Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Intels RealSense-cameratechnologie die in staat is om diepte in te schatten, wordt straks op de markt gebracht in de vorm van een Razer-product. De camera kan gebruikt worden in zowel software- als gamingtoepassingen. Intel heeft demo's van de webcam gegeven op IDF.

Intels RealSense-camera's zijn nu al te vinden in verscheidene laptops, maar met de introductie van een losse RealSense-camera moeten aanvullende toepassingen voor gamers en streamers mogelijk worden. Zo maakt de camera van Razer bijvoorbeeld een green screen voor streamers overbodig; de camera kan zelf onderscheid maken tussen onderwerp en achtergrond. Deze techniek kan ook gebruikt worden om in te loggen in Windows met behulp van gezichtsherkenning. Intel gaf op CES 2015 onder meer van RealSense al een demonstratie.

Daarnaast kan de camera het hoofd van een speler tracken en de field of view aanpassen op basis van de richting waarin hij kijkt, iets wat Intel en Razer demonstreerden in de context van een racegame. Ook was er een demonstratie waarbij de camera een object scande en direct in Minecraft importeerde. Tot slot was Intels Edison-robot aanwezig die kan interacteren met mensen dankzij de gebaarherkenning die de camera biedt.

De RealSense-camera kan mogelijk ook gebruikt worden als een aanvulling op een vr-headset. Zo kunnen de bewegingen van de speler geregistreerd worden in de virtuele wereld die vervolgens zichtbaar is via de headset. Intel heeft ondersteuning voor Linux, OS X, Robot Operating System, de Unreal Engine en Unity aangekondigd. Ondersteuning voor Android en Windows was er al. De Razer-camera moet in het eerste kwartaal van 2016 in de verkoop gaan. Hoeveel hij gaat kosten, is nog niet bekend.

Razer webcam met RealSense tech van Intel

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Technical Specifications

RGB video resolution: Full HD 1080p (1920 x 1280)
IR Depth Resolution: VGA (640 x 480)

Laser Projector: Class 1 IR Laser Projector
Frame rate: 30 fps (RGB), 60 fps (IR depth)
FOV (Field-of-View) 77į (RGB), 90į (IR depth)
Range: 0.2m ~ 1.2m
Microphone: Dual-array microphones

Input: 5V
Supported Operating System Microsoftģ Windowsģ 8.1 Update (64-bit)

USB Port USB 3.0

Bron: http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=124661

USD 99,00
Bron: http://click.intel.com/intel-realsense-developer-kit.html

[Reactie gewijzigd door aswelter op 19 augustus 2015 11:46]

Ah dus andere techniek, de afbeeldingen deden vermoeden dat het gewoon een dubbele cameraopstelling was met 2 reguliere rgb cameras.

Ik denk dat meer in de vorm is van structured light scanning dmv de laser projector :) (https://en.wikipedia.org/wiki/Structured-light_3D_scanner)
Ook in dat geval zijn het 'gewone camera's' alleen mogelijk met andere filter om wat beter de geprojecteerde laser punten/lijnen(?) te zien. Verder is rgb pixel array alleen maar wat er uiteindelijk via een software interface beschikbaar is. Intern kunnen de chips/sensors het op de camera's het naar keuze aanbieden verwerken. https://en.wikipedia.org/wiki/Color_filter_array
(ongetwijfeld kan een mede tweaker die wat meer bij de hardware zit dit beter uitleggen)

Je kan ook zelf zo iets in mekaar knutselen met of the shelve onderdelen maar zodra je camera of je objectief beweegt ga je mankt met timing en latency problemen.

de kinnect werkt in de basis op de zelfde manier als de kinect. Voordeel hiervan zal ongetwijveld betere performance zijn en drivers voor bv ROS die door de maker worden uitgegeven (die de precieze interne specs heeft en efficiŽnter zou moeten zijn)
ik heb helaas geen xbox of Kinect dus ik kan het niet bevestigen, nog ontkrachten :P

Maar in eerste instantie dacht ik dus dat de Kinect op een zelfde soort methode werkt als bijvoorbeeld de autodesk app 123Dcatch (http://www.123dapp.com/catch)
Alleen dan aangezien die 2 camera's had daardoor dus direct een 3D plaatje kon bedenken.
dat zit meer in de hoek van monoslam zo iets dus: https://www.youtube.com/watch?v=Df9WhgibCQA

het objectief is statisch en blijft op de zelfde locatie en oriŽntatie en ze combineren het dan dus met het weten van de locatie en de oriŽntatie van de camera door de tijd. ook is hier de aanpak meestal op basis van feature recognision. (herkennis puntne die unique genoeg zijn dat je ze in een serie van frames kan blijven bepalen waar ze zijn.)

