Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Deus Ex: Mankind Divided Review

Verbeterd, maar niet perfect

30-08-2016 • 06:01

85

Multipage-opmaak

Goedmakertje

Samengevat

Deus Ex: Mankind Divided is een prima vervolg op Human Revolution, waarbij de makers het voornaamste pijnpunt van de voorganger aangepakt hebben. De boss fights zijn dit keer op verschillende manieren te benaderen. Verder volgt Mankind Divided het bekende stramien. Er zijn wat nieuwe, experimentele augmentations die je kunt overclocken, maar die voegen niet heel veel toe. Het doet er niet toe. Mankind Divided biedt je erg veel vrijheid. Er zijn veel quests, er is veel verhaal en je kunt kiezen of je sluipend of vechtend wilt spelen. Daarmee is de game een tweede of derde doorloop waard.

Gespeeld op: Windows
Ook verschenen voor: PlayStation 4 en Xbox One

Het leven is niet altijd eerlijk. Maak je een game die voor een groot gedeelte uitstekend is, valt iedereen over dat kleine deel dat niet in orde is. Het overkwam ontwikkelaar Eidos Montreal, met Deus Ex: Human Revolution in 2011. De game kreeg veel lof, maar iedereen viel over de veelbesproken boss fights uit de game. Ondanks die boss fights was het echter een game waar we erg veel lol aan beleefden; hij was goed voor uren spelen en opnieuw spelen. Het is immers een game die je erg veel opties geeft en die een tweede of derde doorloop zeer de moeite waard maken. Lukt het om dit keer nog voorzichtiger te zijn, nog minder geweld te gebruiken? Of zoek je een andere uitdaging en ga je juist voor een gewelddadiger aanpak? Het kan allemaal, en is ook net zo leuk en uitdagend om te doen. Eidos Montreal repareerde de schade al in 2013, met de Director's Cut van de game, maar de reputatieschade was toen al geleden.

Dat betekent dat er voor de makers nog wel wat winst is te behalen. Die winst probeert de studio met Deus Ex: Mankind Divided te maken. Dat Eidos iets heeft goed te maken, is wellicht ook de reden waarom het zo dicht bij de voorganger is gebleven. Zo is Mankind Divided de eerste game uit de serie waarin een hoofdrolspeler terug mag keren. Ook wat het verhaal betreft blijft Eidos aardig trouw aan het voorafgaande. We starten twee jaar na de gebeurtenissen in Human Revolution. In de tussenliggende jaren heeft Adam Jensen, de terugkerende hoofdrolspeler, vooral moeten revalideren. Het eerste jaar daarvan is hij in zijn geheel kwijt. Van het tweede jaar weet hij vooral dat hij in een kliniek in Alaska heeft gelegen. In Mankind Divided is hij weer klaar voor de grote boze buitenwereld, en hoewel twee jaar nogal kort lijkt, is er in de tussentijd veel veranderd.

Review Deus Ex: Mankind Divided

Wel een baard, niet hip

Mensen met een augmentation, een fysieke aanpassing met mechanische middelen, werden in de vorige game nog gezien als hip en hun tijd vooruit. Inmiddels is er een Aug Incident geweest dat het beeld radicaal keerde. Mensen met een augmentation, de zogenaamde Augs, worden sindsdien met de nek aangekeken. Zo ook Jensen. Het is het schisma waar de titel al naar verwijst. Hij vormt de rode draad door het verhaal. Mankind Divided heeft een verhaal vol achterdocht, complotten en complottheorieën, dus het is zaak om een beetje op te letten. Het verhaal meandert daarbij langs veel groepen en organisaties. Misschien zelfs iets te veel. Zodra je in Praag arriveert, de stad waar het grootste deel van de game zich afspeelt, krijg je in recordtempo namen op je afgevuurd. Voor we het wisten, hadden we kennisgemaakt met een groep hacktivists die als de Juggernaut Collective bekendstaan, met TF29 - ofwel de Task Force 29, met de Dvali, de Santeau Group, de Jinn, Belltower, Samizdat, Picus Media en ARC, ofwel de Augmented Rights Coalition. Zelfs de onvermijdelijke Illuminati komen erin voor.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Eidos toont het verhaal uit Mankind Divided.

Duizelingwekkend begin

Het betekent niet dat Mankind Divided een slecht verhaal heeft. Zeker niet zelfs, maar het duizelt af en toe wel. Gelukkig wordt het beter naarmate de game vordert, zeker als de game een beetje op stoom is en de diverse verhaallijnen parallel gaan lopen. Dan kun je opeens kiezen welke je voorrang geeft, zodat het verhaal veel meer gaat leven. Als Adam Jensen heb je dit keer officieel een iets andere rol, maar in de praktijk komt het op hetzelfde neer. Door je augmentations ben je de ideale man om onderzoek te doen onder lastige omstandigheden. Bij klussen waar gevaar dreigt, is Jensen de man. Het onderzoek van Jensen start bij een missie in Dubai die uit de hand loopt. Het uitstapje naar Dubai vormt de intro van de game, waarin je al van allerlei augmentations voorzien bent. Desondanks is het het saaiste stuk van de game. Met name omdat je veel meer bij de hand genomen wordt dan in de serie gebruikelijk is. Voor een intro niet vreemd, voor de serie echter wel, en dus voelt het wat misplaatst.

Na de intro komt Mankind Divided echter snel op stoom en heb je weer direct de vrijheid die je van de serie gewend bent. Zelf ben je echter niet zo op dreef, want zodra je in Praag bent aangekomen worden op vrij botte wijze al je augmentations afgenomen. Die dien je gedurende de game weer terug te verdienen. Het is een draai die niet helemaal bij het verhaal past, maar wat gameplay betreft is het een logische keuze. Dus moet je weer ervaringspunten sprokkelen om zo de Praxis Points te verdienen die je kunt besteden in een Tree vol augs. De meeste Augs kun je in een aantal stappen verder uitdiepen. Er zijn zeven categorieën: hoofd, ogen, lichaam, armen, rug, huid en benen, een beetje hetzelfde als in Human Revolution.

Review Deus Ex: Mankind Divided

Experimentele implantaten

Nieuw is dat je dit keer ook allerlei experimentele augmentations blijkt te bezitten. Die zijn buiten je medeweten ingebouwd, maar nog niet geactiveerd. Je kunt ze vrijspelen, maar door hun experimentele aard vragen ze veel van je lichaam. Het komt erop neer dat je van de standaard-Augs er zo veel kunt ontsluiten als je wilt. Met de experimentele moet je echter voorzichtig zijn. Als je er meer dan een stuk of twee inschakelt, dreigt je systeem onstabiel te worden. Dat kun je compenseren door wat van de betrouwbare augs uit te schakelen. Een goed systeem. Het wil zeggen dat de sterkere augs beperkt inzetbaar zijn. Iets als Titan, waarmee je een supersterk nanovezelhuidje krijgt dat het meeste geweld weet te weerstaan, of Remote Hacking, waarbij je niet meer vlakbij een apparaat hoeft te staan om het te hacken, vallen in die categorie. Er is meer nieuw en experimenteel; de Icarus Dash, over korte afstand teleporteren, de elektroshock van de Tesla, en de Nano Blades waarmee je het zwaard dat altijd al in je mouw verstopt zit af kunt schieten. Met name die laatste drie zijn niet allemaal even nuttig, want ze overlappen gedeeltelijk met al bestaande augmentations.

