Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Microsoft heeft details gepubliceerd van een lens die tekortkomingen van de lens van de Oculus Rift DK2 zou moeten opheffen. Gebruikers kunnen de lens van Microsoft Research zelf maken, maar moeten daarvoor wel in de buidel tasten.

Microsoft Research heeft de cad-bestanden en de broncode gepubliceerd die nodig zijn om de lens te maken en deze te laten werken in combinatie met de Oculus Rift en de Unity-engine. Het ontwerp komt volgens de onderzoeksafdeling van Microsoft uit de koker van het 'LensFactory'-project en het bedrijf spreekt van een 'automatisch ontwerp'.

De lens biedt een smaller blikveld dan de standaardlenzen van de Rift, geeft Microsoft toe, maar levert wel scherper beeld en zou aanzienlijk minder chromatische aberratie hebben. Microsoft geeft ook bestanden voor de Unity-engine mee waarmee de lensvertekening te corrigeren is.

"De optische kwaliteit is aanzienlijk beter dan die van de lenzen van de Oculus", claimt Microsoft Research, "De lens gebruikt standaard-elementen van Edmund Optics". Gebruikers kunnen de behuizing van de lens 3d-printen met behulp van de stl-bestanden die Microsoft vrijgeeft. Het lenselement van Edmund Optics dienen ze te bestellen.

Microsoft benadrukt de versie met visible light antireflection-coating aan te schaffen. De prijs van zo'n lens bedraagt bijna 90 dollar, omgerekend en met btw zou dat neerkomen op bijna 100 euro en het ontwerp van Microsoft vereist twee lenzen, waardoor de kosten flink op kunnen lopen voor hobbyisten.

Het gaat specifiek om een lensvervanging voor de DK2-versie van de Oculus Rift; nieuwe versies van de bril hebben al lenzen met minder chromatische aberratie.

Microsoft Research lens voor Oculus RiftMicrosoft Research lens voor Oculus RiftMicrosoft Research lens voor Oculus Rift

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Het gaat wel degelijk om een vervanging van de lens voor de DK2. Uit het readme-bestand van Microsoft:

"This lens was automatically designed by a lens design system developed at Microsoft Research. It is a higher quality replacement for the stock lenses that come with the Oculus Rift Dk2 virtual reality headset."

Voor de nieuwere varianten (Crescent Bay en het prototype van de consumentenversie) gebruikt Oculus al een combinatie van een klassieke lens en een fresnellens. Die laatste heeft veel minder last van chromatische aberratie, dus dat probleem is eigenlijk al erg verbeterd.

Eerder een soort proof-of-concept dus, maar eigenlijk ondertussen al achterhaald.

[Reactie gewijzigd door Dionos op 29 juni 2015 12:27]

Achterhaald product misschien, maar de techniek om dit zo automatisch te ontwerpen lijkt me wel nieuw en interessant. Bovendien is het best de moeite waard om de DK2 nog te upgraden op deze manier aangezien daar ook best een aantal van geleverd zullen zijn. Misschien kunnen de lenzen in grotere getale worden ingekocht en verkocht door Oculus (of een derde partij) waardoor de kosten ook iets meevallen?
Tja, alleen is de DK2 dan ook echt voor developers bedoelt, en je gaat als developer niet meer deze zomaar gebruiken zodra de consumentenversie op de markt is aangezien die toch echt anders is dan de DK2.
De DK2 is nooit bedoeld geweest voor consumenten, dat een hoop non-developers deze toch hebben aangeschaft is een ander verhaal, maar er is altijd duidelijk een disclaimer geweest...
Das is waar, maar dat is toch niet erg?
Aan de vorm van de oculus lens in de foto te zien hebben ze de DK2/Crescent Bay lenzen verbeterd. In de nog uit te brengen consumenten versie hebben de lensen een meer eliptische vorm.
Ook bij de Crescent bay wordt al geen ronde lens meer gebruikt;

Overigens was volgens mij het doel van het artikel vooral om te laten zien dat ze een algoritme hebben geschreven dat geautomatseerd lensvormen kan genereren, en was de vergelijking met de Oculus Rift (DK2) vooral bedoelt als referentiepunt.

[Reactie gewijzigd door WimBarelds op 29 juni 2015 13:16]

Toch komt het artikel dan alsnog wat vreemd over, aangezien Oculus zelf de lenzen ook hoogstwaarschijnlijk alweer sterk verbeterd heeft voor de nieuwe consumenten versie.

