Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Een werknemer van Intel heeft op Twitter foto's geplaatst van een uitbreiding voor de HTC Vive die gebruikmaakt van een Intel RealSense-module voor dieptemeting. Met het accessoire zou het mogelijk zijn de ruimte in kaart te brengen of de positie van handen te bepalen.

De foto's zijn geplaatst door Dimitri Diakopoulos, die zich volgens zijn profiel bezighoudt met virtual reality bij Intel. Hij heeft de beelden inmiddels verwijderd, maar Upload VR heeft ze nog online staan en wist ook enige informatie over het accessoire te verkrijgen van Diakopulous.

Het accessoire, dat als een soort hoorn op de vr-bril van HTC is bevestigd, lijkt te zijn voorzien van twee Intel RealSense-modules. Volgens de Intel-medewerker zorgen de camera's ervoor dat de handen van de gebruiker herkend kunnen worden in vr-toepassingen, zonder dat de bewegingscontrollers gebruikt hoeven te worden.

Ook zou het accessoire het mogelijk maken om de omgeving realtime te scannen. In theorie zou er dan een waarschuwing gegeven kunnen worden als spelers een obstakel dreigen te raken in de ruimte. Intel heeft officieel nog niets bekendgemaakt over het accessoire, maar vermoedelijk wordt het product getoond tijdens het IDF-evenement dat op 16 augustus van start gaat.

Vermoedelijk gaat het niet om een product dat daadwerkelijk in deze vorm in de winkels komt te liggen, maar zal Intel het accessoire tonen om zijn RealSense-techniek te demonstreren. Het is denkbaar dat dergelijke camera's in een toekomstige vr-bril geïntegreerd zullen worden, of dat er fabrikanten zijn die zelf een accessoire uitbrengen op basis van de techniek.

RealSense-uitbreiding voor HTC ViveRealSense-uitbreiding voor HTC Vive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Positie van je handen nauwkeurig uitlezen is echt iets dat nu nog in hge kwaliteit mist. Voor flightsims bijvoorbeeld is dat het enige dat nog nodig is. Hier doen ze een poging met Leap Motion, en dat is al behoorlijk indrukwekkend. Nu nog een "see through" als je naar je flightplans of ipad kijkt, of die in de sim zelf opnemen en we kunnen compleet vliegen :)

https://www.youtube.com/watch?v=dDd8psWui8A
Zo te zien breekt die addon wel behoorlijk het pad van de lasers die over de vive heen bewegen, vraag me af of dat nog effect heeft.. Maar intel kennende zal dat wel getest zijn. Mooi initiatief overigens zo'n addon, ben blij dat ik in kamp Vive zit :)
Je hebt voor de Vive in essentie enkel 1 basestation nodig en 5 sensoren:
https://twitter.com/vk2zay/status/573747153387937792
Minder sensoren zou zelfs ook prima moeten werken.

De hack-ability van de Vive is een van de voorwaarden geweest van Valve (Alan Yates, engineer lighthouse) toen HTC de Vive heeft gebouwd. Ze willen graag dat iedereen ermee gaat "knoeien". De USB poort op de headset zelf is dan ook voor van alles te gebruiken (inclusief een USB fan wanneer het weer eens te warm wordt in ons landje :+)

De firmware in de headset en basestations zijn ook vrij te dumpen en binnenkort (soon) komen ze met een grote verrassing. Ik hoop dat het iets te maken heeft met eenvoudige sensoren die je overal op zou kunnen plakken:
https://twitter.com/vk2zay/status/690665175192461312

Dan kan ik mijn biertje taggen in VR!