Gelukkig worden veel augmentations niet als experimenteel gezien. Glass Shield Cloaking, de Icarus Landing en de cybernetische benen zijn stabiel en kun je naar hartelust inzetten en opwaarderen. Ook de vele hacking skills waarbij je niet op afstand kunt blijven, zijn naar hartelust op te waarderen. Het resulteert in een systeem waarin je - in de geest van de serie - veel vrijheid hebt. Je kunt direct vol inzetten op hacking, een categorie waarin veel Praxis Points zijn te besteden. Je kunt van Jensen ook een betere schutter of een betere atleet maken. De keuze is aan jou. Goed is vooral dat je Praxis Points spaarzaam toebedeeld krijgt en je dus strenge keuzes moet maken. De slimme speler is bovendien spaarzaam met het besteden van zijn Praxis Points. Het is van onschatbare waarde als je voor een hindernis staat en wat Praxis Points achter de hand hebt die je de augmentation geven die je op dat moment nodig hebt. Bijvoorbeeld de Implanted Rebreather waarmee je door gifgas kunt lopen, of de Klipspringer Jump Mod waarmee je extra hoog kunt springen; het kunnen life savers zijn. De augmentations waar je uit kunt kiezen zijn dus niet spectaculair anders, maar doordat er op de toepassing een rem zit, is het geheel toch spannender dan voorheen.

Microtransacties

Het idee om sommige Praxis Points experimenteel te maken, haalt ook de scherpe kantjes af van de meest omstreden keuze die Eidos Montreal en uitgever Square Enix gemaakt hebben. Direct nadat Mankind Divided op de markt verscheen, ontstond er ophef over de onvermijdelijke microtransacties die in de game opgenomen zijn. Grootste punt van ophef; je kunt Praxis Points kopen. Mocht je willen, dan kun je op die manier dus als snel al je augmentations vrijspelen en zelfs maximaliseren. De game wordt daar iets makkelijker van, al kun je niet alles maximaliseren. Daar zorgt het systeem van experimentele augmentations voor. Praxis Points zijn dan ook zeker geen cheat codes waarmee je ongehinderd door de game wandelt.

Is het daarmee erg dat je Praxis Points kunt kopen? Leuk is anders, maar wat ons betreft is het de ophef die er op internet over gemaakt wordt niet waard. De optie zit ver weg in het menu en wordt je bepaald niet opgedrongen. Belangrijker; Mankind Divided is geen online multiplayer game, waarin je de sukkel van de groep bent als je uitrusting niet tip top is. In die zin is het kopen van augmentations een beetje als het kiezen van een lagere moeilijkheidsgraad. Het is wat flauw dat Square Enix daar geld aan probeert te verdienen. Maar verder past het eigenlijk wel bij Deus Ex. Het is en blijft een game van keuzes maken en vooral van geduld hebben en jezelf uitdagen om het jezelf net wat moeilijker te maken. Ook wat betreft het inzetten van augmentations en het verkrijgen van Praxis Points. Heb je een hekel aan dergelijke microtransacties? Logisch. Gelukkig heb je ze totaal niet nodig, zijn ze hier heel makkelijk te negeren en kun je de game prima spelen zonder. Tot slot een kleine spoiler. Wil je die niet, lees dan verder op de volgende bladzijde. Laat in de game kan de oplettende speler een manier ontdekken om wel degelijk alle augmentations in te zetten, ook alle experimentele. Je bent dan echter zover gevorderd in de game dat ook je tegenstanders flink wat implantaten hebben. Op dat moment verstoort het de balans in de game dus niet meer. Bovendien zal niet iedere speler de optie om alle augmentations te gebruiken weten te ontdekken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Een blik op de cutscenes uit Mankind Divided.

Krappe rugzak

Voor de actie in de game geldt een beetje hetzelfde. Op zich is er weinig veranderd. De nieuwe augmentations maken eigenlijk het grootste verschil. Verder is er weer de combinatie van eerste en derde persoonperspectief. Loop je rond, dan kijk je door de ogen van Jensen, kruip je in dekking, dan kijk je over zijn schouder. Het vloeit keurig in elkaar over. Nieuw is vooral dat je op elk gewenst moment aan je wapens kunt sleutelen. Je kunt dus tijdens een shoot-out de samenstelling van je wapen veranderen en andere munitie laden. Wil je een geluiddemper of een scoop op je wapen? Het kan, on the fly, en dat is een prettige toevoeging.

Review Deus Ex: Mankind Divided

Verder is munitie niet zozeer schaars, maar is vooral de ruimte in je rugzak beperkt. Zeker als je gedurende de game meer wapens bemachtigt. Een wapen neemt veel ruimte in en elk wapen heeft nog z'n eigen soort munitie ook. Verschillende soorten zelfs, want er zijn gewone kogels, kogels die door een harnas dringen en kogels met een ingebouwde emp-granaat. Ook dat vergt flink wat ruimte. Daarnaast wil je ook nog hulpmiddelen voor hacking meetorsen en zijn er diverse soorten granaten en middeltjes om je op te lappen als het op knokken aankomt. Tot slot vind je nog allerlei spul dat je op de zwarte markt kunt verkopen, en het vecht allemaal om de beperkte ruimte in je rugzak. Het hoort bij de uitdagingen van de game. Het is een mooie strijd met jezelf. Met minder wapens hou je erg veel ruimte over en kun je lekker veel munitie, granaten, en vooral ook hackmiddelen en spul voor de verkoop meenemen.

Meer of minder wapens?

Je kunt ook best met minder wapens toe, zeker in de eerste helft van de game, als je tegenstanders een menselijke maat hebben. Uiteraard wordt de tegenstand sterker en ontmoet je steeds meer vijanden die dik onder de augmentations zitten of een stevig harnas hebben. Beide zijn lastig en voor beide geldt dat de juiste wapens en vooral de juiste munitie en granaten van levensbelang zijn. Daarbij wordt de inrichting van je rugzak dus steeds belangrijker, want die juiste wapens, munitie en granaten moet je maar net bij je hebben. Ook het doseren van het energiegebruik van je augmentations is dan opeens van levensbelang. De opbouw van de game is daarin overigens prima. De lastiger tegenstanders worden keurig netjes langzaam geïntroduceerd, zodat je de tijd krijgt om een strategie uit te dokteren.

Review Deus Ex: Mankind Divided

Sluipen of niet?

Gelukkig is de opzet van de game weer zo dat je kunt kiezen hoe je de wereld tegemoet wilt treden. Je kunt sluipen en de confrontaties vermijden, of juist de revolverheld uithangen. In beide gevallen is de uitdaging groot. Het meest kenmerkende punt van de serie is ook in Mankind Divided weer goed verzorgd, wat wil zeggen dat er weer verrassend veel omwegen te vinden zijn waarmee je tegenstanders kunt ontlopen. Het is vaak even zoeken, maar er is meestal wel een weg onder-, boven- of achterlangs waardoor je tegenstanders kunt ontlopen en barricades kunt omzeilen. Geen sleutel of toegangscode op zak? Geen nood. Wie zoekt, kan vaak een omweg vinden.

