Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Razer brengt zijn 14"-gamelaptop in de Blade-serie uit in Europa. In december krijgen de Scandinavische landen de mogelijkheid het systeem aan te schaffen, in 2016 volgt de rest van Europa. Razer komt met drie verschillende versies van het systeem.

Razer start de verkoop via zijn eigen internetwinkel voor de nordics, waaronder Zweden, Noorwegen en Finland op 10 december. In 2016 brengt het bedrijf de Razer Blade vervolgens in de rest van Europa uit. Razer noemt geen specifieke landen dus niet bekend is of er landen uitgezonderd zijn van de beschikbaarheid.

Wel duidelijk is dat klanten in Europa de keuze krijgen uit drie versies van de 14"-laptop. Van het model met QHD+-resolutie van 3200x1800 pixels komt een versie met ssd-opslagcapaciteit van 256GB en 512GB beschikbaar. Daarnaast brengt Razer een model met full-hd-resolutie en ssd van 256GB uit.

De Razer Blade 14 is 17mm dik en weegt 2kg. De fabrikant heeft een Nvidia GeForce GTX 970M met 3GB gddr5 in de behuizing weten te krijgen, evenals 16GB ddr3l. De processor is de Core i7-4720HQ. De toetsen van de laptop hebben groene achtergrondverlichting.

Razer Blade 2015

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Ik vraag me werkelijk af, zijn de huidige componenten zo zuinig geworden, dat ze in zo'n relatief dunne laptop passen? Er lijkt me wel erg weinig plaats voor de koeling eerlijk gezegt.. Dan heb ik liever een laptop die wat dikker is, maar wel de garantie heeft dat ie koel blijft wat de levensduur ten goede komt.. Of schat ik de huidige technologie te min in? ;)

Voor de rest best pittige hardware in een lekker compact jasje.

Daarbij lijkt het me niet te doen om op die 3200x1800 resolutie te gamen.. Waarom niet een goed FHD paneeltje Razer, ik zou me best rot voelen als je zoveel uitgeeft voor een gaming laptop om dan niet op de max resolutie te kunnen gamen..

[Reactie gewijzigd door InGen10 op 1 december 2015 18:28]

Er is een full-HD variant.
Ik snap die verhoudingen tussen de componenten niet helemaal.

Een i7 met 16GB ram terwijl er maar een GTX970M inzit? Waarom die overkill. Waarom overkill 16GB ram? Een gemiddeld gamer heeft met 8GB en een i5 meer dan genoeg. Daarmee kan je de laptop goedkoper maken en wordt het een beter succes of inverteer het in een 980M met meer Vram (hoewel ik niet zeker weet of er verscheel zit tussen de M en non-M GPU's)
Een desktopgamer heeft genoeg aan een i5. Voor laptops is de situatie een beetje anders daarbij moet je wel de i7 nemen wegens de hogere klokfrequentie en de enige echte quad core processors. Bij de i7 HQ krijg je 4 cores en 8 threads, bij de i5 krijg 2 cores en 4 threads. Ik las bij de vorige BBG voor desktops dat sommige games niet werken op dual core systemen.
Een desktopgamer heeft genoeg aan een i5. Voor laptops is de situatie een beetje anders daarbij moet je wel de i7 nemen wegens de hogere klokfrequentie en de enige echte quad core processors. Bij de i7 HQ krijg je 4 cores en 8 threads, bij de i5 krijg 2 cores en 4 threads. Ik las bij de vorige BBG voor desktops dat sommige games niet werken op dual core systemen.
Ahh oke. Dan is die i7 inderdaad wel een must. De 16GB is dan weer overkill in vergelijking met 3GB V-Ram.

Om je verhaal over 4 core te bevestigen, dat klopt. Games zoals Far Cry 4 en ik geloof GTA-V ondersteunen geen dual core CPU's. Maar zoals ik aangeef ''ondersteunen''. Als je een beetje handig bent krijg je die games er wel op gedraaid maar dat kan wel eens voor problemen zorgen.
Tja, en soms wil je iets anders met je laptop doen dan alleen maar gamen. Dan kan die 8GB RAM extra best wel prettig(er) multitasken. Zou mij op dit prijskaartje de ¤30-¤50 (hoogstens) meerprijs eerlijk gezegd ruimschoots waard zijn; RAM is tegenwoordig gewoon betrekkelijk goedkoop, dus in de wat ruimere budgetten is het bijna waanzin er niet voor een paar tientjes extra maar gewoon ruim genoeg van te hebben.
Wat is dat prijskaartje dan?
in america kost de full hd versie ofwel de goedkoopste uitvoering
$1999,99 omgerekend zal het wel 2000-2100 euro gaan worden.
RAM is nu niet bepaald erg duur. Verder zie je dat steeds meer mainstream applicatie's best RAM heavy beginnen te worden. Bijvoorbeeld Google Chrome, en andere browers. Met al een paar tabbladen, knalt je RAM gebruik omhoog. Al helemaal als je een beetje een tab monster bent...

