Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Rise of the Tomb Raider bevat een bug waardoor de game na de introscène volledig vastloopt. Dit gebeurt op zowel de Xbox 360 als de Xbox One, maar alleen wanneer de systeemtaal op Nederlands is ingesteld. De taal wijzigen naar Engels lost het probleem op.

Meerdere meldingen van het probleem komen binnen op het forum van Square Enix, waar een moderator direct de melding maakt dat dit probleem in de tweede patch voor de game opgelost zal worden. Wanneer die patch verschijnt, is echter niet duidelijk. Mogelijk hebben ook Belgische Xbox-gebruikers last van het probleem wanneer ze de taal van de console op Nederlands hebben staan. Volgens Gamer.nl gaat het alleen om de disk-versie van de game.

Rise of the Tomb Raider is de tweede game sinds de reboot van de franchise met Tomb Raider in 2013. De game is tijdelijk exclusief voor de twee consoles van Microsoft en kwam op 13 november uit. Een Windows-release volgt in het eerste kwartaal van 2016 en in het laatste kwartaal van 2016 is de PlayStation 4 aan de beurt. Tweakers heeft een review gemaakt van de Xbox One-versie van de game.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Vervelend probleem dat wel degelijk aan de lokalisatie kan liggen. Ook kunnen de vertalers er niet altijd wat aan doen.

Ik ben zelf werkzaam als vertaler (web/mobile), en soms gaat er weleens iets mis buiten mijn macht om.
Bij Twitter zat er bijvoorbeeld eens een fout in de vertaling voor de Android-app. Een van de te vertalen strings bleek rechtstreeks door SimpleDateFormat te worden gebruikt als datumindeling. Deze indeling luistert heel nauw, en in de vertaling zat een foutje (het woordje "om" was niet geëscapet door single quotes). Doordat er toentertijd geen bètaprogramma was, was deze fout niet aan het licht gekomen. Het gevolg was dat de productieversie voor alle Nederlandse gebruikers onbruikbaar was; de app crashte meteen bij het opstarten. De update kwam net voor het weekend uit, dus het heeft een paar dagen geduurd voordat er weer een werkende versie beschikbaar was.

Het is goed mogelijk dat hier een soortgelijk probleem speelt. Wellicht zijn de vertalers iets vergeten te escapen of hebben ze een tag niet afgesloten. Tel daarbij op dat de eindredactie alleen de vertaalde teksten mocht controleren en/of de vertaling niet (volledig) in het spel zelf heeft getest, en je ziet dat een klein foutje grote gevolgen kan hebben.

Het aanhouden van de taal van het besturingssysteem is overigens niet vreemd. Ik weet niet precies hoe het op de XBOX werkt, maar op Android worden alle apps automatisch in de taal van het besturingssysteem weergegeven. Je kunt dus niet per app de gewenste taal instellen, tenzij de ontwikkelaar dat specifiek heeft ingebouwd (hetgeen zelden het geval is). Het kan dan inderdaad erg storend zijn als de Nederlandse vertaling van een app ondermaats is, waarbij je de app het liefst in het Engels gebruikt.
Erg lullige bug dit.

Hoewel ik zelf altijd de systeemtaal op Engels heb, gezien sommige games naar deze instelling kijken om te bepalen in welke taal je de game voorgeschoteld krijgt. En ik speel niet graag games met NL voiceovers :+.

Ligt dit aan de Nederlandse localisatie van de game?

Erg bizar trouwens dat de marketplace gekoppeld is aan de systeemtaal...

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 23 november 2015 11:25]

Ik had het probleem ook dat de game vastliep na de introscene. Volgens mij ligt het meer aan de update van de game die je meteen moet installeren in combinatie met de nederlandse taal. Ik heb de game opnieuw geinstalleerd zonder de update. De game loopt dan ook niet meer vast na de introscene. Daarna heb ik pas de update geinstalleerd wanneer de game niet meer vastloopt.
De store is niet gekoppeld aan de taal, maar aan je locatie. Maar als je Nederland als locatie kiest, kun (kon?) je alleen nog maar nederlands als taal kiezen. Ik heb mijn locatie daarom op UK gezet, zodat je weer wel engels als taal hebt. Nadeel is wel dat je dan op de xbox zelf alleen nog in ponden kunt betalen in de store.
Maar in Tomb Raider zelf kun je ook talen kiezen. Dus bv ook Engels met Nederlandse ondertiteling/teksten. En daar lijkt het fout te gaan. Engels met Engelse ondertiteling ging wel prima bij mij.
same here! overigens heb ik de digitale versie en deed het probleem zich bij mij ook voor. Dus het is niet alleen de disc versie. Maar alles werkt nu vlekkeloos.