Dus inderdaad, als je van customization houdt dan zit je met de Vive goed.
Alan Yates heeft een uurtje geleden gemeld dat de kit uit is. :)

https://mobile.twitter.com/vk2zay
Inderdaad. Volledig royalty free ook nog. Er komen vast mooie 3rd party oplossing uit. Exciting times :o

Voor de mensen die hier meer over willen weten:
https://partner.steamgames.com/vrtracking

En de FAQ:
https://steamcommunity.co...ons/0/360671247404603033/
Volgens mij zijn dat cameras die de posities uitlezen van de infrarood spots die uitgezonden worden door de basestations.
Nee de hele tracking functionaliteit werkt via de lighthouse basis stations en de sensors op de bril/controller, deze camera's zijn juist bedoeld om alles wat geen sensor heeft te kunnen positioneren in 3d ruimte.

Zoals dycell aangeeft heb je met 5 van die sensors genoeg data voor precieze tracking, en laat iedere kant van die bril nou 6 sensors hebben, dus zelfs al zou het basisstation alleen maar de zijkant van de bril zien, dan nog kan ie heel precies volgen hoe je beweegt.

En je krijgt standaard 2 van die basis stations, met de uitleg ze in tegenovergestelde hoeken van een kamer te plaatsen, er zal dus (zelfs als deze 'hoorn' het signaal tegenhoud voor 2-3 sensors) altijd genoeg licht op de nodige sensors vallen om je te blijven volgen.

Dit geeft trouwens een redelijke uitleg over de werking van het systeem, wat trouwens echt geniaal is in hoe 'simpel doch krachtig' het eigenlijk is.
Het lijkt mij dat dat vrij redundant is uitgevoerd, anders zou elke verstoring van het lichtsignaal tot problemen leiden.
alleen die 2 in het midden zouden verhinderd kunnen worden maar dat zie ik niet goed op de foto, volgens mij word er zelfs geen een verhinderd...
Verbaast me echt niets dat dit gebeurd (in dat interview van Make met die Valve medewerkers werd er al een beetje naar gehint dat er serieuze partijen bezig waren met accessoires voor de 'development usb poort') en ik juich het ontzettend toe.
Oculus moet nu echt HEEL SNEL hun zaakjes op orde krijgen of het is echt exit, als dit ding echt op de markt komt dan word de voorsprong die de vive nu al heeft verdriedubbeld.
Ik denk dat Third party wel een belangrijke doorslaande factois voor een VR headset te laten slagen, niet alleen in gamestitels maar ook accessoires. Beide partijen hebben de APK vrijgegeven voor developers maar ik heb echt het idee dat de HTC Vive voor ligt in de race op het moment.

Stilletjes hoop ik dat de Vive ook de race voor de markt wint. On a sidenote is er nu ook nieuws aan het binnen druppelen dat de Vive langzaamaan ook support krijgt voor Linux met VR-titels voor Linux.
Ja accessoires voor VR gaming zal waarschijnlijk een enorme markt worden (als deze VR iteratie succesvol blijft) zeker als je eigenlijk geen controllers meer nodig heb, ik kan me al voorstellen dat je sets van een heel arsenaal (natuurlijk fel oranje ofzo) van wapens zal kunnen kopen, die niets meer zijn dan een stukkie plastic voor het gevoel.

De Vive is de race ook echt al aan het winnen op het moment, Oculus verliest steeds meer respect door de steeds verder uitgestelde controllers, de rare fratsen rondom het wegkapen van titels en het tegenwerken van het spelen van Oculus titels op platformen van de concurrentie.

