Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties
Submitter: caesar1000

Rise of the Tomb Raider komt pas eind 2016 naar de PlayStation 4 en het spel zou dan tegen een gereduceerde prijs beschikbaar komen. Tot die tijd blijft het spel een exclusieve titel voor de Xbox One en Xbox 360. Dat claimt althans The Know op basis van een anonieme bron.

Mocht het gerucht waar zijn dan moeten PlayStation 4-bezitters een volledig jaar na de oorspronkelijke release wachten tot het spel naar hun console komt: op 10 november dit jaar verschijnt Rise of the Tomb Raider voor de Xbox One en Xbox 360. Om het leed te verzachten zou Square Enix de prijs verlagen naar 40 dollar. Niet duidelijk is hoe het zit met een eventuele release voor de PlayStation 3, pc of SteamOS.

Het gerucht is afkomstig van The Know. Dit YouTube-kanaal heeft een gemengde reputatie wat geruchten betreft. Het bericht van The Know dat Microsoft Silent Hills zou kopen bleek onzin, maar het kanaal had wel correcte details over de komst van Dark Souls III voordat deze game op de E3 aangekondigd werd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Tja, dan is het momentum helemaal weg! Daahag, reputatie, het was leuk je gekend te hebben... :Y)

Dan is je waarschijnlijk goedkoper voor ze om hem helemaal niet uit te brengen. Al met al, zo zie je maar hoe slecht het is om je ziel aan de duivel te verkopen.
Je opmerking over de duivel is niet geheel gepast, maar in je heb wel gelijk. Daar komt je -1 ook vandaan neem ik aan.

Uitbrengen op de PS4 heeft dan geen zin meer zo lang na de initiŽle release datum. Ik ga echt geen XBOX kopen voor een spel, ik heb al een PS4 en daar blijft het bij. De enige rede om nog een oud spel te kopen is als hij in de budget bak ligt zo rond de 15 euro. Alles meer is het mij niet waard, en zeker geen 40 euro meer.

Sowieso ben ik geen voorstander van tijdelijke exclusiviteit van games. Ik kan mij ook niet voorstellen dat daar uiteindelijk iemand echt beter gaat worden. Mensen die zowel een XBOX als een PS4 gaan kopen, hadden dat toch wel gedaan. Andere, zoals ik, gaan dat gewoon niet doen. Daar zal het exclusief aanbieden van content niet zo heel veel aan veranderen mijn inziens.

Maar, het blijven geruchten. Eerst maar eens zien wat het uiteindelijk gaat worden voordat wij hier allemaal waarde oordelen gaan geven.
Wat een onzin, een goed spel blijft een goed spel. Het maakt voor PS4 eigenaren geen drol uit of die game nu in 2015 of 2016 komt.

Want met jou logica was het dus helemaal niet nodig om GTA 5 op ps4/xb1 uit te brengen 1 jaar na de xbox 360 release? Of zelfs de pc versie 2!! jaar na release. Want die versies zijn uiteraard geen succes geworden |:(

Sure het momentum is weg na een jaar als een titel multiplatform uitkomt en iedereen kans heeft gehad om de game te kopen. Maar komt de versie voor jou platform later kan dat voor veel mensen alsnog een feest zijn en leggen zonder problem de volle bak neer voor het spel.

en wat betreft timed exlusive is voornamelijk om mensen die nog geen next gen hebben over te halen om dat platform te kopen. Want het klopt dat mensen die al gekozen hebben echt geen 2e console gaan halen voor 1 game.

[Reactie gewijzigd door MenN op 29 juni 2015 10:57]

Hoe kan je een spel als GTA5 vergelijken met Tomb Raider? Die vergelijking slaat echt nergens op: GTA5 was de beste multiplatform van last gen en current gen! Is het dan gek dat het spel op current gen en PC alsnog heel goed verkoopt? Nee, natuurlijk niet. Ofwel appels en peren.

Tomb Raider heeft voor de massa veel minder appeal, dus is het spel na een jaar echt wel uit de aandacht verdwenen. Kijk bijvoorbeeld naar Sleeping Dogs: een redelijk spel, geen bijzondere remake en al geruime tijd in de budgetbakken.

Als je puur naar opbrengsten kijkt, kan je de PS4 niet links laten liggen. Waarom Squenix het dan toch doet, weet iedereen: een vette zak geld van MS. En dan een jaar later voor gereduceerde prijs met opnieuw een leuke PR-campagne? 8)7
Het lijkt echt een domme fout van SE, tenzij de zak geld heel dik was (>50 mln).