[Reactie gewijzigd door stook024 op 24 november 2015 12:58]

Ah, dus indirect nog steeds gekoppeld. Maar dan nog is het bizar. Dat zou gewoon taalonafhankelijk moeten zijn.
Daar maakt Gamer.nl melding van maar dat hebben we toch maar achterwege gelaten: klopt waarschijnlijk niet inderdaad.
Zeker lullig omdat er een bekende Nederlandse tweaker in het dev team zit :+
Onzin, voor de xboxOne gebruikers. De probleem ligt echter daar niet aan. De update en de game moet volledig op de one staan en lost dit op.(ervaring en uitgespeeld te hebben in het Nederlandse taal)
Oftewel
1.stop het bluray erin
2.installatie start
3.update gaat van start
4.ready to play icoontje komt tevoorschijn maar dat moet je negeren, dat is het probleem !
5.wacht totdat de installatie van de game en update 100% is
6. Veel speel plezier in het Nederlands.

werkt het niet met de digitale versie en of eerdere installatie's
1.verwijder het spel en gegevens
2.stop de bluray erin en of ga na je digitale aankoop
3.installeer het spel
4.installeer de update
5.ready to play icoontje kom in beeld (negeer het)
5.wacht tot dat de installatie en update voltooid is (dus 100%)
6. veel speel plezier

LET OP ! XboxOne fix.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 23 november 2015 13:12]

Onzin! De probleem ligt echter daar niet aan
Onzin! Jij hebt over een ander probleem, dat Xbox One only is, en heeft te maken met het opstarten voor de game voordat deze helemaal geïnstalleerd is. Het probleem waar men het in het artikel over heeft treed op als je de game voor het eerst opstart met Nederlands als system language.
Onzin ! in de tekst staat toch echt dat de game crashed in het intro filmpje..

Rise of the Tomb Raider bevat een bug waardoor de game na de introscène volledig vastloopt. Dit gebeurt op zowel de Xbox 360 als de Xbox One, maar alleen wanneer de systeemtaal op Nederlands is ingesteld.


dat het een fix is voor de XboxOne(wat ik voor stelde), daar heb je een punt.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 23 november 2015 12:09]

in de tekst staat toch echt dat de game crashed in het intro filmpje..
Ja, dat klopt. Als dat je bewijs is dat het beide om dezelfde bug gaat dan rammelt die aan alle kanten :). De niet-volledig-geinstalleerd-bug waar jij het over hebt is compleet onafhankelijk van de ingestelde systeemtaal. En sowieso Xbox One only, want op de 360 kun je games niet opstarten voor ze vollledig geïnstalleerd zijn.

Deze bug lijkt op te treden op beide consoles (dus het is sowieso ongerelateerd aan niet volledige installls), en alleen als de systeemtaal op NL staat de eerste keer dat je opstart.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 november 2015 12:15]

Daar heb je zeker een punt ! ik had erbij neer moeten zetten dat het een Xboxone fix is.
En als je de download voucher had bij je xbox one en alle updates (inclusief de new xbox experience) hebt. Hoe fix je dit dan als je spel nog steeds vastloopt na de (schitterende) intro?

Is de enige oplossing je taal wijzigen? of gewoon wachten op de patch?

[Reactie gewijzigd door capsoft op 23 november 2015 11:49]

De game gewoon updaten en wachten totdat de game en update 100% op u xboxone staat. werkt het niet ! dan de game verwijderen, opnieuw installeren en neem dan ook gelijk de update mee.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 23 november 2015 12:26]

zet de taal van de game op engels en de subtitles ook. Bij mij heeft dat alles gefixt
wat een onzin post is dit

mijn pre-order ( digitaal ) was al een dag binnen vooraleer ik het opstartte
dit is gewoon zoals gemeld een bug na de intro ivm de keuze van de taal

check je feiten vooraleer je verwarring zaait
Zoek eerst het probleem op en kijk dan verder. Ga niet vanuit als het niet opstart dat het daadwerkelijk het ook niet doet! wat ik dus nu voorstel bij u. De fix wat ik voorstelde heeft mij uit de problemen geholpen. Echter gaat dit ook in de forums rond of dit nu echt onzin is....

