Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 219 reacties

Tijdens de persconferentie van Microsoft voorafgaand aan de Gamescom maakte uitgever Square Enix bekend dat Rise of the Tomb Raider enkel voor de Xbox One verschijnt. De game verschijnt eind 2015. Of hij later nog voor andere platforms zal verschijnen, is niet bekend.

Een medewerker van Crystal Dynamics, de studio achter de meeste Tomb Raider-games en eigendom van Square Enix, maakte de overeenkomst met Microsoft bekend tijdens een persconferentie in Keulen. Details over de deal zijn niet bekend. Zo weten we niet of Rise of the Tomb Raider een 'timed exclusive' is, die later wel op andere platforms mag verschijnen. Bovendien is het niet ongebruikelijk dat platformhouders als Microsoft en Sony een game als exclusief bestempelen als die zowel voor de console van de desbetreffende platformhouder als voor Windows verschijnt.

Rise of the Tomb Raider is het vervolg op de game die Crystal Dynamics begin 2013 afleverde. Die kreeg de titel Tomb Raider mee, om aan te geven dat het een 'reboot' betrof. In Rise of the Tomb Raider krijgt hoofdpersoon Lara Croft hetzelfde realistische uiterlijk als in de voorgaande delen uit de serie. Rise of the Tomb Raider is dan ook een direct vervolg op de game uit 2013. Die verscheen voor Windows, de Xbox 360 en de PlayStation 3. Eind dit jaar verschijnt Lara Croft and the Temple of Osiris, een vervolg op co-opgame Lara Croft and the Guardian of Light uit 2010.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (219)

1 2 3 ... 6
Alsof dit iets nieuws is. Van de wikipedia-pagina van GTA3:
The Xbox version was initially supposed to be released in spring 2002 but it was shelved when Sony signed an agreement with Take-Two Interactive (Rockstar Games' parent company), making the Grand Theft Auto series a PlayStation 2 exclusive until November 2004.
Dus doe alsjeblieft niet alsof dit iets nieuws is, of alsof Microsoft de enige is die met groene briefjes kan wapperen. Dit businessmodel bestaat al jaren, en zal blijven bestaan zolang er concurrerende consoles verkocht worden.

Als het je niet bevalt, koop je het niet. Money talks.
Ik kan het niet eens kopen omdat het niet eens meer voor de PC uitkomt, toch een wezenlijk verschil!
Timed exclusive dus

Microsoft confirms Rise of the Tomb Raider Xbox exclusivity deal "has a duration"

http://www.eurogamer.net/...ivity-deal-has-a-duration
Dit klopt naar alle waarschijnlijkheid. De PS4 versie volgt waarschijnlijk gewoon het jaar daarop.
Dit klopt naar 100% waarschijnlijkheid! Microsoft heeft dit namelijk meegedeeld.
Rare keuze van Microsoft om precies Tomb Raider te moneyhatten. Dat is nooit een serie geweest die het goed doet op Xbox qua sales. Square Enix liet vorig jaar nog weten dat de vorige Tomb Raider niet aan de ´sales expectation´ voldeed, en dat was een game die op wat 5 verschillende platformen uit kwam? Ea dan brengen ze het nu exclusief naar de console waar de game het minst verkocht van alle consoles. |:(

Waarom dan niet een serie die het goed doet op Xbox consoles? Dan denk ik aan iets als Titanfall 2 of een 1 jaar exclusive deal met CoD of Battlefield. Dat soort FPS games doen het altijd erg goed op de Xbox.
COD en Battlefield, doen het ook behoorlijk goed om de playstation, en bovendien zullen ze voor die deal, veeeeeeel meer kwijt zijn dan tomb raider. Bovendien komt deze game in dezelfde tijdsbestek als uncharted 4 uit, mischien als tegenhanger heeft microsoft deze titel exclusief gekocht.
De grootste fanbase is toch de PC gamer.
Ik snap je redenatie.

Ik denk alleen dat Sony een stap voor heeft met de avontuur games zoals Uncharted die alleen voor de PlayStation uitkomt en een trouwe fanbase heeft. Ik denk dat Microsoft weet dat dit soort spellen mensen kunnen overhalen tot een systeem. Mijn vriendin wilt namelijk een playstation alleen voor deze games. Mij maakt het niet uit om naast de x1 ook die ook aan te schaffen. Ik heb ze altijd nog beide gehad.