Verder onzin wat je zegt over timed exclusive: het spel komt ook uit op de X360. En hoe groot zal het aandeel PS3-spelers zijn dat denkt "Oh, Tomb Raider, ik koop direct een Xbone!" :?

Het heeft niets te maken met last gen en alles te maken met MS being a dick! De reden waarom ik ben geswitcht naar de PS4 en de reden waarom ik dit spel nooit zal aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 29 juni 2015 15:11]

Ok. Lesje game-marketing, waarom hebben we timed-exclusives? Juist mensen binnen halen op je platform. Of dit nu Sony of Microsoft is, beide doen het en het is schijnbaar lucratief anders zien we het niet keer op keer terug komen. Want het zal hun echt een grote zak geld kosten. Het werkt heel simpel: een platform houder wil exclusives dus gaan in overleg met een uitgever over de titels die ze graag willen hebben. Het bedrag wat er betaald wordt zal echt niet uit de lucht gegrepen worden, maar is een combinatie van verwachte verkoop aantallen die ze mis lopen op het andere platform ect.

En als je echt niet ziet dat het niet om deze ene titel gaat maar om het platform portfolio in het algemeen moet je echt ff verder dan je neus lang is kijken. Er zijn genoeg mensen die een xbox 360 hadden die nu een PS4 nemen of van PS3 naar XB1(niet iedereen is fanboy ;) ). Dus een aantrekkelijk exclusive portfolio opbouwen om zo nextgen over/in-stappers binnen te halen is al zo oud als de game industrie zelf, niets om van op te kijken. Hoe denk je dat Sony Łberhaupt voet aan de grond heeft gekregen toen het kwam met de PS1 in een door Nintendo en Sega gedomineerde markt? Juist een grote zak geld ;)

je kunt dus prima vergelijken met wat er gebeurt is bij een GTA 5, of alle 'HD' edities van last gen games (Last of Us, Tombraider ect). Een leuke game blijft een leuke game, of het nu een jaar later is of niet. Als jij het niet in je hebt om fanboy gedrag aan de kant te zetten en gewoon objectief naar een game te kijken, tja dan is het jammer voor jou, maar gaan miljoenen PS4 games er in 2016 nog een erg leuke tijd hebben met de nieuwe Tombraider ;)
Dat valt nog best wel mee dat Sony met een zak geld devs binnenhaalde, wat niet betekent dat Sony dat niet gedaan heeft. Ps1 was de beste hardware om voor te ontwikkelen, en hij was goedkoper. Dat sony CD's gebruikte heeft daar ook veel mee te maken.
Ehm, Sony haalt anders ook dergelijke naaistreken uit. Denk aan Street Fighter 5 of andere titels die ineens exclusief zijn. Of waar zij dan weer exclusiviteit bij kopen. Dat gaat in beide gevallen op.
MS being a dick! De reden waarom ik ben geswitcht naar de PS4 en de reden waarom ik dit spel nooit zal aanschaffen.
Pot >> Ketel?

Sony doet precies hetzelfde maar dan met andere studio's. En dan this is for the players durven roepen ook nog :X
Ik zal het spel ook niet kopen als het niet in de budgetbakken ligt. Niet zozeer omdat het te oud is om te spelen, maar om dit soort misselijke praktijken van MS en Sony niet te steunen. GTA V is flink onder handen genomen en de PS4/X1 waren er simpelweg nog niet, in dat geval is er niets mis mee. Heel wat anders dan een zak geld op tafel leggen om een jaar lang PS4 spelers te kunnen blokkeren.
Wie zegt dat de PS4 versie ook niet flink onder handen word genomen om helemaal geoptimaliseerd en bijna bug vrij op ps4 te komen? Want bij GTA V mag het volgens jou wel maar bij tomb raider niet. Dat is meten met twee maten.
Nogmaals, de feitelijke reden van het later uitkomen van Tomb Raider is dat het met behulp van een zak geld tegengehouden wordt voor PS4 spelers om het bij launch te spelen. Dat is heel wat anders dan een GTA V dat niet uitgebracht is puur omdat ze zich eerst op een bepaalde platform richten. Als je het verschil hiertussen niet ziet dan weet ik het ook niet meer.