Tuurlijk gebruik je je browser met 1 of 2 tabbladen zonder videostreams, dan zal je er waarschijnlijk niet veel last van hebben. Maar bij meer, ga je problemen krijgen in combinatie met games.
Vergeet niet, je betaald ook voor het gemak.
Klopt wel, deze laptop kwam met Haswell uit en toen waren die er niet. Je kunt niet iets met terug werkende kracht onzin noemen. Anders wordt alles op den duur `onzin`
Hij zij dan ook: 'nieuwe'
i7 met 16GB ram is geen overkill voor een high-end gaming laptop. Merk op dat deze laptop vrij strak design heeft: Dun en relatief licht. Vermoedelijk zit er een GTX970M omdat een 980-variant teveel hitte produceert.

Deze laptop moet je niet zien als puur mobiele gaming machine, maar gewoon als high-end allround machine waar je lekker op kan gamen. De high-end hardware, strakke design en stevige (maar niet stevigste) GPU gaat in mijn ogen de concurrentie aan met de 15" Macbook Retina met dedicated GPU.

Qua raw performance wint de Razer uiteraard.

Voor datzelfde geld krijg je genoeg 17" 5kg bakstenen met 980M of zelfs SLI setups. De razer is juist performance in een mooi design. Mij spreekt het erg aan, maar ik zit gebonden was aan OSX.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 1 december 2015 18:36]

Ben erg benieuwd naar deze laptop. Zie hem zelf ook als high end allround. Had hem zelf liever net iets dunner, lichter en 13.3" gezien(ultrabook). Snap dat dit met deze GPU lastig is. Maar dit is wel de beste laptop die ik in tijden heb gezien. Zeker de overweging waard om te gaan halen als hij uit is.

Wat ik nergens tegenkwam was de prijs in dit artikel dus zelf even lopen google'en
Voor de prijs kwam ik dit tegen op amazon voor de 14" QHD+:
512GB $2,699.00
256GB $2,399.99
Reken maar op $ = ¤ + ¤100, dus 2799 en 2499 euro :)

13.3" maakt het nog geen ultrabook, ultrabooks zijn dunner e.d.. Dit is toch iets meer een compacte power allrounder en 13" was dan naar mijn mening iets te klein. 14" en 15" is prima.
Je hebt helemaal gelijk. De ultrabook zegt niet automatisch dat het 13.3" is. Het is ook maar een verkoop term van Intel. Waar ze al tijdje niet meer gebruik van maken.

Was zelf ook altijd van de 15" tot ik de 13.3" heb ontdekt met betere resoluties. Maar dit is een mening ;)

Om vergelijking te maken met muis tussen US en EU neem ik de Razer Mamba $149 kost in de EU 179. Dus zoals je al zei komt er ongetwijfeld nog wat euro's bij.

[Reactie gewijzigd door atmoz_nl op 2 december 2015 13:07]

In ieder geval in het geval van Macbooks werk ik persoonlijk liever aan de 15" dan de 13". De 13" vind ik te klein, maar de 15" mag best wat kleiner. 14" lijkt me dan prima :) - Maar inderdaad, zoals je al aangeeft, puur meningen enzo.
Tja, dat is waar ik me ook enorm aan irriteer. Bedrijven houden van geld. Die doen gewoon het meest overkill erin wat er is. Zodat de klant gaat denken "een i7 is altijd beter met gamen, en 16GB is ook beter voor gamen, dus laat ik die maar nemen ipv diegene met die i5 en 8GB RAM". Aan dat soort mensen verdienen ze goud..
Waarom zou je hem persé voor gamen gebruiken. Het woord 'gamelaptop' betekent niet dat je hem moet gebruiken om te gamen. Er zijn zat mensen waarvoor de processor/geheugen belangrijker is en voor wie de nadruk wat minder ligt op de grafische kaart. Het enige wat dan overblijft om je over te frustreren is dat je buiten de doelgroep van deze laptop valt. ;)
Zoals ik dus:

Vooral voor het render werk met HD video en 3D heb je kracht nodig en om met video mapping beamers aan te sturen heb ik mobiliteit nodig. Alleen zit ik niet te wachten op een draak, evil eye of een alien op mijn laptop als ik bij een klant aan kom.

