Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Het Hengelose bedrijf Easysee ontwikkelde een virtuele 3d-presentatietechniek voor de Oculus Rift, waarmee zonder plaatsbepalingstechnieken als gps, wifi- of gsm-signalen, toch richting en locatie kunnen worden bepaald. Het systeem is vooralsnog vooral bedoeld voor architecten.

Het bedrijf had twee jaar nodig om het systeem te verzinnen en vervolmaken. Tweakers vroeg aan de oprichter en directeur van Easysee, Ton van Netten, waarin dit systeem verschilt van andere 3d-virtual-realitysystemen die al worden gebruikt in de architectenbranche.

Van Netten, die zelf uit de interieurarchitectuur komt, legt uit dat architecten hun klanten momenteel vaak zittend op een stoel achter een computer een gebouw laten bekijken via de Oculus Rift. "Mensen worden er snel misselijk van, omdat ze zelf niet lopen", zegt Van Netten. "Twee jaar geleden hadden we bedacht dat je ook gewoon kunt gaan lopen door een ruimte. Daar hebben we twee jaar aangewerkt en dat is nu af. We laden de virtuele wereld gewoon in en dan kunnen de mensen waar ze ook willen, gaan rondlopen in de virtuele wereld."

Het meest bijzondere aan de door het bedrijf ontwikkelde Easy2see-module is volgens de directeur dat gebruikers niet gebonden zijn aan een ruimte, al is het wel handig als een ruimte een zeer vlakke vloer heeft. De module kan overal gebruikt worden, dus ook buiten op een groot terrein, al zijn buitenterreinen vaak erg oneffen. Het is volgens Van Netten ook niet nodig het apparaat te kalibreren. De module met een laptop en de Oculus is voldoende. Hoe de plaatsbepaling zonder sensors, gps of wifi precies is opgelost 'is nog even geheim'.

Voor het grafische systeem wordt gebruikgemaakt van de Unity Game Engine. De applicatie en alle andere onderdelen zijn bedacht door het vierkoppige team van Easysee. In eerste instantie was er nog een flirt met de Universiteit Twente, maar uiteindelijk is het hele systeem zelf ontwikkeld, zegt Van Netten.

De volgende stap is een wereld creëren waarin de architect de klant kan vergezellen bij de virtuele rondleiding en kan meelopen. "Zo kun je bijvoorbeeld via streaming de tweede persoon in de virtuele wereld zetten. Dan zit de architect bijvoorbeeld in Amsterdam en de klant op Bonaire", zegt de Easysee-directeur. "We denken dat dit binnen het ontwerpproces van de architect een goede ondersteuning kan zijn en dat dit binnen een paar jaar gemeengoed is. Wat dat betreft zijn we er vroeg bij", besluit Van Netten.

easysee easy2see

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Deze innovatie is dat je met je eigen benen onbeperkt kunt lopen door de virtuele wereld, afstand is geen probleem meer. Je hoeft niet naar pijltjes te kijken of controllers in te drukken. Je loopt alsof het echt is in een virtuele wereld, honderden meters zijn geen probleem. Lasers en gps zijn niet van toepassing. Het is overal in te zetten, usb in de laptop en gaan!

Deze innovatie is van het bedrijf Easysee b.v.

Voor meer informatie en filmpjes kun je kijken op onze website www.easysee.nl of volg ons op social media:

Facebook: https://www.facebook.com/easyseeBV
Twitter: https://twitter.com/EasyseeVR
Google+: https://plus.google.com/u/0/101978848...
Website: https://www.easysee.nl
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC3cPWwHcPCeF9ntMneii3Bg
Dus, de ham vraag is natuurlijk: Hoeveel drift per afstand hebben jullie met jullie oplossing. Iedere tracking oplossing zonder externe referentie punten hebben inherent last van drift en gezien er word aangegeven dat het overal werkt moet de oplossing dus IMU gebaseerd zijn. Of het alternatief is natuurlijk dat het niet overal werkt en dat ze zo iets als een marker-less inside-out camera systeem gebruiken. In principe zou dat laatste perfect moeten kunnen werken, maar tot dusver is de realiteit dat dat niet lukt, want computer vision is gewoon bizar complex. Hoe dan ook, de belangrijkste reden dat drift een probleem is is omdat je dan niet het veilig te bewandelen gebied kunt afbakenen. Je wilt een waarschuwing tonen als de gebruiker bijna tegen de muur of een hek aan gaat lopen (die hij niet kan zien), maar door drift weet de computer niet meer waar je precies bent en dus ook niet waren de muren zijn.

Hoe dan ook, heb zelf een aantal tracking oplossingen geprobeerd door de jaren heen en moet zeggen dat het maken van een goeie tracking oplossingen extreem complex is. De enige tracking oplossingen waar ik serieus hoop voor heb zijn degene die gewoon externe referentie punten gebruiken, maar dan zit je inderdaad wel gewoon vast aan een geprepareerde ruimte. Is dat een probleem? Denk het niet. Hoeveel tijd kost het nou om één of twee lighthouse cameras op te hangen? 15 minuutjes max.

Hoe dan ook, voor iedereen die nieuwsgierig is, wat betreft de consumenten markt; de twee beste tracking oplossingen op dit moment zou ik zeggen dat dat Lighthouse van Valve is en STEM van Sixense. Verder heb je de native oplossing van Oculus, maar die zijn relatief beperkt (alhoewel het goed zou kunnen dat met drie van die cameras van het Oculus systeem je net zo veel kunt tracken als met twee van Lighthouse, maar 1 Lighthouse camera en 1 Oculus camera dan wint de Lighthouse camera het extreem erg), Sony hetzelfde verhaal, maar daar heb je max 1 camera, Kinect 2nd gen is erg goed als hij het doet, maar laaang niet stabiel en consequent genoeg en dan heb je nog een paar IMU gebaseerde systemen (bijvoorbeeld PrioVR, Perception Neuron), maar die zou je eigenlijk altijd willen gebruiken met zo iets als de Rift native tracking om tenminste eens in de tijd (bijv. iedere keer als je midden in de kamer terugkomt toevallig) de drift te fixen (wel moet daar bij worden aangetekend dat als je genoeg IMU's in tandem gebruikt op verschillende posities van het lichaam en je intern een model van een lichaam bijhoud zoals PrioVR doet dan kun je de drift redelijk sterk reduceren in theorie... hoe goed dat in de praktijk gaat werken weet ik nog niet, want PrioVR is momenteel even in financiële/organisatorische problemen (organisatorische problemen lijken achter de rug en wel gesprekken met een potentiële investeerder... maar ff afwachten of dat lukt)).

Nu, al die bovenstaande systemen zijn dus gelimiteerd aan een kleine ruimte, maar er zijn tal van manieren hoe je daarna die ruimte gevoelsmatig veel groter kan maken. Ik heb zelf gespeeld met een vergelijkbare techniek als deze video, maar dan minder gepolished en aan de zijkanten van het speelveld kon je je omdraaien zonder dat de wereld draait (met andere woorden, je krijgt een zwart beeld, draait 180 graden en kunt daarna doorlopen). Ik moet zeggen, mijn eigen experimenten maakten gebruik van de native Oculus DK2 camera en die heeft inherent wat problemen (de CV camera kan van alle kanten tracken, maar bij de DK2 kan dat nog niet) dus je kon alleen op één as lopen, maar desalniettemin is het echt een geweldig gevoel. Nog geweldiger is dat ik een presentatie van een Duitse onderzoeker een paar maanden geleden zag die setups gebruikte waar hij de wereld geleidelijk verboog terwijl je er in liep waardoor je virtueel het gevoel had dat je een lange afstand liep terwijl je in de werkelijkheid in een cirkel aan het wandelen was. Heb dat zelf nog niet kunnen proberen, maar zodra ik een betere tracking oplossing heb ga ik dat zeker doen.