onder de nieuwe Xbox one update (nieuwe bureaublad)

Joun probleem is te zien dat je een dag van te voren de game al in huis hebt (voor de release) dus een patch of update kan uitgesloten zijn, dat u alleen de game in bemachtiging hebt. aangezien je xbox op de nederlandse taal staat en xbox de release op een nederlandse datum staat vast geprikt, kan dat het probleem zijn. Oftewel update je game eens en of installeer het opnieuw met de update erbij, en als het niet werkt kom dan terug. De fix werkt bij vele mensen.... dat het bij jou niet werkt is wel heel frappant.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 23 november 2015 12:30]

Best wel zielig dat er games niet volledig afgemaakt en getest opgeleverd kunnen worden..
Ergens valt het best mee, het is alleen na de openings-scene een probleem. Als je hem even op Engels zet om daar voorbij te komen daarna weer op NL werkt het als het goed allemaal weer. Het is dus maar een klein stukje wat niet goed werkt.

En in alle eerlijkheid, wie speelt er nou Tomb-Raider op het Nederlands? De moeilijkheidsgraad "grafrover" klinkt ook zo stom...
Inderdaad... dat komt door de sommige vertalers die niet snappen dat ze iets niet hoeven vertalen :')

Gelukkig speel ik alles in het engels.
Vertalers krijgen een lijst zinnen en moeten het maar uitzoeken.

In Trackmania was de keybinding om naar links te sturen gelabeld "koppelingen". Men vertaalde het originele Engels "left" als "links", en bij het herlezen van de vertaling vond men "links" en vertaalde men dit als (internet)"koppelingen". Dat gebeurt er nu zonder context zie.
Ehm, het artikel zegt toch duidelijk dit:
wanneer de systeemtaal op Nederlands is ingesteld
Oftewel, de console zelf staat in 't Nederlands en het spel doet het dan niet. Als het echt om de taal binnenin het spel gaat, dan is het artikel fout met de gebruikte termen.
Mijn Xbox One staat ook op een NL systeem-taal (MS staat niet toe dat je een Engelse systeemtaal hanteert als de locale op NL staat). Ik had hetzelfde probleem als wat hier beschreven wordt.

In-game dan even je taal op Engels zetten en na het eerste level door de sneeuw weer terug in NL moet ook werken heb ik verschillende keren gelezen. Het is dus zeker niet nodig je Xbox van systeem-taal te moeten wijzigen! De in-game taal is voldoende. In mijn geval heb ik de in-game taal op Engels gelaten, dat speelt toch net wat fijner.
Ja ik ben blij dat ik in Nederland geboren ben. Hier krijgt iedereen fatsoenlijk Engels onderwijs. In Frankrijk zijn zelfs de colleges op universiteiten nog niet geheel in het Engels.
Best wel zielig dat er games niet volledig afgemaakt en getest
Je snapt hopelijk dat volledig testen niet kan? Dat impliceert namelijk dat je alle mogelijke permutaties van gameplay op alle mogelijke permutaties van hardware en instellingen getest moeten worden. Dat zijn zoveel combinaties dat je dat in de leeftijd van dit universum niet voor elkaar krijgt.

Deze specifieke bug treedt op als je de game voor de eerste keer opstart met je console ingesteld op Nederlands. In alle andere talen gaat het dus goed. Ook je game instellen op Nederlands gaat goed. En natuurlijk ga je niet letterlijk álle system languages af om localization te testen 8)7
[...]
En natuurlijk ga je niet letterlijk álle system languages af om localization te testen 8)7
In m'n vorige baan had ik gezegd, "natuurlijk ga je alle ondersteunde system languages af om localization te testen 8)7". Of ondersteun je wel vaker ongeteste software?

Volledig testen is inderdaad onmogelijk. Een game uitspelen in elke combinatie van game taal en systeemtaal is nogal tijdrovend, ja. Maar je wil wel checken of alle resources op z'n minst kunnen laden.
"natuurlijk ga je alle ondersteunde system languages af om localization te testen 8)7"
Door in de game de talen te kiezen. Niet door ook nog eens je Xbox in te stellen in die taal en dan te kijken of de game laadt voor de eerste keer zonder profiel.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 november 2015 19:02]

Waarom eigenlijk niet? Kijk als het in de eindscene is dan is het pech, maar het lijkt me toch allicht mogelijk om een automatische test te maken die gewoon alle talen afgaat en dan bijv het 1e filmpje start.
Dan nog een test om te zien of alle translations dezelfde vertalingen bevatten (en of er dus niet 1 vergeten is).

