Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

De Writers Guild of America reikt elk jaar prijzen uit voor het beste script in allerlei categorieën. In de categorie Videogame Writing werd het script van Rise of the Tomb Raider tot beste van 2015 bestempeld. Het team schrijvers van de game staat onder leiding van Rhianna Pratchett.

Rhianna Pratchett, dochter van de in 2015 overleden Terry Pratchett, schreef het script van Rise of the Tomb Raider samen met lead narrative designer John Stafford, narrative designer Cameron Suey en Philip Gelatt, die additional writing verzorgde. De jury van het Writers Guild of America concludeerde dat het kwartet een outstanding achievement in videogame writing heeft geleverd met het script voor de actiegame.

Het script van Rise of the Tomb Raider werd verkozen boven dat van The Witcher 3: Wild Hunt, Assassin's Creed Syndicate en Pillars of Eternity. Het team rond Pratchett is daarmee de opvolger van Neil Druckmann, die een jaar geleden beloond werd voor het script van Naughty Dog's The Last of Us: Left Behind. De concurrentie bestond toen uit Alien: Isolation, Assassin's Creed Unity en Assassin's Creed IV: Black Flag.

Het is de eerste keer dat Pratchett door de WGA beloond wordt, hoewel ze vaker om haar schrijfwerk geprezen is. Met name de scripts die ze schreef voor Mirror's Edge, het Nederlandse Overlord en de vorige Tomb Raider kregen veel waardering.

Rise of the Tomb Raider verscheen eind 2015 voor Xbox One, is inmiddels ook beschikbaar voor Windows en verschijnt later dit jaar voor PlayStation 4. Waarschijnlijk komt er een vervolg. Een topman van uitgever Square Enix liet zich in augustus 2015 ontvallen dat Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider onderdeel uitmaken van een trilogie. Aangezien Pratchett voor de eerste twee delen het script geschreven heeft, lijkt het logisch dat ze ook bij het derde deel betrokken is. Beide Tomb Raider-games hebben ook een Nederlands tintje; de Windows-versies werden verzorgd door het Utrechtse Nixxes Software, dat bij Tomb Raider ook nog een bijdrage leverde aan de versie voor PlayStation 3 en 4 en bij Rise of the Tomb Raider de versie voor Xbox 360 verzorgde.

Rise of the Tomb Raider onder Windows

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Werd de verhaallijn van Mirror's Edge geprezen? Voor zover ik me kan herinneren prees iedereen het spel om de actie en originaliteit, en werd de verhaallijn over het algemeen gezien als ongeinspireerd en rammelend.

OT: bizar, eigenlijk, dat er blijkbaar een team van vier man nodig is om een goed verhaal voor een computerspel te schrijven. Ik ben ook wel benieuwd wat het WGA nou precies zo outstanding vindt aan het verhaal.
Vind ik juist niet. Ga alle details maar eens na in zo'n verhaal. Het is niet 1 A4 met wat tekst...

Alle dialogen moeten worden uitgeschreven, de setting, etc. en aangezien je er ook niet tig jaar over kunt doen, lijkt mij een team van 4 niet heel gek.

Meestal zie je pas hoeveel werk iets echt is als je alle onderdelen benoemt die maximaal 0.5 a 1 dag doorlooptijd hebben. En tel je dat op, kom je vaak vele malen hoger uit dan wanneer je het totaal inschat.
Ik ken toch romans die in, zeg, twee jaar tijd zijn geschreven met meer dialogen, diepgang, uiteenzetting van de setting enzovoort, en die worden doorgaans door één persoon geschreven.
Tja, er zijn ook popliedjes met 9 schrijvers, terwijl de tekst nergens over gaat. Oftewel: het heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid schijfwerk of het niveau daarvan.

Daarnaast: er is geen twee jaar beschikbaar om het verhaal van een game te schrijven. Dat verhaal moet grotendeels klaar zijn voordat zaken als motion capturing en voice acting gedaan kunnen worden, oftewel in de conceptfase moet het verhaal er al voor 90% zijn. Dan is het best handig om er een team op te zetten, en de meeste games hebben dan ook meer dan één schrijver. Ook veel films hebben er meer dan één.
Dan lees je alleen maar self-published materiaal. Vrijwel alle romans gaan via minimaal één editor. Daarbij zitten er in een game stukken meer soorten tekst dan in een roman, die allemaal door (iemand van) dit team geschreven zijn. Je hebt het verhaal zelf natuurlijk, maar ook dialogen en scripts voor cutscénes. Dan heb je, in dit spel tenminste, een enorme lading aan collectibles die ook allemaal voorzien moeten worden van teksten. Vijanden die op je afkomen moeten ook nog wat roepen zo nu en dan en dat moet ook nog eens geschreven worden. Daar gaat Pratchett zich niet mee bezig houden en Stafford checkt alleen even wat Suey en Gelatt daarin opleveren. En dan moet er nog veel geschiedkundig onderzoek gedaan worden.