Oh wow, veel te lange comment dit weer geworden, oops :$ .

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 22 augustus 2015 08:22]

Is het niet heel eng om met een vr headzet op rond te lopen? Ik zou bang zijn om tegen een muur op te lopen of te struikelen. Ook evenwicht lijkt me lastig?
Het is even wennen om in een andere wereld te stappen, gelukkig hebben onze test-lopers geen last van evenwicht problemen gehad tijdens het lopen met de Oculus Rift en onze Easy2see module.

We begeleiden tijdens het lopen zodat je inderdaad niet tegen "echte" obstakels loopt. Voor het struikelen is het daarom essentieel dat je loopt op een vlakke vloer zoals vermeld in het artikel.
Het kunnen rondlopen in vr heeft zeker toegevoegde waarde, dat heb ik al gemerkt bij de HTC Vive in een kleine ruimte.

Het onbeperkt ver kunnen lopen maakt het allemaal nog beter!
Dan heb je dus wel een flinke ruimte nodig, die minstens even groot is als de 3d projectie zelf! Of zou dit ook buiten kunnen plaatsvinden?
Ze kunnen toch ook een mod maken zodat ie werkt met de Virtuix Omni (.o.i.d.)
http://www.virtuix.com/products/
Heb je niet zoveel ruimte nodig.
Maar dan loop je niet echt. Het voelt toch anders voor je evenwichtsorgaan. Voor een klant van een gebouw die geen tijd heeft om te wennen aan de VR ervaring (zoals een gamer wel kan omdat die er honderden uren in gaat besteden) is het wel belangrijk dat het meteen echt aanvoelt. Want een misselijk gevoel overhouden aan de presentatie van je nieuwe gebouw is ook niet echt prettig.
Er stond dat het overal te gebruiken is volgens de makers. Heb dat even wat verduidelijkt in het artikel. Helaas wilden ze nog niets loslaten over hoe dat nou precies werkt.
Vlakke vloer....dus misschien iets met een stappenteller?

Wat het ook is, het kan nooit heel erg nauwkeurig zijn zonder externe sensoren en dat betekent waarschijnlijk toch weer misselijke mensen.
Als je onze demonstratie filmpjes bekijkt op onze website of op Youtube zie je dat dit niet het geval is. Er is geen vertraging en het is zeer nauwkeurig en doordat je loopt krijg je geen last meer van motion sickness.

Website: www.easysee.nl
Zou de Hololens niet een betere techniek zijn voor jullie doelgroep. Die kan namelijk op locatie worden ingezet?
Bedankt voor de suggestie, maar met de Hololens heb je niet dezelfde ervaring dat je daadwerkelijk in het ontwerp rond loopt en de verhoudingen van het gebouw beleeft. De locatie bootsen we na in VR, Ook is het niet handig als de locatie in Spanje is en je steeds daar heen moet reizen voor een kleine wijziging in het ontwerp ;P
Ik ben ook erg benieuwd.. Maar de directeur wilde daar niets over loslaten nog.

Nee, de vlakke vloer is vooral omdat als je een VR-bril draagt, je niet ziet wat er in de echte wereld op je pad ligt.

* letatcest had ooit eens zo'n ding bij een universiteit op in een testomgeving waar je rondloopt en dan is het heel fijn als de vloer geen oneffenheden bevat :)

[Reactie gewijzigd door letatcest op 21 augustus 2015 15:57]

Op de demo-filmpjes lijkt het alsof alleen hoofd-richting tracking wordt toegepast, en de beweging tijdens het lopen is stabiel. Ik gok dat je zelf een mobiele computer mee zeult, op een karretje of in een rugzak, waarmee gerenderd wordt, in combinatie met een verplaatsingsdetectie methode (een gyroscoop of beeldherkenning).

