op en verder is het gewoon een middelvinger naar PS4 spelers.

Als je zogenaamd "for the players" bent dan ga je toch niet de helft van alle spelers benadelen??

Hou het dan gewoon bij een goed product leveren en meer features brengen dan de concurrent om mensen over de streep te trekken. Dat lukt ze namelijk prima.

Deze kinderachtige streken zijn asociaal, zielig en totaal overbodig.
Geld kwestie.. Zowel MS als Square Enix hebben baat bij exclusive games..

MS zo verkopen ze meer consoles en XBOX Live.
Square Enix die hier weer een vergoeding van MS krijgt..

Ze zijn niet asociaal dit is marketing.. En niet overbodig.. maar noodzakelijk voor een bedrijf,.. Mocht MS dit niet hebben dan is de keuze voor een console niet perse meer op aanbod te meten.. Hoe meer aanbod in games je hebt hoe beter je het zult doen.. Dat is MS aan het doen en dat houd de concurrentie scherp.. Anders zou er helemaal geen ontwikkeling meer zijn..

Watch Dogs had toch ook meer content op de PS4? FIFA15 en 15 nu ook 16 heeft meer content op de XBO.. enz enz,..
Alhoewel je gelijk hebt dat het marketing is. Het is wel consument onvriendelijk en toont een gebrek aan inzet. Waarom voor al dat extra geld niet een echte exclusive ontwikkelen?

Ik vind dit echt zo infantiel gedrag. "Ik heb dit speeltje en jij niet! Lekker puh!" Het ergste is ook nog dat de fanboys deze houding aannemen en gebruiken om elkaar te treiteren. Mijn stukje plastic is beter dan jouw stukje plastic. Als ze echt geinteresseerd zouden zijn in meer en betere games dan zouden ze zich gezamelijk uitspreken tegen beide fabrikanten. Het is te sneu voor woorden. Maar blijf vooral je jaarlijkse abonnement betalen om online te kunnen gamen. Je weet in ieder geval waar je centjes heengaan...
Dat het niet vriendelijk is naar de consument toe kan ik het wel mee eens zijn.

Je ziet dit b.v. ook niet alleen bij de console. maar ook bij andere diensten en producten. Dat je niet alleen voor de XBO gaat omdat dara Tomb Raider op verschijnt zal bij MS ook wel bekent zijn :+ maar door dit + dat + zus + zo kan dit net een duwtje in de rug zijn om een speler toch naar de XBO trekken..

Zelfde met de FIFA Games.. als voorbeeldje..
FIFA heeft een grote comunity in de EU
Microsoft wil meer mensen naar de XBO trekken in de EU

FIFA komt zowel op de PS4 als XBO uit.. door extra's op de XBO aan te bieden zou je zomaar spelers naar de XBO kunnen trekken.. Zo werkt het wereldje helaas.
zeker als zoals nu het geval is geloof ik niet dat 1 xbox extra zal verkopen.
Daarvoor heb je volgens mij een full exclusive nodig, en nog liever een hele boel.

Zelf ben ik fan van Bayonetta, maar ga mij daar geen WiiU voor kopen.
en zeggen dat Nitti Bayonetta gered heeft is ook zever.
ze hadden maar op kickstarter moeten gaan, had ik zeker 150¤ voor gegeven voor de deluxe collectors editie.

ik kijk ook uit naar deze Tombraider release, maar zal geduldig wachten tot hij uitkomt voor mijn platform, nu ik weet dat hij uitkomt :)
Was hij nu full exclusive geweest en had ik nog eens stuk of 10 games willen hebben op de XB, dit en volgend jaar. Dan zou ik het misschien overwegen.

* mening van 1 sukkel telt niet als mening voor de hele mensheid.
Nintendo heeft Bayonetta niet alleen gered maar ook uitgegeven, en zodoende de studio gered
Maar voor mij persoonlijk is de Bayonetta en de studio nu verloren.
Had liever een andere oplossing gezien, en veel andere met mij.
Die extra's zijn amper content te noemen, een spel express een jaar vertragen wekt tegenstrijdige gevoelens op bij aankoop.
Exclusieve games hebben inderdaad meer nadelen dan voordelen, maar het is één van de heilige huisjes van de console-markt. Ik verwacht dat, zolang er consoles bestaan, er ook exclusives zullen zijn. Helemaal met je eens dat consoles ook gewoon zouden kunnen concurreren op hardware, prijs en de kwaliteit van diensten en features; dat zou genoeg kunnen zijn, en veel andere markten werken ook zo. Maar de consolebouwers durven het blijkbaar niet los te laten. Het concept van exclusiviteit is anti-consument want het beperkt onze keuze en het forceert ons om meer hardware te kopen die zo goed als hetzelfde doet en kan, als we alle games willen kunnen spelen. Redundantie ten top.

