Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Submitter: -8-

De Windows 10-versie van Minecraft krijgt in de lente van 2016 ondersteuning voor de Oculus Rift. Dat en meer maakt Oculus-oprichter Palmer Luckey bekend op de Oculus Connect 2-beurs in Hollywood op donderdag.

Naast een datum voor de Oculus-update voor Minecraft, is bekendgemaakt dat het aanbevolen systeem om een Oculus Rift op te draaien een Intel Core i5-4590 met 8GB ram en minstens een Nvidia GeForce GTX 970 of een AMD Radeon R290 heeft. Om reisziekte te voorkomen zou de hardware de Rift met minimaal 90fps moeten aansturen. Hiertoe zet Oculus ook het Oculus Ready PC-programma op. Deelnemers Alienware, zijn moederbedrijf Dell en Asus zullen als onderdeel van dat programma pc's samenstellen die gegarandeerd aan de eisen voldoen. Andere partners worden nog aangekondigd. De pc's in dit programma zijn uitgerust met hardware van Nvidia en Intel.

Verder is bekendgemaakt dat de Oculus Touch-controllers in het tweede kwartaal van 2016 op de markt komen, en dat ze geleverd worden met een extra sensor die in de ruimte geplaatst moet worden, net als een Kinect of een Wii Sensor Bar. Versie 1.0 van de sdk moet in december beschikbaar zijn, en wordt geleverd met uitgebreidere driver-ondersteuning. Niet langer hoeft de Rift dan ingesteld te worden als een extra monitor. Versie 1.0 van de mobile-sdk komt in november.

Het Amerikaanse bedrijf komt ook met een applicatie om virtueel te kunnen beeldhouwen. In Oculus Medium kunnen gebruikers met behulp van de touch-controllers in drie dimensies modellen creëren. Wanneer Medium beschikbaar is, is niet verteld.

Tot slot heeft Oculus aangekondigd dat het ondersteuning voor Netflix en Twitch naar de Samsung Galaxy Gear VR gaat brengen, en dat de app voor Netflix direct de downloaden is. Daarnaast werkt het bedrijf aan Oculus Video, dat een partnerschap behelst met 20th Century Fox en Lionsgate. Ook Facebook, dat gisteren de eerste 360-gradenvideo publiceerde op zijn sociale netwerk, werkt samen met Oculus aan Oculus Video. Twitch wordt hierbij ook ondersteund; gebruikers kunnen een Twitch-stream in een virtuele ruimte kijken in de aanwezigheid van virtuele avatars van hun vrienden, die elders ook met vr-headsets kijken. Ook Netflix en het Amerikaanse Hulu komen naar Oculus Video.

Aan games is ook het een en ander aangekondigd. Midway, Namco, Sega werken samen met Oculus aan Oculus Arcade voor de Gear VR. Dat bevat klassieke titels als Gauntlet, Pac-Man en Sonic the Hedgehog. Verdere informatie geven de partijen nog niet vrij. Ook Surgeon Simulator stapt virtual reality in met ondersteuning voor onder andere de Rift, maar de controls zullen zodanig afgesteld zijn dat de moeilijkheid en de komische situaties die daaruit voortkomen, behouden zullen blijven.

De consumentenversie van de Rift zelf moet in het eerste kwartaal van 2016 beschikbaar zijn. Hoeveel de virtualreality-headset van Facebook-dochterbedrijf Oculus gaat kosten, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

ik vind de aanbevolen hardware eisen die je moet hebben wel erg hoog. lijkt me dat veel mensen hierop zullen afhaken. ik wil graag een vr bril maar 300eur plus een nieuwe video kaart word wel erg veel
Ze kunnen het niet lager maken. VR heeft nu eenmaal een aantal hardware eisen, anders wordt je dood en dood ziek bij het gebruik van VR.
gelukkig hebben we project Morpheus nog :)
En wat doet die om motion sickness te voorkomen?
Het verschil is dat de Playstation een vaste hardware configuratie heeft. Net zoals de makers van de Oculus Rift eigenlijk zouden willen hebben, om te kunnen garanderen dat je een minimale 90FPS gaat halen.