En er wordt wel duidelijk gerefereerd naar de Rift, dan hadden ze het beter algemeen kunnen laten. Dus ook voor de VIVE, Morpheus e.d.
Je hebt gelijk, eigenlijk had dat in de titel moeten staan.
Het nadeel van de kleinere FOV is ook echt een zwaar nadeel!
En dan spreken ze nog neit eens over het gewicht van de lensen, ik weet neit of mensen deze willen kopen.
Oculus geeft telkens aan dat bij lenzen altijd een afweging moet worden gemaakt tussen FOV, helderheid, vervorming, gewicht, grootte van de 'sweet spot'. In die context is het heel lastig om een strict 'betere' lens te maken. Microsoft heeft hier sommige aspecten verbeterd maar andere eigenschappen zijn gegarandeert verslechterd.
Absoluut waar, ik vind het ook kort door de bocht dat ze beter zijn.
Daarnaast zijn kosten ook belangrijk.
Er wordt sowieso al gebruik gemaakt van fresnel lenzen bij de cresent bay en consumenten versie, dus compleet andere soort lenzen als met de DK2...
Bij de MSR lens zie ik meer het 'screendoor effect' terugkomen in de afbeeldingen. Lijkt inderdaad scherper maar als je de pixels (of ruimte ertussen) dan weer meer begint te zien weet ik niet of dit aangenamer is ... moeilijk te beoordelen op wat foto's. Als je dan ook nog een deel van je blikveld moet inleveren zie ik er niet echt een meerwaarde van in, zeker gezien de kostprijs.
Dit is natuurlijk extreem ingezoomd. Als je met een camera op een goed beeldscherm inzoomt zul je meerder het effect van de MS lens zien dan van de originele lens. De afstand en het oplossingsvermogen van je ogen zorgen wel voor een smooth beeld.

Ik kan in het artikel niet vinden hoeveel het blikveld kleiner wordt. Dat is natuurlijk wel interessant om te weten of het het waard is.

Al met al een leuke optionele toevoeging voor de super enthousiasten. Wie weet kan Oculus zelf ook deze informatie gebruiken. MS heeft immers ook veel expertise in huis door hun ontwikkeling aan de hololens.
Het is misschien extreem ingezoomd maar met een DK2 zie je ook gewoon de pixels hoor ! Ik heb er een week mee mogen spelen en dat was ook de reden waarom ik deze generatie oversla, die pixelrace op mobiele schermen zie ik de nut niet van in maar voor VR toepassingen wel degelijk ! Voor mijn part mogen ze gerust minimaal 2k (2560x1440) schermen gaan gebruiken hiervoor !
ben ik met je eens. Zeker als je film wilt kijken met het ding. Voor gaming en andere vr toepassingen is het mischien nog te doen. op de site van de Rift wordt een GTX 970 (360 euro) aangeraden. De oculus zou tussen de 200 en 400 dollar gaan kosten. Dat kan hier in Nederland "worst case scenario" wel eens 400 euro zijn.

Op de site van Occulus valt verder nog te lezen dat ze draaien op
2160◊1200 90Hz. (1080 x 1200 per oog) De frequentie is hoger dan een standaard monitor. Voor een normale 3d game is 30-60 fps voldoende. Voor een goede VR ervaring heb je dus meer nodig. dit zal dan 90 fps moeten zijn zodat het gelijk loopt met de refreshrate. Elke gemiste frame kan zeer onaangenaam (misselijk) worden. Dus een beetje "headroom" voor de videokaart is wenselijk om frame drops op te vangen.

Om 4k een beetje te draaien heb je minstens een GTX 980 Ti nodig. dat grapje kost 740 euro. (in de states Amazon 786 dollar dus dat komt aardig in de richting)
740 euro voor de videokaart + 400 euro voor de bril = 1140 euro. Dat vind ik nu niet bepaald "consumenten" level. Als de resolutie 4k is dan kopen veel mensen hem denk ik niet omdat je er een videkaart bij moet kopen die duurder is dan het ding zelf. de bril wordt verwacht in Q1 2016. Voor 4k is het nog een beetje te vroeg. We wachten wel een jaartje of twee, drie...