Edit: ...en nee ook niet een groene 3 koppige tribal slang

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 1 december 2015 21:49]

Voor 3D rendering en het zwaardere workstation werk ga je aan deze laptop niks hebben hoor. GPU is daar totaal niet geschikt voor. Zou kijken naar een workstation dan met een FirePro of quadro..
Sommige programma's ondersteunen tegenwoordig ook consumenten kaarten (revit bijv. als je rendert). De i7 + 16 gb is weer geweldig voor cpu afhankelijke programma's. Dit zou voor mij een geweldige laptop zijn denk ik. (even de prijs afwachten + logo afplakken :))
Check de nieuwe Dell Precision 5000 workstations, dat lijkt te zijn wat jij (en ik) willen. Feitelijk een XPS 15" maar met Quadrokaart.
Maar een tribal en groene verlichting kan wel?

Logisch.
De groene verlichting kan nog wel zakelijk overkomen, het logo op de achterzijde van het scherm was niet zichtbaar op de foto bij het artikel, dus dat was niet opgevallen. Maar dat is inderdaad niet zo netjes.

De laptop ziet er verder wel heel strak uit dus het logo zou je eventueel kunnen masken met een zwarte sticker. :)

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 1 december 2015 20:08]

HP Omen (Pro) ziet er vrij eenvoudig uit of Dell Precision.
Voor een gaminglaptop in deze prijsklasse verwacht ik wel iets meer dan enkel een i5 met 8GB ram... Dit zijn gewoon high-end allrounders met game mogelijkheden. Voor gaming kan je bijv. ook dingen als streaming enzo op de achtergrond draaien op je laptop met die i7 + 16GB.
Misschien dat daar wel snel verandering in komt: Star Wars: Battlefronts heeft immers al minstens 8GB nodig om te werken.

Bovendien worden deze machines gemarket aan mensen die niet noodzakelijk kopen voor de rationele benodigdheden maar eerder voor het-van-het te kunnen hebben.

Een 980M is ook wel moeilijker in een dunne 14" laptop te krijgen, gezien het stroomverbruik en de warmteproductie een stuk hoger ligt.
Is dat van Star Wars niet gewoon een memory leak?? Dacht ik een keer gehoord te hebben.
Dat denk ik niet hoor het vragen van meer dan 4GB aan RAM voor games zal alleen maar meer worden op het moment. Op de consoles kunnen we nu ook meer dan 4GB voor een game gebruiken en zodra iedereen echt het 360 en PS3 tijdperk achter zich laat dnek ik dat alle games gewoon 8GB op PC gaan vragen.
En ik kijk altijd naar dit soort laptops voor zware taken zoals CAD ontwerpen. Dan is 16 GB een must. Ook al merk ik dat bij gamen niet.

Maar op mijn huidige staat ook geen enkele game, dus om nu te zeggen dat ik dit mis?
Ik heb zelf een i7 4700HQ zitten met 12 GB aan RAM. Is het overkill? beetje. Als ik met VM's werk, en ik draai meestal 2 of 3 naast elkaar dan vreet dat RAM. Zeker als je 2 GB aanhoudt per machine, totaal is het 4/6 GB aan ram. Als je dus 8 GB gebruikt dan houdt je nog misschien 500MB of minder aan RAM.

En je wilt op je nieuwe gamelaptop dat de spellen soepel, snel en mooi zijn. Dus is er baat bij een goede CPU, GPU, RAM en beeldscherm. Zo'n laptop neem je mee dus een 17,3 inch is wel handig als je op LAN party's bent, maar in de trein is het onhandig.