Misschien dat Ge0force(hieronder) zijn uitleg duidelijker voor je is ;)
Is dat wel zo? Ze kunnen toch ook gewoon meer tijd per platform besteden? Dan halen ze nu wel Q4 2015, anders werd het Q1 of Q2 en daar zijn de sales toch altijd minder. Plus met de extra exposure, kunnen ze nu mogelijk meer verkopen dan anders.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 29 juni 2015 15:25]

Nee, het is een deal met MS die kosten op zijn rekening neemt wat betreft marketing waar Square anders zelf voor betaald had. Een vorm van tijdelijke exclusiviteit kopen dus. Extra exposure? Er zijn in de periode van exclusiviteit drie keer minder potentiele klanten op consoles alleen (2:1 ratio).

Zowel Ms alsook Sony maken zich schuldig aan dit soort praktijken trouwens.
Denk je echt dat platform focus echt de enige reden is die Rockstar had voor hun uitstel gedrag van GTA5? De game is van begin af aan bedacht met PS4/XB1/PC versies in gedachten. Maar kijk hoeveel mensen die game wel niet 2 keer of zelfs 3 keer gekocht hebben? Dat hebben de suits bij Rockstar allang voorspelt.
Voor PS4 en X1 zeer zeker, die waren namelijk nog niet eens uitgebracht toen GTA V uitkwam.
De dev kits waren wel al beschikbaar in 2012. Dus natuurlijk moesten ze wachten tot de consoles gereleased waren maar je gaat me niet wijs maken dat de PC versie pas 2 jaar na originele datum is gereleased omdat ze op 1 platform wilde focussen.
Voor de pc wellicht niet nee, dan is het nog de vraag hoeveel mensen het voor de tweede keer kopen op de pc. Een pure gok. Het punt is dat er geen geld wordt gespendeerd om die versie te blokkeren op een ander platform a la Tomb Raider en waarschijnlijk FFVII:R.
Oh nee? Dus een timed exclusive op consoles is niet de pc versie blokkeren? De PC is niet een andere platform? Zoals ik al eerder zei is dat meten met twee maten. Een paar maanden tussen de release van de consoles en pc kan ik nog snappen maar 1-2 jaar niet.

[Reactie gewijzigd door Rutix op 29 juni 2015 18:42]

Voor de zoveelste keer, niemand heeft betaald voor die timed exclusive, bij TR is dit wel het geval. Dat is wat mij persoonlijk steekt. Geld neerleggen om een game release te blokkeren op een ander platform, Sony doet dit evengoed. Het heeft dus nogmaals niets te maken met twee maten meten.
Voor de zoveelste keer, hoe kun je met zekerheid zeggen dat dat niet het geval is? Je werkt niet bij Rockstar en werkt niet bij Microsoft of Sony. Je moet niet alles geloven wat community of pr man naar buiten brengt.
Dus gaan we maar speculeren? Ik kan niets met zekerheid zeggen. Bij TR is het een feit en bij GTA V pure speculatie, de bewijslast ligt dus niet bij mij. Kun jij met zekerheid zeggen dat er tijdelijke GTA exclusiviteit is gekocht en ik dus met twee maten meet?

Als het wel het geval blijkt te zijn dan zou ik GTA ook boycotten.
Omdat Xbone en PS4 vrijwel identiek zijn qua hardware?

Terwijl in het geval van GTA 5 het wel degelijk over compleet andere specificaties, niet dat ik GTA goedpraat maar dit is vele malen erger

[Reactie gewijzigd door !mark op 29 juni 2015 17:05]

