Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

De Nederlandse ontwikkelaar Nixxes Software werkt mee aan het eerder deze maand aangekondigde Deus Ex: Mankind Divided. Wat de rol van de Utrechtse studio precies is, is niet bekend. Hoofdontwikkelaar is het Canadese Eidos Montreal.

Nixxes maakte bekend dat het met Eidos Montreal samenwerkt aan de ontwikkeling van Deus Ex: Mankind Divided. Dit nieuwe deel uit de Deus Ex-serie kondigde uitgever Square Enix een week geleden aan. Nixxes gaat meewerken aan de Windows-versie van de game.

Het is niet de eerste keer dat Nixxes en Eidos Montreal samenwerken; de studio was ook betrokken bij de ontwikkeling van voorganger Deus Ex: Human Revolution, dat in 2011 op de markt verscheen. Verder was de studio de laatste jaren betrokken bij de ontwikkeling van Square Enix-games als Thief en Tomb Raider.

De studio levert ook bijdragen aan de engines die de studio's van Square Enix gebruiken. Of de Utrechtse studio ook meewerkt aan de nieuwe Dawn Engine, die voor de ontwikkeling van Deus Ex: Mankind Divided gebruikt wordt, is niet bekend.

Deus Ex: Mankind Divided

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Ik zou het leuk vinden als ze echt bijdragen aan de ontwikkeling maar zoals ik het heb begrepen zijn ze enkel verantwoordelijk voor de PC port van de genoemde spellen. Dat doen ze wel erg goed moet ik zeggen. Veel (grafische) opties en de games draaien prima, dus dat moet voor de nieuwe Deus Ex ook goed komen.
Ik zou het leuk vinden als ze echt bijdragen aan de ontwikkeling maar zoals ik het heb begrepen zijn ze enkel verantwoordelijk voor de PC port van de genoemde spellen
Ik weet niet wat je precies bedoelt met "bijdragen aan de ontwikkeling", maar grote delen van Crystal Dynamic's engine komen uit Utrecht en zijn in tal van games gebruikt, waaronder de Tomb Raider serie (vanaf Legend), de Lara Croft serie en ook Deus Ex: Human Revolution. Daarentegen gebruikte Thief Unreal tech, dus dat was veel meer "gewoon een port" en niet zozeer codevelopment.

Als je onder ontwikkeling ook content creation en game design schaart; daar doet Nixxes sowieso niet aan.

Over deze Deux Ex kan ik weinig melden ;)
..

[Reactie gewijzigd door Junocaen op 14 april 2015 08:46]

Zij hebben voor Thief de Mantle port gedaan, dat is ontzettend veel werk
Niet alleen Mantle, ook de gewone DirectX port. Het is natuurlijk waar dat het scheelt dat Unreal dat out of the box al kan, maar ik kan je verzekeren dat het implementeren van een rendering backend een stuk minder werk is dan al het overige dat bij een port komt kijken :).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 april 2015 13:27]

ik zat persoonlijk te wachten op dit nieuws. Niet dat ik enige affiliatie heb met Nixxes ofzo, maar de paar PC-ports van spellen die ze onderhanden hebben genomen waren uitzonderlijk goed, en gingen voorbij aan het simpele input-device mapping van bijvoorbeeld de Resident Evil serie.
Oef ja wat was de RE serie verschrikkelijk op de pc, net als GOW(1) en DS gewoon niet echt te spelen zonder controller.

Hoop dat ze dit keer inderdaad wat meer inspraak zullen hebben maar ik denk persoonlijk dat ze al hun artistieke/creatieve mogelijkheden in hun eigen game (die ze in ontwikkeling hadden toch?) steken.
Oef ja wat was de RE serie verschrikkelijk op de pc, net als GOW(1) en DS gewoon niet echt te spelen zonder controller.
Waarom is het dan verschrikkelijk op de PC? Sluit gewoon een controller aan op de PC, die dingen bestaan al sinds jaar en dag.
En die kosten geld en zijn ergonomische nachtmerries :P

De reden dat ik op pc speel is voornamelijk dat het veel meer en preciezere inputmogelijkheden heeft dan met een controller die ik krampachtig vast moet houden (mooiere graphics zijn ook leuk geef ik toe).

Stuk voor stuk geniale games overigens hoor, alleen vind ik dat de controls bij de pc versie wel wat beter aangepast hadden mogen zijn want in DS sterven omdat de controls niet werken is gewoon frustrerend als het de 20e keer dat uur is :P
Het zijn zeker de betere, zo niet beste, PC ports van de laatste jaren. Heb zelf ervaring Tomb Raider 2013, en dat kan ik zelfs met m'n 650Ti Boost op 1440p nog redelijk draaien. En van Thief had ik ook begrepen dat je echt tientallen gameplay opties hebt die er op de console niet zijn. En dan hadden ze ook nog Mantle geïmplementeerd. Mooi dat zo'n bedrijf in Nederland zit en dat Eidos de PC port belangrijk genoeg vindt om het aan hun over te laten.
Ik zou dan graag nog Konami noemen. Die ports van Metal Gear Rising en Ground Zeroes waren subliem.

De toegevoegde opties vind ik zelf niet heel spectaculair, misschien ook omdat ik die bij iedere fatsoenlijke PC game, port of niet, verwacht.