Ik heb zelf aan de narrative van een flink kleinere game gewerkt, en daarbij zaten we al met drie man in het narrative team. Die vier personen begrijp ik wel.

[Reactie gewijzigd door Melkunie op 15 februari 2016 11:23]

De verhaallijn voor Mirror's Edge is totaal niet geprezen, er was heel veel kritiek voor. Overlord en Tomb Raider zie ik nou ook niet als hooggeprezen, maar is minder kritiek over dan bij Mirror's Edge.
De setting is nog altijd deel van het verhaal en die was bij Mirrors Edge vrij origineel. Het zorgde er ook voor dat de game op een bepaalde manier door de levels ging en dat deed het gewoon goed. Dat er plotholes in zaten en niet alles even logisch was, doet niets af aan het feit dat het script gewoon prima was. Je zat op het puntje van je stoel omdat de spanning om te snijden was. Dat is ook gewoon script hoor?
Hoe je door een level gaat is het leveldesign, niet het verhaal. En het script is per definitie niet prima als het niet logisch is en er gaten in het plot zitten.

Het was spannend, absoluut, maar dat was een kwestie van tijdsdruk, leveldesign en actie. Niet omdat het verhaal het zo spannend maakte.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 15 februari 2016 11:45]

Als je denkt dat leveldesign en script 2 volledig aparte dingen zijn, dan heb je het fout
Ik snap dat de kwaliteit van een verhaal een subjectief onderwerp is en dat mijn mening onpopulair kan zijn. Echter ben ik stomverbaasd dat Tomb Raider een prijs heeft gewonnen voor zijn script.

Tomb Raider neemt met zijn script totaal geen risico. Het is een lineair verhaal met cliché dialogen en weinig uitgediepte karakters. Voor de verhaalstructuur is ook geen riscio genomen en is er bijna letterlijk het amerikaanse verhaalmodel overgenomen. Dit alles hoeft niet te zeggen dat het verhaal 'slecht' is of zijn werk niet doet. Het verhaal werkt namelijk goed en geeft de speler een motivatie voor zijn acties in de game.

Als ik alleen denk aan een script voor een game dat een prijs verdient voor zijn schrijfwerk, dan denk ik aan een script dat optimaal gebruik maakt van de 'tools' die een game je geeft om een verhaal te vertellen. Neem nou bijvoorbeeld The Witcher. Deze game laat de speler een verhaal ervaren doormiddel van het neerzetten van een geloofwaardige wereld. Er is een script waar de speler invloed op uit kan oefenen waardoor de speler zich betrokken voelt bij de wereld en bij het verhaal. De game verteld waar het kan een verhaal, deze verhalen worden verteld door de omgeving, door boeken, door personages en het belangrijkste, door interactie en het aanmoedigen van rationeel en emotioneel nadenken over de invloed van de spelwereld. Dit is een manier van storytelling die je alleen kan ervaren binnen een game. Tomb Raider grijpt die kans niet, het doet helemaal niks speciaals, het is niet meer dan een 'effectief script'.
Maar de prijs is voor het script; niet voor hoe het spel het verhaal verteld.
Ik vind zelf alleen dat het verhaal en de storytelling moeilijk los van elkaar te zien zijn. Als scriptschrijver moet je rekening houden met de context waarbij het script geïmplementeerd wordt. Daarbij ga ik ervan uit dat elk script als een doelstelling het vergroten van de immersiteit heeft. Of anders gezegd, het verbeteren van de spelervaring. Ik vind dat het script van Tomb Raider daar dan tekort bij schiet in vergelijking met de andere genomineerden.

Daarbij is het script van Tomb Raider nog steeds erg 'veilig', ook als je het los ziet van hoe het script is vertaald naar een game.
Ik ben het volledig met je eens, echter heb ik niet de illusie dat de jury in deze subjectief is en af kan stappen van voorkeur voor redelijk lineaire 'film scripts' en de charme kan omhelzen van een uitgebreide RPG (zoals KoToR 2 of inderdaad Witcher 3).

Wellicht dat de Witcher 3 het wel was geworden als men de beste quests achter elkaar hadden gezet. De quest van The Baron en zijn gezin is toch wel een van de betere korte verhalen van de laatste jaren, zowel in script als in uitvoering.
Gefeliciiteerd!