als je niet aan dit soort parktijken wilt mee doen zou je geen van de 2 consoles moeten kopen.
Of gewoon geen timed exclusives op beide consoles kopen zoals ik al aangaf.
MS had natuurlijk ook gewoon de studio of franchise op kunnen kopen en dan was het gewoon een exclusive geworden. De tijdelijke exclusiviteit is waarschijnlijk gewoon een goedkopere oplossing voor MS. Het voordeel is dat het hele team van CD zich kan focussen op de XO versie en pas later op de PC/PS4 versie.
Exclusiviteit is op het moment een van de weinige dingen waarop consolebouwers zich kunnen onderscheiden.
Klopt. Maar dan kan je twee dingen doen: ofwel investeer je in nieuwe IP's en draag je bij aan de gamesindustrie, ofwel gooi je met een zak geld om er voor te zorgen dat bezitters van een ander platform een multiplatform game (tijdelijk) niet kunnen spelen. Ik denk dat het wel overduidelijk is welke optie het beste is voor de gamer.
Ik heb nooit problemen met oude games spelen, ik koop nooit games op release. Maar ik zou geen 60§ uitgeven voor een oude port van Tomb Raider.
Uitbrengen op de PS4 heeft dan geen zin meer zo lang na de initiŽle release datum.
Kijk is naar GTA V. Was al twee jaar (!!) op console voor hij eindelijk naar PC kwam en kijk eens wat een succes het is. ;) Het kan dus wel degelijk zin hebben.
voor veel is dit net even die extra game die de knoop doorhakt en nu er op de ps4 niet veel uit komt aan het eind van het jaar alleen god of war 3 en uncharted hd remake waar niet alle ps4 naar uitkijken omdat het oude games zijn.
wie weet komt eerst de pc versie van tombraider en de ps4 versie pas 2 of 3 jaar later dit was ook zo bij mass effect.
Ik snap niet zozeer waarom het uitmaakt of de game al eerder op een ander platform is uitgekomen? Dat we graag willen dat het tegelijkertijd uitkomt is een feit, maar als het een jaartje later op de PS4 uitkomt is het voor die spelers toch gewoon een nieuwe game? En misschien wordt de game wel helemaal opgepoetst, zit alle DLC er al bij in etc etc.

Of is het hip om een game te moeten spelen op release dag?
Inderdaad erg jammer. Het momentum is dan compleet weg na een jaar en de meeste mensen zijn het dan al helemaal vergeten. Voor pc wordt het dan zo'n typische steam deal ofzo, voor een prikkie.

Naja, ik vermaak me straks eerst wel met Star Wars Battlefront.
Dit heeft helemaal niks te maken met je ziel aan de duivel verkopen. Ik heb een Xbox one en vind het unfair om uncharted alleen op de ps4 uit te brengen. Consoles moeten tegenwoordig wel een bepaalde exclusiviteit hebben maar ik denk dat Square enix dit om een hele andere reden doet.

Ik denk dat het te maken heeft met de compatibiliteit. Er zijn 4 consoles waarvoor geschreven moet worden en om problemen te voorkomen zoals bijvoorbeeld Resident Evil qua frame rate gaan ze hier zorgvuldiger mee om.

Vroeger had je alleen Playstation, Nintendo64 en eventueel pc wat vermeld werd onder een spel qua beschikbaarheid. Nu zie je een hele waslijst aan consoles wat naar mijn idee afbreuk doet aan de kwaliteit in het geheel van een spel.
Ik vind dat ze hier de Playstation en Tomb Raider fans toch wel heel erg in de kou laten. Ooit kwam het eerste deel uit op de Playstation en PC en voor een lange tijd heeft nooit een andere console de mogelijkheid gehad om Tomb Raider spellen te draaien. Veel fans hebben serieus geÔnvesteerd in de Tomb Raider collectie en om ze dan vervolgens zo af te schepen..? Dan ben je als bedrijf toch wel volledigjge integriteit verloren en echt alleen nog maar op geld uit (op korte termijn). Ik snap dat elk bedrijf geld wil/moet verdienen, maar er zijn grenzen natuurlijk. Het zou een mooi staaltje zijn om als PS4 en PC bezitters deze game te boycotten wanneer het toch naar deze systemen komt. Helaas zie ik dat niet snel gebeuren.
Overdrijven is ook een vak. De vorige Tomb Raider is 8.5 miljoen keer verkocht. Het percentage fans dat iedere game in de kast heeft staan zal verwaarloosbaar zijn.

Ik zie het probleem niet zo. Het is een timed exclusive, koop die game gewoon een jaar later als die op de ps4/pc uitkomt en speel ondertussen iets anders. Het is niet alsof er een gebrek is aan goede games tegenwoordig.

Als de game nou helemaal niet op de ps4/pc zou uitkomen dan zou je er nog een punt van kunnen maken maar dat is dus niet het geval.
Precies! Het is toch niet zo dat een jaar later (waarschijnlijk minder en komt die game voorjaar 2016) die Tombraider game echt niet meer speelbaar is en total achterhaald? Komop zeg, als ie goed is, is ie een paar maanden ook nog goed.
Kan je Titanfall nog herinneren? Zou ook een timed exclusive zijn en die heeft uiteindelijk MS ook gekocht.