Klinkt me allemaal niet al te moeilijk, allicht was het voordat het optrad niet nodig, maar nu het 1x is voorgekomen lijkt het me toch niet zo moeilijk om er een test voor te schrijven voor in het vervolg.
Nee daar bestaan automatische test tools voor... hoewel "volledig" testen niet kan, lijkt me het nogal basaal om alle talen/instellingen van een console te testen.
Misschien doe je dat wel, maar er is geen kracht op aarde die het tegenhoudt dat fouten de software insluipen via andere wegen; zeg na het testen, of wanneer er een speelbaar geheel van gemaakt wordt.

Programmeerwerk is nog redelijk "eenvoudig" af te testen, het is die vervloekte wereld waar het na programmeren naartoe moet waar het zo makkelijk fout gaat. Je kunt software testen wat je wilt, je hebt geen automatische test tools die kijken of mensen op de juiste knoppen blijven klikken zodra een project geen code meer is. Zeg: typo maken in de namen van een setje van gelocaliseerde bestanden zodat ze niet in de uiteindelijke binary release terecht komen. Of de verkeerde encryption key gebruiken in het proces om bestanden via DRM te versleutelen.

Was development maar zo makkelijk dat je enkel zorgen hoeft te maken over code. Helaas, het is maar een klein percentage van het geheel.
dat idee heb ik ook. Vroeger kocht ik een spel. Installeerde deze en deze werkte dan.
Tegenwoordig heb je 0day patching en moet je de eerste paar weken allerlei bugfixes krijgen om het spel speelbaar te maken.

Nu zijn spellen misschien complexer en groter dan vroeger. Maar krijg toch sterk het idee dat het maar geaccepteerd wordt om een spel uit te brengen om daarna te gaan kijken om eea op te lossen.
dat idee heb ik ook. Vroeger kocht ik een spel. Installeerde deze en deze werkte dan.
Tegenwoordig heb je 0day patching en moet je de eerste paar weken allerlei bugfixes krijgen om het spel speelbaar te maken.
Vroeger kocht ik een spel, stopte ik de cartridge in het systeem en het werkte. Installeren was nog niet eens nodig ;)
De game moèt voor black Friday in de winkels. En ach je kan de boel gewoon patchen, toch? Dus het maakt ze geen flikker uit.
Waarom blaasde iedereen dan maar in die cartridges? Of was dat een verslaving aan printplaat en ozon?
Stof erin. Dat verstoorde het electrisch contact.
Nee ;). Het was het systeem binnen de NES dat de contact punten niet goed tegen de plaat aandrukte. Had niks met stof te maken. Met andere consoles waren de contact puntjes gewoon afgesleten. :P.

Stof was een mythe ;). Zoek het maar eens op, het blazen had voor 99% een placebo effect, omdat naar meerdere keren proberen het NES laad systeem en haar veertjes achter de punten (Die vaak vastzaten omdat het systeem te complex was), toch contact maakten.Je had dus net zo goed een paar keer gewoon er in en er uit konden drukken. Sterker nog het blazen zorgde juist voor slijtage, omdat vocht in jouw adem voor condensatie kon zorgen op de contact puntjes ;).

Wel geinig dat we beide 0tjes krijgen trouwens, kennelijk mag je wel ongebaseerd claimen dat alles vroeger beter was maar een van de grootste mankementen van de 8 bit tijd, wat je gewoon kunt lezen, mag je niet melden :P. Ach ja Tweakers vergrijst en opas kunnen er niet over als je zegt dat niet alles vroeger beter was. Want er waren met toch wat buggy games op de NES zeg.. ga maar eens kijken op het web :P het was gewoon een kunst de bugs te vinden als ware het easter eggs. Metroid haar Door Glitches bijvoorbeeld, of dat je vijanden van het scherm af kon scrollen in MEGAMAN :). en dat waren de nog beter geteste titels ;). Door tijdsdruk en proberen om hardware limitaties heen te komen mocht dat vaak gewoon er in blijven :P.