Lagere specificaties zou kunnen, maar dan moeten de developers in gaan leveren op de graphics. Dit zal ook zeker het geval gaan zijn op de Playstation; Graphics als The Order 1886 is ijdele hoop op de Playstation.

Betere graphics hebben in mijn optiek weinig nut voor de huidige virtual reality brillen. De pixels zijn duidelijk zichtbaar op de Oculus Rift DevKit2 en daardoor gaat een hoop detail verloren. Dat komt voornamelijk door de brakke lenzen die meegeleverd worden bij deze DevKit, iets wat ze beloven op te lossen. Volgens de heren van Tweakers.net is het beeld om die reden ook wat beter op de vorige proefversie van Project Morpheus.

Hoe je het went of keert; Ik heb veel liever mindere graphics met veel meer immersie, dan betere graphics op een plat scherm. Vorige week heb ik in Unity een kleine shooter gemaakt met de DevKit2 van de Rift. Het aimen voelt geweldig, ik betrapte mijzelf erop dat ik automatisch mijn hoofd kantelde om via de 'iron-sights' te richten. Dan weet je zeker dat je immersed bent in de game.

[Reactie gewijzigd door FricoRico op 25 september 2015 16:28]

Ik denk dat van "graphics" niet eens sprake gaat zijn bij de ps4 en playstationVR ( zoals morpheus nu heet ) ik vrees dat VR op de ps4 niet verder zal gaan dan een spelletje pac-man en wat casual games. Sony's playstation VR display zou 120 hz zijn. No way dat de ps4 AAA games op dergelijke frames stereoscopic kan draaien..
Dat vind ik een erg vreemde stelling. Zeker gezien er al grote spelers mee doen aan het geheel. Guerilla heeft al laten zien dat de games op de Playstation VR er zeker niet verkeerd uit gaan zien.

Ik denk dat er wel een kern van waarheid in je verhaal zit. Maar dat komt niet door de rekenkracht. Ik denk namelijk dat de developers nog even de kat uit de boom kijken voordat ze een echte franchise opzetten voor VR. De VR only games zullen aan bet begin vooral mini-games zijn, zonder al te veel verhaal. Maar dat alles is koffiedik kijken.

Ik ben al blij als ze aan reguliere games VR gaan toevoegen. The Crew met VR lijkt me echt geweldig, wat dacht je van Killzone in VR? Wellicht de nieuwe Doom? Ach het is allemaal wishfull thinking...
Ik baseer mijn stelling op het feit dat ik er al jaren mee bezig ben. Op de pc weliswaar, maar dat heeft mij een goede inside gegeven over hoe VR werkt en welke hardware je daar voor nodig hebt. Nou heeft de ps4 wel het voordeel een vaste configuratie te hebben, en waar dus vast veel geoptimaliseerd kan worden, maar als ik met een i7 5930K @4,86 Ghz 16 Gb 3000 Mhz mem en 2x r9 290x OC de meeste demo's maar net aan kan draaien op 75 Hz, ga je mij niet wijsmaken dat een ps4 volledige games op 120 hz gaat doen.

Verder is mijn aanname gebasseerd op het feit dat er nog maar weinig echt bekend is over playstationVR. En wat er bekend is vaak niet eens klopt. Zo is het ook een fabel dat de nieuwe Final Fantasy XIV VR ondersteuning zou krijgen. Dit is enkel een demo project geweest.
De third-party ontwikkelaars zijn erg druk in de weer met PS VR en bijna alle Japanse ontwikkelaars werken aan een VR-versie van hun games, zoals Final Fantasy XIV, Danganronpa en Hatsune Miku.
Nu betrof het bij Final Fantasy XIV wel slechts een TGS-demo en heeft Square Enix zelfs toegegeven dat ze nog geen plannen hebben om de VR-versie van de game ook daadwerkelijk uit te brengen.
http://www.psx-sense.nl/2...-vr-games-achter-de-hand/

Kan niet precies vinden wat Hatsune Miku en Danganronpa voor games zijn, maar het zullen geen "reguliere" games zijn..
Ik heb diverse brillen opgehad en ik heb geen enkele keer last gehad van motion sickness. Misschien omdat ik al sinds 1997 shooters speel en gewend ben aan snelle bewegingen. Kan het ook helemaal niet plaatsen.
Dan ga je voor de prijs er van uit dat je de PS4 al hebt, en alleen de Playstation VR hoeft te kopen.