De zakken met geld die de consolebouwers aan de uitgevers geven voor deze exclusiviteit had ook uitgegeven kunnen worden aan snellere hardware, een beter netwerk, nieuwe features of diensten, een lagere verkoopprijs van de console of meer R&D. Allemaal zaken waar wij als gamers meer aan zouden hebben dan aan kunstmatige exclusiviteit. Alle consolebouwers zijn vele miljoenen per jaar kwijt aan deze deals, zonder dat het een winnaar oplevert. Voor zowel gamers als de industrie is het dus nadelig.

First-party exclusives als Uncharted en Halo hebben in elk geval nog het voordeel dat ze specifiek voor hun eigen platform zijn ontwikkeld, met betere afwerking en performance tot gevolg. "Echte exclusives" halen vaak het meeste uit de console. Dat voordeel weegt al niet op tegen de nadelen, maar bij een titel als Tomb Raider is dit voordeel zelfs niet eens aan de orde. Want dit wordt in principe gewoon een multiplatform-game, maar dan gefaseerd uitgebracht.

Om nog maar niet te spreken over platform-exclusieve DLC zoals bij Destiny of Call of Duty; daar koopt al helemaal niemand een console voor en het creëert alleen maar verwarrende keuzes voor gamers. Zulke deals kosten de consolebouwers alleen maar geld in hun bizarre drang naar differentiatie van elkaar.

Lichtpuntje: Het aantal exclusives daalt wel gestaag, omdat er steeds meer wordt ingezien dat multiplatform meer geld oplevert voor de ontwikkelaar / uitgever. Games als Metal Gear Solid, Devil May Cry en Final Fantasy zijn al multiplatform geworden, en ik vermoed dat straks Halo 5 en Titanfall 2 ook meer platformen zullen aandoen dan hun voorgangers.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 24 juli 2015 11:06]

Helemaal met je eens dat consoles ook gewoon zouden kunnen concurreren op hardware, prijs en de kwaliteit van diensten en features; dat zou genoeg kunnen zijn, en veel andere markten werken ook zo.
Ik ben het hier juist niet mee eens. Consoles zullen niet kunnen concurerren op enkel specs. Er moet een killer app zijn, willen ze de markt verdeeld houden. Zodra ze allemaal hetzelfde zouden zijn (wat betreft game-aanbod), dan zou er eentje winnen en de markt domineren. Bij bv auto's werkt dit anders omdat er veeeeel meer fragmentatie is op die markt.

Pre-orders zijn een veel grotere doorn in het oog.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 24 juli 2015 12:25]

Het zou inderdaad kunnen dat de markt zonder exclusives naar één kant zou overhellen; dat is lastig te voorspellen. Als er maar drie auto-fabrikanten zouden zijn, zou iedereen dan dezelfde auto kiezen? Zou er dan objectief één "de beste" zijn? Ik betwijfel het. Zoveel mensen, zoveel wensen. Naar mijn mening zijn er wel manieren voor consolebouwers om te concurreren zonder exclusives, zoals ik hierboven noemde.

Ik denk dat het altijd goed is om anti-consumentenpraktijken te willen uitbannen. Ik zou liever dealen met de situatie die dan ontstaat, dan het maar bij het oude te laten. Zonder de exclusives zouden console-bouwers beter hun best moeten doen om de consument voor zich te winnen, wat voordeel voor ons zou kunnen bieden. Zelfs als er consoles weg zouden vallen of de hele console-markt over de kop zou gaan, hoeft dat niet alleen negatief te zijn. Markten veranderen vaker en stabiliseren weer, en kunnen daardoor volwassener worden. Het gaat om het zo goed mogelijk voorzien in de behoeften van gamers, niet om het behouden van de huidige eilandjes als doel op zich. Misschien moeten consoles, pc en mobile uiteindelijk wel helemaal verenigen tot één. Maar goed, het hebben van 3 grote console-platformen, de PC én mobile is ook niet het einde van de wereld. Ik zou het graag anders zien, maar accepteer deze status quo ook wel.