Verder speelt er bij nieuwe releases echt wel hype en momentum mee. Na een jaar is dat wel verdwenen.
Maar dat is enkel voor de verkoop interessant. Het maakt er de game niet beter of slechter op. Zoveel verandert er niet in 1 jaar, vooral niet binnen 1 generatie van consoles.
Het gaat er niet om of de game slechter is na een jaar, maar het momentum is voorbij. De marketinginspanningen zijn er niet en de userbase is ook al weer bezig met de volgende lading games. Oftewel, het verkoopt niet. Dus, waarom dan de inspanning van het overzetten naar een andere console?

Als de initiŽle game verkoop op de xbox one nu ook nog tegenvalt, dan wordt het hele verhaal waarschijnlijk helemaal op de lange baan geschoven. Kortom, een prima franchise wordt op het spel gezet. En dat voor een zak met geld...
Het punt is dat Timed Exclusives gewoon slecht zijn voor de gaming industrie in het algemeen, het heeft gewoon geen extra nut om een multi-platform titel te weerhouden op andere platformen... Je houd effectief gezien een game gewoon "hostage" op je console om misschien extra hardware verkopen te krijgen...

First Party titels snap ik nog, dat zijn studio's die van Sony/Microsoft zijn, maar het vervolg van een eerste deel waar ik veel plezier van heb gehad tijdelijk exclusief maken voor een platform is gewoon iritant voor mensen als ik en anderen die veel plezier hebben gehad van Tomb Raider 2013.
Het was anders ook uitgekomen voor de Sega Saturn, maar Sony heeft geld betaald zodat het vervolg nooit op de Sega console zou komen. Doe nou niet alsof Microsoft de enige is.

"In September 1997, Sony Computer Entertainment America signed a deal with Eidos to make console releases for the Tomb Raider franchise exclusive to the PlayStation, preventing the Sega Saturn or the Nintendo 64 from having any Tomb Raider game released for it until 2000, a deal that would prove very beneficial to Sony both in terms of revenue dollars and also in further cementing the PlayStation's growing reputation as the go-to system for must-have exclusive titles"
Je hebt helemaal gelijk, Sony - Nintendo-Microsoft doen dit allemaal.
Volledig mee eens, deze exclusiviteitsdeal is een gigantische middenvinger naar het grootste deel van de Tomb Raider fans die de reeks groot hebben gemaakt. We kunnen maar hopen dat deze deal financieel geen succes wordt voor Square Enix, of het wordt wellicht een algemene trend om populaire multiplatform franchises tijdelijk exclusief te maken voor ťťn console.

Ik ben in elk geval niet van plan om de game te kopen als ie uitkomt voor pc of PS4. Ik koop 'm hooguit later wel eens tweedehands of tijdens een Steam sale.
Sowieso is TR niet meer "DE" game als dat het vroeger was. Tuurlijk zijn er PlayStation fans die op dit spel zitten te wachten, maar in 2016 komt er wel wat meer en zelfs beters uit dan die enkele TR waar Microsoft zo mee zit te pronken. Ik kijk meer uit naar andere games dit jaar en volgend jaar, en vergeet niet dat UC een stuk interessanter is dat TR.
Tomb Raider 2013 is anders beter verkocht dan Tomb Raider 1. Uncharted is niet interessanter, dat is gewoon een mening. Ik zit zelf meer uit te kijken naar Tomb Raider maar ik ga een Playstation 4 kopen voor Uncharted. Verder zijn er toch geen interessante Playstation spellen voor mij.
Je kan niet echt verkoop aantallen vergelijken tussen de eerste TR of die uit 2013. De industrie is in die tijd toch wel een slagje of 2 groter geworden.
Ja, het is nog wel een vermakelijke game, maar de puzzels zijn flink generfed, en het platformen is vervangen door quicktime events |:(
Bij dit soort berichten heb ik altijd het gevoel: "Their loss". De kans dat ik het spel dan koop is een stuk kleiner geworden, want ik ga er in ieder geval niet speciaal een console voor kopen.

Ik ben altijd wel benieuwd naar de financiŽle verantwoording voor dit soort beslissingen. Ze zullen best doorgerekend hebben wat de verwachte misgelopen inkomsten zijn, en blijkbaar valt het dan nog steeds positief uit. Maar dan moet het dus best over een flinke som geld gaan die MS hiervoor betaald.
In plaats van 3 zakken met geld neer te leggen, doet Microsoft gewoon 5 zakken met geld neerleggen. Maar ''Square Enix'' is ook niet dom. Als ze het helemaal exclusief hadden gemaakt, dan hadden ze sowieso 50-70% denk ik meer verlies gedraaid puur omdat volgens vgacharts (inschatting) er meerdere consoles verkocht zijn va de PS4 dan de X-1.