Review Deus Ex: Mankind Divided

De opzet is daarbij weer dat er een stad is, in dit geval Praag, die dient als hub van waaruit de game zich ontrolt. Praag is verdeeld in verschillende wijken, met een metro als verbinding. Je kunt er vrij rondlopen en naast de missies die het verhaal je voorlegt zijn er ook talrijke optionele missies te vinden. Ook buiten die missies om valt er genoeg te ontdekken. Vooral de inhoud van je rugzak kun je al rondzwervend flink aanvullen. Wil je een Multitool bouwen - terug van weggeweest - maar heb je geen grondstoffen op voorraad? Hack een kelderbox, beklim een balkon of kruip in een riool. De kans is groot dat je wat van de anonieme Parts tegenkomt die je nodig hebt.

De bank beroven

Ook herkenbaar: Praag bestaat uit veel kleine gebouwen, maar je zult ook enkele kolossen tegenkomen. Zoals bijvoorbeeld de Palisade Bank, waar je binnen moet zien te dringen in een missie waar je afhankelijk van je speelstijl uren mee bezig kunt zijn. Uiteraard zijn er ook uitstapjes buiten Praag. Bijvoorbeeld naar de buitenwijk Golem, dat dienst doet als immense gevangenis. Het is een enorm getto, met bijbehorende nauwe steegjes, krotten met verschillende verdiepingen en schimmige stalletjes met allerhande waar. Golem is een minisamenleving op zich, met wat minder vrijheid en wat minder missies. Het is een deel van de game waar verkennen wat minder van toepassing is en gevechten minder makkelijk zijn te ontlopen. Prima als afwisseling met de rust en vrijheid in Praag.

Review Deus Ex: Mankind Divided

Doden of niet?

Er is nog een belangrijk aspect van de game dat terugkeert: de keuze tussen al dan niet doden. Je kunt je tegenstanders weer van achter besluipen en uitschakelen, waarbij de keuze hebt tussen bewusteloos maken en een mes tussen de ribben steken. De keuze heb je ook als je schiet. Sterker nog, net als in de vorige game krijg je bij je eerste missie de keuze tussen een lethal en non-lethal wapen. Ook schieten hoeft dus niet dodelijk te zijn, en wie een uitdaging zoekt probeert de game zonder kills uit te spelen. Dat maakt ook dat de game uitermate geschikt is voor een tweede of derde doorloop, waarbij je probeert je favoriete speelstijl zo veel mogelijk te volgen.

Dat heeft dit keer gelukkig ook zijn weerslag op het veel besproken onderdeel uit het voorgaande deel; de boss fights. Van Combat, Stealth, Hacking en Social - de vier pijlers van de game, kwam in Human Revolution alleen Combat aan bod. Als je vol had ingezet op het ontwikkelen van andersoortige augmentations, had je het lastig. Hier is dat gelukkig anders. Combat is nog steeds de voor de hand liggende keuze, maar de andere drie hebben zeker hun nut.

Review Deus Ex: Mankind Divided

Toch; wie het bovenstaande leest, ziet vaak termen als 'weer', 'net als' en 'opnieuw' voorbijkomen. Mankind Divided is een prima game, maar hij is weinig verrassend. Zeker wat gameplay betreft blijft Eidos wel erg dicht bij de voorganger. Je proeft haast de angst van de makers om iets te verzinnen dat opnieuw niet in de smaak valt bij fans van de serie. Daarin is Eidos Montreal geslaagd. Mankind Divided is wat Human Revolution had moeten zijn. Degelijk, goed, knap en mooi, maar dus weinig verrassend. Is dat erg? Zeker niet, maar in een volgende editie mag wel wat meer durf en risico zitten.

De Dawn Engine

Waar Eidos Montreal echt een flinke stap voorwaarts heeft kunnen zetten, is bij het uiterlijk van de game. De studio heeft voor Mankind Divided de Dawn Engine gemaakt. Geheel van eigen hand komt die niet; het is een aangepaste versie van Glacier 2, de engine die het Deense IO Interactive heeft gemaakt voor Hitman: Absolution. Het mag de pret niet drukken, Eidos heeft met de Dawn Engine een mooie game gemaakt. Vooral de omgeving steelt de show. Praag is prachtig, net als de andere omgevingen waarin je terechtkomt. Voor wie er ooit geweest is, is Praag duidelijk herkenbaar, waarbij elke wijk ook een herkenbaar thema heeft. De ene wijk wat armer, de andere wat rijker, de ene wat groener, de andere wat kaler. De burgers, soldaten, politie en robots komen er iets minder goed vanaf. Vooral de animatie van vrouwen laat nog weleens te wensen over.

De vele personages zijn dan juist weer zeer rijk bedeeld met tekst. Het is knap om te horen en te lezen hoe veel er ingesproken en uitgeschreven is in de vele kranten, boeken, e-mails en organisers. Ook de vele toevallige voorbijgangers hebben erg veel tekst. Het gaat vaak ook nog ergens over en je kunt er dus nuttige informatie uit halen. Nog mooier is dat het volk op straat reageert op wat er in de game gebeurt. Een onderdeel waar erg veel werk in zit, en met resultaat. Het geeft erg veel sfeer aan de game. Tot slot nog even een minpunt bij de Windows-versie van de game: de laadtijden zijn fors, vooral als je binnen Praag de metro neemt en van de ene zone naar een andere reist. Als je een savegame van dezelfde zone laadt gaat het gelukkig een stuk beter.

Review Deus Ex: Mankind Divided

Conclusie

Deus Ex: Mankind Divided is een knappe game. Grafisch een stuk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, en sfeervol verlicht, vooral 's nachts. De stedelijke omgeving waar je in rondloopt is bovendien prettig afwisselend: van stinkend rijk tot schokkend arm, van luxe kantoorpanden tot sloppenwijk. Dat het uiterlijk en vooral de bewegingen van de personages daar wat bij achterblijven, doet aan de pracht weinig af.

Sterker dan het uiterlijk is het verhaal. In het begin is het wellicht wat overrompelend, maar al snel vallen de verhaallijnen op hun plaats en wordt het intrigerend. Het is allemaal wel wat vreemd af en toe, maar dat past bij sciencefiction. Het is in ieder geval aanleiding voor flink wat quests en side quests die je uren zoet zullen houden. Er is genoeg te doen in Mankind Divided, en als je in de ene verhaallijn even geen zin hebt, pak je een andere op.

Review Deus Ex: Mankind Divided

Gebleven is ook de zo kenmerkende gameplay, als altijd gebaseerd op Combat, Stealth, Hacking en Social. Het maakt dat je de game op verschillende manieren kunt spelen. Je kiest daarbij nog steeds vooral tussen de gewelddadige manier en de sluipende manier. Hacking en Social zijn handig, maar eerder hulpmiddelen dan een speelstijl. Combat en Stealth zijn twee uitersten en beide zijn lastig, dus een tussenweg ligt voor de hand. De game is echter gemaakt voor een tweede of derde doorloop waarin je hem in een van de twee uitersten probeert te spelen.