Slimmer move maar vervelend voor de consument. Ik had liever dat ze het geld stopte om iedereen een gratis kinect te geven. Dat is toch wel een handig speeltje.
Juist geen slimme move omdat de xbox versie verreweg het minst verkocht van alle platformen. Zelfs op de pc, die zo geteisterd wordt door piraterij(volgens de devolopers) Heeft veel meer verkocht dan de xbox versie. En nu denk MS dat zo even om te kunnen gooien? Mensen die toen al geen xbox versie kochten, zullen dat nu al helemaal niet doen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 12 augustus 2014 20:53]

met CoD of Battlefield. Dat soort FPS games doen het altijd erg goed op de Xbox.
Je snap wel als die games exclusief worden, dat het een veel grotere rel wordt dan met Tombraider + dat ze nog veel meer geld gaan mislopen, want als je bij die spellen de PS4 en PC aantallen niet mee telt, is het echt geen vet pot
Ik hoop dat het geldbedrag dat Microsoft Square Enix heeft overhandigd het waard is want ze gaan flink wat omzet mislopen met zo een mislukte actie. Ze geven al jaren lang Tomb Raider op elk platform uit en sluiten nu op een rare manier veel gamers buiten.

Ik heb een PC en een PS4 en als de game (te) laat verschijnd op deze platformen, mogen ze hem van mij houden, de laatste tomb raider was aardig maar gelukkig komt Uncharted 4 ook volgend jaar.

http://sphotos-e.ak.fbcdn...451063426_322509895_n.jpg

[Reactie gewijzigd door Malistix1985 op 12 augustus 2014 16:25]

Het feit dat ze maar 1 versie ontwikkelen spaart ook wat geld uit, maar ik denk ook dat dit niet een van hun slimste zetten is. Helaas denken zowat alle publishers tegenwoordig alleen op korte termijn om hun aandeelhouders tevreden te houden.

De vorige had ik bij release gekocht, maar spelen die console exclusive zijn, koop ik meestal niet, of pas met steam-sales, omdat in vele gevallen geen rekening is gehouden met PC-besturing (i.e. gericht op consoles/controllers).
Met het besparen op andere versies bereik je niet zo bar veel. Relatief is het programmeren voor meerdere platforms niet echt een grote kostenpost. Veel code is te herbruiken, het meeste geld gaat toch zitten in de content en niet in het programmeerwerk.
aangezien de PS4 en de xbox one redelijk hetzelfde zijn zullen de kosten voor een goeie port niet groot zijn, zeker in het achterhoofd houdend dat de PS4 een VEEL grotere userbase heeft op dit moment (en het ziet er naar uit dat het ook voorlopig zo zal blijven)..
Uiteraard komt de game ook gewoon naar de PS4, maar waarschijnlijk wat later. Tomb Raider en Playstation zijn maatjes vanaf het eerste uur. De move komt alleen bij MS vandaan die nu zieltjes aan het winnen is door deze 'exclusive' aankondiging. Een hoop jonge en niet heel snuggere gamers zullen hierdoor werkelijk voor een Xbox kiezen en MS heeft zich dus gewoon ingekocht om zijn afzetmarkt te kunnen vergroten. Een maand of twee maanden later verschijnt de game alsnog voor de PS4 en iedereen is weer happy. Square Enix is ook niet gek, want die vangt nu cash van MS voor de deal, extra cash omdat meer mensen een Xbox One hebben gekocht vanwege de 'exclusive' aankondiging en daarna komt er nog meer cash binnen van alle PS4 eigenaren, wanneer de game uiteindelijk ook daarvoor uitkomt. Geld mensen, dat is het enige wat telt.
De originele blogpost: http://tombraider.tumblr....of-the-tomb-raider-update

"Our friends at Microsoft have always seen huge potential in Tomb Raider and have believed in our vision since our first unveil with them on their stage at E3 2011. We know they will get behind this game more than any support we have had from them in the past - we believe this will be a step to really forging the Tomb Raider brand as one of the biggest in gaming, with the help, belief and backing of a major partner like Microsoft."

Lees: Microsoft bood ons een mooie smak geld aan waardoor we (tijdelijk) misgelopen inkomsten van PS ruimschoots compenseren.