Ik begrijp dat het een teleurstelling is maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben.
Ik vermoed dat de plaatjes waar je de pixels ziet sterk ingezoomde foto's zijn. Met je eigen ogen zul je het zo nooit zien, maar alleen zoals in het meest linkse plaatje. Subjectief ziet dat plaatje er met de MSR lens duidelijk beter uit.
Ik heb de oculus zelf opgehad (DK2), en juist de lage pixeldichtheid is een van de grootste minpunten van de oculus. Ik zie deze lens juist ook eerder als een stapachteruit. De pixels vallen nog meer op. Je ziet er gewoon echt heel erg dicht op met je ogen.
Worden je ogen daar na een tijdje, niet extreem vermoeid daardoor? Lijkt mij in ieder geval niet fijn om lange sessies te hebben, zeker niet van een scherm die letterlijk op je neus zit. :P
Nee is niet vermoeiend. Wat wel vermoeiend is, is dat alles wat zich niet recht voor je bevindt onscherp is. En dat neemt toe naarmate je meer naar de zijkanten van de schermpjes kijkt. Je ogen proberen dat steeds scherp te stellen wanneer je daar heen probeert te kijken. Je moet je zelf dan ook leren strak voor je uit te kijken en alleen met je hoofd rond te kijken. In plaats van met je ogen. Wat erg onnatuurlijk is.
Ok dus als ik dit zo lees mis ik nog sensoren die oogbewegingen kan volgen. Dan wordt het waarschijnlijk weer te groot en complex. Ach jah ik wacht wel met geduld zodat de problemen worden opgelost. Hoe gaan de concurrenten ermee om? Hololens bijvoorbeeld, hij heeft voor nu een kleine beeld, maar dat zouden ze aanpakken.
Nee het ligt aan de lenzen. Alleen het midden is goed gefocust. De rest wordt naar mate je verder naar de randen van de lenzen gaat onscherper. Dat gebeurd met je normale zicht ook. Die lenzen kunnen alleen geen rekening houden met het gegeven dat je je ogen kunt bewegen. Tenzij je contact lenzen er voor zou gebruiken.

De enige goede manier om dat op te lossen zou het rechtstreeks projecteren van het licht op het netvlies zijn. Maar daar is de techniek nog niet genoeg voor gevorderd.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 29 juni 2015 14:30]

Ja, dat ook. Maar ik zat achter een bureau op dat moment waardoor ik het maar 5 minuten heb volgehouden. Langer was niet vol te houden zonder te braken.

Het probleem (bij FPS spellen) zat hem voornamelijk in dat je naar links keek om de camera te draaien, vervolgens pijltje naar voren om vanuit dat zicht naar voren te lopen terwijl je vanuit je lichaam gezien opzij loopt. Na 5 minuten in een level te hebben rondgelopen hield het voor mij al op.

Bureaustoel laten meedraaien met een draadloze controller ipv muis + toetsenbord zal qua dat opzicht al veel schelen vermoed/hoop ik :)
die lenzen gaat dat over de DK2? of over de DK1? of over de uiteindelijk consumerversie??
Ik denk omdat Microsoft goede banden heeft met Oculus dat het gaat over de consumenten versie
maar waarom past Oculus het ontwerp van de lens dan niet aan....het product is nog niet uit?!!?

Maar gelukkig denk je het maar.....en weet je het niet zeker! ;-)
Nou de kwaliteit verbeterd, maar de FOV verkleint ook aanzienlijk. Dat betekend dus een afweging voor de producent, in dit geval Oculus. Je krijgt namelijk een disconnect met realiteit als de FOV erg klein wordt. terwijl als het minder scherp is je gewoon denkt dat je ogen een beetje wazig zijn, en niet goed genoeg kunnen zien, al weet je natuurlijk dat het door de techniek komt.
Uit dit interview tijdens E3 blijkt dat ze wel degelijk goed nadenken over welke lenzen. De chromatische abberatie bvb. kan hardware-/softwarematig gecorrigeerd worden. Daar kunnen ze op inleveren om een andere eigenschappen te verbeteren (distortion<->clarity volgens de video).

Op de foto lijken de MSR lenzen ietwat dikker, maar misschien ligt dat aan mij. Wie weet hebben ze daarmee niet genoeg marge voor brildragers of mensen met een dikke kop.. }> CV1 heeft nu ook een systeem waarmee je de lenzen samen met de schermpjes kunt verstellen. Wie weet past deze soort lens daar niet zo goed in, wordt het te duur of iets dergelijk. Mijn kennis van lenzen is redelijk beperkt..
Beentje zinloze opmerking daar op het laatst. Jammer
Ik verkondig dit niet als de waarheid maar omdat ik heb gehoord dat Microsoft zoveel aan voorwerk doet om de OR in Windows 10 goed te laten werken.

