Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Deus Ex: Mankind Divided ondersteunt nog geen DirectX 12 als de game op 23 augustus uitkomt. Aanvankelijk werd wel beloofd dat de game met DX12-ondersteuning uit zou komen. De ontwikkelaars verwachten DX12-support rond 5 september toe te kunnen voegen.

De ontwikkelaars maken het ontbreken van DX12-ondersteuning bij de release bekend op Steam. Het team biedt zijn verontschuldigingen aan en zegt dat er meer tijd nodig is om optimalisaties door te voeren. Juist omdat de games uit de serie hun oorsprong vonden op de pc, willen de ontwikkelaars op dat platform naar eigen zeggen de best mogelijke ervaring bieden.

Deus Ex: Mankind Divided komt op 23 augustus uit en de in de week van 5 september zou er een patch moeten volgen die DirectX 12-ondersteuning toevoegt aan de game. Tot die tijd zullen pc-gamers het moeten doen met DX11. De game verschijnt ook voor de Xbox One en PlayStation 4.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Een functie die er anno 2016 gewoon standaard al in moet zitten. Maar het is natuurlijk tegenwoordig een trend om een incomplete game eerst uit te brengen en dat achteraf te patchen ;)
Ik denk dat we erg blij mogen zijn als we deze support gewoon krijgen. Als ik hier kijk is het aanbod van DX12 games bijna nul. Daarnaast is de game niet incompleet, je kunt deze van begin tot eind gewoon uitspelen. Deze manier van communicatie is in mijn ogen prima. Daar is inmiddels het patch systeem voor uitgevonden toch?

[Reactie gewijzigd door Rule op 18 augustus 2016 09:23]

Ik lig er niet echt wakker van. Ik heb met een GTX 980 toch een redelijk moderne kaart, zou ik zo zeggen, en die is volgens mij alleen nog maar 'DX12 Ready'. DX12 is gewoon iets voor de volgende generatie video kaarten. Maar zeker leuk dat ze het aanbieden.
DX12 draait prima op elke videokaart met hardwarematige async compute, iets wat Nvidia op dit moment kiest om niet te doen. Maar AMD heeft dit al een tijdje geimplementeerd en dat is nu te zien in de DX12 en vulkan benchmarks die gebruik maken van Async compute.
Al zovaak moeten weerleggen. Nvidoa heeft async compute maar een andere implementatie. Bronnen al tig keer in dit soort threads gedumpt.
Ze hebben geen echte async compute, op Maxwell niet en op Pascal niet. Lees anders maar eens de posts van Werelds in het Nvidia of het AMD topic die dit uitlegt.
Nvidia moet zover ik het begrijp steeds een context switch doen wat de boel vertraagd, bij Pascal is dit wel beter geworden en hebben ze nauwelijks meer performance verlies ten opzichte van Async Compute uit.

Waar jer123c fout zit is dat Async Compute nodig is om DX12 te kunnen ondersteunen. Er zijn een aantal dingen die Nvidia weer heeft die AMD niet heeft.
https://en.wikipedia.org/wiki/Feature_levels_in_Direct3D
offtopic:
Waar een Nvidia fanboy steeds async compute uit de lijst sloopt omdat hij de MS DX12 documentatie niet voldoende bron vind voor het bestaan van Async Compute }:O.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18 augustus 2016 13:19]

Waar jer123c fout zit is dat Async Compute nodig is om DX12 te kunnen ondersteunen. Er zijn een aantal dingen die Nvidia weer heeft die AMD niet heeft.
AMD heeft nu support voor DX12 fl12_1 in de RX series toch? Wat ik meende te begrijpen is dat fl12_1 eigenlijk geen prestatieverbeteringen met zich meebracht en op verzoek van Nvidia is geïmplementeerd in DX12.
Op WCCFtech zijn er een hoop artikelen te vinden. Maar het komt er op neer. Dat de Async units van AMD gewoon veel uitgebreider zijn en veel meer functionaliteit hebben. De Nvidia kaarten uit de Maxwell serie meer basis maar niet volledig missend.