Dat heeft nog wel beperkingen tov wat bijvoorbeeld een Vive doet, maar verder ziet het er wel natuurlijk en intuitief uit!
Vandaag sleep je nog een laptop mee, maar als je een paar jaar verder denkt draait dit gewoon op je telefoon die alle benodigde hardware zoals sensoren en GPS al aan boord heeft.
Is niet zo moeilijk als je eenmaal een 3D model hebt. Je hebt dan in de virtuele ruimte twee virtuele camera's nodig op een centimeter of 8 van elkaar. Die laat je in real time aansturen door de bewegingen die de oculus drift registreert. In een fractie van een seconde moet je dan berekenen wat je moet presenteren op het scherm.
Lastigste is nog om een lichte "computer" te vinden die je mee kan nemen door die gymzaal en toch snel genoeg is.
Een stap verder is het maken van 3d modellen van een bestaand huis en daar doorheen lopen.
Heb deze technologie toevallig uit kunnen proberen op de Bouwbeurs, en het is zeker iets wat een hoop potentie heeft.

Tijdens de Bouwbeurs was het zo dat er een model van een woning in het 3D programma Revit was ontworpen en dat deze gerenderd was tot een 3D woning. Door middel van de Oculus Rift en een Xbox 360 controller kon je dan door de woning heen lopen. Het lopen deed je met de controller, maar als je omhoog keek met de Oculus, dan keek het "personage" in de woning naar bijvoorbeeld, het plafond.

Ook was het mogelijk om verschillende renders te maken van een woning. Waar bijvoorbeeld de ene render een grote open keuken had met een kookeiland, en waar een andere render een keuken had met een afscheiding tussen de woonkamer en keuken. Zo was het mogelijk om tussen de verschillende opties te "bladeren" en kon men snel zien hoe de opties uitgewerkt waren en welke optie het fijnst werd bevonden door de gebruiker.

Deze technologie zal in de toekomst goed gebruikt kunnen worden om een beter beeld te geven van een woning aan de kopers, de makelaar of aan een binnenhuisarchitect. De beleving is heel anders dan dat men naar een scherm staart. Zo is het mogelijk om al echt een rondje door jouw toekomstige woning te lopen voordat ze überhaupt zijn begonnen met het bouwen van je woning. :)

[Reactie gewijzigd door PAHvandam op 21 augustus 2015 15:49]

Deze manier van lopen gebruikt geen controllers. Kijk maar op hun website
Het gaat er hier dus om dat je dus niet meer met een controller hoeft te lopen.

Op het filmpje te zien werkt de positional tracker van de Oculus niet:
Het lijkt er op dat de laptop op een karretje ligt.
Gezien positie kabel, gebrek aan rugzak en tweede camera lijkt onder op karretje te liggen.

Mogelijk dat ze dus de afgelegde weg en richting bepalen aan de hand van het rollen van het karretje. Wat ook de nadruk op de noodzaak voor vlakke ondergrond verklaard (aangezien je prima met je ogen dicht over buitenterrein kunt lopen).
Ik denk ook dat je analyse van het karretje juist is. De vooruit kijkende camera in het filmpje beweegt erg stabiel, die zit duidelijk niet aan de persoon vast. Ik denk wel dat je de motion tracking cam van de oculus nog steeds zou kunnen gebruiken (die zou op het karretje kunnen staan). Die cam ziet alleen IR dus hij wordt niet 'afgeleid' door een bewegende achtergrond.

Wel jammer als het inderdaad een karretje is, ik hoopte gelijk dat deze techniek ook mooi zou kunnen zijn voor gamen maar met een (plastic) wapen in je handen en dan met een 'rollator' gaan lopen gaat hem niet worden ;). Ik hoop wel dat er zo iets gaat komen, ik zou graag een sporthal voor een uurtje huren om een potje VR counterstrike of Call of Duty te spelen met vrienden (dat zal niet zo duur zijn denk ik als je het over een groep verdeelt). Ik heb wel wel eens zitten denken over interferentiepatronen van radiogolven voor positiebepaling maar het werd erg lastig want je lichaam beinvloedt het patroon nauturlijk ook. Maar er komt vast wel iets slims voor.