En daarnaast heb ik liever een GPU die stabiel is en die ik volledig in kan zetten zonder problemen. Je kan wel een desktop GPU in een laptop stoppen, maar dan wordt de laptop dikker en dus zwaarder. De hele bedoeling van een game laptop is dat het krachtig moet zijn, maar ook nog compact/makkelijk mee te nemen. Je hebt niks aan een laptop waarin een desktop CPU en GPU inzit, die dus meer koeling nodig hebben dan de mobiele versies. Dan krijg je een laptop die al gauw de 5 KG zit.
Wel jammer dat alles nou weer zo overkill moet zijn. Waarom hebben game laptops nou altijd een i7 nodig voor gamen volgens de fabrikanten!? Dat is de grootste bullshit ooit. Ze hebben het niet nodig nee, maar ze verdienen er wel lekker aan. Je kan mensen alles wijs maken (behalve tweakers 8-) ).

Het liefst gewoon een full HD scherm. 8GB RAM. Een Skylake i5. Goed stevig zijn. En een 17 inch scherm.. is dat écht zo moeilijk voor fabrikanten die game laptops maken?

Ze zijn er wel in de Pricewatch ja.. maar nou niet echt bepaald veel..

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 1 december 2015 18:21]

de i7's zijn de enige mobile quadcore chips,
en quadcore begint weldegelijk nodig te worden met games zeker als je nog een beetje future proof wil zijn. maar hoedanook om een 970m te voeden (is ook een nvidia GK204) heb je toch echt een redelijke CPU nodig om niet te bottlenecken.

Nvidia's drivers zijn wel vrij clean, en DX12/vulkan zou ook theoretisch lagere overhead moeten opleveren, maar er zijn zeker games die voordeel hebben bij een quadcore.

verder is de laptop ook te krijgen met een 1600-900 resolutie,
er is een 17 inch versie met een fullHD
http://www.razerzone.com/...g-systems/razer-blade-pro
en en hopelijk komt er ook 17" 4K scherm aan binnenkort, ( de fabrikanten maakten geen 17" UHD schermen of uberhaupt hogere resolutie schermen)helaas is de 17 inch versie iets trager helaas. met een GTX 960m ipv de GTX970m
16GB is an sich niet noodzakelijk maar als ik een laptop van 2000+ koop wil ik zowieso wel 16GB ram hebben.

edit:
oh right you are: :D dank u!
http://ark.intel.com/products/88959
http://ark.intel.com/products/88962

[Reactie gewijzigd door freaq op 1 december 2015 18:53]

De nieuwe core i5 skylake serie heeft ook quadcore varianten.
Prima, maar Razer heeft zijn modellen nog geen upgrade naar Skylake gegeven. Dus de keuze voor een i7 was ten tijde van haswell zeer goed te begrijpen-
De mobile skylake i5's zijn ook quadqore.
Is net voor mij gemeld.

[Reactie gewijzigd door Centelte op 1 december 2015 19:05]

Want niemand die gamet heeft natuurlijk een i7 nodig voor hun rendering-needs, en iedereen wil natuurlijk een logge 17-inch voor in de trein.

Voor mensen zoals jij is er de acer laptop met een leuke i3 en een 720p scherm.
Ik heb een bloedhekel aan Acer, dus nee :). Ik hoef überhaupt geen gaming laptop. Als ik wil gamen, game ik wel thuis op mijn game pc.
Je hebt hebt over een bedrijf met muizen met 16.000 dpi muizen en meer lampjes in een keyboard als in de gemiddelde kerstboom zit. Allemaal niet nodig maar je moet ergens in uitblinken als je de premium hoofdprijs wilt vragen.
Dan nog vind ik de prijs veels te hoog.
Volgens de bron komt er ook een full HD variant.
Geen andere quadcore voor laptops buiten enkele i7's en een xeon voor zover ik weet. De verschillen tussen i3-5-7 bij laptops zijn ook totaal anders dan die bij desktops.
De laptop i5 en i7's staan niet echt gelijk aan hun desktop tegenhangers.