Het is natuurlijk zo dat de Vive nog steeds een pittig geprijsd stukje speelgoed is, en als deze accessoire er komt zal dat waarschijnlijk ook weer 100 euro of meer moeten kosten, dus Oculus zal, al is het maar om de prijs (en anders wel om de ads op facebook) voorlopig echt nog wel verkopen, maar de strijd is wel al een beetje gestreden ja, iedereen die op youtube iets doet met VR heeft ondertussen een Vive, of heeft het over de binnenkort geleverd wordende Vive, Oculus krijgt ondertussen de wind van voren vanwege de genoemde 'problemen'
Heeft Intel ook plannen voor de Oculus Rift? Niet dat ik ga kopen na de onzin van de makers
om alles voor zichzelf te houden en vooral vanwege Facebook.
Intel zou dom zijn om iets uit te sluiten maar met dit soort prototypes is het waarschijnlijk makkelijker om de Vive te gebruiken (Zie mijn reactie hierboven). Zeker vanwege de vrije USB poort op de headset waardoor er geen extra kabel naar de computer hoeft.
Dus Vive heeft meer vrijheid als ik het goed begrepen heb? Fair enough.
Vive is van Valve en als die net gemaakt zijn als de steam controllers dan biedt dat zeker veel meer mogelijkheden dan Oculus met hun producten. Facebook heeft Oculus genoeg fondsen bezorgd, maar ik denk dat waar Vive focussed op de gamer en meer, dat Oculus een simple to use Apple achtig product neer zal blijven zetten.
dus Oculus zal, al is het maar om de prijs (en anders wel om de ads op facebook) voorlopig echt nog wel verkopen
Zo goedkoop is de rift anders niet, hij kost 599, maar dat is zonder de echte VR-controllers. als je dan met een schuin oog naar de Vive controllers kijkt, die 149 per stuk kosten, dan je dus rekenen op een totaalprijs van 899.... en laat dat nu exact de prijs van de Vive zijn.
Dit klopt helemaal, maar uiteindelijk zijn de meeste klanten nog 'dom', ze kopen zeer waarschijnlijk het eerste VR systeem, weten zij veel dat de fun van VR gamen op een stoel met een xbox controller snel afneemt, tegenover een hele nieuwe beleving als je rond kan lopen en motion controllers hebt, voor de meeste mensen zal de eerste aantrekkingskracht van VR waarschijnlijk vooral zijn 'rond kunnen kijken in games', en dat kan met die goedkopere Oculus net zo goed.

Wat ik bedoel te zeggen; de Oculus is inderdaad ook prijzig, maar als je er weinig vanaf weet en je ziet al maanden reclames voor bril A, die goedkoper is dan bril B, dan is de kans dat je voor bril A gaat natuurlijk het grootste
Klinkt een beetje als de leap motion die je ook al bij de OSVR dev kit kan krijgen...
Alleen werkte leap motion nooit echt goed van wat ik heb vernomen van iemand die dat ding had gekocht om er mee te developen.
Ik heb ook eens mogen kijken hoe zo'n leap motion werkt, maar was best onder de indruk!
hier een voorbeeldje waar leap motion gebruikt wordt voor hand tracking. en vraag me ook af wat de verschillen zijn.
Met de huidige software werkt het allemaal behoorlijk goed..
Je kunt ook even Googlen en snel realiseren dat het iets heel anders is.

RealSense is een mini Kinect
Je zou ook je eindeloze wijsheid kunnen delen met de wereld in plaats van lekker superieur uit de hoogte te doen :z

Het zijn twee apparaten die allebei je handen kunnen tracken... Oh en dat ding van Intel scant ook je kamer dus hij is wat uitgebreider. Hoe lijken de twee dan niet op elkaar? Misschien is de gebruikte techniek anders, maar als ik puur kijk naar de toepassingen die ze beiden noemen dan zit daar een aardige overlap.
Jep, klinkt als de leap motion, klinkt als dit kinect-prototype en mogelijk nog meer. :)

Het grote probleem van al deze opties: je handen zijn niet altijd in beeld, laat staan dat de houding van je handen altijd eenduidig kan worden bepaald. Hopelijk kan een toekomstig product van intel beter tracken dan de leap (door bijvoorbeeld een hogere cameraresolutie of een subsantieel beter algoritme), maar je blijft fundamentele beperkingen houden. Ondertussen is de leap al jaren te koop en is de nieuwe software al maanden beschikbaar.
Is het niet "de accessoire" correct me if I'm wrong :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True