Check ook hier de feature tabs
http://wccftech.com/directx-12-async-compute-nvidia-amd/
DX12 draait ook prima op videokaarten zonder async compute. Async compute is geen vereiste voor DX12 en bestond al in DX11.
Ah, ik vroeg me al af waarom hitman niet werkte op mijn pc in DX12.
De DX12 versie van Hitman is ronduit slecht te noemen. In het begin heeft het vreemd genoeg echt enorm goed gelopen op mijn r9 390, maar met de DLC en patches die eruit zijn gekomen. Elke keer weer een nieuw probleem.
Nu is de framerate nagenoeg hetzelfde als DX11, ietsjes hoger. En af en toe framedrops.
Weet niet zo goed wat ze bij Eidos/Square Enix aan het doen zijn,
Dus 18 games (zowel nu als nabije toekomst) is voor jou bijna nul?
Er zijn op dit moment 9 games met DX12 uit (hoewel Elder Scrolls & Ashes of the Singularity nog support moet krijgen volgens mij), waarvan er nog games nog 9 uit moeten komen. Die laatste 9 games tel ik even niet mee, wie weet war daar nog mee kan gebeuren.

Ja, dan vind ik 7 games toch best weinig. Zeker als dit niet allemaal hele erge populaire games zijn,

[Reactie gewijzigd door Rule op 18 augustus 2016 10:11]

Ashes of the singularity was juist een van de eerste games met directX 12 ondersteuning. Het was die game die het hele gedoe begon over dat amd kaarten veel meer perfomance winst hadden over die van nvidia
Percentueel gezien is het vrij weinig op dit moment ja.
Deze exacte discussie woedde destijds tussen DX9 vs. DX11, ten tijde van de introductie van Tesselation op de AMD HD5xxx series en was ook het bepalende argument om tussen AMD of Nvidia te kiezen. En net zoals die discussie, die zich overigens bij iedere nieuwe DX-versie herhaalt, blijkt dat de gamedevelopers uiteindelijk toch allemaal naar de nieuwe DX-versie overstappen. Nu heeft DX echter ook concurrentie van o.a. Vulkan, maar dan nog.

Voor iemand die een kaart wil voor de games van nu en de meerprijs wil betalen, is een Nvidia kaart een erg goede keuze en eerlijk gezegd denk ik dat de DX12 games in de komende jaren ook prima gaan draaien op een 1070/80, die kaarten zijn bloedsnel. Voor wie minder te besteden heeft (afgaande op adviesprijzen, niet idiote retailprijzen van nu) is AMD waarschijnlijk de bewustere keuze, in de zin dat je niet altijd de benchmarks wint, maar wel gewoon lekker kan gamen, ook omdat de technieken van de toekomst (DX12/Vulkan) er erg goed op draaien.

Overigens begrijp ik je punt en ben het er volledig mee eens. Maar over 1 - 2 jaar is alle AAA gewoon DX/12Vulkan en de kaarten van nu zullen dat beide draaien. En men mag gerust weten dat ik best een AMD-fanboy ben, maar de prestatie van Nvidia is niet te ontkennen. Zelfs met een bagger async compute implementatie draaien de kaarten nog steeds alles en dat gaat ook nog wel even zo blijven.
Toen de ontwikkeling van Deus Ex: Mankind Divided begon (rond 2012) was DirectX 12 nog twee jaar verwijderd van release. Ontwikkelaars kunnen niet tijdreizen. Er waren nog geen PC's die het ondersteunden, en de ondersteuning in de markt is zelfs nu nog erg onvolledig: alleen gamers met Windows 10 + een behoorlijk recente videokaart kunnen er gebruik van maken. Het staat nog in de kinderschoenen en het was onmogelijk voor Eidos + Nixxes om dit spel toentertijd al helemaal op DX12 te bouwen.

Alle AAA-games die nu DirectX 12 ondersteunen, zoals Rise of the Tomb Raider, Gears of War: Ultimate Edition en Quantum Break, zijn dan ook ook geen echte DX12-games. Er zijn gedurende het ontwikkelproces alleen wat DX12-functies toegevoegd, maar echte DX12-games horen van de grond af te worden gebouwd op deze nieuwe basis. Pas dan zijn de volledige voordelen van de nieuwe APIs te gebruiken. Dat vereist ingrijpende aanpassingen van bestaande engines, of geheel nieuwe engines. We gaan daarom pas vanaf ~2018 de echte beweging naar DX12 zien in de AAA-markt.