Een gamelaptop van meer dan 1000 euro heeft echt wel een i7 nodig, want een i5 is dan maar een dual core CPU die op 2GHz draait. De nieuwe quad core i5 6300HQ is daarintegen nog wel geschikt voor een mid-range gaming laptop.
Dit zijn naar mijn mening de mooiste niet-apple laptops die er zijn voor gaming of ander high-end grafisch gebruik. De prijzen zijn prima, want er is geen concurrentie met mooie strakke gaming laptops.
ZOdat je ze ook voor serieus werk in kunt zetten?
Als men een laptop als desktopvervanger in wil zetten en ook grafische- en rekenkracht nodig heeft is de keuze vrij beperkt. Werken met een 'allrounder' is zinloos; de werkpaarden van HP en Dell zijn onbetaalbaar en een gaminglaptop MET I7 is precies wat je wilt, de kracht van een zbook voor de helft van de prijs.
Je hebt wel degelijk een i7 nodig om te gamen bij laptops. Niet vergeten dat de mobiele i7's slechts twee cores en 4 threads hebben ivm desktop i7's.

Edit: Was vroeger zo. Aan de reacties boven mij te lezen zijn de nieuwe i7's blijkbaar quadcores en zelfs enkele i5's. Goede verbetering dus.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 2 december 2015 00:21]

Ik heb zelf enorm veel spullen van Razer en het is altijd goed bevallen, RMA is uitstekend en je betaald wat meer voor de service, kwaliteit en "status" van de producten.

De meeste slechte ervaringen van Razer die ik lees zijn van mensen die klagen over de prijs en geen aanschaf gedaan hebben of mensen die principieel tegen het merk zijn. De spullen laten je écht niet beter spelen maar voegen imo zeker wat toe aan de ervaring (al is het maar in gedachten)

De laptops zijn enorm vet, volgens mij gebruikt Linus van Linus Media Group dagelijks de Razer Blade met goede ervaringen (onbekend of hij hier voor betaald krijgt).

Tip: Koop NIET de razer blade at full price maar wacht tot ze een sale hebben, bij de beste sales van Razer gaat er zo'n 30% van de prijs af. Zie ook mij thread van begin 2015:
Razer 50% korting (op alles)

Ik vermoed dat begin volgend jaar dezelfde sale is als ze CES winnen.
Het klopt dat mijn laatste contact met Razer voor een RMA verzoek acht maanden geleden is. Heb eea gegoogeld over ervaringen bij Razer en mijn beeld is niet veranderd.

edit: bedankt voor de "nul", ik beloof nooit meer zo enorm offtopic te gaan. Mijn welgemeende excuses.

[Reactie gewijzigd door Sneek op 1 december 2015 22:30]

Tja, als ze al hun producten verkopen voor de helft van de prijs komen ze inderdaad in de buurt van een normale prijs kwaliteit verhouding :+
Als ik op de algemene razer site kijk (US versie) dan heeft de full hd variant maar 8gb ddr3 ram in plaats van 16gb. Ik vraag me dan ook af of de full hd variant die naar europa komt ook 16gb ram heeft?

http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade
Inderdaad, de full hd variant heeft maar 8gb ddr3 ram

http://www.razerzone.com/eu-en/store/razer-blade-fullhd
Ik wil even reageren op de persoon met i7 en 16 GB ram we hebben het hier wel over een laptop.

Er is bijna geen enkele mobiele i5 met quad core...

Daar brengt die i7 verlossing.
Die 16 GB ram is misschien wel overkill maar die i7 alvast niet.
De videokaart is daarintegen wel wat slechter maar de laptop is wel maar 17 mm dik, ik denk dat daar het maakt dat er geen gtx 980m in zit.

Er komt ook een full hd versie met 256 gb SSD dus das een goed alternatief als je wilt gamen met een native resolutie. De andere versies zouden dan gebruikt kunnen worden voor foto en videobewerking ipv gaming, waartoe deze laptops eigenlijk niet dienen.
Mooie laptop, maar zou liever een 15" variant zien met numpad.
Dus dit is dezelfde als je nu in de vs kan kopen geen 5e generatie intel?
Ze zijn wel erg mooi heb ok overwogen 1 mee te nemen.
Nee om lekker thuis te gamen, zonder te dure shit mee te slepen .... :+ :+
Jaren lang was de resolutie van laptops te laag, nu te hoog. De GPU kan de meeste games niet weergeven op die resolutie, niet met een acceptabele framerate in elk geval. Voordeel is wel dat je anti aliasing door de 262ppi waarschijnlijk helemaal uit kan zetten. Als het scherm gsync ondersteund en je 40fps zou halen, dan is het misschien toch de moeite waard. Voor wie het geld heeft want reken maar op een prijskaartje van ¤2500,- of zo. Die full hd versie lijkt me toch een logischere keuze.