Maar ik denk dat ze bij de PS4 gewoon een volle box neerleggen, met alle DLC's en meer :)
Om het zo aantrekkelijk te maken.

Echter als je kijkt naar wat er in 2016 gaat komen, denk ik dat er wel een daling zal komen ondanks dat het ''misschien'' ook op de PS4 komt. Maar dat is niet de fout van Sony maar van ''Square Enix''
Wel 1 voordeel misschien. Je krijgt dan het spel met alle bugs eruit en mogelijk alle dlc. Dus het complete spel.
Vraag mij af of third party exclusives nog iets van deze tijd is. Vroeger waren die dingen zo verschillend van elkaar dat het eigenlijk geen slechte zaak was dat men op 1 platform kon focussen. Toen viel het nog ergens te verantwoorden, maar nu draait het puur over zakken geld om de boel te vertragen op een ander platform.

En ik stel mij dan ook vragen of dat effectief iets doet aan de Xbox One verkopen. Heb de Xbox en de Xbox 360 gehad maar heb nu niet bepaald een drive die zegt "dat moet je nu kopen door al die exclusives".

1) Een groot deel van die exclusives die niet op de PS4 uitkomt komt Rise gewijs ook uit op de PC. Microsoft zit in een limbo houding dat het ook aandacht moet geven aan zijn Windows platform na de 8.1 debacle en de dreiging van Steam. Dus de noodzaak om een Xbox console te kopen is minder groot voor mij persoonlijk.

2) Het is allesbehalve een dominant console als ik een beetje kijk wat er gebeurd in de lokale MM heb ik zelf WiiU flashbacks als ik al die gestapelde dozen zie staan. Met de PS3 had je in het begin echt een grote droogte aan games en dat is nu niet het geval. Zonder afbreuk te willen doen aan het spel, maar als ik nu geen TR kan spelen dan speel ik wel een van de andere goeie games die er zijn... .

3) Door die mindere verkopen weet iedereen tot mijn oma toe dat het spel uiteindelijk wel op de PS4 gaat belanden.

Voor Square Enix maakt het waarschijnlijk geen fluit uit want die zijn toch gecompenseerd, maar vraag mij nog altijd af wat Microsoft er bij te winnen heeft. Beter dat geld gestoken in onderzoek om het ding ferm goedkoper te maken dan de PS4, want dat lijkt mij een groter probleem dan wat TR kan oplossen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 29 juni 2015 11:36]

Inderdaad. Bij de aanschaf van een console kijk ik naar tig zaken, wat m'n vrienden hebben is ťťn van de belangrijkste. Aanbod games (dus de exclusives) komt op de tweede plek, maar dat geldt voor alle exclusives en niet op basis van ťťn game. En verder stukje gevoel. Microsoft had bij de release van de Xbox One (voor mij) de plank misgeslagen door erg op media te richten terwijl Sony gewoon een goede gameconsole heeft neergezet.

Toevallig heb ik pas Tomb Raider gekocht op de PS4, voor 12 euro. Geen geld voor zo'n gaaf spel. Dit vervolg zal ik t.z.t. ook wel kopen, maar het is onzin om daar de keus voor het type console vanaf te laten hangen. Zeker aangezien Sony een game als Uncharted in huis heeft... zelfde genre maar een stuk beter.
Zeer slechte zaak voor de verkopen denk ik.....de vraag is of je tegen die tijd niet teveel concurrentie hebt van andere nieuwe games....tegenover de oude game (in dan al een jaar uit) die Rise OtTR dan is!

Jammer dat men weer steeds vaker teruggrijpt op dit soort exclusiviteitscontracten...timed of niet....slechte zaak!
Heb de laatste Tomb Raider ook aangeschaft op deze generatie.
Die was volgens mij ook al iets van 2 jaar uit op de vorige generatie consoles ?
Als een spel goed is maakt tijd niet gek veel uit.
De reden voor een exclusiviteitscontract is heel simpel: je hebt je geld binnen. Als je het niet doet moet je altijd maar hopen dat er snel genoeg voldoende producten worden verkocht om de cashflow e.d. op gang te houden. Het is immers nog altijd geen garantie dat nieuwe versies van gerenomeerde titels automatisch een hoop geld binnenbrengen. Nu hebben ze hoogstwaarschijnlijk in 1 keer een leuk bedrag gekregen waardoor ze met een verlaagd risico de boel naar andere platforms kunnen porteren.
Men overdrijft hier wel een beetje moet ik zeggen. Sinds wanneer is TR nog die grote game als vroeger? Dat die vorige game goed was zegt niet veel. Volgens mij verkocht die remaster meer dan het origineel. Alle TR daarvoor waren niks bijzonders (buiten de gene op de PS1/2 dacht ik).