De Pre-order-cultuur is inderdaad ook anti-consument en ik hoop dat gamers die praktijken sowieso om zeep gaan helpen. Maar da's een ander onderwerp.
Klopt inderdaad.
Wat betreft auto's is misschien niet helemaal het beste voorbeeld. Laat ik anders zeggen als de auto's in de basis hetzelfde waren. Want dat zijn de consoles nu wel. Vroeger was er een groot verschil in hardware, games poorten was toen ook een heel ander verhaal. Vroeger wilde ik ook altijd de SEGA en de Nintendo. Tegenwoordig mis ik echt niet een tweede console, want het gross kan ik toch op ieder spelen. Vanwege exclusives en services ben ik voor Xbox gegaan en er zijn dan ook weer te weinig exclusives die ik wil spelen op de PS4 om een aanschaf te rechtvaardigen. Dat vond ik vroeger wel echt totaal anders.

En laten we inderdaad dat pre-order gedoe snel om zeep helpen!
Het erge is dat ik er zelf ook aan mee doe, omdat ik dan bepaalde content niet wil mislopen. Meestal content die je achteraf toch niet echt noodzakelijk vindt.
Pre-order nu, en krijg deze level 1 of 2 wapen die je na 30 minuten niet meer nodig zal hebben. ;)

Of zoals je bij AC Unity ziet, de zogenaamde "Preoder-DLC" is voor 2.99 te koop. Gelukkig dat we nu refunds hebben
wanneer leer jij nou eens dat de wereld draaid om "for the money" en dat "for the players" alleen een leuk marketing gimmick is, om nog meer "for the money" te gaan?

ongetwijfeld stond Microsoft met de grootste zak geld aan de deur.

[Reactie gewijzigd door Proxx op 24 juli 2015 10:39]

Pardon? Voor dat je iemand een les probeert te lezen, lees dan eerst zelf goed.

Ik geef aan dat deze marketing methode averechts kan gaan werken.

Tevens vind ik dat je als consument best je ongenoegen mag uiten over deze praktijken.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 24 juli 2015 13:31]

"For the players" is een slogan die Sony gebruikt dus heeft weinig met Microsoft en Square Enix te maken.

Wat Microsoft betreft; gezien het feit dat zij flink achterliggen met Xbox One sales vergeleken met Sony hebben zij dit soort deals nodig om in te lopen.

Natuurlijk is het de vraag in hoeverre Tomb Raider een system-seller is, persoonlijk heb ik daar mijn twijfels bij. Zeker als je kijkt dat Tomb Raider op de zelfde dag gereleased wordt als Fallout 4.

Niet het meest ideale moment om een spel, waar je flink voor betaald heb als Microsoft zijnde, uit te brengen.

Wat Square Enix betreft; Zij vangen hier extra geld voor. De vraag is echter hoeveel de 'exclusive' te merken is in de verkopen.

Wat Sony betreft; Zij hebben flink geinvesteerd in 'exclusivity' Call of Duty. Daarnaast hebben ze met Uncharted 4 een spel die in dezelfde segment als Tomb Raider acteert. Zij zullen gedacht hebben "We kunnen het geld beter in CoD stoppen".

We weten allemaal dat CoD een systemseller is, maar alleen op het moment dat men besluit een nieuwe console aan te schaffen. Je kunt je afvragen in hoeverre de 'Exclusivity' van Microsoft (vorig jaar) mensen voor de XboxOne hebben doen kiezen. Zij zullen nu echt geen PS4 aanschaffen omdat de DLC's 1 of 2 weken eerder uitkomen.