Maar het is een mooie non-gaming toepassing, dat zeker! Het is voor een leek heel lastig om een 3D beeld goed te interpreteren op schaal, en dit lost het helemaal op. En het karretje geeft een stuk extra stabiliteit voor de loper. Want het zijn natuurlijk wel mensen die geen uren de tijd hebben om rustig te 'wennen' aan de VR ervaring.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 augustus 2015 18:01]

Wat je leuk dat je zo enthousiast bent hierover! Je hebt gelijk dat het een geheel andere beleving gaat geven wanneer je door jouw toekomstige woning gaat lopen voordat hij gebouwd is.

Wij gebruiken alleen geen controller om te lopen. Wij gebruiken onze benen in combinatie met onze ontwikkelde module om te bewegen door de scène.

Ook gebruiken wij geen renders maar een virtuele wereld net zoals in games. Maar onze module is niet geschikt voor games alleen architectuur.
Zou het echt nuttig zijn voor architecten? Volgens mij zitten die nou niet vaak in een pand dat grenst aan een sporthal waar je uitgebreid kunt wandelen met een klant. Het neemt dan wel zoals zij zeggen effectief een huidig nadeel weg alleen introduceert het weer een nieuw nadeel.
Zolang je een schoolplein in de buurt hebt, is het voldoende.

Ik kan me wel voorstellen dat het véél natuurlijker is als je daadwerkelijk kan lopen in een virtuele wereld. En zolang we nog geen 'resequenced photons' hebben, moet je dan een beetje ruimte hebben. ;)
Je hebt helemaal gelijk! Hoe meer het bewegen lijkt op de echte wereld hoe meer je denkt dat je in de virtuele wereld zit. :)
Denk out of the box. Opzich hoef je niet veel ruimte te hebben. Drag en drop de "virtuele wereld" en je kan verder kijken ;)
Of open twee portals ;)
Het kan ook spectakel geven de 1e keer dat een klant een trap op of af denkt te gaan lopen. ;)
Het gaat om het beter beleven van een ontwerp van een architect. De architect gebruikt het als een presentatie methode om de maten, ruimte indelingen en sfeer beter over te brengen naar een klant. Op deze manier hebben de klanten van de architect een veel beter beeld van hun toekomstige huis of bedrijfspand.

verder is altijd wel een lege parkeerplaats of sporthal te vinden ;)
Leuke toepassing voor off site rondleiding.
Nu nog een hololens voor on site touren. Ik zie er wel een markt in.
De markt voor rondleidingen via een occulus of cartboard bestaat al even :)
Klopt en wij doen er letterlijk een stapje bij ;)
wij doen het bij virtuele rondleidingen voor huizen en bedrijven . 24/7 open huizen dag waar ook ter wereld.
En natuurlijk ook dit gaat in de VR-bril komen ....


Bekijk hier virtueel je vakantie woning :-)

https://my.matterport.com/show/?m=XvEzpTZys2m
Maar, werkt het ook met BIM?

[Reactie gewijzigd door PeterBezemer op 21 augustus 2015 15:41]

Het idee zal zijn dat je een 3d gebouwmodel importeerd in een game omgeving. Die 3d game omgeving is gekozen om een realistische weergave mogelijk te maken, waardoor je het gevoel krijgr echt in die omgeving te zijn.
BIM is een 3d informatiemodel. De 3d data daaruit kun je in allerlei pakketten importeren, en dus ook in een 3d game omgeving.