Bij de keuze aan wapens en hulpmiddelen speelt vooral de beperkte inhoud van je rugzak een rol. Je kunt weinig meenemen en zult dus moeten kiezen welke wapens, munitie en granaten je meeneemt en welke niet. Wapens zijn verder functioneel maar weinig verrassend, al is het prettig dat je ze nu on the fly aan kunt passen. De wapens en hulpmiddelen hoeven ook niet spectaculair te zijn. Daar heb je augmentations voor, die ervoor moeten zorgen dat je de bad guys in de game de baas blijft. Ook de augs zijn niet heel anders dan in de voorgaande game, al is het nu verrassend dat je experimentele augmentations hebt die je lichaam kunnen overbelasten. Het gebruikmaken van augmentations is nog steeds erg leuk, al stellen juist die experimentele augemtations lichtelijk teleur.

Het is ook een beetje de teneur van de game. Hij is prima, maar blijft wel erg dicht bij voorganger Human Revolution. Daar viel wat aan te verbeteren, want in die voorganger waren de boss battles veel te eenzijdig. Dat is hier verbeterd en dat is natuurlijk prettig. Dat heeft Eidos Montreal dus recht gezet. Verder heeft de studio een beetje de veilige weg gekozen. Is dat erg? Nee, zeker niet. Het is de spreekwoordelijke kniesoor die zich eraan stoort. Wie houdt van een game die je veel vrijheid geeft en die je uitdaagt om sluipend en hackend je slag te slaan, heeft aan Deus Ex: Mankind Divided een heerlijke game.

Review Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind DividedReview Deus Ex: Mankind Divided

Lees meer

Reacties (85)

Sorteer op:

Weergave:

Het meeste is al aangehaald in de reacties:
- aanwezigheid van microtransacties wordt niet aangehaald in de review. Begreep dat de review copies dit gewoon niet hebben? Spel inmiddels uitgespeeld; ik moet zeggen dat ik nooit het gevoel had dat het uit balans wat of dat er een noodzaak was om van de shop gebruik te maken. Gewoon negeren. Het is pay 2 win voor single player en je verpest daarmee elke normale progressie. Toch zie ik op steam meteen al knuppels die dag 1 een bak praxis kits aanschaffen. Raar.
- day one DLC die eenmalig gebruikt kan worden... dat zou dan je preorder incentive moeten zijn. Lijkt mij ook een beetje dubieus in combinatie met microtransactions.
- er wordt niets gezegd over performance? De game is vrij zwaar. Alles op Ultra en MSAA uit is genoeg om een GTX1080 gemiddeld onder de 60 fps te laten draaien op 1440p (Crysis 3 loopt beter om het zo te zeggen).
- sommige keybindings zijn compleet achterlijk. Met name de multifunctie 'hold E' voor openen van readers, crafting met components, praxis kit upgrades, en verslepen van lichamen/dingen. Dat laatste is de killer... soms zit je in een situatie waar je snel een lichaam uit de weg wil hebben maar kom je eerst doorleuk in je inventory.. |:(
- Breach wordt niet genoemd.

Verder is het een fijn spel in het verlengde van Human Revolution. Eerste playthrough 40 uur ingestoken en dat beviel goed.
- er wordt niets gezegd over performance? De game is vrij zwaar. Alles op Ultra en MSAA uit is genoeg om een GTX1080 gemiddeld onder de 60 fps te laten draaien op 1440p (Crysis 3 loopt beter om het zo te zeggen).
Wacht even. Wil je hier een minpunt van maken? Ik vind het namelijk niet zo gek dat de framerate op Ultra(!) en 1440p(!) onder de 60 duikt, zelfs op een GTX 1080. Misschien dat al die jaren van Xbox 360 ports die je zelfs met een mid-range graka standaard op kon schroeven naar Ultra een vertekend beeld geven, maar ik heb zelf de Ultra instelling altijd beschouwd als een voorschot op de toekomst, een instelling die je kan gebruiken als het spel één of twee jaar oud is.

En Crysis 3 is ruim drie jaar oud. Geen wonder dat dat beter loopt.

[Reactie gewijzigd door NoCarrier op 23 juli 2024 14:26]

Het spel ziet niet eens super uit . Tis gewoon niet goed geoptimaliseerd.
performance verlies met MSAA is ieder geval niet verwonderlijk...

2560x1440 is met MSAAx2 5120x2880
MSAAx4 10240x5760 .. MSAAx8 20480x11520 ....
Niet vreemd dat zelfs de nieuwe topline kaarten dit niet met 144fps er doorheen duwen :)

Benchmarkjes van de kaarten voor DX; http://www.techspot.com/r...ded-benchmarks/page4.html

Zodra DX12 uitkomt zal er wel een kleine shift komen in die lijst gok ik.
2560x1440 is met MSAAx2 5120x2880
MSAAx4 10240x5760 .. MSAAx8 20480x11520 ....
Dat is SSAA.
Met SSAA render je gewoon meer pixels, die je daarna "merged".
Een beetje zoals nVidia's DSR.

MSAA is anders. Daar render je alleen meer pixels in de gebieden waar er kartelrandjes zijn. De randen van objecten, of kabels die ergens hangen. Je hoeft dan een hoop minder pixels te renderen dan bij SSAA.

FYI, ik ben een groot fan van SMAA. Weer een andere vorm van anti-aliasing. SMAA is sneller dan MSAA (en al helemaal dan SSAA). Maar minder blurry dan FXAA of TXAA (wat in veel spellen zit). Bij oudere spellen, waar performance 100+ fps is, gebruik ik dan weer het liefst 4xSGSSAA (sparse grid).

Wat ik tegenwoordig bij alle game doe is: elke vorm van AA afzetten, en dan ReShade+SweetFX installeren. In SweetFX zit SMAA als feature. Werkt bij iedere game. Bovendien kun je met SweetFX de gamma en de kleur-intensiteit zelf instellen. En sharpness terug verbeteren (die meestal een knauw krijgt bij alle post-fx anti-aliasing technieken).

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 14:26]

Hmm. SMAA wordt in post gedaan en is eigenlijk gewoon fake. Het is snel, maar daarmee is ook alles gezegd. Het is vele malen slechter dan MSAA, never mind SSAA.

Het is alleen technich niet mogelijk om MSAA (die werkelijk pixelinformatie in een hogere resolutie aanspreekt) te implementeren vanwege deferred rendering.
De enige 'echte' AA die je dan nog kunt doen is supersampling en dat is weer ontzettend zwaar.
Bovendien kun je met SMAA de gamma en de kleur-intensiteit zelf instellen.
Bedoel je niet dat de shaders die je gebruikt dat kunnen? Gamma en kleurcorrectie hebben op zich niks niks met AA te maken.
Ja, je hebt gelijk: SSAA > MSAA > SMAA > TXAA > FXAA, que beeldkwaliteit (imho). Maar ik vind SMAA verbazingwekkend goed, vergeleken met FXAA of TXAA. En SMAA kun je inderdaad altijd doen, ongeacht de game, en MSAA moet door de game ondersteund worden.