Als je er van uit gaat dat je de overige hardware al hebt is het puur de prijs van de bril. Dan zullen die twee elkaar niet zo veel ontlopen denk ik.
Daar hoef je ook geen wonderen van te verwachten. De PS4 mist the raw computing power om op minimaal 90FPS op 1080P de huidige games te kunnen spelen. Dus de graphics moeten gedownscaled worden. 1080P is al bedroevend laag voor een VR bril. Neem daar de lagere details bij die nodig zijn om de FPS hoog te houden en je houdt niets over. Want in tegenstelling tot niet VR games kun je framedrops niet voor lief nemen. High end pc hardware schiet al te kort voor een echt mooie en goed VR ervaring, laat staan midrange pc's of zelfs de low end pc's en consoles.
Ik vind de hardware eisen nog laag. Ik ga met mijn 290 echt geen 90FPS halen op de resolutie van de Oculus met alles op zijn hoogst, dus ik denk dat dit de eisen zijn voor medium tot hooguit high instellingen.
Serieus 90 fps nodig? Dat is inderdaad onhaalbaar met zulke specs en de grsphics waar we aan gewend zijn. Wat ik me nog afvroeg. Moet je pc voor beide ogen het beeld helemaal opnieuw renderen? Dan heb je dus vrijwel 2 keer zoveel computingpower nodig dan nu. En dan nog 90 fps.
90 FPS schijnt het minimum te zijn om er niet gelijk misselijk van te worden. Nee het is wel een enkel scherm met 2 lenzen erop. Resolutie is iets van 2200 bij 1440 maar het precieze aantal weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door DonnyL op 25 september 2015 18:48]

De DK 1 & 2 hebben 1 scherm. De consumenten rift en vive hebben allebei 2 schermen, 1080x1200 per oog. 2160x1200 totaal.

Aangezien je pixels verliest door de vervorming zal de rift intern waarschijnlijk in een nog hogere resolutie renderen. Volgens mij draait de 1920x1080 DK2 standaard op 2300 x 1450 of 2364x1461.
http://i.imgur.com/PrbjQ6m.jpg
De Rift rendered helemaal niets, dat doet je gpu. Dat deze op hogere resoluties renderd klopt, maar dat heeft niets met de pixels te maken die door de lenzen buiten het gezichtsveld vallen. Dit heeft te maken met de ipd ( hoe ver je ogen uit elkaar staan ).
Door op een hogere resolutie te renderen kan de sdk op basis van je persoonlijke ipd en hoofdhoogte het juiste gebied per oog naar het scherm overbrengen. Althans, zo heb ik het begrepen.
Ja de gpu renderd uiteraard, misschien vreemde woordkeuze van mij. Maar vervorming is wel de reden voor de hogere resolutie.
https://www.youtube.com/watch?v=B7qrgrrHry0 7:00 tot 8:45
En volgens mij renderd de gpu nog steeds een aantal pixels die niet op het scherm van de DK2 terechtkomen.

Je persoonlijke IPD en ooghoogte heeft gewoon invloed op de camera posities in applicaties, als die daar goed mee omgaan. En ik vermoed ook de positie van de render op het scherm, aangezien je de IPD niet hardwarematig in kan stelling op de DK2 in tegenstelling tot de consumenten versie.
Lijkt me sterk dat een instelbaar IPD iets met de resolutie te maken heeft.
Serieus 90 fps nodig? Dat is inderdaad onhaalbaar met zulke specs en de grsphics waar we aan gewend zijn. Wat ik me nog afvroeg. Moet je pc voor beide ogen het beeld helemaal opnieuw renderen? Dan heb je dus vrijwel 2 keer zoveel computingpower nodig dan nu. En dan nog 90 fps.
Beeld moet inderdaad 2 keer gerenderd worden. Maar nee, je hebt geen 90 fps nodig. Je kunt ook op 75 hz renderen, maar dat is echt het minimale. Het beeld word bij 75 hz namelijk al iets vager, ga je nog lager dan gaat het stotteren en dat is funest voor de immersie..vSync is ook een must.