Deze exclusivity is dus alleen maar een toevoeging voor die hard CoD spelers die 1 jaar geleden nog geen geld hadden om een nieuwe console aan te schaffen, en nu de keuze moeten maken...
De slogan is ook maar symbolisch. Allemaal hebben ze een variant daarvan.
Zowel MS als Sony houden van deze praktijken, eerst timed exclusive met DLC en nu met hele games. Erg frustrerend voor de fans van een game :/
November 2015: XBox
Begin 2016: PC
Voor feestdagen 2016: PS4
MS zal toch flink wat neergeteld hebben hiervoor, kan me niet voorstellen dat over een jaar PS4 spelers nog met volle force naar de winkel trekken hiervoor dan als het direct gereleased was samen met XBOX One maar goed het is as it is ..
Ach, de remastered versie van Tomb Raider werd ook nog iets van 8 miljoen keer verkocht terwijl hij al meer dan een jaar uit was op de last-gen consoles.
Wat in het vat zit verzuurt niet ;)
8 miljoen... Dat waren alle verkopen van alle versies bij elkaar, anders is tomb raider de best verkopende game op de ps4 en xbone.
Yep en van die 8 miljoen, rond de 4 miljoen op Steam.
Aan de andere kant geeft dat extra jaar hen wel bijkomende mogelijkheden: zo kan men o.a.bugs pletten, de gameplay issues oplossen, misschien de graphics nog wat verbeteren, ...
Inderdaad, daarnaast zal er ook DLC gedurende het jaar uitkomen wat bij de PS4 gewoon met het spel meeverkocht wordt voor een normale prijs. Zo erg vind ik het dan ook allemaal niet als ik het spel een jaartje later pas kan spelen.
Is de game over een jaar opeens slechter geworden of zo dat mensen hem niet zo snel meer zullen kopen? Last of Us verkocht ook goed op de PS4 en dat was ook niet een game die spiksplinter nieuw was. GTA V exact hetzelfde.
ik heb zelf wel het gevoel dat als een spel ook uitkomt op de PC
dat dan veel mensen daarvoor kiezen legaal /ilegaal zodat ze het toch kunnen spelen
en dat dan de verkopen op de laatste console een stuk minder zijn
"Iedereen over een kam scheren."
Wow eindelijk de pc gamers die iets eerder krijgen dan de console gamers :)
OT. Kom maar op met die game vind Tombraider vanaf 1996 al heerlijk om te spelen.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 24 juli 2015 09:09]

Dan heb ik een vervelende mededeling voor je. Hij komt in December op de Xbox one :P
PS4 eind 2016 daar had ik het uiteraard over.
Btw. Ik hou van "ultra" graphics dus consoles vallen daarmee dus meteen af ;)

Vreemd dat ik hier een -1 voor krijg....dit wordt zeker beoordeeld door een console gamer }>

[Reactie gewijzigd door calsonic op 24 juli 2015 09:26]

Maar de Xbox One is toch echt een console, je krijgt hem dus niet eerder :P (In hoeverre dat belangrijk is)
Goede graphics hebben de consoles ook wel. Je bent op zoek naar het woord "uitstekend" ;)
Volgens mij heeft @calsonic het over Ultra settings, console-versies draaien meestal op medium settings met hier en daar paar op high.

En dan de resolutie en framerates. ;)

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 24 juli 2015 18:01]

ik denk dat hij op de ps4 doelt aangezien de xbox niet de populaire is :) (zelf ook alleen ps4 en pc)

[Reactie gewijzigd door Spanjard op 24 juli 2015 09:13]

Dat is dezelfde rare gedachten gang als bij de publishers. Het enige wat telt is toch wanneer jij het kopen kan, wat kan jou het schelen dat anderen dat voorlopig niet kunnen?

Vieze afgunst is het, absurd dat mensen zo zielig zijn om het nog leuk te vinden ook.
Jammer dat we nog een behoorlijke tijd moeten wachten op een PS4 release, maar ik kan er wel mee leven. Heb mij meer dan prima vermaakt met de TombRaider reboot op de PS4. En verwacht dan ook net zoveel plezier te hebben met deze titel. Tot die tijd komen er nog meer dan voldoende goeie titels uit, dus ik zal mij op dat vlak echt niet gaan vervelen.