Dit betekend dat Microsoft graag wil meedenken en ook misschien wel wat tweaks voor de CV1 heeft. Daar baseer ik dit op..

(LET OP bArAbAtsbB.. Dit is een speculatie. In het ideale scenario zou dit gebeuren maar ik weet het niet)
Echter heeft dit soort lens een paar flaws die ze er misschien wel uit kunnen werken zodat dit opgenomen kan worden in CV1. Het lijkt er op dat microsoft een nieuwe en vriendelijkere weg in wil slaan..
Omdat de consumenten versie eigenlijk een compleet andere techniek gebruikt als de DK2..
Daarom is het eigenlijk zinloos om deze lenzen aan te gaan schaffen..
Ik zie niet hoe Microsoft en de Oculus ook maar enigzins zijn verbonden, Bullettooth geeft hierboven aan dat het zeer waarschijnlijk over de DK2 gaat

Bullettooth
29 juni 2015 12:10
Aan de vorm van de oculus lens in de foto te zien hebben ze de DK2/Crescent Bay lenzen verbeterd. In de nog uit te brengen consumenten versie hebben de lensen een meer eliptische vorm.
.
MS heeft de Oculus Rift in haar Windows 10 platform omarmd, met driver integratie en al. Mogelijk ziet Microsoft VR als een enabler om Windows 10 te verkopen, en heeft ze Oculus aangewezen als meest veelbelovende stategische speler.
Goede zet van MS om de de Oculus Rift te om armen, zo maak je het markt alleen maar groter en gewilder, ook zo voor de HoloLens. Dit soort type techniek komt op den duur toch wel, voor MS dan liefst op W10.
Dit verwacht ik eerder van een DIY forum dan de onderzoeksafdeling van een commerciŽle multinational. Tof dat ze het publiceren zodat mensen zelf aan de slag kunnen met hun resultaat.
En leuk natuurlijk dat microsoft de OR ondersteunt en niet blind inzet op zijn eigen hololens. Dat is overigens niet nieuw natuurlijk want MS had dacht ik al aangegeven meerdere vr brillen te willen ondersteunen :)
De hololens heeft niks met VR te maken! En is dus op een ander gebied zijn kunde aan het verrichten!
Volgens mij is virtual reality het 'plaatsen' van een virtuele werkelijkheid in de werkelijkheid. De hologrammen die hololens in je kamer projecteert zijn m.i. dus wel degelijk een tak van virtual reality
Ik vermoed eerder dat hij bedoeld dat ze niet direct concurreren.
Neen. Dat heet Augmented Reality.
Uit de README.txt in de zip file van Microsoft.
We printed ours on an Objet Eden 260 using Vero Black material at the highest resolution setting. We haven't tested any other printer but you may
have issues with hobbyist FDM printers because the thin crush ribs that hold the lens elements in place may not print properly.
Klinkt hoopvol.
Eerst dure lenzen bestellen bij Edmund en dan erachter komen dat het niet blijkt te werken.
tja, dus ook eerst goed lezen voordat je er aan begint, probleem ligt dus niet bij MS, die hebben je er al voor gewaarschuwd..
Het is voor mij nog wat vroeg om gelijk een upgrade te kopen voor de Oculus Rift wanneer het hele VR gebeuren pas net op gang begint te komen. Twee jaar na release is er alweer een betere versie waarschijnlijk. Maar leuk voor mensen die er geld voor hebben.
Denk niet dat dit een echte verbetering zal zijn in deze beginfase van VR
Dit zal waarschijnlijk het screendoor effect versterken omdat het zo scherp is.
Een wat wazig beeld geeft ook een vorm van anti-aliasing wat in sommige gevallen misschien mooier is dan een scherp beeld.
Een groter blikveld is 1 van de grootste wensen binnen de VR wereld.

Denk dat eerst de resolutie iets omhoog gepushed moet worden voordat betere lenzen een belangrijke rol gaan spelen. Maar dit laat wel weer zien dat Microsoft druk bezig is met VR een onderdeel van hunzelf te maken.
chromatische aberratie dat moest ik echt even googlen hoor :+

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatische_aberratie

[Reactie gewijzigd door marketeer op 29 juni 2015 12:58]

De Dk2 als referentie is ook niet zo relevant meer. Ik neem aan dat de lenzen in de CV1 een stuk gevanceerder zijn. Testers melden zeer helder beeld ten opzichte van de Dk2 dus een goede kans dat dit een non-issue is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True