Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Open Bionics brengt binnenkort een op Deus Ex-gebaseerde bionische hand uit. Het doel van het project is goedkope, makkelijk te produceren bionische handen bereikbaar te maken voor het grote publiek. Daarvoor worden de ontwerpen later ook open source aangeboden.

Open Bionics werd opgericht in 2014 in het Verenigd Koninkrijk, met als doel goedkope bionische handen te ontwikkelen. Het maakt daarvoor gebruik van 3d-scan- en 3d-printtechnieken. Al eerder sloot het bedrijf een overeenkomst met Disney om bionische handen voor kinderen in superheldenthema's te ontwerpen, zoals een Iron Man-hand, een Star Wars Lightsaber-hand en een Frozen-sneeuwvlokjeshand.

Nu heeft het bedrijf een nieuwe prothese op het oog en dan in de vorm van ontwerpen die zijn geïnspireerd op de Titan Arm- en de Adam Arm-protheses uit Deus Ex. Om de techniek ook op andere plekken en voor andere mensen beschikbaar te maken, werkt Open Bionics nu samen in het Augmented Future-project met Eidos, Razer en Intel. Eidos als inspirator voor de vorm, Razer als leverancier van de Stargazer-camera, die het in samenwerking met Intel heeft gemaakt en die beschikt over de zogenaamde RealSense-technologie. Daarmee is de camera in staat om diepte te schatten of 3d-scans te maken.

Met behulp van Razers camera kunnen bezoekers op evenementen en dergelijke de bionische hand proberen door hun eigen hand te bewegen. De bionische hand volgt dan de bewegingen. De Deus Ex-hand zal op de E3 voor het eerst aan het publiek getoond worden.

Naast het doel van Open Bionics om goedkope, makkelijk te maken bionische handen te verkopen voor de wereldwijd ongeveer twee miljoen mensen bij wie een arm is geamputeerd, wil het bedrijf met acties als het namaken van 'bekende' protheses bereiken dat protheses ook als 'modieus' gezien worden.

Deus Ex: Human Revolution

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Ik had de video gezien. Natuurlijk lijken de prototypes nog niet zo shiny en goed als in Deus-Ex, maar dat spel speelt zich dan ook in de toekomst af. ;)

Wat ik geweldig vond is dat ze de designs open source beschikbaar stellen en assembleerbaar met 3D printers (minus de circuits natuurlijk). Ik voorzien toch wel creatieve tweakers die deze 3e remote controleerbare arm gaan gebruiker voor wat leuke hobby automatiseerprojectjes. ( beer me! :+ )
Anyways; de droom is het begin naar de realiteit. De droom van een bionische man is al veel ouder dan Deus Ex maar het is leuk om deze samenwerking te zien. Natuurlijk is het schaamteloze promotie voor de nieuwe Deus Ex, maar he. Misschien ontstaat er wat leuks. :)
Het is grappig dat je zegt dat Deus Ex zich in de toekomst afspeelt, maar uiteindelijk is Deus Ex: Human Revolution qua tijd maar 9 jaar van ons vandaan :+
Wat dus alsnog toekomst is :+
Tuurlijk, maar dat als men meestal zegt "Oh het is nog in de toekomst" dan zit daar de connotatie aan dat het Ýets verder weg is dan een schamele 9 jaar. Dat is dan toch ook eigenlijk niks o: Zeker in de context van dit heen-en-weer, want was het maar zo'n feest dat we in 9 jaar op of ook maar dichtbij Deus Ex niveau zitten. Van mij mag het wel :+
Als met deze schaamteloze promotie mensen die geen hand meer hebben daardoor een hand kunnen hebben die bijna cooler is dan een echte hand ben ik all for it :D
Zullen mensen met dergelijke bionische armen dan ook uit elkaar worden gehaald, door criminelen, voor onderdelen? :+
Zullen mensen met dergelijke bionische armen dan ook uit elkaar worden gehaald, door criminelen, voor onderdelen? :+
Dat ligt er deels aan of de overheid ruimte creŰert om dit winstgevend te maken. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er een vraag is vanuit de markt die fabrikanten legaal niet kunnen beantwoorden, of doordat m.b.v. een monopolie of prijsafspraken de prijzen kunstmatig hooggehouden worden.

