Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Patrick Fortier, die bij Eidos Montreal als gameplay director werkt aan Deus Ex: Mankind Divided, laat weten dat de diverse bazen in de game op verschillende manieren verslagen kunnen worden. Niet alleen vechtend, maar ook door erlangs te sluipen of met ze in gesprek te gaan.

Fortier en schrijver Mary DeMarle gaan in een interview met het Offical Xbox Magazine in op de confrontaties met de diverse bazen in Deus Ex: Mankind Divided. Fortier stelt in het interview dat het team bij Eidos Montreal bij dergelijke confrontaties 'alle verschillende speelstijlen wil ondersteunen'. Dat wil volgens de gameplay director zeggen dat de bazen voorbij te sluipen zijn, uitgeschakeld kunnen worden en dat spelers een gesprek met ze aan kunnen knopen om op die manier de confrontatie te beslechten.

Fortier geeft in het interview toe dat juist die keuzevrijheid miste in voorganger Deus Ex: Human Revolution. De studio gaf na het verschijnen van de game toe dat het de confrontaties met bazen in Human Revolution had laten ontwikkelen door een externe studio. Anderhalf jaar nadat Human Revolution op de markt kwam bracht uitgever Square Enix daarom de Director's Cut van de game uit, waarin de bossfights vervangen waren. Deus Ex: Mankind Divided verschijnt in de eerste helft van 2016, voor Windows, Xbox One en PlayStation 4.

Onze videopreview van Deus Ex: Mankind Divided

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

De eerste Deus ex had ook en hele leuke bossfight die je met een gesprek kon eindigen. Als je namelijk de juiste terminals had gehackt in een bepaald level dan wist je het code woord voor de killswitch die was ingebouwd in het hoofd van Gunther. Je kreeg dan de optie om het woord te gebruiken in de dialoog.
Scherp :D
Deus Ex was sowieso flexibeler met die bosses. Ook het gevecht met Walton Simons kan je be´nvloeden. Zo zag ik het even niet zitten en ging ik er vandoor, moest door het water en hij volgde niet (ging het water niet in). Dus dat gevecht heb ik kunnen skippen. Dat betekende wel dat 'ie later, op een andere plek, weer tevoorschijn kwam om je te grazen te nemen, maar ook dat kon je weer ontlopen als je dat wilde. Ik miste dat wel in Human Revolution: je moest de bazen omleggen terwijl ik net zo m'n best had gedaan om niemand te vermoorden.

Top dat ze geluisterd hebben bij Eidos. Nou hopen dat dat ook geldt voor de 3rd person takedowns (het ziet er leuk uit maar het is totaal niet realistisch), hoewel ik vrees dat die er nog in blijven. Ik vond dat in Dishonored veel beter opgelost, en ook wat realistischer (en stiekem vond ik dit ook een puntje waarop de eerste Deus Ex beter was samen met de grotere bewegingsvrijheid onder meer omdat je kon zwemmen). Maargoed, dat is uiteindelijk maar een gameplaymechanisme dus ik heb me daar ook weer niet aan gestoord verder. Het houdt het spel niet op; die bossfights wel. :)

[Reactie gewijzigd door Cyphax op 27 juli 2015 15:01]

Volgens mij kreeg je 'm juist van de arts bij UNATCO, Jaime Reyes. Als ik me niet vergis was 'Laputan Machine' zijn killphrase. Dat was natuurlijk Deus Ex ten top, en ik miste dit soort dingen wel in Human Revolution.
Datzelfde kon ook met agent Navarre, wiens killphrase je in de UNATCO computers kon vinden. "Flatlander Woman". :)
Klinkt wel een beetje cheap om voor alle bazen een verbal win te introduceren en ergens slaat het de plank een beetje mis. Wat er vooral miste in HR waren wat meer tactische en strategische opties. In plaats daarvan werd je gedumpt in een arena en vrijwel gelijk met geweld in de pan gehakt. Als je character er niet goed op was voorbereidt dan was je kansloos met zo'n confrontatie en had je geen manier om ergens bij te komen o.i.d. Volledig ongepast voor bepaalde character builds. Ik hoop dus vooral dat het tactische en strategische gedeelte van de bossfights meer aandacht krijgen dan daarvoor. Dat vind ik veel belangrijker dan dat er persee een verbale optie in zit. Goed, als het dan helemaal afhankelijk is van je babbel-skills dan is het mischien wel ok.
"Wat er vooral miste in HR waren wat meer tactische en strategische opties. In plaats daarvan werd je gedumpt in een arena en vrijwel gelijk met geweld in de pan gehakt."

Dat of je maakte gebruik van Typhoon Explosive System en de bossfights werden erg eenzijdig....
Ja, precies. Er was gewoon niet over nagedacht en dat hebben ze later ook toegegeven.
Het verbale deel moet natuurlijk niet door iedereen te doen zijn zonder voorbereidingen. Net zoals je niet een zwaarbewande tank (lees: Gunther) kunt neerhalen met je vuisten. Maar als je alles op stealth hebt gezet, waarom zou je dan niet met stealth ervoorbij kunnen? Of als je kunt praten als brugman (ik vind die term Brugman-implantaat wel leuk :D) waarom zou je je er dan niet uit kunnen lullen?