Alsof het Tomb Raider merk nog hulp nodig heeft om een groot merk te worden. Naar bekendheid bereikt dit net het omgekeerde want een groot deel van de gamers zal het nu niet (meteen) kunnen spelen.
Heel jammer dit soort exclusivity deals. In mijn ogen is het een soort van wanhopige poging om relevant te kunnen blijven zijn. "Kijk jongens! De nieuwe Tomb Raider! Alleen bij ons, niet bij Playstation". Dit terwijl zo'n game waarschjinlijk beter draait op PS4/PC.
Die wanhoop valt wel mee, zo slecht verkoopt de X1 ook weer niet. Dat is pas over drie jaar te zeggen, nu is dat nog veel te vroeg omdat ze niet eens wereldwijd te verkrijgen zijn en de games voor zowel PS4 als X1 nu pas beginnen te komen. Er zijn nog massa's mensen die de overstap moeten maken van de vorige naar de huidige generatie.
Laten we het woord wanhopig weglaten, dat leidt blijkbaar af van het punt dat ik probeer te maken.
Console exclusivity is evil en het is totaal niet nodig. Games worden gegijzeld om een platform meer te laten verkopen, that's it. Dat is logisch vanuit ecomisch oogpunt, maar de consumenten schieten er niets mee op. Ik zou graag de nieuwe Tomb Raider spelen, maar op deze manier mogen ze de game houden.
Als ik dat zo lees is het wel definitief omdat MS zich nu volledig schaart achter deze game ook voor de ontwikkeling. Dat gaan ze dus niet voor andere platformen doen.
"We know they will get behind this game more than any support we have had from them in the past "
Met andere woorden, MS heeft de naam Tomb Raider gekocht.
Onzin, de naam Tomb Raider is nog steeds eigendom van Square Enix. Laatstgenoemde geeft het spel ook uit, dus de kans dat er ook een pc en/of ps4-versie komt is enorm groot.
Ik vind dit toch wel dubieuze business praktijken.. Niemand heeft hier in feite baat bij, Microsoft betaalt hier gewoon een som geld om te zorgen dat een game die sowieso al door Square Enix zou uitgegeven worden en sowieso al voor Xbox One zou verschijnen, geannuleerd wordt voor PC en PS4.

De strijd voor 'exclusives' en platform differentiate gaat hier toch een stap te ver vind ik, als multiplatform games van onafhankelijke uitgevers en ontwikkelaars nu ook 'getroffen' worden. De enige verliezer is uiteindelijk de consument als je voor elke game een een specifiek platform moet hebben.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 12 augustus 2014 16:34]

En hoe gebeurt dit ook al niet bij mobiele games en apps? Ben regelmatig verbaasd dat een game/app er eerder voor iOS is als Android of zelfs Windows Phone/8, terwijl Android VEEEEEEEEL groter is. Iets zegt me dat er meer achter die beslissing zit. Zeker omdat je tegenwoordig relatief makkelijk games en apps kan porten.
Voor windows mobiel komen er zelden eerder apps uit. Dat apps eerder op ios uitkomen ondanks het enorme marktaandeel van android heeft te maken dat er met ios nog steeds meer wordt verdiend dan met Android.

Volgens mij heeft windows als enige exclusieve games, ik weet er voor android en ios namelijk geen één.
Op WPCentral zie ik regelmatig Windows Phone games voorbij komen voor WP en IOS en (nog) niet voor Android. Andersom gebeurt veel minder vaak. Kan dat met het aandeel Android vs iOS nooit rijmen. Wereldwijd gezien is Android feitelijk alleenheerser.
Dit is zo omdat developers via de Apple App store meer geld verdienen dan op Android.
En daar maken ze nu juist de fout om te gaan denken dat de oude fanbase, die voornamelijk op de PC de games heeft gespeeld, een xbone alleen voor deze game zou kopen.
Je heb uiteraard exclcusieve games prima geen problemen mee, maar sorry een spel als Tomb raider hoort gewoon multi platform te zijn.
Ik vind dit echt een naai streek van Microsoft z'n spel exclusief te maken.
Ja vind ik ook van Uncharted en Halo, wat een gezever zeg, een platform moet zich ergens in kunnen onderscheiden en bij een console is dat games.
Ik vind het geen vergelijking. Uncharted, Killzone, Halo, Gears, Mario Kart, Zelda,.. zijn allemaal excusives die altijd al platformgebonden zijn geweest. Bij het kiezen van je platform weet je van tevoren dat wanneer de een Xbox One kiest geen Uncharted of Mario zal kunnen spelen. Kies je een PS4 dan geen Halo of Gears voor jou en kies je de WiiU,... je snapt 'em.

Tomb Raider is altijd multiplatform geweest en was al in ontwikkeling voor zowel de Xbox One als PS4. Nu ineens kunnen PS4 eigenaren fluiten naar de kans om Rise of the Tomb Raider te spelen. Iets wat ik erg jammer vind aangezien ik het vorige deel erg goed vond.