Zie de handel in illegale organen vandaag de dag in sommige landen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 juni 2016 11:58]

Het moge duidelijk zijn dat een bionische arm veel geld kost. Als jij onderdelen op de zwarte markt kan verkopen aan de minder bedeelden (of aan instanties die geld willen verdienen aan de arme mensen, die bionische ledematen nodig hebben), dan zullen dit soort praktijken best gaan gebeuren.
Het moge duidelijk zijn dat een bionische arm veel geld kost.
Net als elke moderne technologie kost het eerste exemplaar miljarden. Daarna moet het wel te schalen zijn naar iets dat betaalbaar is, tenzij je als overheid het toestaat om kunstmatig de prijs hoog te houden. Zie de prijs van medicijnen. Medicijnen zijn (een X aantal jaar na het ontdekken en na de terugverdienperiode) nog steeds erg duur in bijvoorbeeld de VS, en de prijzen staan niet in verhouding met de gemaakte kosten van grondstof tot afneembaar product.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 juni 2016 12:00]

Zeker, daar heb je een heel goed punt. Echter, in Amerika zie je ook dat de farmaseutische bedrijven de prijzen kunstmatig hoog houden, om winst te kunnen maken. Ik ben bang dat dat in dit geval ook gaat gebeuren, maar dat ze goodwill gaan kweken door bionische ledematen te schenken aan sommige mensen en dit groot aan te kondigen in de media. Misschien heb ik nu mijn alu-hoedje op, maar dit is toch wel een zorg van mij.
gemiddelde prothese kost rond de 100k, open bionics heeft armen die rond de 3000-6000 kosten
Nog even en we hebben alleen ons hersenen nog nodig.. De rest plaats je gewoon in een robot
Het lijkt een ver van mijn bed show,
alleen de techniek die hier wordt gebruikt is in zoveel sectoren bruikbaar dat een daadwerkelijke bionische hand doet verbleken.

Grootste progressie die bij dergelijke projecten wordt gehaald is de schaal. De verfijning wordt beter en de componenten steeds kleiner.

Tzt heb je in tal van sectoren heel weinig handjes nodig. Een grote bekende is Foxconn,
maar ook in het Westen waar je nog veel magazijnwerk hebt, schoonmaak, en in Nederland glas en tuinbouw.


Het is een proces dat al een tijd aan de gang is,
en kijkend naar dit filmpje hoe geavanceerd het kan worden, betekent dat de goedkopere variant redelijk binnen handbereik is.
Ben benieuwd welk bedrijf grootschalig een soortgelijke techniek gaat gebruiken.
Ik denk dat de ontwikkeling rondom bionische technologie de komende jaren best hard zal gaan. We komen steeds meer te weten over de werking van hersenen en de relatie die bepaalde onderdelen van onze hersenen hebben met bepaalde spieren. Hoe meer van deze impulsen we begrijpen, hoe beter een bionisch lichaamsdeel zal werken. Heel gaaf ook om te zien hoe een fictieve wereld samenkomt met bleeding edge technologie in de echte wereld.
de BBC heeft een tijdje geleden zo'n zelfde iets gevolgd, dat was een jonge uit de UK die een replica kreeg van Big Boss zijn hand uit Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.

https://www.youtube.com/w...NZNFkMW9uFg&feature=share Deel 1
https://www.youtube.com/w...kRxV0qw7rJg&feature=share Deel 2
Mooi om te zien dat ze Ultimaker 2 - 3d printers (Nederlands bedrijf) gebruiken bij Open Bionics :D
Niet alleen OS ontwerpen, maar ook het 3D pakket is OS (Blender) :-)
Dit lijkt wel heel erg op het "Enabling The Future" project.
http://enablingthefuture.org/
Wat interessant om te zien hoe een game die ik overigens nooit speelde, aanleiding geeft tot een samenwerkingsverband van meerdere bedrijven om te komen tot werkbare protheses.

Deze technische richting biedt het equivalent van Augmented Reality, waar virtuele beelden geprojecteerd worden in de echte wereld maar dan omgekeerd evenredig, dus echte objecten die in een Augmented of Virtuele wereld werkelijkheid worden.

Daar zitten nogal wat filosofische kanten aan. Voor het eerst zou iemand dan zowel bestaan in VR, qua prothese althans als in de realiteit. Je prothese is immers ontworpen en dus is het triviaal om het ontwerp in een spel te incorporeren of in andere software waar dat nuttig kan zijn.

Qua prothese bÚn je je eigen avatar in een computer gegenereerde omgeving.
Kan ie dan ook veranderen in een zwaard? :+

Verder natuurlijk een toffe ontwikkeling, ga zo door.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True