Het mooiste voorbeeld vind ik toch wel in DX op LaGuardia met Lebedev. Je moet hem neerschieten van Anna, maar je kunt hem ook niet neerschieten. Het verhaal is dan net wat anders. Of je kunt hem laten overleven (en Anna ook) en dan is het verhaal weer anders. Die keuzes miste ik wel een beetje in HR.
Of als je kunt praten als brugman (ik vind die term Brugman-implantaat wel leuk :D) waarom zou je je er dan niet uit kunnen lullen?
Op zich natuurlijk niks mis mee, maar het moet dan niet zo worden dat dat je enige optie wordt als je voor een bepaalde build kiest of iets dergelijks. Het beste zou zijn dat er hoe dan ook een paar manieren zijn om voorbij de boss te komen, los van welke skills je hebt. En dan via skills nog wat extra opties.
Anyway, we gaan het wel zien. :)

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 27 juli 2015 21:31]

"This is not the bossfight you are looking for"
"I didn't ask for this bossfight."
"my schwartz is bigger than yours"
...
To impress the bosses. ;)
"It's time to kick ass and chew bubble gum, and I'm all outta gum!"
Ik neem aan dat je hiervoor wel flink wat punten moet investeren in je Brugman-implantaat (CASIE, zoals dat in HR werd genoemd voor de jongere lezers onder ons).
Of de moderne variant: verdijsselbloemen.
"I'm going across the street to get an orange sheeer-bet"
In Deus Ex: Human Revolution was het inderdaad mogelijk om zeer licht bewapend zijn omdat je het spel in non-lethal stealth mode aan het spelen bent, en dan ineens een reus van een baas tegenkomt die alleen met grof geweld is te verslaan. Ik ben hier zelf tegenaan gelopen en tot het frustrerende af het een keer of 20 heb moeten proberen tot ik de eerste baas in het spel had verslagen.

In de Director's Cut (zelf nog niet gespeeld) wordt dit enigszins gecompenseerd met paar alternatieve speelwijzen voor iedere eindbaas.

Goed om te horen dat in Mankind Divided er vanaf het begin rekening mee wordt gehouden.

[Reactie gewijzigd door wacko op 27 juli 2015 14:43]

Toch was het ook zonder wapens mogelijk om elke boss te verslaan, ook voor de update. In de directors cut vond ik het juist weer te makkelijk gaan, gewoon een terminal hacken en je kon een stel turrets aanzetten enzo. Hopelijk wordt het nu wat meer in de stijl van de originele game gedaan.


Edit: De setting van de nieuwe DX is ook totaal anders dan die van HR. In HR ging je op zoek naar je vriendin die ontvoerd was, dan is een beetje kletsen met de ontvoerders niet echt een optie om eruit te komen (als de ontvoerders een stel mercenaries zijn). In MD is Jensen een agent, en zal hij te maken krijgen met 2 kampen die tegenover elkaar staan. Het is voor hem dus niet meer persoonlijk en de mensen waarmee hij te maken krijgt zullen ook geen persoonlijke vete met hem hebben. Hierdoor gok ik dat hij sommigen zal kunnen overtuigen van bepaalde zaken ipv dat hij ze omver moet knallen.

[Reactie gewijzigd door mark-k op 27 juli 2015 16:03]

Nee, takedowns werkten in principe niet tijdens de bossbattles (met uitzondering van een bug tijdens de Namir battle). Je had dus wapens nodig.
Nope, bij de eerste boss kon je de rode tonnen op zn hoofd gooien tot hij dood was bijvoorbeeld, en bij de 2e kun je gebruik maken van de elektriciteit van die kasten die er staan. De laatste weet ik even niet, maar daar werkt idd de takedown soms (geen idee of dit hoorde), maar als het goed is was daar ook een andere optie.
Dit was toch al enige tijd bekend? Zou ook raar zijn als het in DX:HR werd toegevoegd (achteraf) en het nu niet meer mogelijk is.
Zover ik weet was het verbale deel nog niet bekend. Niet bij mij in ieder geval...
Je hebt gelijk Paul, er is een non-lethal option toegevoegd met de DLC maar dat is niet altijd een verbale uitkomst.
Ik heb hier persoonlijk geen slecht woord over te zeggen, alleen maar goed dat ze voor zo veel mogelijk speelstijlen een oplossing weten te verzinnen.
Zo kan je het spel op verschillende manieren spelen en dat verdiend een grote plus.
"What's this boss fight I don't even..."

"I'm not going to dignify this boss by fighting him"

Of, mijn favoriete mogelijkheid:

Boss:
"Oh it's ON!!!"
Player:
"No no, no. I just came to tell you....it's not on!"
Boss:
"hmkay"
*walks away*
Dit is mooi nieuws. Kan mijn vrouw ook eens een epic bossfight winnen.....
Oh ik dacht meer in de trant van, flink uitschelden ofzo in de microfoon. :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True