Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Submitter: Thekilldevilhil

Razer heeft zijn Blade-laptop met 14"-scherm een upgrade gegeven. De nieuwe versie van de dunne gamelaptop beschikt over Nvidia's GTX 970M-videokaart met 3GB geheugen en over dubbel zoveel werkgeheugen als het model van vorig jaar.

Wat uiterlijk betreft heeft Razer niets aangepast aan de Blade; het gaat nog steeds om een 17,8mm dunne laptop met een 14"-scherm. De processor is gewijzigd: in plaats van de Core i7-4702HQ is dat de Core i7-4720HQ geworden. Dit is een Haswell-quadcore met een kloksnelheid van 2,6GHz en een turbo naar 3,6GHz, beide 0,4GHz hoger dan bij de Core i7-4702HQ. Ook de Intel HD 4600 doet zijn werk op een fractie hogere kloksnelheid. De tdp komt hierdoor echter ook hoger uit: 47W tegenover 37W. De Broadwell-quadcores komen overigens pas half 2015.

De hoeveelheid ram is bij de laptop verdubbeld van 8 naar 16GB ddr3l-1600. De grootste aanpassing is echter dat de videokaart nu de Nvidia GeForce GTX 970M is, waar de oude versie de GeForce GTX 870M had. Razer heeft voor een combinatie met 3GB gddr5 gekozen, waar de GTX 970M ook met 6GB uitgerust kan worden. Overigens spelen de geheugenproblemen van de desktop-GTX 970 niet bij de laptopkaart.

Wat opslagcapaciteit betreft is er de keuze uit sata-m2-ssd's met opslaghoeveelheden van 128, 256 en 512GB. Dit geldt echter alleen voor de variant met een touchscreen met een resolutie van 3200x1800 pixels. De versie met een non-touch-scherm met een full-hd-resolutie krijgt standaard 8GB geheugen en een ssd van 128GB. Onduidelijk is of Razer de laptop ook in België en Nederland op de markt brengt. Een jaar geleden liet het bedrijf aan Tweakers weten de markt te evalueren. Nieuwe vragen over een eventuele marktintroductie heeft Razer nog niet beantwoord.

Razer Blade 2015

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Volgens de site van Razer zelf heeft de non-touch uitvoering een 256 GB SSD, niet een 128.
http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade
Dat lijkt me ook een stuk logischer. Die touch versie weet ik niet wat ik er van moet denken... Die resolutie lijkt me niet echt fijn om op te gamen, dat gaat veel te zwaar worden, maar als je hem halveert dan is de resolutie weer erg laag.

edit: Oh en wat ik miste in het artikel en waarom ik eigenlijk naar die site ging... De non-touch weegt maar 1,9 KG, erg licht voor een gaming laptop van dit kaliber!

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 4 februari 2015 15:00]

Ik zou mezelf best als graphics fetishist kunnen omschrijven, maar 1600x900 is in mijn optiek een prima resolutie op een 14" scherm, ook wanneer je maar een meter of anderhalf van het beeld afzit: ik heb zelf een Gigabyte laptop met een 14" scherm (welke overigens nóg minder weegt, maar dat terzijde), en als de game wat te zwaar is zet ik liever de resolutie van 1080p terug naar 900p dan dat ik details omlaag schroef. Op een 14" scherm blijft het beeld dan nog steeds scherp genoeg, in dien mate zelfs dat hardware-matige AA nog steeds niet echt nodig is (FXAA kan prima, aangezien dit niet of nauwelijks impact heeft op de frame rate).

Vind de Blade overigens een fantastisch apparaat, maar zo veel geld zou ik nooit voor een laptop uitgeven (alhoewel $2000,- voor de non-touch - welke in mijn optiek veel aantrekkelijker is - een stuk beschaafder geprijsd is dan de touch-versie).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 4 februari 2015 15:25]

Anderhalve meter? Hoe lang zijn jouw armen!? ;)
Het lijkt me dat de meeste mensen eerder een halve meter van hun laptop scherm af zitten.
Het kan verder inderdaad wel, maar het hangt ook af van welke game je speelt of je er veel last van hebt, zowel van de lagere resolutie als van het scalen naar een niet optimale resolutie. Bij veel games zou het mij niet eens zo zeer gaan om de algehele beeldkwaliteit, maar domweg om het feit dat je minder goed in de verte kunt zien.
Ook lijkt het me dat als je zoveel geld uitgeeft voor een gamelaptop dat je ook een optimale ervaring wil. Het is natuurlijk een afweging en die resolutie kan ook voordelen hebben, maar ik zou het zelf jammer vinden dat dat dan gekoppeld zit aan het touchscreen. Touch lijkt me wel geinig, maar ik zou dat dan liever met een Full HD panel zien. Even los van het feit dat het ook buiten mijn budget valt en ik sowieso geen behoefte heb aan een gamelaptop, ik reis niet zoveel dus ik kan prima toe met alleen mijn desktop als gamebare computer.