Hopelijk zal RotTR op een later tijdstip alsnog beschikbaar zijn voor de PS4, no way dat ik MS en CD ga belonen voor deze actie door een Xbox One te kopen.
Het was erg goed maar voldeed niet aan de verkoopverwachtingen en nu denkt MS dat te kunnen veranderen door het exclusief te maken voor de xbone?!
Je zou beter kwaad worden op SE, die nemen de beslissing, niet MS.
ja das waar helemaal gelijk in en blijkt nog een vaste exclusieve te zijn ook waarschijnlijk, dus niet voor een tijdje.
Vindt dit eigenlijk een rare keus van de ontwikkelaar, zeker gezien de PS4 een stuk meer heeft verkocht dan de Xbox One, en de verwachting is dat dat alleen maar toe gaat nemen tegen de tijd dat deze game gereleased is
De Xbox One gaat in september weer releasen in diverse landen waar deze nog niet uitgekomen is en dan is een exclusive van een bekend game een belangrijk verkoopmiddel.
Dus kan er wel een paar miljoen extra naar de ontwikkelaar.
Bovendien krijg je meer gratis markeling van de consoleleverancier met een exclusive dus zal de game op de Xbox meer verkopen dan die normaal gedaan zou hebben.
Sowieso komen er nog meer games uit dan en dat kan de verkopen ook een boost geven.
Tsja, op die basis kunnen ze beter alle games eerst op Xbox360/PS3 uitbrengen en daarna pas naar Xbox One/PS4.
En vergeet niet dat Xbox One pas sinds kort voor dezelfde prijs verkocht wordt als een PS4.
Aangezien de meeste hun aankoop op geld baseren, zal de balans meer richting de Xbox One gaan.
en de verwachting is dat dat alleen maar toe gaat nemen tegen de tijd dat deze game gereleased is
Is dat een verwachting die je zelf hebt opgemaakt? Vele zeggen namelijk net dat de Xbox One eind dit jaar een snelle groei zal krijgen, en niet meer dan logisch daar het in veel extra landen zal worden gelanceerd.
Ik hoop dat hij alsnog op PC uitkomt, want ik heb geen intentie om een XBone te kopen.
De kans is erg groot dat het een 'marketing' uitspraak is op een MS conventie (buiten marketing heet dat dan ook een onwaarheid). Een succesvolle multi-platorm franchise ineens beperken tot één platform is de doodsteek voor de franchise en dat weet SqE ook wel.

EDIT: of mischien ook wel niet....(Crystal Dynamic Studio)

[Reactie gewijzigd door mtr33 op 12 augustus 2014 16:40]

Het hoeft niet per se een doodsteek te zijn...
Ik dacht dat final fantasy een keer een switch maakte van platform maar zeker weet ik het van bayonetta... die is nu op de WiiU

Aangenomen dat het echt exclusive blijft,
lijkt me erg *** voor ps4 spelers ik zelf had hem liever voor pc gezien dan zou ik hem in een steam sale voor een paar euro pakken zoals de laatste......
De vorige tomb raider was maar ik ga er geen 60 euro voor betalen gezien mijn budget en de hoeveelheid games die uit komen (die ik zou willen spelen)
Je mist de base waar het groot op is geworden, de PC!
De meeste mensen die deze games op de PC hebben gespeeld gaan echt niet een xbone kopen om Lara Croft te spelen.

Ik haal mijn oude games nog maar eens uit het stof en ga die maar weer eens op de PC spelen.

Ik had mij zo verheugd op deze game volgend jaar maar dat gaat hem dus niet worden. Hopen dat DICE Battlefront een beetje goed maakt...
Final Fantasy was ooit Nintendo's stokpaardje op RPG gebied, maar met de komst van de CD-ROM drive van de PlayStation en de daarop volgende berg met FMV die daarmee mogelijk was, is Final Fantasy inderdaad van platform gewisseld. Een tijdlang is het PS-exclusive gebleven, maar inmiddels komen er op alle platformen wel FF games uit – al moet Nintendo het nog steeds zonder de serieuze FF-titels stellen.
Bayonetta is inderdaad nu WiiU exclusief, maar als zelfs Platinum zélf aangeeft dat zonder Nintendo die game überhaupt nooit gemaakt was, dan is dat weinig opmerkelijk.