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar de recensies. Eidos is redelijk goed bezig de laatste jaren, met de nieuwe Tomb Raider-games, de nieuwe Hitman en de vorige Deus Ex. Die games zijn allemaal goed ontvangen en hebben prima PC-versies gekregen door het Nederlandse Nixxes; één van de beste PC-porters in de markt. Technisch gezien heb ik daarom vertrouwen in deze nieuwe game, maar inhoudelijk is het nog even afwachten.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 18 augustus 2016 11:09]

Echte DX12-games gaan zo en zo nog een paar jaar duren. Aangezien voor DX12-spellen je eigenlijk de vorige generaties moet afkappen (een fenomeen wat we bij Windows Vista zagen met DX10 en een heleboel problemen veroorzaakte met verkopen).

Tuurlijk, Windows 10 is populairder dan Windows Vista ooit was, maar het zou nog steeds betekenen dat mensen verplicht zouden moeten overstappen naar Windows 10, terwijl Windows 7 nog vrij populair is (meeste van W8 zullen waarschijnlijk al wel overgestapt zijn).

En je hebt ook nog de mensen die nog op XP draaien (DX9).

Nee, dit duurt nog wel even voordat echte DX12 games verschijnen.
Waarom? Je koopt een game als product op zich. Als die goed loopt en er goed uitziet, who cares welke technologie er gebruikt wordt?
Ze hebben liever dat de directx 12 functies echt goed werken en zinvol worden benut. Inplaats van opscheppen met het dx12 logotje. En dan nauwelijks verschil of niet goed werkende functies. Glitches/artifacts. Ze willen gewoon even een weekje of 2 de tijd om het dx12 gebeuren op te poetsen.
Wat is het voordeel van DX12 in deze game dan t.o.v. DX 11? Gaan de framerates omhoog?
Als de implementatie goed is, dan zou je met minder belasting op je cpu en gpu een veel stabielere en hogere framerate moeten krijgen.
Ja is mogelijk; DX12 is geoptimaliseerd om beter om te gaan met specifieke situaties. Voorbeeld in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=A8WJ4A6amSE

Hier ook een demo waar in het verschil in CPU/GPU kracht wordt aangetoond https://www.youtube.com/watch?v=yVdXy7t9oJs

[Reactie gewijzigd door 14124 op 18 augustus 2016 10:05]

In de praktijk doet het vrij weinig over het algemeen. Hier een frame meer, hier een frame meer. Een quote uit Anandtech's 1080 en 1070 review: Because Hitman supports both DX11 and DX12, for the moment we’ve gone ahead and benchmarked it with both. In practice the performance impact of DX12 is very mixed; NVIDIA cards prior to Pascal lose performance and Pascal cards can either gain or lose performance. AMD cards on the other hand tend to gain performance. The image quality is the same with both renderers, so it’s simply a matter of picking the render path that produces the best performance for a given card.
De echte dx12 games zijn nog maar pas net begonnen met intwikkelen, op dit moment wordt dx12 alleen gebruikt als een marketing term dan dat het echt wat prestatie verschil opleverd, ook pas de laatste generatie video kaarten en cpu's maken vol gebruik van dx12, de rest is gewoon half om half.
Hier een frame meer, hier een frame meer.
als je nvidia hebt eerder heir een frame meer daar een frame minder.

bij AMD daar in tegen krijg je hier een frame meer, daar 20 frames meer.

