Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Sony heeft het Belgische bedrijf SoftKinetic gekocht. Het Brusselse bedrijf maakte dieptecamera's en werkte onder meer aan de Oculus Rift. Het is onbekend wat Sony betaalt voor het overnemen van SoftKinetic.

Sony wil met de overname een nieuwe generatie dieptecamera's en sensoren maken. De sensoren kunnen afstanden tot objecten meten en Sony wil die technologie met eigen technieken combineren, schrijft het bedrijf. SoftKinetic zit in Brussel en heeft 77 medewerkers. SoftKinetic wordt door de overname een dochteronderneming van het Japanse concern.

De technologie van SoftKinetic werkt via ToF-technologie. Deze 'Time of Flight'-techniek houdt in dat op de pixels van de sensor 'meetpixels' zitten die bijhouden hoe lang het licht vanuit een lichtbron erover doet om de sensor te bereiken, om zo in te schatten wat de afstand is tot het object. De technologie heeft toepassingen in RealSense van Intel, dat bijvoorbeeld in laptops werkt als authenticatie voor Windows en voor het bijhouden van de positie van bijvoorbeeld de handen in vr-brillen zoals de Oculus Rift. Ook Asus werkt samen met het Belgische bedrijf. Sony had ook al een samenwerking met SoftKinetic voor motion-gaming op de PS4. Onder meer Belgacom investeerde ooit in SoftKinetic.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Is weer typisch Belgisch, hebben we is een bedrijfje met groeipotentieel, laten we het weer opkopen door een buitenlandse partij...
Dat is niet typisch Belgisch, dat zien we in heel Europa. Europa heeft een technologische achterstand, alle grote tech bedrijven zitten in de VS en in AziŽ. Van zodra een startup hier wat succesvol word of nog maar potentieel toont dan staan de grote aan de deur te kloppen met een grote zak geld waar de meeste mensen niet neen tegen durven zeggen.
En als je neen zegt, doen ze indien mogelijk een vijandige overname of kopen ze een concurrent waar ze geld in pompen of maken ze je op een andere manier wel kapot. Klinkt wat pessimistisch maar dikwijls is het wel zo, als kleintje opboksen tegen een grote lukt moeilijk. Terwijl je met die zak geld uiteraard wel kan investeren en groeien.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 8 oktober 2015 12:04]

Technologische achterstand?
Que?

Zullen we eens stoppen met dergelijke waardeloze visies. In bedrijven als oa Apple, Google en Facebook zit veel, heel veel lucht.
Het gaat om een stapeltje regeltjes waar software mee wordt geschreven, maar de praktische bruikbaarheid hiervan is erg, erg beperkt. Het is nog kwalijker, binnen enkele maanden is het al weer achterhaald.

De verandering die we het laatste decennia hebben gezien in oa de smartphones is dankzij de EU,
ARM is nog steeds een Brits bedrijf en heeft Intel gedwongen om zeer snel hun producten zuiniger te maken.


Vergeet ook niet dat kopen een teken van zwakte is. Om een analogie naar voetbal te maken, Premier League wordt gezien als de sterkste competitie van de hele wereld, maar de Engelsen presteren op elk toernooi waardeloos. Het is zelfs zo dat bepaalde regio's in de wereld een betere kans hebben om in die competitie door te breken dan de Engelsen zelf.

Voorsprong lijkt groot maar is te verwaarlozen en ik durf daarbij de stelling te nemen dat het een drempel opwerpt. Mastodonten als google mogen niet meer verliezen. Kleine initiatieven zullen niet snel worden ontplooit met een lange-termijn visie.
Kickstarter is daar helaas ook een voorbeeld van. Gros van de ideeŽn hebben niet de insteek om er over 10 jaar nog te zijn.
Mja.. met het ontvangen geld kan je weer een nieuw bedrijfje starten..
Ik vermoed dat ze gewoon onder de vlag van Sony blijven werken aan hun huidige projecten.
Ik denk dat ze liever gaan rentenieren.
Nee hoor, kijk maar wat MarcCoucke doet , sinds hij zijn aandelen verkocht heeft , investeerde die al in bijna 20 bedrijven.
Dat gaat in NL precies het zelfde hoor
Wat dacht je van toegang tot meer bronnen om gewoon je verder te ontwikkelen? Op een gegeven moment zit je aan een maximum. Zeker met een business van deze aard is een verkoop juist bewijs van succes. En je kan het daarnaast ook zien als dat Sony een beetje Belgisch is geworden.
Weer typisch belgisch: Overal kritiek op, maar eigenlijk leven we in een van de beste en meest vrije landen van de wereld.
Mja, een beetje meer chauvinisme of patriotisme zou toch niet verkeerd zijn. Kijk naar banken, elektriciteitsbedrijven, telecombedrijven, ... die in buitenlandse handen vallen.
Dit bedoel ik inderdaad, Electrabel is in Franse handen, Fortis is in Franse handen, het oude BBL is nu ING, dus in Nederlandse handen, Telenet is grotendeels Amerikaanse handen, Mobistar is in Franse handen,...
Het lijstje gaat maar door, op den duur is er niets Belgisch meer
Maak je geen zorgen, de koning blijft Belgisch.
Het is net door buitenlandse overnames dat deze bedrijven verder kunnen groeien.
Slimme aankoop, misschien ook wel erg tactisch tov de concurrentie. Zeker voor de 2nd gen, wanneer er weer onderhandelt moet worden.
Goed nieuws waarschijnlijk ook voor de PS4 eigenaars onder ons.