Wat Tomb Raider betreft, ik verwacht niet dat deze Xbone-only zal zijn. Hooguit tijdelijk, maar dat gaan ze hier niet vertellen want anders loopt Microsoft het risico dat spelers hem wel voor de PS4 of PC gaan halen. Een PC-port zie ik dus wel in de pijplijn zitten, vooral omdat het vorige deel toch erg verdienstelijk door Nixxes is overgeheveld.
Ik dacht dat final fantasy een keer een switch maakte van platform.
Dat klopt. Final Fantasy was van versie 1 t/m 6 op de NES en SNES, en vanaf versie 7 tot en met, volgens mij, 12 op de PS1 en PS2, en daarna voor de PS3 en Xbox360. Enkele Final Fantasies zijn ook op de PC verschenen, maar dat zijn de MMORPGs (FFXI en FFXIV)
Ik mag hopen voor hun dat ze een betere deal hebben gesloten dan dat Crytek heeft gedaan met Ryse. Crytek heeft zwaar ingezet op Ryse, maar een combinatie van een kleine xbone installed base en een middelmatige game heeft ze een hoop geld gekost.
Zegt wie?
Cevat Yerli: No. We have a good relationship with Microsoft. We are constantly looking at what we can do together. We are not 100 per cent happy with Xbox One sales right now. So we want to wait till the current gen and next gen catches up. For Ryse 2, we aren't saying it's cancelled. It's our IP. It just has to wait for the right timing. And the right timing means higher installed base across next-gen.
Bron: http://www.eurogamer.net/articles/2014-08-08-the-transformation-was-painful-we-paid-the-price
Dat Crytek nu aan de financiele afgrond staat komt zeker mede door Ryse. No chance in hell dat die game meer opgebracht heeft dan dat ie gekost heeft.
Net als Call of Duty's exclusieve Xbox One DLC, [small]een maand lang[/small] zeker.
Dom dom dom dom. Als dit exclusief blijft, snijd SE zichzelf GI-GAN-TISCH in de vingers. Werden de eerste Tomb Raider games niet groot mede dankzij PlayStation 1?!! En waarom zou je dit doen als Microsoft? Dit is geen game waar je zielen mee wint. Als ze een COD exclusief krijgen, daar zullen ze best puisterige tiener zielen mee kunnen winnen!! Maar dit?... Waist of money. Sowieso haal je perfect de wind uit de zeilen voor Uncharted 4 op de PS4. En als ie timed is, kunnen PS4 gamers na Uncharted 4 nog lekker genieten van Tomb Raider. Al met al een domme move. Hoe je t ook went of keert.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 12 augustus 2014 16:55]

Niet alleen de oude, maar de nieuwe TR's op de PS3, 360, PS4 en Xbone verkochten ook beter op de Sony consoles aldus vgchartz.
Naja, ik bedoel maar... Anders snijd je als SE even je grootste markt er af... Rare zet....

Lol, zelfs de PC versie van Tomb Raider (2013) heeft meer verkocht dan de XBone versie.... Dikke faal van SE... Snap dit totaal niet. XBone gamers zijn anders dan PS4 gamers. Die wachten liever op COD, Titanfall, *enter-random-shooter-title*

[Reactie gewijzigd door chimnino op 12 augustus 2014 17:28]

Niet gaan stigmatiseren. Dat lukt je nooit op miljoenen spelers.
Persoonlijk ben ik meer van de race games en games zoals Tombraider.
Mijn zoon speelt weer andere spelen. Allebei Xbox One gamers.
Lol, zelfs de PC versie van Tomb Raider (2013) heeft meer verkocht dan de XBone versie....
Nee, joh. Er zijn ook iets (lees: veel) meer PCs dan Xbox One consoles.
Nee, dankzij de pc.
Owja, sorry, pc is master race natuurlijk. Ff vergeten... |:(

Get your facts straight. Verkopen waren veel minder op PC. Van alle Tomb Raider delen. In t meest positieve geval net iets meer dan de helft van de PlayStation variant. Maar veelal ruim onder de helft.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 12 augustus 2014 17:34]

Pc was in die tijd niks . Ps 1 was superieur in die tijd en internet was bog ruk dus niet veel Mensen haden een pc in die tijd ;)
Toen was de pc ook al krachtiger. Kun je je wel eens in vergissen hoeveel mensen toen al een pc hadden en games speelden.
Dacht het zeer zeker niet hoor, Pc gaming is pak de laatste 15Jaar erg in trek , maar ik Blijft een console Gamer , Pc heeft niks boeiends te bieden Sony Wel ;)
Laatse 15 jaar? Doe normaal. Ik heb zat games die ouder zijn dan dat
Doom, tombraider en nog een hele reeks waren populair, voordat de console ps1 überhaupt bestond. Of bestond er niets voordat jij werd geboren?
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True