Ga het spel zeker kopen wanneer de prijzen wat gedaald zijn.
Ik mis trouwens wel Life is Strange op de nominatie lijst.
Ik kan me trouwens niet herinneren dat de Assassins Creeds games die ik gespeeld heb nou zo'n geweldige story line hadden.
Bij de AC games gaat het vooral om de achtergrond en het verweven van belangrijke herkenbare personages in het verhaal waardoor ze op dergelijke awards hoge ogen gooien. Het is namelijk nog best lastig om een geloofwaardig verhaal in het verleden te plaatsen wat toch nog wel wat nieuwe en aparte dingen introduceert. De setting bij de AC games zit dan ook prima in elkaar. Het is de laatste tijd vooral de herhaling die het hem doet bij die games. Niet zozeer het plot of sfeer.
Ik kan me trouwens niet herinneren dat de Assassins Creeds games die ik gespeeld heb nou zo'n geweldige story line hadden.
Vandaar dat ze niet gewonnen hebben, waarschijnlijk. :P
In voorgaande jaren hadden andere Assassins Creed games wel gewonnen zoals Assassins Creed: Brotherhood in 2011 en Assassins Creed III: Liberation in 2013.
Are you cereal?

Ik heb heel erg van Life is Strange genoten, maar op het schrijfwerk is wel een en ander aan te merken. Veel spreektaal die niemand in de leeftijdsgroep gebruikt, heel flauwe puns.

Wat wel heel erg goed is van de makers van het spel is dat ze dit onderkennen en later in het spel veel van de kritiekpunten terug laten komen. Ze laten hiermee zien humor te hebben en zelfspot. Bijvoorbeeld de bierflesjes of "go fuck your selfie".

[Reactie gewijzigd door B1tchwax op 15 februari 2016 12:41]

Raar. Ik kan niet zeggen dat 't Rise o/t Tomb Raider nu zo'n narratief hoogstandje is. Ik krijg een beetje het gevoel dat het meer om 'de grote naam' van de schrijfster gaat. Witcher III leek me veel beter geschikt.
Vind ik ook, ben nu rottr aan het spelen op PC en ik vind het verhaal zelfs lachwekkend. Witcher 3 is vele malen beter in dat opzicht.
Hoewel ik deze game erg tof vond. Vond ik er wel een aantal hele zwakke momenten in zitten. Wil niks spoilen verder maar ik vond het vorige deel dan toch een stuk beter geschreven.
De review van het spel op Tweakers vermeldde ook dat in het vorige deel Lara overvallen wordt door een storm en daardoor zonder gear alleen op een eiland terecht komt. In dit deel gaat ze gewoon onvoorbereid op pad. Wat nogal ongeloofwaardig is. Ik heb dit deel trouwens maar 10 minuten gespeeld (helaas niet in bezit), maar heb het vorige deel bijna uitgespeeld.

edit: heb de review er maar even bijgehaald:
reviews: Rise of the Tomb Raider - Meer spektakel, minder verhaal
daarin wordt gesproken over een "Warrig verhaal"

[Reactie gewijzigd door capsoft op 15 februari 2016 12:01]

Het is zeker een vermakelijke game hoor. En echt onvoorbereid is ze niet in dit verhaal. Maar er gebeurd iets halverwege wat ik dan wel weer ongeloofwaardig vind binnen de setting. Want laten we eerlijk wezen het Lost achtige eiland van de vorige TR was ook niet erg reeel in de echte wereld.
Ze is wel degelijk voorbereid op een expeditie, maar het blijkt uiteindelijk veel groter en complexer te zijn dan gedacht. Net als met andere avonturengames eigenlijk. De skills die ze heeft opgedaan, helpen haar al vanaf het begin om door de levels te komen, dus ik snap niet precies waar je betoog op slaat.
Hmm, ik vond deze game eigenlijk een stuk beter, vooral omdat het script goed aansluit op de gameplay. Bij de vorige was dat overigens ook wel prima, maar vooral omdat het nieuw/anders was, maakte het wat meer indruk. Echter vond ik in de vorige game de ontknoping nog wat makkelijk en cheesy, bij deze is er meer voldoening. Plus het is een veel realistischer plot (iets wat bij dergelijke awardshows ook wel meeweegt vaak)
Tja, ik heb de huidige nog niet gespeeld want nog geen PS4 versie maar de vorige TR had toch wel wat ENORME plot holes.
Vind ik wel gek, ben nu bijna klaar met de game maar vind het qua verhaal èrg veel weghebben van het vorige deel. Sommige scenes zijn zelfs nagenoeg hetzelfde.
Ga et spel zeker kopen als die op PS4 uit komt. :) net als Uncharted 4, ook mooi spel die nog uit moet komen.
Terecht vond dit deel ook weer geweldig heb me er weer goed mee vermaakt :)
Het verhaal zat wat mij betreft inderdaad goed in elkaar. Om de verschillende lijnen goed te kunnen volgen is het wel van belang alle documenten in het spel te zoeken. Zonder dat is het nog steeds een vermakelijk spel, maar je mist de verschillende Griekse/Mongoolse/Soviet/Trinity lijnen
Klopt.
Het verhaal zit goed in elkaar als je alles netjes volgt.
Huh, verkozen boven Pillars of Eternity en Witcher 3?

Wut?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True