Voor de fans met een PS4 is het maybe balen, maar kom op....er komt wel veel meer interessants dan TR. Als dit is wat Microsoft te bieden heeft (terwijl het niet eens een eigen franchise heeft), dan is het sowieso al niet veel.

Wat hebben ze voor volgend jaar?
Komkom, wel een klein beetje je gekleurde bril afzetten he.
terwijl het niet eens een eigen franchise heeft.
Halo, Gears of War, Forza, Fable. Wel eens van gehoord?
Wat hebben ze voor volgend jaar?
Gears of War 4, waarschijnlijk een nieuwe Forza, Fable Legends, Quantum Break, Crackdown.
Dat is wat ik nu even in 10 sec verzin en dan heb ik waarschijnlijk bij lange na niet alles.
Klopt, maar meer dan dat is er ook niet echt. Die andere games komen in 2016, waarvan we van 2 anderen ook niks hebben gezien.

Nee, dan is er op het moment voor 2016 niet veel tot nu toe. Waar Microsoft graag in 1 periode alles uitgeeft, verspreid Sony dat over het jaar. Tot nu toe heeft Microsoft na december ook niks noemenswaardig meer uitgebracht namelijk.
Dan is nog de vraag, wanneer komt de pc versie uit? Zou dit nou voor de PS4 versie of tijdens uitkomen?
ik denk dat de pc versie eerder komt en de ps4 versie misschien later net als mass effect die pas 3 jaar later uit kwam op de ps3.
Ik blijf het mooi vinden hoe Squeenix destijds nog klaagde dat zowel Tomb Raider (de reboot) als Hitman zwaar ondermaats presteerde qua verkopen (terwijl het toch wel een aantal millioen was). Nu staat er in die trailers mooi "best selling TR game ever!" en gaat men vervolgens platform exclusive. Dat helpt de verkopen natuurlijk niet bepaald, immers hebben veel minder toegang tot het spel dan als het multiplat is. Aparte keuze.
Best Selling TR ever is gewoon een feit, zegt toch niets over de verwachtingen die ze hadden? Feit is dat ie meer heeft verkocht dan welke TR ooit, maar helaas niet zoveel als dat ze verwacht hadden.
En MS zal genoeg geld neerleggen om het gemis in verkoop op de PS4 te compenseren ;)
Bij mij heeft Microsoft bereikt wat het moet doen: Ik heb de Xbox One gekocht voor Tomb Raider (en nog een paar goeie exclusives), dus ja.. zo werkt het soms, ook al is dat momenteel niet leuk voor PS4 eigenaren. Ik heb voor de variatie (wat ik altijd wel doe), me niet laten leiden door specs, maar door upcoming releases en deze Tomb Raider heeft voor mij de doorslag gegeven.

Neemt niet weg, dat als er weer een paar supermooie exclusives komen voor de PS4 dat ik ga sparen voor een PS4; ik denk aan Shenmue 3 en als Quantic Dream weer een spel uitbrengt van het caliber Heavy rain of Beyond two souls, dan wordt het moeilijk om niet mijn beurs te trekken... :)
Er wordt al vanuit meerdere bronnen op gezinspeeld dat Shenmue 3 ook gewoon naar de Xbox komt, dus net als met Tomb Raider is dat slechts een timed exclusive, dus dat zou niet echt een reden hoeven zijn om nog een console te kopen. Op zich zou het ook niet zo vreemd zijn aangezien deel 2 ook gewoon op de Xbox was verschenen. Wellicht wordt het binnenkort toegevoegd als stretch goal....
Tja, het is maar een spel. Inmiddels zijn dan alle bugs er wel uit met patches etc dus ik klaag niet.
Dan blijft het spel wel een lange tijd exclusief voor de XBO.. Ach ja.. Het is maar een spel, die dan snel onder de 20 euro zakt en dan door mij gekocht word :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True