Eigenlijk snap ik de aankondiging van Minecraft niet helemaal want ik speel al ruim een jaar Minecraft op de DK2. Minecraft is al sinds september vorig jaar in vr te spelen:

http://www.theriftarcade....ased-for-oculus-rift-dk2/

Wat betreft de performance; ja, je hebt een flinke rig nodig voor VR. Hier met een i7 5930K @4,87Ghz en 2x r9 290x kan ik de meeste demo's vloeiend draaien op 90 hz.
Volledige games is al een ander verhaal:
Alien Isolation kan ik op medium spelen.
Elite dangerous kan op high met deze setup.
Project Cars moet zelfs in crossfire al naar low/medium

Wat nog wel een probleem is dat crossfire nagenoeg niet ondersteund word in VR. Tot nu toe heb ik alleen Project Cars in crossfire kunnen draaien. Daar zou dus nog een hoop gewonnen moeten worden, want sli/crossfire gaat echt wel minimum worden straks met de hogere resoluties van de CV en de Vive.

En over de motion sickness: dat ligt niet aan VR an zich, maar door de soms slechte implementatie er van. Bij sommige demo's is het duidelijk zichtbaar dat bewegingen die je lichamelijk maakt niet overeen komen met wat je in de spelwereld ziet en dat maakt je misselijk. Andere demo's doen dat beter en dan merk je gewoon dat je geen last van hebt.
In Alien Isolation is dit bijvoorbeeld heel goed gedaan en kan je prima langere sessies spelen zonder dat je er last van krijgt.

Edit; kleine verduidelijking

[Reactie gewijzigd door micla op 26 september 2015 17:14]

je kan het gewoon spelen hoor maar dan met 5 frames per seconden dit is slechts wat er wordt aangeraden je kan altijd met minder het proberen. ik kijk er echt naar uit maar ik zit kwa hardware ook wel goed, ga hem gelijk pre orderen als het moment een beetje dichtbij komt. op zich is het wel logisch die hardware eisen. 90fps kom je nou eenmaal moeilijk aan zelf met een hele goede computer ik denk dat je zelf nog met een r9 290 de boel op medium moet gaan draaien.
En Oculus heeft ook bevestigd dat Minecraft ook naar de Gear VR gaat komen.

https://www.reddit.com/r/...is_coming_to_gear_vr_too/

De reden dat dit extra bevestigd moest worden is dat John Carmack in zijn heerlijke manier van presenteren wel een kwartier verteld over Minecraft ontwikkeling op de Gear VR, maar gewoon vergeet te melden dat deze versie ook echt gereleased gaat worden :-)

En een kleine correctie: de Netflix app voor de Gear VR staat natuurlijk in de Oculus Store, niet de Samsung Store. Dat je op de juiste plek gaat zoeken.

En ja, de Netflix app werkt ook prima in Nederland.

[Reactie gewijzigd door arnoud_h op 25 september 2015 13:27]

Ik las dat netflix vanwege rechten max op 360p in vr te gebruiken zal zijn. Blij maken met een dooie mus.

Ik heb zelf voor janusvr (vr browser) plex in vr gemaakt, leek me een beter plan ;)

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 25 september 2015 14:29]

Waar las je dat? Want ik kan gewoon HD streams kijken op mijn Gear VR.

De max resolutie zal wel 720p zijn, want meer heeft op het scherm van de S6/Note4 toch geen zin.
Dat denk ik niet gezien carmack dat hier uit legt.
This is where content protection comes into the picture. Most studios insist that HD content only be played in a secure execution environment to reduce opportunities for piracy. Modern Android systems' video CODECs can decode into special memory buffers that literally can't be read by anything other than the video screen scanning hardware; untrusted software running on the CPU and GPU have no ability to snoop into the buffer and steal the images. This happens at the hardware level, and is much more difficult to circumvent than software protections.