Ik bedoelde dat je met SweetFX allerlei extra controle over je beeldimage krijgt. Gamma, kleurintensiteit, contrast, tonemap, smaa, sharpening, bloom, (fake) hdr, en nog veel meer. Ik schreef "met SMAA" maar ik bedoelde "met SweetFX". Sorry.
Bedankt voor deze info, ik ben weer helemaal bij :)

Hey, ik lees dat je net zoals ik gebruik maakt van SweetFX met diverse games. Ik heb zelf een tijd geleden een hele eigen ReShade setting gemaakt voor The Division die ik ook gebruik met bijvoorbeeld Fallout 4 en Dishonored. Ik hoor van veel mensen dat ze er content mee zijn. Misschien heb je er ook wat aan :) Check de link en oordeel zelf https://sfx.thelazy.net/games/preset/5369/
Bedankt. Ik zal eens kijken. De volgende keer dat ik iets speel. Ik ben op het moment een beetje uitgekeken op games ...
Even wachten tot ze DX12 activeren in het spel. En de nodige optimalisaties doorvoeren. Dat hadden ze al van te voren aangegeven. Dan zal de 1080 ineens een stuk sneller zijn met diezelfde settings.

nieuws: Deus Ex: Mankind Divided krijgt DX12-ondersteuning enkele weken na re...
Dat valt te bezien, het spel gebruikt je systeem over het algemeen efficient.
Waarvoor? dat is het tweede.
Volgens mij schaalt Deus Ex op de ultra-instellingen simpelweg zware effecten op naar een veel hogere resolutie. Bijvoorbeeld volumetrisch licht en SSR.
Dan worden de verschillen lastiger te zien omdat ze in de fijnste details zitten, en al snel wordt luid gescandeerd dat het spel niet geoptimaliseerd is. Ja, ze hebben er niet echt moeite in gestoken om de graphics op een hoog niveau te krijgen maar wel om de mogelijkheid te geven de gebruikte techniek op de bronkwaliteit te gebruiken.
Verder ziet het spel er naar mijn idee ook zeer goed uit. De gebruikte technische snufjes zijn niet zomaar wat.

Neem de textures: tussen High en Very high lijkt geen verschil te zitten. Als je echter beter gaat opletten ontdek je dat op Very high ook alle kleine objecten een high-res texture hebben.
Boehoe ik zie kartelrandjes, daardoor is de gameplay ineens kut.
Deden de ontwikkelaars maar wat minder met graphics en wat meer met innovatie!


Ontopic

Microtransacties zitten alleen in de webshop / online voor singleplayer geen enkele microtransactie nodig.

De game ziet er nog steeds geweldig uit, het enige minpuntje zijn de animaties, afentoe lijkt het wel of Jenssen een tick heeft met zijn hoofd :P
Minpunt? Ja en nee.

Dat een dure GTX 1080 niet overtuigend over de 60fps gaat op Ultra en 1440p is niet zo erg alleen mogen mensen best gewaarschuwd worden dat performance wel eens zou kunnen tegenvallen. Een review lijkt mij een uitgesproken plek om dat even te noemen.

Dus een 'minpunt' van de review, niet van het spel. :)

Ik vind het spel er goed uit zien. Textures zijn bloedscherp (kleding!), zeer mooi. Belichting is mooi, volumetric lighting ziet er tof uit, schaduwen zijn goed, veel (alle) objecten hebben physics. Kan ik allemaal waarderen.
Jij hebt het over de Ultra instelling in zijn algemeen.. Dat zegt helemaal niets.
De ultra instelling bij Deus Ex doet hele andere dingen dan de Ultra instelling bij, bijvoorbeeld, The Witcher 3. Als je ziet hoe dit spel er grafisch uitziet dan zou ik ook verwachten dat een GTX1080 dat makkelijk aan moet kunnen.
Eigenlijk zijn micro transactions betaald cheaten, dan sta ik er nog versteld van ook dat mensen die nog gaan kopen hoor.
Gelukkig hebben we op de PC trainers ;) scheelt je weer wat euro's
De performance is nog best redelijk, alleen de MSAA x8 en ik geloof in mindere mate sub-surface scattering zijn zwarte gaten voor de performance. Als je die iets lager zet en de rest op ultra houdt is het prima te doen voor zover ik heb gezien.

[Reactie gewijzigd door landcross op 23 juli 2024 14:26]

Ik vind het toch vrij pittig als een game drops heeft naar 40fps met een GTX1080. En dat met MSAA uit. The Witcher 3 draait beter (en ziet er imo ook nog wat beter uit). Ik hoop dat er met een update toch wat meer fps uit worden gehaald :). Niet dat het nu onspeelbaar is of zo, maar het zou leuk zijn.
Ik zou inderdaad ook zeggen dat de eisen die de game stelt aan de PC waar je het op draait toch wel aangehaald mogen worden. Ik heb toch echt een redelijk goed systeem met een R290 als GPU en meer dan genoeg cores en geheugen. Maar toch is de game regelmatig een slowmotion slideshow (zeker bij het wisselen van wapens of in de genoemde bank dankzij (althans dat denk ik) het kunstwerk dat daar op en neer beweegt)

Het is niet onspeelbaar maar wel bijzonder vervelend zeker op een spannend moment. En inderdaad ook de hold optie om meer mogelijkheden te krijgen zijn met een controller net zo vervelend als met een toetsenbord.

De game is op de normale moeilijkheidsgraad goed te spelen en inderdaad mooi om te zien maar er zitten te veel schoonheidsfoutjes in om echt een probleem te zijn.

Dat mensen een praxis kit kunnen kopen is leuk voor mensen die graag cheat codes gebruiken. Vroeger... toen games nog niet een internet verbinding nodig hadden had je een cheat code en kon je de game op die manier verpesten wat gameplay bereft. Nu heet dat micro transacties en kun je exact de zelfde dingen doen maar kosten ze geld om te bereiken. Maart dat veel uit? Nou nee zou ik zeggen, het is geen multiplayer game en mensen die vals willen spelen kunnen dat naar hartenlust doen.
Of het verstandig is om geld uit te geven aan een veredelde cheat code, schijnbaar want er zijn genoeg mensen die dit doen om het voor een ontwikkelaar de moeite waard te maken het in de game te steken. En als een ontwikkelaar op die manier een beetje extra verdient aan mensen die liever een game uitspelen zonder dat ze dood kunnen gaan of met on eindige credits, praxis kits etc waarom niet. Ik speel de game liever zoals die bedoelt is maar dat is simpel weg een keuze en dat die vrijheid er is is in mijn ogen alleen maar goed.
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die praxis gekocht hebben, ik heb het spel uitgespeeld en had eigenlijk altijd wel praxis over. Op een gegeven moment had ik er zelfs 12 ongebruikt staan, gewoon omdat ik geen andere aug nodig had op dat moment.

Ik heb trouwens ook niks van mn pre order dingen gebruikt tot nu toe, ik speel het spel graag zoals het bedoeld is. Vond het wel jammer dat de extra missie niet in het spel verwerkt was, had prima gekund.
TotalBiscuit gaf ook al aan dat je hem niet boven de 4x msaa wil hebben. Anders is je framerate foetsie.
Iemand nog een reactie op de ingame purchases? Sommige gamers op het internet gaan daar momenteel totaal beserk op. Overigens is de game zo goed uitgebalanceerd dat je ze niet nodig hebt, maar ben gewoon benieuwd.
Nadat ik had gelezen dat er blijkbaar een "in-game" shop was, heb ik moeten zoeken waar dat nou was. Blijkbaar alleen in het hoofdmenu. Ik snap echt niet dat mensen hier zo moeilijk over doen... Er zijn blijkbaar mensen die alles NU moeten hebben en niet lekker willen spelen om alles te krijgen en daar graag voor betalen. Laat ze, negeer ze, en ga gewoon rustig verder spelen om je praxis punten te verdienen.