BIM is meer dan een gebouwmodel; daar hangen aan de elementen die het gebouwmodel vormen gewoon wat extra parameters, denk aan materiaal, afmetingen, prijs enzovoorts.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bouwwerkinformatiemodel

[Reactie gewijzigd door guapper op 21 augustus 2015 15:51]

ja dat snap ik, maar heeft de ontwikkelaar van dit spul er ook al rekening mee gehouden? Omdat er wordt gesproken of renders met bijv. een andere keuken, komen die gegevens dan uit bim?
BIM is een concept. Niet een bestandsformaat. Zo te lezen kan je in feite de meeste gebruikte model formaten importeren zoals PLY, OBJ etc etc...
IFC is een mooi bestandsformaat, maar heeft ook zo zijn beperkingen. Waarom niet direct vanuit je 3d teken applicatie (Revit, Archicad, SketchUp of vergelijkbaar) omzetten naar het benodigde formaat? Dat zal minder fouten opleveren in bijvoorbeeld de texturen en meer geavanceerde vormen zoals een bankstel.
Je modelleert eerst je gebouw, daarna exporteer en/of importeer je het in de game engine. Bij een wijziging exporteer/importeer je het gebouwmodel gewoon opnieuw, zoals je nu ook doet wanneer je je informatie van de ene applicatie naar de andere over wil brengen.
In Hengelo ? Dan zit de concurrentie dus écht om de hoek ! :)

Een paar straten verder en je komt uit bij SMART2IT, waar wij weer mee samenwerken. Die leveren een VR-platform (ook voor architectuur) voor Android en Iphone. Dat kan van kartonnen bril ( leuke gimmick voor klanten maar kwalitatief mager ) tot de betere VR-brillen. Het voordeel hiervan is dat je niet met dure O.R. hoeft te werken en die vervelende kabels, echter de kwaliteit hangt af van je mobiel. (zowel scherm als processor).

Beiden zullen hun pro's en con's hebben. Oculus Rift is zéker mooier mits je de juiste software gebruikt. Maargoed, interessant om in de gaten te houden. Benieuwd naar de workflow en waarom er voor Unity is gekozen. Wij zijn er inmiddels van afgestapt omdat we een betere engine hebben gevonden voor VR :+

Maar welcome to the club ;)

[Reactie gewijzigd door JerryJerryJerry op 21 augustus 2015 18:37]

Hengelo ja! Smart2it zit inderdaad bijna letterlijk bij ons om de hoek :P

Wij opereren niet op dezelfde markt, zware bestanden kunnen niet worden geladen in de mobiel. Bovendien lopen wij met de benen niet met de pijltjes of controller. Er zullen inderdaad veel voor en tegens zijn :)

We zijn erg tevreden met Unity.. Ik ben benieuwd welk programma jullie hebben gekozen waarschijnlijk Unreal?

Fijn dat we nu bij de club horen ;)
Je gaat door voor de keuken :)

Ik zal het volgende week eens op tafel gooien op de zaak. Wie weet ;)
Wanneer komen jullie de keuken plaatsen ;)

We horen graag van jullie!
Dit lijkt erg op wat de HTC Vive al doet.
Een demo van de HTC Vive: https://www.youtube.com/watch?v=x4Hs-onRcYE

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 21 augustus 2015 15:39]

Die werkt met lighthouse techniek en camera's https://en.wikipedia.org/wiki/HTC_Vive . Deze dus mogelijk met een karretje (zie reactie van mij op PAHvandam)
ik denk dat het vooral ook meerwaarde heeft door de toepassing, niet alleen de bril. Nederlandse bouwstijl en interieur, bepaalde data die architecten nodig hebben, lijkt me.
Vanuit Autocad kan je een ontwerp converteren naar Unity, welke weer aansturing heeft voor de Oculus Rift. Wat dit bedrijf waarschijnlijk doet is dat het geautomatiseerd en makkelijker wordt.

Los van de besturing heb ik zelf mijn tekening uit SketchUp gexporteerd naar SketchFab.com waar ook een modus in zit zodat je de Google Cardboard kan gebruiken om je ontwerp in 3D te zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True