Bij kinect en realsence blijft de sensor op z'n plek en bepaald hij de diepte op basis van de projectie van licht en deze projectie word dan weer vervormd opgenomen door de camera. Hierdoor heb je niet afhankelijk van het herkennen van features (die zijn er wel, maar daar cheaten ze dus een beetje wat die word door de projectie veroorzaakt)

hier kan je zien wat er geprojecteerd word door de kinect: https://www.youtube.com/watch?v=0Yr5_0imcbY

Als je wilt winnen van je vrienden kan je dus gewoon een ir lamp meenemen en die aanzetten als het hun beurt is, gegarandeerd dat de kinect de bewegingen niet oppikt als je deze richting de camera's schijnt.
Aangezien er een IR-projector en een IR-camera op zit denk ik dat het inderdaad structured light is.
Je verwijst naar de eerste losse camera die niet in het artikel wordt vermeld want het was al een tijdje mogelijk om een developerskit te bestellen van Intel die een Creative F200 bevat voor zo'n $99,-

Enkel is de website onlangs aangepast en kan je deze nu enkel pre-orderen:
- https://software.intel.com/en-us/RealSense/F200Camera
Naast de developer kit zijn er in iedere geval ook een aantal Dell en HP systemen waar een realsense camera al in zit.

http://www.intel.nl/conte...gy/realsense-devices.html
edit:
URL gezocht en toegevoegd

[Reactie gewijzigd door The Lord op 19 augustus 2015 14:11]

In een laser kijken lijkt me nu niet echt goed voor de ogen :X
Daar hoef je bij een class1 laser niet bang voor te zijn. =<5mw
De prijs zal dankzij het Razer logotje wel met een euro of 50 omhoog gaan ben ik bang.
Dus eigenlijk is het gewoon een Kinect?
Kinect werkt voornamelijk vanaf 0,5m terwijl deze camera veel dichterbij moet werken (zie Windows Hello op Win10)
Alleen hoef je in dit geval niet een hele XBOX te kopen om hem te gebruiken? :+
Kinect for windows?
Oh, dat kan wel al? Dan zie ik de nieuwswaarde van dit bericht niet zo.

Maar waar werkt dat Kinect for windows dan vervolgens mee?
Met de SDK en wat experimentele software, ik heb nog niks zinnigs gezien tho.
Overigens voor wie het interesseert: deze techniek zit ingebouwd in Intel CPU's in Haswell en nieuwer. Dit maakt dat het ook voor ontwikkelaars interessant gaat worden om te ondersteunen, omdat een extreem grote groep mensen die in 2013 of later hun computer hebben gekocht dus directe hardwarematige ondersteuning hebben (iemand anders zal vast precies kunnen vertellen hoe groot het voordeel is voor de accuduur en CPU-belasting t.o.v. de bestaande softwarematige toepassingen).

Alleen de mobiele kant (daarmee doel ik op smartphones, tablets etc.) wordt een lastig verhaal aangezien daar bijna uitsluitend nog ARM wordt gebruikt en Intel nauwelijks voet aan de grond heeft.
Misschien is dit dan wel een "Unique Selling Point" voor intel om daar wel voet aan de grond te krijgen.
Gebruikers ergeren zich soms aan security vereisten en dat uit zich dan in uitspraken als: "Ik wil een Iphone 6, want daarmee kan ik mijn bedrijfsaccount unlocken met alleen een vingerafdruk in plaats van zo'n lang sterk wachtwoord".
Maar ik kan me ook voorstellen dat gamen op je telefoon een stuk meer "immersive" wordt met zo'n camera en dat er daardoor behoefte wordt gecreerd.

Ik ben echt heel benieuwd dat er allemaal aan toepassingen gaat komen.
Dus dit is de genade klap voor voor NaturalPoint (Track-IR) ?
Heb recent mijn Track-Ir 4 verkocht maar nu begin ik het toch te missin in Arma en een aantal race en flight sims.
Ik hoop dat de Razor product ook functioneerd bij oude games die op dit moment werken met Track-Ir.
Slimme move van Intel!

Nu met de opkomst van Windows 10 en Windows Hello (wat werkt met RealSense of fingerprint), snap ik dat Intel RealSense wil pushen naar de massa's.

Momenteel is RealSense exclusief ingebakken bij 8 laptops en 3 All-in ones (src: http://www.intel.nl/conte...gy/realsense-devices.html)

Ow en nog 4 Japan exclusieve apparaten.

RealSense is wel een tech waarmee best veel mogelijk is (ja lijkt misschien wel op Kinect), maar een echt marktaandeel heeft het nog niet. Door samen te werken met Razer proberen ze de gamers/streamers aan te spreken. Deze markt van enthousiastelingen lijkt me een goede plaats om dit product op de markt te brengen.

Ik weet niet precies in hoeverre deze cam vergelijkbaar is met bestaande 1080p camera's, maar een Logitech C920 kost je zo'n §75 en heeft goede reviews over het algemeen.

[Reactie gewijzigd door HarmFull op 19 augustus 2015 14:21]

Zag toevallig al een laptop staan in de folder van de mediamarkt die deze technologie al aan boord heeft.

http://www.mediamarkt.nl/...9,2191361.html?langId=-11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True