---

Over de review, wat daar als negatief punt aangegeven wordt: "Het verhaal begint overdonderend" vind ik persoonlijk juist een positief punt. Ik vind het wel leuk om midden in een verhaal gegooid te worden om dan langzaam uit te vinden hoe ik daar gekomen ben, zeker in een DX spel, waar je heel veel kunt halen uit gesprekken van NPC's, teksten op muren, mails, boeken, en niet te vergeten Picus.

Wat ik wel een negatief ding vind is het gebrek aan ondertitels voor NPC's en vooral de radio. Ik heb mijn voice op max staan, maar kan het meestal maar heel slecht verstaan, al sta ik er vlak naast. Ik had graag een ondertitel optie gehad... (vooral omdat ik geen Tjechisch praat!)
Ik heb inderdaad de microtransacties niet genoemd. Precies om de reden die Wailing_Banshee aanhaalt. Mankind Divided is singleplay, dus het is niet zo dat je een minder goed character hebt als je medespelers als je geen Praxis Points wil kopen. Precies wat Wailing_Banshee (en anderen) zeggen; heb je een hekel aan microtransacties en pay to win; dan is de oplossing heel simpel; koop geen Praxis Points. De shop zit ver weg in het menu, dus het is niet zo dat die Praxis Points je opgedrongen worden.

Omdat er hier een paar opmerkingen over te lezen waren, heb ik het bovenstaande in een extra alinea toegevoegd onderaan de tweede pagina. De review bevat dus nu een stukje over microtransacties :)

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 23 juli 2024 14:26]

Zijn die points niet gewoon toe te voegen dmv cheat engine zoals in de vorige game ?
Ik zal wel roomser zijn dan de paus, maar ik heb nooit van cheats gebruik gemaakt. Er niet eens over nagedacht...
Echt nóóit 'iddqd' ingetypt in Doom? Knap hoor 8-)
Doom is een beetje vervelende uitzondering op de regel. Als je daar maar de tilde aanraakt (de ~ bedoel ik), dan staat je savegame al te boek als 'gespeeld met cheats', zelfs als je op die manier enkel de console geopend hebt en geen code hebt ingetikt. Terwijl je de tilde toch makkelijk per ongeluk intikt, zo tussen Tab en Esc in... M'n eerste doorloop staat dus geboekt gecheat, terwijl ik geen cheat gebruikt heb... Maar dat is off- topic. terug naar Mankind Divided.
Geen idee wat je met cheat engine bedoeld, maar ik vermoed dat er wel weer een Game+ mode in zal zitten, net zoals in de vorige game, waarbij je met hetzelfde character een nieuw spel kunt beginnen (en je dus een hele bak aan praxis points hebt!) Maar dan moet je hem wel eens een keer uitspelen, natuurlijk...
Het idee van de cheatengine is dat je de memory value van een bepaalde waarde in game opzoekt waarbij je gebruikt maakt van functies die beschreven staan in het microsoft OS.
https://msdn.microsoft.co...ry/ms680553(v=VS.85).aspx

Zodra je deze waarde vindt kan je hem opnieuw zetten, dit keer met een andere waarde.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Assassins Creed. Aan het einde van het spel, wil je alle uprades voor je villa kopen in Black Sails moet je vooral goud farmen. Je vindt de memory value voor het goud, en je zet deze opnieuw, dit keer op bijvoorbeeld 500.000.

Op die manier bespaar je jezelf alle farm ellende. Anyways. Je kan dit veel verder trekken maar ik houd er niet van mn games te verzieken. Echter, onnodig veel goud farmen heb ik de tijd niet voor over.

Dit kon je ook doen in Deus Ex met de Praxis points.

Mijn comment was dan ook, waarom eventueel echt geld uitgeven als het (mogelijk) gratis anders kan.
Mijn comment was dan ook, waarom eventueel echt geld uitgeven als het (mogelijk) gratis anders kan.
Omdat mensen dom zijn (worden gemaakt?) wat betreft computers (vooral de jongere generaties die alleen de superoppervlakkige keuzes van hun mobiele OSen kennen), en al lang niet meer weten dat er zoiets als controle over je softwareomgeving bestaat. Ze laten zich dingen verkopen die eigenlijk niks kosten omdat ze niet snappen dat software veranderbaar is en ze eigenlijk de macht in handen (kunnen) hebben.

Tja, en dan krijg je dus dat men gaat betalen voor cheats enzo terwijl dat voor de developer niet meer is dan een enkele waarde (1 uit vele duizenden die het spel bevat) anders zetten. Sterker nog, ik denk dat de meeste games gewoon cheats bevatten voor tijdens het developen, alleen worden die voor release uitgezet.

Ik gebruik soms cheats, vooral als de gameplay me niet meer boeit maar ik wel het verhaal of de graphics nog wil zien. Maar ik heb nog nooit betaald voor cheats. Dat zou echt enorme afzetterij zijn voor iets dat eigenlijk al in de game zit.

Ik snap dus ook niet hoe ze erbij komen om je te laten betalen voor zoiets als praxis popint (effectief gewoon XP). Mensen die dit kopen zijn of onwetend, of hebben geld teveel, of beide.
Wat dat betreft zijn consoles natuurlijk een goudmijn omdat je daar niet met de software mag klooien. Je wordt dan tot een melkkoe gemaakt die geld moet neertellen voor de meest triviale zaken zoals cheats. Dat is veruit het grootste nadeel van die gesloten systemen. Je bent als gebruiker alle macht over je omgeving kwijt. Geen mods, geen cheats, geen andere cutomizations. En alleen maar teren op wat ze je (voor grof geld, relatief gesproken) voeren.
Op het eerste gezicht lijkt zo een microtransactieshop in een singleplayer game niet zo'n probleem, vooral als het niet direct in-your-face in de weg zit. Het kan er wel voor zorgen dat de ontwikkelaar (of eerder de uitgever) kan beslissen om de game aan te passen om de spelers te verleiden om extra geld uit te geven. Om niet te hoeven grinden bijvoorbeeld.

Mijn punt is dat de aanwezigheid een microtransactieshop diepere gameplay consequenties kan hebben dan alleen maar een menu-entry in het hoofdmenu.

Deus Ex lijkt de balans op orde te hebben gelukkig, maar met het oog op de huidige staat van de games industrie kan ik me voorstellen dat er in de toekomst singleplayer games uit gaan komen waarbij de microtransactie shop de gameplay balans scheef trekt.
Ik kan me dat ook heel goed voorstellen. Maar dit is een recensie van Mankind Divided en gelukkig zijn we het er over eens dat het daar de balans niet verstoord. :)
Nee, maar het schept wel voorwaarden die het in de toekomst kunnen gaan verpesten. Mensen raken eraan gewend dat je dit soort supersimpele zaken moet gaan kopen i.p.v. dat de developer het gewoon aan laat staan en niet achter een betaalmuur plaatst.
Juist het feit dat ze het in hun hoofd halen om microtransacties toe te voegen aan een single player campaign zou reden genoeg moeten zijn om het spel een flinke negatieve beoordeling te geven.

