×

Rise of the Tomb Raider Review

Meer spektakel, minder verhaal

Door , 133 reacties

Naar SiberiŽ

We hebben wat gemengde gevoelens over Rise of the Tomb Raider. De game lijkt erg op zijn uitstekende voorganger, maar de verschillen die ontwikkelaar Crystal Dynamics heeft aangebracht zijn niet allemaal even geslaagd. De pacing is erg goed, hoewel er dit keer wat minder nadruk ligt op sluipen en er in plaats daarvan iets meer confrontaties zijn waarin je verplicht moet schieten. Bovendien is het verhaal duidelijk minder goed. Gelukkig is het uiterlijk van de game uitstekend. Verder is het verzamelen van schatten en grondstoffen alleen maar makkelijker, net als het vervaardigen van wapens en hulpmiddelen.

Gespeeld op: Xbox One
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360 (en in 2016 voor Windows en PlayStation 4)

Wat was het onverwacht dat Tomb Raider uit 2013 zo'n uitstekende game bleek te zijn. De game had een grote spelwereld waarin je op slimme wijze van sectie naar sectie werd geloodst. Het was bovendien een wereld waarin je moest leren om te overleven. Dat deed je door zelf hulpmiddelen te vervaardigen waarmee je de strijd aan kon gaan met de zwaar bewapende tegenstanders die je onderweg tegenkwam.

Wat de game ook goed deed, was dat het verhaal naadloos aansloot op de gameplay. Een jonge Lara had schipbreuk geleden op een afgelegen eiland dat vol mysterie bleek te zitten. Lara trof in de barre spelwereld niet alleen oudheden aan, maar ook verroeste industriële installaties, inmiddels ingenomen door duistere lieden met moderne wapens. Lara moest op haar eerste avontuur dus vooral zien te overleven, wat zowel in verhaal als gameplay goed tot uitdrukking kwam.

Barre wereld

Vanwaar deze terugblik? Omdat er veel overeenkomsten zijn tussen de vorige game en het nieuwe Rise of the Tomb Raider. Lara komt opnieuw in een barre wereld terecht, dit keer zelfs in het ijskoude Siberië. Ze start ook opnieuw zonder hulpmiddelen en moet dus net als in de vorige game eerst op zoek naar wat voedsel en naar hout om vuur mee te maken. Daarna is het zaak om een wapen te vervaardigen; de boog die ook in de vorige game zo'n prominente rol speelde. Als je je eten, onderdak en verdediging op orde hebt, kun je de spelwereld gaan verkennen.

*