Ik zal er ook niet raar van op kijken als de PS4 versie wat extra content krijgt ter compensatie. Hopelijk word de prijs ook nog wat gecompenseerd :9
Dat zal niet. Eventuele DLC die ondertussen zou uitgekomen zijn zal er waarschijnlijk bij zitten, misschien wat opgesmukt specifiek voor de PS4, en uiteraard alle patches tot dan toe. Maar het zal full price zijn.
En wie weet wat zit er nog in de deal met MS. Geen extra content tov andere versies toegelaten op PS4? PC-versie enkel op Windows 10? Dat laatste zou mij niet verbazen, de draadloze XboxOne-controller werkt bvb ook enkel op Windows 10.

[Reactie gewijzigd door Pieeeeeee op 24 juli 2015 10:19]

Een mooie deal voor MS met deze game. Gezien de installed base van de xbox one die te wensen overlaat vergeleken met de PS4 laat square met deze deal een hoop software verkopen liggen. marktaandeel in de eu is voor de ps4 soms wel 90pct en in de landen waar xbox sterk is, is de verhouding 60-40 (ps4-xbox one) let wel dit zijn enkel de VS en de UK want in alle andere landen heeft de PS4 vrijwel geen concurrentie.

Ms heeft een mooie lineup met exclusives eind dit jaar maar hun games moeten om de centen van de gamers strijden tegen games als Star wars: Battlefront, fallout 4, assassins creed en COD.
Ik vind het meer "moneywaste" van Microsoft.

Niemand behalve de echte die-hard Tomb Raider fans zullen dit spel aanschaffen op 10 november, met Fallout 4, Just Cause 3 en expansion pack van Witcher 3 in dezelfde maand.

En Star Wars: Battlefront/AC Syndicate zijn budgetbak games voor meeste mensen na wat met Battlefield 4 en AC Unity is gebeurd, en CoD laat ik maar voorlopig liggen tot ze met een degelijke WW2 game komen.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 24 juli 2015 16:32]

Ik word een beetje moe van deze timed exclusive rommel, maar als iemand die verrassend veel heeft genoten van de Tomb Raider reboot op PC ben ik toch ook wel weer aangenaam verrast dat wij buiten deze malaise vallen!
Begin 2016, dan valt het wachten voor de pc nog mee :) I like...
Hmm vreemd genoeg heb ik niet in de gaten gehad dat dit om een nieuwe tombraider game ging. Tot ik dit artikel las. Ik dacht een remade edition van Tombraider van 2013.

Ben heel benieuwd hoe deze game zal gaan. Het vorige deel was heel vermakelijk!
Top. Ze doen hun best maar. Bedankt voor de uitgebreide beta test, Xbox gebruikers! :D

Ik zie hem wel verschijnen met patch 1.6 ofzo op Playstation en PC.
Tegenwoordig zijn games toch zo lek als een mandje bij release, die extra tijd kunnen ze goed gebruiken.

Kijk er wél naar uit, want het eerste deel heb ik 2 keer met plezier uitgespeeld.
eerst maar ff Fallout 4 uitspelen en ieder hoekje ontdekken. Maw: nog lang geen tijd voor Tombpje 2
Jij speelt niet 2-3 games afwisselend? Het lijkt me zo dodelijk saai om dag-in-dag-uit met dezelfde game bezig te zijn. Een free roaming RPG en een rappe action adventure lijkt me nu net een goede afwisseling van tempo!
Oke laten we eens kijken naar November en December naast Tomb Raider:

- Fallout 4
- Just Cause 3
- Witcher 3 Expansion (wat meer gameplay-time is dan meeste full games)
- HITMAN
- Assassin's Creed Syndicate
- Call of Duty: Black Ops III
- Tom Clancy's Rainbow Six Siege
- STAR WARS BATTLEFRONT
- Fifa 16
- NEED FOR SPEED

Ik vond Tomb Raider 2013 een van beste games in 2013, maar deze Tomb Raider haal ik voor onder 15 euro tijdens Summer Sale 2016.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 24 juli 2015 17:34]

soms wel inderdaad, maar de games Fallout zijn voor mij DE uitzondering. Iedere gameminuut gaat op dat moment besteed worden aan Fallout 4. De maand ervoor heb ik MGS5, maar die gaat dan niet meer aan en Tombje 2 hoeft ik echt niet op day 1 als ik nog met Fallout 4 bezig ben. En ik moet toegeven dat ik deel 1 van tombraider heel erg tof vind en deze game ook graag wil spelen.