Dat is toch wel iets meer als 'vrij weinig'
Er staat toch echt duidelijk een quote uit Anandtech's 1070 en 1080 review. Als dat geen bron is weet ik het ook niet
als je CPU ouder of zwakker is dan kan dx12 veel helpen met de framerate als de game wat meer cpu limited is, en zeker als je een AMD GCN GPU hebt kunnen de prestaites ook flink hoger zijn
DX11 of 12 zal me eerlijk gezegd aan mijn achterwerk oxideren.. Zolang ze maar geleerd hebben van de verschrikkelijke bossfights in de oorspronkelijke versie van Human Revolution. Ik voel er niet zoveel voor om weer een gepimpte versie aan te mogen schaffen om zo'n slecht uitgewerkt onderdeel te ondervangen. :X

Dat gezegd.. Nog maar een week. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Aganim op 18 augustus 2016 08:50]

Ze hebben zelf ook toen toegegeven dat die boss fights niet echt geslaagd waren. Dus ik denk niet dat ze die fout twee keer zullen maken. Zeker niet omdat ze met die Director's Cut hebben laten zien dat ze wel weten hoe het moet.

En natuurlijk: vanaf morgen avond beginnen met downloaden!

[Reactie gewijzigd door Wailing_Banshee op 18 augustus 2016 09:09]

Ze hebben specifiek de bossfights dit keer 'in-house' gedaan aangezien het outsourcen daarvan een slechte beslissing bleek te zijn in DX:HR (voor de Director's Cut heeft een in-house team de bossfight aangepakt en verbeterd, maar ze konden ivm budget- en tijdredenen het natuurlijk niet te gek maken)
Toch wel mooi dat het Nederlandse Nixxes het zo goed doet met deze PC-versies. Je moet eens op Neogaf vragen wat ze van Nixxes vinden, normaliter behoorlijk kritisch op van alles en nog wat (terecht of onterecht) maar echt iedereen is daar laaiend enthousiast over ze.

Wat mij betreft zetten zij op dit moment de standaard hoe PC-versies van AAA games op de markt moeten worden gebracht. Vorige maand zelf Rise Of The Tomb Raider op PC gespeeld in DX12 modus en dat ziet er werkelijk fantastisch.
Nixxes sloeg een keer de plank flink mis met The Force Unleashed, maar laatste jaren heb ik ze op bijna geen slippertjes kunnen betrappen, wat best goed is als third-party ontwikkelaar.
Ik heb helemaal geen moeite met wachten als ze het op die manier brengen :)
Jammer, maar de PC versie van Human Revolution was ook goed gedaan, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.
Valt me op dat AMD support er tegenwoordig vaak naderhand ingepatched moet worden.

Alsof het tijdens de bouw geen relevante architectuur is om rekening mee te houden, om het tegelijk met de concurrent op te leveren, zodat zoveel spelers als mogelijk bij release gelukkig zijn met hun aankoop.

[Reactie gewijzigd door enchion op 18 augustus 2016 10:48]

AMD support? Alle games draaien van in het begin gewoon op AMD hardware, het is niet dat ze buitegesloten worden.
Dat zijn meestal de Nvidia Gameworks titels waar Amd voor de release niet bij kan komen.
Dus kan Amd in dat geval pas goede drivers maken als de game uit is.
Ze noemen het niet voor niks SHITworks.
Ik heb een Amd kaart en heb nergens problemen mee.

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 18 augustus 2016 14:35]

De meest voorkomende bijnaam die ik heb wat recenter voorbij zien komen is GIMPWorks, met name vanwege zaken die performance in de weg zitten voor zowel AMD's GCN kaarten als Nvidia's flink gimped zijn t.o.v. de verwachtte performance (ie. games met naar verluidt dusdanig veel tesselation dat het sub-pixel resultaten oplevert waardoor AMD een limiter heeft "ingebouwd").
Een zonde dat de season pass zoveel kost als een op zich staand spel (¤30). Tenzij dat iets wordt zoals Blood and Wine, vind ik dat moeilijk mijn geld waard. Ik wacht wel op de GOTY/Director's/Complete edition binnen een half jaar ofzo.

Ben een gigantische fan van Deus Ex, maar heb liefst het spel als complete ervaring vanaf dag één. De enige uitzondering die ik hierop maak zijn uitbreidingen, die weer tientallen uren speelplezier met zich meebrengen. Maar die bestaan bijna niet meer (Witcher is grote uitzondering). Uitgevers laten liever enkele geplande levels uit het spel om dan wat eerder te releasen, om ze dan later als DLC aan te bieden. Deze zijn dan bijna universeel in een uurtje of twee (soms drie!) uitgespeeld. Verwerpelijke praktijken.