Het is volstrekt doorgeslagen. Bij multiplayer vind ik het ook niet sjiek, maar bij single player is het onacceptabel. Het is een belediging voor de kopers van het spel en pc-gamers in het algemeen.

Maar goed, ieder z'n ding.
Je gaat er nu wel aan voorbij dat deze microtransacties nog het beste kunnen worden beschreven als 'betaald/legaal cheaten'. Los van het feit dat het geldgraaierij is heb ik er weinig moeite mee, laat degenen die zonodig de 'ez-mode' willen/kunnen kopen dat maar lekker doen.
Je gaat er nu wel aan voorbij dat deze microtransacties nog het beste kunnen worden beschreven als 'betaald/legaal cheaten'.
Cheats zijn in single player games altijd legaal, of je nou hebt betaald of niet.
(voor multiplayer games kan het mee gaan spelen dat je het voor anderen verpest en daarmee schade bij hun maakt).

Het probleem is dat er genoeg mensen zijn die dus zo dom zijn om te gaan betalen waardoor die uitgever denkt: "Hey dat moet ik vaker doen" waardoor het voor iedereen verpest wordt en cheats (en andere triviale zaken) in de toekomst enkel maar tegen betaling mogelijk zullen worden.
Wat mij betreft is het andersom. In multiplay benadeel je anderen met je p2w-aankopen. In SP niet.
Dat klopt.

Maar het feit dat ze de indruk wekken dat je voor single player je portemonnee moet trekken om een paar variabelen aan te passen is enorm verkeerd. Normaliter staan single player (pc-)gamers vrij om trainers (cheat engines) / mods / cheat codes en dergelijke te gebruiken. Dat is juist de grote kracht van single player (omdat je er niemand mee benadeelt).

Het signaal wat ze afgeven is simpelweg een foute ontwikkeling. Het zegt mij: De uitgever van Deus Ex is een gretige graaier die echt maar 1 doel voor ogen heeft: winst. Dat is een eigenschap waarmee je op lange termijn geen hoge ogen gooit.
Gevaar is als ze dadelijk balancing issues fixen met een patch. Of een "Gratis" DLC uit brengen die te moeilijk is zonder die extra's. Of "gratis" multiplayer expansion die PTW is.

Wat dus eigenlijk de tip moet zijn speel het uit en update nooit ;)
Ik heb de game eergisteren gekocht, inmiddels twee dagen lekker aan het spelen. Heb wel wat gelezen over die micro-transacties, maar heb er nul komma nul van gemerkt in het spel. Het is blijkbaar volkomen optioneel en je hebt er alleen jezelf mee als je er geld aan uitgeeft. Het is eigenlijk net zoiets als klagen over dure winkels in een winkelstraat. Als je gaat shoppen, ben je niet verplicht om de winkel binnen te lopen en je geld er uit te geven. Ook heb je er geen last van als anderen die winkel wel binnen lopen.

Dit in tegenstelling tot micro-transacties in multiplayergames. Daar stoor ik me wel aan. Daar hebben aankopen van anderen namelijk impact op mij. Maar in Deus Ex niet, dus ik vind het prima.
Het is eigenlijk net zoiets als klagen over dure winkels in een winkelstraat.
Je zou gelijk hebben als die winkel gebakken lucht zou verkopen, want dat is hier aan de hand. Cheats zijn in basis al gratis en maken al deel uit van de game. De kosten om een stukje interface te maken om b.v. meer praxis points in de game te toveren is denk ik in de orde van grootte van 1/1.000.000e van de totale kosten van de development. Maar de prijs voor die functie is mischien 1/20e van de prijs van de game. Dat is dus in de orde van grootte van 50.000 keer teveel betalen voor iets dat er eigenlijk al in zit.

Als dit een echte winkel was dan kon je waarschijnlijk gewoon de politie bellen en zeggen dat daar een oplichter zit die nietsvermoedende mensen ongelovelijk veel te dure spullen verkoopt. En dat die mensen niets vermoeden (dus niet weten hoe triviaal die functie is) maakt het nog niet goed om er zoveel geld voor te vragen. Wat nog veel erger is is dat je die praxis points per stuk afrekent, terwijl het helemaal niks uitmaakt of ze je points op 10 of op 10000 zetten. Het is en blijft een kwestie van een enkel getal anders zetten, om hoeveel praxis points het ook gaat.
Het is dus je reinste oplichterij!
Erg jammer dat er steeds minder reviewers en gamers kritisch zijn over dit soort onzin. Ik ben het wat dat betreft eens met hoe Jim Sterling naar micro transaction kijkt in zijn artikel over de totaal overbodige en doodsaaie Breach mode in DX:MD:
The eighth console generation started strong on the microtransaction front, showcasing an industry determined to naturalize fee-to-pay elements and bore us with their inclusion enough to where nobody cares to protest.

The saturation has indeed worked, too. Each new game that utilizes microtransactions causes less and less of a stir. Game journalists half-heartedly report on them at best, outright blast anybody complaining about them on social media at worst. The Reddit thread on this issue is full of people aggressively apathetic about it – not just uncaring, but combatively critical of those who do care.
Bron: http://www.thejimquisitio...vide-you-from-your-money/
Toch; wie het bovenstaande leest, ziet vaak termen als 'weer', 'net als' en 'opnieuw' voorbijkomen. Mankind Divided is een prima game, maar hij is weinig verrassend. Zeker wat gameplay betreft blijft Eidos wel erg dicht bij de voorganger.

Dit beschouw ik als een enorm plus punt vorig deel was op boss fights na voor mij een near perfect game.
Daarom heeft ook Mankind Divided, net als Human Revolution, een hoog cijfer. Het stukje dat je aanhaalt is de verantwoording waarom het cijfer niet nog hoger is.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 23 juli 2024 14:26]

Ow, nu je toch meekijkt (dank voor je review weer! onze smaken qua games hebben veel overlap :) ), vraagje over de graphics.
Ik merkte dat in het promomateriaal de beelden een enorm lelijk sharpening effect hebben. Dat lijkt ook zo te zijn in de screenshots hierboven.
De vraag is, zit dat werkelijk ingebouwt, en zo ja, kun je dat aanpassen/uitzetten?
Ik ben het toch met een tweetal dingen oneens:
De keuze is aan jou. Goed is vooral dat je Praxis Points spaarzaam toebedeeld krijgt en je dus strenge keuzes moet maken. De slimme speler is bovendien spaarzaam met het besteden van zijn Praxis Points. Het is van onschatbare waarde als je voor een hindernis staat en wat Praxis Points achter de hand hebt die je de augmentation geven die je op dat moment nodig hebt.
Nu ben ik van mening dat dit inderdaad het geval geweest was als er geen micro transaction store in het spel zat waar je gewoon praxis points kunt kopen. De developers zeggen wel dat het geen invloed heeft op de gameplay maar wees eerlijk, is die spanning nou echt zo direct aanwezig als je altijd nog praxis points kunt kopen mocht je jezelf in een heel erg ongunstige situatie gespeeld hebben? Dit heeft naar mijn mening wel degelijk invloed op je keuzes en doet afbraak aan het spel.

