Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Submitter: xyouri

Rise of the Tomb Raider krijgt 'een bepaalde vorm van multiplayer-functionaliteit zodat spelers hun single-player-campagne kunnen uitbreiden door te wedijveren met vrienden'. Daarmee lijkt de claim dat het spel helemaal geen multiplayer zou bevatten, ongegrond.

tweet over rise of the tomb raiderOndanks dat, blijft het op z'n minst vaag. Een reconstructie: in Xbox Magazine nummer 128 verscheen een quote waaruit blijkt dat ontwikkelaar Crystal Dynamics de single-player campagne 'zo vermakelijk mogelijk' moest maken omdat de 'multiplayer-ervaring' nooit in het spel gestopt was. Op die manier kon alle tijd en geld gestoken worden in het ontwikkelen van de single-playermodus.

Nu heeft Microsoft alsnog tegen Videogamer.com gezegd dat er een bepaalde functionaliteit in het spel zit die vrienden met elkaar laat wedijveren. Hoe dat eruit gaat zien, zal voor de wereld pas duidelijk worden als het spel op 10 november aanstaande uitgebracht wordt voor Xbox One en Xbox 360. Een jaar later verliezen de Microsoft-consoles hun alleenrecht en komen er ook PC- en Playstation 4-versies.

Naast alle ophef die ontstond rond het wel of niet bestaan van een multiplayermodus, verschenen er ook screenshots online waar het verschil tussen de Xbox One en 360-versie duidelijk te zien is. De bovenste beelden zijn van de Xbox One en de onderste van de 360. Duidelijk is dat Lara Croft een stuk meer viezigheid mee moet dragen bij de krachtiger Xbox One.

Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Ik blijf het verschil tussen X360/XOne, hoewel duidelijk, niet schokkend groot vinden. Misschien zeg ik daarmee vooral dat de X360 versie er nog steeds goed uit ziet, net zoals bij de vorige Tomb Raider het geval was.

Die speelde ik overigens ook vooral voor de sterke single player, dus ik ga de multiplayer hier niet missen :)
Zoals Mic2000 zegt lijkt mij dat toch wel wat lastig te beoordelen op deze screenshots in hoeverre de echte details van elkaar verschillen behalve de overduidelijke objecten in beeld (en daarop gebaseerd zie ik toch juist wel flink wat verschil overigens).

Wat mij vooral opvalt is dat de screenshots in verschillende fases van de ontwikkeling lijken te zijn genomen. Buiten dat er idd wat verschil in 'details' te zien zijn zoals de vieze armen van Lara, zie ik toch ook een groot verschil in de gebruikte models wat heel sterk te zien is op het eerste screenshot aan de kleding van Lara. Maar op het tweede screenshot lijkt dit ook aanwezig te zijn als je kijkt naar het geweer, dat is niet alleen minder detail bij de onderste maar de geweren verschillen ook van elkaar qua model, dergelijke dingen zijn veel minder aanwezig op het derde screenshot.
Onderste 1ste screenshoot lijkt eerder op een concept art?
Die 2e screenshot vind ik anders nog wel veel verschil geven. Maar het is al langer bekend dat het verschil met huidige en last-gen niet zo groot is als met de generatie ervoor. Net als dat die stap niet zo groot was als daarvoor, etc.

En inderdaad, missen doe ik die SP toch niet. Maar ik hoop niet dat ze er dan van die verkapte leaderboards bij gaan doen om te doen alsof je er jaren plezier van kunt hebben.
Heb je de xbox 360 en de xbox one (of gehad?) verschil is zeer groot in de praktijk, dat de xbox360 nog leuk mee kan komen als console staat er los van.
Het gene wat we hier zien zijn
1. slechte resolutie screenshots.
2. een hoogwaardig standje van de xbox360.
Straks in de praktijk wanneer je de ''echte'' beelden op juiste resolutie ziet, zul je wel degelijk verschil zien.

Als ik nu bijv bij iemand de xbox360 aan zie staan dan schrik ik van het grafische kwaliteit ( zelf heb ik inmiddels al een tijdje de xbox one, en hiervoor ook de 360 gehad)
Je bekijkt de screenshots dan ook op een resolutie waar al zodanig veel detail verloren gaat dat ik het niet geweldige materiaal voor een vergelijking vind.
Screenshots zeggen maar voor een klein deel hoe de game er uit gaat zien. Vooral als het (mogelijk opgepoetste) pre-release screenshots van deze resolutie zijn.
Wat gaat de framerate worden? Is deze stabiel zonder grote drops? Hoe zit het met texture/LOD pop ins? Zo maar even twee voorbeelden die de graphics en spelplezier zwaar kunnen be´nvloeden.
Ik heb hier een 22 inch monitor waar ik nu op kijk met 1680x1050 en zelfs ik zie nog goed verschil, gewoon kwestie van goed kijken :)
Als je de Engelse text leest lijkt het mij dat het meer gaat om dat spelers elkaars scores/kills/whatevs proberen te verbeteren of met challenges of zoveel kills met dit, zoveel kills zonder gezien te worden, etc., etc. zonder dat het echt multiplayer is. De manier waarop het verwoord is, is nogal vaagjes en wat ik net zeg valt ook daar onder. Als het meer MP zou zijn dan zou dat wel beter toegelicht worden lijkt mij zo...
Klinkt inderdaad als een leaderboards systeem
Ik verwacht ook dat het zal gaan om het vergelijken van scores en dergelijke, als een soort leaderboard-systeem.