[Reactie gewijzigd door Rixilabur op 8 oktober 2015 10:04]

Denk dat je verder moet kijken dan dit. sony is al een van de grootste leverancier van camera sensoren op mobieltje maar ook in de dslr markt doen ze goede zaken. Deze techniek kun je dan ook daarin toegepast zien worden in de toekomst.
Afstandsmeting zou inderdaad zijn weg kunnen vinden in DSLR camera's maar waarschijnlijk ook in Sony's eigen producten zoals de PS4-kinect.
Afstandmeting zou bijv gebruikt kunnen worden om scherp te stellen op een object, neem aan dat dit zelf bij minder licht ook kan werken.
maar dit gebeurd al in dslr's met een laser of infrarood. Zie het voordeel niet helemaal om dit via de sensor te gaan doen..
Lijkt me dat het met deze techniek realtime kan waardoor je met video kan blijven scherpstellen.
Canon doet zoiets met dual pixel al maar lijkt me dat met het meten (is weten) het nog optimaler en sneller kan.
Met laser en een losse sensor zou dit ook prima realtime kunnen.

Waar deze hele aankoop volgens mij gewoon om gaat is om oculus dwars te zitten aangezien sony zelf ook met een VR bril komt. Misschien wel evil thinking, maar business is business.
Afstandmeting zou bijv gebruikt kunnen worden om scherp te stellen op een object
maar dit gebeurd al met een laser of infrarood. Zie het voordeel niet helemaal om dit via de sensor te gaan doen..
"Afstand meting via infrarood" beschrijft niet echt hoe de techniek werkt hŤ? ToF werkt ook met infrarood. Ik heb geen idee hoe de afstandsmeting van een dslr werkt, maar het voordeel van een ToF sensor zou kunnen zijn:
  • Snelheid. De ToF sensor in een Kinect2 doet 25Hz. Een dedicated sensor moet sneller kunnen.
  • Nauwkeurigheid. ToF meet tot op een paar cm.
  • Resolutie. Een ToF sensor meet al snel op een paar honderd posities.
  • Prijs. Als de huidige manier van afstandsmeting ook maar enige bewegende delen nodig heeft, zal een ToF chip al snel goedkoper kunnen zijn.
Zelf ben ik wel benieuwd wat Sony nu precies koopt met Softkinect.
Of softkinect eigenaar is van:
- De SDK voor gesture-detectie is
- De camera electronisch design en productie
- De TOF Cmos technology.

De TOF chip word namelijk geproduceerd en ook aan andere partijen verkocht door TI : http://www.ti.com/ww/en/analog/3dtof/index.shtml

De eerste Realsence van Intel was een exact kopie van de Softkinect (en 100% compatible). Maar geproduceerd door Creative.

Basis principe is trouwens eenvoudig. Een Ledje gaat even aan en produceerd een licht puls waarvan de "lengte" correspondeerd met de aan/uit tijd.
Een fractie na het aangaan van het LED'je word de electronische sluiter geactiveerd. Op sommige pixels is dan nog niks van de licht puls binnen (verweg), op sommige pixels al een gedeelte van de de lengte van de licht-puls binnen, en op sommige pixels is de hele puls al binnen (dichtbij).
Oftewel de grijswaarde van elke pixel correspondeerd met de diepte. Om een grotere diepte range te krijgen word de tijd tussen LED'je aan en sluiterdicht gevarieerd en een aantal beelden genomen.
Nadeel van deze TOF methode is, dat donkere objecten verder weg lijken omdat daar altijd minder licht op de sensor komt. Voor dit effect word wel gecorrigeerd maar is lang niet perfect.
en voor het bijhouden van de positie van bijvoorbeeld de handen in vr-brillen zoals de Oculus Rift.
Waar is dit op gebaseerd? Voor zover bij mij bekend wordt de positie van de handen bepaald door het tracken van IR markers op de Oculus Touch (constellation tracking), dat is niet hetzelfde als time-of-flight.

De Oculus Rift heeft standaard geen hand tracking en gebruikt geen diepte camera's. Wellicht bedoelde de redactie de Leap Motion controller?

EDIT: Ik heb het wellicht verkeerd begrepen, door de titel en de introductie dacht ik dat er gesteld werd dat ToF gebruikt werd in de Oculus Rift. Echter wordt er gesteld dat ToF gebruikt wordt in de Intel RealSense die gebruikt kan worden met de Oculus Rift.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 8 oktober 2015 10:51]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True