edit: Oh trouwens, wat betreft jouw nog lichtere gigabyte laptop, zit daar ook een 970m in dan?

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 4 februari 2015 18:28]

Ik heb de P34G v1 met een GTX760m, maar in de v3-versie zit ofwel een GTX965m (P34K) of een GTX970m (P34W). Beiden wegen 1.71kg.

Overigens is mijn keuze op de P34 gevallen omdat het feitelijk alles wat ik in een laptop biedt (gaming, leasure en productivity) in een zeer handzame verpakking (was één van mijn eisen). Op het ding kunnen gamen was ook een vereiste, maar niet de enige factor die een rol heeft gespeeld bij mijn keuze (moest oa. ook over een goed scherm beschikken tbv. fotobewerking). Hardcore gamers zou ik het ding niet aanraden, maar die zou ik sowieso geen laptop aanraden.

Mijn armen zijn overigens niet helemaal anderhalve meter :D
Maar als ik game speel ik met een draadloze controller en lig ik languit op de bank, met de laptop op ongeveer 1,5 meter afstand op mijn koffietafel. Als ik andere dingen doe (programmeren, foto's bewerken, browsen) zit ik er - uiteraard - wel recht voor.
Ik speel momenteel AC:Unity, in eerste instantie op 1080p, maar later teruggeschroefd naar 900p: visueel gezien neem ik het verschil in resolutie niet waar (subjectief uiteraard), maar de performance is er wel stukken op vooruit gegaan.
Erg mooie laptop inderdaad... moet ook zeggen dat ik niet echt heel erg de ontwikkelingen gevolgd heb van gamelaptops, ben niet echt 'in the market' ;)

Mijn ervaring is overigens ook wel dat het niet altijd zo erg is om te scalen met een niet optimale resolutie. Zo heb ik crysis destijds ook op een lagere resolutie gespeeld en dat zag er prima uit. Er zijn echter weer andere games waar ik het bij geprobeerd heb waarbij het echt niet om aan te zien was. Het is vooral van belang of er veel klein detail is, zoals bv tekst, wat er raar uit kan gaan zien door de scaling. Een gerenderde game als crysis en zeker iets als AC wat primair voor consoles ontworpen is zal er niet zo'n last van hebben inderdaad.
Lekkere laptops maar 128 gb is wel heel weinig voor een game pc.
idd Windows + 2 games en thats it! das echt te weinig! 250Gb SSD als singele drive in je systeem is nog steeds te weinig, het begint pas bij 500Gb!
Dat is eigenlijk onzin. Ik heb zelf een 250GB SSD en kan daar genoeg games op kwijt. Minstens een stuk of 8-10. Hoeveel ga je er tegelijk spelen? Je kunt toch gemakkelijk een game verwijderen na gebruik of verplaatsen naar een externe disk? Wellicht niet mijn hele Steam Library kan erop, maar genoeg andere apps.

De Windows map is 'slechts' 25GB en samen met apps zoals Adobe Suite e.d. heb ik nog 200GB+ over. Dragon Age Inquisition is 26GB, Shadow of Mordor is 37GB, League of Legends is 6GB.

Stel ik hou van zo'n 128GB disk nog 80GB over, dan past daar nog gemakkelijk een aantal games in. Je kunt altijd zelf nog de SSD swappen.
Ik denk dat het een persoonlijke ervaring is waarom ik te weinig heb aan 250Gb, ik heb iig niet genoeg voor mijn complete windows inclusief alle apps en Games.....