Die micro transaction store is overigens wel een heel erg discutabel punt wat ik graag terug had zien komen in de review, zeker aangezien er behoorlijk veel ophef over is geweest.

Verder:
Mankind Divided is wat Human Revolution had moeten zijn. Degelijk, goed, knap en mooi, maar dus weinig verrassend. Is dat erg? Zeker niet, maar in een volgende editie mag wel wat meer durf en risico zitten.
Ik ben het volledig met je eens over het feit dat dit meer weerspiegeld wat de developers waarschijnlijk in gedachten hadden met Human Revolution. De game ziet er strak uit en biedt weer meer mogelijkheden om met situaties om te gaan. Zeker goede punten. Als je nu echter stelt dat er meer durf en risico in had mogen zitten vraag ik mij af op welke manier?

Human Revolution (en Invisible war ook overigens) kregen juist de kritiek dat ze teveel afwijken van de oorspronkelijke Deus Ex waar gewoon veel meer keuzes in zitten (skill tree die los staat van augs, weapon mods, butterfly effects op vrijwel alles wat je doet).

Misschien had Mankind Divided zijn eigen themas of nog meer diverse verhaal lijnen kunnen aanbieden maar ik denk toch zeker dat de core fans (die vaak het meest vocaal zijn met kritiek) juist op een game zaten te wachten die niet teveel afwijking had. Daar zijn ze met deze versie dan denk ik ook goed in geslaagd.

Verder vind ik het een goede review, had alleen dat extra beetje diepgang verwacht. :Y)
Heb je het spel al gespeeld? Ik had namelijk het omgekeerde, op geen enkel moment had ik al mijn praxis points gebruikt omdat ik geen andere augs nodig had toen. Hoewel je in het spel zelf wat minder praxis kits vindt heb je meer punten in het begin en je krijgt overall ook meer xp dan in HR en dus ook meer praxis.
prima game tot nu toe. lekker langzaam en tactisch. Weet iemand of je later in de game kan wisselen van lethal naar non-lethal, of is dat niet zo belangrijk?
Voor de prijs (38 euro) een prima game, goed verhaal, goede sfeer. Ik heb geen last van crashes (1060 nvidia). Ik negeer die microtransacties volkomen, totaal geen last van. Er zijn zoveel games die DLC uitbrengen van 2-5 euro waarin je een beter geweer koopt of iets dergelijks. Boeiend.
Je kunt voor elke 'kill' beslissen of je lethal of non lethal doet, dat is geen probleem. Alleen voor de achievement moet je helemaal geen kills maken in het spel. Ik heb in mijn eerste playthrough bijvoorbeeld alleen badguys gekilled, verder iedereen laten leven ookal stonden ze in de weg. Politie ga ik niet afschieten bijvoorbeeld.
Al iemand tegen het probleem met de savegames aan gelopen?

Schijnbaar gaat er iets fout na een aantal saves. Bij mij was dat rond de 115. De game slaat daarna niets meer op. Ook geen autosaves. Wanneer je een paar saves verwijderd kan je vaak weer 1 save handmatig opslaan, maar autosaves blijven falen.

Zo was ik dus even lekker ana het doorspelen, ging ik dood door een onhandigheid van de game zelf, en moest ik de laatste 2 uur opnieuw gaan spelen. Ik heb het spel toen maar snel afgesloten en niet meer aangeraakt uiit frustratie.

Kleine bugs of frame drops kan ik mee leven. Dit probleem maakt de game echter onspeelbaar.
Yep, na ongeveer 80 werd er niks meer opgelagen. Nadat ik alle saves had weggegooid kon ik weer nieuwe aanmaken. Hierdoor gelukkig niet al te veel verloren :)

Soms kan ik ook niet een kast doorzoeken. Loop ik dan de kamer uit en weer in, dan lukt dat weer wel.
En heel af en toe (3x in 20+ uur) is het spel gecrashed.

Heb nu alleen een probleem met een van de allerlaatste points of interest. Daarbij werkt het way-point systeem niet helemaal lekker.

Al met al wel dik tevreden met het spel :)
115 saves, na 12 gaat ie op mijn PlayStation zeuren :+
het kan de moeite waard zijn om te vermelden dat in game aankopen eenmalig zijn. dus een nieuwe game starten betekent dat je aankopen verdwijnen.
Beetje raar om zo negatief erover te doen zonder erbij te zeggen wat de eenmalige dlc`s inhouden.
Het zijn eenmalige dlc`s omdat het om kogels & granaten gaat die je in de game zelf ook kunt verkrijgen/vinden (extra dus en niet iets nieuw). In de game zelf vindt je trouwens meer dan genoeg dus je hebt het dan ook absoluut niet nodig.

Het is speciaal voor de mensen die geen zin hebben om zonder iets te beginnen zodat je direct wat Ammo & granaten hebt. Maar nogmaals.......je kunt makkelijk zonder deze dlc`s en je hebt er in de game ook totaal geen last van en je mist het ook niet.

Gewoon de shop in het menu vermijden en je hebt nergens last van :)
Minpunt vindt ik dit dus niet.
het is geeen minpunt maar P2W materialen zijn doorgaans blijvend bij andere spellen, dat is in dit geval niet.
geen kritiek (ik heb hem uitgespeeld zonder) maar gewoon iets wat onduidelijk is als je het koopt.
Dat is zeker waar :)
Ik heb de Collectors edition en daar zitten die 2 dlc`s ook in.
Op mijn steam kon ik ze daarom niet meer kopen, omdat ze in het pakket zaten, maar na de game 1x gestart te hebben kon ik ze naderhand weer aanschaffen. Ze worden dus direct gebruikt voor je eerste keer dat je gaat spelen.

Het doet de game absoluut geen kwaad, maar snap wel dat de mensen hier wel vraagtekens bij gaan zetten (geldlust van uitgever). Waar hebben we dat toch meer gezien :P (EA).
Ik heb de PS4 Day One editie en nog geen moment spijt van gehad, heerlijke game weer en een perfecte aansluiting naar Human Revolution. Het enige wat ik mis zijn bos fights ben namelijk al aardig op weg en ik ben er nog geen tegen gekomen.... Tenminste dat denk ik.
In de review worden de in het spel verwerkte microtransacties voor oa. Praxis kits niet aangehaald. Hier is veel om te doen geweest direct na launch. Ook de launch DLC die na een keer gebruiken verdwenen is, is een rare zet. Zie ook
http://arstechnica.com/ga...ape-on-microtransactions/
Erg overdonderend begin inderdaad, daarna een stuk meer fun om zelf je eigen augs te kiezen en upgraden.
Zeker zijn 30-35 euro waard (online keystores).

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 23 juli 2024 14:26]

Ik had hem van GreenManGaming voor 37 euro nogwat. Veel goedkoper kon ik hem niet vinden. Bij Kinguin was ie net zo duur.

Waar heb jij hem vandaan?
Was ie bij preorder ook zo goedkoop?
denk dat hij op 33,xx stond
Dank voor de tip. Nog nooit zo'n goedkope shop gezien.
Ik koop daar zowat al mijn spellen ondertussen :P
Vorige pre-orders had ik altijd 1 à 4 dagen opvoorhand.
Niiiiiiiiice.

Check ook eens gamesync.nl. Heb ik ook wel leuke koopjes vandaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.