The reasonable thing to do was just limit the streams to SD resolution – 720x480. That is slightly lower than I would have chosen if the need for a secure execution environment weren't an issue, but not too much. Even at that resolution, the extreme corners are doing a little bit of pixel blending.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 25 september 2015 15:04]

Ah dank je, dat was een nuttig en leuk stukje leesvoer. Maar dan nog is het 480p en niet 360p :D
Kan je zonder een gear vr ook zien wat de store te bieden heeft? Nu de gear vr er voor 99,- gaat komen vind ik het wel interessant. Ik wil alleen wel eerst zien welke content ik kan gebruiken.
"Verder is bekendgemaakt dat de Oculus Touch-controllers in het tweede kwartaal van 2016 op de markt komen, en dat ze geleverd worden met een extra sensor"
ze bedoelen geen camera toch want dat hadden ze eerst dacht ik.
Ze bedoelen hiermee een 2e camera, naast degene die je al bij de Rift krijgt.
jammer dat het hier om de w10 versie gaat, en niet om de normale volledige game.
Zodra het kan ga ik hem pre-orderen. Mijn zoon zal hem voor Minecraft willen gebruiken, mij gaat het meer om Flight Simulators a la DCS. Of het daadwerkelijk bruikbaar is zal moeten blijken. Een complexe flightsim gebruikt erg veel toetsenbord commando's. En met het gebruik van een Hotas kun je er veel op je stick en throttle programmeren, maar dan blijven er nog erg veel over.
Ik weet hoe oud uw zoon is, maar let er even op dat er een leeftijds rating op dit product zit van 13+. En dat is niet voor niets. Er is nog niet veel onderzoek gedaan naar wat de implicaties kunnen zijn bij jonge kinderen, maar kan me goed voorstellen dat kinderen die nog volop in de ontwikkeling zitten er best schade van kunnen ondervinden bij langdurig gebruik.

Het gebruik van een toetsenbord zal bij flightsims die voor VR ontwikkeld is niet nodig zijn. Hier zullen in de sim tal van oplossingen voor handen zijn. In Elite Dangerous hebben ze dat prachtig opgelost; zodra je naar links of rechts kijkt komt er een display te voorschijn waarop je diverse items kunt instellen door deze dan met de controller te selecteren.
Het is geen verrassing dat de Win 10 versie deze ondersteuning krijgt! Microsoft en Mojang willen namelijk in de toekomst dat de Win 10 versie de leidende versie van Minecraft wordt en deze gelijk zal zijn met alle andere versies.

Waarbij de Java versie in de toekomst hoogstwaarschijnlijk zal verdwijnen/niet meer ondersteund zal worden!

Voor meer info heb ik een uitgebreidere post in het Minecraft forum staan, inclusief bronnen.
Tsja, dat was wel te verwachten. Jammer, want zo wordt het vrije karakter van Minecraft opeens zomaar gehalveerd. Straks gaan ze het op DirectX laten draaien en dan is het helemaal over. Hopelijk is tegen die tijd de DirectX translator van Valve klaar voor dit soort games en kunnen we weer verder.
Niet langer hoeft de Rift dan ingesteld te worden als een extra monitor.
Dit is al zo vanaf 0.7.

Hij is alleen nog maar in "direct mode" te gebruiken.
T zal zo awesome zijn, muis ondersteuning op de pe, toetsenbord is er al. En dan ondersteuning voor iets als google cardboard <3
Ik ga vermoedelijk toch wat de kat uit de boom kijken in het begin en eerst ergens een paar demo's gaan testen. Gaat uiteindelijk om een behoorlijk bedrag dat je moet neerleggen en voorlopig heb ik nog maar weinig gezien dat echt de moeite lijkt. Van volwaardige titels is er nog maar amper sprake op een handvol na dus voor mij nog niet de investering waard. Momenteel ben ik ook meer onder de indruk van de demo's die ik gezien heb van de HTC Vive. Gaat leuk worden om te zien wie hier de initiŽle strijd gaat winnen en of de games al dan niet onderling compatibel worden (waar ik sterk aan twijfel).

Ben in ieder geval blij dat er eindelijk consumentversies in zicht zijn waardoor de content hopelijk een boost zal krijgen.
Wel, de GTX 970 is minimaal sneller dan de 980M, dus geen Oculus voor laptops... tja.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True