zal wel aan mijn gebruik liggen dan, waarschijnlijk verlang ik meer van mijn PC dan alleen games!
Ik ook. Ik heb de volledige Adobe Suite, een kleine 100-120GB aan games, VMware, Vegas, 3DSMax en andere standaardmeuk (Skype, Firefox, Chrome, Office e.d.) en ik heb nu nog 40GB over op een 250GB SSD. Daar zou ik makkelijk nog in kunnen snijden en ook moet je je afvragen of het renderen van beelden op een laptop moet gebeuren ipv op een scherm die iets groter en meer kleurgetrouw is.
Met Arma 3, Arena Commander en Space Engineers zit mijn 120 gig SSD toch echt praktisch vol (7 GB over). Als je een gamelaptop koopt denk ik niet dat je jezelf beperkt tot indie games. Bijvoorbeeld de closed beta van Evolve is al meer dan 23 gig.
Misschien 2 AAA games, maar als je counter-strike, borderlands 2 en dat soort games doet, valt het allemaal best mee.
tja tuurlijk denk ik aan Shadows of Mordor, en straks GTA V....niet aan oude releases!!
Dragon Age Inquisition is ook nieuw en slechts 25GB. Mordor is wel een van de toppers qua schijfverbruik.
Ik heb 2 SSD's van 120GB die 10% is geprovisioned(beide) ik heb BF4, FFXIV, Arma 3, en skyrim + een heleboel mods daarop geinstalleerd
waar wil je die 2e ssd laten in een laptop?
|:( Daar gaat het niet om, het gaat om de ruimte, jullie hebben het net over 250GB ssd's... 240GB-20=220GB en 220GB is best wel genoeg voor SSD's. Ik gebruik alleen games die veel disk-read nodig hebben zoals zware simulation games als Arma 3 en hun gigantic maps. BF4 valt wel mee IN-GAME maar daar zijn de laadtijden zo lang op een HDD. FFXIV zou er vanaf kunnen maar dat was per ongeluk gegaan.

Ik heb zelfs nog ruimte over

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 4 februari 2015 15:19]

Op de plek van het DVD apparaat :)
Ik deed die altijd in de 2e HD bay van m'n laptop...
Is het niet zo dat gamers die zo'n laptop kopen gemideld aan 1 game verslaafd zijn en die ene game slechts spelen op parties? Als er weer iets nieuws is, dan oude game eraf en nieuwe erop.
128GB dan toch meer dan genoeg.

Dit soort laptop is voor pro-gamers en die willen niet de hele TPB verzameling erop hebben staan, lijkt mij zo.

Edit: En bovendien zie ik in reactis dat het gewoon om 256GB gaat. Je kan je lol dus op.

[Reactie gewijzigd door HMC op 4 februari 2015 15:15]

Tja, dat kan ieder voor zich het beste beoordelen. Ik vind 128GB (veel) te weinig als dat de enige opslag is in een (game) computer. WIN7 kaal en je bent al 27GB kwijt, beetje game bv BF4 is al 60GB (met uitbreidingen) en als je pech hebt moet je nog wat ruimte reserveren voor SSD om levensduur te rekken.
ik zou me niet druk maken over de SSD, maar over gamen op die resolutie
Dan zet je de resolutie toch terug? Gewoon op 900p dan worden 4 pixels er eentje, is gewoon een goeie resolutie om op te games. Zelfde resolutie als waar de games op de xbox one draaien.
Op de site van Razer staat dat de Full HD versie standaard 256GB krijgt, dat is nog wel te doen.
Onderaan de pagina staan de specs netjes in een tabel:
http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade
Nog steeds blij dat ik toch een GS60 heb gekocht ipv hier op te wachten, is namelijk de enige echte concurent in die form factor.
Is dit nou de eerst fatsoenlijk uitziende laptop waar je ook nog eens mee bij een klant kan komen aanzetten?
De laptops die een goede videokaart hebben 9xx serie die zien er allemaal stuk voor stuk niet uit met rare logo's en vreemde draken en leds er op.

Ik wil gewoon een slanke business ultrabook waar ik op kan gamen!!!
Mooie strakke vormgeving. Ideaal voor mensen die willen gamen maar niet gelijk met een kermisattractie aan willen komen zetten mochten ze hem nog bij klanten gebruiken.

Ik verbaas me er ook altijd over waar sommige fabrikanten mee aan komen zetten (vooral de oudere XPS en MSI modellen).