En ik hoop dat het niets meer zal zijn dan dat. Echte singleplayer-games dwangmatig een multiplayer-component geven is grote onzin: meestal voegt het weinig toe, blijft het niet lang populair en kost het alleen maar tijd en geld dat beter besteed kon worden aan de singleplayer. Er zijn wel enkele titels waarbij het onverwacht goed werkte, zoals Mass Effect 2/3 en The Last of Us. Maar bij Tomb Raider hoop ik dat ze zo weinig mogelijk gaan doen met multiplayer en vooral de singleplayer de aandacht geven die het verdient.
Het verhaal is toch belangrijker dan een half bakken multiplayer toevoegen omdat het eigenlijk verwacht word. In de vorige game was het wel een 'okÚ' toevoeging, maar echt de focus lag er niet op natuurlijk. Maar het blijft zien wat er uiteindelijk in de game zal verschijnen...

off topic :Na drie keer 'wedijveren' te hebben gelezen toch maar even opgezocht, iemand toevallig letterlijk uit het Engels vertaald? :P In ieder geval voor mij het eerst dat ik het gebruikt zie... (maar ik schrijf tegenwoordig dan ook vaker in het Engels moet ik toegeven)

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 8 september 2015 18:48]

Nou ja.. letterlijk vertaald.. er staat in het Engels gewoon 'compete with friends'. Dat is net iets anders dan 'strijden tegen' vond ik. En het is natuurlijk ook de week van 'Choose words the average writer avoids'.
edit: dat laatste was een beetje flauw ;)

[Reactie gewijzigd door letatcest op 8 september 2015 18:15]

"Compete with" kan ook gewoon op een leaderboard-achtige functie wijzen - dat heeft dan eigenlijk weer niets te maken met multiplayer. Time trial runs bijvoorbeeld - aangezien ze woorden als 'multiplayer' en 'cooperative' uit de weg gaan, denk ik eerder aan zoiets.

Edit: zoals sommigen hieronder blijkbaar ook al hadden aangegeven :)

[Reactie gewijzigd door jamsi op 8 september 2015 22:02]

'Spelen tegen' misschien?
Er staat 'compete with' en omdat er niet duidelijk is wßt voor multiplayerachtige opties het zijn, kan het m.i. ook best zijn dat er niet tegen elkaar, maar met elkaar gespeeld wordt. Daarom vond ik 'wedijveren' wat subtieler..
Heb Tomb Raider al 3x uitgespeeld op de PC, de multiplayer even geprobeerd destijds, maar vond ik helemaal niets toevoegen eigenlijk: Een matige shooter met extreem slechte servers.

Blijf het jammer vinden dat Microsoft mijn favoriete franchise "gijzelt" voor een tijd... Wanneer de PC versie uitkomt? Geen idee, Microsoft is echt extreem onduidelijk over PC versies van games (net als Gears of War: Ultimate Edition op de PC?)
Precies mijn probleem over onduidelijkheid: "begin 2016", en op wat voor software platform? Komt het via een Windows Store? Of via Steam? Niemand weet het, en zeker nadat Microsoft op de laatste E3 zei "meer op PC gaming te gaan focussen met Windows 10" laten ze WEER zien dat ze geen idee hebben wat ze aan het doen zijn op de PC :P Net als vele jaren geleden met Halo 2, Age of Empires en Gears of War 1.

[Reactie gewijzigd door ShatterNL op 8 september 2015 20:02]

Dat zijn alleen maar praatjes van hun, niemand gaat nu Fable Legends spelen omdat het op Windows 10 Store is.
Verstandige beslissing! Ik heb TR een paar keer gespeeld en was wel benieuwd naar de multiplayer, maar matchmaking duurde achterlijk lang (20+ minuten, elke keer). Zodra je een party hebt gaat het wel, maar zodra er 1 persoon vertrekt kan je koffie gaan zetten.
Ik kende echter wel mensen die TR ook hadden, dus kunnen "wedijveren" kan dan wel erg leuk uitpakken. En misschien blijft er dan wel extra budget over voor de singleplayer.
In de vorige Tomb Raider was de multiplayer gemaakt door Eidos Montreal. Misschien doen hun het deze keer ook. Dus toen had Crystal Dynamics ook niet te maken met de multiplayer.
Ik kon toch bijna nooit een match vinden op de xbox one. Misschien is het straks weer wat drukker vanwege games with gold. Die screenshots zien er wel mooi uit, ook voor Xbox 360. Goed gedaan Nixxes :)
Geen AA, 4x AF, 720p, 20/30fps, Vette Motion Blur, Low quality textures, onmogelijk veel post processing want dat is cheap en heeft het meest effect op de graphics.

Joepie! Veel plezier console liefhebbers ;)

Nee dank je, ik speel nog liever Tombraider 2/3 op mijn oude voodoo 2 ;P

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 9 september 2015 00:29]

Toch Jammer dat die in eerste instantie alleen op de xbox uit komt.
Vond de laatste tomb raider geweldig op de PC.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True