Super Mario Bros. zit vol met glitches waardoor je de raarste manoeuvres uit kon voeren, waar de ontwikelaars verstelt van staan tegenwoordig.. :D.
Het ene versterkt het andere, min of meer.

Het ontwikkelen van een AAA-titel kost tegenwoordig veel meer geld dan, pakweg, 10 jaar geleden. Er wordt jarenlang met enorme teams aan gewerkt. Dat vergt om enorme investeringen, zonder dat er op dat moment een cent binnen komt. Je kunt dan onmogelijk een game blijven uitstellen, ook al zou dat de kwaliteit wel ten goede komen. Er moet op een gegeven moment gecasht worden.

Daarbij is de concurrentie tegenwoordig ook moordend. Eigenlijk komen er gewoon teveel hele dure games uit. Stel dat Tomb Raider was uitgesteld tot na de jaarwisseling, dan hadden ze periode rondom de feestdagen gemist. Dat kost potentieel heel veel omzet. Althans, zo wordt er gedacht. Ik had de game juist uitgesteld tot februari of iets dergelijks. Nu kwam de game exact tegelijkertijd uit met Fallout 4...

Begrijp me niet verkeerd overigens, ik vind het bloedirritant dat games constant allerhande patches nodig hebben.
De call of duty serie is dan weer een uitzondering. De games worden al tijden door dezelfde ontwikkel studio's uitgebracht, met exact hetzelfde tijdsbestek. En toch komen er steeds meer bugs en glitches. Ik denk dat het meer te maken heeft met de groeiende complexiteit van de code. Er worden bijvoorbeeld steeds meer anti-h4xor dingen toegevoegd, maar ook extra features.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 november 2015 16:03]

Zoek voor de grap eens een lijst van game breaking bugs op. Het is van alle tijden, behalve dat deze toen nooit gefixt werden. Sonic Adventure 2 die verkeerd spawnt, soul calibur en jak x die je saved games wissen, true crime game met een daadwerkelijke onmogelijke bossfight, en zelfs een game voor de vectrex.
Outcast had de leuke bug in de installer al! Je installleerde de game, balkje liep to 99% waarna het lustig terug zakte en je hdd weer was al voor de installie.
'':D
Vroeger, toen je het aantal textures op 1 hand kon tellen. Toen een enkele developer een AAA-titel in elkaar kon zetten.
Toen het aantal regels code van een game nog niet eens dat van een moderne website overstegen.

Het is werkelijk een appels met peren vergelijking. Ja games hebben meer bugs, maar zijn ook groter, uitgebreider, technischer en ingewikkelder geworden. Net als auto's hebben ze een grote ontwikkeling doorgemaakt waardoor je er zonder kennis van zaken ook niet zo makkelijk meer in komt.
Ach, vroeger zaten er ook wel fouten in spellen, tegenwoordig komen er nog bug fixes.
Ach, vroeger zaten er ook wel fouten in spellen, tegenwoordig komen er nog bug fixes.
Maar de fouten die vroeger in AAA-titles zaten, waren vaak moeilijk te activeren en hadden in de regel geen patch nodig. Tegenwoordig is dit soort onzin standaard, het spel wordt nauwelijks getest en op de markt gedumpt en vervolgens begint het pleistertje plakken.
Vroeger waren games veel simpeler -- tegenwoordig heb je veel meer code in je games zitten, en dus ook meer bugs. Er worden tools gebruikt (Havok ed) die ook hun bugs hebben, en daar kan je niet eens echt iets tegen doen. Grotere ontwikkelteams, meer doorlooptijd... Het zorgt allemaal voor meer bugs.
Testen is natuurlijk een ding, en natuurlijk wordt dat gedaan, maar lukt het om alle mogelijke situaties door te testen? Dat is meestal niet eens meer mogelijk.
Ik ben er niet van overtuigd dat er tegenwoordig minder wordt getest dan 'vroegah'. Ik denk zelfs meer, maar misschien dat de tijd die genomen wordt niet lineair is meegeschaald met de complexiteit van de games.