Ik kan me alleen bijna niet voorstellen dat iemand er ook maar over denkt om het 128Gb model te kopen, dit is toch wel héél erg weinig opslagruimte. Je installeert de nieuwste Battlefield of GTA en je kunt al zo 50GB of meer afschrijven, tel daar nog 20GB voor Windows op (inclusief programma's die je gebruikt) en dan kun je net 1 of 2 games installeren. Voor de rest mooie specs, ik zou er zo één kopen als ik zelf een gaminglaptop nodig was.
Als je een gaming 'ultrabook' met beschaafd (zelfs een beetje saai) uiterlijk zoekt, lijkt mij Gigabyte met de P34/P35 serie de beste line-up te bieden (qua specs, formaat en gewicht vergelijkbaar met de Blade, maar dan met uitbreidbaar geheugen en plek voor minimaal twee harde schijven).
Een lichte, dunne laptop met i7 + GTX8/9-serie in een burgerlijk jasje, so to speak...

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 4 februari 2015 15:30]

Eigenlijk is er nog 1 beter dan de gigabyte en dat is de de Clevo P650 SG/SE, deze heeft de koeling beter voor elkaar en heeft betere uitbreidingsmogelijkheden. Tevens is ie ook beter verkrijgbaar in nederland.
Helaas dan, op de achterkant van het scherm heb je het groene razor logo dat opgloeit als ik mij niet vergis. Hier kan je dan wel een sticker overheen plakken als je wil (zo'n raar afgehapte appel ofzeu)
Geen vermelding naar de pricewatch?
pricewatch: Razer Blade (2013)

Die verwijst met zijn product specs link naar dezelfde URL als in het artikel..
Volgens mij wordt de Razer Blade niet buiten de VS verkocht, dus dat zal ook de reden zijn dat er geen vermelding van is in de Pricewatch. Mocht je er toch graag één willen, zul je moeten importeren.
Inderdaad, jammer genoeg niet in de EU verkrijgbaar.
De Europese site van Razer Blade vernoemt hem zelfs niet.
Als Belg moet er dus ook niet worden gewacht op een Azerty toestenbord.. Jammer, ziet er wel een zéér knappe laptop uit.
Hopelijk trekt de koeling dat, niet voor niks zijn gamelaptops dikker met veel fans.
of niet zeg.
Kan me niet voorstellen dat deze stiller gaat zijn onder load dan de stofzuiger hier op de zaak. (die is ook wel stil voor stofzuiger maar toch, niet echt iets wat je in de buurt wil hebben als je door Tamriel, Kalimdor of elke andere willekeurige game heen wandelt)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 4 februari 2015 15:19]

de accu zal wel zeer snel opgeven met al die hitte, dat is wat zeker is.
Wow, wist niet dat deze serie bestond. [geen flamebait bedoeld] Ziet er uit als een Macbook Pro in gamer stijl. [/geen flamebait bedoeld] Feit dat het ook nog eens touch is maakt het helemaal af. Ik zou zeker geinteresseerd zijn, mits de prijs goed is.

[edit] zie dat ze rond de 2000 dollar zijn. Begrijpelijk gezien de doelgroep die niet zo prijsgevoelig is maar voor mij iets te duur.

[Reactie gewijzigd door YoNiE op 4 februari 2015 15:01]

Het is een laptop, het heeft een scherm, een toetsenbord en een mousepad. Dat lijkt bijna allemaal op elkaar.
Nog steeds jammer dat deze laptops niet in Nederland te koop zijn. Mooi design, mooie configs...wel prijzig. 128 GB is inderdaad wel weinig, zeker met spellen die tegenwoordig rond de 60Gb vragen.
In tegenstelling tot het bericht hierboven bevat de versie met een non-touch HD scherm een SSD van 256GB.

Zie ook: http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade
Één van de weinige windows laptops met een volledig gecentreerde trackpad. Ik had deze graag aangeschaft, maar mede dankzij de verkrijgbaarheid in Nederland (zoals genoemd in het artikel) heb ik er helaas geen kunnen aanschaffen. Import is met de extra verzendkosten, douane kosten helaas te duur voor dit systeem. Daarbij komt dat bij enige problemen met de laptop het weer helemaal terug gestuurd moet worden naar de VS o.d..

Prachtig ding though, erg slick.

Razer bring this to Europe please ;( .

Full HD, 16GB, 256/512GB SSD zou mijn ideale setup zijn :). Extra pixels op zo'n klein scherm is voor mij alleen een last; meer pixels om te pushen voor de GPU en vreet meer stroom ook.

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 4 februari 2015 15:20]

Weet iemand welke webshop in Amerika de laptop naar Nederland kan verstuurd? Amazon heeft de optie namelijk niet