Maar ik ben het ook met je eens dat de Squeenix PC versies uiterst goede ports zijn. Ze draaien soepel, stabiel en halen bovendien het meeste uit de kracht van een computer. Zelfs als die al enkele generaties achter lopen. Waarvoor ik toch echt even mijn petje af doe.
Samengevat: Ze werken mee, maar niemand weet wat ze doen.
Erg nieuwswaardig op deze manier.
Bij DX:HR hebben ze de PC port gemaakt, dus wel redelijk te verwachten dat dat nu ook weer gaat gebeuren. Dit is goed nieuws aangezien de PC versie van DX:HR goed in elkaar zat en prima te spelen was, iets dat bij veel andere spellen nog wel eens anders is.
Als dat het geval is ben ik tevreden, het is inderdaad een erg goede port die fijn speelt.
Ook deden ze mee aan de conversie naar PC van Tomb Raider (2013), wat ook gigantisch goed te spelen viel.
Volgens hun eigen site:

"We have teamed up with our long term partners at Eidos-Montréal to create the best experience for Adam Jensen's latest adventure, Deus Ex: Mankind Divided™ on PC."

Beetje jammer dat Tweakers enkel roept dat ze meededen met de ontwikkeling, dat is dus niet (helemaal) waar of daar wordt dan niks over gezegd op hun eigen site (waarom je het niet zou noemen is me dan een raadsel). Ze werkten voor de genoemde games enkel aan het porten naar PS3/PC.

DX:HR
"We have teamed up with our partners at Eidos Montreal to create the best PC experience for Deus Ex; Human Revolution."

Tomb Raider (2013)
"We have teamed up with our long term partners at Crystal Dynamics to create the best PC & PS3 experience for Lara Crofts new adventure "Tomb Raider"!"
Zij hebben vaker samengewerkt aan games uitgegeven door Square Enix, waaronder Tomb Raider. Hierbij hebben ze naar mijn weten voornamelijk optimalizatie gedaan. Wat het precies inhield durf ik ook niet te zeggen.
Hopelijk maken ze ook de PC port van Rise of the Tomb Raider. :)
In ieder geval de Xbox 360 port ;)

Volgens mij zijn andere platforms dan Xbox One en Xbox 360 nog helemaal niet aangekondigd, dus de vraag is sowieso of er een PC (of PS4) port van komt.
hahaha iedereen weet toch wel dat die komt ;) vroeg of laat :P
Top developer! Een van de weinigen die nog daadwerkelijk tijd en geld steekt in het porten naar de pc.

Tomb raider was ècht te gek op pc, verwacht dan ook een port van hoog niveau!
Fijn dat ze de port doen, er zijn maar weinig studio's die het zo goed kunnen. Tomb Raider is nog steeds hét voorbeeld wat je altijd terug ziet als het over benchmarking en SLI scaling gaat.
Dit gaat toch niet betekenen dat de boss fights uber slecht worden?
Nee, dit gaat betekenen dat er een super PC port komt!
Aangezien ze voor de meeste games van Eidos de PC Port hebben gemaakt en die zijn super geoptimaliseerd
Nixxes maakt niet alleen PC ports, ze werken ook aan delen van de engine achter Deus Ex (en andere titels uit Montreal).

* roy-t vind als oud stagiair vind ik het leuk dat Nixxes nog steeds hier mee bezig is :)
Deus Ex: Mankind Devided wordt gebouwd met de Dawn engine, die gebaseerd is op Glacier2 van IO Interactive. Dit is een compleet andere engine dan de vorige Deus Ex, die gebouwd werd met Crystal Dynamics' "CDC" engine, waar Nixxes inderdaad grote delen aan mee heeft gebouwd (met name de renderers voor alle platforms, het occlusion culling systeem, en allerlei asset management en build tools) en waar jij ook mee hebt gewerkt :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 april 2015 13:35]

Jammer! Is er nog wel genoeg engine werk voor jou dan? Of richt je je tegenwoordig op andere dingen?
Ik ben lead engine programmer voor de Xbox 360 port van Rise of the Tomb Raider ;).

De CDC engine is verder niet afgeschreven ofzo. Alleen wordt ie niet gebruikt door Eidos Montreal.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 april 2015 11:41]

Die boss fights kwamen niet uit Nederland... (maar van GRIP Entertainment, uit Montreal).

Maar als Nexxis de port gaat maken, heb ik wel het vertrouwen dat het goed gaat komen.
Oh thank god dat de boss fights niet van Nexxis afkomstig waren. De PC Port was redelijk goed, dus hopelijk dit keer weer.
video: Nixxes: Utrechtse pc-games al jaren aan de top

In dit artikel word verwezen naar een van de taken van nixxes. en dat is het porten van games naar de PC voor de grotere studies.

Hierin hebben ze al bijgedrage aan een paar mooie games, zoals;
- Tomb Raider
- Hitman Absolution
- Deus Ex HR
&
- Thief

allemaal games welke op de pc van hoge kwaliteit waren en dit zal naar mijn verwachting niet anders worden. Ik kijk er inieder geval naar uit om dit op de PC te spelen!!
Het Deus Ex thema zou leuk kunnen zijn voor een Blade Runner style SF-film met Hugh Jackman in de hoofdrol als Adam Jensen. :D
Ergens in het begin dacht ik al naar een openings scene van Blade Runner te kijken, incl. muziek van Vangelis. Maar dan toch net even niet.
Hopelijk coole bossbattles. want in de vorige waren ze om te janken!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True