Tel daar de kwartaaldruk bij de beursgenoteerde bedrijven bij op, en je krijgt het huidige speelveld.
Ach, het spel even opstarten na de vertaling lijkt me toch een zeer waarschijnlijke situatie, die zeker getest had moeten worden... 8)7
Vroeger toen games nog op cartridge, tape, floppen of dat soort media kwamen, en er geen internet was, werd wel degelijk beter getest. Alles naar verhouding natuurlijk, de games waren natuurlijk stukken minder complex. Er waren ook veel minder spelers. Maar fouten kon men zich niet veroorloven, want patchen was onmogelijk. Dus ja, vroeger werd er naar rato beter getest dan nu. Het lijkt nu meer en meer gewoon te worden dat er een paar gig aan patches gedownload moet worden al bij release van een spel. Alles om maar te releasen. Gelukkig zijn er nog enkelen die gewoon echt goed testen en zo nodig uitstellen. Overigens is er natuurlijk geen enkele software / game compleet bugfree, laten we wel wezen.
Dat grapje van MS ivm lokalisatie problemen mag nu wel stilaan eens gefixed worden. Ik weet dat mijn noorderburen hier weinig tot geen last van hebben aangezien zij gezegend zijn met maar één landstaal. In België is dat niet het geval. Integendeel de landstalen zijn:

- Nederlands
- Frans
- Duits

Wat er voor zorgt dat de lokalisatie van content op de XboxOne voor een hoop vervelende issues zorgen. Bijvb. achievements in het Frans terwijl de geselecteerde taal Nederlands is. Iets dat bij de vlamingen tot ergernis leidt en tot op heden door MS nog steeds niet echt gefixed is. We zouden al erg gelukkig zijn moesten we gewoon België kunnen selecteren en als taal "English" dit zou voor 99% van de Vlamingen een goede oplossing zijn. Jammer genoeg tot op heden nog steeds niet het geval.
Dat grapje van MS ivm lokalisatie problemen mag nu wel stilaan eens gefixed worden.
Het vindt niet alleen op de Xbox One plaats en Microsoft is niet de enige die blundert. Regio- en taalinstellingen geven altijd problemen.

Neem Windows en het formaat waarin je cijfers, datums, etc. in gepresenteerd wilt hebben. Al zet je dat op Nederlands, dan maken sommige programma's brutaal de aanname dat de standaardtaal Nederlands moet zijn.
Klopt, lokalisatie en tijdsnotatie en alle andere regio gebonden settings zijn keer op keer een issue waar je als Dev, Sys Admin en/of DevOps zat veel tijd aan verliest en het ongenoegen van de eindgebruiker meer dan terecht is.
Vandaar deze:

https://xbox.uservoice.com/forums/253802-home-settings/suggestions/6028840-don-t-region-lock-the-languages

Loopt al een tijdje, had gehoopt dat die opgelost zou zijn met de nieuwe update.... maar helaas.
Dikke merci voor de link! Heb mijn beklag daar nog eens gedaan. Hopelijk helpt het!
Met je eens dat talen en landen niet verplicht aan elkaar gekoppeld zouden moeten zijn.

Maar deze bug kan voorkomen worden, ook als je systeemtaal op Nederlands staat. Bij het voor 't eerst opstarten van de game kun je namelijk een taal kiezen voor het spel specifiek, en de bug doet zich alleen voor als die op Nederlands wordt ingesteld. Dit artikel staat dus los van de systeembreed ingestelde taal.
Yep. Van Sony mag je iedere taal gebruiken die je wilt.

Grappig dat de xbox360 ook gewoon op Engels kon. Ik weet niet wie dacht dat dit een goed idee was?
Taalinstelling lijkt me toch een bijzondere boosdoener. Het lijkt mij aannemelijker dat er ergens iets fout gaat met overige localization-instellingen, zoals het formaat van floats, waarbij de decimale punt een komma wordt in het Nederlands. Of het datum-formaat waarbij in het Nederlands streepjes gebruikt worden en in het Engels vaak slashes.

Waarom zou de taalkeuze in het Nederlands anders specifiek een probleem zijn? Of werkt het spel alleen als je de taal op Engels hebt, en niet bij Nederlands of welke andere taal dan ook?

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 23 november 2015 11:26]

Waarom zou de taalkeuze in het Nederlands anders specifiek een probleem zijn? Of werkt het spel alleen als je de taal op Engels hebt, en niet bij Nederlands of welke andere taal dan ook?
Nee, het lijkt alleen een probleem te zijn in het Nederlands. Ik ken de exacte details van de oorzaak niet, maar Nederlands is de enige taal op de disc waar geen eigen voice-over bij zit.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 november 2015 12:12]

Ik heb nog een tijd mods gemaakt voor Diablo 2. Wanneer je een string vergat in de string table, dan kreeg je ofwel gewoon de naam van de string ofwel "an evil force" te zien. Behalve in één van de data files; daar was het resultaat een crash.

Wellicht is dit een gelijkaardig issue. Een vertalinkje vergeten, een game die er niet mee kan omgaan...
Ik heb het spel op Engels staan, maar mijn systeem op Nederlands: geen probleem tegengekomen. Heb gewoon de disk versie
Hetzelfde hier maar dan de downloadversie. Ik weet dus niet waar ze het over hebben en los hiervan was het echt een heerlijk geoptimaliseerde game en geen enkele bug tegengekomen.
Als ik het goed begrijp treedt de crash alleen op als je vanaf het begin van het spel de taal op NL hebt staan en dan na de intro krijg je een crash.

Ergens verder in het spel zomaar ineens de taal op NL zetten zal het spel misschien inderdaad niet doen crashen. Daar gaat het hier dan niet over.
Dat zeg ik ook niet. Ik heb vanaf de eerste minuut de spelinstellingen op Engels staan. Mijn Xbox staat echter gewoon op Nederlands. Ik wijzig gedurende het spel de taal niet.
Dus het klopt niet dat iedereen hier last van heeft.
Het gaat dus om de taal van de game, niet de taal van de console ;)
Als je de game zelf dus op NL zet voor teksten en ondertiteling, dan gaat ie crashen. Heb je hem op Engelse teksten/ondertiteling staan, dan gaat het al wel goed en zonder ondertiteling ook. Gezien je geen Nederlandse stemmen hebt, kun je ook daar niks fout doen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 november 2015 12:32]

Je hebt het mis, het gaat juist om de systeemtaal. Maar alleen bij de eerste keer opstarten. Je kunt 'm opstarten in het Engels (of elke andere taal dan NL) en zorgen dat je een profile opslaat. Daarna kun je je console gewoon naar hartelust weer op NL zetten, en de game zelf kun je ook op NL zetten. Dat is althans hoe ik het begrepen heb.

Waarschijnlijk (en ik heb geen details dus ik raad ook maar wat) gaat er iets fout bij het overnemen van de standaard systeemtaal als je nog geen profiel hebt, en dat hij dan probeert de bijbehorende voice-over taal in te stellen. Dat kan bij NL niet want die is niet aanwezig op de disc. Hij zou dan moeten terugvallen op Engels.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 november 2015 14:01]

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat het spel crasht voor je het menu en dus de instellingen gezien hebt. Eerst dacht ik (en ik denk vele met mij) dat het filmpje NA het menu kwam.
systeemtaal op Nederlands is ingesteld. De taal wijzigen naar Engels lost het probleem op.
Daar staat toch echt dat het om de systeemtaal gaat.
Dat durft idd ook nog wel eens verschillen op te leveren. Dat een disk versie zich netjes aan de settings houdt en dat je dan bij een digital download van hetzelfde spel geforceerd wordt om het game enkel in het frans te kunnen spelen. Op dat vlak is noch veel werk aan de winkel. :(
Niet dat ik ooit van plan was om het spel in het Nederlands te gaan spelen, maar ik wil wederom zeggen: Bedankt voor de open-bèta test XBOX gebruikers! :P

Dit is een goede reden om niet rouwig te zijn dat het pas na 1 jaar voor de Playstation / PC uitkomt.

Er zullen vast nog wel meer dingen opduiken die er nu alvast uit gehaald kunnen worden met patches, dat scheelt 'ons' weer ergernis.

Wel lame natuurlijk voor de mensen die het wél in het Nederlands willen spelen...
de ps4 versie die wij straks kopen is incl alle DLC
Waarschiijnlijk een quotje of puntcomma vergeten in de translation file :+
Het zou best wel erg zijn als dit inderdaad zo is haha :P
Microsoft zet als het OS in een andere taal is gezet features van de Engelse versie van het OS uit. Mocht het spel een van die features gebruiken, kun je rekenen op een crash. Dat is wat ik denk dat er gebeurt.
Maar dat zal Microsoft zelf openbaar moeten maken als we willen weten wat er aan de hand is.
ah gelukkig de game herinert me eraan wanneer hij op die helse vertaling staat.
Net als uncharted horen dit soort spellen gewoon in het engels is mijn mening net als japanse games gewoon in het japans horen